Apua tarvittaisiin...

nyt en oikein ymmärrä mistä on kysymys mutta Humlella on vaalet kynnet joista pulpa näkyy läpi.
tänään ne on ollut tosi verenpunaiset. voisiko johtua nuista kylmistä ilmoista ja lumessa juoksemisesta?

ja el. lääkärille olen jo soittanut mutta hänellä ei ollut vastauksia.

olisko siis kenelläkään kokemuksia samasta?

68

3210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • #

      Miten helvetissä koiralla voi kynnessä näkyä hammasydin?

      • myös kynsien ydin. ei ollut kysymys hampaista nyt.


      • Ei ole!
        majorica kirjoitti:

        myös kynsien ydin. ei ollut kysymys hampaista nyt.

        Eikä ole, taas jotain ruotsalaisjuttuja.


      • sana on väärin
        majorica kirjoitti:

        myös kynsien ydin. ei ollut kysymys hampaista nyt.

        se on kynnen ydin, sydän.
        englanniksi quick


      • ............
        majorica kirjoitti:

        myös kynsien ydin. ei ollut kysymys hampaista nyt.

        Pulpa eli hammasydin (pulpa dentis) on hammasluun eli dentiinin sisällä oleva ontelo, jossa kulkevat hammasta hermottavat hermot


      • wrteyruti
        ............ kirjoitti:

        Pulpa eli hammasydin (pulpa dentis) on hammasluun eli dentiinin sisällä oleva ontelo, jossa kulkevat hammasta hermottavat hermot

        pulpa latinaksi ydin ja dentis hammas mutta pulpaa eli ydintä latinaksi voidaan käyttää myös kynsien suhteen joissa on rakenteellinen ydin eli pulpaeli pulpa unguicula


    • Onko siinä ollut kanssa muutoksia. En nyt muuta keksi.
      Pigmentti Yleensä pigmentti ongelma näkyy vaaleana, punertavana kirsuna. Yleisimmin tätä esiintyy talviaikana. Selja- ja nokkosuute sisältää runsaasti rautaa ja jodia, jotka vahvistavat pigmenttiä.

      http://www.shetland.fi/DORWEST/DH3.html

      • Pitäisiköhän tuolle Pikkulikalle sitten ruveta antamaan jotain rohtoja, sillä nyt ainakin on kirsu tosi punainen talvisin. Kesällä se tummuu ja on lopulta lähes musta. :)

        Minä olen ajatellut että se nyt vaan on pikku punakuono eikä sille mitään voi, mutta onkohan sillä sitten tosiaan ollutkin jokin puutostila aina talvisin?


      • Ursa kirjoitti:

        Pitäisiköhän tuolle Pikkulikalle sitten ruveta antamaan jotain rohtoja, sillä nyt ainakin on kirsu tosi punainen talvisin. Kesällä se tummuu ja on lopulta lähes musta. :)

        Minä olen ajatellut että se nyt vaan on pikku punakuono eikä sille mitään voi, mutta onkohan sillä sitten tosiaan ollutkin jokin puutostila aina talvisin?

        meillä on ainoastaan yksi griffon ollut jolla kirsun väri muuttui talvella ja kynnetkin vaaleni. Siksi mulle tuli mieleen tuo juttu.
        Silloin oli myynnissä Hesan messarissa jotakin Ruotsista tuotettua tuotetta jota käskettiin laittaa ruoan joukkoon. meille se auttoi ja harmitti niin vietävästi etten älynnyt laittaa nimeä ylös. Muistaakseni siinä oli mm. merilevää..
        Me kävimme koiran kanssa näyttelyissä ja rodulta vaaditaan musta pigmentti. Välittömästi kyllä kun aurinko taas alkoi paistaa kirsukin muuttui taas mustaksi.


      • on aina ollut. siinä ei ole mitään muutoksia.


    • kunsi ku kynsi

      Ainakin itse olen ptänyt normaalina jos on valkoset kynnet niin ydin näkyy punaisena siellä.
      materiaali kun on eri, kuin iho.
      Ihon läpi näkyy sinisenä, mutta kysi onkin keratiinia ja siksi se näkyy eritavalla.......
      En ole sen ihmeemmin asiaa vatvonut....

      • yleensä näkyy pikkusen punaisena mutta nyt tosiaan verenpunaisena. siinä on eroa.


      • kynsi ku kynsi
        majorica kirjoitti:

        yleensä näkyy pikkusen punaisena mutta nyt tosiaan verenpunaisena. siinä on eroa.

        Kuten laitoin, niin ne näkyy eritavalla.
        Iho heijastaa erilailla kun keratiini.


    • X - rekattu

      Myös omalla rekullani on vaaleat kynnet ja tuo ydin on välillä hyvin tummanpunainen ja näkyy hyvin läpi.
      syytä en tiedä, mutta en ole asiaa senkummemmin pohtinut, huomioinut vaan asian.
      Oltiin juuri hiljattain rokotuksilla ja lääkäri tarkasti myös tassut, eikä maininnut niistä mitään.Silloin ne näkyivät tosi hyvin läpi, kun lähtiessämme leikkasin kynnet, niin huomioin tuon.
      Ilmeisesti kuuluu asiaan niin olla.

    • Myy-Pikkuinen

      mun vaaleekyntisellä oli talvella samaa, nou hätä. Ei anakaan sille tullut mitään niist, muutaku se väri.
      Mut seuraa ja tarkkaile niitä.

      • TÄH????????????

        Pitää tarkkailla ja seurata jos sillä ei kerran ole väliä???

        Onpa ristiriitainen neuvo.


      • Myy-Pikkuinen
        TÄH???????????? kirjoitti:

        Pitää tarkkailla ja seurata jos sillä ei kerran ole väliä???

        Onpa ristiriitainen neuvo.

        majoo se häiritsee niin voihan se itseään rauhoittaakseen sitä tarkailla. Vai onko sun jotenkin vaikee taas ymmärtää mitään.


      • TÄH???????????
        Myy-Pikkuinen kirjoitti:

        majoo se häiritsee niin voihan se itseään rauhoittaakseen sitä tarkailla. Vai onko sun jotenkin vaikee taas ymmärtää mitään.

        järkeä neuvoa toista vielä tarkkailemaan ja huolestuttaa asiasta vieläkin enemmän !!!
        Kun ei tuossa ole varmana mitään tarkkailtavaa.
        Tuoll just yks laittoi aika hyvän selityksen kynnen ytimen värille.

        Must tuntuu, ettet SÄ tajuu ihan kaikkee??????


      • Myy-Pikkuinen
        TÄH??????????? kirjoitti:

        järkeä neuvoa toista vielä tarkkailemaan ja huolestuttaa asiasta vieläkin enemmän !!!
        Kun ei tuossa ole varmana mitään tarkkailtavaa.
        Tuoll just yks laittoi aika hyvän selityksen kynnen ytimen värille.

        Must tuntuu, ettet SÄ tajuu ihan kaikkee??????

        pidä majoo ihan tyhmänä etteikö se tajua tuota? Mut mä pidän sinua ihan blondina. Niin ja vaaleet kynnet lohkeilee helpommin. =)))))))))))))


      • 6481
        TÄH??????????? kirjoitti:

        järkeä neuvoa toista vielä tarkkailemaan ja huolestuttaa asiasta vieläkin enemmän !!!
        Kun ei tuossa ole varmana mitään tarkkailtavaa.
        Tuoll just yks laittoi aika hyvän selityksen kynnen ytimen värille.

        Must tuntuu, ettet SÄ tajuu ihan kaikkee??????

        on ton majon oma häpee jos se turhasta huolestuu, mut ei taija olla pelkoo, jos se kyllästyy huolehtimaan ja tarkkaileen se nakkaa roskiin sen koiran.


      • TÄH??????
        6481 kirjoitti:

        on ton majon oma häpee jos se turhasta huolestuu, mut ei taija olla pelkoo, jos se kyllästyy huolehtimaan ja tarkkaileen se nakkaa roskiin sen koiran.

        Mutta joutui kyllä nauramaan.......;)
        Löytyikö se siili ?????

