Nuha vai Meluvaurio?

HuoIestunut

Hei! Osaisiko täällä kukaan sanoa mistä tämä voisi johtua?

Minulla oli hieman nuhaa ja meillä oli bänditreenit. Normaaliin tapaan pidin korvatulppia kokoajan päässä, mutta aamulla kun heräsin, toinen korva oli lukossa ja tinnitti. 2 päivää myöhemmin toisessa korvassa alkoi tuntua painetta ja vaimea tinnitys tuli kaveriksi. Voiko meluvaurio aiheuttaa tuota korvan lukkooon menemistä ja paineen tunnetta? Kuulo on mielestäni yhtä hyvä kuin ennenkin. Lääkäri epäili että limakalvoni ovat vain turvoksissa josta johtuu paineentasaushäiriö korvassa. Tärykalvot olivat kunnossa ja mitään vaikkua korvissani ei ollut. Korvat on ollut nytten lukossa 4 päivää, ja aloin miettimään tuota meluvaurion mahdollisuutta, mutta koska en ole mikään asiantuntija/asiaan perehtynyt, en tiedä onko tuo lukkiutuminen oire. Aloin myös epäilemään jos korvatulppani olisivat olleet jotenkin huonosti, että ääntä olisi päässyt läpi. Liittyykö tuo tinnitys korvien lukkiutumiseen/paineeseen korvassa?

Mistä tämä voisi johtua?

14

4429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • XXXXXXXXXX:

      Oletko kokeillut tavallisia lukonavaamiskeinoja, kuten haukottelua, nielaisua sieraimet suljettuina, ja korvan peittämistä kämmenellä tiiviisti ikään kuin kupin sisään, jolloin voit kämmentä liikuttamalla "imutella" korvaa niin että paine vaihtelee?

    • two-socks

      Itse ainakin olen kokenut korvieni olevan tukkoisen oloiset siitä asti kun tinnitukseni alkoi puolisentoista vuotta sitten meluvaurion seurauksena. Nykyisin varsinkin oikea korva tuntuu siltä kuin siinä olisi joku kalvo edessä.. Älä kuitenkaan lähde panikoitumaan tästä, sinun vaivasi saattaa hyvinkin johtua vain flunssasta, tai saattaa mennä vielä itsestään ohi vaikka olisikin meluvauriosta :)

      Itseänikin kiinnostaisi tietää miten yleinen oire tämä tukkoisuus on tinnituksen yhteydessä?

      • two-socks

        ..tarkoitin siis vasenta korvaa, vaikka se nyt ei ehkä kovin oleellinen yksityiskohta olekkaan.. ;)

        Oletko muuten tietoinen HBO-hoidoista, siltä varalta että tapauksessasi olisikin kyseessä meluvaurio?


      • HuoIestunut
        two-socks kirjoitti:

        ..tarkoitin siis vasenta korvaa, vaikka se nyt ei ehkä kovin oleellinen yksityiskohta olekkaan.. ;)

        Oletko muuten tietoinen HBO-hoidoista, siltä varalta että tapauksessasi olisikin kyseessä meluvaurio?

        Minulla on siis ollut tinnitystä jo kolme vuotta, todella pientä sellaista, havaittavissa vain kun menossa nukkumaan. Nyt kuitenkin tinnitys tuntuu todella voimakkaalta. Lähinnä kiinnostaa, johtuuko tuo tinnitys juuri tuosta korvien lukossa olemisesta vaiko meluvauriosta. Kuitenkin olen käyttänyt aina korvatulppia soittaessa musiikkia joten vaiketa tuntuu uskoa siihen. Olin tietysti kipeä juuri sinä päivänä kun olin soittelemassa, ja muistan kun korvatulppani olivat likaiset ja pesin niitä vedellä, tämän johdosta korviini saattoi joutua myös hieman vettä. Voisiko tämä aiheuttaa paineentasaus häiriöitä? Olen kuullut HBO hoidosta, mutta tuntuu olevan todella kallista, ja mahtaako siitä olla hyötyä kun on tinnittänyt kuitenkin jo muutaman vuoded, tosin pienemmällä voluumilla.


      • Saapass
        HuoIestunut kirjoitti:

        Minulla on siis ollut tinnitystä jo kolme vuotta, todella pientä sellaista, havaittavissa vain kun menossa nukkumaan. Nyt kuitenkin tinnitys tuntuu todella voimakkaalta. Lähinnä kiinnostaa, johtuuko tuo tinnitys juuri tuosta korvien lukossa olemisesta vaiko meluvauriosta. Kuitenkin olen käyttänyt aina korvatulppia soittaessa musiikkia joten vaiketa tuntuu uskoa siihen. Olin tietysti kipeä juuri sinä päivänä kun olin soittelemassa, ja muistan kun korvatulppani olivat likaiset ja pesin niitä vedellä, tämän johdosta korviini saattoi joutua myös hieman vettä. Voisiko tämä aiheuttaa paineentasaus häiriöitä? Olen kuullut HBO hoidosta, mutta tuntuu olevan todella kallista, ja mahtaako siitä olla hyötyä kun on tinnittänyt kuitenkin jo muutaman vuoded, tosin pienemmällä voluumilla.

        Uskon, että tuo korvan soiminen johtuu kohdallasi korvien lukossa olemisessa. Oletko koittanut nenäsumutteita? Itselläni niistä on ainakin hieman apua.

        Olen itse kärsinyt tinnituksesta puolisen vuotta, meluvaurion seurauksena. Aluksi tinni oli kova, mutta vähitellen vaimeni niin, että kuulen tinnin vain täydessä hiljaisuusessa, joskus en edes silloin. Korva oli meluvaurion jälkeen aluksi lukkoisen oloinen, mutta helpotti itsestään muutamassa päivässä.
        Muutaman kuukauden päästä tinnituksen saamisesta, korvani rupesi kuitenkin soimaan todella kovaa ja olin varma että uudesta meluvauriosta ei voi olla kyse. Muutama päivä meni todella ahdistavissa tunnelmissa, kun ajattelin että tämä uusi kovempi ääni on tullut jäädäkseen. Menin sitten lääkäriin, ja lääkäri epäili, että uusi kovempi soiminen johtuu alipaineesta korvassa, joka johtu "putkien" tukkoisuudesta. Sain lääkäriltä jotain nenäsumutteita, jotka auttoivat, käytin myös ilman reseptiä saatavia suihkuita. Aluksi myös allergialääkkeitä, jotka myös auttoivat tukkoisuuden tunteeseen ja tinnitukseen. Tämä korkea tinnitus hävisi muutamassa viikossa. Onneksi.

        Nyt on ollut taas aika moinen flunssa ja korva on soinut taas tavallista kovemmin, uskon kuitenkin, että kyseessä on taas tuosta tukkoisuudesta johtuva tinnitus. Ja pari viime päivää ovatkin taas olleet huomattavasti parempia. Uskon siihen, että tuo tinni taas tästä rauhoittuu "normaaliin" kunhan vain tämä flunssa on kokonaan voitettu.

        Toivottavasti sinullakin johtuu vain tästä tuo uusi kovempi korvan soiminen. Kannattaa tietysti mennä lääkäriin, jos tuo vaiva häiritsee paljon tai jatkuu.


      • HuoIestunut
        Saapass kirjoitti:

        Uskon, että tuo korvan soiminen johtuu kohdallasi korvien lukossa olemisessa. Oletko koittanut nenäsumutteita? Itselläni niistä on ainakin hieman apua.

        Olen itse kärsinyt tinnituksesta puolisen vuotta, meluvaurion seurauksena. Aluksi tinni oli kova, mutta vähitellen vaimeni niin, että kuulen tinnin vain täydessä hiljaisuusessa, joskus en edes silloin. Korva oli meluvaurion jälkeen aluksi lukkoisen oloinen, mutta helpotti itsestään muutamassa päivässä.
        Muutaman kuukauden päästä tinnituksen saamisesta, korvani rupesi kuitenkin soimaan todella kovaa ja olin varma että uudesta meluvauriosta ei voi olla kyse. Muutama päivä meni todella ahdistavissa tunnelmissa, kun ajattelin että tämä uusi kovempi ääni on tullut jäädäkseen. Menin sitten lääkäriin, ja lääkäri epäili, että uusi kovempi soiminen johtuu alipaineesta korvassa, joka johtu "putkien" tukkoisuudesta. Sain lääkäriltä jotain nenäsumutteita, jotka auttoivat, käytin myös ilman reseptiä saatavia suihkuita. Aluksi myös allergialääkkeitä, jotka myös auttoivat tukkoisuuden tunteeseen ja tinnitukseen. Tämä korkea tinnitus hävisi muutamassa viikossa. Onneksi.

        Nyt on ollut taas aika moinen flunssa ja korva on soinut taas tavallista kovemmin, uskon kuitenkin, että kyseessä on taas tuosta tukkoisuudesta johtuva tinnitus. Ja pari viime päivää ovatkin taas olleet huomattavasti parempia. Uskon siihen, että tuo tinni taas tästä rauhoittuu "normaaliin" kunhan vain tämä flunssa on kokonaan voitettu.

        Toivottavasti sinullakin johtuu vain tästä tuo uusi kovempi korvan soiminen. Kannattaa tietysti mennä lääkäriin, jos tuo vaiva häiritsee paljon tai jatkuu.

        Onko muuten normaalia, että jos on saanut tinnityksen meluvauriosta, niin tinnityksen voluumi laskee ajan kanssa, niinkuin Saapass yllä kirjoitti? Äskön herättyäni tinnitys oli minulla taas normaalia kovempi. Olen huomannut, että tinnityksen vahvuus voi muuttua minulla muutaman kerran päivässä jopa, kertooko tämä mistä?


      • two-socks
        HuoIestunut kirjoitti:

        Onko muuten normaalia, että jos on saanut tinnityksen meluvauriosta, niin tinnityksen voluumi laskee ajan kanssa, niinkuin Saapass yllä kirjoitti? Äskön herättyäni tinnitys oli minulla taas normaalia kovempi. Olen huomannut, että tinnityksen vahvuus voi muuttua minulla muutaman kerran päivässä jopa, kertooko tämä mistä?

        Tinnitus ja sen voimakkuus on aina täysin yksilöllistä, se voi vaimentua, pysyä samana tai mennä pahemmaksi. Itselläni se pysyi ensimmäisen vuoden ajana suht tasaisena, mutta viimeisen puolenvuoden aikana tinnitukseni on mennyt moninkertaisesti pahemmaksi, vaikka olen yrittänyt vältellä kaikkia ylimääräisiä ääniä..

        Tinnitusta lisäävät hetkellisesti myös mm. lihasjännitys ja stressi, joista viimeksi mainitun uskoisin olevan syynä tuohon sinun tilanteeseesi. Tarkoitan siis, että tinnitus kuuluu nyt kovempana, koska olet viime päivinä kiinnittänyt siihen tavallista enemmän huomiota.


      • HuoIestunut
        two-socks kirjoitti:

        Tinnitus ja sen voimakkuus on aina täysin yksilöllistä, se voi vaimentua, pysyä samana tai mennä pahemmaksi. Itselläni se pysyi ensimmäisen vuoden ajana suht tasaisena, mutta viimeisen puolenvuoden aikana tinnitukseni on mennyt moninkertaisesti pahemmaksi, vaikka olen yrittänyt vältellä kaikkia ylimääräisiä ääniä..

        Tinnitusta lisäävät hetkellisesti myös mm. lihasjännitys ja stressi, joista viimeksi mainitun uskoisin olevan syynä tuohon sinun tilanteeseesi. Tarkoitan siis, että tinnitus kuuluu nyt kovempana, koska olet viime päivinä kiinnittänyt siihen tavallista enemmän huomiota.

        Nyt tämä on mennyt jo oudoksi. Tämän päivän aikana tinnitus on lakannut 3 kertaa, kuitenkin tullut takaisin. Myöskin taajuus vaihtelee paljon. Tapa millä sain tinnituksen lakkaamaan hetkeksi, oli korvalehden vetäminen ja liikuttelu, niin hullulta kuin se kuullostaakiin. Korvassa alkoi kutiamaan aloitettuani tämän (luin jostakin että sen pitäisi tasata painetta) ja kun kutina lakkasi, tinnitus oli poissa. Noin 5 minuuttia siitä, tinnitus palasi mutta vaimeammin ja eri taajuudella. Nytten vaikuttaisi soivan taas tutulla tasolla :( Voisiko vika olla esim korvavaikussa, paineentasauksessa vaiko kenties meluvauriossa? Kommentteja kaivataan :)


      • sivustaseuraaja
        HuoIestunut kirjoitti:

        Nyt tämä on mennyt jo oudoksi. Tämän päivän aikana tinnitus on lakannut 3 kertaa, kuitenkin tullut takaisin. Myöskin taajuus vaihtelee paljon. Tapa millä sain tinnituksen lakkaamaan hetkeksi, oli korvalehden vetäminen ja liikuttelu, niin hullulta kuin se kuullostaakiin. Korvassa alkoi kutiamaan aloitettuani tämän (luin jostakin että sen pitäisi tasata painetta) ja kun kutina lakkasi, tinnitus oli poissa. Noin 5 minuuttia siitä, tinnitus palasi mutta vaimeammin ja eri taajuudella. Nytten vaikuttaisi soivan taas tutulla tasolla :( Voisiko vika olla esim korvavaikussa, paineentasauksessa vaiko kenties meluvauriossa? Kommentteja kaivataan :)

        Meluvauriossa aistinsolut vaurioituvat tai tuhoutuvat kokonaan tietyiltä taajuuksilta. Vaurioituneet solut voivat hyvissä oloissa vielä toipua (syö vitamiineja!). Tinnitus on usein juuri noilla vaurioituneilla taajuuksilla, eikä ole syytä miksi vinkunan taajuus siis vaihtaisi paikkaa.

        Jos tinnitus loppuu korvalehteä liikuttelemalla, voisi tukkoisuus ja vinkuna hyvinkin johtua tulehduksesta tai liimakorvasta. Siinä tapauksessa vinkunan pitäisi loppua kun korva paranee ja alkaa ilmastoitua kunnolla.


      • jorle
        sivustaseuraaja kirjoitti:

        Meluvauriossa aistinsolut vaurioituvat tai tuhoutuvat kokonaan tietyiltä taajuuksilta. Vaurioituneet solut voivat hyvissä oloissa vielä toipua (syö vitamiineja!). Tinnitus on usein juuri noilla vaurioituneilla taajuuksilla, eikä ole syytä miksi vinkunan taajuus siis vaihtaisi paikkaa.

        Jos tinnitus loppuu korvalehteä liikuttelemalla, voisi tukkoisuus ja vinkuna hyvinkin johtua tulehduksesta tai liimakorvasta. Siinä tapauksessa vinkunan pitäisi loppua kun korva paranee ja alkaa ilmastoitua kunnolla.

        Minulla on oikea korva soinut tasaisesti koko ajan ja sen huomaa parhaiten silloin kun on
        muuten hiljaista. Tämä vaiva on jatkuvaa ja käytyäni lääkärissä sanottiin että se on melusta
        johtunut korvan hermovika ja sille ei voi mitään eli loppuelämä pitäisi kuunnella tätä
        korvan soimista. Onko kellään jotain tietoa voiko asialle vielä mitään


    • Jambba

      Olipa helpottavaa lukea tinnittäjien kokemuksia.
      Itsellä tämä vaiva on ollut parin vuoden ajan. Tinnitys on ollut havavaittavissa lähinnä illalla nukkumaan mennessä, mielestäni molemmissa korvissa. Ajoittain ääni ei ollut lainkaan häiritsevä.
      NYT parin viikon ajan ääni on ollut Todella kova (kuten aiemminkin kaksi taajuutta; matala 400Hz ja korkea lähes 10kHz), MUTTA vain vasemmassa korvassa. Vasen korva on myös lähes tyystin lukossa, paukahtelee ja hieman jomottaa. Uutena ilmiönä on myös se, että kun lapset meluaa ja puhuvat kovalla äänellä (kylpyhuone on pahin) - ääni säröytyy voimakkaasti tietyillä taajuuksilla. Sama tapahtuu, jos itse vihellän.. ja löydän oikean taajuuden.

      Kävin työterveyslääkärissä, totesi korvatulehduksen - ja selvempänä ei tinnittävässä korvassa!
      Antibiootti ja Duact ei ole auttanut. Lääkäri määräsi vahvemman antibiootin, nähtäväksi jää - auttaako.

      • sade9

        Hei,Tämä on jo vanha viesti, mutta kirjoittelen josko joku vielä lukisi.
        Minulla on ollut nyt kaksi ja puoli viikkoa korvat ns. tukossa johtuen ilmeisesti melusta. On kyllä todella ärsyttävää kun kuulo ei yhtäkkiä olekaan normaali.
        Minula ollut ennenkin tälläista, ja silloin tukkoisuutta kesti myös pari viikkoa ja meni ohi. Mutta nyt mietin jo että meneekö tämä tukkoisuus koskaan ohi, vai tähänkö se nyt jäi. Olisiko tähän mikään avuksi?


    • Pirunpelto-fani

      Menierin tautia epäillään minulla. Korva soi, tuntui tukkoiselta, matalat äänet ei kuuluneet hyvin. Paineen tunnetta. Kuulemma klassiset Menierin oireet, mutta voi johtua myös jostain viruksesta. Toispuoleinen kuulonalenema on aina syytä tutkituttaa lääkärissä minusta.

    • GilleValle

      Minulla oli joskus kuulonalenema yhtäkkisesti. En vain ole kuullut niin hyvin kuin ennen ja ihan kuin olisi tyyny korvan päällä. Syyksi selvisi, en ole käynyt lääkärissä, paljon vaikkua ja mustaa kosteaa mönjää. Haravoin varovasti pumpulipuikoilla molemmista korvista ja kuulo palautui normaaliksi.

      Nyt tulin hieman meluisammasta keikasta ja korvissa toisessa korvissa soimisen tunne ja muutenkin tuntuu kuin korvat olisi jotenkin lukossa. Toivottavasti menee ohi. Ei ollut korvatulppia, jatkossa ehdottomasti menen keikoille tulppien kanssa. Samaan aikaan nyt myös nuhaa, joten se voi olla osasyy "heikkoon" kuuloon - tuntuu kuin en kuule samanlaisena asioita. Näitä on ollut minulla ennenkin joten menee varmasti ohi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe