Minä voitin vakavan masennuksen!

Ville V.

Kuukausi sitten sain 29 pistettä Beckin masennustestistä. Eli aika paljon. Sitten kävin sielunhoidossa pari viikkoa sitten.. se voidaan tehdä hyvin tai huonosti. Minulle se tehtiin TOSI hyvin. Olen ollut ilman lääkkeitä nyt 2 viikkoa ja aivan mahtava meno! Sielunhoito teki sen mitä terapia / vertaistukiryhmät ei pystyny mulle tekemään. Puolestani on rukoiltu monesti, mutta se ei ole mennyt tarpeeksi syvälle. Mutta sielunhoitajan apu otti ja osui oikein napakymppiin. Hän on tehnyt sitä työtä noin 25 vuotta, joten aika professional-meno oli.

Kokeilin olla ilman lääkkeitä kesällä 2009, ja pystyin silloin 6 päivään. Silloin tuli paniikki, ahdistus, ikävät ajatukset, tuntu että olis hirveä taakka mitä yrittää kantaa mukana. Ei pystyny ajattelee ku nykyhetkeä ja että pysyis järjissään ja ei tekis mitään tyhmää. Nyt ei ole ollut mitään sellaisia. Ensi kertaa elämässäni tunnen olevani vapaa. Suorastaan pursuan energiaa! Kyllä surua yms tulee pintaan käsiteltäväksi, mutta se kuuluu asiaan.

Jumala on rakkaus :) Jeesus voi muuttaa sun elämän kans.

-----------------------

Suosittelen lukemaan esimerkiksi: Nicky Cruz - Juokse poika juokse , Tony Anthony - Kesytä tiikeri , Immaculée Ilibagiza - Elossa kertoakseen. Rankkoja kirjoja, mutta nämä ihmiset ovat toipuneet ilman lääkkeitä elämänsä helvetillisistä kokemuksista. Sitten perusklassikkokirja Tommy Hellsten - Virtahepo olohuoneessa on myös hyvä.

93

4143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 30

eikö se masenna entistä ennemmän, kun pitää pystyä noudattamaan kaikkia raamatun ohjeita ja sääntöjä? minä ainakin masennun entistä enemmän, jos pitää alkaa miettimään uskonasioita ja tuntea itsensä entistä huonommaksi.

• Ville V.

vastaus: ei kukaan pysty Raamatun ohjeita ja sääntöjä noudattamaan täydellisesti. Jos yrität omin voimin noudattaa niitä, et onnistu. Jumalan voima eli pyhä henki auttaa sinua. Se onnistuu, jos todella olet halunnut ottaa Jeesuksen vastaan sydämeesi. Voit tehdä itsellesi ja muille vahingollisia asioita ja jatkaa samaa aina uudestaan.. kristittynä voit tuoda kaikki murheesi ja huolesi Jumalalle ja katua niitä.. todella vapautua niistä.. Jumala voi auttaa sinua kaikilla elämän osa-alueilla. Hän auttaa sinua kasvamaan enemmän palvelijaksi (Jeesus) kuin itsekkääksi oman valtakunnan rakentajaksi.

extra: Kun tulet "uskoon", kaikki elämäsi ongelmat eivät katoa. Toisilla kokemus on voimakkaampi kuin toisilla, kuitenkaan tämä ei ole tärkein asia. Siitä matka Jumalan lapsena alkaa vasta alkaa. Itse pystyin antamaan äidilleni anteeksi 1,5 vuotta sitten kun tulin uskoon. Vastustelin tietysti tätä valintaa vaikka kuinka paljon, mutta en saanut apua mistään muusta.. oli pakko nöyrtyä ja myöntää etten yksin selviä. Tarvitsen jotain mikä antaa minulle elämän voimaa. Mutta kuitenkaan synnintuntoa (pahat asiat mitä olen tehnyt elämässä / asiat jotka olisi pitänyt tehdä) minulla ei ollut tippaakaan. Se tuli vasta puoli vuotta myöhemmin.. ja se tuli kovalla voimalla silloin! Se oli tunne että räjähtää jos en pääse eroon näistä asioista. Erikoista oli, että vapautta näihin syntisiin asioihin en saanut puhumalla kavereilleni, vertaistukiryhmälle, terapeutille, tyttöystävälleni (nyk. vaimo =)... vasta kun tunnustin nämä asiat kristitylle suureen ääneen ja hän julisti tekoni anteeksi, koin helpotusta.

Erittäin hyvä kirja miehille: John Eldridge - Villi ja Vapaa. (vähän huono suomennos kirjalle, oikeasti Wild at heart).

• sama tyyppi
        Ville V. kirjoitti:

vastaus: ei kukaan pysty Raamatun ohjeita ja sääntöjä noudattamaan täydellisesti. Jos yrität omin voimin noudattaa niitä, et onnistu. Jumalan voima eli pyhä henki auttaa sinua. Se onnistuu, jos todella olet halunnut ottaa Jeesuksen vastaan sydämeesi. Voit tehdä itsellesi ja muille vahingollisia asioita ja jatkaa samaa aina uudestaan.. kristittynä voit tuoda kaikki murheesi ja huolesi Jumalalle ja katua niitä.. todella vapautua niistä.. Jumala voi auttaa sinua kaikilla elämän osa-alueilla. Hän auttaa sinua kasvamaan enemmän palvelijaksi (Jeesus) kuin itsekkääksi oman valtakunnan rakentajaksi.

extra: Kun tulet "uskoon", kaikki elämäsi ongelmat eivät katoa. Toisilla kokemus on voimakkaampi kuin toisilla, kuitenkaan tämä ei ole tärkein asia. Siitä matka Jumalan lapsena alkaa vasta alkaa. Itse pystyin antamaan äidilleni anteeksi 1,5 vuotta sitten kun tulin uskoon. Vastustelin tietysti tätä valintaa vaikka kuinka paljon, mutta en saanut apua mistään muusta.. oli pakko nöyrtyä ja myöntää etten yksin selviä. Tarvitsen jotain mikä antaa minulle elämän voimaa. Mutta kuitenkaan synnintuntoa (pahat asiat mitä olen tehnyt elämässä / asiat jotka olisi pitänyt tehdä) minulla ei ollut tippaakaan. Se tuli vasta puoli vuotta myöhemmin.. ja se tuli kovalla voimalla silloin! Se oli tunne että räjähtää jos en pääse eroon näistä asioista. Erikoista oli, että vapautta näihin syntisiin asioihin en saanut puhumalla kavereilleni, vertaistukiryhmälle, terapeutille, tyttöystävälleni (nyk. vaimo =)... vasta kun tunnustin nämä asiat kristitylle suureen ääneen ja hän julisti tekoni anteeksi, koin helpotusta.

Erittäin hyvä kirja miehille: John Eldridge - Villi ja Vapaa. (vähän huono suomennos kirjalle, oikeasti Wild at heart).

ilmeisesti minun uskoni ei ole kyllin vahvaa, kun en ole kelvannut.

• ville v.
        sama tyyppi kirjoitti:

ilmeisesti minun uskoni ei ole kyllin vahvaa, kun en ole kelvannut.

"ilmeisesti minun uskoni ei ole kyllin vahvaa, kun en ole kelvannut"

kelvannut mihin?

• 10
        ville v. kirjoitti:

"ilmeisesti minun uskoni ei ole kyllin vahvaa, kun en ole kelvannut"

kelvannut mihin?

uskoni ei kelvannut jeesukselle, en muuttunutkaan synnitömäksi, vaan jäin entiselleni syntiseksi ja vialliseksi. synti voitti.

• ville v.
        10 kirjoitti:

uskoni ei kelvannut jeesukselle, en muuttunutkaan synnitömäksi, vaan jäin entiselleni syntiseksi ja vialliseksi. synti voitti.

kyllä uskosi kelpaa Jeesukselle, aivan varmasti. mutta siitä matka vasta alkaa. synnittömäksi et voi koskaan muuttua, ainakaan täällä maan päällä =)

• ? ? ?!
        Ville V. kirjoitti:

Nyt kummastuttaa kyllä vähän se, miksi ihmiset täällä reittaavat alaspäin tällaista rehellistä, kirjoittajan omista kokemuksista kertovaa kirjoitusta. Joka on vielä suora ja jokseenkin konstailematon vastaus hänelle esitettyyn kysymykseen (joka oli sekin hyvä ja jota on vastaavasti kannatettu lukijoiden toimesta).

Toisten ihmisten uskonnollisuus näyttää olevan punainen vaate täällä monille; aihe, josta ei saisi puhua ja kertoa, tai muuten kertojaan suhtaudutaan aina heti kielteisesti. Kaikki muunlaiset mahdolliset jutut kyllä hyväksytään, mutta henkilökohtaisia uskonnollisia (varsinkaan ilmeisesti kristillisiä) pohdintoja ei suvaita. Miksi? Tämä on mielestäni aika surullista. Tällaiset syvästi henkilökohtaiset jutut, kun ovat myös juuri niitä, joiden kanssa masennuksesta puhuttaessa ollaan tekemisissä. Toisaalta ehkä se on sitten niin, että näiden aiheiden voima on siinä, että eivät jätä kylmäksi. Eikös se Raamattu jotain sellaista sanonutkin...

• sinisini
        10 kirjoitti:

10 : Sun odotukset on väärät. Kuka sua on luvannut täydelliseksi ja 'synnittömäksi' tehdä? Ei kukaan. Edes Jeesus.
        Jeesus lupaa sulle sun synnit anteeksi. Ja siinä on jo todella paljon.

• godherself

JUST WAIT :D!

• Ville V.

Tein äsken Beckin masennustestin 2 kertaa. Tulos oli hämmästyttävä. Ekalla kerralla sain 4 pistettä. Sitten 3 pistettä. Ei oikein meinaa itsekään uskoa tälläistä...

• -----------------

ilman lääkutystä on lyhyt aika, sinulla on elimistössäsikin vielä lääkkeitä, oletan että olet käyttänyt vakavaan masennukseesi masennuslääkkeitä

• Ville V.

Olen lähes koko elämäni ollut enemmän tai vähemmän masentunut. 5 vuotta sitten katsoin valkoista seinää 2-3 päivää putkeen kotona.. silloin aloin hyväksyä että taidan olla masentunut.. =)

Katsotaan kuinka menee vaikka parin kuukauden päästä.. kirjoittelen taas tänne sitten.

• Ville V.

Käytin masennuslääkettä, Cipralexia. Annos on ollut 5 - 15 mg elämäntilanteesta riippuen.

• SC
        Ville V. kirjoitti:

Käytin masennuslääkettä, Cipralexia. Annos on ollut 5 - 15 mg elämäntilanteesta riippuen.

Ville V enemmän tuosta sielunhoitajasta. Oliko hän pappi tms?
        Kiitti.

• Ville V.
        SC kirjoitti:

Ville V enemmän tuosta sielunhoitajasta. Oliko hän pappi tms?
        Kiitti.

Terve,

Hän on myös pastori. Asuu ulkomailla, käy välillä Suomessa. Hän on hoitanut 5000-6000 henkilöä. Muistaakseni hän sanoi tehneensä sielunhoitoa vain kristityille eli pitää olla uskossa Jeesukseen.

• kyyninen varis
        Ville V. kirjoitti:

Terve,

Hän on myös pastori. Asuu ulkomailla, käy välillä Suomessa. Hän on hoitanut 5000-6000 henkilöä. Muistaakseni hän sanoi tehneensä sielunhoitoa vain kristityille eli pitää olla uskossa Jeesukseen.

Toivottavasti KELA ei ikinä ala tukemaan tällaisia "sielunhoitajaterapioita" yhteiskunnan varoilla.

• ihan tosi on
        Ville V. kirjoitti:

Terve,

Masennuksestahan voi toipua lumelääkkeillä, spontaanista tai monin pseudokeinoin...

Joskus se vaan ei ole kestävää...

Tiedetään, että jos masentunut pääsee keskustelemaan jonkun empaattisen henkilön kanssa, niin oireet lievittyvät ainakin joksikin aikaa...

• gsdsgsdg
        ihan tosi on kirjoitti:

Masennuksestahan voi toipua lumelääkkeillä, spontaanista tai monin pseudokeinoin...

Joskus se vaan ei ole kestävää...

Tiedetään, että jos masentunut pääsee keskustelemaan jonkun empaattisen henkilön kanssa, niin oireet lievittyvät ainakin joksikin aikaa...

Minäkin voitin vakavan masennuksen, voin paremmin kuin koskaan, kunnes masennuin uudestaan ja sain diagnoosiksi maanisdepressiivisyyden. :D

• jottai tarvis
        Ville V. kirjoitti:

Terve,

Tämä pastori-sielunhoitaja.. Et voi sanoa nimeä?

• Ville V.
        jottai tarvis kirjoitti:

Tämä pastori-sielunhoitaja.. Et voi sanoa nimeä?

Terve. En viitsi sanoa nimeä julkisesti. Mutta jos olet kiinnostunut asiasta, niin laita minulle sähköpostia: [email protected] Eli kerro oletko uskossa ja mihin ongelmaan etsit apua yms.

Suomessa järjestetään seminaareja, jossa tämä sielunhoitaja-pastori puhuu. Kyseinen sielunhoito-toimintamalli aiheuttaa yllättävän paljon vastustusta ihmisissä, se haastaa ihmisen maailmankuvaa melkoisen paljon.. ehkä siksi sitä ei mainosteta julkisesti juurikaan. Ja toisena syynä olettaisin olevan huoli siitä, että ihmiset todella osaavat tehdä sitä hoitoa oikein. Itsekin alan harjoitella sitä tässä kun ehdin. Ehkä kolmantena syynä voisin olettaa ihmisten levittävän perättömiä huhuja koko touhun toimimattomuudesta. Nämä ovat minun henkilökohtaisia mielipiteitäni.

Tietysti tälläinen salaperäinen toiminta voi kuulostaa joltain kultilta tai lahkolta =) Omasta mielestäni tämä sielunhoito perustuu Raamattuun, ja voin suositella sitä. Se on melkoisen tehokas vapauden antaja jos sitä suostuu kokeilemaan.

Kerron mielelläni lisää asiasta sähköpostin kautta.

• ville v.

terve kaikille. oikein mukavasti menee. välillä on vaikeaa, mutta itkeminen auttaa. elämä on mahtava lahja.

tehdäänpäs Beckin masennustesti taas.. tulos on 5 pistettä. Tämän hetkisillä tunnetiloilla siis. Välillä tulos on ollut 13 pistettäkin. Eli vielä on asioita joita Jumalan pitää parantaa. Pahimmat ongelmat on kuitenkin voitettu.

Mutta yleisesti ... laulan ja tanssin täällä kotonani musiikkia kuunnellen (onpas outoa, yleensä en näin tee). Vapaus näkyy ja tuntuu.