        Mä en huomannut ett siihen olisi vastattu.


      • TÄH????????
        Myy-Pikkuinen kirjoitti:

        pidä majoo ihan tyhmänä etteikö se tajua tuota? Mut mä pidän sinua ihan blondina. Niin ja vaaleet kynnet lohkeilee helpommin. =)))))))))))))

        Jos valkoiset kynnet lohkee helpommin, niin kyllä sen verijäljistä huomaa kun on liian iso halkeema tullut.....

        Joo pidä vaan blondina, mutta en kyllä ole niin idiootti, että tahallaan lietson vielä paniikkia, niinkuin täällä tuntuu olevan tapana..........


      • Myy-Pikkuinen
        TÄH???????? kirjoitti:

        Jos valkoiset kynnet lohkee helpommin, niin kyllä sen verijäljistä huomaa kun on liian iso halkeema tullut.....

        Joo pidä vaan blondina, mutta en kyllä ole niin idiootti, että tahallaan lietson vielä paniikkia, niinkuin täällä tuntuu olevan tapana..........

        sun murhees kun nytkin aloit panikoimaan majon puolesta!! =)))))))))))))))))))))))))))
        Ja ei pidä ottaa niit eläimii jos tuollaisesta paniikkiin joutuu! =))))))))))))


      • TÄH???????????

        klikkaus.
        En ole sinulle mikään paviaani.

        Menikö HERMOT?????????????????
        Jospa käyt ulkona, kun ei hermo kestä.


      • Myy-Pikkuinen
        TÄH??????????? kirjoitti:

        klikkaus.
        En ole sinulle mikään paviaani.

        Menikö HERMOT?????????????????
        Jospa käyt ulkona, kun ei hermo kestä.

        hermo ei millään, mut minusta on kivaa keksiä puskikseille nickit. Niin ja olen ollut tänään jo ulkona monta tuntia, kiivennyt katolle, tiputtanut sieltä lunta alas ja kolannut sitä lunta. Miten olis jos sä menisit ulos panikoimaan niin se rauhoittaisi.
        Klikkaukset ei haittaa, sitä varten se on olemassa että isopersepaviaani saa niitä klikkailla. =))))))))))))))))))))))))


      • TÄH???????
        Myy-Pikkuinen kirjoitti:

        hermo ei millään, mut minusta on kivaa keksiä puskikseille nickit. Niin ja olen ollut tänään jo ulkona monta tuntia, kiivennyt katolle, tiputtanut sieltä lunta alas ja kolannut sitä lunta. Miten olis jos sä menisit ulos panikoimaan niin se rauhoittaisi.
        Klikkaukset ei haittaa, sitä varten se on olemassa että isopersepaviaani saa niitä klikkailla. =))))))))))))))))))))))))

        paniikkia.
        Ja nyt syytät toisia........

        Myy on myy vaikka paskassa pyörittäisi. Ja tuntuu olevan pyöritetynkin ;)))))))))))))
        Taisitkin pudota päällesi päivällä, noh ei se iso vika ole kun se on päässä!!!!!!!!!!


      • Myy-Pikkuinen
        TÄH??????? kirjoitti:

        paniikkia.
        Ja nyt syytät toisia........

        Myy on myy vaikka paskassa pyörittäisi. Ja tuntuu olevan pyöritetynkin ;)))))))))))))
        Taisitkin pudota päällesi päivällä, noh ei se iso vika ole kun se on päässä!!!!!!!!!!

        paskassa pyöritetty, nytkö sinulla meni hermo, yhdistettynä paniikkiin, ei yhtään hyvä yhtälö! =))))
        Jokseenkin olit helposti arvattavissa, tiesin että heität tuon katolta putoamisen. Mut olin reilu ja annoin sinulle mahdollisuuden loistaa nerona. =)

        Mut nyt jatkan tuota pelin tsiikaamista kun hurrit saa kyytiä! =))

        Obs: Suomi voittaa ja ottaa pronssin!


