Heijastamaton salama

s24tori

Tarviin digikameran STILL-lähikuviin hämärään valaistukseen. Siis ei pimeään, hämärään!

Lähes ainoa käyttötarkoitus: A4-dokumenttien valokuvaus! Eli pitäis saada lähikuvia, joilla paperi näyttää valkoiselta, teksti mustalta ja mielellään paperilla olevat värikuvatkin kohtuullisesti!

- Mahtuu isoon paidan taskuun, mulla on paidoissa tosi isot taskut. Eli ei mikään vitun 1 kg järkkäri! Saa olla hiukan isompi, kuin nykyinen Nokia N95, mutta vain hiukan!

- Valovoimaa enemmän, kuin N95 "Carl Zeiss Tessar 2.8/5.6 Autofocus"
JA/TAI:
- Salama, jolla saan otettua valovan siten, että salama ei heijastu kiiltävästä pinnasta takaisin! Tässä suhteessa pitäisi toimia oleellisesti paremmin, kuin nyt käytössä olevassa N95:
LED-salama => valottaa pienen osan kuvattavasta asiasta, ja sen tosi kirkkaasti
=> kuvaan tulee salamalla aina vaalea piste, jonka kohdalta kuvattua dokumenttia ei voi lukea, ja loppuosa kuvasta on liian vaalea, valkoinen A4-paperi kuvautuu harmaan!

11

351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • s24tori

      => kuvaan tulee salamalla aina vaalea piste, jonka kohdalta kuvattua dokumenttia ei voi lukea, ja loppuosa kuvasta on liian TUMMA, valkoinen A4-paperi kuvautuu harmaana!



      PLUSSAA: Lataus micro-USB-liittimellä ilman, että tarvii ottaa sitä vitun akkua ulos kamerasta! Eli lataus samaan tyyliin, kuin Nokian uusissa puhelimissa, USB-liittimen kautta avaamatta kameran kuoria ja ottamatta akkua veke!

      Akku kuitenkin unohtuu laturiin ja menee säätämiseksi hankkia monta akkua.

      • s24tori

        - Zoomia
        (Se tulee aina, mutta mainitsen kuitenkin, joku muuten ehdottaa jotain 50x optista zoomia... voin kyllä kävellä kuvauskohteen viereen, niin tulee tarkempi kuvakin!!)

        - Videokuvausta (Varsinkaan HD. Tiedän, mukana tulee kuitenkin.)


    • halovoimaa-

      Valitettavasti valo heijastuu aina kiiltävästä pinnasta, ei siis ole sellaista salamaa joka ei heijastuisi kiiltävästä pinnasta. Paperin saa näyttämään valkoiselta jos valkotasapaino on säädetty vastaamaan vallitsevan valon lämpötilaa. Salamaa ei tarvita jos käytät pientä jalustaa ja riittävän pitkää valotusaikaa. Jos salama valaisee vain pienen osan kuvattavasta kohteesta, yleisin syys siihen on liian lyhyt välimatka salaman ja kohteen välillä->valo ei leviä tarpeeksi laajalle alueelle. Metri-pari on kameran omille salamoille sellainen minimietäisyys missä ne toimii välttävästi.

      Tuossa on esimerkkikuva satasen peruspokkarilla (ei mikään valovoimaihme), ilman salamaa käsivaralta. Samaan pystyy millä tahansa pokkarilla joka on ostettu muualta kuin Lidlistä tai lelukaupasta.

      http://i49.tinypic.com/15yy8mq.jpg

    • vitun 1 kg

      Eli ei mikään vitun 1 kg järkkäri!"

      – Onko siis tarkoituksena ottaa vitun STILL-lähikuva vitun A4-dokumentista vitun kameralla joka mahtuu vitun isoon paidantaskuun?

    • RoadWarrior

      Oletko koskaan kuullut sellaisesta laitteesta kuin skanneri?

      Dokumenttien digitoiminen kameralla on taas malliesimerkki perse edellä puuhun -ratkaisusta.

    • ehdotus...

      Osta skanneri.

    • Kuvaa dokumentit viistoon, niin salama ei iske takaisin. Pidä etäisyys riittävänä (zoom) ja korjaa perspektiivi-virheet kuvankäsittelyllä.

      • s24tori

        Okei, itse kuvaus-ongelma on nyt ratkaistu, eli kerrottiin miten otan kuvan, kiitos siitä! Järkkäreissä olen nähnyt kääntyviä salamia, jolloin se valo ei niin pahasti heijastu kohteista, mutta ehkäpä kunnon salamaa ei kohtuukokoisista alle 300g kameroista löydy?

        Nyt pitäis vaan löytää kamera, jonka saa ladattua microusb-liittimen kautta ottamatta akkua ulos, eli samanlaisen, mikä on uusimmissa Nokian puhelimissa ja viimeistään 2011 alkaen muissakin puhelimissa, jopa iPhone-luureissa.

        Eli vielä pienempi usb-liitin, kuin mitä on vanhoissa nokian puhelimissa, kuten N95. Esim. N86 ja N97-malleissa on microusb-liitin.

        Jos vaihtoehtoja on useita, niin sellainen kamera missä on:
        - Mahdollisimman tehokas salama ja/tai valovoimainen linssi.
        - Ei tärähdä kamalan helposti eli hyvä vakaaja.


        Jos laitan googleen
        usb charge camera
        usb lataus kamera

        heikosti löysin tuloksia.


      • s24tori
        s24tori kirjoitti:

        Okei, itse kuvaus-ongelma on nyt ratkaistu, eli kerrottiin miten otan kuvan, kiitos siitä! Järkkäreissä olen nähnyt kääntyviä salamia, jolloin se valo ei niin pahasti heijastu kohteista, mutta ehkäpä kunnon salamaa ei kohtuukokoisista alle 300g kameroista löydy?

        Nyt pitäis vaan löytää kamera, jonka saa ladattua microusb-liittimen kautta ottamatta akkua ulos, eli samanlaisen, mikä on uusimmissa Nokian puhelimissa ja viimeistään 2011 alkaen muissakin puhelimissa, jopa iPhone-luureissa.

        Eli vielä pienempi usb-liitin, kuin mitä on vanhoissa nokian puhelimissa, kuten N95. Esim. N86 ja N97-malleissa on microusb-liitin.

        Jos vaihtoehtoja on useita, niin sellainen kamera missä on:
        - Mahdollisimman tehokas salama ja/tai valovoimainen linssi.
        - Ei tärähdä kamalan helposti eli hyvä vakaaja.


        Jos laitan googleen
        usb charge camera
        usb lataus kamera

        heikosti löysin tuloksia.

        Ainoa vaihtoehto, minkä löysin:

        Nikon Coolpix S640, ostan Verkkokaupasta 239e valkoisena, koska sinne on muutenkin mulla asiaa Ruoholahden myymälään.

        Ihan OK arvostelut sai Mikrobitissä, joten täytynee tää ostaa, jos en muuta keksi. Tämä on ainoa kamera, josta sanottiin Mikrobitin testissä 11/2009, että ei tarvii ottaa akkua ulos & usb:n kautta lataa!!

        Sorry en saa arvostelua kopioitua, kun PDF on suojattu, mutta 2 euroa maksaa, jos joku haluaa ko. artikkelin lukea

        http://www.mbnet.fi/lukusali/kiitos.aspx?juttuid=3477


        Ostin myös tämän artikkelin, mutta meni 2 euroa hukkaan, ei ollut USB-sanaa mainittuna:
        http://www.mbnet.fi/lukusali/kiitos.aspx?juttuid=3222


      • s24tori
        s24tori kirjoitti:

        Ainoa vaihtoehto, minkä löysin:

        Nikon Coolpix S640, ostan Verkkokaupasta 239e valkoisena, koska sinne on muutenkin mulla asiaa Ruoholahden myymälään.

        Ihan OK arvostelut sai Mikrobitissä, joten täytynee tää ostaa, jos en muuta keksi. Tämä on ainoa kamera, josta sanottiin Mikrobitin testissä 11/2009, että ei tarvii ottaa akkua ulos & usb:n kautta lataa!!

        Sorry en saa arvostelua kopioitua, kun PDF on suojattu, mutta 2 euroa maksaa, jos joku haluaa ko. artikkelin lukea

        http://www.mbnet.fi/lukusali/kiitos.aspx?juttuid=3477


        Ostin myös tämän artikkelin, mutta meni 2 euroa hukkaan, ei ollut USB-sanaa mainittuna:
        http://www.mbnet.fi/lukusali/kiitos.aspx?juttuid=3222

        Ikävä kyllä Nikonissa mini-usb, ei micro-usb, mihin Nokia ja muut kännykkäfirmat ovat siirtymässä.

        Mutta better than nothing, mini usb will do... eikä tarvii akkua ottaa pois puhelimesta.


    • haluat?

      "Heijastamaton salama"
      —eihän sellaisella mitään tee kun koko valukuvaus perustuu nimenomaan valon heijastumiseen kuvattavasta kohteesta!
      Jos valo ei heijastu niin kuva on täysin musta, niitä saa ilman salamaakin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2010
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1363
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe