Me olemme mieheni kanssa aloittamassa nyt lapsettomuushoidot. Hoitomuotona meillä on ICSI koska miehen sittiöiden määrä on ollut vähäinen ja liikkuvuus huono. Kummallakaan meistä ei ole aiemmista suhteistamme lapsia, joten sitä esikoista kovasti nyt toivotaan. Hoitoihin lähteminen kuitenkin jännittää monella eri tavalla. jännitän myös paljon käytännönasioita ja niistä haluaisinkin teiltä kohtalotovereilta kuulla, että miten te olette menetelleet. Ensimmäisenä mietin että miten selitän työpaikallani poissaolot joita hoitojen vuoksi tulee jonkin verran, miten te olette selittäneet? en oikein tiedä haluanko töissä kenenkään tietävän että millaisia asioita käyn läpi, mutta mitä vastaan sitten uteluihin että miks sulla taas on lääkäri tai miten etukäteen tiedät että olet esim ens viikolla ainakin 3pvää sairaslomalla? toinen asia mitä olen miettinyt on läheisille kertominen, oletteko te kertoneet ja miten? sydänystäväni tietää asiasta mutta ei muut. välillä tuntuu että esim omalle äidille kertominen helpottaisi omaa oloa kun olisi joku jolle saisi puhua tunteistaan ja ajatuksistaan mutta kun en tiedä miten ihmiset suhtautuvat.. välillä ajattelen että parempi kun muut ei tiedä niin ei tarvi kenellekkään selitellä mitään mutta... sitten kun tarvis sitä juttukaveria niin sitä ei olekkaan.. eikä sekään ole kivaa.. minun kohdallani se oma äiti olisi varmasti parhain tuki mikäli hän ymmärtäisi tilanteen minun kannaltani.. pelkään vaan välillä ettei hän ymmärtäisi että miksi näin nuorena (olen 25v) tarvii mennä hoitoihin kun olisi vielä aikaa luonnollisestikin yrittää.. hitto kun en tiedä... mutta olisin tosi kiitollinen jos te kertoisitte kokemuksianne ja omia tarinoitanne..
ja mikäli täällä on muita jotka ovat nyt aloittamassa samoja hoitoja olisi kiva olla yhteydessä ja kuulla että miten teidän hoitojen eri vaiheet ym sujuu.. itselläni ensimmäinen pistos joka "nukuttaa omat munasarjani" on nyt sunnuntaina ja siitä se hoito sitten alkaa... apua kun jännittää=)
Kohtalotovereita??
59
4080
Vastaukset
- kohtalotoveri
Meillä täysin sama tilanne, mutta nyt ovat hoidot ohitse ja raskaustesti on näyttänyt positiivista. :) Hoidot olivat rankkoja ja stressaavia, ja hyvin hintavia, mutta kyllä sen jaksaa kun tietää mitä varten se on. Itse ajattelin koko ajan niin ja se auttoi eteenpäin.
Pistämiset hoiti mieheni, mun ei tarvinnut kuin maata sohvalla ja mies pisti piikkiä mahaan. Mieheni oli kyllä todella suuri tuki ja turva koko prosessin ajan. Mutta perheeltämmekin saimme hyvin paljon tukea. Me nimittäin kerroimme molempien perheille ns. tilanteestamme. He ymmärsivät ja ottivat sen erittäin hyvin (tai siis niin hyvin kuin sen voi nyt ottaa). Kertominen perheelle mielestäni kannattaa, se vähentää stressiä ja saa tukea.
Mutta töissä en puhunut kenellekään. Sanoin aina vain etukäteen että mulla on lääkäri käyntejä. Heillä ei ole oikeutta tietää miksi menet lääkäriin. Se on sinun henkilökohtainen asiasi. Jos kysyvät niin vetoat henkilökohtaisiin asioihin.
Oikein paljon onnea hoitoihin! :)- !!!!!!!
Onnea onnea onnea!! ihana kuulla hoidoista noin positiivista palautetta tässä kohtaa kun ne itsellä on juuri alkamassa ja jännitys on erittäin suuri... oliko tämä teidän ensimmäinen ICSI hoitokertanne vai onko aiempia jo takana? hoidot ovat kyllä kalliita ja meidätkin se taloudellisesti laittaa aika tiukoille koska mies opiskelee tällä hetkellä..mutta jos se positiivinen tulos sieltä lopulta tulee niin se menetetty raha menettää kyllä merkityksensä..toivotaa parasta.. työmaani kanssa olen ajatellutkin menetellä niin, että sanon vain minulla olevan lääkäri ja mikäli kyselyjä asiasta tulee enemmän sanon että en halua henkilökohtaisia asioitani sen enempää selvittää.. työpaikan suhtautuminen jännittää minua sen vuoksi että pomoni on aika moinen tyranni,meidän työpaikalla niin moni on joutunut kärsimään hänen takiaan ja tiedän jo etukäteen ettei hän innostu jos kuulee minun olevan raskaana.. mutta tämä nyt on minun elämäni eikä hänen ja piste...
kiitos sinulle paljon vastauksestasi ja onneksi olkoon vielä kerran.. toivottavasti kaikki menee erinomaisesti aina loppuun asti..
- kiinni jäänyt
Siinä vaiheessa työantajalle paljastuu "salaisuutesi" kun annat sairauslomatodistuksen.
- kohtalotoveri
itse asiassa ei paljastu, sillä lääkäriltä voi pyytää todistuksen jossa ei lue diagnoosia! Näin ainakin mulla oli.
- .......
kohtalotoveri kirjoitti:
itse asiassa ei paljastu, sillä lääkäriltä voi pyytää todistuksen jossa ei lue diagnoosia! Näin ainakin mulla oli.
verran kysyisin vielä, että olitko miten kipeä munasolujen keräyksen jälkeen? millainen toimenpide oli ja jouduitko sen vuoksi olemaan sairaslomalla?kuinka kauan?
- kohtalotoveri
....... kirjoitti:
verran kysyisin vielä, että olitko miten kipeä munasolujen keräyksen jälkeen? millainen toimenpide oli ja jouduitko sen vuoksi olemaan sairaslomalla?kuinka kauan?
Tämä oli meidän ensimmäinen hoitokerta. Tiistaina meillä on neuvola ja ultra. Toivotaan että kaikki on mennyt hyvin. :)
Tosi harmillista että pomosi on "tyranni", se ei kyllä tee yhtään helpoksi lääkärikäyntien ja sairasloman kertomista. Mutta se on kyllä totta että tämä on SINUN ELÄMÄSI EIKÄ KENENKÄÄN MUUN, varsinkaan ilkeän pomosi!
Munasolujen keräys oli mulle aika kivulias toimenpide ja kipu jatkui kolme päivää. Onneksi sen kolme päivää sain sairaslomaa. Se taitaa olla se vakio mitä ne sieltä antaa ja se on kai ihan pakollinenkin aika.
Onneks mulla oli mies mukana sairaalassa ja oli mukana ihan toimenpiteessäkin. Piti kädestä kiinni ja lohdutti! :) Mutta muista että kaikki on yksilöllistä. Voi olla että sinua ei satu yhtään. :)
Yksin ei tarvitse kestää! Rakenna itsellesi tukiverkko, se auttaa jaksamaan!
Aloita vaikka vanhemmistasi. :)
Laitan tähän vielä miten mun päivä sairaalassa eteni;
- hoitaja ohjasi mut lepohuoneeseen, mieheni hän ohjasi siemennesteen keräykseen.
- sain kipulääkettä (panadol) ja tippa laitettiin käteeni.
- odottelua (mieskin pääsi jo pois)
- lääkäri tuli hakemaan meidät toimenpidehuoneeseen. Laittoi tipan kautta rauhoittavaa lääkettä, josta meninkin aivan sekaisin, tuntui että olisin juonut pullollisen viinaa :D
- toinen lääkäri laittoi puudutuspiikin alapäähän. Se sattui melko paljon eikä lääkäri kertonut ollenkaan että oli laittamassa sitä joten pelästyin sitä tosi paljon. :/
- sitten munasolut kerättiin. saatiin seurata monitorista miten se sujui.
- koko toimenpide kesti noin 10 minuuttia.
- sen jälkeen makoilin noin 2 tunnin ajan. (hoitaja kävi välillä kysymässä vointia ja antoi sitä mukaan kipulääkettä)
- kun oli hieman parempi olo niin päästiin kotiin
- kolmen päivän jälkeen mentiin takaisin ja alkio siirrettiin. se kesti noin 5 minuuttia eikä sattunut ollenkaan. - .........
kohtalotoveri kirjoitti:
Tämä oli meidän ensimmäinen hoitokerta. Tiistaina meillä on neuvola ja ultra. Toivotaan että kaikki on mennyt hyvin. :)
Tosi harmillista että pomosi on "tyranni", se ei kyllä tee yhtään helpoksi lääkärikäyntien ja sairasloman kertomista. Mutta se on kyllä totta että tämä on SINUN ELÄMÄSI EIKÄ KENENKÄÄN MUUN, varsinkaan ilkeän pomosi!
Munasolujen keräys oli mulle aika kivulias toimenpide ja kipu jatkui kolme päivää. Onneksi sen kolme päivää sain sairaslomaa. Se taitaa olla se vakio mitä ne sieltä antaa ja se on kai ihan pakollinenkin aika.
Onneks mulla oli mies mukana sairaalassa ja oli mukana ihan toimenpiteessäkin. Piti kädestä kiinni ja lohdutti! :) Mutta muista että kaikki on yksilöllistä. Voi olla että sinua ei satu yhtään. :)
Yksin ei tarvitse kestää! Rakenna itsellesi tukiverkko, se auttaa jaksamaan!
Aloita vaikka vanhemmistasi. :)
Laitan tähän vielä miten mun päivä sairaalassa eteni;
- hoitaja ohjasi mut lepohuoneeseen, mieheni hän ohjasi siemennesteen keräykseen.
- sain kipulääkettä (panadol) ja tippa laitettiin käteeni.
- odottelua (mieskin pääsi jo pois)
- lääkäri tuli hakemaan meidät toimenpidehuoneeseen. Laittoi tipan kautta rauhoittavaa lääkettä, josta meninkin aivan sekaisin, tuntui että olisin juonut pullollisen viinaa :D
- toinen lääkäri laittoi puudutuspiikin alapäähän. Se sattui melko paljon eikä lääkäri kertonut ollenkaan että oli laittamassa sitä joten pelästyin sitä tosi paljon. :/
- sitten munasolut kerättiin. saatiin seurata monitorista miten se sujui.
- koko toimenpide kesti noin 10 minuuttia.
- sen jälkeen makoilin noin 2 tunnin ajan. (hoitaja kävi välillä kysymässä vointia ja antoi sitä mukaan kipulääkettä)
- kun oli hieman parempi olo niin päästiin kotiin
- kolmen päivän jälkeen mentiin takaisin ja alkio siirrettiin. se kesti noin 5 minuuttia eikä sattunut ollenkaan.kuulla että onnistuitte ensimmäisellä hoitokerralla, toivotaan että meillä olisi yhtä hyvä tuuri kuin teillä.=)
tuo sinun päiväsi sairaalassa kuulosti aika pitkälti juuri siltä mitä olen itsekkin sen ymmärtänyt olevan. Toki sitä silti aina jännittää sitten kun sinne menee koska kaikki on kuitenkin niin yksilöllistä esim juuri se kivun tunteminen. Me joudumme lähtemään toiseen kaupunkiin munasolujen keräystä sekä alkion siirtoa varten joten jo pelkästään matkojenkin vuoksi ne päivät minun on oltava poissa töistä. Mietein jo, että jos anon suoraan palkatonta vapaata niin ei tarvitse viedä edes mitään sairaslomapapereita töihin vaikkakin siinä häviää itse vielä enemmän rahallisesti. Ymmärsin meidän suunnittelukäynnillä että munasolujen keräyksen jälkeen on yleensä yksi välipäivä ja sitten on se alkionsiirto, eli koko hoidon tämä vaihe olisi ohi siinä kolmessa sairaslomapäivässä mutta se ei vissiin aina mene niin,vai? mietein vain kun teillä oli ilmeisesti keräyksen ja siirron välissä kolme päivää tai näin ainakin ymmärsin... suoritettiinko teidän hoidot omalla paikkakunnallanne vai jouduitteko lähtemään toiseen kaupunkiin? annettiinko sinulle muuten jonkinlaisia elämisen ohjeita alkionsiirron jälkeen?tarkoitan lähinnä että tuliko jotain rajoituksia nostamisen ym suhteen?mietin tätä vain siksi kun itse teen hoitotyötä ja siinä aika kovin joutuu välillä tuo fyysinenpuoli koetukselle...
kiitos kun jaksat vastailla minun kysymyksiini joille ei ilmeisesti tule loppua lainkaan=)
no, tänään olen ensimmäisen piikkini pistänyt eikä tuntunut muuten lainkaan mukavalta, neulakin tuntui niin yllättävän paksulta :o no nytpä ainakin tiedän miltä omista hoidettavistani välillä tuntuu =) tuliko sinulle muuten ensimmäisestä oman hormoonituotannon lamauttavasta pistoksesta joitakin oireita?
Ps. Me pidämme tiistain puolesta teille peukkuja!!!=) - kohtalotoveri
......... kirjoitti:
kuulla että onnistuitte ensimmäisellä hoitokerralla, toivotaan että meillä olisi yhtä hyvä tuuri kuin teillä.=)
tuo sinun päiväsi sairaalassa kuulosti aika pitkälti juuri siltä mitä olen itsekkin sen ymmärtänyt olevan. Toki sitä silti aina jännittää sitten kun sinne menee koska kaikki on kuitenkin niin yksilöllistä esim juuri se kivun tunteminen. Me joudumme lähtemään toiseen kaupunkiin munasolujen keräystä sekä alkion siirtoa varten joten jo pelkästään matkojenkin vuoksi ne päivät minun on oltava poissa töistä. Mietein jo, että jos anon suoraan palkatonta vapaata niin ei tarvitse viedä edes mitään sairaslomapapereita töihin vaikkakin siinä häviää itse vielä enemmän rahallisesti. Ymmärsin meidän suunnittelukäynnillä että munasolujen keräyksen jälkeen on yleensä yksi välipäivä ja sitten on se alkionsiirto, eli koko hoidon tämä vaihe olisi ohi siinä kolmessa sairaslomapäivässä mutta se ei vissiin aina mene niin,vai? mietein vain kun teillä oli ilmeisesti keräyksen ja siirron välissä kolme päivää tai näin ainakin ymmärsin... suoritettiinko teidän hoidot omalla paikkakunnallanne vai jouduitteko lähtemään toiseen kaupunkiin? annettiinko sinulle muuten jonkinlaisia elämisen ohjeita alkionsiirron jälkeen?tarkoitan lähinnä että tuliko jotain rajoituksia nostamisen ym suhteen?mietin tätä vain siksi kun itse teen hoitotyötä ja siinä aika kovin joutuu välillä tuo fyysinenpuoli koetukselle...
kiitos kun jaksat vastailla minun kysymyksiini joille ei ilmeisesti tule loppua lainkaan=)
no, tänään olen ensimmäisen piikkini pistänyt eikä tuntunut muuten lainkaan mukavalta, neulakin tuntui niin yllättävän paksulta :o no nytpä ainakin tiedän miltä omista hoidettavistani välillä tuntuu =) tuliko sinulle muuten ensimmäisestä oman hormoonituotannon lamauttavasta pistoksesta joitakin oireita?
Ps. Me pidämme tiistain puolesta teille peukkuja!!!=)Me asutaan melko korvessa eli meillä oli Tampereella hoito käynnit. Matkat oli pitkiä, mutta kyllä ne jaksoi. Kelasta saatiin matkakorvaukset.
Meidän munasolujen keräyspäivä oli torstai ja perjantai olisi ollut kai liian aikaisin joten maanantaina meillä oli alkionsiirtopäivä.
Munasolujen keräyksen jälkeen annettiin ohje, että ei saa tehdä mitään raskasta muutamaan päivään. Rauhallista kävelyä suositeltiin ja sitä teinkin sitten ja se tuntui helpottavan kipuun. Töissä sun kannattaa ottaa rauhallisesti ainakin muutaman viikon ajan. Tai se on vaan mun mielipide :) mutta ettei sitten sattuisi mitään.
Laitoitko itse piikin? Onko sulla Puregon? Itselläni oli puregon ja lopussa lisättiin vielä menopur kun ei ne meinannut lähteä kasvamaan, mutta saatiin lopulta 5 munasolua, joista yksi saatiin pakkaseen ja yksi siirtoon.
Ja kysymyksille ei tarvitse tulla loppua :) vastailen mielelläni mihinkä osaan. - .........
kohtalotoveri kirjoitti:
Me asutaan melko korvessa eli meillä oli Tampereella hoito käynnit. Matkat oli pitkiä, mutta kyllä ne jaksoi. Kelasta saatiin matkakorvaukset.
Meidän munasolujen keräyspäivä oli torstai ja perjantai olisi ollut kai liian aikaisin joten maanantaina meillä oli alkionsiirtopäivä.
Munasolujen keräyksen jälkeen annettiin ohje, että ei saa tehdä mitään raskasta muutamaan päivään. Rauhallista kävelyä suositeltiin ja sitä teinkin sitten ja se tuntui helpottavan kipuun. Töissä sun kannattaa ottaa rauhallisesti ainakin muutaman viikon ajan. Tai se on vaan mun mielipide :) mutta ettei sitten sattuisi mitään.
Laitoitko itse piikin? Onko sulla Puregon? Itselläni oli puregon ja lopussa lisättiin vielä menopur kun ei ne meinannut lähteä kasvamaan, mutta saatiin lopulta 5 munasolua, joista yksi saatiin pakkaseen ja yksi siirtoon.
Ja kysymyksille ei tarvitse tulla loppua :) vastailen mielelläni mihinkä osaan.Tampereelle mekin olemme sitten menossa keräykseen ja alkionsiirtoon mikäli itse niin pitkälle päästään. Nii teillä osui se keräys noin loppu viikkoon, sillon se varmasti meneeki juuri noin, meillä lääkäri alustavasti suunnitteli että jos maanantaina on keräys niin keskiviikkona olisi sitten alkionsiirto mikäli kaikki menee hyvin.. siitä sitten heti laskin että ko.toimenpiteet keritään tekemään sen kolmen päivän aikana eikä enempää tarvi ainakaa poissa töistä olla. mutta eihän sitä vielä edes tiedä että mihin viikonpäivään meilläkään se keräys lopulta osuu, voihan se osua vaikka samoin sinne loppu viikkoon.. tämän hoidon kanssa kun ei aluksi vielä päivälleen voi tietää että mitä milloinkin tapahtuu..
töissä olen ajatellutkin ottaa mahdollisimman rennosti mahdollisuuksien mukaan ja pyrin välttämään viikonloppuvuoroa jos sattuisi sellainen heti siirron perään osumaan koska nostelua ym joutuu silloin tekemään ikävän paljon ja ajattelin että kaikkea ylimääräistä rehkimistä ja rasitusta olisi varmaan hyvä välttää aluksi..
joo itse pistin tänään piikin,meillä mies kammoksuu pistämistä niin paljon ettei ainakaan vielä halunnut/uskaltanut pistää=) tämä piikki ei ollut vielä se hormooni-piikki vaan Procren-piikki jonka on tarkoitus nyt lamata se oma hormoonituotanto. Toivon mukaan siinä päivittäin pistettävässä piikissä neula on huomattavasti pienempi ja ohuempi kuin tässä tämän päiväisessä. Tuo piikki oli kyllä ikävä, en ole koskaan ollut piikkien ystävä mutta tämä tuntui oikeasti todella ikävältä, neula oli paksu ja sen vuoksi se tuntu hiemen "tylsältäkin", upposi nahkaan inhottavan huonosti. Lääkäri sanoi viime käynnillä että päivittäin pistettävä lääke annostellaan kynästä kuten insuliinikin joten oletan että siinä on samanlainen neulakin kuin insuliinikynissä, eli huomattavasti pienempi ja ohuempi.. vai onko?
nyt aloin vain miettimään että minulla on seuraava ultra 16.3 jolloin on tarkoitus katsoa onko oma hormonituotantoni loppunut ja munasarjat "nukahtanut". jos on aloitetaan tuon päivän jälkeen se päivittäinen pistely.. 23.3 on seuraava ultra jolloin katsotaan miten tilanne on edistynyt/kehittynyt ja 26.3 seuraava ultra jonka jälkeen mennään tampereelle mikäli kaikki on ok.. laskeskelin vaan että mikäli kiertoni menee kuten yleensä alkaa mulla kuukautiset 31.3-1.4 että miten mahdetaan ehtiä tampereelle edes ennenkuin kuukautiset tulee...siinä ei viimisen ultran ja seuraavien kuukautisten välissä ole kuin 4päivää!!!oliko sinulla oman kierto tuollaisessa vaiheessa kun lähditte tampereelle??? vai olenko nyt laskenut taas jotain päin mäntyä?? en tiedä kun jännitän ja stressaan nyt kaikesta niin kovin vaikka juuri sitä ei vissiin saisi yhtään tehdä...iik... - kohtalotoveri
......... kirjoitti:
Tampereelle mekin olemme sitten menossa keräykseen ja alkionsiirtoon mikäli itse niin pitkälle päästään. Nii teillä osui se keräys noin loppu viikkoon, sillon se varmasti meneeki juuri noin, meillä lääkäri alustavasti suunnitteli että jos maanantaina on keräys niin keskiviikkona olisi sitten alkionsiirto mikäli kaikki menee hyvin.. siitä sitten heti laskin että ko.toimenpiteet keritään tekemään sen kolmen päivän aikana eikä enempää tarvi ainakaa poissa töistä olla. mutta eihän sitä vielä edes tiedä että mihin viikonpäivään meilläkään se keräys lopulta osuu, voihan se osua vaikka samoin sinne loppu viikkoon.. tämän hoidon kanssa kun ei aluksi vielä päivälleen voi tietää että mitä milloinkin tapahtuu..
töissä olen ajatellutkin ottaa mahdollisimman rennosti mahdollisuuksien mukaan ja pyrin välttämään viikonloppuvuoroa jos sattuisi sellainen heti siirron perään osumaan koska nostelua ym joutuu silloin tekemään ikävän paljon ja ajattelin että kaikkea ylimääräistä rehkimistä ja rasitusta olisi varmaan hyvä välttää aluksi..
joo itse pistin tänään piikin,meillä mies kammoksuu pistämistä niin paljon ettei ainakaan vielä halunnut/uskaltanut pistää=) tämä piikki ei ollut vielä se hormooni-piikki vaan Procren-piikki jonka on tarkoitus nyt lamata se oma hormoonituotanto. Toivon mukaan siinä päivittäin pistettävässä piikissä neula on huomattavasti pienempi ja ohuempi kuin tässä tämän päiväisessä. Tuo piikki oli kyllä ikävä, en ole koskaan ollut piikkien ystävä mutta tämä tuntui oikeasti todella ikävältä, neula oli paksu ja sen vuoksi se tuntu hiemen "tylsältäkin", upposi nahkaan inhottavan huonosti. Lääkäri sanoi viime käynnillä että päivittäin pistettävä lääke annostellaan kynästä kuten insuliinikin joten oletan että siinä on samanlainen neulakin kuin insuliinikynissä, eli huomattavasti pienempi ja ohuempi.. vai onko?
nyt aloin vain miettimään että minulla on seuraava ultra 16.3 jolloin on tarkoitus katsoa onko oma hormonituotantoni loppunut ja munasarjat "nukahtanut". jos on aloitetaan tuon päivän jälkeen se päivittäinen pistely.. 23.3 on seuraava ultra jolloin katsotaan miten tilanne on edistynyt/kehittynyt ja 26.3 seuraava ultra jonka jälkeen mennään tampereelle mikäli kaikki on ok.. laskeskelin vaan että mikäli kiertoni menee kuten yleensä alkaa mulla kuukautiset 31.3-1.4 että miten mahdetaan ehtiä tampereelle edes ennenkuin kuukautiset tulee...siinä ei viimisen ultran ja seuraavien kuukautisten välissä ole kuin 4päivää!!!oliko sinulla oman kierto tuollaisessa vaiheessa kun lähditte tampereelle??? vai olenko nyt laskenut taas jotain päin mäntyä?? en tiedä kun jännitän ja stressaan nyt kaikesta niin kovin vaikka juuri sitä ei vissiin saisi yhtään tehdä...iik...Niin juu laitoit sen piikin nyt. Anteeksi huomaamattomuuteni, taisin lukea hieman nopeasti tekstin. :) Juu se oli kyllä ikävä piikki. itse kävin laittamassa sen sairaanhoitajalla, koska en ollut ikinä ennen laittanut piikkiä. Sain häneltä sitten neuvoja ja apuja. Mutta päivittäin pistettävät piikit menevät kyllä hyvin, ne on ohuita ja teräviä. Ja niinkuin sanoit, ne ovat kuin insuliinikynällä pistäisi.
Katselin kalenteriani ja laskeskelin niin noin kaksi viikkoa hormonituotannon lopettamis piikistä mulla alkoi kuukautiset. Siitä 12 päivän jälkeen aloitin puregon piikin laiton. Sitten 17 päivän jälkeen oli munasolujen keräys ja 36 tuntia ennen keräystä laitoin irrotuspiikin. Elikkäs keräyksen seuraavanaä viikonloppuna olisi kuukautisten pitänyt alkaa, mutta luultavasti jokin sitten esti sen koska ne ei alkanut. Voi hitsi että kirjoitin nyt sekavasti, yritä saada selvää. :D
Ja tottakai se stressaa ja mietityttää. Se olisi jo huolestuttavaa jos et sitä ollenkaan ajattelisi. Se on iso asia elämässä ja iso muutos arkeen. - ........
kohtalotoveri kirjoitti:
Niin juu laitoit sen piikin nyt. Anteeksi huomaamattomuuteni, taisin lukea hieman nopeasti tekstin. :) Juu se oli kyllä ikävä piikki. itse kävin laittamassa sen sairaanhoitajalla, koska en ollut ikinä ennen laittanut piikkiä. Sain häneltä sitten neuvoja ja apuja. Mutta päivittäin pistettävät piikit menevät kyllä hyvin, ne on ohuita ja teräviä. Ja niinkuin sanoit, ne ovat kuin insuliinikynällä pistäisi.
Katselin kalenteriani ja laskeskelin niin noin kaksi viikkoa hormonituotannon lopettamis piikistä mulla alkoi kuukautiset. Siitä 12 päivän jälkeen aloitin puregon piikin laiton. Sitten 17 päivän jälkeen oli munasolujen keräys ja 36 tuntia ennen keräystä laitoin irrotuspiikin. Elikkäs keräyksen seuraavanaä viikonloppuna olisi kuukautisten pitänyt alkaa, mutta luultavasti jokin sitten esti sen koska ne ei alkanut. Voi hitsi että kirjoitin nyt sekavasti, yritä saada selvää. :D
Ja tottakai se stressaa ja mietityttää. Se olisi jo huolestuttavaa jos et sitä ollenkaan ajattelisi. Se on iso asia elämässä ja iso muutos arkeen.sen piikin nyt laitoin ja se oli kyllä ikävä, onneks tätä piikkiä ei tarvi tämän hoidon aikana ainakaan uudelleen laittaa. Laskeskelin myös omaa kiertoani ja mulla pitäis kuukautisten alkaa nyt 7pvän päästä kun tänään laitoin tuon piikin. Kuukautisten alkamisesta 10päivän kuluttua on ensimmäinen ultra missä on tarkoitus katsoa se kuinka munasarjani ovat tämän päivän pistokseen reagoineet.. jos kaikki on niinkuin pitää niin sen käynnin jälkeen vissiin sitten aloitan ne toiset pistokset koska sitten seuraavaan ultraan on aika 7päivän päästä ja sitten 3päivän päästä.. en tiedä mahdatko ymmärtää tätä mun aikataulutustani=) tuliko sulle tästä hormonitoiminnan lamauttavasta pistoksesta oireita?kuumia-aaltoja tms? entäs tuliko oireita niistä toisista pistoksista?
iso muutos tämä tuleva todellakin on ja juuri sen takia se niin kovin varmaan mietityttääkin, välillä vaa tuntuu itsestä ettei osaa enää muuta miettiäkkään kuin tätä.. ja silti tarvis osata suhtautua tähän myös niin että se pettymyskin voi sieltä tulla, lääkäri sanoi että ensimmäisellä kerralla vauva-kotiin-prosentti on kuitenkin vain 25 % mikä tarkoittaa sitä että kolme paria neljästä tulee tyhjin käsin kotiin..toki eihän se sitä tarkoita etteikö seuraavalla kerralla sitten onnistuisi, mutta kun se pettyminen on nii karvasta ollut tässä vuosien saatossa muutenkin niin jotenkin nyt kun kaikki mahdollinen lääketiede hoitoineen on raskautumisen tukena niin ne toiveetkin on huomattavasti suuremmat...
onneksi sinun kaltaisia esimerkkejä löytyy jotka luo lisää uskoa tähän hommaan =) - .......
........ kirjoitti:
sen piikin nyt laitoin ja se oli kyllä ikävä, onneks tätä piikkiä ei tarvi tämän hoidon aikana ainakaan uudelleen laittaa. Laskeskelin myös omaa kiertoani ja mulla pitäis kuukautisten alkaa nyt 7pvän päästä kun tänään laitoin tuon piikin. Kuukautisten alkamisesta 10päivän kuluttua on ensimmäinen ultra missä on tarkoitus katsoa se kuinka munasarjani ovat tämän päivän pistokseen reagoineet.. jos kaikki on niinkuin pitää niin sen käynnin jälkeen vissiin sitten aloitan ne toiset pistokset koska sitten seuraavaan ultraan on aika 7päivän päästä ja sitten 3päivän päästä.. en tiedä mahdatko ymmärtää tätä mun aikataulutustani=) tuliko sulle tästä hormonitoiminnan lamauttavasta pistoksesta oireita?kuumia-aaltoja tms? entäs tuliko oireita niistä toisista pistoksista?
iso muutos tämä tuleva todellakin on ja juuri sen takia se niin kovin varmaan mietityttääkin, välillä vaa tuntuu itsestä ettei osaa enää muuta miettiäkkään kuin tätä.. ja silti tarvis osata suhtautua tähän myös niin että se pettymyskin voi sieltä tulla, lääkäri sanoi että ensimmäisellä kerralla vauva-kotiin-prosentti on kuitenkin vain 25 % mikä tarkoittaa sitä että kolme paria neljästä tulee tyhjin käsin kotiin..toki eihän se sitä tarkoita etteikö seuraavalla kerralla sitten onnistuisi, mutta kun se pettyminen on nii karvasta ollut tässä vuosien saatossa muutenkin niin jotenkin nyt kun kaikki mahdollinen lääketiede hoitoineen on raskautumisen tukena niin ne toiveetkin on huomattavasti suuremmat...
onneksi sinun kaltaisia esimerkkejä löytyy jotka luo lisää uskoa tähän hommaan =)verran vielä piti kysyä että toteutettiinko tuo sinun hoitosi lyhen vai pitkän kaavan mukaan?? ajattelin että sekin varmasti vaikuttaa tuohon aikataulutukseen että kummalla kaavalla mennään....??
- ääääääääääääääääääää
sairaslomatodistuksessa ei lue diagnoosia mutta koodi kylläkin ja työnanataja voi selvittää tällä koodilla sairaloman syyn...hoitojen aikaisia sairaslomiahan työnantajan ei tartte korvata/maksaa palkkaa eli sen voivat sinulta viedä. Itse jouduin aina pitämään palkatonta sairaslomien ajan ja myös lekurikäynnit tekemään takaisin.
Minä kerroin töissä suoraan kaikille mistä oli kyse ja ylipäänsä olemme kertoneet kaikille sukulaisille, ystäville, mitä sitä häpeilemään. Olemme saaneet hyvin tukea ja apua ja nyt kun meillämonien hoitojen ja mutkien jälkeen on lapsi huomaan että monet ystävät joilla on ongelmia lisääntymisen kanssa ovat uskoutuneet minulle.
Minulla on töissä sen verran kateelliset ja kyyläävät työkaverit sekä pomo että jos en olisi syytä kertonut aika vaikeaa olis ollut juosta kesken päivää lääkärissä jne.
Paras apu ja juttuakaveri on yleensä kohtalotoveri eli joku jolla myös hoidot meneillään tai takana. Itse löysin todella ihanan vertaistuki kaverin netistä.
Onnea hoitoihin, toiv.onnistutte! äläkä lannistu, hoidot voivat kestää pitkään.. - ääääääääääääääääääää
minulle on tehty 4 munasolupunktiota ja joka kerralla ollut aina asteen kivuliaampi. Viimeinen aivan totaalista helvettiä. Meinattiin nukuttaa kesken kaiken. Parannuin niistä kyllä suht nopasti 2-3 olin pois. Viimeisestä olin todella kipeä ja sain öisin kipukohtauksia. Kipuja oli pitkään koska raskauduin tästä viimeisestä hoidosta ja kasvava kohtu painoi munasarjoja.
Punktiot on hirveän yksilöllisiä eli älä turhaa stressaa, kyllä siitä selviää! - ääääääääääääääääääää
niin ja piikitytksistä. Piikitin aina itse kaikki piikit. Jotenkin helpoin itse laittaa kuin että olisin mieheni hommaan laittanut. Enkä myöskään ottanut miestäni punktioon...tuntui ajatuksena jotenkin hölmöltä, toimenpide tehtiin minulle, miksi ottaisin hänet sinne katselemaan kärsimystäni.
- .........
minkä takia työnantaja voisi jättää lääkärin kirjoittaman sairasloman maksamatta?? eihän työnantaja tee näin koskaan jos kyseessä on ihminen jonka vuosittaiset sairaslomapäivät eivät ole ylittyneet....
- ...........
......... kirjoitti:
minkä takia työnantaja voisi jättää lääkärin kirjoittaman sairasloman maksamatta?? eihän työnantaja tee näin koskaan jos kyseessä on ihminen jonka vuosittaiset sairaslomapäivät eivät ole ylittyneet....
hei kohtalotoveri!!! miteskäs siellä neuvolassa tiistaina meni=)? täällä oli kaikki peukut ainakin pystyssä...=)
- kohtalotoveri
........... kirjoitti:
hei kohtalotoveri!!! miteskäs siellä neuvolassa tiistaina meni=)? täällä oli kaikki peukut ainakin pystyssä...=)
Anteeks kun on nyt kestänyt vastaaminen.
Neuvolakäynti ei ollut sellainen mitä odotin. Lääkäri sanoi että raskaus ei suurella todennäköisyydellä etene. Että olen saanut keskenmenon. Asia ei kuitenkaan vielä ollut varmaa. 19.päivä on uusi ultra niin silloin saa selvyyden asiasta.
Olen niin surullinen! Miks elämä on näin kylmää ja karua!? Kun on valmis lapseen ja haluaa sitä todella paljon niin se ei onnistu, mutta niillä se kyllä onnistuu jotka ei sitä halua eikä toivo. laittaa oikein vihaiseksi tälläinen.
Mutta ei parane lannistua. meillä on vielä yksi pakkasessa odottamassa. Eiköhän se joskus sitten tärppää, kun tarpeeksi jaksaa toivoa ja odottaa. - Hannatih
kohtalotoveri kirjoitti:
Neuvolakäynti ei ollut sellainen mitä odotin. Lääkäri sanoi että raskaus ei suurella todennäköisyydellä etene. Että olen saanut keskenmenon. Asia ei kuitenkaan vielä ollut varmaa. 19.päivä on uusi ultra niin silloin saa selvyyden asiasta.
Olen niin surullinen! Miks elämä on näin kylmää ja karua!? Kun on valmis lapseen ja haluaa sitä todella paljon niin se ei onnistu, mutta niillä se kyllä onnistuu jotka ei sitä halua eikä toivo. laittaa oikein vihaiseksi tälläinen.
Mutta ei parane lannistua. meillä on vielä yksi pakkasessa odottamassa. Eiköhän se joskus sitten tärppää, kun tarpeeksi jaksaa toivoa ja odottaa.Hei kaikki kohtalotoverit,
Kerron omista kokemuksistani koeputkihedelmöityksestä joka on juuri loppusuoralla ja haluan jakaa tiedon varsinkin niille jotka miettivät koeputkihedelmöitystä.
Sen verran taustaa että itselläni ei ole löydetty mitään fyysistä syytä ja miehellänikään ei ole varsinaista fyysistä syytä, mutta siemennesteessä on vasta-aineita jotka voivat olla yksi este luonnollisesti raskaaksi tulemiselle. Siemennesteen pesun jälkeen vasta-aineet ovat saatu melkein kaikki pois. Kaksi inseminaatiota on tehty, joista toinen onnistui mutta tuli kuitenkin varhainen keskenmeno. Kannattaa muistaa, että nuo varhaiset keskenmenot ovat kuulemma hyvin yleisiä ja siksi normaalisti pareilla kestää n. 1 vuosi kun ensimmäinen raskaus alkaa.
Noh jokatapauksessa aloitimme mieheni kanssa koeputkihedelmöityksen 6.2 jolloin aloitin Suprecur nenäsumutteen, 17.2 oli ensimmäinen ultra jolloin seurataan lääkkeiden vaikutusta, ultrapäivästä alkaen aloin käyttämään nenäsumutteen kera Fostimon ihon alle pistettävää hormoonia joka alkaa kasvattamaan munarakkuloita, 23.2 ja 26.2 oli kans ultrat. Irroituspiikki pistettiin 1.3 ja punktio oli eilen 3.3. Aluksi mua jännitti toi punktio aika paljon koska siinähän käytetään n.30cm pitkää piikkiä jolla ne kyspät munarakkulat imaistaa, on se tuo lääketiede vaan ihmeellistä. Ennen punktiota annetaan kipulääkitys ja suonensisäinen rauhoittavalääke, minulle ensin annettiin diabamia ja pari muuta särkylääkettä, sitten pääsin lepohuoneeseen jossa käteen laitettiin kanyyli jonka jälkeen laitettiin jotain esivalmistavaa lääkettä, ite toimenpide huoneessa laitettiin jotain koko vartalon rentouttavaa lääkettä ja sen jälkeen puudutus piikki alapäähän jonka tunsi mutta se ei sattunut. Sen jälkeen sain uudestaan lisää suoneen sitä turruttavaa lääkettä joka tehoaa aivan välittömästi. Mieheni oli mukana ja sitä oli alkanu naurattaa mun kasvojen ilmeet joka kerta kun suoneen laitettiin lääkettä. Tuota toimenpidettä ei kannata pelätä ja siellä on ammattilaiset jotka huolehtivat susta. Ottakaa miehenne mukaan, itse en ainakaan oisi kuitenkaan menny ilman miestä. Munarakkuloita oli saatu 10kpl josta ne pakastetaan mitä ei nyt käytetä.
Nyt pe 5.3 on alkioiden siirto jos se vaan onnistuu ja munasoluja on saatu hedelmöittymään. Alkionsiirron jälkeen tulee vielä keltahormooni tukihoito joka auttaa alkioiden kiinnittymistä, alkioita siirretään 1-2 kpl, eli jos kaksi niin voi tulla kaksoset. Sitten vielä odotetaan 2 viikkoa jolloin voidaan tehdä raskaustesti
Kestoltaan tämä on pitkä mutta mielestäni kannattava. Hormooneista mulle sivuvaikutuksesna on tullu päänsärkyä ja aivan mieletön väsymys. Punktion jälkeen saa 3 päivän sairasloman ja mulla on ollu sellainen olo kuin oisi kuukautiset alkanu.
Itse olen keskustellut äitini kanssa paljon ja mieheni kanssa. Kannattaa mieheltäkin kysyä miltä hänestä tuntuu koska asia koskettaa miestä yhtä paljon kun naistakin. Itse olen nyt oppinu sen, että en murehi näiden hoitojen aikana enää vaan unelmoin jos asiat ei mene niin kuin toivoi niin sitten vasta murehin. Elämä tosiaan ei ole reilua mutta minulla on aivan ihana ja rakastava aviomies joka on minun perheeni ja valoni vaikka emme saisi lasta jota tietysti kovasti toivomme. 5 vuotta yritystä on ollut koetteleva ja kasvattava.
Olikohan tämä tarpeeksi sekava teksti, jos jollain tuli jotain kysyttävää mieleen niin kerron mielelläni.
T: Hanna-Mari
Ps. En olisi tänne kirjottanu mutta sairaanhoitaja pyysi kun kerroin hänelle kokemuksestani. Ottakaa nämä niin rennosti kuin vaan mahdollista, tiedän se ei ole helppoa. Tsemppiä kaikille pareille jotka kokeilevat näitä hoitoja, muistakaa miehenne :) - hannatih
Hannatih kirjoitti:
Hei kaikki kohtalotoverit,
Kerron omista kokemuksistani koeputkihedelmöityksestä joka on juuri loppusuoralla ja haluan jakaa tiedon varsinkin niille jotka miettivät koeputkihedelmöitystä.
Sen verran taustaa että itselläni ei ole löydetty mitään fyysistä syytä ja miehellänikään ei ole varsinaista fyysistä syytä, mutta siemennesteessä on vasta-aineita jotka voivat olla yksi este luonnollisesti raskaaksi tulemiselle. Siemennesteen pesun jälkeen vasta-aineet ovat saatu melkein kaikki pois. Kaksi inseminaatiota on tehty, joista toinen onnistui mutta tuli kuitenkin varhainen keskenmeno. Kannattaa muistaa, että nuo varhaiset keskenmenot ovat kuulemma hyvin yleisiä ja siksi normaalisti pareilla kestää n. 1 vuosi kun ensimmäinen raskaus alkaa.
Noh jokatapauksessa aloitimme mieheni kanssa koeputkihedelmöityksen 6.2 jolloin aloitin Suprecur nenäsumutteen, 17.2 oli ensimmäinen ultra jolloin seurataan lääkkeiden vaikutusta, ultrapäivästä alkaen aloin käyttämään nenäsumutteen kera Fostimon ihon alle pistettävää hormoonia joka alkaa kasvattamaan munarakkuloita, 23.2 ja 26.2 oli kans ultrat. Irroituspiikki pistettiin 1.3 ja punktio oli eilen 3.3. Aluksi mua jännitti toi punktio aika paljon koska siinähän käytetään n.30cm pitkää piikkiä jolla ne kyspät munarakkulat imaistaa, on se tuo lääketiede vaan ihmeellistä. Ennen punktiota annetaan kipulääkitys ja suonensisäinen rauhoittavalääke, minulle ensin annettiin diabamia ja pari muuta särkylääkettä, sitten pääsin lepohuoneeseen jossa käteen laitettiin kanyyli jonka jälkeen laitettiin jotain esivalmistavaa lääkettä, ite toimenpide huoneessa laitettiin jotain koko vartalon rentouttavaa lääkettä ja sen jälkeen puudutus piikki alapäähän jonka tunsi mutta se ei sattunut. Sen jälkeen sain uudestaan lisää suoneen sitä turruttavaa lääkettä joka tehoaa aivan välittömästi. Mieheni oli mukana ja sitä oli alkanu naurattaa mun kasvojen ilmeet joka kerta kun suoneen laitettiin lääkettä. Tuota toimenpidettä ei kannata pelätä ja siellä on ammattilaiset jotka huolehtivat susta. Ottakaa miehenne mukaan, itse en ainakaan oisi kuitenkaan menny ilman miestä. Munarakkuloita oli saatu 10kpl josta ne pakastetaan mitä ei nyt käytetä.
Nyt pe 5.3 on alkioiden siirto jos se vaan onnistuu ja munasoluja on saatu hedelmöittymään. Alkionsiirron jälkeen tulee vielä keltahormooni tukihoito joka auttaa alkioiden kiinnittymistä, alkioita siirretään 1-2 kpl, eli jos kaksi niin voi tulla kaksoset. Sitten vielä odotetaan 2 viikkoa jolloin voidaan tehdä raskaustesti
Kestoltaan tämä on pitkä mutta mielestäni kannattava. Hormooneista mulle sivuvaikutuksesna on tullu päänsärkyä ja aivan mieletön väsymys. Punktion jälkeen saa 3 päivän sairasloman ja mulla on ollu sellainen olo kuin oisi kuukautiset alkanu.
Itse olen keskustellut äitini kanssa paljon ja mieheni kanssa. Kannattaa mieheltäkin kysyä miltä hänestä tuntuu koska asia koskettaa miestä yhtä paljon kun naistakin. Itse olen nyt oppinu sen, että en murehi näiden hoitojen aikana enää vaan unelmoin jos asiat ei mene niin kuin toivoi niin sitten vasta murehin. Elämä tosiaan ei ole reilua mutta minulla on aivan ihana ja rakastava aviomies joka on minun perheeni ja valoni vaikka emme saisi lasta jota tietysti kovasti toivomme. 5 vuotta yritystä on ollut koetteleva ja kasvattava.
Olikohan tämä tarpeeksi sekava teksti, jos jollain tuli jotain kysyttävää mieleen niin kerron mielelläni.
Ps. En olisi tänne kirjottanu mutta sairaanhoitaja pyysi kun kerroin hänelle kokemuksestani. Ottakaa nämä niin rennosti kuin vaan mahdollista, tiedän se ei ole helppoa. Tsemppiä kaikille pareille jotka kokeilevat näitä hoitoja, muistakaa miehenne :)Ai niin, itse en ole selitellyt töissä kellekkään, koska ei se kuuluu työasioihin vaikka kuinka joku utelisi.
- ääääääääääääääääääää
......... kirjoitti:
koska lain mukaan hedelmöityshoidoista johtuvat sairaslomat eivät ole korvattavia. näin se on. mutta onneksi suurin osa työnantajista silti maksaa palkan. paskamaisemmat ei.
- ..........
kohtalotoveri kirjoitti:
Mutta ei parane lannistua. meillä on vielä yksi pakkasessa odottamassa. Eiköhän se joskus sitten tärppää, kun tarpeeksi jaksaa toivoa ja odottaa.sinun ei missään nimessä tarvitse pyytää.. pelkäsin että jotain ikävää on ilmennyt kun olit hetken aikaa "hiljainen".. en tiedä mitä sinulle sanoisin.. voin vain aavistella mitä mielessäsi olet joutunut nyt käymään lävitse koska kun sen positiivisen tuloksen saa niin tietenkin siihen haluaa uskoa myös loppuun asti. Huono puoli näissä hoidoissa on juuri se, että valitettavan usein se alkanut raskaus keskeytyy.. juuri tätä lääkäri minulle painotti kun käski motivoitumaan hoitoihin ja käski olla lannistumatta vaikkei heti tärppäisisikään. Samaa sanon nyt sulle, älä lannistu!!!!! tiedän ettei ole helppoa saada sitä toivoa takaisin ja uskoa tähän hommaan, mutta kyllä se sieltä sisimmästä varmasti vielä löytyy ja uskon vahvasti ja toivon että te vielä onnistutte. Ja positiivisia puolia jos tästä haetaan, niin onneksi te saitte sen yhden alkion myös sinne pakkaseen, eli saatte yhden uuden mahdollisuuden ilman että ne hoitokerrat kuluu.. toivotaan että sillä sitten tärppää..pidän peukkuja...
mutta muista myös, että tilanne ei vielä ole varma.. lopullista tuomiota ei vielä ole tullut.. voin kertoa tähän kohtaan tarinan ystävästäni joka on hyvä esimerkki siitä että ihmeitä voi tapahtua. hän tuli yllättäen raskaaksi. raskaushormoniarvot eivät kuitenkaan nousseet normaalille tasolle ja lääkäri epäili että kyseessä on tuulimunaraskaus. lääkäri antoi uuden ajan ja kehoitti valmistautumaan pahimpaan. seuraavalla käynnillä lääkäri totesi tutkimusten jälkeen ettei kyseessä ole tuulimuna mutta uskoi että lapsi ei selviäisi loppuun asti sekä epäili vahvasti että lapsi voisi olla vaikeasti vammainen.. monta reissua tein hänen kanssaan keskussairaalaan ja välillä itkettiin, aborttiakin hän joutui vakavasti harkitsemaan moneen kertaan.. loppujen lopuksi ja lääkäreidenkin ihmetykseksi raskaus alkoikin etenemään normaalisti, mitään vikaa lapsesta ei löydetty ja viime kesällä hän synnytti täysin terveen poikalapsen joka on minun kummipoikani - ..........
Hannatih kirjoitti:
Hei kaikki kohtalotoverit,
Ps. En olisi tänne kirjottanu mutta sairaanhoitaja pyysi kun kerroin hänelle kokemuksestani. Ottakaa nämä niin rennosti kuin vaan mahdollista, tiedän se ei ole helppoa. Tsemppiä kaikille pareille jotka kokeilevat näitä hoitoja, muistakaa miehenne :)kiitos vastauksestasi ja omasta kertomuksestasi! pidän peukkuja teille perjantaiseen alkionsiirtoon! sinulla aika samanlainen aikataulutus tai ultrien ym tiheys kuin minulla. toteutettiinko sinun hoitosi pitkän kaavan mukaan?
tuo on aivan tosi asia ettei työpaikalla ole pakko omista poissaoloistaan sen tarkemmin kertoa, inhottaa silti vain ihmiset jotka eivät ymmärrä olla kysymättä siinä kohtaan kun toinen ei itse sitä oma aloitteisesti kerro..
mieheni on myös minulle ollut suurin tuki ja turva ja näistä asioista olemme paljon yhdessä keskustelleetkin myös muutama lähin ystäväni myös tietää mutta ei muut. tässä kohtaa olen päättänyt etten muille edes kerro, en ainakaan vielä.. olen ajatellut asian myön niin, että jos hoidot ei onnistukkaan ja se suuri pettymys sieltä tulee niin en jaksa monen eri ihmisen kanssa käydä sitä asiaa lävitse enkä halua nähdä niitä sääliviä katseita. on helpompi olla kun muut kohtelevat minua kuten aina ennemminkin.. mutta tää nyt on vaa mun tän hetken ajatus (ja mieltäni voin vaihtaa vaikka 5minuutin päästä) mutta jokaisella meillä on vähän oma tapansa käsitellä asioita.. oma äitini olisi ollut minulle varmasti se tärkein tuki mutta jotenkaan asiaa en kuitenkaan hänelle nyt saa sanottua, syytä en tiedä, mutta tällä mennään eteenpäin=)
mutta onnea teille huomiselle ja ilmoittelehan sitten että miten teille lopulta kävi !!! - ...........
ääääääääääääääääääää kirjoitti:
koska lain mukaan hedelmöityshoidoista johtuvat sairaslomat eivät ole korvattavia. näin se on. mutta onneksi suurin osa työnantajista silti maksaa palkan. paskamaisemmat ei.
sairaslomatodistuksessa on pelkkä numerosarja diagnoosin kohdalla niin selvittääkö työnantaja tämän koodin ja jättää palkan tältä ajalta maksamatta? ei kovinkaan kiva jos ei halua työnantajan tietävän sairasloman syytä ja hän saa sen selvitettyä kuitenkin jotain kautta...
- hoidoissa ollut
........... kirjoitti:
sairaslomatodistuksessa on pelkkä numerosarja diagnoosin kohdalla niin selvittääkö työnantaja tämän koodin ja jättää palkan tältä ajalta maksamatta? ei kovinkaan kiva jos ei halua työnantajan tietävän sairasloman syytä ja hän saa sen selvitettyä kuitenkin jotain kautta...
Minulla juuri näin kävi. Vein työantajalleen sairaslomatodistukseni, missä luki vain koodi (en kuitenkin tiedä, mitä se koodi tarkoitti), mutta parin päivän päästä selvisi, että joudun nämä sairaslomapäivät kuitenkin hakemaan virkavapaaksi (siisjälkikäteen), koska sellaisesta koodista ei saa palkallista sairaslomaa. Näin esimies sanoi. Eli kyllä ne selvittävät, mikä on koodin takana ja sitten päättävät, kuuluko tämä diagnoosi palkallisen tai palkattoman sairausloman piiriin. Minulla oli palkka jo maksettu ja seuraavana kuukautena jouduin maksamaan takaisin rahat noilta päiviltä.
- ................
hoidoissa ollut kirjoitti:
Minulla juuri näin kävi. Vein työantajalleen sairaslomatodistukseni, missä luki vain koodi (en kuitenkin tiedä, mitä se koodi tarkoitti), mutta parin päivän päästä selvisi, että joudun nämä sairaslomapäivät kuitenkin hakemaan virkavapaaksi (siisjälkikäteen), koska sellaisesta koodista ei saa palkallista sairaslomaa. Näin esimies sanoi. Eli kyllä ne selvittävät, mikä on koodin takana ja sitten päättävät, kuuluko tämä diagnoosi palkallisen tai palkattoman sairausloman piiriin. Minulla oli palkka jo maksettu ja seuraavana kuukautena jouduin maksamaan takaisin rahat noilta päiviltä.
inhottava tilanne.. itse alunperin mietein että haen suoraan palkatonta koska en haluaisi edes sairaslomapaperia töihin viedä(pomoni kun ei ole mikään mukava ihminen) ainoa mikä koituu ongelmaksi on se ettei hänen myöskään ole pakko myöntää minulle etukäteen sitä palkatonta ja pois minun on hoitojen vuoksi jokatapauksessa oltava... eli miten päin vaa toimii nii aina tilanne yhtä epämukava ja huono.. noh yritän saada ensin sitä palkatonta ja toivon sitten että hän sen myös myöntää.. onko kuitenkin niin, ettei työnantaja koskaan maksa tuolta sairasloma ajalta palkkaa?
- hannatih
................ kirjoitti:
inhottava tilanne.. itse alunperin mietein että haen suoraan palkatonta koska en haluaisi edes sairaslomapaperia töihin viedä(pomoni kun ei ole mikään mukava ihminen) ainoa mikä koituu ongelmaksi on se ettei hänen myöskään ole pakko myöntää minulle etukäteen sitä palkatonta ja pois minun on hoitojen vuoksi jokatapauksessa oltava... eli miten päin vaa toimii nii aina tilanne yhtä epämukava ja huono.. noh yritän saada ensin sitä palkatonta ja toivon sitten että hän sen myös myöntää.. onko kuitenkin niin, ettei työnantaja koskaan maksa tuolta sairasloma ajalta palkkaa?
