MILLÄ ÄÄNITÄN LINTUJEN LAULUA

tiutiutitityy

Minua kiinnostaisi alkaa äänittämään lintujen laulua, mutta millaisilla laitteilla niitä äänitetään?
Olisiko täällä asiantuntijoita ja harrastajia jotka oasisi suositella siihen äänitykseen sopivia laitteita.

23

5904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päätä särkee

      kun sepelkyyhky aloittaa kohta joka-aamuisen aikaisen huhuilunsa, ennemmin kannattaa hommata ilmakivääri. Ainakin minä olen saanut joka kevät kyllikseni sitä helvetin huhuilua, olenkin tässä jo harjoitellut hankkimallani kiväärillä tulevaa koitosta varten, muuten on melko rauhallista mutta kyyhkyn lisäksi toinen häirikkö hakkaa katuvalojen lampunkuuppia, joku tikansukuinen, siis niin sairasta meteliä, olenkin tiedustellut saisiko kuuppia kumitettuna.

      • sivistynyt

        Tiedoksi vaan kaikille ketkä ei ehkä tiedä, lainmukaan ei saa ammuskella omalta pihaltaan lintuja eikä muita luonnon tai kotieläimiä.

        Naapurit!!olittepa missä tahansa, jos näette tai kuulette ammuskelua omakotialueella tai välittömässä läheisyydessa, aina ilmoitus poliisille.


      • päätä särkee
        sivistynyt kirjoitti:

        Tiedoksi vaan kaikille ketkä ei ehkä tiedä, lainmukaan ei saa ammuskella omalta pihaltaan lintuja eikä muita luonnon tai kotieläimiä.

        Naapurit!!olittepa missä tahansa, jos näette tai kuulette ammuskelua omakotialueella tai välittömässä läheisyydessa, aina ilmoitus poliisille.

        ääni ei kuulu mihinkään, sillä on hyvä napsia huhuilijat alas ja kuupannussijat myös.


      • toinen naapuri
        päätä särkee kirjoitti:

        ääni ei kuulu mihinkään, sillä on hyvä napsia huhuilijat alas ja kuupannussijat myös.

        Naapurissa asui kummalinen mies, se aina aamuisin alkoi tulittaa pikkulintuja pensaista ilmakiväärillä, niin että louske vain kuului, mutta sitten toinen naapuri ilmoitti asiasta poliisille ja ne tulivat paikalle, veivät sen ilmakiväärin ja muutaman muunkin luvallisen metsästys aseen, sakot päälle ja kauhea viha ilmoittajaa kohtaan, ei saanut aseita enää takaisin kun alkoi uhkailemaan tuota ilmoittajaa. Mitä tästä opimme? metsästäjä ei ole terve ihminen vaan hänessä asuu tappaja.


      • nbiur4
        sivistynyt kirjoitti:

        Tiedoksi vaan kaikille ketkä ei ehkä tiedä, lainmukaan ei saa ammuskella omalta pihaltaan lintuja eikä muita luonnon tai kotieläimiä.

        Naapurit!!olittepa missä tahansa, jos näette tai kuulette ammuskelua omakotialueella tai välittömässä läheisyydessa, aina ilmoitus poliisille.

        Rauhoitettuja eläimiä ei saa ampua millään ei edes ilmakiväärillä ja rauhoitusaikana ei saa ampua edes riistaeläimiä ja ilmakiväärillä ei edes metsästysaikana riistaa.


    • yks mies

      Jos laitat Googleen hakusanaksi "Lintutarvike", sieltä löytyy aiheeseen sopivaa välineistöä. Kokeilin kerran tallentaa sanelimella, olosuhteet olivat hyvät (ei taustaääniä), siitä tuli yllättävän hyvää jälkeä.

      • Kesäyö ja viserrys

        Laita Gookleen hakusanoiksi vaikka OLYMPUS LS-11 - SONY PCM-D1- SONY D-50- DIGITAL REGORDER. Alkaa löytymään tietoa ja laitteita. Sanelimen sisäänottotaajuus ei riitä lintujen korkeille äänille, pitäisi olla vähintään 16/24 tai vieläkin parempi 96/24. Lintujen ja muittenkin luonnonäänien taltiointi on mukava harrastus johon kannttaa yhdistää koko perheen kesäinen retki luontoon.