      • hidas mikä hidas
        Myy-Pikkuinen kirjoitti:

        paskassa pyöritetty, nytkö sinulla meni hermo, yhdistettynä paniikkiin, ei yhtään hyvä yhtälö! =))))
        Jokseenkin olit helposti arvattavissa, tiesin että heität tuon katolta putoamisen. Mut olin reilu ja annoin sinulle mahdollisuuden loistaa nerona. =)

        Mut nyt jatkan tuota pelin tsiikaamista kun hurrit saa kyytiä! =))

        Obs: Suomi voittaa ja ottaa pronssin!

        ruotsihan hävisi tuon matsin jo 9 aikaan aamulla.


      • Myy-Pikkuinen
        hidas mikä hidas kirjoitti:

        ruotsihan hävisi tuon matsin jo 9 aikaan aamulla.

        naisten jääkiekko vai? No paljonkos peli päättyi?


      • Myy-Pikkuinen
        hidas mikä hidas kirjoitti:

        ruotsihan hävisi tuon matsin jo 9 aikaan aamulla.

        paljon se peli päättyi?
        Mä vähän luulen ettet tiedä koska sitä peliä ei käyty aanulla.


    • kunvori

      muuten sen siilisi sieltä roskiksesta vai menikö samantien kaatikselle?

      • majorica

        ei ollut roskissa ;-)))))


    • Pikkulikalla kanssa muuttuu kynsien ytimet ihan tummanpunaisiksi juuri kylmällä ilmassa ja varsinkin pakkaslumessa juostessa. :) Ja näyttää ne tuolla Santullakin olevan aika punaiset nyt kun oltiin hiihtämässä, en ole siltä aiemmin niin huomannut kun sillä on niin karvaiset käpälät että ne on hyvin piilossa. Varmaan ihan normaalia, kyllähän niistä koirista näkee jos niillä liikaa tassukat palelee ulkona.

      • ...siis kylmällä ilmalla eikä ilmassa, ei se vieläkään osaa lentää. ;)


      • Ursa kirjoitti:

        ...siis kylmällä ilmalla eikä ilmassa, ei se vieläkään osaa lentää. ;)

        siis Humle näyttää ihan terveeltä ja varmaan onkin terve. mutta nuo tassuparat on ihan kun jostain kauhufilmistä. me ei kyllä kauan olla ulkona kerrallaan. nostelee kyllä nuita tassujaan heti kun ulos päästään :-(

        jospa se veri vaikka hyytyy jotenin tuolla kylmässä?

        olispa kiva jos Haukullinen vastaisi vaikka koska hänellä on tosiaan tietoa ja taitoa kaikesta. ja tämä ei nyt ollut mitään veetuilua.

        ai, eikö sun koirat lennä? ;-)))))))


      • majorica kirjoitti:

        siis Humle näyttää ihan terveeltä ja varmaan onkin terve. mutta nuo tassuparat on ihan kun jostain kauhufilmistä. me ei kyllä kauan olla ulkona kerrallaan. nostelee kyllä nuita tassujaan heti kun ulos päästään :-(

        jospa se veri vaikka hyytyy jotenin tuolla kylmässä?

        olispa kiva jos Haukullinen vastaisi vaikka koska hänellä on tosiaan tietoa ja taitoa kaikesta. ja tämä ei nyt ollut mitään veetuilua.

        ai, eikö sun koirat lennä? ;-)))))))

        Santtu sitä joskus yrittää... Pitäiskö sinun löytää Humlelle jotkut tossut? :) Jos se nyt kylmyyteen auttaa...

        No toivotaan että Haukullinen vastaa tai joku muu jolla on pitkä kokemus koiruleiden käpälistä kaikenlaisessa säässä.

        Minä olen ajatellut että jos ne kynnet kylmässä lumessa alkavat punertaa ihan kuin ihokin jos vaikka paljain käsin kauhoo lunta. Uskon ainakin että Pikkulikka on ihan terve, niin se näyttää uskovan itsekin. :D


    • kokemusta. Ainoa mikä meillä vaihtuu on kirsun väri. Kahdella se vaalenee huomattavasti talvella. Joten ilmeisesti kylmyys tai valonpuute saa ainakin jotakin aikaan. Toivottavasti Humle voi muuten hyvin :)

    • Manta.Elviira

      myös muualla kuin ihan puhtaalla lumella?

