elikkäs, imetya ei suju niinkuin elokuvissa, tiedän että viikko on lyhyt aika mutta siinäkin jo väsyä, eli tilanne tämä:
ongelma päivällä: vauva syö tissiä vähän noin 10-15min. kolmen tunnin välein. enempää ei huoli, nukkuu vaan, hereillä kyllä on 3h välein niinkuin neuvolasta sanottiin ettei saa antaa nukkua liikaa, herätettävä välillä, nyt kyll on hereillä ja silmät auki hiljakseen tutkii paikkoja. nukhataa tissille ja konsteja on kokeiltu kaikkia jo synnärillä, mutta nukkuu vaan. hereillä ollessa on virkeä kylä muttei silloinkaan ime kuin tuon rhkä 10min.
ongelma yöllä: haluaisi imeä muttei saa otetta, huutaa, potkii ja nokkii rintaa suu auki, välillä ei edes yritä saada kiinni. ja jos illala on syöny vähän niin yö on taattu että on ylinälkäinen ja herpaantuu tissillä huutoon. rauhoittuu välillä ihan ok.ja taas yritys ja sitten jo nukahtaakin tissi suuhun ja kun irtoaa ote niin huuto alkaa taas.
päivällä ei haittaa mutta yölklä olen todella väsynyt, en ykjsinkertaiseti pysy hereillä, vaihdan aina vaipan ennen syöttöä että pysyisi hereillä. eli joko huutaa tai nukkuu rinalla (ei ime unisena yhtään)
maitoa tulee hyvin, pumpuklla tyhjään koska täyttyy liikaa.
korviketta olen antanut, tiedän miten se vaikuttaa huonoon imetyksen alkuun, mutta olen kokenut sen pakolliseksi. siis en ole korvikevastaine, mutta haluaisin imettää, tulee paha mieli ja yöllä ahistaa kun ei onnistu. ainut oikea huolenaiheeni on kuitenkin se että vauva ei saa tarpeeksi ruokaa ja siinä syy pullolle.
käytössä normi tuttipullo ja tutteli, tosin nyt kun sain koneen niin voin lypsää omaa maitoa pulloon tai lusika parempi?? tai aventin pullo mis tutti osa rintaa vastaava, ei tule niin helposti maitoa?
jätänkö pullon pois ja jatkan taistelua siinä toivossa että vauva kyllä vsyä jos sillä on näkä, tuntuu hurjalta kun sanottiin synnärillä että 3 h väelin puoli tuntia imetystä per rinta ja hän syö nyt 10-15 min vain toisesta rinnasta. maanantaina neuvola. pissaa ja kakkaa tulee. ja vauva on 3kiloinen.
antakaa vinkkejä, kokemuksia mitä tahansa :(
viikon ikäinen vauva ja ruuan tarve
16
6175
Vastaukset 16
- :)
Meidän tytön kanssa oli aikoinaan sama ongelma. Yritin kaikki mahdolliset konstit käyttää (kutittelu, puhaltelu, ihokosketus), mutta vauva vaan nukahti. Meillä tosin vauva nukahti yleensä jo viimeistään viiden minuutin jälkeen. Pullolle ei nukahtanut. Korviketta jouduin antamaan, kun muuten ei paino noussut. Nukahtelu olikin sitten yksi syy siihen, että imetys loppui parin kuukauden jälkeen, kun vauva alkoi hylkiä rintaa.
Kannattaa kokeilla noita em. konsteja, jos ne teillä toimisi. Muutenkin neuvolassahan sen näkee, onko paino noussut. Voithan pyytää seuraavan painokontrollin vaikka jo taas muutaman päivän päähän. Kai ne neuvolassa voisi tehdä syöttöpunnituksiakin. Tsemppiä! :) - osaimetysäiti
että jos sinulla tulee maitoa runsaasti niin vauva voi ihan hyvin olla tyytyväinen kymmenessä minuutissa. MInä ennemminkin mittaisin vauvan kylläisyyttä pissavaipoilla ja painonnousulla.
3h syöttövälit kuulostaa ihan hyvälle, mutta ihmettelen saamaasi ohjetta, että vauva pitäisi herätellä syömään, siis tiheämminkin?... Onko tähän siis jokin erityinen syy, nukkuuko hän sitten kuinka monta tuntia putkeen, jos et herätä? Mihin katosi lapsentahtinen syöminen?
Yöhulinoihin voisi ehkä kokeilla sitä vaipanvaihtoa tai riisumista alasti. Onko vauva nälkäinen yöllä vai herätätkö hänet silloinkin syömään? Jos annat pulloa niin syökö hän kunnon aterian? Yöllä imetys on raskasta ja aina toivoo, että sujuu mahdollisimman helposti. Älä kanna mitään murheita korvikkeista, voithan käyttää niitä sen aikaa, että alkuun pääsette ja lopettaa myöhemmin. Kkunhan pidät huolen, että rintasi saavat riittävästi stimulaatiota. Monesti imetys helpotta jonkun viikon kuluttua, kun äiti ja vauva oppivat uusia asioita imetyksestä.
Minun lukemani ja oppieni mukaan vauvaa ei tarvitse herättää syömään jos paino on lähtenyt nousuun. Jos maitoa tulee runsaasti ja paino pysyy noususuunnassa niin ei ole suurta väliä sillä syökö vauva kuinka monta minuuttia rinnalla. Olen lukenut, että kaikilla vauvoilla n.15 min on aktiivista imua ja muu tehotonta, joten se 20 min sääntö ei pätisi silloin. Korvikettakaan ei ole tarvetta antaa, jos paino nousee ja vauva rauhoittuu ja on tyytyväinen ruokailun jälkeen. Mutta jos tuntee itsensä epävarmaksi tai imetysongelmat aiheuttaa liikaa stressiä niin miksi sitä ei kokeilisi. Jokainen oman maidon tippa on tärkeää, osittainkin voi imettää. Aventin pulloja voin itse suositella, niillä meillä meni homma hyvin 6kk ikään saakka sai iltaisin pullosta lisää. Sitten jätettiin pullo kokonaan pois, kun oma maito alkoi riittämään kiinteiden myötä.
Imetystukilista.net, käväse siellä lueskelemassa, kun vauva nukkuu. Siellä on moneen ongelmaan hyviä vinkkejä.- ap
vastaan nopeesti jotain, entävä jo kohta :) eli neuvolassa sanottiin et syömäväli 3-4h ja vauvan ei saa antaa nukkua pitkiä unis et ei missään nimessä 6-7h, et on vaarallista, en tiedä miks, meil ei oo viel ekaa neuvolaa ollu jospa selviäis muutenkin lisää. otan rennosti ja syö paljonn syö ja huutaa jos huutaa eiköhän se tästä.välillä hyvä mieli ja rento mut välillä tulee karsee itkukohtaus,ei maha minkäää :/ en ole varmaa ainut..
öö, siis ei tartte alle 3h välein heräteelä syömään mut 3 välein ja 4 tunnin välein oltava juuri hereillä muuten vaarallista jotenkin.. - jjlaepr
ap kirjoitti:
vastaan nopeesti jotain, entävä jo kohta :) eli neuvolassa sanottiin et syömäväli 3-4h ja vauvan ei saa antaa nukkua pitkiä unis et ei missään nimessä 6-7h, et on vaarallista, en tiedä miks, meil ei oo viel ekaa neuvolaa ollu jospa selviäis muutenkin lisää. otan rennosti ja syö paljonn syö ja huutaa jos huutaa eiköhän se tästä.välillä hyvä mieli ja rento mut välillä tulee karsee itkukohtaus,ei maha minkäää :/ en ole varmaa ainut..
öö, siis ei tartte alle 3h välein heräteelä syömään mut 3 välein ja 4 tunnin välein oltava juuri hereillä muuten vaarallista jotenkin..nykyään on vallalla lapsentahtinen syöttämisajatus, elikä vauva herää syömään silloin kun siltä tuntuu. Monihan nukkuu jo laitokselta täysiä öitä. Mielestäni vauvaa ei tarvitse herätellä syömään ellei ole jotain erityistä syytä, esim. todella pieni vauva, keskonen, todettua painonlaskua, sokeriarvojen seuraamista, keltaisuutta tms. Ihan "normaalin" terveen vastasyntyneen pitäisi osata itse herätä syömään. Imetystukipuhelimessa ne osaisivat sinulle varmasti kertoa viimeisimmän tiedon, minun imetyskoulutuksesta on jo jokunen vuosi :) Meidän muksu oli pieni syntyessään ja meille annettiin lupa syöttää vauvantahtisesti 3 viikon iässä, kun paino ylitti kolme kiloa.
Ja tuo oman maidon pumppaaminen vauvalle on hyvä vinkki! Miksi sitä korviketta antamaan, kun oma meijeri toimii, jos siis maitoa tulee hyvin. Jos sitä tulee niukasti niin sitten ota korviketta. Aventin pullot on meillä olleet hyviä juuri siksi, ettei maito holvaa niistä niinkuin Ainun pulloista ja vauva ei opi liian helpolle ja sen vuoksi rintakin kelpaa. Mutta malttamaton muksu voi siitä hermostua ihan hirveästi, kokeilemalla oppii.
Ja nuo sinun itkukohtaukset :).... No ne on ihan normaalia, maitohormoonit jyllää ;) Ja vauvan huutokohtaukset, ne voi johtua mahanpuruistakin.
- Miina I
Älä siis anna vauvalle korviketta, vaan lypsä hänelle omaa maitoasi ja syötä se pullosta, jos pienokainen ei jaksa imeä rinnasta tarpeeksi. Kun vauva vahvistuu, jaksaa hän imeä paremmin eikä lypsämistarvetta enää ole. Näin säilytät maitosi ja vauva oppii vähitellen rinnalle. Imetä aina ensin ja sitten vasta syötä pullosta.
- ä + 1v
kokeile litistää tissiä siitä nännin juuresta. Minulla ainakin kun oli tissit ylitäynnä niin oli tappelua vauvan kanssa kun ei saanut kunnon otetta, litistin niin alkoi hiljalleen sujua.
vauvan lihaksisto kun kehittyy niin imutehokin vahvistuu.
voi olla että sitä maitoa tulee niin paljon ettei haluakaan enempää syödä.
ja jotkut vauvat ei tarvitse sitä imemisestä tulevaa hyvänolon tunnetta niin paljon kuin toiset jotka roikkuu tissillä jatkuvaan.
pulloista itsellä kokemus että aventin kumiosa on vääränlainen vauvan suuhun jos haluaa imettää. on olevinaan tissiä jäljittelevä mutta meillä ei suostunut ottamaan ollenkaan ja itsekin huomasin ettei maito tule samalla tavalla kuin tissistä, itse käytän ainun pulloja joissa siihen sopivat norm. kumitutit. aventit jäi kaappii käyttämättöminä.
meillä vähän isomman vauvan kanssa jouduttiin allergian vuoksi lääkäriin ja lääkäri oli sitä mieltä että jos tulee vuorokaudessa vähintään kuusi kunnolla märkää vaippaa niin lapsi saa tarpeeksi juotavaa.
mielestäni jos kakkaa joka päivä niin silloin saa tarpeeksi ravintoa. ja jos niitä pissavaippojakin on mukavasti.
herätä vain 3 tunnin välein syömään ja anna imeä niin kauan kuin jaksaa. pullon jättäisin pois jos kerran sitä maitoa tulee niin että joutuu lypsämäänkin osan pois.
nimittäin jos haluat jatkaa imetystä ja lapsi oppii että pullosta tulee helppoa maitoa ja tissi on hankala, niin alkaa hylkäämään tissiä ja vaatii vain pulloa.
sitten korviketta pullosta jos ei tule tarpeeksi maitoa. itse annoin säännöllisesti ihan vähän pullosta ehkä joka toinen päivä jotta ei unohtaisi pulloa. tosin sitten allergian takia hylkäsi sen kokonaan ja oppi myöhemmin uudelleen, joten ei tuokaan ihan kutinsa pidä.
tsemppiä, kyllä se siitä lähtee sujumaan. neuvolassa voi käydä useamminkin kuin kerran kuussa jos epäilee ettei paino nouse, käyt vain siellä punnitsemassa.
niin ja kannatta aina tarkkailla vauvan kylkiä, monella käy huomaamattaan siten että maito alkaa "ohentua" tai sitä ei ole riittävästi ja sitten yhtäkkiä vauvalla näkyykin kylkiluut kun on jo niin niukilla.
sitä ei välttämättä itse tule huomanneeksi kaikessa muussa tohinassa, varsinkaan jos on hiljaisemman puoleinen vauveli joka ei välitä valittaa turhista...- ap.,
kiitos vastauksista! yö meni sitten niin että tein illalla päätöksen että en anna korviketta vaan pelkkää tissiä ja syö mitä syö, kello soi 3h välein mutten aina sanut hereille eli ruokaa sai näin:
ilta klo 19.30 imi rintaa n.20min
ilta klo 20.00 kylpy, vaippa
ilta klo 22.00, imi rintaa 10min
yö klo 1.00, vaippa
yö klo 1.30, 15 min imi rintaa
aamuyö klo 5.00, maisteli rintaa vain , lypsin rintoja koska yli täynnä
aamu 6.30 vaippa
aamu 7.00, imi rintaa 0,5h
aamu 9-10 söi vähän väliä pikku annosta, pari imua ja sitten irrotti otteen
aamu 10, vaippa
päivä 10.30, imi vähän
päivä 12.30 imi vähän
päivä 13.00 imi vähän
päivä 14, imi vähän
eli vaipassa aina pissa ja kakkaa tullut aamulla reilusti. nuo imi vähän meinaa sitä et alottaa ja lopettaa melki heti, hereillä kyllä on, puottaa nännin pois ja huutaa heti jos liikahtaa tai nousee, nyt tyytyväinen kun koskettaa rintaa vaikkei sitä ime. eli nyt syöny vähän mut usein. ku aijemmin tuntu et ei syö. yöl nukkuu hyvin pitkällä välillä mut aamuyöstä alko tuo puljaaminen..eli näin tänään, miltä kuulostaa? miten tuo vaipan vaihto kun joku sano ettei tarttis yöl vaihtaa??? - --
ap., kirjoitti:
kiitos vastauksista! yö meni sitten niin että tein illalla päätöksen että en anna korviketta vaan pelkkää tissiä ja syö mitä syö, kello soi 3h välein mutten aina sanut hereille eli ruokaa sai näin:
ilta klo 19.30 imi rintaa n.20min
ilta klo 20.00 kylpy, vaippa
ilta klo 22.00, imi rintaa 10min
yö klo 1.00, vaippa
yö klo 1.30, 15 min imi rintaa
aamuyö klo 5.00, maisteli rintaa vain , lypsin rintoja koska yli täynnä
aamu 6.30 vaippa
aamu 7.00, imi rintaa 0,5h
aamu 9-10 söi vähän väliä pikku annosta, pari imua ja sitten irrotti otteen
aamu 10, vaippa
päivä 10.30, imi vähän
päivä 12.30 imi vähän
päivä 13.00 imi vähän
päivä 14, imi vähän
eli vaipassa aina pissa ja kakkaa tullut aamulla reilusti. nuo imi vähän meinaa sitä et alottaa ja lopettaa melki heti, hereillä kyllä on, puottaa nännin pois ja huutaa heti jos liikahtaa tai nousee, nyt tyytyväinen kun koskettaa rintaa vaikkei sitä ime. eli nyt syöny vähän mut usein. ku aijemmin tuntu et ei syö. yöl nukkuu hyvin pitkällä välillä mut aamuyöstä alko tuo puljaaminen..eli näin tänään, miltä kuulostaa? miten tuo vaipan vaihto kun joku sano ettei tarttis yöl vaihtaa???vaippaa ei tarvitse yöllä vaihtaa jos kakkaa ei ole, minullekin sanottiin että vauvaa pitäisi herätellä kolmen tunnin välein mutta syy tähän oli vauvan keltaisuus. joskus ei herännyt syömään joten annoin jatkaa unia. jos keltaisuutta ym. ei ole ja vauvan paino nousee hyvin niin ihan turhaan herättelet syömään. Kyllä vauva herää itse syömään kun on nälkä. Ja maitoa kun sinulla tulee paljon niin älä anna pullosta tai ainakaan korviketta.
- 2+2
pitäisi herätellä välillä???!!!
Sinuna jättäisin pullon pois.- ap..
pullo on jätetty pois, annan vain pakon edestä. no jos mulle synnärillä sanotaan että vauvan pitää syödä 3h välein ja herätellä se niin kyllä olisin aika uupelo jos antaisin sen nukkua monen monta tuntia ilman syömättä, ilman että selvittäisin voiko näin tehdä..
- sh...
ap.. kirjoitti:
pullo on jätetty pois, annan vain pakon edestä. no jos mulle synnärillä sanotaan että vauvan pitää syödä 3h välein ja herätellä se niin kyllä olisin aika uupelo jos antaisin sen nukkua monen monta tuntia ilman syömättä, ilman että selvittäisin voiko näin tehdä..
kokoista, ei tosiaankaan tarvitse herätellä syömään. Kyllä se nälkä sitten sen vauvan herättää.
- ap,
sh... kirjoitti:
kokoista, ei tosiaankaan tarvitse herätellä syömään. Kyllä se nälkä sitten sen vauvan herättää.
no kun oikeesti sain synnäriltä tosi vähän neuvoja, hoitajia oli moneen lähtöön, ja tietty jotkut oli tosi kivoja ja sano et kysy jos vaivaa, no mitä tällälnen ensisynnyttäjä 3yötä nukkumattomana osaa kysyä...nyt viimeyö meni hyvin, söi klo 22 vähän, 02.00 45min, 05.00 vähän, 06.00 vähän, 8.00 vähän, 11.00 vähän, 12.30 vähän.
olin niin ilonen yöllä tosta 45 min syömisestä!! ja pullosta en ole antanut!!
- jooioio
Synnärillä mullekin sanottiin että pitää syöttää kolmen tunnin välein ja se mikä teki siitä vielä eriskummalisempaa oli että aika piti laskea syötön aloituksesta aloitukseen. Eli minun kohdallani tämä olisi tarkoittanut että olisi pitänyt syöttää 24h koska syöttö kesti toisesta päivästä lähtien iltaisin 5-6 tuntia (tietysti niin että 5 min imua 10 min unta). Vauvani ei todellakaan itse herännyt syömään sen vaaditun parintunnin välein vaan se piti herättää. Olisi se sitten mukavaa kun hoitaja tulee herättämään vauvan ja se sitten huusi väsymystä seuraavat 3 tuntia ja sitten olikin jo sen seuraavan syötön aika. Otteen kanssakin oli todella paljon ongelmia kun ei vauva millään saanut otetta enkä saanut rintakumia useista pyynnöistä huolimatta. Onneksi sain kuitenkin kolmantena päivänä imetystyynyn että pystyin syöttämään istualtani ja vauvakin sai paremman asennon. Kotiin päästessäni annoin vauvan nukkua aina kun vain halusi ja rintakumia käytin jokaisella syötöllä. Näin päivä ja yö parani huomattavasti sairaalassa kun meinasi itku tulla kun en saanut nukuttua kun koko neljän päivän aikana n. 5 tuntia. Kiitos mukavien hoitajien. Yksi ei edes meinannut päästää kotiin kun minulle olisi ollut parempi jäädä lepäämään osastolle koska kotona olisi rankempaa. Kotona minulla oli kuitenkin mies joka hoiti pari seuraavaa yötä että sain vähän univelkaa pois.
- öööööööööööööööö
outoja ohjeita. Mun muksu veteli aina 4 tunnin päiväunet. Ei tullut mieleenkään mennä herätteleen.
- ap..
öööööööööööööööö kirjoitti:
outoja ohjeita. Mun muksu veteli aina 4 tunnin päiväunet. Ei tullut mieleenkään mennä herätteleen.
me käytiin neuvolassa tänään ja imetys sujuu. yöllä pidempiä imu jaksoja! paino oli noussut nyt 10:ssä pv:ssä 248g eli tosi hyvin on maitoa saanut ja pelkällä rinnalla nyt ollut! joten toivottavasti tästä ketjusta on jollekkin muullekkin hyötyä/tietoa/lohtua, luottaa vaan itseensä niin kyllä se siitä!
- Hyvä, että
ap.. kirjoitti:
me käytiin neuvolassa tänään ja imetys sujuu. yöllä pidempiä imu jaksoja! paino oli noussut nyt 10:ssä pv:ssä 248g eli tosi hyvin on maitoa saanut ja pelkällä rinnalla nyt ollut! joten toivottavasti tästä ketjusta on jollekkin muullekkin hyötyä/tietoa/lohtua, luottaa vaan itseensä niin kyllä se siitä!
alkaa jo sujua syötöt paremmin. Itselleni pisti silmään viestistäsi tuo, että pumppaat maitoa koska rinnat täyttyy liikaa. Pumppaus lisää maidontuotantoa, joten ei kannata pumpata liikaa maitoa pois! Maidon tuotanto kyllä tasoittuu vauvan vaatimalle tasolle muutamassa päivässä.
Minulle sanottiin, että vauva saa maitoa tarpeeksi kunhan joka päivä tulee pissaa 5x. Kakkaa ei tarvitsisi välttämättä tulla edes joka päivä (vaihtelee vauvoilla tosi paljon, kuinka usein kakkaa). Meillä syönyt aina 5-15min ajan sen jälkeen kun maito nousi ja vauvalla paino noussut reilusti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1831799
Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.115949Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo116857En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58755Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset209694- 135646
- 56631
Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä21614Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus54586- 38568