• Ville V.
        ville v. kirjoitti:

terve kaikille. oikein mukavasti menee. välillä on vaikeaa, mutta itkeminen auttaa. elämä on mahtava lahja.

tehdäänpäs Beckin masennustesti taas.. tulos on 5 pistettä. Tämän hetkisillä tunnetiloilla siis. Välillä tulos on ollut 13 pistettäkin. Eli vielä on asioita joita Jumalan pitää parantaa. Pahimmat ongelmat on kuitenkin voitettu.

Mutta yleisesti ... laulan ja tanssin täällä kotonani musiikkia kuunnellen (onpas outoa, yleensä en näin tee). Vapaus näkyy ja tuntuu.

Huh, olipas rankka työviikko.

Jos olet lukenut mitä olen kirjoittanut tänne.. silloin sinulla on nyt minusta joku ennakkokäsitys. Mieti hetki sitä. Onko se miellyttävä vai ei? Ja mihin se perustuu? Olenko minä niitä "uskovaisia" jotka tuomitsevat eniten, pukeutuvat huonoiten ja ovat muutenkin hyvin surkuteltavia heikkoja ihmisiä?

Ennen minä uskoin 100% evoluutioon eli kehitysoppiin. Nielin sen sellaisena kuin se minulle oli opetettu. Mikään hengellinen tai kristillinen ei voinut vähempää kiinnostaa. Suhtauduin niihin jopa vihamielisesti. Aikaa kului ja tulin yhä enemmän masentuneeksi. Oli pakko tehdä jotain elämälle. Aluksi etsin ihmisiä jotka ovat kokeneet samanlaisia ongelmia elämässä (vertaistukiryhmät) kuin minä. Siellä puhuttiin jostain Korkeammasta Voimasta. Jumalasta. Ajattelin että hulluja nuo ihmiset ovat. Sitten aloin itse etsiä jotain itseäni suurempaa. Ajan mittaan etsin vastausta New Age -kirjallisuudesta. Valaistumisesta. Mutta rauhaa ja vapautta ei tullut.

Joku puhui Jeesuksestakin. Ei oikeen kiinnostanut. Minulla oli hänestä joku käsitys, jonka perusteella ajattelin kaiken kristillisyyden olevan hyödytöntä roskaa. Tuossa hieman erilaisia "Jeesuksia":

1. Joulupukki - Jeesus = sinun pitää vain uskoa ja saat kaiken haluamasi elämässä
        2. Humanisti - Jeesus = puhutaan rakkaudesta ja armosta, ei ole katumusta, ei helvettiä, Jeesus on pelastaja, mutta ei tuomari.
        3. New Age - Jeesus = esim. itämainen guru, evankeliumiin on lisätty hinduismia ja budhalaisuutta, Jumala ei ole kaiken luoja ja tuomari
        4. Kapinallinen - Jeesus = suosittu esim. Etelä-Amerikan maissa, kapinallinen Jeesus voittaa köydyyden syyn ja valmistaa aseellisen kapinan kapitalisteja vastaan.
        5. Kiltti - Jeesus = miehuus on leikattu pois, Jeesus on vain mukava, hymyilevä mies lampaiden ja lasten kanssa ja sanoo olkaas nyt kiltisti ja rakastakaa toisianne. Tähänkö pitäisi sitten samaistua? Missä on todellinen voima ja miehuus?

Oliko Jeesus nöyrä, hiljainen.. ..kiltti? Haluatko tulla sellaiseksi? Entä millainen hahmo oli esimerkiksi William Wallace elokuvassa Braveheart? Ei tainnut olla "liian" mukava kaveri..

Jeesus oli molempia. Tekopyhiä ihmisiä, vaikkapa fariseuksia, Jeesus nöyryytti ja haastoi riitaa avoimen julkisesti. Hyljeksittyjä ihmisiä kohtaan hän oli mukava ja antoi heille lohdutuksen sanoja. Jeesus meni väkijoukon sekaan provosoimaan ja sai ihmisen paljastamaan todellisen luontonsa ja karvansa.

Onko Jumalaa olemassa? Onko Raamattu vain satukirja kun puhutaan enkeleistä, demoneista, demonijohtaja Saatanasta, kirouksista, näkyvän maailman ja näkymättömän maailman suhteesta toisiinsa? Voiko kristityllä olla yliluonnollista voimaa? Onko olemassa maailma, jota emme voi silmillä nähdä? Vastaukset riippuvat omasta maailmankuvastasi. Jos otetaan keskiverto suomalainen, thaimaalainen, espanjalainen ja afrikkalainen.. saamme 4 erilaista vastausta minkälainen todellisuus on.

Joku sanoi viisaasti: "Olemme maailmankuvamme uhreja".

Näitä asioita ihmetellessäsi käy katsomassa: http://www.youtube.com/watch?v=hIspSTEHM2U&feature=related ..... suomenkielinen: http://www.youtube.com/watch?v=A0cbmRT26WA

Erilaista tietoa evoluutiosta: Sylvia Baker / Pekka Reinikainen "Kehitysoppi ja Raamatun arvovalta" (pieni kirja) .... Evoluutioteoria - kriittinen analyysi (isompi kirja). Ei taida näitä juttuja koulun biologian tunnilla hirveästi tulla vastaan ...

Hyvää päivänjatkoa kaikille. Edelleen elän elämää ilman masennuslääkkeitä! =)

• huppsss
        ville v. kirjoitti:

:) MUTTA jos kaikki TIETO ja apu ja jos vaikka mikä on kaikkien saatavilla,-ja voi pelastaa kaiken-, -- niin miksi ei näin kuitenkaan ole? Et voi kuitenkaan kertoa mitään. Vaan täytyy olla "uskovainen", ja pla pla. Omaan "järkeeni(?)" ei mahdu. Mutta hyvää jatkoa Sinulle (Ville V.). :)

• onkoniitäoikeesti
        huppsss kirjoitti:

:) MUTTA jos kaikki TIETO ja apu ja jos vaikka mikä on kaikkien saatavilla,-ja voi pelastaa kaiken-, -- niin miksi ei näin kuitenkaan ole? Et voi kuitenkaan kertoa mitään. Vaan täytyy olla "uskovainen", ja pla pla. Omaan "järkeeni(?)" ei mahdu. Mutta hyvää jatkoa Sinulle (Ville V.). :)

koko ikäni masennuksesta kärsineenä tuo masennus on kuin ruumiiseen/mieleen kiinnittynyt DEMONI, kalvaen minusta hiljalleen kaiken elämänhalun. Vaikka mitä yritän niin aina kaikki menee pieleen. Ehkä tosiaan olen riivattu yksilö..

• Ville V.
        huppsss kirjoitti:

Terve. Meidän täytyy tosiaan valita puolemme.. mihin uskomme ja mihin emme. Joku sanoi että usko alkaa siitä mihin järki loppuu. Ehkä joku teologi voisi vastata kysymykseesi? Hyvää jatkoa myös sinulle "huppsss" =)

• Ville V.
        Ville V. kirjoitti:

Terve. Meidän täytyy tosiaan valita puolemme.. mihin uskomme ja mihin emme. Joku sanoi että usko alkaa siitä mihin järki loppuu. Ehkä joku teologi voisi vastata kysymykseesi? Hyvää jatkoa myös sinulle "huppsss" =)

Moi taas, näyttää se kesä saapuvan tänne Suomeenkin pikku hiljaa.. varjossa jo 15 astetta.

Löydän itsestäni edelleen masennusta, pelkoa, turvattomuutta, ulkopuolisuuden tunnetta, vihaa, surua, uupumusta, passiivisuutta yms yms. Ajankohtainen kysymys näyttää olevan isäsuhde. Luen Seppo Jokisen kirjaa "Isänikävä" (suosittelen lukemaan). Ehkäpä nyt olen riittävästi sisäisesti eheytynyt kysymään isältäni kasvotusten sitä, mitä ei ole koskaan puhuttu: mitä minä merkitsen sinulle? Tämä kysymys on ollut olemassa jo lähes 30 vuotta.

Eurooppalainen ihminen ei usko demoneita olevan olemassa. Eivät edes monet kristityt usko niihin. Länsimainen maailmankuva on humanistinen, naturalistinen ja materialistinen. Järki ja omavoimaisuus hallitsevat. Ylpeys: minä en Jumalaa tarvitse, minä itse päätän kaikesta. Meidän maailmankuvamme on usein peräisin vanhemmiltamme, yhteiskunnalta, ihmisiltä joiden parissa olemme viettäneet aikaamme. Ehkä voisi sanoa "jos en näe, niin en usko". Entä jos demoneita / pahoja henkiä onkin olemassa? Entä jos moni sairaus, vaiva, psykkinen tunne / häiriö johtuukin demoneista? Jos tämä on totta, niin silloin hoito jota olemme saaneet ongelmiimme, on monesti ollut puutteellista.

Raamattussa Luukkaan evankeliumi 9:n alkua vapaasti sanottuna: "..Jeesus antoi opetuslapsilleen voiman ja vallan.. ..julistakaa evankeliumia, parantakaa sairaita ja karkottakaa pahoja henkiä (!)". Itse kristittynä uskon, että on olemassa kaksi maailmaa, näkyvä ja näkymätön, ja nämä vaikuttavat toisiinsa. Se mitä olen nähnyt ja kokenut.. en voi enää ajatella että olisi vain tämä aisteilla havaittava maailma.

Miten sitten tälläinen "demoni" ilmentyy ihmisessä? Tällainen kärsivä ihminen on voinut saada kaikenlaista apua.. lääkkeitä, terapiaa, keskusteluryhmiä, sairaalahoitoa, seminaareja, vaihtoehtoisia hoitoja, hypnoosia, luonnonlääkitystä.. mitä vain. Vuosia ja vuosia on kulunut. Mutta ongelmat ovat yhä olemassa.. edes aika ei ole parantanut. Tuossa hieman listaa:

- toistuva ongelma, josta henkilö ei pääse eroon
        - emotionaaliset/fyysiset vaivat, jotka eivät parane
        - jatkuva pelko, ahdistus, syyllisyys, viha, katkeruus yms.
        - kyvyttömyys muuttua
        - syvä toivottomuus
        - itsetuhoiset ajatukset / käytös
        - toistuvat tuhoisat ihmissuhteet
        - seksuaalinen riippuvuus & rikkinäisyys
        - vahva halu kontrolloida itseään, muita ihmisiä ja tilanteita, epäluottamusta
        - erilaiset riippuvuudet

• Ville V.
        Ville V. kirjoitti:

Moi taas, näyttää se kesä saapuvan tänne Suomeenkin pikku hiljaa.. varjossa jo 15 astetta.

Löydän itsestäni edelleen masennusta, pelkoa, turvattomuutta, ulkopuolisuuden tunnetta, vihaa, surua, uupumusta, passiivisuutta yms yms. Ajankohtainen kysymys näyttää olevan isäsuhde. Luen Seppo Jokisen kirjaa "Isänikävä" (suosittelen lukemaan). Ehkäpä nyt olen riittävästi sisäisesti eheytynyt kysymään isältäni kasvotusten sitä, mitä ei ole koskaan puhuttu: mitä minä merkitsen sinulle? Tämä kysymys on ollut olemassa jo lähes 30 vuotta.

Eurooppalainen ihminen ei usko demoneita olevan olemassa. Eivät edes monet kristityt usko niihin. Länsimainen maailmankuva on humanistinen, naturalistinen ja materialistinen. Järki ja omavoimaisuus hallitsevat. Ylpeys: minä en Jumalaa tarvitse, minä itse päätän kaikesta. Meidän maailmankuvamme on usein peräisin vanhemmiltamme, yhteiskunnalta, ihmisiltä joiden parissa olemme viettäneet aikaamme. Ehkä voisi sanoa "jos en näe, niin en usko". Entä jos demoneita / pahoja henkiä onkin olemassa? Entä jos moni sairaus, vaiva, psykkinen tunne / häiriö johtuukin demoneista? Jos tämä on totta, niin silloin hoito jota olemme saaneet ongelmiimme, on monesti ollut puutteellista.

Raamattussa Luukkaan evankeliumi 9:n alkua vapaasti sanottuna: "..Jeesus antoi opetuslapsilleen voiman ja vallan.. ..julistakaa evankeliumia, parantakaa sairaita ja karkottakaa pahoja henkiä (!)". Itse kristittynä uskon, että on olemassa kaksi maailmaa, näkyvä ja näkymätön, ja nämä vaikuttavat toisiinsa. Se mitä olen nähnyt ja kokenut.. en voi enää ajatella että olisi vain tämä aisteilla havaittava maailma.

Miten sitten tälläinen "demoni" ilmentyy ihmisessä? Tällainen kärsivä ihminen on voinut saada kaikenlaista apua.. lääkkeitä, terapiaa, keskusteluryhmiä, sairaalahoitoa, seminaareja, vaihtoehtoisia hoitoja, hypnoosia, luonnonlääkitystä.. mitä vain. Vuosia ja vuosia on kulunut. Mutta ongelmat ovat yhä olemassa.. edes aika ei ole parantanut. Tuossa hieman listaa:

- toistuva ongelma, josta henkilö ei pääse eroon
        - emotionaaliset/fyysiset vaivat, jotka eivät parane
        - jatkuva pelko, ahdistus, syyllisyys, viha, katkeruus yms.
        - kyvyttömyys muuttua
        - syvä toivottomuus
        - itsetuhoiset ajatukset / käytös
        - toistuvat tuhoisat ihmissuhteet
        - seksuaalinen riippuvuus & rikkinäisyys
        - vahva halu kontrolloida itseään, muita ihmisiä ja tilanteita, epäluottamusta
        - erilaiset riippuvuudet

Vielä lisään, että kaikki ihmiset eivät tarvitse sielunhoitoa, jossa demonit ajetaan ulos. Täsmennän että kärsimysten syy saattaa olla demoninen. Toiseksi, demonit eivät ole pääongelma, koska nekin tarvitsevat syyn "tulla" ihmiseen. Syitä ovat esim. itsensä/muiden kiroaminen, jatkuva viha/addiktio, sairaasta perhetaustasta tulleet syyt (miten ihmiset kohtelevat toisiaan), periytyminen suvun kautta, traumaattiset kokemukset. Anteeksiantaminen, vihollisten siunaaminen, irtisanoutuminen.. siinä muutamia vapauden avaimia. Se kuka tekee sielunhoitoa, tehköön sitä rakkaudesta. Muuten ei kannata.

Onneksi Jumala voi auttaa sinua elämäsi kaikissa ongelmissa. Siis aivan kaikissa. Joka elämänalueella.

• samat sanat
        kyyninen varis kirjoitti:

Toivottavasti KELA ei ikinä ala tukemaan tällaisia "sielunhoitajaterapioita" yhteiskunnan varoilla.

Sielunhoidossa (kristillisessä) on periaatteena se, että sitä ei myydä, kuten ei uskoa eikä armoakaan. Itsekin kristittynä toivon ja kyllä myös uskon, että sielunhoidosta ei tehdä mitään valtiollista ja teknistä instituutioterapiaa. Sellaisen huonot puolet ovat itsellenikin liian tuttuja.

