Pienet kärpäset

Kärpäsestä härkänen

Miten saa hävitettyä pienet kukkakärpäset vai mitä ne nyt ovat sitten?

Onko tullut liikaa kasteltua tai mullan vaihdon yhteydessä nämä kaverit lentelemään?

7

6705

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maria

      Pääset kärpäsistä eroon, kun kastelet alusvadilta ja annat pintamullan kuivahtaa.

    • saana

      mutta tosiaan lähtevät kyllä ilman mitään "aineitakin"...saahan niitä myrkky tikkuja
      kukkakaupoista.
      yleensäkkin kantsii kukat kastella alustalta...
      ovat voineet tulla märästä mullasta...tai
      jos on "huonoja" hedelmiä niin niistäkin.

    • Nilla

      ovat inhoja otuksia varsinkin, kun niitä suorastaan pöllyää kukkapurkeista.

      Saitkin tuossa edellä hyviä ohjeita kastelusta. Niissä on ideaa otusten karsinnassa pitkällä aikavälillä.

      Itse olen mullanvaihdon jälkeen tai tuodessani kasvit sisälle kesän jälkeen majoittanut pölynimurin kukkapurkkien lähelle pariksi viikoksi. Laitan imurin päälle ja kopautan jokaista purkkia hiukan - ja imuroin ilmaan pöllähtävät otukset ilmasta. Jo muutaman päivän imuroinnin jälkeen vaikutus on silmin nähtävä!

      Pitkän aikavälin ratkaisu tämä ei ole sillä jo yksi harsosääskinaaras munii multaan yli sata munaa, ja jokainen kehittyy lentäväksi otukseksi - ellet pidä multaa riittävän kuivana.

    • tiina

      suihkutin hieman raidia kukkapurkkeihin, kukka-
      purkkien ympärystä hiljeni kärpäsistä, eikä
      kukat ainakaan vielä näyttäneet ottavan
      nokkiinsa.

    • Vinkki

      Itse olen saanut kärpäskantaa kuriin laittamalla niille sinne tänne ikkunalaudalla pikku ansoja :) Juomalasiin tms. astiaan vaan vettä ja veteen tilkka astianpesuainetta - kiikissä ovat, jos erehtyvät veden pinnalle.

    • Saara

      Sain jostain tietooni,että kun laittaa multaan tulitikun rikkipuoli ylöspäin, kärpäset eivät viihdy kukkien lähellä enää. Sitähän sitten oli pakko kokeilla jos noin helposti ilman ponnekaasuja ja happinaamareita selviäisi... Meillä hävisi kaikki öttiäiset kukkasista, eikä takaisin ole tulleet... Katsonma mitä kesä tuo tullessaan...

      • oieesti

        Tehosiko se oikeesti. Laitoitko kokonaan mullan alle vai jätitkö sen rikkipuolen näkyviin???


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      110
      1060
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      938
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      807
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      86
      723
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      655
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      607
    7. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      47
      516
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      36
      516
    9. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      505
    10. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      492
    Aihe