      Siihen aikaan kun mulla koiria oli, joidenkin valkeat tassukarvat sekä kynnet muuttivat talvisin väriään oranssiin vivahtavasta punaisesta ruskeaan. Liennekkö pelkästä kylmästä johtunut vaiko esim. teille levitetystä "liukkaudenestoaineista", mitä ne sisästäneekään.

      Kun ajattelee, että koirankin kynsi on melkeinpä rinnastettavissa ihmisen hiuksiin, niin niihin voi tulla värimuunnoksia myös ulkoisita tekijöistä.

      • olisko apua???

      • Manta.Elviira
        olisko apua??? kirjoitti:

        kielivät "lussutuksesta"......

        Koiralla on vääränlaista ruokaa ja sitten kun se syö tassujaan, väri muuttuu kuolan vaikutuksesta.

        tuossa lontoon kielellä linkki talvitassujen hoidosta ja vinkeistä
        http://www.paw-rescue.org/PAW/PETTIPS/DogTip_ColdWeather.php

        tuskin oli mun koirieni kohdalla kyse. Eikä "väärästä" ruokavaliosta.

        Muutoin kahdeksan-yhdeksän kuukautta vuodesta koirien tassukarvat/kynnet eivät olisi olleet valkoiset.


      • olisko apuu???
        Manta.Elviira kirjoitti:

        tuskin oli mun koirieni kohdalla kyse. Eikä "väärästä" ruokavaliosta.

        Muutoin kahdeksan-yhdeksän kuukautta vuodesta koirien tassukarvat/kynnet eivät olisi olleet valkoiset.

        on joka tapauksessa roppakaupalla apuja ja neuvoja.


      • Manta.Elviira
        Manta.Elviira kirjoitti:

        tuskin oli mun koirieni kohdalla kyse. Eikä "väärästä" ruokavaliosta.

        Muutoin kahdeksan-yhdeksän kuukautta vuodesta koirien tassukarvat/kynnet eivät olisi olleet valkoiset.

        ...tuo "lussutus"han on sitä ulkoista ärsytystä...


      • lumessa vaan ollaan tepsuteltu. täällä vaan hiekoitetaan. ajoteillä emme kävele.


    • Kyllä tuo nyt kuulostaa ihan normaalilta kylmän/kylmän lumen aiheuttamalta reaktiolta.Toisilla se vaan on voimakkaampi.Meillä papparainen kuuluu tuohon kastiin,ja sitä käytän kynsien leikkuussa hyväksi,eli ulkoilun jälkeen on hyvä napsia,kun näkee extrahyvin verisuonen.
      Ja tosiaan,hampaassa on lähinnä pulpa ;)

      ps.Ja papparaisella on ihan mustaakin mustempi nenä :D
      Ns.talvinenä,nenän pigmentin "häviäminen" talvella on ihan oma juttunsa.Toisilla sitä vaan on,eikä siihen ole todistettavaa syytä keksitty.

      • Vai mustaakin mustempi nenä;))


      • juu. minä kyllä taidan uskoa tuohon kylmyyteen. nyt ei olla muutamiin tunteihin oltu ulkona ja nyt ovat ihan normaalin värisiä. paitsi kaksi kynttä on mielestäni pikkusen punasempia.
        nenut nuilla on ollut ihan saman väriset kesät ja talvet.


      • muutokset

        niihin on kyllä ihan syy löydetty vuosia sitten, sekä se millä niitä estetään, eipä ole kaikilla koirilla tuota ongelmaa ja niillä joilla on on omistaja tietämätön, kun ei osaa hoitaa asiaa pois ja koiraansa kunnolla


      • muutokset kirjoitti:

        niihin on kyllä ihan syy löydetty vuosia sitten, sekä se millä niitä estetään, eipä ole kaikilla koirilla tuota ongelmaa ja niillä joilla on on omistaja tietämätön, kun ei osaa hoitaa asiaa pois ja koiraansa kunnolla

        Ai onko,hieno homma :).Jaa ihmeessä tietosi :) .Jos vaikka täälläkin olisi niitä tietämättömiä "talvinenien" omistájia,jotka haluaisivat "oppia hoitamaan koiraansa" kunnolla.