• adgadg

Sielunhoidossa on se ongelma, että se toimii vain aivottomiin ihmisiin. Ne joilla on aivot, ymmärtävät sen olevan vain suuren luokan itsekusetusta.

• ville v.

Tämähän on näkemysero maailmankuvassa, "adgadg" =) Sielunhoidossa erittäin tärkeää on myös "sisäisen lapsen" hoitaminen. Joskus keskitytään vain sisäiseen paranemiseen ja tarvittaessa sisäisen lapsen hoivaan. Joskus sitten täytyy kovistella demoneita.

Mutta lyhyesti kaikki mitä haluan sanoa: "oletko kokeillut Jeesusta ongelmiisi? Jos olet, eivätkä ongelmat ole kadonneet, oletko saanut osaavaa sielunhoitoa? ainakin itse olen parantunut ja vapaa".

• Minni Hiiri
        ville v. kirjoitti:

Tämähän on näkemysero maailmankuvassa, "adgadg" =) Sielunhoidossa erittäin tärkeää on myös "sisäisen lapsen" hoitaminen. Joskus keskitytään vain sisäiseen paranemiseen ja tarvittaessa sisäisen lapsen hoivaan. Joskus sitten täytyy kovistella demoneita.

Mutta lyhyesti kaikki mitä haluan sanoa: "oletko kokeillut Jeesusta ongelmiisi? Jos olet, eivätkä ongelmat ole kadonneet, oletko saanut osaavaa sielunhoitoa? ainakin itse olen parantunut ja vapaa".

kaikilla ei mene yhtä hyvin vaikka usko taivaan henkilökuntaan on suuri. Onko pohjimiltaan kysymys rakkauden voittamisesta? Viha (demonit) menettävät otteensa ja hyvyys astuu tilalle?

Mielenkiintoisia tekstejä sinulla, ymmärsin paljon. Kaikkea hyvää sulle, "kirjoitellaan" taas jokin päivä.

• asfasfsfa
        ville v. kirjoitti:

"Tämähän on näkemysero maailmankuvassa"

Ei ole. Se, että älykkyys korreloi taikauskottomuuden kanssa, on kiistaton fakta.

"Sielunhoidossa erittäin tärkeää on myös "sisäisen lapsen" hoitaminen."

Totta. Äly pitää laskea viisivuotiaan tasolle, Jotta jeesus-bullshitti alkaa uppoamaan.

"Joskus sitten täytyy kovistella demoneita."

Kovisteletko myös joulutonttuja?

"Mutta lyhyesti kaikki mitä haluan sanoa: "oletko kokeillut Jeesusta ongelmiisi? Jos olet, eivätkä ongelmat ole kadonneet, oletko saanut osaavaa sielunhoitoa? ainakin itse olen parantunut ja vapaa"."

Kuten jo mainitsin: Jeesus-sadut toimivat vain kaltaisiisi idiootteihin, jotka eivät älyllä loista.

• Ville V.
        asfasfsfa kirjoitti:

Ei ole. Se, että älykkyys korreloi taikauskottomuuden kanssa, on kiistaton fakta.

Totta. Äly pitää laskea viisivuotiaan tasolle, Jotta jeesus-bullshitti alkaa uppoamaan.

"Mutta lyhyesti kaikki mitä haluan sanoa: "oletko kokeillut Jeesusta ongelmiisi? Jos olet, eivätkä ongelmat ole kadonneet, oletko saanut osaavaa sielunhoitoa? ainakin itse olen parantunut ja vapaa"."

Kuten jo mainitsin: Jeesus-sadut toimivat vain kaltaisiisi idiootteihin, jotka eivät älyllä loista.

Heh heh, täällähän on tunnepitoisia ja voimakkaita palautteita! Sitä voi vaan ihmetellä miksi kaikki tänne kirjoittelijat eivät kykene rakentavaan keskusteluun.. Kokeile googlata "sisäinen lapsi", moni psykologi/terapeutti yms. siitä puhuu paljon, vaikka eivät kristittyjä ole. Sen pienen lapsen kohtaaminen sisällämme on ratkaisevaa toipumisessa. Moni luulee että kun tullaan aikuiseksi, sisäinen lapsi häviää. Ei se häviä. Aikuisuus vaan rakentuu sen ympärille. Siellä se on vaikka et sitä tuntisi ... se odottaa vapautumistaan. Elämässä koetut kolhut saattavat lamauttaa sen.

Tässä lainausta aiheesta: "..kun kriisi lukkiutuu lapsen sisälle, hänelle jää tietyt tunteet tai tunteettomuus päälle. Aikuisena tällaisen ihmisen reaktiot ovat sellaisia kuin hänen sisäinen lapsensa on, eli alisteisia, aggressiivisia, häpeileviä, pelokkaita, syyllisiä tai kovia. Kovuus on yksi tapa suojautua ja puolustautua. Lukkotunteita ovat myös itsesääli, katkeruus ja viha. Ne muodostavat vaikeasti murrettavan suojamuurin ihmisen ympärille eikä hän usein tiedosta niitä itse". ( Käsikädessä 1/2009 )

• asdfsdgsdg
        Ville V. kirjoitti:

Heh heh, täällähän on tunnepitoisia ja voimakkaita palautteita! Sitä voi vaan ihmetellä miksi kaikki tänne kirjoittelijat eivät kykene rakentavaan keskusteluun.. Kokeile googlata "sisäinen lapsi", moni psykologi/terapeutti yms. siitä puhuu paljon, vaikka eivät kristittyjä ole. Sen pienen lapsen kohtaaminen sisällämme on ratkaisevaa toipumisessa. Moni luulee että kun tullaan aikuiseksi, sisäinen lapsi häviää. Ei se häviä. Aikuisuus vaan rakentuu sen ympärille. Siellä se on vaikka et sitä tuntisi ... se odottaa vapautumistaan. Elämässä koetut kolhut saattavat lamauttaa sen.

Tässä lainausta aiheesta: "..kun kriisi lukkiutuu lapsen sisälle, hänelle jää tietyt tunteet tai tunteettomuus päälle. Aikuisena tällaisen ihmisen reaktiot ovat sellaisia kuin hänen sisäinen lapsensa on, eli alisteisia, aggressiivisia, häpeileviä, pelokkaita, syyllisiä tai kovia. Kovuus on yksi tapa suojautua ja puolustautua. Lukkotunteita ovat myös itsesääli, katkeruus ja viha. Ne muodostavat vaikeasti murrettavan suojamuurin ihmisen ympärille eikä hän usein tiedosta niitä itse". ( Käsikädessä 1/2009 )

"Sitä voi vaan ihmetellä miksi kaikki tänne kirjoittelijat eivät kykene rakentavaan keskusteluun."

Sinun kohdalla syy on päivänselvä: aivotoimintaa sumentava hihhulismi.

"Kokeile googlata "sisäinen lapsi", moni psykologi/terapeutti yms. siitä puhuu paljon, vaikka eivät kristittyjä ole."

Tiedän kyllä mitä sisäisellä lapsella tarkoitetaan. Ongelmahan oli vain siinä, että sotkit käsitteen mukaan hihhlointiisi.

"Moni luulee että kun tullaan aikuiseksi, sisäinen lapsi häviää."

En minä ainakaan niin ole luullut.

• hypokondrikko

Ahdistuksesta kärsivänä sanoisin että AIVAN SAMA mikä tehoaa ja miten ja miksi kunhan vaan pääsisi tästä!!!!

• Aivokääpiöimbesilli
        asfasfsfa kirjoitti:

Tunnen ja tiedän aika helskarin paljon älykkäitä, koulutettuja ja viisaita Jeesukseen uskovia ihmisiä. Olet varmaan sitten itse joku mensalainen ja tohtori? Elämässä täydellisesti menestynyt nero, joka saa rakkautta ja hyväksyntää ja loistoa koko ajan?

• <33

Miten ihmeessä johonkin mielikuvitusolentoon uskominen voisi parantaa masennuksen?

• Aaarrghh

Heti alkuun, vituttaa just tälläset "tsiisös tulee ja pelastaa sutkin" -lässytykset. Niin varmaan joo, eipä oo näkyny. Ei kyllä tartte tullakaan. En todellakaan ala valehdella itselleni ja uskotella, että yhtäkkiä jumala, joulupukki ja kukkaiskeiju ovat olemassa ja ihan hei todellisia ja ne vittu pelastaaki sut vielä.

Anteeks avautuminen.

Ton Nicky Cruzin kirjan oon lukenut, kun hihhulisukulainen lähetteli tollasia, alku oli ihan lupaava, mutta sitten alkoi taas lässytys.

Mutta ei mun mielipitelläni mitään varsinaista väliä oo, hyvä jos uskonto sun oloos auttoi. Hyvä niin.

• Ville V.

Heh heh.. nyt naurattaa kommentti "Kovisteletko myös joulutonttuja?" .. hyvä että huumoria löytyy. Olen kirjoitellut tänne hieman provosoivaan tyyliinkin, hyvä että aihe / aiheet herättävät keskustelua. Ei pidä purematta niellä kaikkea mitä tänne kirjoittelen. Niitä kannattaa tutkia, maistella, leikellä, pohdiskella, haistella.. ei tarvitse montaa vuotta katsoa taaksepäin elämässäni kun pitäisin täysin hulluna / outona ihmistä joka tälläisiä henkimaailman asioita selittää.

Pahoittelen jos en ole osannut vastata oikein kysymyksiin (ohi aiheen), joita täällä on esitetty.

Mitä tulee älykkyyteen.. sitä on montaa eri lajia. Luin äsken erästä Derek Princen kirjaa, hän on kristitty. Hänet on aikoinaan 13-vuotiaana valittu Englannin kuninkaan stipendatiksi. King's College Cambridgestä hän on valmistunut parhain mahdollisin arvosanoin kunniamaininnoin. Ei tainnut ihan yksinkertainen päästään olla.

Se, otatko Jeesuksen vastaan elämääsi on valinta, johon Jumala ei sinua pakota. Ihan itse saat sen päättää. Jos ihminen ei tunne Jumalaa, ei ole hengellinen, ja kaikki asiat menevät hyvin elämässä... ei varmaankaan kiinnosta Jeesus tai muu sellainen. Ajattelee että mihin tuollaistakin muka tarvitsee.

Mieleen tuli tälläinen esimerkki: oletetaan että joku rukoilee puolestasi. Parannut / saat huomattavaa helpotusta fyysiseen tai psyykkiseen vaivaasi, joka on vaivannut sinua pitkään. Mitä tapahtui? Oliko kyseessä vain empaattinen kohtaaminen toisen ihmisen kanssa? Mielesi luuli että jotain hienoa tapahtui ja näin paranit.. selität tilanteen vaikka jotenkin psykologisesti. Tai sitten Jumalan yliluonnollinen voima (mielikuvitusolento) kosketti sinua. ( kerran eräs ateisti sanoi rukoustilanteessa: mikä on tämä voima joka on ympärilläni?! )

Ollakseen yliluonnollinen voit olla luonnollinen oma itsesi. Sinun ei ole pakko huutaa, meuhkata, hyppiä, olla hurmoksessa yms. Puhut normaalisti ja puhut Jumalasta aivan kuten säästä tai auton moottorista.

Lähden kesälomalle ulkomaille pariksi kuukaudeksi. Kirjoittelen tänne taas tulevaisuudessa.

• Ville V.

Uskonto ei minua ole auttanut, ei siitä hyötyä ole. Se mikä minut paransi, uskon vakaasti niin, oli elävän Jumalan voima ja rakkaus. Kaksi käsitettä.. uskonto ja ”crazy” love.. kaksi ihan eri asiaa.

Oletko koskaan ollut rakastunut? Millaista se oli? Jos olet ollut rakastunut, tiedät että kaikki muuttuu. Näet maailman eri tavoin. Tunnet eri tavoin. Huomioit rakkauden kohteen. Odotat tapaavasi hänet taas. Mutta.. ajattele jos pitäisi näytellä kaikki.. sydämesi ei oikeasti pala vaan suoritat osaasi. Mitään todellista muutosta ei ole tapahtunut. Ihmettelet mikä on vialla.. tai vielä pahempaa.. luulet olevasi rakastunut, että näin sen pitää mennä, vaikka mitään sisäisen voiman paloa sinussa ei ole.

Kristinusko vai kristinuskonto?

Aluksi minäkin luulin että pitää olla uskonnollinen.. tehdä sitä ja tätä, käyttäytyä näin, puhua näin, näytää tuollaiselta kuin tuokin.. eikä saa poiketa linjasta. Sitten tästä pitäisi vielä nauttia! Huh huh. Minua alkoi suorastaan ketuttamaan koko touhu ankarasti. Olin juuri hylkäämässä kaiken kristillisyyteen liittyvän ihmissuhteet sillä saralla.. mutta sitten eräs kovia elämässään kokenut puhuja (evankelista) sai minut miettimään asioita. Hänestä oikein näkyi ja säihkyi vapaus ja energia. Mitä tuo oikein on?! Miten tuollaisen voi saavuttaa?

Toiset paranevat hetkessä ihmeestä.. toisilla tie vapautumiseen vie pidemmän aikaa. Itse en vielä oikein tunne tuota ”sisäistä paloa” omasta rikkinäisyydestäni johtuen, mutta pikku hiljaa palo alkaa kyteä. Aina kun katson taaksepäin, vaikkapa mitä minä olin vuosi sitten, voin hymyillä. Aivan kuin katsot puuta pihalla.. et näe sen kasvua.. se on niin hidasta.. mutta vuoden päästä huomaat selvän eron.

• valoako
        Ville V. kirjoitti:

Uskonto ei minua ole auttanut, ei siitä hyötyä ole. Se mikä minut paransi, uskon vakaasti niin, oli elävän Jumalan voima ja rakkaus. Kaksi käsitettä.. uskonto ja ”crazy” love.. kaksi ihan eri asiaa.

Oletko koskaan ollut rakastunut? Millaista se oli? Jos olet ollut rakastunut, tiedät että kaikki muuttuu. Näet maailman eri tavoin. Tunnet eri tavoin. Huomioit rakkauden kohteen. Odotat tapaavasi hänet taas. Mutta.. ajattele jos pitäisi näytellä kaikki.. sydämesi ei oikeasti pala vaan suoritat osaasi. Mitään todellista muutosta ei ole tapahtunut. Ihmettelet mikä on vialla.. tai vielä pahempaa.. luulet olevasi rakastunut, että näin sen pitää mennä, vaikka mitään sisäisen voiman paloa sinussa ei ole.

Aluksi minäkin luulin että pitää olla uskonnollinen.. tehdä sitä ja tätä, käyttäytyä näin, puhua näin, näytää tuollaiselta kuin tuokin.. eikä saa poiketa linjasta. Sitten tästä pitäisi vielä nauttia! Huh huh. Minua alkoi suorastaan ketuttamaan koko touhu ankarasti. Olin juuri hylkäämässä kaiken kristillisyyteen liittyvän ihmissuhteet sillä saralla.. mutta sitten eräs kovia elämässään kokenut puhuja (evankelista) sai minut miettimään asioita. Hänestä oikein näkyi ja säihkyi vapaus ja energia. Mitä tuo oikein on?! Miten tuollaisen voi saavuttaa?