      • äänittäjä
        Kesäyö ja viserrys kirjoitti:

        Laita Gookleen hakusanoiksi vaikka OLYMPUS LS-11 - SONY PCM-D1- SONY D-50- DIGITAL REGORDER. Alkaa löytymään tietoa ja laitteita. Sanelimen sisäänottotaajuus ei riitä lintujen korkeille äänille, pitäisi olla vähintään 16/24 tai vieläkin parempi 96/24. Lintujen ja muittenkin luonnonäänien taltiointi on mukava harrastus johon kannttaa yhdistää koko perheen kesäinen retki luontoon.

        äänitin kännikällä, mustarastas laulaa luritteli pihapuussa ja minä äänitin puhelimella, luritus on minulla vieläkin puhelimessa kuultavissa.


      • luurittelija
        äänittäjä kirjoitti:

        äänitin kännikällä, mustarastas laulaa luritteli pihapuussa ja minä äänitin puhelimella, luritus on minulla vieläkin puhelimessa kuultavissa.

        Kunhan et vaan iha ite luritellut?


    • Juhani Aataminpoika

      Meikäläinen nauhoittaa digikameralla. Ääninauhuri löytyy nykyään useimmista malleista, laatukin on ihan riittävä ellei aio niitä jossain julkaista. Samalla voi napsia kuvia kohteesta...

      • kovasti ihmettelen

        Oikeaa luontoäänittäjää ole sivulle eksynyt? Eikö meillä Suomessa harrasteta tuota lajia ollenkaan?


      • oornis
        kovasti ihmettelen kirjoitti:

        Oikeaa luontoäänittäjää ole sivulle eksynyt? Eikö meillä Suomessa harrasteta tuota lajia ollenkaan?

        Hannu Jännes tai mikä se oli. Jokatapuksessa ns. Porin Hanski, kovan luokan lintumies ja on erikoistunut lintujen äänityksiin.


    • kjkhjk
    • Äänittäjä

      Olen jonkulainen äänittäjä laitan XLR mikin lintulaudalle ja odotan niin eiköhän alakuulu ja on tietenkin mikseri jolla äänitän

      • ehe_ehe

        Äänität mikserillä? Ja miksaat tallentimella?


    • pete18
    • lintutarkkailija

      Eikö Suomessa ole yritystä joka myy valmiita parabolipeilejä suuntamikkeineen, näyttäis siltä että valmista pakettia et saa vaan pitää itse rakennella ja aloittelijalle siinä riittääkin kyselyä ja puuhaa, miksi ei ole aloittelijalle valmista äänityspakettia jolla pääsee alkuun ja sitten näkee kannattaako satsata enemmän rahaa ja alkaa kasailemaan tehokkaampaa laitteistoa.

    • lintutarkkailija

      Hyvin vaikea löytää mistään noita lintujen laulun äänitykseen laitteistoa, ostaisin myös käytetyn laitteiston mutta ei niitäkään näy olevan myynnissä, osto-ilmoitukseni on tori.fi sivustolla otsikolla: "Bionic ear" ja myös "suuntamikrofoni".

    • Prokuristi

      Lintujen äänittäminen on hieman sukua lintukuvaukselle, rimpuloilla vehkeillä voi hyvällä tuurilla saada onnenkantamoisen, mutta kuten ammattimaiset ja innostuneet lintukuvaajat eivät kuvaa 300€ superzoomeilla, eivät luontoäänittäjät äänitä sanelukoneilla.

      Kaiken lähtökohta on mikrofoni. Sellainen, jonka suuntakuvio on mahdollisimman kapea, on herkkä ja kohinaton ja mielellään vielä ei kovin herkkä ilman kosteudelle. Sellaisia ovat esimerkiksi Sennheiser MKH 60 ja 70. HInnat siinä 2000-2500€ kieppeillä.

      http://fi-fi.sennheiser.com/long-gun-microphone-mkh-70-1

      Jos haluaa äänittää stereona (varsin hankalaa), pitää kaveriksi hankkia kahdeksikkomikrofoni Sennheiser MKH30, hinta noin 2000€.

      http://en-us.sennheiser.com/studio-condenser-microphone-soloists-instrument-mkh-30-p48

      Seuraavaksi mikrofoni pitää suojata tuulelta, erittäin tärkeää. Rycoten "Zeppelini" tuulisuoja tuulikarvoineen maksaa jotain 800€ pintaan kahvoineen.

      http://rycote.com/microphone-windshield-shock-mount/modular-windshield-kit/

      Parabolimikrofonit ovat erikoisvehkeitä, joilla kyllä saa poimittua yksittäisen äänilähteen peremmin kuin millään muulla, mutta niitten huonona puolena on bassojen puute, matalat taajuudet, jo muutamasta sadasta hertsistä alkaen nääs kiertävät peilin, jonka pitäisi olla osapuilleen alimman tallennettavan aallonpituuden kokoinen, eli sadalle hertsille kolmisen metriä halkaisijaltaan.