Heippa taas!
Alkioita siirrettiin viime pe 2 ja nyt jännittää aika paljon. Nyt ymmärrän kun tästä ajanjaksosta puhutaan piinaviikkoina. Sanoin äitilleni, että nyt ei saa sitten udella tuloksesta koska jos ei onnistu niin en pysty heti siitä varmastikkaan puhumaan.
Minua ihmetyttää toi sairaslomajuttu, mulla oli kans koodi ja koodi on ollut monesti kun on saanut flunssaan sairaslomaa. Tuon työnantajan menettely ei mielestäni voi olla laillinen. Sehän on käsittääkseni aivan sama minkä syyn lääkäri laittaa sairaslomatodistukseen niin siltä ajalta on maksettava sairasajan palkkaa, ensimmäinen päivä on aina omavastuupäivä. Minusta tuo vaikuttaa huijaukselta, en oo koskaan kuullu tuommoisesta. Missään työehtosopimuksessakaan ei puhuta, että jotkut syyt kuuluu korvattavaksi ja toiset ei. Muistattehan, että töihin ei pidä mennä koskaan jos sulle on sille päivälle kirjoitettu sairaslomaa, sillon sulle ei makseta yhtään mitään. Taitaa olla huijari pomo. Työnanataja maksaa aina sairaslomalta palkkaa jolta ajalta työntekijällä on lääkärin kirjoittama sairaslomatodistus. Ei ne lääkärit turhaan niitä kirjoita.
Tsemppiä kaikille!!
Terveisin Hanna-Mari
Ps. jännittää :) - hannatih
hannatih kirjoitti:
Heippa taas!
Alkioita siirrettiin viime pe 2 ja nyt jännittää aika paljon. Nyt ymmärrän kun tästä ajanjaksosta puhutaan piinaviikkoina. Sanoin äitilleni, että nyt ei saa sitten udella tuloksesta koska jos ei onnistu niin en pysty heti siitä varmastikkaan puhumaan.
Minua ihmetyttää toi sairaslomajuttu, mulla oli kans koodi ja koodi on ollut monesti kun on saanut flunssaan sairaslomaa. Tuon työnantajan menettely ei mielestäni voi olla laillinen. Sehän on käsittääkseni aivan sama minkä syyn lääkäri laittaa sairaslomatodistukseen niin siltä ajalta on maksettava sairasajan palkkaa, ensimmäinen päivä on aina omavastuupäivä. Minusta tuo vaikuttaa huijaukselta, en oo koskaan kuullu tuommoisesta. Missään työehtosopimuksessakaan ei puhuta, että jotkut syyt kuuluu korvattavaksi ja toiset ei. Muistattehan, että töihin ei pidä mennä koskaan jos sulle on sille päivälle kirjoitettu sairaslomaa, sillon sulle ei makseta yhtään mitään. Taitaa olla huijari pomo. Työnanataja maksaa aina sairaslomalta palkkaa jolta ajalta työntekijällä on lääkärin kirjoittama sairaslomatodistus. Ei ne lääkärit turhaan niitä kirjoita.
Tsemppiä kaikille!!
Terveisin Hanna-Mari
Ps. jännittää :)Ei oo todellista, vissiin tosta ei maksetakkaan sairalomapalkkaa, tää on just tätä byrokaratiaa. Punktion jälkeen kuitenkin on kipeä ja kykenemätön työhön. Ei voi ymmärtää!!
- ....................
hannatih kirjoitti:
Ei oo todellista, vissiin tosta ei maksetakkaan sairalomapalkkaa, tää on just tätä byrokaratiaa. Punktion jälkeen kuitenkin on kipeä ja kykenemätön työhön. Ei voi ymmärtää!!
kyllä uskomattomalta mutta totta se varmaankin on kun niin moni sitä sanoo.. eli taidan suosiolla hakee palkatonta niin ei tarvi viedä koko paperia edes työnantajalle kun en halua hänen tilanteestani missään nimessä tietävän yhtään mitään..
varmasti jännittää, pidän sulle peukkuja.. muistahan sitten ilmottaa että miten kävi!!
mulla viikon päästä ultra missä nähdään onko oma hormonituotanto loppunu, jännitän jo sitäkin vaikkei vielä ole kyseessä edes hoitojen jännittävin vaihe XD mitähän se jännitys sitten silloin on..apua, en uskalla edes ajatella... mutta pidän sulle peukkuja.. - Nelli1979
.................... kirjoitti:
kyllä uskomattomalta mutta totta se varmaankin on kun niin moni sitä sanoo.. eli taidan suosiolla hakee palkatonta niin ei tarvi viedä koko paperia edes työnantajalle kun en halua hänen tilanteestani missään nimessä tietävän yhtään mitään..
varmasti jännittää, pidän sulle peukkuja.. muistahan sitten ilmottaa että miten kävi!!
mulla viikon päästä ultra missä nähdään onko oma hormonituotanto loppunu, jännitän jo sitäkin vaikkei vielä ole kyseessä edes hoitojen jännittävin vaihe XD mitähän se jännitys sitten silloin on..apua, en uskalla edes ajatella... mutta pidän sulle peukkuja..Hei, itse olen myös aloittamassa ICSI-hoitoa lyhyellä kaavalla ensi viikon keskiviikkona Puregon-pistoksilla ja jännittää myös. En ole ikinä piikkiä pistänyt mutta kai sen oppee kun kaikki muutkin oppivat ;)
Hanna-Mari, kuinka paljon vasta-aineita miehelläsi oli eli mikä arvo MAR-testissä oli? Meillä on sama juttu, minulla kaikki hyvin mutta todennäköinen syy nuo vasta-aineet kun en 1.5 vuoteen tullut raskaaksi... Ja niille ei käsittääkseni voi mitään eli mikään ruokavalio tms. ei auta eli siinä mielessä tosi ikävää kun ei voi omalla toiminnalla vaikuttaa mitenkään.
Oli kiva kuulla sinun kokemuksiasi ja toivotaan että on tärpännyt! - hoidossa ollut
hannatih kirjoitti:
Heippa taas!
Tsemppiä kaikille!!
Terveisin Hanna-Mari
Ps. jännittää :)On on, juuri tänään käytiin työpistekokouksessa läpi "sairaukset", jotka eivät kuulu palkallisten sairaslomien joukkoon ja yksi niistä oli juuri lapsettomuushoidot.
Työskentelen sairaanhoitoalalla. - hannatih
Nelli1979 kirjoitti:
Hei, itse olen myös aloittamassa ICSI-hoitoa lyhyellä kaavalla ensi viikon keskiviikkona Puregon-pistoksilla ja jännittää myös. En ole ikinä piikkiä pistänyt mutta kai sen oppee kun kaikki muutkin oppivat ;)
Hanna-Mari, kuinka paljon vasta-aineita miehelläsi oli eli mikä arvo MAR-testissä oli? Meillä on sama juttu, minulla kaikki hyvin mutta todennäköinen syy nuo vasta-aineet kun en 1.5 vuoteen tullut raskaaksi... Ja niille ei käsittääkseni voi mitään eli mikään ruokavalio tms. ei auta eli siinä mielessä tosi ikävää kun ei voi omalla toiminnalla vaikuttaa mitenkään.
Oli kiva kuulla sinun kokemuksiasi ja toivotaan että on tärpännyt!Nelli1979; en muista tarkkaan paljonko niitä vasta-aineita on ja sitä arvoa, mutta sperman pesun jälkeen niitä on saatu poistettua 80%, tämä voi olla yksi syy meidän lapsettomuuteen mutta lääkärin mielestä se ei voi olla ainut syy. Me yritettiin 3 vuotta ennen kun hakeuduttiin hoitoihin. Eli sperman pesun jälkeen rakennuspalikat raskaudelle ovat kunnossa :)
Mulle ku tehtiin se munasarjojen aukiolotutkimus niin se jännitti melkein yhtä paljon kuin nyt tämä hoidon tuloksen odottaminen. Ensimmäisen inseminaation aikana olin ihan hermona, se ei ollu tämmöstä pientä jännitystä vaan ihan stressiä. Sen jälkeen oon oppinu ottamaan rennommin.
Ihonalaisten piikkien pistäminen on helppoa kunhan on vaan tarkkana ja lukee ohjeet huolella. Aluksi mies piikitti ihan innoissaan, pääsi kuulemma kostamaan :), vitsi. Pakkohan näitä on vähän huumorilla ottaa, pää ei muuten kestä jos sitä murehtii kokoajan vaikka todella kipeä asia onkin. Miehen kanssa juteltu asiasta, että kävi miten kävi niin onnellisia ollaan kun ollaan päästy hoitoihin.
Tämän koeputkihedelmöityshoidon aikana olen itse piikittänyt itseäni ja se on mukavempi tehä itse. Se piikki millä pistetään on todella ohkanen ja nipistää vaan pikkaisen. Hoitojen jälkeen sitä osaa pistää kuin ammattilainen :)
Kiitoksia kaikille jotka olette vastailleet tai kommentoineet, olen ollut yllättynyt miten mukava tänne on kirjoitella omista kokemuksista ja lukea toisten kokemuksia. Olen ollut aikaisemmin hyvin ennakkoluuloinen ja allerginen kirjoittamaan tällaisille keskustelu palstoille, olen iloisesti yllättynyt kuinka väärässä olenkin ollut.
Haaveillaan yhdessä ja murehditaan vasta jos on aihetta!!
T: Hanna-Mari - on kyllä
hoidossa ollut kirjoitti:
On on, juuri tänään käytiin työpistekokouksessa läpi "sairaukset", jotka eivät kuulu palkallisten sairaslomien joukkoon ja yksi niistä oli juuri lapsettomuushoidot.
Työskentelen sairaanhoitoalalla.niin väärin kuin olla ja voi.. kyllähän jokainen on palkkansa ansainnut sillon jos syystä tai toisesta ei ole työkykyinen ja lääkäri määrää sairaslomalle.. kyllä tässä meidän maassa on nii moni asia päin peetä...
- todistuksesta
on kyllä kirjoitti:
niin väärin kuin olla ja voi.. kyllähän jokainen on palkkansa ansainnut sillon jos syystä tai toisesta ei ole työkykyinen ja lääkäri määrää sairaslomalle.. kyllä tässä meidän maassa on nii moni asia päin peetä...
Itse pyysin punktion jälkeen että lääkäri kirjoittaa sairaslomatodistuksen josta ei käy ilmi sairasloman syy eli hedelmöityshoito, lääkärini kirjoitti todistuksen jonka koodi tarkoitti vatsakipua tai vastaavaa. Palkan sain noilta päiviltä (kaikilta) ihan normaalisti ilman mitään kyselyjä. Sairasloma-ajalta maksetaan aina palkka täysimääräisesti, ellei kyseessä ole pitkäaikainen sairasloma jolloin jossain vaiheessa palkanmaksu päättyy. Tietysti tässä voi olla työehtosopimuskohtaisia eroja mutta ainakin omalla työpaikallani näin on, enkä kyllä ole kuullutkaan että hedelmöityshoidot olisi jotenkin suljettu palkallisen sairasloman ulkopuolelle, työkyvyttömyyshän se on minkä pitäisi ratkaista.
- mielestäni
todistuksesta kirjoitti:
Itse pyysin punktion jälkeen että lääkäri kirjoittaa sairaslomatodistuksen josta ei käy ilmi sairasloman syy eli hedelmöityshoito, lääkärini kirjoitti todistuksen jonka koodi tarkoitti vatsakipua tai vastaavaa. Palkan sain noilta päiviltä (kaikilta) ihan normaalisti ilman mitään kyselyjä. Sairasloma-ajalta maksetaan aina palkka täysimääräisesti, ellei kyseessä ole pitkäaikainen sairasloma jolloin jossain vaiheessa palkanmaksu päättyy. Tietysti tässä voi olla työehtosopimuskohtaisia eroja mutta ainakin omalla työpaikallani näin on, enkä kyllä ole kuullutkaan että hedelmöityshoidot olisi jotenkin suljettu palkallisen sairasloman ulkopuolelle, työkyvyttömyyshän se on minkä pitäisi ratkaista.
sen kuuluisi juuri mennä noin että lääkäri laittaa sairasloma todistukseen sellaisen koodin mitä ei voi yhdistää hedelmöityshoitoihin ja että sillä saa normaalin sairasloma ajan palkan.. syynä voi esimerkiksi olla juuri vatsan kipu tms. ja vatsa kivustahan se sairasloma kirjoitetaankin kun monella tulee munasolujen keräyksen jälkeen kovia kipuja.. itse en ainakaan missään nimessä edes halua että työnantajani voisi saada selville minkä vuoksi olen pois, kyllähän kyse kuitenkin on niin henkilökohtaisesta asiasta ettei sitä halua välttämättä aivan jokaiselle kertoa...
- Nelli1979
hannatih kirjoitti:
Nelli1979; en muista tarkkaan paljonko niitä vasta-aineita on ja sitä arvoa, mutta sperman pesun jälkeen niitä on saatu poistettua 80%, tämä voi olla yksi syy meidän lapsettomuuteen mutta lääkärin mielestä se ei voi olla ainut syy. Me yritettiin 3 vuotta ennen kun hakeuduttiin hoitoihin. Eli sperman pesun jälkeen rakennuspalikat raskaudelle ovat kunnossa :)
Mulle ku tehtiin se munasarjojen aukiolotutkimus niin se jännitti melkein yhtä paljon kuin nyt tämä hoidon tuloksen odottaminen. Ensimmäisen inseminaation aikana olin ihan hermona, se ei ollu tämmöstä pientä jännitystä vaan ihan stressiä. Sen jälkeen oon oppinu ottamaan rennommin.
