Kahvin käytöstä

kastelussa

Jostain luin, että orkideoille pitäisi antaa kahvia. Kuinka paljon kahvia pitäisi antaa ja miten? Auttaako se kukintaa? Joku kirjoitti, että antaa myös kahvinporoja.

10

13190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • orki

Orkideoille ei pidä antaa mitään muuta kuin puhdasta järvi- tai sade vettä tai lumesta sulatettua vettä. Vesijohtovesi sisältää kalkkia ja klooria mikä tukkii vuosien myötä orkideojen ilmajuuret. Ja toinen aine mitä voi antaa veden lisäksi on lannoite jonka fosforin ja typen suhde on 1:1. Eli ei mitään sellaista "orkidealannoitetta" missä typen suhde on suurempi kuin fosforin. Tälläisillä todellakaan EI orkidealannoitteilla (huolimatta siitä mitä putelissa lukee) saadaan orkideat kasvattamaan hienoa lehtivihreää eli lehtiä mutta kukinta jää sitten sivuosaan. Jos siis haluaa auttaa orkideaansa kukkimaan, oikeaa lannoitetta ja riittävästi vettä ja valoa, muuta ei tarvita. Perus phalaet eli perhosorkideat kukkivat usein ilman lannoitteitakin mutta moni laji sitä mielellään kaipaa ja ei se pahaa phalaen kukinnallekaan tee.
      Eli siis vastaus aloittelijalle, EI kahvia, ei puruja, ei mitään ylimääräistä yllämainitun lisäksi.

• ipavaan

Tunnen ysikymppisen rouvan, jolla erilaiset orkideat työntää yhtenään uutta kukkavartta ja lehtiä. Hän nimen omaan antaa niille kahvia ja jopa porojakin juurelle. Itse en ole niin tehnyt lähinnä rohjennut, mutta eipä ne minulla ole kukkineetkaan, vaan nukkuvat aika pian pois. Nyt viime aikoina olen rohkaissut ja antanut niille kahveeta, eivätkä vielä ole kuolleet, joteka odotan jännityksellä, mitä tulemaan pitää. Se siitä kahveesta näin kokemuksen rintaäänellä. Tämä tarina on aivan tosi, käytännössä monta vuotta toiminut.

• kukkiva orkkidea

Itse anna Orkkideoille kyllä kahvia n.joka kolmannella kastelu kerralla. Upotan Orkkidea ruukun vesisaaviin n.20min, mihin lorauran pannunpohjalta kahvia joukkoon. Orkkideani kukkivat ja kukoistavat jo monta vuotta!!

• täälläkin

yli kymmenen vuoden ajalta ja n. paristakymmenestä eri lajista. Saahan sitä kahvia antaa mutta veikkaan että loppupelissä sen orkidean elämä jää lyhyemmäksi kuin mitä jäisi antamatta. Jos ei minua usko, orkidea.fi on tutustumisen arvoinen ja väitän ettei suomesta toista yhtä kokenutta ihmistä löydy että niitä ohjeita vastaan väittäisi. En anna itse kahvia enkä mitään muuta kuin oikeaa lannoitetta jossa fosforia on enemmän kuin typpeä ja kukat kukkivat yhtä lailla ja vasta lopetti mm. yksi kukinnan eilen joka on kukkinut isolla ryppäällä helmikuusta asti. Mut, what ever makes you happy..i just wanna be good...

• täälläkin
        täälläkin kirjoitti:

yli kymmenen vuoden ajalta ja n. paristakymmenestä eri lajista. Saahan sitä kahvia antaa mutta veikkaan että loppupelissä sen orkidean elämä jää lyhyemmäksi kuin mitä jäisi antamatta. Jos ei minua usko, orkidea.fi on tutustumisen arvoinen ja väitän ettei suomesta toista yhtä kokenutta ihmistä löydy että niitä ohjeita vastaan väittäisi. En anna itse kahvia enkä mitään muuta kuin oikeaa lannoitetta jossa fosforia on enemmän kuin typpeä ja kukat kukkivat yhtä lailla ja vasta lopetti mm. yksi kukinnan eilen joka on kukkinut isolla ryppäällä helmikuusta asti. Mut, what ever makes you happy..i just wanna be good...

Tuli kirjoitettua niin myöhään eilen silmät ristissä että sanoin väärin että lannoitteessa on fosforia oltava enemmän kuin typpeä. Tosiasiassa suhde on oltava 1:1. Pahoittelen mokaani.

• Orkidealla kahvia

Meillä kotona on aina orkideoille annettu kahvia, (kattilaan vettä ja jämäkahvit pannusta sinne ja kukka perään) eikä ainakaan ole huonoa tykänneet. Lähemmäs 10vuotta on vanhimmat näistä jo olleet hengissä, jotain tästä voi päätellä..?

• Anonyymi

Oma kokemus, kukkivat 1-2kertaa vuodessa ja kastelu pelkkää vesijohtovettä. Perjantaina on upotuspäivä. Ovet vedessä puolesta tunnista tuntiin. Valutan vedet pois vielä suojaruukustakin. Ovat länsi-ikkunalla. Kesällä valoverho suojaa paahteelta.
        Joulukuussa toinen lopetti ja toinen alkoi kukkimaan. Kukkia on 13 muutamassa oksassa.

• s.t1

Mulle joku kertoi että pitäs liottaa käpyjä. Ja kastella sillä vetellä sitte. Ite upotan akvaarion tyhjäysveteen aina kun muistan.

Raukat ovat vaan niin huonolla hoidolla kun kastelu väli on välillä lähes 2 vko... Jokunen aina kukkii uudestaankin ja lehtiä tulee myös. kaikki ei silti selviä...

• Kasvattelija

Salaisuus kahvinkäytöstä on se, että kahvi hapantaa vettä. Käyttänyt n 20 v ja orkideoita n 80

• Anonyymi

Minä laitan orkidearuukun pintaan teelusikallisen sumppiporoja, eli kahvin tiputtamisen jälkeen otan suodatinpussista teeluusikallisen. Ei oo orkidea kuollut, vaan päinvastoin ilmeisesti pitää tästä tavasta. Olisi se melko outoa, jos kahvia ei voisi antaa, kun kasvualustakin on kaikenmoista kuorirouhetta ja taatusti hapahkoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      133
      4108
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      323
      2096
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1841
    4. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1810
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1750
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      441
      1709
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      459
      1560
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1312
    9. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1286
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      458
      1275
    Aihe