      Nyt kun meillä on hyvä mikrofoni ja tuulisuojaus, tarvitaan tallennin. Siihen kelpaa alkuvaiheessa melko edullinenkin digitallennin, johon voi liittää XLR-liittimellä mikrofonin, ja joka antaa mikrofonille 48V phantomjännitteen. Mm. Zoom tekee tällaisia, eivätkä maksa muutamaa satasta enempää.

      Vakavissaan harrastavat tai ammattilaiset käyttävät järeämpiä (vähemmän kohinaa, kestävämpiä) kenttätallentimia, kuten legendaarinen Sound Devices 722. Hinta jossain 3200€ pinnassa.

      http://www.sounddevices.com/products/recorders/722

      Vielä tarkkailukuulokkeet, vaikkapa Audio Technica ATH-M50x hintaan 170€ ja välineet on kasassa.

      http://www.audio-technica.com/cms/headphones/99aff89488ddd6b1/

      Tarvitaan enää taitoa päästä tarpeeksi lähelle tirppoja, ja onnistua löytämään paikka, jossa ei ole häiriöääniä. Suuntamikrofonitkaan eivät nimittäin estä sivuääniä pääsemästä mukaan kuin noin 50-80% vaimennuksella, ne eivät ole kuin teleobjektiivi, jolla voi rajata kuvat terävästi ja tarkasti. Eli taitoa kysytään tässä vaiheessa kummasti, ja sitä ei saa rahalla kaupasta kuten edellämainitut vekottimet.

      • 87jk

        Dick Forssman ja Veikko Neuvonen saivat enemmän luonnosta irti kelanauhurilla 70-luvulla kuin kuin sinä kaikkien luettelemiesi hyvien kanssa (vai onko muuta esittää). Pätee vieläkin se, että enemmän se on äänittäjän henkilöstä kiinni kuin muusta.


      • Prokuristi
        87jk kirjoitti:

        Dick Forssman ja Veikko Neuvonen saivat enemmän luonnosta irti kelanauhurilla 70-luvulla kuin kuin sinä kaikkien luettelemiesi hyvien kanssa (vai onko muuta esittää). Pätee vieläkin se, että enemmän se on äänittäjän henkilöstä kiinni kuin muusta.

        Mainituilla herroilla lienee olleet suunnilleen yhtä hyvät mikrofonit kun nykyisetkin, kelanauhurit vain olivat kovasti hankalia raahattavia. Totta mooses onnistuminen on kiinni pelkästään taidoista, kunhan laitteet ovat riittävää tasoa.

        En ole koskaan yrittänyt ihmeemmin äänittää lintuja, eikä minulla siksi ole mainitsemiani pitkiä haulikoita, pari lyhyempää vain ja niihin Rycoten tuulisuojat.

        Alkuperäinen kysyjä tiedusteli minkälaisia laitteita lintujen äänitykseen käytetään/tarvitaan, minä vastasin, ei sen kummempaa. En tainnut missään välissä väittää että itse harrastaisin, mutta äänityksiä tehneenä jotain asiasta kuitenkin tiedän. Siitä syystä on nurkkiin kasautunut kalustoakin enemmän kuin tarvitsisi. Osaisinpa vielä käyttääkin niitä!


    • Elekroonikko
      • Prokuristi

        Hauska idea. Tietysti ongelma on se, että kevyestä sateenvarjoheijastimesta matalat taajuudet karkaavat läpi. Pitää kokeilla raskaammalla hopeoidulla salamasateenvarjolla.

        Ylimalkaanhan paraboloidimikrofoni ei nappaa matalimpia ääniä, koska heijastimet ovat käytännön syistä liian pieniä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3129
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2781
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2588
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2578
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2446
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2295
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1723
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1677
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1525
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1396
    Aihe