Toiset paranevat hetkessä ihmeestä.. toisilla tie vapautumiseen vie pidemmän aikaa. Itse en vielä oikein tunne tuota ”sisäistä paloa” omasta rikkinäisyydestäni johtuen, mutta pikku hiljaa palo alkaa kyteä. Aina kun katson taaksepäin, vaikkapa mitä minä olin vuosi sitten, voin hymyillä. Aivan kuin katsot puuta pihalla.. et näe sen kasvua.. se on niin hidasta.. mutta vuoden päästä huomaat selvän eron.

Hei,
        olen itse ollut jo pitkään hyvin vaikeassa tilanteessa. Olen kokenut jonkunlaisen henkisen heräämisen, mutta ajautunut sen jälkeen vaikeaan tilanteeseen rakastuttuani pakkomielteisesti ja aiheutettuani monille ihmisille hyvin paljonkin kärsimystä. Näiden ihmisten kanssa oli hyvinkin voimakas henkinen yhteys.

Tämä on nostanut pintaan todella vaikeat traumat ja tunteet, joista vaikein on melkein sietämätön viha ja raivo sekä jatkuvat pelot sekä seksuaalinen tarve tai pakkomielle (toisaalta sitä kohtaan tuntema ahdistus, pelko ja viha). Lapsuudessani on ollut alkoholismia ja koulukiusausta.

Olen kuitenkin itse aiheuttanut lähivuosina paljon pahaa ja osin päässytkin välillä katumukseen teoistani. Kuitenkin täysin henkisen elämän valinta ei ole ollut se mitä olen itse halunnut ja olen ajautunut osin vaikeisiin väleihin näiden ihmisten kanssa, joihin olen kokenut paljonkin yhteyttä ja rakkautta. Mutta samalla ryhtynyt nyt pakkomielteisesti haluamaan jotain uutta elämäni suuntaa joka onnistuisi täydellisesti, siis osa minusta haluaa täysin hengetöntä elämä, mikä ei ole se mitä minä en tahdo kuitenkaan.

Tunnen jatkuvaa syyllisyyttä teoistani ja ehkä halua kohdata tilannetta, mutta olen ottanut etäisyyttä siksikin että jäin jonkunlaiseen pakkomielteisyyteen tästä rakkauden kohteestani ja ajattelin että minun pitäisi saada omaa tilaa käydä asioitani läpi. En ole kai kyennyt kohtaamaan sitä, että minä olen tehnyt väärin, vaikka oikeasti tiedostan sen. Ongelmana on että olen jotenkin menettämässä uskoni tai henkeni tai ehkä myös koen sitä kohtaan vihaa tai syytöstä elämäni tapahtumista.

Etsin jonkunlaista tasapainoa. Olen ollut todella masentunut, voimaton ja paniikinomaisissa oireissa jo pitkään ja eristäytynyt ja ollut pitkiäkin aikoja täysin yksin. Välillä helpottaa kun saa tukea ja olen vasta hakeutumassa terapiaan ja vertaisryhmään. Harkitsen lääkitystä, mutta se ahdistaa todella paljon. Pelkään kohdata tunteitani yksin. Oivallan välillä hyvinkin voimakkaasti että kärsimykseni on paljolti omaa ylpeyttäni ja ehkä jopa haluani pitää kiinni pakkomielteisesti jostain suurista asioista, joita minun pitäisi saada aikaan. Samalla ei ole voimia mihinkään. Oivallukset helpottavat hetkeksi kun ymmärrän oman vastuuni, mutta sen jälkeen kaikki koneistot heittävät päälle totaalisen väsymyksen. Sisälläni huutaa vain raivo että miksei kukaan auta.

Tunnistan myös itsessäni paljon pakkomielteistä halua jopa tappaa itseni ennen kuin päästäisin irti kaikista asioista, joita voisin vielä kokea elämässäni. Oikeasti kaipaisin enemmän kuin koskaan vain normaalia elämää ja ihan tavallistakin parantumista. Tilanne on kuitenkin jo jatkunut kauan ja haluaisin tukea. Kuitenkin pelkään nyt ajautuvani uudestaan tilanteeseen jossa olen täysin ulkopuolisen tuen varassa enkä kanna vastuuta yksin. Jotenkin tunnistin juuri tuon piirteen itsessäni että minulla on pakkomielteistä halua kontrolloida ihmisiä saadakseni haluamani. Haluaisin kokeilla lääkitystä osin siksi ettei minun tarvitsisi itse käsitellä tunteitani, mutta tunnen myös jotain voimatonta kyvyttömyyttä ja samalla hirveää aggressiota että minäpä osaan mitä vaan.

Traumat johtuvat paljolti juuri paremmuuden tunteesta. Osa minusta ei haluaisi myöntää ongelman olevan näin paha. Olin pitkään täysin tilassa jossa en jaksanut mitään päivisin, välillä on helpottanu vain se, että on tehnyt jotain tavallista toisten ihmisten kanssa, kuten ollut mökillä. Mutta kun jään pidemmiksi aikaa yksin, valahdan täysin. Seksuaalisuus ja halukenttä on vaikein osa. Jatkuvia paniikkireaktioita on myös. Ainoa mihin hakeudun tai mikä saa minut kestämään on sellainen täydellinen onnellisuudentunne, joka syntyy jostain kun saan haluamani eikä tietenkään ole ratkaisu mihinkään.

Ehkä tahtoisin vaan kysyä että onko tästä mahdollisuuksia selvitä, vaikka alussa tukeutuisikin terapia-apuun ja henkisyys jäisi ikään kuin taka-alalle. En kai tahtoisi kohdata "syntiäni" ja antaa ihan kaikkea elämääni henkeni tai Jumalan käsiin. Pelkään menettäväni oman elämäni hallinnan ja en tahtoisi kohdata tällaisia asioita yksin.

• Ville V.
        valoako kirjoitti:

Hei,
        olen itse ollut jo pitkään hyvin vaikeassa tilanteessa. Olen kokenut jonkunlaisen henkisen heräämisen, mutta ajautunut sen jälkeen vaikeaan tilanteeseen rakastuttuani pakkomielteisesti ja aiheutettuani monille ihmisille hyvin paljonkin kärsimystä. Näiden ihmisten kanssa oli hyvinkin voimakas henkinen yhteys.

Tämä on nostanut pintaan todella vaikeat traumat ja tunteet, joista vaikein on melkein sietämätön viha ja raivo sekä jatkuvat pelot sekä seksuaalinen tarve tai pakkomielle (toisaalta sitä kohtaan tuntema ahdistus, pelko ja viha). Lapsuudessani on ollut alkoholismia ja koulukiusausta.

Olen kuitenkin itse aiheuttanut lähivuosina paljon pahaa ja osin päässytkin välillä katumukseen teoistani. Kuitenkin täysin henkisen elämän valinta ei ole ollut se mitä olen itse halunnut ja olen ajautunut osin vaikeisiin väleihin näiden ihmisten kanssa, joihin olen kokenut paljonkin yhteyttä ja rakkautta. Mutta samalla ryhtynyt nyt pakkomielteisesti haluamaan jotain uutta elämäni suuntaa joka onnistuisi täydellisesti, siis osa minusta haluaa täysin hengetöntä elämä, mikä ei ole se mitä minä en tahdo kuitenkaan.

Tunnen jatkuvaa syyllisyyttä teoistani ja ehkä halua kohdata tilannetta, mutta olen ottanut etäisyyttä siksikin että jäin jonkunlaiseen pakkomielteisyyteen tästä rakkauden kohteestani ja ajattelin että minun pitäisi saada omaa tilaa käydä asioitani läpi. En ole kai kyennyt kohtaamaan sitä, että minä olen tehnyt väärin, vaikka oikeasti tiedostan sen. Ongelmana on että olen jotenkin menettämässä uskoni tai henkeni tai ehkä myös koen sitä kohtaan vihaa tai syytöstä elämäni tapahtumista.

Etsin jonkunlaista tasapainoa. Olen ollut todella masentunut, voimaton ja paniikinomaisissa oireissa jo pitkään ja eristäytynyt ja ollut pitkiäkin aikoja täysin yksin. Välillä helpottaa kun saa tukea ja olen vasta hakeutumassa terapiaan ja vertaisryhmään. Harkitsen lääkitystä, mutta se ahdistaa todella paljon. Pelkään kohdata tunteitani yksin. Oivallan välillä hyvinkin voimakkaasti että kärsimykseni on paljolti omaa ylpeyttäni ja ehkä jopa haluani pitää kiinni pakkomielteisesti jostain suurista asioista, joita minun pitäisi saada aikaan. Samalla ei ole voimia mihinkään. Oivallukset helpottavat hetkeksi kun ymmärrän oman vastuuni, mutta sen jälkeen kaikki koneistot heittävät päälle totaalisen väsymyksen. Sisälläni huutaa vain raivo että miksei kukaan auta.

Tunnistan myös itsessäni paljon pakkomielteistä halua jopa tappaa itseni ennen kuin päästäisin irti kaikista asioista, joita voisin vielä kokea elämässäni. Oikeasti kaipaisin enemmän kuin koskaan vain normaalia elämää ja ihan tavallistakin parantumista. Tilanne on kuitenkin jo jatkunut kauan ja haluaisin tukea. Kuitenkin pelkään nyt ajautuvani uudestaan tilanteeseen jossa olen täysin ulkopuolisen tuen varassa enkä kanna vastuuta yksin. Jotenkin tunnistin juuri tuon piirteen itsessäni että minulla on pakkomielteistä halua kontrolloida ihmisiä saadakseni haluamani. Haluaisin kokeilla lääkitystä osin siksi ettei minun tarvitsisi itse käsitellä tunteitani, mutta tunnen myös jotain voimatonta kyvyttömyyttä ja samalla hirveää aggressiota että minäpä osaan mitä vaan.

Traumat johtuvat paljolti juuri paremmuuden tunteesta. Osa minusta ei haluaisi myöntää ongelman olevan näin paha. Olin pitkään täysin tilassa jossa en jaksanut mitään päivisin, välillä on helpottanu vain se, että on tehnyt jotain tavallista toisten ihmisten kanssa, kuten ollut mökillä. Mutta kun jään pidemmiksi aikaa yksin, valahdan täysin. Seksuaalisuus ja halukenttä on vaikein osa. Jatkuvia paniikkireaktioita on myös. Ainoa mihin hakeudun tai mikä saa minut kestämään on sellainen täydellinen onnellisuudentunne, joka syntyy jostain kun saan haluamani eikä tietenkään ole ratkaisu mihinkään.

Ehkä tahtoisin vaan kysyä että onko tästä mahdollisuuksia selvitä, vaikka alussa tukeutuisikin terapia-apuun ja henkisyys jäisi ikään kuin taka-alalle. En kai tahtoisi kohdata "syntiäni" ja antaa ihan kaikkea elämääni henkeni tai Jumalan käsiin. Pelkään menettäväni oman elämäni hallinnan ja en tahtoisi kohdata tällaisia asioita yksin.

Moi,

itse olin aikoinani erittäin paljon masennuslääkkeitä vastaan. Lopulta sitten suostuin niitä syömään kun ei mistään mitään tullut: ei saanut nukutuksi, oli jatkuvia itsetuhoisia ajatuksia, olin hyvin ahdistunut, jopa niin ahdistunut että en enää ollut ihan varma mikä on totta ja mikä ei. Eristäydyin. Oli vaikea keskittyä asioihin. Joskus sain paniikkikohtauksia. Oli erilaisia psykosomaattia oireita (fyysisiä oireita johtuen tunnehäiriöistä). Pidin itseäni hyvin epäonnistuneena ihmisenä lähes kaikessa. Sitten muistaakseni soitin nuorten kriisikeskukseen ja sovin tapaamisajan. Sieltä sain heti kriisiterapiaa useita kertoja lähipäivien ja –viikkojen aikana. Ja lääkäri antoi reseptin terveyskeskuksesta masennuslääkkeisiin.

Netistä löytyy puhelinnumerot kriisikeskuksiin vaikka googlettamalla, tietysti asuinpaikasta riippuen.

Mikäli ihminen on ajautunut syvälle masennuksen ja ahdistuksen kuiluun, suosittelen lääkkeiden käyttöä vahvasti. Ihminen pitää saada ensin ”tolkkuihinsa”, sitten sen jälkeen voi miettiä terapiaa / sielunhoitoa / jotain hoitomuotoa. Mutta lääkitys on vain hoidon tuki. Pelkät lääkkeet eivät poista ongelmia, lääkkeet antavat voimia jaksamisessa ja toimivat tukikeppinä. Itse laskin masennuslääkeannostusta hiljattain kuin sain selviteltyä ongelmiani, kaikkiaan söin masennuslääkkeitä (Cipralex) noin 5 vuotta. Menneisyyden käsittely on erittäin tärkeää, sitten kun siihen on valmis.

Jos joku tätä keskustelupalstaa lukevista epäilee olevansa tai on ollut lahkomaisessa uskonnollisessa yhteisössä, suosittelen katsomaan lisätietoa vaikkapa tuolta: http://www.uskontojenuhrientuki.fi/

Vertaistukiryhmiä on monenlaisia.. esimerkiksi AA, AAL, OA, NA, AL-Anon. Ainakin omasta kokemuksestani voin suositella niissä käymistä. Löydät ihmisiä, jotka elävät samaa tuskaa kuin sinä, sekä niitä, jotka ovat jo päässeet sen yli.

• masistäti
        Ville V. kirjoitti:

Moi,

itse olin aikoinani erittäin paljon masennuslääkkeitä vastaan. Lopulta sitten suostuin niitä syömään kun ei mistään mitään tullut: ei saanut nukutuksi, oli jatkuvia itsetuhoisia ajatuksia, olin hyvin ahdistunut, jopa niin ahdistunut että en enää ollut ihan varma mikä on totta ja mikä ei. Eristäydyin. Oli vaikea keskittyä asioihin. Joskus sain paniikkikohtauksia. Oli erilaisia psykosomaattia oireita (fyysisiä oireita johtuen tunnehäiriöistä). Pidin itseäni hyvin epäonnistuneena ihmisenä lähes kaikessa. Sitten muistaakseni soitin nuorten kriisikeskukseen ja sovin tapaamisajan. Sieltä sain heti kriisiterapiaa useita kertoja lähipäivien ja –viikkojen aikana. Ja lääkäri antoi reseptin terveyskeskuksesta masennuslääkkeisiin.

Netistä löytyy puhelinnumerot kriisikeskuksiin vaikka googlettamalla, tietysti asuinpaikasta riippuen.

Mikäli ihminen on ajautunut syvälle masennuksen ja ahdistuksen kuiluun, suosittelen lääkkeiden käyttöä vahvasti. Ihminen pitää saada ensin ”tolkkuihinsa”, sitten sen jälkeen voi miettiä terapiaa / sielunhoitoa / jotain hoitomuotoa. Mutta lääkitys on vain hoidon tuki. Pelkät lääkkeet eivät poista ongelmia, lääkkeet antavat voimia jaksamisessa ja toimivat tukikeppinä. Itse laskin masennuslääkeannostusta hiljattain kuin sain selviteltyä ongelmiani, kaikkiaan söin masennuslääkkeitä (Cipralex) noin 5 vuotta. Menneisyyden käsittely on erittäin tärkeää, sitten kun siihen on valmis.

Jos joku tätä keskustelupalstaa lukevista epäilee olevansa tai on ollut lahkomaisessa uskonnollisessa yhteisössä, suosittelen katsomaan lisätietoa vaikkapa tuolta: http://www.uskontojenuhrientuki.fi/

Vertaistukiryhmiä on monenlaisia.. esimerkiksi AA, AAL, OA, NA, AL-Anon. Ainakin omasta kokemuksestani voin suositella niissä käymistä. Löydät ihmisiä, jotka elävät samaa tuskaa kuin sinä, sekä niitä, jotka ovat jo päässeet sen yli.

Jätä jeesustelelut sikseen.

• hypokondrikko
        Ville V. kirjoitti:

Mitä tuohon älykkyyteen tulee, kirjoitustyyli paljastaa että ihan älykäs tyyppi Ville on, vaikka onkin uskovainen ;) Kyllä uskovainenkin voi olla älykäs :) Itse olen uskovainen, mutta en kyllä ihan kauheen älykäs :)

• Ville V.

Luin mielenkiintoisen asian eräästä kirjasta (Seikkailuun isän kanssa, vm. 2009) : Suomessa 1,5 miljoona ihmistä käyttää päivittäin psyyke- ja unilääkkeitä. Siis ihan tajuton määrä ihmisiä! Mitä tämä kansakunnastamme kertoo? Monia selityksiä asialle tarjotaan, mutta sanomattakin lienee selvää että suomalaisilla on sisällään paljon sisäisiä haavoja. Vaikka ulkoisesti asiat näyttävät menevät hyvin, sisäisesti asiat eivät olekaan niin.

Eli jos harkitset em. lääkkeiden käyttöä, et ole tosiaankaan ainoa! Kerran ollessani eräässä työpaikassa muutamia vuosia takaperin joku uskalsi ääneen sanoa että "hitto pitääkö sitä alkaa mielialalääkkeitä käyttämään kun lääkäri niitä suosittelee!". Moni häpeäisi sanoa tätä ääneen työyhteisössä tosi paljon. No hetken siinä puheltuamme, selvisi että valtaosa paikalla olevista työntekijöistä käyttää tai on käyttänyt mieliala lääkkeitä joskus elämässään.

Joskus olen kuullut ihmisiltä: heille lääkäri tai vastaava auktoriteetti on sanonut "lääketiede ei voi sinua auttaa". Mitäs minä sitten teen.. onko se loppu nyt! Ehkäpä sitten pitäisi mennä kirkkoon tekemään parannus.. tai ei sinne kannata mennä, ne kaikki kristityt on ihan hihhuleita ja outoja (perustuen muutamaan huonoon kokemukseen, josta yleistys). Ehkäpä jotain hengellistä etsintään sitten.. onhan kaikenlaista nykyään tarjolla.

Ai niin, Jumalasta, uskosta ja uskonnollisuudesta ei kai saanut puhua täällä, joku voi pahoittaa mielensä. Hengellisyys lienee edes hiukan muodissa. No asiaa harkittuani ... aion puhua kaikista aiheista jatkossakin. Ota niistä se mitä itsellesi näet parhaaksi.

Luin myös eräästä seminaarista, jossa puhuja keksi kesken puheen, että minä voin toimia teille vara-isänä. Halukkaille on nyt tarjolla isänhalausta ilman loukkausta, ilman mitätöintiä, ilman hylkäystä, ilman rakkaudettomuutta, ilman väkivaltaa yms. Paikalla oli noin 100 henkeä. Puhuja ajatteli että ehkä 5 henkeä haluaisi saada "isän" halausta. Kävikin niin että 40 henkeä halusi saada halausta, 20 ensimmäistä olivat nuoria miehiä. Ja jonossa itkettiin odoteltaessa. Ehkäpä joku pääsi oikein syliinkin itkemään.

• masistäti

sairauksien hoitoon jeesustelua.

Mieti sitä.

• Ville V.
        masistäti kirjoitti:

Mieti sitä.

Vastuutonta olisi olla mainitsematta mitä Jumala on minulle tehnyt. Moni ystävistäni on päässyt eroon alkoholista (en tarkoita kohtuukäyttöä, vaan alkoholismia sairautena), huumeista (en puhu nyt vain pilven polttelusta), erilaisista riippuvuuskäyttäytymisistä, tunne elämän häiriöistä ... jokainen heistä voi sanoa että siinä oli jotain ihmistä suurempaa, yliluonnollista mukana. Jeesus auttoi. Ei pelkkä yhteiskunnan hoito- ja terveyden alan ihmisten joukko ole pystynyt parantamaan heidän ongelmiaan.

Vielä maailmankuvan syntymisestä: 1. on olemassa todellisuus ilman sinun ja minun tulkintoja 2. mitä uskomme mahdolliseksi 3. mitä koemme 4. mitä analysoimme 5. edellämainituista asioista sitten muodostuu maailmankuva.

Mielenkiintoista muuten on, että 100 vuotta sitten kun Wrightin veljekset tekivät lentokonetestejään, lehtimiehet yms. vaikuttavat ihmiset maailmassa eivät viitsineet tulla paikalle katsomaan koelentoja. Miksi? Koska he pitivät lentämistä mahdottomana. Kun lopulta sitten reportterit tulivat paikalle ja näkivät mitä tapahtui, he juoksivat veljeksiä vastaan riemusta itkien. Aivan samoin käy siinä, kun joku kertoo Jumalan parantaneen sairauden / vaivan, moni ei sitä usko. Se sotii heidän maailmakuvaansa vastaan.

• kävin Alfa-kurssin
        masistäti kirjoitti:

Mieti sitä.

Hei Ville!

Jumalan siunausta sulle: ) Itse olen kärsinyt masennuksesta ja paniikkitaudista 25 v. jo. Saanut lääkettä ja terapiaa. Uskoon tulin 1,5 v sitten. Sen jälkeen en ole terapiaa tarvinnut kun olen saanut seurakunnasta "oman" sielunsisaren, jonka puoleen voin tarvittaessa kääntyä. Ja apu on ILMAISTA - JUMALA EI RAHASTA!
        Muutenkin seurakunnassa on porukkaa joiden seurassa kelpaan omana itsenäni eikä tarvii pelata pelejä.

Mun usko perustuu Jumalan armoon ja rakkauteen. Lakihenkisyyttä en tunne enkä tunnusta lainakaan.Jumala tahtoo meidän parasta eikä hän halua tuomita vaan auttaa ja pelastaa : sairaita, särkyneitä, epätoivoisia ja heikkoja. Jeesus tuli pelastamaan ei tuomitsemaan...

• masistäti
        Ville V. kirjoitti:

Vastuutonta olisi olla mainitsematta mitä Jumala on minulle tehnyt. Moni ystävistäni on päässyt eroon alkoholista (en tarkoita kohtuukäyttöä, vaan alkoholismia sairautena), huumeista (en puhu nyt vain pilven polttelusta), erilaisista riippuvuuskäyttäytymisistä, tunne elämän häiriöistä ... jokainen heistä voi sanoa että siinä oli jotain ihmistä suurempaa, yliluonnollista mukana. Jeesus auttoi. Ei pelkkä yhteiskunnan hoito- ja terveyden alan ihmisten joukko ole pystynyt parantamaan heidän ongelmiaan.

Vielä maailmankuvan syntymisestä: 1. on olemassa todellisuus ilman sinun ja minun tulkintoja 2. mitä uskomme mahdolliseksi 3. mitä koemme 4. mitä analysoimme 5. edellämainituista asioista sitten muodostuu maailmankuva.

Mielenkiintoista muuten on, että 100 vuotta sitten kun Wrightin veljekset tekivät lentokonetestejään, lehtimiehet yms. vaikuttavat ihmiset maailmassa eivät viitsineet tulla paikalle katsomaan koelentoja. Miksi? Koska he pitivät lentämistä mahdottomana. Kun lopulta sitten reportterit tulivat paikalle ja näkivät mitä tapahtui, he juoksivat veljeksiä vastaan riemusta itkien. Aivan samoin käy siinä, kun joku kertoo Jumalan parantaneen sairauden / vaivan, moni ei sitä usko. Se sotii heidän maailmakuvaansa vastaan.

.. joten siksi jeesustelu on vaarallista.

Mistä sinä tiedät, että Jeesus sinua auttaa?

Masennuksesta voi toipua myös ihan spontaanisti tai lumelääkkeillä.

Minulla on uskovaisia masentuneita ystäviä/tuttavia, joita Jeesus ei auta. Ovat he huonoja uskovaisia? Tai väärin uskovaisia???

Yhden uskovaisen pariskunnan mies teki myös itsemurhan masennuksessa ja oli suunnitellut omat hautajaisensa virsiä myöden. Jeesus pelasti?

• Kylmät kädet

Anna minun nauraa. Sielunhoito. Olet joko masentuneita ihmisiä hyväksi käyttävä uskontuputtaja, tai trolli.

• Ville V.

Masennuksesta voi toipua monella tapaa. Omalla kohdallani kristillisyys auttoi. Enkä usko käännyttämiseen, vaan jokaisen ihmisen pitää saada tehdä itse päätös mihin uskoo. Pakotettu ei kestä. Mutta kannattaa olla tarkkana, sillä huonoa sielunhoitoa, tuhoavaa hoitoa, on myös maailmassa tarjolla. Esimerkiksi kun ihminen uskaltaa avata suojamuuriaan, sinne ammutaan sitten tykillä ja näin aiheutetaan lisää vammoja. Samalla ihminen "rokotetaan" hoitoa vastaan, ja hän ei välttämättä halua enää koskaan mitään sellaisia hoitoja. Myös kristillisyydestä on olemassa lukuisia erilaisia muunnelmia, jotka kuitenkin kulkevat samalla nimellä.

En näe syytä alkaa väittelemään miksi toinen saa avun ja miksi toinen ei. Sille asialle pitäisi perustaa kokonaan uusi keskustelupalsta. Vaikka kristittynä osaisin vastata vain 25 kysymykseen tuhannesta, en silti epäile omaa uskoani. Esimerkiksi noustessani lentokoneen kyytiin, uskon että se voi lentää.. uskon että turvatarkastukset on tehty vaikka en sitä ole itse ollut näkemässä.. uskon että pääsen lentokoneella paikasta A paikkaan B, riippumatta siitä ymmärränkö lentokoneen tekniikan ja fysiikan lait täydellisesti. Myös Jumalaan luotan samalla tavalla, tavallaan lapsenomaisesti.

Edelleen suosittelen etsimään teologin tai muun asioihin laajemmin perehtyneen henkilön, koska minä en pysty kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin vastaamaan.

• Ville V.
        Ville V. kirjoitti:

Masennuksesta voi toipua monella tapaa. Omalla kohdallani kristillisyys auttoi. Enkä usko käännyttämiseen, vaan jokaisen ihmisen pitää saada tehdä itse päätös mihin uskoo. Pakotettu ei kestä. Mutta kannattaa olla tarkkana, sillä huonoa sielunhoitoa, tuhoavaa hoitoa, on myös maailmassa tarjolla. Esimerkiksi kun ihminen uskaltaa avata suojamuuriaan, sinne ammutaan sitten tykillä ja näin aiheutetaan lisää vammoja. Samalla ihminen "rokotetaan" hoitoa vastaan, ja hän ei välttämättä halua enää koskaan mitään sellaisia hoitoja. Myös kristillisyydestä on olemassa lukuisia erilaisia muunnelmia, jotka kuitenkin kulkevat samalla nimellä.

En näe syytä alkaa väittelemään miksi toinen saa avun ja miksi toinen ei. Sille asialle pitäisi perustaa kokonaan uusi keskustelupalsta. Vaikka kristittynä osaisin vastata vain 25 kysymykseen tuhannesta, en silti epäile omaa uskoani. Esimerkiksi noustessani lentokoneen kyytiin, uskon että se voi lentää.. uskon että turvatarkastukset on tehty vaikka en sitä ole itse ollut näkemässä.. uskon että pääsen lentokoneella paikasta A paikkaan B, riippumatta siitä ymmärränkö lentokoneen tekniikan ja fysiikan lait täydellisesti. Myös Jumalaan luotan samalla tavalla, tavallaan lapsenomaisesti.

Edelleen suosittelen etsimään teologin tai muun asioihin laajemmin perehtyneen henkilön, koska minä en pysty kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin vastaamaan.

Katsopa tuo, aikamoinen tarina: http://www.youtube.com/watch?v=Tl58qufXfYk

• hehetuleeviel
        Ville V. kirjoitti:

Katsopa tuo, aikamoinen tarina: http://www.youtube.com/watch?v=Tl58qufXfYk

Minä uskon isään, Jumalaan taivaan ja maan luojaan. Joka antoi ainokaisen poikansa hengen ihmiskuntansa vuoksi. < Tarina on kaunis mutta se on käännetty ja väännetty kielillä joten sanatila voi pitää paikkaansa mutta sanatarkoitus voi olla aivan erilainen. Lukekaa kirja Awakening by Anthony de mello ja olkaa skeptisiä tällä kaverilla on varmasti tähän mennessä omasta mielestäni paras käsitys kristillisyydestä ja sen oikeista tapahtumista :D

• justjoojesset

Itse olen saanut kaikista maailman masennustesteistä 2 miljoonaa pistettä. Mutta eilen löysin Jessen. Nyt olen saanut vain orgasmeja, eikä yhtään enää masenna, kaikki on niin vitun hyvin.

• Ville V.

Ostinpa jostain kirpputorilta eurolla kirjasen "Rauha Jumalan kanssa" , kirjoittanut Billy Graham. On muuten parhaimpia kristinuskon perusteoksia mihin olen tutustunut, jos joku haluaa tietää asioista lisää. Moni kysymys saa vastauksen. Vaikka nimi kuulostaa tosi tylsältä, ja kansikuva jossa on kukkaketo näyttää vielä pahemmalta, niin on kyllä hyvä kirja.

• 7+7
        Ville V. kirjoitti:

Ostinpa jostain kirpputorilta eurolla kirjasen "Rauha Jumalan kanssa" , kirjoittanut Billy Graham. On muuten parhaimpia kristinuskon perusteoksia mihin olen tutustunut, jos joku haluaa tietää asioista lisää. Moni kysymys saa vastauksen. Vaikka nimi kuulostaa tosi tylsältä, ja kansikuva jossa on kukkaketo näyttää vielä pahemmalta, niin on kyllä hyvä kirja.

Lopeta jo perkele. Tää mikään uskontopalsta oo.