Ihonalaisten piikkien pistäminen on helppoa kunhan on vaan tarkkana ja lukee ohjeet huolella. Aluksi mies piikitti ihan innoissaan, pääsi kuulemma kostamaan :), vitsi. Pakkohan näitä on vähän huumorilla ottaa, pää ei muuten kestä jos sitä murehtii kokoajan vaikka todella kipeä asia onkin. Miehen kanssa juteltu asiasta, että kävi miten kävi niin onnellisia ollaan kun ollaan päästy hoitoihin.
Tämän koeputkihedelmöityshoidon aikana olen itse piikittänyt itseäni ja se on mukavempi tehä itse. Se piikki millä pistetään on todella ohkanen ja nipistää vaan pikkaisen. Hoitojen jälkeen sitä osaa pistää kuin ammattilainen :)
Kiitoksia kaikille jotka olette vastailleet tai kommentoineet, olen ollut yllättynyt miten mukava tänne on kirjoitella omista kokemuksista ja lukea toisten kokemuksia. Olen ollut aikaisemmin hyvin ennakkoluuloinen ja allerginen kirjoittamaan tällaisille keskustelu palstoille, olen iloisesti yllättynyt kuinka väärässä olenkin ollut.
Haaveillaan yhdessä ja murehditaan vasta jos on aihetta!!
T: Hanna-MariKiitos Hanna-Mari, on tosi kiva kuulla kokemuksiasi. Minulla pitäisi alkaa huomenna Puregon pistokset että kyllä tämä eka ICSI-hoito nyt pian lähtee käyntiin ja pitää vaan pysyä rauhallisena ja surra surut vasta sitten jos epäonnistuu. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille! Yritän tulla raportoimaan jos joskus pääsen punktioon ja siirtoon asti niin joku muu voi hyötyä minun kokemuksistani :)
- hannatih
mielestäni kirjoitti:
sen kuuluisi juuri mennä noin että lääkäri laittaa sairasloma todistukseen sellaisen koodin mitä ei voi yhdistää hedelmöityshoitoihin ja että sillä saa normaalin sairasloma ajan palkan.. syynä voi esimerkiksi olla juuri vatsan kipu tms. ja vatsa kivustahan se sairasloma kirjoitetaankin kun monella tulee munasolujen keräyksen jälkeen kovia kipuja.. itse en ainakaan missään nimessä edes halua että työnantajani voisi saada selville minkä vuoksi olen pois, kyllähän kyse kuitenkin on niin henkilökohtaisesta asiasta ettei sitä halua välttämättä aivan jokaiselle kertoa...
Heipsis!
On tämä elämä vaan kummallista. Mulle siis tehtiin 5.3 kahden alkion siirto ja runsas verenvuoto alkoi ma 15.6 ja vielä ei oo loppunu. Tänään tein kuitenkin aamulla raskaustestin hoitajan ohjeiden mukaan ja se näytti plussaa! Olin ihan varma, että kaikki on ohi kun vuoto on ollu aivan kuin kuukautiset paitsi ilman kauheita kuukautiskipuja. Hoitaja kertoi tänään mulle, että useassakin raskaudessa vuotoa tulee ja se on yksilöllistä minkä verran tulee, veri ja voimakkaat supistukset on merkki yleensä alkavasta keskenmenosta. Edellisesssä keskenmenossani oli todella voimakkaat supistukset ja sellaisia ei ole toistaiseksi vielä tullu ja toivotaan ettei tuu. Yksi vaihtoehto verenvuodolle voi myös olla se, että toinen alkio on tullut ulos. Kuulemma alkuraskaudessa myös kiinittyvä istukka voi vuodattaa paljon tuoretta ja hyvin kirkasta verta, koska kiinittyessä kohdun limakalvolle se rikkoo verisuonia. Onneksi en lopettanu keltarauhashormooni tutkihoitoa kun vuoto alkoi ja onneksi mies ei oo yhtä spontaani hermoheikko tämän asian suhteen kuin minä. Jalat maassa saa vieläkin olla ja 9.4 on ultra josta sitten näkee mikä on tilanne :) Tämä päivä ainakin on ollu positiivinen saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Nyt se vasta jännittääkin!!!
Olikohan tämä tarpeeksi sekavaa :)
Terveisin Hanna-Mari - että...
hannatih kirjoitti:
Heipsis!
On tämä elämä vaan kummallista. Mulle siis tehtiin 5.3 kahden alkion siirto ja runsas verenvuoto alkoi ma 15.6 ja vielä ei oo loppunu. Tänään tein kuitenkin aamulla raskaustestin hoitajan ohjeiden mukaan ja se näytti plussaa! Olin ihan varma, että kaikki on ohi kun vuoto on ollu aivan kuin kuukautiset paitsi ilman kauheita kuukautiskipuja. Hoitaja kertoi tänään mulle, että useassakin raskaudessa vuotoa tulee ja se on yksilöllistä minkä verran tulee, veri ja voimakkaat supistukset on merkki yleensä alkavasta keskenmenosta. Edellisesssä keskenmenossani oli todella voimakkaat supistukset ja sellaisia ei ole toistaiseksi vielä tullu ja toivotaan ettei tuu. Yksi vaihtoehto verenvuodolle voi myös olla se, että toinen alkio on tullut ulos. Kuulemma alkuraskaudessa myös kiinittyvä istukka voi vuodattaa paljon tuoretta ja hyvin kirkasta verta, koska kiinittyessä kohdun limakalvolle se rikkoo verisuonia. Onneksi en lopettanu keltarauhashormooni tutkihoitoa kun vuoto alkoi ja onneksi mies ei oo yhtä spontaani hermoheikko tämän asian suhteen kuin minä. Jalat maassa saa vieläkin olla ja 9.4 on ultra josta sitten näkee mikä on tilanne :) Tämä päivä ainakin on ollu positiivinen saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Nyt se vasta jännittääkin!!!
Olikohan tämä tarpeeksi sekavaa :)
Terveisin Hanna-Marionneksi olkoon!!! ilmoittelehan tänne sitten että miten sinulla tilanne etenee..toivottavasti kaikki menee hyvin... =) pidetään peukkuja=)
- hannatih
että... kirjoitti:
onneksi olkoon!!! ilmoittelehan tänne sitten että miten sinulla tilanne etenee..toivottavasti kaikki menee hyvin... =) pidetään peukkuja=)
Kiitokisa paljon ja minä ilmottelen :)
- hannatih
hannatih kirjoitti:
Kiitokisa paljon ja minä ilmottelen :)
Nyt rasittaa...
Soitin lääkärille joka meinasi, että olin saanut varhaisen keskenmenon ja pyysi tekemään uuden testin. Minä tein uuden testin tänään joka näytti edelleen positiivista. Soitin uudestaan lääkärille joka meinasi ettei voisi siltikään olla normaali raskaus ja sain ultraan ajan 29.3, vaikka siirrettiin 2 alkiota. Lääkäri meinasi, että oisi kohdunulkopuolinen raskaus, mutta mulla ei oo ollu mitään oireita kuitenkaan. Nyt vaan pitäisi jaksaa oottaa viikko, väsyttää tämä homma :) - ihmeessä
hannatih kirjoitti:
Nyt rasittaa...
Soitin lääkärille joka meinasi, että olin saanut varhaisen keskenmenon ja pyysi tekemään uuden testin. Minä tein uuden testin tänään joka näytti edelleen positiivista. Soitin uudestaan lääkärille joka meinasi ettei voisi siltikään olla normaali raskaus ja sain ultraan ajan 29.3, vaikka siirrettiin 2 alkiota. Lääkäri meinasi, että oisi kohdunulkopuolinen raskaus, mutta mulla ei oo ollu mitään oireita kuitenkaan. Nyt vaan pitäisi jaksaa oottaa viikko, väsyttää tämä homma :)lääkäri ajatteli ettet voi olla raskaana tai ettei kyseessä voi olla normaali raskaus kun kerran olette hoidoissa käyneet ja kaikki on mennyt niinkuin pitääkin, eikö?
millä hän perusteli mielipiteensä??
uskon, että nyt sulla on usko koetuksella ja etenkin se kärsivällisyys.. odottaminen tuossa kohtaa on sitä kaikkein pahinta ja pisimmältä tuntuvaa aikaa... pidetään kuitenkin peukkuja sekä usko ja toivo yllä että kaikki olis hyvin, ei ne lääkäritkään ihan aina oikeessa ole... - hannatih
ihmeessä kirjoitti:
lääkäri ajatteli ettet voi olla raskaana tai ettei kyseessä voi olla normaali raskaus kun kerran olette hoidoissa käyneet ja kaikki on mennyt niinkuin pitääkin, eikö?
millä hän perusteli mielipiteensä??
uskon, että nyt sulla on usko koetuksella ja etenkin se kärsivällisyys.. odottaminen tuossa kohtaa on sitä kaikkein pahinta ja pisimmältä tuntuvaa aikaa... pidetään kuitenkin peukkuja sekä usko ja toivo yllä että kaikki olis hyvin, ei ne lääkäritkään ihan aina oikeessa ole...Kiitoksia tosi paljon vastauksesta, ihana kuulla tälläista kannustamista. Kaikki pitäisi selvitä sitten ultrassa ja on edelleen mahdollista, että toinen alkio on tullu ulos ja toinen alkio jääny.
- sitten
hannatih kirjoitti:
Kiitoksia tosi paljon vastauksesta, ihana kuulla tälläista kannustamista. Kaikki pitäisi selvitä sitten ultrassa ja on edelleen mahdollista, että toinen alkio on tullu ulos ja toinen alkio jääny.
ultran jälkeen että miten sinun kävi.. itse olin tänään seuranta ultrassa missä katsottiin onko munasolut kasvanu toivotulla tavalla, eikä ne ollut=( nyt lääke annos kaksinkertaistettiin ja toivotaan että se auttaa koska ennen pääsiäistä pitäisi päästä munasolujen keräykseen muuten taitaa mennä liian pitkälle.. jännittää ja ahdistaa kun näyttää ettei ne meinaa nyt kehittyä toivotulla tavalla ja kun tuo pääsiäinen pyhiensä kanssa sotkee vielä tässä kohtaa omaa hoitoani nii pahasti että kiire tulee.. mulla on perjantaina seuraavaks ultra ja sitten nähdään pääsenkö ens viikolla munasolujen keräykseen vai jääkö haaveeks... pidän sulle peukkuja!!!!
- apip
Munasolujen keräyksistä aikaa 2viikkoa, siirtoa ei tehty, koska tuli se hypertstimulaatio,tosin mul oli 60 munarakkulaa ja olo sen mukainen. Mulla on polykystiset munasarjat, joten sen takia hoidoissa. Ekasta ivf-tuoresiirrosta syntyi lapsi 03 ja nyt toista ollaan hankittu 6v, ekan hankkimiseen meni 4v,aikaa kuluu. ICSI menetelmällä tehtiin nämä kaikki 2viikkoa sitten ja nyt odotellaan toisia menkkoja, et ruvettais sen jälkeen siirtämään. Vain parhain ystäväni tietää asiasta ja hänen miehensä. Vuoden 01-02 poissaoloja en muista, taisin olla pätkätöissä, ja sattui hyvä mäihä, ettei osunut työpäiviä silloin ja laparoskopian ajan taisin olla saikkaril. Nyt teen iltapäivästä iltaan töitä,joten aamun ultrat sopii hyvin aikatauluun. Opun kerroin työnantajalle rajuksi 3pvän vatsataudiksi vaikka olisin saanut vkon saikkaa, olin tod.kipeä. Eikun toipilaana töihin. Sun opu menee varm kolmella pvällä hyvin, jos ei hyperiä.Kiva, kun täällä pääsee jonkulle purkamaan tuntojaan, kun muut ei asiasta tiedä. Äitini soitti opusta seuraavana pvänä, et olex jo töis, ni sohvan pohjalta kipeänä vastailin vain, et joo. Vastailepa :) Ei tiä vaix törmäis odotustilassa....
- vastauksestas...
mä jännitän huomista kun kuulen, että onko tilanne sillä mallilla että ens viikolla päästäis sinne siirtoon lähtemään.. mulla ei ainakaan edelleenkään ole mitään oireita vaikka pistos annos nostettiin kaksinkertaiseksi... lääkäri totesikin tiistaina että jos seuraavaan hoitoon joudutaan menemään niin hormonituotantoa lamaavaa pistosta ei sinulle kannata antaa kun se vetää ne liian alas ja siksi nyt tilanne on mikä on eli kiire tulee jos edes pystytään siirtoon lähtemään.. lisäksi lääkäri sanoi että perjantaina hän kirjoittaa sulle nenäsumutteen vielä lisäksi mitä alat myös käyttämään, jotta saataisiin munasolut kasvamaan tarpeeksi isoiksi ensi viikkoon menessä ja keräykseen päästäisiin... onko kukaan muu ollut tälläisessä tilanteessa? oletteko onnistuneet pääsemään keräykseen asti hyvällä onnella vaikka alussa kasvu on ollut surkeaa?? entä millaisia kokemuksia nenäsumutteesta?auttaako hyvin?minkä hintainen mahtaa olla ja kuuluuko kelan-korvattaviin?? katsoinsin itse apteekin sivuilta mutta kun lääkäri ei sanonut vielä sumutteen nimeä totesi vain että perjantaina haet sen sitten ultran jälkeen... kiitos kaikille jotka olette vastailleet tänne, teistä on ollut iso apu ja tuki.. on ihanaa ku löytyy kohtalotovereita kenelle kertoa tunteistaan ja keneltä kysellä myös neuvoja kokemuksien pohjalta.. ISO KIITOS TEILLE!!!! terveisin: alkuperäinen kirjoittaja...
- sekavasti
vastauksestas... kirjoitti:
mä jännitän huomista kun kuulen, että onko tilanne sillä mallilla että ens viikolla päästäis sinne siirtoon lähtemään.. mulla ei ainakaan edelleenkään ole mitään oireita vaikka pistos annos nostettiin kaksinkertaiseksi... lääkäri totesikin tiistaina että jos seuraavaan hoitoon joudutaan menemään niin hormonituotantoa lamaavaa pistosta ei sinulle kannata antaa kun se vetää ne liian alas ja siksi nyt tilanne on mikä on eli kiire tulee jos edes pystytään siirtoon lähtemään.. lisäksi lääkäri sanoi että perjantaina hän kirjoittaa sulle nenäsumutteen vielä lisäksi mitä alat myös käyttämään, jotta saataisiin munasolut kasvamaan tarpeeksi isoiksi ensi viikkoon menessä ja keräykseen päästäisiin... onko kukaan muu ollut tälläisessä tilanteessa? oletteko onnistuneet pääsemään keräykseen asti hyvällä onnella vaikka alussa kasvu on ollut surkeaa?? entä millaisia kokemuksia nenäsumutteesta?auttaako hyvin?minkä hintainen mahtaa olla ja kuuluuko kelan-korvattaviin?? katsoinsin itse apteekin sivuilta mutta kun lääkäri ei sanonut vielä sumutteen nimeä totesi vain että perjantaina haet sen sitten ultran jälkeen... kiitos kaikille jotka olette vastailleet tänne, teistä on ollut iso apu ja tuki.. on ihanaa ku löytyy kohtalotovereita kenelle kertoa tunteistaan ja keneltä kysellä myös neuvoja kokemuksien pohjalta.. ISO KIITOS TEILLE!!!! terveisin: alkuperäinen kirjoittaja...
runoilin tuon ylemmän tekstin.. siirtoon pääsemisestä ei vielä mitään tiedetä, mutta kun nyt päästäisiin edes siihen suunniteltuun munasolujen keräykseen ensi viikolla ja sitten aletaan toivoa sitä siirtoon pääsemistä...=) kirjotan ja mietin samalla asioita eteenpäin jo niin paljon että menee tekstikin jo aivan sekavaksi...XD yrittäkää ymmärtää...
- hanntih
60 munarakkulaa on aivan hirveä määrä, tsemppiä ja jaksamista toivottelen kovasti. Ei osaa oikein kuvitella tuota oloa, mutta varmaan aika rankkaa. Jouduitko sairaalaan tuon hyperstimulaation takia? Montako munasolua sulta kerättiin? Multa kerättiin 9 munasolua ja oli maha jonkunverran kipeä puntion jälkeen.
Mulla meinaa jännityksestä pää räjähtää ja onneksi mies tulee tänään työreissusta kotiin! Ma on siis ultra ja kaksi plussa testiä tehty. Lääkäri oli siis sitä mieltä, että kohdunulkopuoleinenraskaus ja ei siis perustellut mitenkään, vissiin kai sen runsaan vuodon takia. Tein sen runsaanvuodon jälkeen testin joka näytti edelleen plussaa, mutta ei kuulemma siltikään uskonut normaalin raskauteen. Oli muutenkin tosi tympeä lääkäri. Noh, ma tämä kaikki selviää siis mutta tämä oottminen on vaan aivan älytöntä. Onneksi sain vaihdettua ton ultra ajan, koska eka se oisi ollut vasta 9.4.
Iloista kevään odotusta toivottaa Hanna-Mari - hannatih
hanntih kirjoitti:
60 munarakkulaa on aivan hirveä määrä, tsemppiä ja jaksamista toivottelen kovasti. Ei osaa oikein kuvitella tuota oloa, mutta varmaan aika rankkaa. Jouduitko sairaalaan tuon hyperstimulaation takia? Montako munasolua sulta kerättiin? Multa kerättiin 9 munasolua ja oli maha jonkunverran kipeä puntion jälkeen.
Mulla meinaa jännityksestä pää räjähtää ja onneksi mies tulee tänään työreissusta kotiin! Ma on siis ultra ja kaksi plussa testiä tehty. Lääkäri oli siis sitä mieltä, että kohdunulkopuoleinenraskaus ja ei siis perustellut mitenkään, vissiin kai sen runsaan vuodon takia. Tein sen runsaanvuodon jälkeen testin joka näytti edelleen plussaa, mutta ei kuulemma siltikään uskonut normaalin raskauteen. Oli muutenkin tosi tympeä lääkäri. Noh, ma tämä kaikki selviää siis mutta tämä oottminen on vaan aivan älytöntä. Onneksi sain vaihdettua ton ultra ajan, koska eka se oisi ollut vasta 9.4.
Iloista kevään odotusta toivottaa Hanna-MariMulla hoidon keskivaiheilla näytti siltä, että ei tuu montaa rakkulaa ja kahdelle päivälle korotettiin piikkiannosta. Saatiin 9 munasolua josta 7 hedelmöityi ja 4 oli käyttökelpoista, 2 meni pakkaseen 2 siirrettiin tuollon 5.3, mitä nyt jännitellään.
Kelankattorajasta sen verran, että se on noin 673 en muista ihan tarkasti. Kun tämä raja on ylittynyt niin kela lähettää jonkinlaisen ilmoituksen tästä ja jonkun lapun mikä pitää olla sen jälkeen aina mukana kun hakee reseptilääkkeitä ja se siis koskee kaikkia reseptilääkkeitä. Tällä lapulla kela korvaa lääkkeet melkein kokonaan, omavastuu on vain muutamia euroja. Lapsettomuushoidoissa käytettävät lääkkeet kerryttää todella nopeasti. Muistakaa seurata sitä kertymää, se näkyy apteekin hintanauhassa. Kertymä kun on ylittänyt rajan ja teillä ei ole vielä lappua kelalta niin lääkkeistä ei siltä ajalta saa korvausta, mutta kuitit kannattaa pitää tallessa niin ne rahat voi hakea kelalta kuittia vastaan. Oliko tämä tarpeeksi sekavaa? Kyselkää vaan niin minä yritän vastata. - sen verran
hannatih kirjoitti:
Mulla hoidon keskivaiheilla näytti siltä, että ei tuu montaa rakkulaa ja kahdelle päivälle korotettiin piikkiannosta. Saatiin 9 munasolua josta 7 hedelmöityi ja 4 oli käyttökelpoista, 2 meni pakkaseen 2 siirrettiin tuollon 5.3, mitä nyt jännitellään.
Kelankattorajasta sen verran, että se on noin 673 en muista ihan tarkasti. Kun tämä raja on ylittynyt niin kela lähettää jonkinlaisen ilmoituksen tästä ja jonkun lapun mikä pitää olla sen jälkeen aina mukana kun hakee reseptilääkkeitä ja se siis koskee kaikkia reseptilääkkeitä. Tällä lapulla kela korvaa lääkkeet melkein kokonaan, omavastuu on vain muutamia euroja. Lapsettomuushoidoissa käytettävät lääkkeet kerryttää todella nopeasti. Muistakaa seurata sitä kertymää, se näkyy apteekin hintanauhassa. Kertymä kun on ylittänyt rajan ja teillä ei ole vielä lappua kelalta niin lääkkeistä ei siltä ajalta saa korvausta, mutta kuitit kannattaa pitää tallessa niin ne rahat voi hakea kelalta kuittia vastaan. Oliko tämä tarpeeksi sekavaa? Kyselkää vaan niin minä yritän vastata.että kun apteekin lääkeostot ylittää tuon rajan niin kelasta pitäisi tulla lappu että katto on ylittynyt, eikö? että tässä kohtaa vielä ei tarvitse minun mitään tehdä,vaiko? mulla katto ylitty viime reissulla... sitten kun kelasta se lappu tulee niin onko siinä mukana myös se lappu millä saan hakea jo edellisellä reissulla maksukaton ylittävän osan takaisin?? vai kuinka toimii.. olen hiukan ulapalla... mutta ymmärsin että kun lappu kelasta tulee niin se mukaan apteekkiin ja sen jälkeen korvattavat lääkkeet maksaa mulle vaan sen 1,50€ ja apteekki perii kelalta suoraan loput.. mutta tässä taite kohdassa ylittävä osa pitää itse kelasta hakea...
- apip
sen verran kirjoitti:
että kun apteekin lääkeostot ylittää tuon rajan niin kelasta pitäisi tulla lappu että katto on ylittynyt, eikö? että tässä kohtaa vielä ei tarvitse minun mitään tehdä,vaiko? mulla katto ylitty viime reissulla... sitten kun kelasta se lappu tulee niin onko siinä mukana myös se lappu millä saan hakea jo edellisellä reissulla maksukaton ylittävän osan takaisin?? vai kuinka toimii.. olen hiukan ulapalla... mutta ymmärsin että kun lappu kelasta tulee niin se mukaan apteekkiin ja sen jälkeen korvattavat lääkkeet maksaa mulle vaan sen 1,50€ ja apteekki perii kelalta suoraan loput.. mutta tässä taite kohdassa ylittävä osa pitää itse kelasta hakea...
Eli pidät kuitit tallessa, kelalta pitäisi tulla melko nopeasti päätös, että on ylittynyt ja samassa kuoressa täyttettävä lappu, jossa haet sen osuuden, joka on mennyt sen n.673e yli. Laitoin apteekin käytikerrat,kuitit ja apteekin yhteenvedon, mutta vähempikin piisaa. Hyvä, kun katto ylittynyt alkuvuodesta, niin voi jotain hyötyäkin. :) ps. pari kertaa katon ylittänyt.
- apip
hanntih kirjoitti:
Iloista kevään odotusta toivottaa Hanna-MariJes, 60 munarakkulaa on jätti määrä ja lääkäri ei saanut edes kaikkia poimittua,hankalissa paikoissa kuulemma ja ei ole uransa aikana tehnyt niin vaikeaa keräystä. Olin kipeä jo ennen keräystä ja keräyksen alkupuolella kipu oli jo niin kova, että nukuttivat, mikä hyvä, yllätys itselle. Kertoivat kyllä jo aiemmin, ettei siirtoa ehkä tehdä, kun ultrassa laskivat 40 rakkulaa. Eli 60 rakkulaa, joista vain 16 munasolua, 9hedelmöittyi ja 6päätyi 3olkeen pakkaseen. Olin kipeä 5päivää, mutta kolme päivää vain olin kotona"vatsataudissa". Autoilu oli pahinta,kuopat,töyssyt sattui hulluna. En ollut sairaalassa, vaan tarkastuksessa kävin 2pvää opun jälkeen. Tosi turvonnut ja työnantajalle olin ollut vatsataudissa! Ja huhtikuun loppupuolella vasta suunnitteluaika....Ilmoittele itsestäsi:)
- mun....
apip kirjoitti:
Jes, 60 munarakkulaa on jätti määrä ja lääkäri ei saanut edes kaikkia poimittua,hankalissa paikoissa kuulemma ja ei ole uransa aikana tehnyt niin vaikeaa keräystä. Olin kipeä jo ennen keräystä ja keräyksen alkupuolella kipu oli jo niin kova, että nukuttivat, mikä hyvä, yllätys itselle. Kertoivat kyllä jo aiemmin, ettei siirtoa ehkä tehdä, kun ultrassa laskivat 40 rakkulaa. Eli 60 rakkulaa, joista vain 16 munasolua, 9hedelmöittyi ja 6päätyi 3olkeen pakkaseen. Olin kipeä 5päivää, mutta kolme päivää vain olin kotona"vatsataudissa". Autoilu oli pahinta,kuopat,töyssyt sattui hulluna. En ollut sairaalassa, vaan tarkastuksessa kävin 2pvää opun jälkeen. Tosi turvonnut ja työnantajalle olin ollut vatsataudissa! Ja huhtikuun loppupuolella vasta suunnitteluaika....Ilmoittele itsestäsi:)
ultra näytti ettei muasoluja kauheasti ole kasvanut..pieniä oli likemmäs kymmenen mutta vain sen kokoisia mitkä voitaisiin saada kypsiksi ensi tiistain keräykseen näytti olevan kolme ja niiden kypsyminen vielä epävärmaa..nyt harmittaa tosi paljon.. lääkärikin manas että mun kohdallani tuo pääsiäinen tulee nyt pahimpaan mahdolliseen kohtaan kun ei saada rauhassa kypsytellä noita munasoluja kun pääsiäisen takia niiden keräys menis sitten liian pitkälle.. apua..onko kukaan ollu vastaavassa tilanteessa.. oletteko saaneet silti hyviä tuloksia? mulla hoidot meni niin että ensimmäiset 6päivää pistelin gonal-f 150yksikköä eikä munasoluja kehittynyt lainkaan (hormonia lamaava pistos vaikutti vielä niin vahvasti) nyt olen pistäny gonalia 300yksikköä kolmen päivän ajan ja munasoluja oli kehittynyt useita mutta kolme oli sen verran suurta että ne ehkä saattaa kasvaa kypsiksi asti.. nyt edessä vielä kaks gonal pistosta tolla 300yksiköllä ja sitten irrotus piikki... mahtaakohan kypsyä??? ja mahtaakohan kolme riittää siihen kaikista ihanimpaan tulokseen eli pikkuiseen????
- hannatih
mun.... kirjoitti:
ultra näytti ettei muasoluja kauheasti ole kasvanut..pieniä oli likemmäs kymmenen mutta vain sen kokoisia mitkä voitaisiin saada kypsiksi ensi tiistain keräykseen näytti olevan kolme ja niiden kypsyminen vielä epävärmaa..nyt harmittaa tosi paljon.. lääkärikin manas että mun kohdallani tuo pääsiäinen tulee nyt pahimpaan mahdolliseen kohtaan kun ei saada rauhassa kypsytellä noita munasoluja kun pääsiäisen takia niiden keräys menis sitten liian pitkälle.. apua..onko kukaan ollu vastaavassa tilanteessa.. oletteko saaneet silti hyviä tuloksia? mulla hoidot meni niin että ensimmäiset 6päivää pistelin gonal-f 150yksikköä eikä munasoluja kehittynyt lainkaan (hormonia lamaava pistos vaikutti vielä niin vahvasti) nyt olen pistäny gonalia 300yksikköä kolmen päivän ajan ja munasoluja oli kehittynyt useita mutta kolme oli sen verran suurta että ne ehkä saattaa kasvaa kypsiksi asti.. nyt edessä vielä kaks gonal pistosta tolla 300yksiköllä ja sitten irrotus piikki... mahtaakohan kypsyä??? ja mahtaakohan kolme riittää siihen kaikista ihanimpaan tulokseen eli pikkuiseen????
Tänään oli mulla ultra ja kumpikin alkio oli mennyt kesken, vielä otettiin varmuuden vuoksi verikoe jos se onkin kohdunulkopuoleinen raskaus. Kyllähän tuo harmittaa mutta yritän olla vaan onnellinen siitä, että raskaaksi voin kuitenkin tulla. Nyt pidetään pari kuukautta taukoa ja sitten seuraavaksi kokeillaan pakastesiirtoa.
- että...
hannatih kirjoitti:
Tänään oli mulla ultra ja kumpikin alkio oli mennyt kesken, vielä otettiin varmuuden vuoksi verikoe jos se onkin kohdunulkopuoleinen raskaus. Kyllähän tuo harmittaa mutta yritän olla vaan onnellinen siitä, että raskaaksi voin kuitenkin tulla. Nyt pidetään pari kuukautta taukoa ja sitten seuraavaksi kokeillaan pakastesiirtoa.
oon surullinen sun puolestas.. tuo on aina ikävä uutinen ja kamala tilanne kun on kerinny sen plussan saamaan ja sitten se onni otetaankin pois.. mutta toki asiassa on se valoisa puoli että ainakin tiedät nyt että voit tulla raskaaksi.. itse olen ajatellut samoin että jos onnistutaan ja se keskeytyy niin ainakin tiedän että voin tulla raskaaksi kun välillä olen sitäkin vahvasti epäillyt kun yritetty on nii monta vuotta ilman pienentäkään tulosta... eli toivoa kuitenkin on.. tälläisissä pettymyksissä täytyy yrittää nähdä edes pieniäkin valonpilkahduksia, eihän tätä muuten jaksais.. toivotaan että seuraavalla kerralla on onnea vielä enemmän matkassa mukana...
me lähdemme huomenna munasolujen keräykseen ja minä jännitän kovin että ovatkohan mahtaneet keritä kypsymään kun lääkärikin sitä hieman epäili.. toivottavasti edes hetken saan nukuttua ettei koko yö mene valvoessa ja jännittäessä...
mutta voimia sinulle... ja toivotaan parasta jatkossa...=) - hannatih
että... kirjoitti:
oon surullinen sun puolestas.. tuo on aina ikävä uutinen ja kamala tilanne kun on kerinny sen plussan saamaan ja sitten se onni otetaankin pois.. mutta toki asiassa on se valoisa puoli että ainakin tiedät nyt että voit tulla raskaaksi.. itse olen ajatellut samoin että jos onnistutaan ja se keskeytyy niin ainakin tiedän että voin tulla raskaaksi kun välillä olen sitäkin vahvasti epäillyt kun yritetty on nii monta vuotta ilman pienentäkään tulosta... eli toivoa kuitenkin on.. tälläisissä pettymyksissä täytyy yrittää nähdä edes pieniäkin valonpilkahduksia, eihän tätä muuten jaksais.. toivotaan että seuraavalla kerralla on onnea vielä enemmän matkassa mukana...
me lähdemme huomenna munasolujen keräykseen ja minä jännitän kovin että ovatkohan mahtaneet keritä kypsymään kun lääkärikin sitä hieman epäili.. toivottavasti edes hetken saan nukuttua ettei koko yö mene valvoessa ja jännittäessä...
mutta voimia sinulle... ja toivotaan parasta jatkossa...=)Tsemppiä sullekkin munasolujen keräykseen. Elä murehdi etukäteen vaikka se ei olekkaan helppoa. Näin mieheni jaksaa muistuttaa minua ja niinhän se on, turha murehtia huomista kun et tiedä mitä tapahtuu. Tänään on jo paljon parempi mieli ja kävin pitkästä aikaan salilla kuntoilemassa niin johan taas jaksaa. :)
Mukava kun vastailit ja kerroit omasta tilanteesta. - tsemppauksestasi
hannatih kirjoitti:
Tsemppiä sullekkin munasolujen keräykseen. Elä murehdi etukäteen vaikka se ei olekkaan helppoa. Näin mieheni jaksaa muistuttaa minua ja niinhän se on, turha murehtia huomista kun et tiedä mitä tapahtuu. Tänään on jo paljon parempi mieli ja kävin pitkästä aikaan salilla kuntoilemassa niin johan taas jaksaa. :)
Mukava kun vastailit ja kerroit omasta tilanteesta.tänään tosiaan oltiin munasolujen keräyksessä mikä meni sikäli hyvin että ne kaikki kolme oli kuin olikin kerinnyt kypsymään ja vielä neljäskin..lääkäri naureskeli että täällä on joku omapäinen ottanut kunnon kasvuvauhdin... torstaina sitten olisi alkionsiirto mikäli ei huomenna soiteta huonoja uutisia munasolujen jakautumisesta tms.. täytyy toivoa parasta.. itse munasolujen keräys oli näpsäkkä ja lähes täysin kivuton toimenpide, mutta kivut sen jälkeen koitui minulla lähes sietämättömiksi ja siihen lisäksi tuli vielä voimakasta pahoinvointia.. täytyy toivoa ettei heti tarvitsisi samaa kokemusta uudelleen läpi käydä kun kieltämättä pienen kammon nyt sain.. mutta toki aika kultaa muistot ja jos tämä on hinta siitä pikkuisesta niin kestän sen kyllä hymyssä suin mutta ei tämä ihan niin leikkiä ollut kun moni on antanut ymmärtää.. toki jokainen meistä reagoi erilaisiin toimenpiteisiin ja lääkkeisiin eri tavalla mutta minun kohdallani se ei ollutkaan ihan simppeli reissu..mutta hengissä ollaan ja toiveet on aika korkealla=)
- polilta
tsemppauksestasi kirjoitti:
tänään tosiaan oltiin munasolujen keräyksessä mikä meni sikäli hyvin että ne kaikki kolme oli kuin olikin kerinnyt kypsymään ja vielä neljäskin..lääkäri naureskeli että täällä on joku omapäinen ottanut kunnon kasvuvauhdin... torstaina sitten olisi alkionsiirto mikäli ei huomenna soiteta huonoja uutisia munasolujen jakautumisesta tms.. täytyy toivoa parasta.. itse munasolujen keräys oli näpsäkkä ja lähes täysin kivuton toimenpide, mutta kivut sen jälkeen koitui minulla lähes sietämättömiksi ja siihen lisäksi tuli vielä voimakasta pahoinvointia.. täytyy toivoa ettei heti tarvitsisi samaa kokemusta uudelleen läpi käydä kun kieltämättä pienen kammon nyt sain.. mutta toki aika kultaa muistot ja jos tämä on hinta siitä pikkuisesta niin kestän sen kyllä hymyssä suin mutta ei tämä ihan niin leikkiä ollut kun moni on antanut ymmärtää.. toki jokainen meistä reagoi erilaisiin toimenpiteisiin ja lääkkeisiin eri tavalla mutta minun kohdallani se ei ollutkaan ihan simppeli reissu..mutta hengissä ollaan ja toiveet on aika korkealla=)
sitten jo soitettiinkin, että yksikään munasolu ei hedelmöittynyt... nyt on mieli todella maassa.. jotenkin sitä uskoi ja toivoi niin kovasti että tämä onnistuu, mutta ei...=(
mietin nyt silti jo seuraavaa hoitoa.. yhdet kuukautiset pitää tulla välissä normaalisti ennenkui uuteen hoitoon voidaan lähteä.. onko ne yhdet normaalit nyt ne jotka minulla lähipäivinä pitäisi alkaa vai vasta niiden jälkeen tulevat kuukautiset??
mulla on soittoaika lääkärille 23.4 ja mietin että pitäisikö minun aikaistaa tuota soittoaikaa hoitojen aloittamisen takia kun tuo soittoaika annettiin siinä uskossa että alkionsiirtoon oltaisiin huomenna päästy...???? kiitos jos joku viisaampi viittii minua tässä asiassa valottaa... - hannatih
polilta kirjoitti:
sitten jo soitettiinkin, että yksikään munasolu ei hedelmöittynyt... nyt on mieli todella maassa.. jotenkin sitä uskoi ja toivoi niin kovasti että tämä onnistuu, mutta ei...=(
mietin nyt silti jo seuraavaa hoitoa.. yhdet kuukautiset pitää tulla välissä normaalisti ennenkui uuteen hoitoon voidaan lähteä.. onko ne yhdet normaalit nyt ne jotka minulla lähipäivinä pitäisi alkaa vai vasta niiden jälkeen tulevat kuukautiset??
mulla on soittoaika lääkärille 23.4 ja mietin että pitäisikö minun aikaistaa tuota soittoaikaa hoitojen aloittamisen takia kun tuo soittoaika annettiin siinä uskossa että alkionsiirtoon oltaisiin huomenna päästy...???? kiitos jos joku viisaampi viittii minua tässä asiassa valottaa...Hei,
Voimia kovasti sulle koittelemuksesta. Nämä hoidot eivät ole tosiaankaan mitään helppoja niin henkisesti kuin fyysisesti. Hyvä kun olet vielä menossa sinne hoitoihin :) Jotkut saattavat jättää siihen yhteenkin hoitoon kun eivät jaksa. Meidän jokaisen tarina on niin erilainen. Harmittaahan se kun elämä vaan ei ole reilua. Ollaan kuitenkin onnellisia siitä mitä meillä on!!
Itse olen niin onnellinen kun olen löytänyt elämäni rakkauden ja valon miehestäni ja kahdesta kissakaverista. Jotkut ihmettelee joskus miten kissat voi olla niin tärkeitä. Minulle omat lemmikit antaa aina todella paljon energiaa!!
Hyvää pääsiäistä!!! - kovasti
hannatih kirjoitti:
Hei,
Voimia kovasti sulle koittelemuksesta. Nämä hoidot eivät ole tosiaankaan mitään helppoja niin henkisesti kuin fyysisesti. Hyvä kun olet vielä menossa sinne hoitoihin :) Jotkut saattavat jättää siihen yhteenkin hoitoon kun eivät jaksa. Meidän jokaisen tarina on niin erilainen. Harmittaahan se kun elämä vaan ei ole reilua. Ollaan kuitenkin onnellisia siitä mitä meillä on!!
Itse olen niin onnellinen kun olen löytänyt elämäni rakkauden ja valon miehestäni ja kahdesta kissakaverista. Jotkut ihmettelee joskus miten kissat voi olla niin tärkeitä. Minulle omat lemmikit antaa aina todella paljon energiaa!!
Hyvää pääsiäistä!!!tukea antavasta viestistäsi.. niin, usko tässä on monesti ollut jo koetuksella ja punktion jälkeen sanoin, etten tähän leikkiin ryhdy enää koskaan uudelleen... nyt kaksi päivää sen jälkeen on mieli muuttunut jo sen verran että tiedän haluavani uusiin hoitoihin ja vieläpä mahdollisimman pian, en kärsisi nyt yhtään odottaa.. jotenkin ajattelen, että tämä on katottava nyt loppuun asti kun olen tähän lähteny, eipä jää koskaan sitten mitään jossittelun varaan.. ja sitten se ihmismieli kun kaipaa ja hakee väkisinkin sitä toivoa, edes pientä sellaista, eli ajattelen että niin kauan kun minua hoidetaan on minulla mahdollisuus tulla vielä joskus äidiksi, jos hoidot lopetetaan ei mahdollisuutta ole enää lainkaan, toki ihmeitäkin tapahtuu mutta minun kohdallani kuitenkin niin harvoin etten tuohon luomu-raskauteen jaksa uskoa.. toivotaan että seuraava hoito menisi paremmin kuin tämä ensimmäinen, tarvii yrittää ottaa tämä harjotuksen kannalta=) te jotka olette menneet jo toisen kerran hoitoihin niin kuinka kauan jouduitte odottamaan ennekuin hoito voitiin uudelleen aloittaa???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy82052Huulitäytteet ja tekotisssit
Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä1101413Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1201175Sait mut mies heikoksi
Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m861074Vauvat syntyvöät vihan lapsina?
Kyllä on pimeä oppi, ja olen ollut täydessä pimeydessä opillisesti, että pienet lapset syntyisivät paholaisen lapsina. O661015Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8192940Unelma tilanne
Miten haluaisit, että tilanteenne etenisi tai miten toivoisit hänen lähestyvän sinua? Vai toimitko mielummin itse, jos j67785- 76750
Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.
Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.73622Iivarilla johtopäätösten aika
Kun veteraanipolitikko ja pumppuvoimalavastustaja Pikkarainen aloittaa eilen nähdyn ulosmarssin on Iivarilla johtopäätös36622