      • amatöörit.....
        molossi kirjoitti:

        Ai onko,hieno homma :).Jaa ihmeessä tietosi :) .Jos vaikka täälläkin olisi niitä tietämättömiä "talvinenien" omistájia,jotka haluaisivat "oppia hoitamaan koiraansa" kunnolla.

        ihan itse vaan, koska oikeasti asiaan on löytynyt ratkaisu ja syy yli 10v sitten


      • amatöörit..... kirjoitti:

        ihan itse vaan, koska oikeasti asiaan on löytynyt ratkaisu ja syy yli 10v sitten

        Elä nyt minua pelkästään ajattele.Muutkin voi olla kiinnostuneita ;),eikä se pahitteeksi ole tietoa jakaa,jos tietää :).Siksihän keskustelupalstoilla moni ihan neuvojakin ja vinkkejä kysyy ;)

        Ps.En viitsi etsiä,koska mitään varmaa tietoa ei ole.Epäilyjä on kyllä, esim.hormoonitoiminnasta johtuvaa ym.,mutta varmaa ei ole.Kun yhä vaan niitä "talvineniä" on joillain,eikä siihen ole mitään syytä löytynyt.
        Joissain roduissa sitä on enemmänkin.


      • molossi kirjoitti:

        Elä nyt minua pelkästään ajattele.Muutkin voi olla kiinnostuneita ;),eikä se pahitteeksi ole tietoa jakaa,jos tietää :).Siksihän keskustelupalstoilla moni ihan neuvojakin ja vinkkejä kysyy ;)

        Ps.En viitsi etsiä,koska mitään varmaa tietoa ei ole.Epäilyjä on kyllä, esim.hormoonitoiminnasta johtuvaa ym.,mutta varmaa ei ole.Kun yhä vaan niitä "talvineniä" on joillain,eikä siihen ole mitään syytä löytynyt.
        Joissain roduissa sitä on enemmänkin.

        Ai niin,"pelkkä talvinenä" on sitten eri asia,kuin jos puhutaan jo esim.kuonon ja kirsun sairauksista.Jälkimmäinen on oma lukunsa,ja siinä on jo vakaviakin juttuja myös :/


      • 14+13
        molossi kirjoitti:

        Ai niin,"pelkkä talvinenä" on sitten eri asia,kuin jos puhutaan jo esim.kuonon ja kirsun sairauksista.Jälkimmäinen on oma lukunsa,ja siinä on jo vakaviakin juttuja myös :/

        tublat?


      • amatöörit..... kirjoitti:

        ihan itse vaan, koska oikeasti asiaan on löytynyt ratkaisu ja syy yli 10v sitten

        Meidän typsyllä on punakuono, joka on talvella punaisimmillaan, kesän aikana mustuu, joskus lähes kokomustaksi. Muistan että sen emolla oli samanlainen. Seropimme taas on pikinenä vuoden ympäri, sillä ei kuono haalistu, karvan väri vaan vähän vaihtelee.

        Tietämätön olen mutta haluaisin kaikin mokomin oppia hoitamaan tuota punakuonoa paremmin jos se kerran hoidosta on kiinni.


      • muutokset kirjoitti:

        niihin on kyllä ihan syy löydetty vuosia sitten, sekä se millä niitä estetään, eipä ole kaikilla koirilla tuota ongelmaa ja niillä joilla on on omistaja tietämätön, kun ei osaa hoitaa asiaa pois ja koiraansa kunnolla

        Tuo on pigmenttihäiriö joka ei välttämättä ole pelkästään mikään ''talvinenä'', joillakin koirilla tuo pigmenttihäiriö näkyy huulissa ja polkuanturoissakin...pigmenttihäiriö kulkee useilla perinnöllisenä...enkä ainakaan minä ole kuullut että siihen olisi olemassa mitään varmaa 'lääkettä'...jos on huono pigmentti niin on, kesällä aurinko vähän tai tilapäisesti korjaa, mutta pimeenä vuodenaikana ongelma palaa takaisin...huhuna kulkee että merileväjauhe olisi joillekkin auttanut...merileväkin voi olla riski, jos ei tiedä onko koiran kilpirauhas-arvot kunnossa.


      • yhdeksän
        Sikra kirjoitti:

        Tuo on pigmenttihäiriö joka ei välttämättä ole pelkästään mikään ''talvinenä'', joillakin koirilla tuo pigmenttihäiriö näkyy huulissa ja polkuanturoissakin...pigmenttihäiriö kulkee useilla perinnöllisenä...enkä ainakaan minä ole kuullut että siihen olisi olemassa mitään varmaa 'lääkettä'...jos on huono pigmentti niin on, kesällä aurinko vähän tai tilapäisesti korjaa, mutta pimeenä vuodenaikana ongelma palaa takaisin...huhuna kulkee että merileväjauhe olisi joillekkin auttanut...merileväkin voi olla riski, jos ei tiedä onko koiran kilpirauhas-arvot kunnossa.

        voi antaa koiralle huoletta ja onkin suositeltavaa antaa mutta merilevän merkillä on väliä, eipä oli ikinä aiheuttanut koirilleni vahinkoa


      • yhdeksän kirjoitti:

        voi antaa koiralle huoletta ja onkin suositeltavaa antaa mutta merilevän merkillä on väliä, eipä oli ikinä aiheuttanut koirilleni vahinkoa

        Sinun koirasi eivät ole kaikki koirat, ymmärrät itsekkin jos haluat, merilevä ei sovi kilpirauhashäiriöiselle, ei koirille eikä ihmisillekkään. Koirillakin on paljon kilpirauhashäiriöitä.


    • Myy-Pikkuinen

      kynsivallin tulehdus tekee myös kynteen tuollaista, just muistin että tuollainenkin sairaus on olemassa. Joten se ainakin kannattaa hoitaa.

      • Tuo kynsivallin tulehdus usein ilmenee aika nopeasti tassujen/tassun nuolemisena.
        Ja turvottaa ihon,varsinkin sieltä alhaalta siis kynnen ympäriltä.Nuo on ne "klassiset" merkit.Ja pahana huomaa,kun saattaapi valuttaa jo mönjää ulos :/


      • Myy-Pikkuinen

        sinä tavaraas, sen ison vallin yli ku kurkistat niin saatat onnistua.


      • molossi kirjoitti:

        Tuo kynsivallin tulehdus usein ilmenee aika nopeasti tassujen/tassun nuolemisena.
        Ja turvottaa ihon,varsinkin sieltä alhaalta siis kynnen ympäriltä.Nuo on ne "klassiset" merkit.Ja pahana huomaa,kun saattaapi valuttaa jo mönjää ulos :/

        Aloittaja kertoi että se punotus on alkanut tänään, hyvin helposti voi olla alkava kynsivallin tulehdus koska ei se heti eritä mitään tai ympäristöä turvota.

        Parhaiten sen voi kokeilla testaamalla aristaako koira kynnen tyveä, ihan käsikopelolla siis.


      • molossi kirjoitti:

        Tuo kynsivallin tulehdus usein ilmenee aika nopeasti tassujen/tassun nuolemisena.
        Ja turvottaa ihon,varsinkin sieltä alhaalta siis kynnen ympäriltä.Nuo on ne "klassiset" merkit.Ja pahana huomaa,kun saattaapi valuttaa jo mönjää ulos :/

        enemmän tuosta. vaikka olisi kummallista jos kaikki kynnet sattuisi samaan aikaan tulehtumaan ? vai?


      • Haukullinen kirjoitti:

        Aloittaja kertoi että se punotus on alkanut tänään, hyvin helposti voi olla alkava kynsivallin tulehdus koska ei se heti eritä mitään tai ympäristöä turvota.

        Parhaiten sen voi kokeilla testaamalla aristaako koira kynnen tyveä, ihan käsikopelolla siis.

        vastauksesta. saattaahan nuo olla ollut punaiset ennemminkin mutta en ole huomannut.aamulla tosiaan Humle nuoleskeli tassujaan ja siksi niitä aloin tutkimaan.
        en tiedä onko ne kipeät kun Humle ei alkuunkaan pidä siitä että sen tassuja kopeloidaan ;-)
        toisaalta taas se on kyllä sellanen vinkuiita että jos ne olisi kipeät niin se varmaan vinkuisi.


      • Myy-Pikkuinen
        majorica kirjoitti:

        enemmän tuosta. vaikka olisi kummallista jos kaikki kynnet sattuisi samaan aikaan tulehtumaan ? vai?

        tuo nyt oli yksi juttu monien muiden arvailujen joukossa. Eikä välttämättä edes se mikä koirallasi on, vai pitääkö se välttämättä tasantarkkaa tietää näkemättä koirasi kynttä/kynsiä. Itsehän kyselit ja vastauksia sait. Ehkä sun sitten täytyy viedä koirasi el.lekurille jos et tiedä ja asia huolestuttaa sinua.

        Mut nyt seomoro! =)))


      • Haukullinen kirjoitti:

        Aloittaja kertoi että se punotus on alkanut tänään, hyvin helposti voi olla alkava kynsivallin tulehdus koska ei se heti eritä mitään tai ympäristöä turvota.

        Parhaiten sen voi kokeilla testaamalla aristaako koira kynnen tyveä, ihan käsikopelolla siis.

        Joo,niin kertoi.Ja jos aloittajan viestistä puhutaan,se vaan on aika epätodennäköistä,että kaikissa kynsissä on kynsivallin tulehdus.Samaanaikaan varsinkaan.
        Itse olen myös saanut aikanaan tietoa,että akuutissa tapauksessa on ne selkeät merkit,eli turvotus/punoitus,ja siis nimenomaan kynsivallissa ( tuo nähty) ja eritettä saattaa tulla.Kroonisessa ei näitä yleensä ole,mutta muutoksia on kynsissä (kuoppia) ja turvotustakin.
        Koirilla ne tapaukset mitä tiedän,ei ole esiintynyt kynnen punotuksina,vaan ne punotukset on ollut nimenomaan siellä kynsivallissa.Ja niistähän aloittaja ei maininnut mitään.

        Mutta ikävä juttu,niin ihmisellä kuin koiralla,varsinkin jos ärtsyksi heittäytyy.


    • """Klipper man för långt hamnar man i pulpan och det blöder och gör ont på hunden. Det är inte någon katastrof om man snuddat pulpan men onödigt och bidrar inte till att hunden blir lättare att klippa klorna på framöver. Är du själv rädd för att klippa fel så känner hunden att du är osäker. """

      http://vovve.net/Artiklar/Klor_och_kloklippning.asp

      eli siis ruotsiksi sanotaan nuista kynsien verisuonista "pulpa". muuta nimeä en niille edes tiedä.

      • Niin näköjään sanotaan,kun luin tuon artikkelin.
        Oisko se sitten niin,että se on yleisnimitys ainakin Ruotsissa verisuonelle tai ruotsinkielessä.Itse asiassa en tiedä miten tuo on Suomessa ruotsin kielellä käytössä,siis koirien kynsien verisuonista kun puhutaan.Jos joku tietäisi,niin olisi mielenkiintoista kuulla ;)


    • porosko

      meiän vanhalla koiralla näkkyy ne ytimet läpi kynnen, mutta ei niistä mittään haittaa ole. kunhan ei leikkaa niihin.Vaaleilla koirilla useesti näkkyy ne ytimet. ei siis huolta.

    • KASVATTAJANAKOETTUA

      Kylmällä ilmalla ulkona kävelessä koiran tassujen verenkierto kiihtyy ja se verenkierron vahvistuminen näkyy sitten hyvin selvästi juuri vaaleissa kynsissä punaisempina kynsinä.
      Eli ihan normaali ilmiö kaikilla koirilla mutta tummakyntisillä se ei vain näy
      Nou hätä :)

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      133
      3427
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1359
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1310
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      68
      1170
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1104
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1071
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1009
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      986
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      43
      973
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      48
      880
    Aihe