• Ville V.
        7+7 kirjoitti:

Eivätkö kaikki ole uskovaisia? Uskon kohde ja sisältö vain vaihtelevat. Jos täällä on joku muu päässyt eroon pahasta masennuksen taudista, niin täällähän sitä tarinaa ja tietoa voi jakaa..

• masistäti
        Ville V. kirjoitti:

Eivätkö kaikki ole uskovaisia? Uskon kohde ja sisältö vain vaihtelevat. Jos täällä on joku muu päässyt eroon pahasta masennuksen taudista, niin täällähän sitä tarinaa ja tietoa voi jakaa..

Tämä on juuri se ongelma...

Minä en usko mihinkään, jos en ole sitä todennut järkeväksi ja asia kerrallaan. Jeesus masennuksen hoitokeinona on yhtä huono kuin Tolosen tropit.

Minulle ei ole mitään muuta pyhää kuin ihmisoikeudet. Ja ihmisoikeuksia on aina uskontojen varjolla poljettu ja poljetaan edelleenkin. Siinä sitä jeesustelua.

• Ville V.
        masistäti kirjoitti:

Tämä on juuri se ongelma...

Minä en usko mihinkään, jos en ole sitä todennut järkeväksi ja asia kerrallaan. Jeesus masennuksen hoitokeinona on yhtä huono kuin Tolosen tropit.

Minulle ei ole mitään muuta pyhää kuin ihmisoikeudet. Ja ihmisoikeuksia on aina uskontojen varjolla poljettu ja poljetaan edelleenkin. Siinä sitä jeesustelua.

Olen itsekin ajatellut aikaisemmin "minä en usko mihinkään" ja se on ihan okei. Olen ollut ateisti, agnostikko, ja nyt kristitty. Kun puhun "eivätkö kaikki ole uskovaisia? uskon sisältö ja kohde vaihtelee", en tarkoita sillä vain kristittyjä tai Jumalaan uskovia.

Joidenkin ihmisten maailmankuva perustuu rationaaliseen ajatteluun ja ehkäpä objektiivisiin tosiasioihin. Tarkoittaako se uskoa omaan itseensä ja omiin havaintoihin? Vai sitä että en hyväksy mitään tarjolla olevia tulkintoja (uskonnot, yleisesti vallallaan oleva maailmankuva, filosofia) maailman hahmottamisesta? No, edelleenkin aihe on mielenkiintoinen =)

• hoh hoh hoo
        7+7 kirjoitti:

Miksi jotkut ihmiset täällä ottaa hernettä nenään eikä siedä sitä että kirjoittaja on saanut apua jeesusjutuista? Kirjoittaja on itse sanonut että aikoo niitä vielä kirjoitella jatkossakin. Miksi ette jätä kirjoittajaa rauhaan vaan ootte ku jotain poliiseja? Onko se teiltä jostain pois? Ei teidän varmaan ole pakko täällä olla niitä juttuja lukemassa..

• masistäti
        hoh hoh hoo kirjoitti:

Miksi jotkut ihmiset täällä ottaa hernettä nenään eikä siedä sitä että kirjoittaja on saanut apua jeesusjutuista? Kirjoittaja on itse sanonut että aikoo niitä vielä kirjoitella jatkossakin. Miksi ette jätä kirjoittajaa rauhaan vaan ootte ku jotain poliiseja? Onko se teiltä jostain pois? Ei teidän varmaan ole pakko täällä olla niitä juttuja lukemassa..

.. jaa vaarallista propagandaa kliinisesti masentuneelle, joka on epätoivoinen.

Ja propaganda on aina vaarallista, se on myös vaarallista mielenterveydelle.

Siksi.

• Ville V.
        masistäti kirjoitti:

.. jaa vaarallista propagandaa kliinisesti masentuneelle, joka on epätoivoinen.

Ja propaganda on aina vaarallista, se on myös vaarallista mielenterveydelle.

Siksi.

No, jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Tehköön kukin itse päätöksensä puhunko hullun harhaisia houreita vai onko jutuissani jotain järkeäkin. Mutta täällä ei ole kukaan muu kertonut kuinka on voittanut pahan masennuksensa. En usko että vakava masennus lähtee lumelääkkeillä mihinkään, ehkä pienen hetken voi helpottaa. Saa laittaa myös linkkejä, jos tiedät kuinka masennus on voitettu.

• Ville V.
        Ville V. kirjoitti:

No, jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Tehköön kukin itse päätöksensä puhunko hullun harhaisia houreita vai onko jutuissani jotain järkeäkin. Mutta täällä ei ole kukaan muu kertonut kuinka on voittanut pahan masennuksensa. En usko että vakava masennus lähtee lumelääkkeillä mihinkään, ehkä pienen hetken voi helpottaa. Saa laittaa myös linkkejä, jos tiedät kuinka masennus on voitettu.

On aika tullut kirjoittaa (v)ihastuttavia viestejä tänne suomi24:een. Ehkäpä sinulle, hyvä lukija, tulee mieleen ensin onko parantumiseni säilynyt? Vastaus on myönteinen. Jopa vielä parempi olo on kuin viimeksi tänne kirjoitellessani, olen päässyt käsittelemään traumojani yhä enemmän. Enkä käytä päihteitä / mielialalääkkeitä yms oloani parantamaan.

Jos nyt aloittaisin tämän viestinketjun alusta, en laittaisi heti alkuun ”Jeesus voi sutkin parantaa”, koska se tuntuu ärsyttävän monia lukijoita. Kirjoitustyylini olisi maltillisempi. Jos pystyisin, niin laittaisin ihan ensiksi tämän viestiketjun alkuun jotain tähän tyyliin: ”Arvon lukija, seuraava kertomus sisältää uskonnollisia käsitteitä ja muutakin asioita, jotka saattavat ärsyttää sinua. Esitystapa ei ehkä ole kaikkein hienovaraisin, mutta kertomus on totta. Siinä kerrotaan miten masennus ja tuska muuttuivat vapaudeksi”.

Tarkennuksia minuun liittyen: en ole ollut psykiatrisessa hoidossa, en ole ollut psykoosissa. Minulla ei ole todettu maanis-depressiota. Ei skitsofreniaa tms. Pahimmillaan masennukseni & ahdistukseni oli vuosia sitten juuri ennen (kriisi)terapiaa, jolloin en käyttänyt masennuslääkettä.. silloin olin niin huonossa kunnossa, että elin 2 päivää tietämättä varmasti mikä on tapahtunut oikeasti ja mikä vain pääni sisällä. En ollut ihan varma olinko tavannut jonkun ihmisen ja mitä me olimme puhuneet. Se oli pelottavaa. Mutta se kesti vain 2 päivää.

Kristillistä tekstiä tässä kappaleessa! Jos kristinusko on valhetta, niin silloin minä tuhlaan vain aikaani hukkaan. Jos se on totta.. silloin kristinusko on erittäin tärkeää. Fakta on se, että käytyäni 200 kertaa terapiassa (45 min / kerta), ja käytettyäni tuhansia euroja rahaa siihen, minulla oli edelleen ainakin keskivaikea masennus. Stressin noustessa elämässä se alkoi muuttua vakavaksi. Terapeutti oli kyllä empaattinen, taitava, luotettava ja pitkälle koulutettu.. mutta se ei vaan toiminut. Sain elämästäni tietoa ja ymmärrystä, maallisesta näkökulmasta, mutta vapautta ei tullut. Ehkä olisin voinut mennä johohkin psykodraamaan.. tai jatkaa vain terapiassa, mutta jätin sen pois. Joku sanoikin että Jumala on kaikkein paras psykologi.. uskon että Hän voi liikkua ajasta ja paikasta riippumatta ja parantaa sinussa alueita jotka ovat muistikuviesi ulkopuolella, vaikkapa aivan varhaisia kokemuksiasi ensi elinvuosinasi.

Kristillistä tekstiä tässä kappaleessa! Mistä tiedän että Jeesus haluaa auttaa minua? Tiedän kyllä mitä hän sanoo sanassaan. Se ei vielä riitä. Vaikka uskoisin sen järjelläni, ei se juuri tunnu, nimenomaan tunnu auttavan. Mieli, tunteet ja tahto ovat edelleen yhtä sairaita. Valintani elämässä ovat edelleen sairaita. Minusta tuntuu sairaalta. Otin Jeesuksen vastaan, kun muut keinot oli kokeiltu. Ajattelin että.. okei, alistun sulle, tule ja paranna mut jos olet olemassa. Niin todella kävi.. Jumala on parantanut minua asteittain. Ei siis heti, vaikka on sekin mahdollista, mutta harvinaisempaa. Nyt nautin tästä ihmeellisestä vapaudesta.

Kristillistä tekstiä tässä kappaleessa! Eräs ystäväni sanoi, että tuossa sielunhoitomuodossa, josta minäkin olen vapautta paljon saanut, kaikkein tärkeintä ja tehokkainta on sisäinen parantuminen. Niin sanottu henkien haastaminen eli demonien kyykyttäminen on suhteessa 10-15%, loput 85-90% on sisäistä parantumista. Ja miksi pitää sitten olla kristitty että tätä sielunhoitoa voidaan tehdä? Koska tarvitaan "Pyhä Henki" suojelemaan sinua. Mikäli ei-kristitylle tehdään tätä hoitoa, tuloksena hyvin todennäköisesti entistä pahempi tilanne. ----- Olin muuten hiljaittain eräässä terapeuttisessa sielunhoidon tapahtumassa.. se oli kristillinen, mutta kukaan ei puhunut sanallakaan mistään pahoista hengistä koko 5 päivän aikana.. siinä oli ilmeisesti ideana korvaavien kokemusten saaminen nykyhetkenä, jotta menneisyyden tunteet & tarpeet voidaan hoitaa. Ja tietysti Jumala voi parantaa myös. Sain yhden trauman käsiteltyä siellä, ihan kiva juttu oli. Mutta tämä 5 päivän setti ei ainakaan omasta mielestäni ollut läheskään niin tehokas kuin ensiksi mainittu sielunhoito-malli. Toisiaan ne kyllä täydentävät.

Kristillistä tekstiä tässä kappaleessa! Ihmisiä ei ole tarkoitus väitellä kumoon pakottaen / toivoen heitä kääntymään Jumalan puoleen. Ei sellainen ihmisiä pohjimmiltaan kiinnosta. Kaikkein parasta on ”voimakohtaaminen”. Sitä he kaipaavat. Ja silloin ihminen kokee saavansa jotain ihan muuta kuin pelkkää tekstiä toisen suusta. Esimerkiksi paranee jostain vaivastaan, psyykkisesti ja/tai fyysisesti, vapautuu riippuvuuskäyttäytymisestä, tai kuulee kristityltä asioita (ns. tiedon sanoja), joita hän ei ole voinut mitenkään ennalta tietää. Silloin mennään ihmisen järkiperäisen panssarin läpi vauhdilla. Eli lyhyesti sanottuna: ”Jeesus sitä, Jeesus tätä, ei kiitos. Voimakohtaaminen, kyllä kiitos”.

• Ratva Rinneli
        Ville V. kirjoitti:

On aika tullut kirjoittaa (v)ihastuttavia viestejä tänne suomi24:een. Ehkäpä sinulle, hyvä lukija, tulee mieleen ensin onko parantumiseni säilynyt? Vastaus on myönteinen. Jopa vielä parempi olo on kuin viimeksi tänne kirjoitellessani, olen päässyt käsittelemään traumojani yhä enemmän. Enkä käytä päihteitä / mielialalääkkeitä yms oloani parantamaan.

Jos nyt aloittaisin tämän viestinketjun alusta, en laittaisi heti alkuun ”Jeesus voi sutkin parantaa”, koska se tuntuu ärsyttävän monia lukijoita. Kirjoitustyylini olisi maltillisempi. Jos pystyisin, niin laittaisin ihan ensiksi tämän viestiketjun alkuun jotain tähän tyyliin: ”Arvon lukija, seuraava kertomus sisältää uskonnollisia käsitteitä ja muutakin asioita, jotka saattavat ärsyttää sinua. Esitystapa ei ehkä ole kaikkein hienovaraisin, mutta kertomus on totta. Siinä kerrotaan miten masennus ja tuska muuttuivat vapaudeksi”.

Tarkennuksia minuun liittyen: en ole ollut psykiatrisessa hoidossa, en ole ollut psykoosissa. Minulla ei ole todettu maanis-depressiota. Ei skitsofreniaa tms. Pahimmillaan masennukseni & ahdistukseni oli vuosia sitten juuri ennen (kriisi)terapiaa, jolloin en käyttänyt masennuslääkettä.. silloin olin niin huonossa kunnossa, että elin 2 päivää tietämättä varmasti mikä on tapahtunut oikeasti ja mikä vain pääni sisällä. En ollut ihan varma olinko tavannut jonkun ihmisen ja mitä me olimme puhuneet. Se oli pelottavaa. Mutta se kesti vain 2 päivää.

Kristillistä tekstiä tässä kappaleessa! Jos kristinusko on valhetta, niin silloin minä tuhlaan vain aikaani hukkaan. Jos se on totta.. silloin kristinusko on erittäin tärkeää. Fakta on se, että käytyäni 200 kertaa terapiassa (45 min / kerta), ja käytettyäni tuhansia euroja rahaa siihen, minulla oli edelleen ainakin keskivaikea masennus. Stressin noustessa elämässä se alkoi muuttua vakavaksi. Terapeutti oli kyllä empaattinen, taitava, luotettava ja pitkälle koulutettu.. mutta se ei vaan toiminut. Sain elämästäni tietoa ja ymmärrystä, maallisesta näkökulmasta, mutta vapautta ei tullut. Ehkä olisin voinut mennä johohkin psykodraamaan.. tai jatkaa vain terapiassa, mutta jätin sen pois. Joku sanoikin että Jumala on kaikkein paras psykologi.. uskon että Hän voi liikkua ajasta ja paikasta riippumatta ja parantaa sinussa alueita jotka ovat muistikuviesi ulkopuolella, vaikkapa aivan varhaisia kokemuksiasi ensi elinvuosinasi.

Kristillistä tekstiä tässä kappaleessa! Mistä tiedän että Jeesus haluaa auttaa minua? Tiedän kyllä mitä hän sanoo sanassaan. Se ei vielä riitä. Vaikka uskoisin sen järjelläni, ei se juuri tunnu, nimenomaan tunnu auttavan. Mieli, tunteet ja tahto ovat edelleen yhtä sairaita. Valintani elämässä ovat edelleen sairaita. Minusta tuntuu sairaalta. Otin Jeesuksen vastaan, kun muut keinot oli kokeiltu. Ajattelin että.. okei, alistun sulle, tule ja paranna mut jos olet olemassa. Niin todella kävi.. Jumala on parantanut minua asteittain. Ei siis heti, vaikka on sekin mahdollista, mutta harvinaisempaa. Nyt nautin tästä ihmeellisestä vapaudesta.

Kristillistä tekstiä tässä kappaleessa! Eräs ystäväni sanoi, että tuossa sielunhoitomuodossa, josta minäkin olen vapautta paljon saanut, kaikkein tärkeintä ja tehokkainta on sisäinen parantuminen. Niin sanottu henkien haastaminen eli demonien kyykyttäminen on suhteessa 10-15%, loput 85-90% on sisäistä parantumista. Ja miksi pitää sitten olla kristitty että tätä sielunhoitoa voidaan tehdä? Koska tarvitaan "Pyhä Henki" suojelemaan sinua. Mikäli ei-kristitylle tehdään tätä hoitoa, tuloksena hyvin todennäköisesti entistä pahempi tilanne. ----- Olin muuten hiljaittain eräässä terapeuttisessa sielunhoidon tapahtumassa.. se oli kristillinen, mutta kukaan ei puhunut sanallakaan mistään pahoista hengistä koko 5 päivän aikana.. siinä oli ilmeisesti ideana korvaavien kokemusten saaminen nykyhetkenä, jotta menneisyyden tunteet & tarpeet voidaan hoitaa. Ja tietysti Jumala voi parantaa myös. Sain yhden trauman käsiteltyä siellä, ihan kiva juttu oli. Mutta tämä 5 päivän setti ei ainakaan omasta mielestäni ollut läheskään niin tehokas kuin ensiksi mainittu sielunhoito-malli. Toisiaan ne kyllä täydentävät.

Kristillistä tekstiä tässä kappaleessa! Ihmisiä ei ole tarkoitus väitellä kumoon pakottaen / toivoen heitä kääntymään Jumalan puoleen. Ei sellainen ihmisiä pohjimmiltaan kiinnosta. Kaikkein parasta on ”voimakohtaaminen”. Sitä he kaipaavat. Ja silloin ihminen kokee saavansa jotain ihan muuta kuin pelkkää tekstiä toisen suusta. Esimerkiksi paranee jostain vaivastaan, psyykkisesti ja/tai fyysisesti, vapautuu riippuvuuskäyttäytymisestä, tai kuulee kristityltä asioita (ns. tiedon sanoja), joita hän ei ole voinut mitenkään ennalta tietää. Silloin mennään ihmisen järkiperäisen panssarin läpi vauhdilla. Eli lyhyesti sanottuna: ”Jeesus sitä, Jeesus tätä, ei kiitos. Voimakohtaaminen, kyllä kiitos”.

Olen ns. tapakristitty. Uskon täysin kirjoitukseesi: saamasi avun ja "sisäisen lapsesi" rauhan.
        Et sinä mitään mielikuvitusjuttuja kirjoittele, elämää ohjaa korkeampi voima, jota ihminen ei voi "voittaa" omalla viisaudellaan. Tiedän niin monen lukeneen, niin lääkärin kuin tuomarin tai professorin kokemaan pyhän hengen valaistukseen, vai miksi sitä sanotaan.

On tyypillistä, että miten uskonnollisiin kirjoituksiin pitää antaa vastine kuin "helvetistä" suoraan sanottuna, sitä kai se sitten todellisuudessakin on, ihminen on myös helvetin sanan saattajana. Hyvä ja paha käyvät "reviirikisaa", eikä paha vähällä anna periksi.

Tiedän monta rikollista, useita vankeusrangaistuksia kärsittyään, kääntyneen Jumalan puoleen ja näin on voinut saada elämäänsä täydellisen käännöksen. Serkkuni (kertomaa edellinen) tekee vapaaehtoistyötä vankiloissa puhuen Jumalan armosta, eikä tuloksetta.

Kiitos rohkaisevista kirjoituksistasi ja hyvää joulua sinulle kuten muillekin lukijoille ja kirjoittajille!

• Ville V.

"Minulla on uskovaisia masentuneita ystäviä/tuttavia, joita Jeesus ei auta. Ovat he huonoja uskovaisia? Tai väärin uskovaisia???

Yhden uskovaisen pariskunnan mies teki myös itsemurhan masennuksessa ja oli suunnitellut omat hautajaisensa virsiä myöden. Jeesus pelasti?"

Tervehdys. Nämä sanat puolen vuoden takaa ovat välillä mietityttäneet minua. Eivät he välttämättä ole "väärin" uskovaisia tai "huonoja" uskovaisia. Surullista on että asiat menevät välillä näin. Seurakunnan tehtävä on olla myös sairaala ja tarjota apua kärsiville ihmisille. Aina se ei onnistu tehtävässään. Jos en itse olisi saanut apua menneisyydessä, en tiedä missä olisin nyt, elossako edes?

• Aasaf

Jos kuka, niin Jumala ymmärtää masentunutta ihmistä, Hän on itse ihmisen luonut ja elänyt täällä ihmisen muodossa, joten jos kuka ymmärtää ihmiselämän vaikeutta, niin Jumala.
      Jumalan rakkaus ihmistä kohtaan ei kyllä vähene sen takia, että me ihmiset olemme kaikin puolin "viallisia", täydellisyyteen meistä ei yllä kukaan, vaikka joku niin voimainsa tunnossa joskus saattaa kuvitellakin. Päinvastoin, siinä missä on heikkoutta, siinä missä on masennusta, siinä missä on epäonnistumisia, siinä Jumala on vahva ja Hänen voimansa voi tulla näkyväksi.

Ihmiset asettavat itse itselleen ja toisilleen raskaita taakkoja kantaa, sellaisia päämääriä, joihin on vaikea yltää, sellaisia tavoitteita, jotka karkaavat käsistä hetimiten - ei ihme että ihmistä masentaa aika ajoin. Jumala ei meille tällaisia raskaita taakkoja pistä kannettavaksemme, vaan Hän haluaa nimenomaan vapauttaa meidät sellaisista asioista, joista kannamme jatkuvasti huolta ja joiden alle melkein näännymme.
      Jumalalta voi jokainen pyytää apua, kun tuntuu, ettei enää jaksa ottaa askeltakaan.

Jumala on muuten esim. kaikkea tätä: Ihmeellinen neuvonantaja,Väkevä Jumala, Elävä Jumala, joka on suuri voimassansa, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas, Iankaikkinen kuningas, toivon Jumala, Hänen ymmärryksensä on mittaamaton, Jumala on totuus, Jumala on puhdas, rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta, Jumala ei epäile eikä teeskentele, sillä Hänen on tieto ja taito jne., joten suosittelen kääntymään masentuneenakin Jumalan puoleen
      Psalmi 42:1 - 11
      1 Niinkuin peura halajaa vesipuroille, niin minun sieluni halajaa sinua, Jumala.
      2 Minun sieluni janoo Jumalaa, elävää Jumalaa. Milloin saan minä tulla Jumalan kasvojen eteen?
      3 Kyyneleeni ovat minun ruokani päivin ja öin, kun minulle joka päivä sanotaan: "Missä on sinun Jumalasi?"
      4 Näitä minä muistelen ja vuodatan sydämeni: minä kuljin väentungoksessa, astuin sen kanssa Jumalan huoneeseen riemun ja kiitoksen raikuessa juhlivasta joukosta.
      5 Miksi murehdit, minun sieluni, ja olet minussa niin levoton? Odota Jumalaa. Sillä vielä minä saan häntä kiittää hänen kasvojensa avusta.
      6 Minun Jumalani, minun sieluni on murheellinen minussa, sentähden minä muistan sinua Jordanin maalla, Hermonin kukkuloilla ja Misarin vuorella.
      7 Sinun koskiesi pauhussa syvyys syvyydelle huutaa, kaikki sinun kuohusi ja aaltosi käyvät minun ylitseni.
      8 Päivällä Herra säätää armonsa, ja yöllä minä hänelle veisaan ja rukoilen elämäni Jumalaa.
      9 Minä sanon Jumalalle, kalliolleni: "Miksi olet minut unhottanut? Miksi minun täytyy käydä murhepuvussa, vihollisen ahdistamana?"
      10 Minun luitani jäytää, kun viholliseni minua häpäisevät, sanoen minulle kaiken päivää: "Missä on sinun Jumalasi?"
      11 Miksi murehdit, minun sieluni, ja miksi olet minussa niin levoton? Odota Jumalaa. Sillä vielä minä saan kiittää häntä, minun kasvojeni apua, minun Jumalaani.

Psalmi 118:5
      Ahdistuksessani minä huusin Herraa, Herra vastasi minulle ja asetti minut avaraan paikkaan.

Psalmi 23
      1 Daavidin virsi. Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu.
      2 Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa.
      3 Hän virvoittaa minun sieluni. Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden.
      4 Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat.
      5 Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen. Sinä voitelet minun pääni öljyllä; minun maljani on ylitsevuotavainen.
      6 Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani; ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.

• syväjäätynytvitutus

eikös se ole paras että uskoo johonkin...itse uskon itseeni jumalalle ja saatanalle minä nauran...ihmisessä itsessään asuu pahuus ja hyvyys. En usko että joku säätelis meitä ylhäällä tai alhaalla. Ja jos joku otti tän vihasesti vastaan niin kyll mä ymmärrän ett kaikki menee omalla tavallaan mutta sanoinpahan vaan oman mielipiteeni tähän asiaan

• jokavuosikesä

Aloittajalle
        Luin tämän viestiketjun ja kauhistuin.

En missään tapauksessa usko, että vakava masennus (jos se oli oikein diagnosoitu) paranee parissa viikossa. Jeesuksellakaan.

Ja on todella edesvastuutonta puhua edes sellaisesta, koska tällä palstalla on oikeasti vakavasti masentuneita. Heidän on syytä syödä lääkkeensä.

Vielä ihmettelen sitä, että tämä kyseinen auttajasi, joku pastori, ei voi kertoa nimeään??!! Eikös nämä parantajat yleensä kovastikin mainosta itseään? Tämä vaikuttaa erittääin epämääräiseltä.

Jospa tämä Ville V. kertoisi kuka häntä auttoi(siis sen pastorin nimen tai lahkon mikä lie), niin voisi tutustua mitä hömppää siellä on.

Oikeasti sairaita ei saa höpöttää jeesusteluilla. he tarvitsevat asiantuntijan apua.

• Ville V.

Niin, mitkä ovat vaihtoehdot...

1. olen hullu, todellisuudentajuni on epätodellinen
      2. olen huomionhakuinen ja / tai haluan aiheuttaa yleistä pahennusta
      3. olen ymmärtänyt asiat väärin (kristillisyys, Jeesus), mutta kuitenkin siinä sivussa parantunut, olen saanut kohdata pelottavat asiat vain hyvässä empaattisessa seurassa, siitä on vain kysymys, minulla oli "tuuria"
      4. olen ilkeä ihminen ja haluan hyötyä ihmisistä, varsinkin heikoista ja masentuneista, olen keksinyt kaikenlaista tänne palstalle
      5. olen hyväuskoinen hölmö, joka vain luulee että Jumala paransi minut
      6. olen oikeasti saanut kokea Jumalan rakkautta Jeesuksen kanssa ja parantunut, Jumalalle moni on mahdollista, mikä ei inhimillisesti katsoen ole

Varmaan noita vaihtoehtoja saisi lisääkin. Kuten taisin jo aikasemminkin sanoa, lääkkeiden käytön lopettamista pitää harkita tarkkaan. Omiin hoitaviin tahoihin on hyvä olla yhteydessä ennen kuin tekee mitään. Aivoille on hyvin rasittavaa olla välillä lääkkeissä ja välillä ilman. Masennusta on käsittääkseni 5 eri asteista: ei ole masennusta, lievä, keskivaikea, vaikea ja psykoottinen. Minun oli juuri siinä vaikean rajasta hieman yli eli tarkemmin sanottuna: keskivaikea tai vaikea -

Vakava masennus diagnoosi tehtiin vuoden 2004 lopulla, sen tulkinnan teki lääkäri. Ensimmäinen kirjoitus tänne palstalle vuoden 2010 alussa. Vuodesta 2005 asti olen hoitanut itseäni eri tavoin. Ehkä olen kirjoittanut sekavasti, tosiaan, masennus ei lähtenyt parissa viikossa, parantuminen on tullut portaittain. Tiukkoja paikkoja on ollut kyllä, mutta masennuslääkkeisiin ei ole tarvinnut enää koskea. Mutta siis lyhyesti sanottuna uskon oman kokemukseni pohjalta että Jumalan kanssa (tässä siis kristillinen näkemys/maailmankuva) parantuminen on mennyt eteenpäin ihan eri vauhtia.

Moni itseään kristityksi sanovakin varmasti vierastaa jotain pahojen henkien / demonien ulosajoa ... tai sisäistä parantumista. Moni ajattelee kun tulen uskoon, se on sitten siinä, ei voi olla ongelmia. Moni ajattelee että demoni-jutut on täyttä huijausta. Ihan normaalia sellainen ajattelu on. Niin meidät on kasvatettu uskomaan. Vasta kun jotain radikaalia tapahtuu, ihminen alkaa harkita maailmankuvaansa uudelleen.

Mitä sitten tarkoittaa "asiantuntija"? Siitä meillä on varmasti monia näkemyksiä, kuka voi tarjota "oikeaa" apua. Vaikka antaisinkin tämän pastorin nimen ja muuta sellaista, olisiko siitä mitään apua loppujen lopuksi? En usko että ihmiset muuttaisivat uskomuksiaan suuntaan tai toiseen siitä, mikä mielipide heillä jo valmiiksi on. Paras todistus lienee nähdä ystävänsä tai jonkun tutun muutoksen. En ole katsonut kristillistä tv7-kanavaa, mutta siellä on varmasti samantyylisiä parantajia (todellinen parantaja ei ole ihminen, vaan Jumala, näin uskon), katso niitä ja mieti onko siellä joku totuuden puolella. Vai onko kaikki sittenkin vain valhetta ja hyväksikäyttöä? Sinä päätät.

• sD

Jos jumala on jossain se on ihmisen sisällä. uskonnon hehkutukset on hölynpölyä , itse olet päättänyt parantua ja niin sitten olet tehnyt, itse scoretin 46 testistä. en edes tiedä miksi kirjoitan tähän

• jokavuosikesä

Ville V, et vastannut kysymykseeni, vaan teit pitkän litanian omaa asiaasi.

Masennusta on lievää, keskivaikeaa, vaikeaa ilman psykottisia oireita ja vaikeaa psykottisilla oireilla. Lisäksi masennus voi olla toistuvaa, asteikko sama kuin edellä.

Asiantuntija on psykiatri, joka on kyseisen alan erikoislääkäri. Siis asiantuntija ei ole kertomasi pastori, joka 'parantaa'.

Nyt jo myönsit, että masenuksesi ei ole diagnosoitu vaikeaksi, etkä sittenkään parantunut kahdessa viikossa. Aika kamalaa on, että paranemistasi parissa viikossa hehkutit pitkään.

Vaikeaa masennusta itse aikoinaan sairastaneena kauhistun ajatusta, että minulle olisi sairauteni pahimmassa vaiheessa tyrkytetty jeesusta paranatmaan tms. Kyllä olo oli sellainen, että asiallinen hoitopealasti henkeni. Ja asiallisella hoidolla tarkoitan pitkäaikaista psykiatrisuhdetta, terapiaa, lääkitystä ja kuntoutusta.

• Ville V.

Hienoa kuulla sinun päässeen irti vaikeasta masennuksesta "jokavuosikesä". Sanoissasi on hyviä pointteja. Minun pitää täsmentää tiettyjä asioita kun ehdin. Palaan asiaan myöhemmin, lähden juuri nyt matkalle.

• Hieman kummeksuva

Mietin, miksi ihminen ei saisi kokea tulleensa pelastetuksi ja parantuneeksi uskossa? Mikä siinä teitä muita pelottaa tai ärsyttää? Eikö kyse lopulta ole Ville V:n elämänlöydöksestä?

Tiedän, että ensimmäisessä viestissä oli suorin sanoin kerrottu, että se voi olla parannus meille muillekin, tarkoittaako se, että meidän on PAKKO seurata neuvoa? Pakko uskoa, pakko tehdä ja pakko olla jotain, joka sotii vastoin meidän maailmankuvaamme? Ei, se ei tarkoita niin. Lähinnä tulkitsin ihan ensimmäisen viestin toivon antamiseksi ja kokemuksen jakamiseksi. Minun ateistista maailmaani se ei edelleenkään kaada tai muuta, minun vastaukseni elämälle ja parantumiselle löytyvät muualta. Villesen sijaan on löytänyt tiensä toisaalta. Hän on löytänyt uskon. Hän on parantunut masennuksesta. Hän tekee edelleen töitä sen eteen henkilökohtaisesti. Ja joutuu puolastamaan parantumistaan meille, joille se ei lopulta pätkääkään kuulu.

Onnea Villelle polusta ja löydöksistä.

• voi kiesus

Äh...

Luin ekan kirjotuksen,muita en jaksanut...
      Helekutti,että viittitään paha olo heittää jeesusteluksi,pirskatti.
      Aattelin jotta jostain sais jonkinmoista vertaistukea mutta
      pelekkää lörän jauhantaa.

• Ville V.

No niin, vihdoin oli aikaa lukea koko palsta alusta loppuun asti. Enpä olis arvannut että tästä viestiketjusta tulee näin pitkä reilu vuosi sitten, kun tänne kirjoitin ensimmäisen viestin.

Virheitä olen tehnyt, harmi vaan, etten voi lisätä tarkentavia tietoja viestiketjun alkuun, vaan ne menevät tänne loppuun. Esimerkiksi masennusdiagnoosin tarkka määritelmä oma historia olisi ollut hyvä laittaa heti alkuun, ettei tule vääriä mielikuvia. Tahallista tämä ei ollut, mutta innostuksissani näin on päässyt käymään. Toivottavasti ihmiset eivät ole lukeneet vain alkua viestiketjusta ja tehneet siitä sitten hätäisiä johtopäätöksiä.

Diagnoosi: 2004 vuoden lopulla terveyskeskuslääkäri teki BDI-testin ja scoretin 30 pistettä, en muista tarkkaa lukua, hän sanoi että näyttää olevan nyt vakava masennus lähdössä käyntiin (keskivaikeasta mennään ylöspäin). Lääkitys aloitettiin ja nostettiin 5mg --> 10mg --> 15 mg. Tapasin välillä psykiatria (yhteensä 4-5 kertaa muistaakseni), hän halusi nostaa annoksen 20 milligrammaan. Söin 1-2 päivää tällä vahvalla annoksella, mutta tiputin takaisin 15 mg annokseen, koska mikään ei tuntunut yhtään miltään, aivan zombie olo oli. Ehkä olen väärässä, mutta minusta tuntuu oudolta että nämä oireet menevät vain keskivaikeaan masennuksen piikkiin: 2-3 päivää putkeen katsotaan seinää, viikkokausia kestävät jatkuvat itsetuhoiset ajatukset (nämä olivat välillä voimakkaita ja välillä miedompia), musertava arvottomuuden tunne, kävelyasento melkoisen kumara (tuntuu että joku istuisi olkapäillä), 2 päivän en-tiedä-mikä-on-tapahtunut-päässäni-ja-mikä-on-tapahtunut-oikeasti = todellisuudentaju heikkenee. Olisiko parempi otsikko ketjulle "minä voitin keskivaikean masennuksen"..?

Masennustestistä ja olotiloista: 29 pistettä tammikuussa 2010. Sitten sielunhoitoa useita kertoja. Sain uutta intoa ja vapautta. Sitten pisteitä testistä 3-4.. se oli outoa.. aikaa kului ja se vakiintui hieman korkeammaksi, 13 pisteen tuntumaan. Vaihtelua on ollut, mutta on jäänyt paljon tuosta 29 pisteestä. Nyt olo on rauhallinen, hyvä ja energinen.

• fjaufrh

29 pistettä Beckin masennustestistä ei itseasiassa ole kovin paljon. Itselläni on pahimmillaan ollut yli 50 pistettä. Kolmen vuoden psykiatristen hoitojen ja kuntoutuksen jälkeen on enää vain alle 10 pistettä. Itseäni saan tästä kiittää, että olen jaksanut tuollaisen tien kulkea ilman minkäänlaisten jeesusten tai jumalien apua.

• m41espoo

Epäilen suresti ko. menoa. Nyt on Villellä mennyt varmasti hengellinen etsintä ja masennus sekaisin. Itse olen saanut kokea uudestisyntymisen ihmeen 20 vuotta sitten ja se näyttäisi olevan laatuaan samanlaista kuin tuo Villen meno. Mutta nyt yli 40 kymppisenä voin sanoa että masennus on eri juttu. Mulle on kokeiltu KAIKKI hengellisen työn viritelmät ja tuloksetta. Hengellisyys tuo toivoa ja sillä tavalla hyvän syvän rauhan ja levollisuuden tunteen mutta masennuksen tunnetta se ei vie. Lääkkeet, psykologi, psykiatri akseli toimii tässä kohtaa. Omegat, ravinto, uni, liikunta, mielikuvaharjoitukset ym. ei apua.

Lopuksi. Villen otsikko suorastaan kummastuttaa. "Minä voitin vakavan masennuksen!" Minusta tuntuu että masentunut ei voi voittaa itsessään olevaa masennusta vaan sen tekee ammattiinsa hyvin perehtyneet ammattilaiset. Oikeasti masentunut on kuopassa ongelmansa kanssa.

• itsekkin masentunut

Lyhyesti, oma ajattelu voimakas uskomus esim. lääkityksen tehoon auttaa, lumelääkityksen saaneilla on jopa todettu parempia tuloksia kuin verrokkiryhmän lääkkeitä saaneilla.
      Villenkin kohdalla voidaan nähdä samanlaisia piirteitä, kirjallisuudessa olen törmännyt tähän että uskosta on apua , sosiaalisia suhteita ym. en vähättele näiden merkitystä.

• Kuvitellahan saa

Niin ja kun ihminen kuvittelee olevansa kaunis, niin hän aivan säteilee ja kun ihminen kuvittelee olevansa viisas, hän törmää lyhtypylvääseen, kun ei itseltään näe ympäröivää maailmaa ja kun ihminen kuvittelee olevansa maailman ainut luuseri, kun taas on oma napa ensimmäisenä tuijotettavien listoilla, hän kulkee niskat kyyryssä ja antaa elämän valua ohi ja kun..................

• Fuck off man

Mä en ymmärrä näitä uskon ihmisiä.

Ei uskon ihminen ole tuollainen, uskon ihminen ei jatka tuota uskonsa tuputtamista ja inttämistä.

Mene muualle kiitos~

• jaa-a?

Tein tuon Beckin masennustestin:
      Käytit testin tekemiseen 3 minuuttia 24 sekuntia. Testipistemääräsi on 37.

Testin suorittaneet ovat saaneet keskimäärin 20 pistettä.

Jos pisteiden yhteismääräksi tulee 17 tai enemmän, lääkärin puheille menoa suositellaan. Masennus luokitellaan lieväksi, keskivaikeaksi tai vaikeaksi. Yli 30 pistettä viittaa jo vaikeaan masennustilaan, jolloin on viimeistään ehdottomasti syytä hakeutua hoitoon.

• sdhg

Ville V taitaa olla narsisti kun tarjoa omaa malliaan ainoana oikeana.

• Kauan masentunut

Masennuksesta voi varmaankin parantua, jos löytää tarkoituksen elämälleen.

Ville V:n kokemus on tuskin yleispätevä. Mutta ei sitä voi kiistääkään.
      Ei ihminen ole pelkkää aivokemiaa.

Toivotan Ville V:lle menestystä ja toivon, että hyvä tilanne on pysyvä. Pidä kuitenkin avoinna se mahdolisuus, että voit tarvita vielä muutakin apua.

• Taas näitä

Menkää nyt ************ ystävällisesti sinne uskonto palstalle juttelemaan Jeesuksesta ja jättäkää mielenterveyspotilaat rauhaan kiitos.

Alkaa ottamaan päähän...

• Rajat kumoon

Miksi pitäisi poistua ja olla puhumatta Jumalasta? Ramppaavathan mielenterveyspotilaatkin uskontopalstoilla ihan tungokseen asti.

• saman kylän poika

Ville V tampereelta?

• tuttu täältä

Minä parannuin ihan vaan lopettamalla lääkkeet kesällä 2008, takana oli 8 vuotta lääkitystä, psykoottinen vaikea-asteinen depressio, paniikkihäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko sekä 2-suuntainen..

• LL

Kaksisuuntainen ei koskaan parane, remissiossa toki voi olla, mutta kaksisuuntainen on elämänpituinen sairaus=)

• Herran palvelija

"Terve. En viitsi sanoa nimeä julkisesti. Mutta jos olet kiinnostunut asiasta, niin laita minulle sähköpostia: [email protected] Eli kerro oletko uskossa ja mihin ongelmaan etsit apua yms.

Suomessa järjestetään seminaareja, jossa tämä sielunhoitaja-pastori puhuu. Kyseinen sielunhoito-toimintamalli aiheuttaa yllättävän paljon vastustusta ihmisissä, se haastaa ihmisen maailmankuvaa melkoisen paljon.. ehkä siksi sitä ei mainosteta julkisesti juurikaan. Ja toisena syynä olettaisin olevan huoli siitä, että ihmiset todella osaavat tehdä sitä hoitoa oikein. Itsekin alan harjoitella sitä tässä kun ehdin. Ehkä kolmantena syynä voisin olettaa ihmisten levittävän perättömiä huhuja koko touhun toimimattomuudesta. Nämä ovat minun henkilökohtaisia mielipiteitäni."
      -------------------------

Ville hyvä, kirjoitit noin aiemmin. Olen uskossa oleva ihminen ja se mikset voi kertoa sielunhoitaja-pastorin nimeä tällä palstalla rehellisesti kaikille tiedoksi, koska sitä sinulta kysyttiin, saa minut epäilemään vilpittömyyttäsi.
      Koska et kerro nimeä me kaikki voimme olla varmoja, että kertomasi asiat eivät ole totta! Jumala ei katso hyvällä, että Hänen nimeään käytetään tällaisessa toiminnassa, paina se mieleesi!

• amr5

Ville. V lle:
      sinulla taitaa olla pikku pikku psykoosi päällänsä...

• iloinen...

Mahtavaa Ville! Kiitos Jumalalle! Hän on ihmeiden Jumala! Mikä onni onkaan saada olla hänen lapsenaan!!

• Ville V.

Terve,

en ole käynyt tällä palstalla aikoihin. Nyt kerron pelkästään ruokavalion vaikutuksesta omaan terveyteen. Aluksi olin skeptinen ajatukseen - sillä mitä syöt / juot - voit parantaa itsesi. No kokeiltu on ja eron huomasi 2 päivässä! Asian voi itse kokeilla ja todeta jos haluaa ... en väitä että kaikki vaivasi paranevat, mutta miksi et kokeili erilaista ruokavaliota vaikka 1 kuukauden ajaksi? Vinkin näistä asioista sain kaveriltani, joka oli katsonut erikoislääkäri mm. Antti Heikkilän videoita. Löytyvät osoitteesta www.anttiheikkila.com Taitaa olla Youtubessakin videota häneen liittyen ....

Näin siis kävi: masennusoireet vähenivät selvästi, ajatus kulkee paremmin, keskittymiskyky on parempi, vatsa pelaa paremmin, hermot kestää paremmin, nälkä ei tule heti supervoimakkaan 2 tunnin täyden aterian jälkeen, karkin syönti jäi kokonaan pois ... listaa voisi jatkaa, mutta ehkäpä tuo riittää. Olen nyt noudattanut tätä uutta ruokavaliota puoli vuotta ja näyttää siltä ettei vanhaan ole enää palaamista.

Jotkut lääkärit ja auktoriteettiasemassa olevat puhuvat virallista länsimaalaista näkemystä vastaan ja sanovat ravinnolla olevan yhtä suuri vaikutus kun lääkkeillä (tätä ei lääke- ja ruokateollisuus halua tietenkään myöntää). Yleisesti homma menee ymmärtääkseni näin: ihmiset syö huonoa ravintoa, sairastuu ja "tarvitsee" lääkkeitä, ja lisää lääkkeitä tarvitaan koska lääkkeistä voi tulla sivuvaikutuksia. Olikohan se Hippokrates joka sanoi tuhansia vuosia sitten "ruoka olkoon lääkkeesi" ...?

Tiivistetysti sanottuna teen näin: hiilihydraatit 70 grammaa päivä, mahdollisimman paljon luomuruokaa D3 vitamiinia 100 mikrogrammaa päivässä kalaöljyä. Jätin viljat kokonaan pois, sillä oli myös selvä positiivinen vaikutus.

Ruuaksi menee yleensä jotain tähän suuntaan: luomu naudan paistilihaa, kananmunia, 24% rasvaista leipäjuustoa, kanaa, kalaa.

Ennen ajattelin näiden olevan terveydelle hyväksi, vaan en enää: kevyt tuotteet, rasvaton maito, margariini, kaikki leivät, pastat ...

Näin ollen johtopäätöksenä: mitä suuhunsa laittaa vaikuttaa myös mielenterveyteen.

Hyvää alkanutta syksyä kaikille!

• Herran on suuri

Ei vaan teit vaintokaupat...Ennen olit masentunut..Ja nyt olet hullu.

Pidän mielumin masennukseni..Ainakin tiedän kuka olen.
      Herrasi voi olla suuri, mutta tässä ajassa hänkään ei tarjoa kuin yhden
      kierroksen joten olen enemmän huolissani nykyisyyestä.

Se ,että saan reuhoa muna pystyssä taivaissa
      kun kuolen ei auta tähän hetkeen.
      Diggaan tästä hetkestä enemmän kuin harpun soitosta,
      joten jos ei ole mitään tippiä tähän elämään niin aika köyhäksi jäi.
      Ja enne kuin vastaat: Jeesus. Niin muista, että hänkään ei tarjoa
      tässä elämässä mitään, pitää ensin kuolla.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1013
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe