Suunnitelmissa olisi lähteä kaverin kanssa kiertelemään Intiaa kesäkuussa kahdeksi viikoksi.
Delhi-Jaipur-Agra-Varanasi-Delhi - reitti kiinnostaisi ja tarkoituksena olisi taittaa matka junalla. Onko reitti liian kunnianhimoinen kahdelle 18-vuotiaalle tytölle, joille matka olisi ensimmäinen kunnollinen reppureissu? Millaisia aikatauluja suosittelisitte? Ollaan suunniteltu, että oltaisiin Delhissä 2 päivää, Jaipurissa 3 päivää, Agrassa yön yli ja suunnattaisiin siitä Varanasiin 4 päiväksi. Tossa olisi 10 päivää ja sitten 4 päivää olisi varattuna mahdollisiin viivästyksiin yms. Keskustelupalstoilta olen saanut käsityksen, että junaliput kannattaa varata jo Suomesta ennen matkaa. Riittääkö jos varaa n. kuukausi ennen matkaa? Entä onko 2AC-luokka kannattavin pisimmille väleille, esim. Agrasta Varanasiin ja Varanasista Delhiin? Ajateltiin että lyhyemmät matkat voisi matkustaa sleeper classissa. Miltä kuullostaa? Kaikenlaiset neuvot ja niksit ovat enemmän kuin tervetulleita! :-)
Delhi-Jaipur-Agra-Varanasi
8
582
Vastaukset
- Mortalgirl
Kaks viikkoa on melko lyhyt aika Intiassa, mutta toisaalta pyöritte melko pienellä alueella jotta ehkäpä se riittää tarpeisiinne. Itse suosittelen poistumaan Delhistä mahdollisimman nopeasti ja viettäkää ennemmin enemmän aikaa Agrassa, mutta makuasia toki tämäkin diggaako suurkaupungin sähinästä vai rauhallisemmista puitteista. Junaliput kannattaa ehdottomasti hoitaa jo Suomessa kuntoon ja mielellään heti kun lippuja saa ostaa eli 90 päivää ennen varsinaista junamatkaa, kuukauden varoaika voi olla jo aika tiukka ja siinä voipi joutua pahimmassa tapauksessa jonotuslistalle. Kaikki AC-luokat ovat ihan mukavia matkustaa ja sleeper menee myös lyhyemmillä pätkillä.
Ihan kunnollinen reippureissu siitä tulee ja pärjäätte kyl mainiosti!- H
Joo Delhissä voisi mahdollisesti viettää vain päivän ja Agrassa kaksi. Onko junissa turvallista poistua paikaltaan esim. vessaan vai tarviiko pelätä että kamat häviää sillä aikaa? Lukot tietenkin mukaan, mutta saako tavarat lukosta huolimatta helposti kaivettua penkin alta? Entä miten arvokkaampien tavaroiden säilytys esim. nukuttaessa? Eikös noissa 2AC-paikoissa ole vaan kaksi sänkyä ja joku verho joka erottaa oman alueen muista? Saa siis todennäkösesti matkustaa kahdestaan? Onko 2AC sleeper class eri juttu kuin 2AC-paikat? Oko junissa kesäisin öisin viileää eli tarviiko ottaa jotain lämmintä vaatetta mukaan? Kannattaako Agrassa valita asemaksi Agra cantt vai Agra city? Onko kauheesti väliä kummalle asemalle päätyy? Entäs onko useimmissa junissa joku erillinen osasto naislle ja täytyykö paikat varata erikseen kyseisiin vaunuihin? Onko mitään erityistä huomioitavaa lippuja varattaessa?
- Indiarules ok
H kirjoitti:
Joo Delhissä voisi mahdollisesti viettää vain päivän ja Agrassa kaksi. Onko junissa turvallista poistua paikaltaan esim. vessaan vai tarviiko pelätä että kamat häviää sillä aikaa? Lukot tietenkin mukaan, mutta saako tavarat lukosta huolimatta helposti kaivettua penkin alta? Entä miten arvokkaampien tavaroiden säilytys esim. nukuttaessa? Eikös noissa 2AC-paikoissa ole vaan kaksi sänkyä ja joku verho joka erottaa oman alueen muista? Saa siis todennäkösesti matkustaa kahdestaan? Onko 2AC sleeper class eri juttu kuin 2AC-paikat? Oko junissa kesäisin öisin viileää eli tarviiko ottaa jotain lämmintä vaatetta mukaan? Kannattaako Agrassa valita asemaksi Agra cantt vai Agra city? Onko kauheesti väliä kummalle asemalle päätyy? Entäs onko useimmissa junissa joku erillinen osasto naislle ja täytyykö paikat varata erikseen kyseisiin vaunuihin? Onko mitään erityistä huomioitavaa lippuja varattaessa?
Voit rauhassa poistua vessaan tai laiturille junan pysähtyessä, ei niitä laukkuja kukaan kanssamatkustaja vie. Asemilla ole tarkkana kun sinne junaan voi piipahtaa ulkopuolisia... Alempien luokkien matkustajat eivät myöskään pääse 1-2 luokan vaunuihin, väliovet on kiinni.
2 AC on sellainen jossa on 2 sänkyä päällekkäin, loossissa on siis 2 alasänkyä ja 2 yläsänkyä, yht. paikat 4:lle. Käytävällä olevat paikat on niin että on yksi ala ja yksi yläsänky.
Viileää siellä on kun ilmastointi jauhaa.
Valitse Agra Cantt, sieltä myös lähtevät junat. En osaa sanoa naisten vaunuista, kyllä niitäkin on mutta veikkaan että vaikeampi saada lippuja.
Varaa mukaan nenäliinoja/wc-paperia, hygieniapyyhkeitä tai käsidesiä.
Ruoka ei mitään luxusta ole (halpaa tosin) joten jos haluat ota mukaan omia snacksejä. Juomaa saa ostettua junasta, vettä, limsaa, kahvia, teetä, lisäksi myyvät pipareita ja kakkua.
Elukoita ei nähty tällä kertaa kuin yksi pieni hiiruli...
Mukavaa matkaa! Me juuri palattiin "junailemasta" sieltä... Matka taittui Delhi-Kalkutta (lentäen) loput junalla Kalkutta-Bhubaneswar-Varanasi-Agra-Delhi. Hieno reissu! - H
Indiarules ok kirjoitti:
Voit rauhassa poistua vessaan tai laiturille junan pysähtyessä, ei niitä laukkuja kukaan kanssamatkustaja vie. Asemilla ole tarkkana kun sinne junaan voi piipahtaa ulkopuolisia... Alempien luokkien matkustajat eivät myöskään pääse 1-2 luokan vaunuihin, väliovet on kiinni.
2 AC on sellainen jossa on 2 sänkyä päällekkäin, loossissa on siis 2 alasänkyä ja 2 yläsänkyä, yht. paikat 4:lle. Käytävällä olevat paikat on niin että on yksi ala ja yksi yläsänky.
Viileää siellä on kun ilmastointi jauhaa.
Valitse Agra Cantt, sieltä myös lähtevät junat. En osaa sanoa naisten vaunuista, kyllä niitäkin on mutta veikkaan että vaikeampi saada lippuja.
Varaa mukaan nenäliinoja/wc-paperia, hygieniapyyhkeitä tai käsidesiä.
Ruoka ei mitään luxusta ole (halpaa tosin) joten jos haluat ota mukaan omia snacksejä. Juomaa saa ostettua junasta, vettä, limsaa, kahvia, teetä, lisäksi myyvät pipareita ja kakkua.
Elukoita ei nähty tällä kertaa kuin yksi pieni hiiruli...
Mukavaa matkaa! Me juuri palattiin "junailemasta" sieltä... Matka taittui Delhi-Kalkutta (lentäen) loput junalla Kalkutta-Bhubaneswar-Varanasi-Agra-Delhi. Hieno reissu!Kiitos vinkeistä! Varasitteko kaikki junaliput etukäteen vai vasta paikanpäällä'? Tuntuu jotenkin turhan tarkalta suunnittelulta varata kolme kuukautta etukäteen liput, jolloin pitäisi tietää tarkalleen kauan viipyy missäkin. Olisi mukavaa matkustaa fiilispohjalta ja katsella sitten paikanpäällä miltä tuntuu ja kauan huvittaa viettää missäkin kaupungissa. Ovatko junat usein esim. vuorokauden myöhässä vai onko kyse enemmänkin useista tunneista? Ovatko junat useammin myöhässä kuin ajallaan? Jos juna viivästyy vaikkapa illalla muutaman tunnin, onko asemilla turvallista odotella vielä iltamyöhään vai pitääkö olla varuillaan?
- Fiilispohjalta
H kirjoitti:
Kiitos vinkeistä! Varasitteko kaikki junaliput etukäteen vai vasta paikanpäällä'? Tuntuu jotenkin turhan tarkalta suunnittelulta varata kolme kuukautta etukäteen liput, jolloin pitäisi tietää tarkalleen kauan viipyy missäkin. Olisi mukavaa matkustaa fiilispohjalta ja katsella sitten paikanpäällä miltä tuntuu ja kauan huvittaa viettää missäkin kaupungissa. Ovatko junat usein esim. vuorokauden myöhässä vai onko kyse enemmänkin useista tunneista? Ovatko junat useammin myöhässä kuin ajallaan? Jos juna viivästyy vaikkapa illalla muutaman tunnin, onko asemilla turvallista odotella vielä iltamyöhään vai pitääkö olla varuillaan?
matkustavana en ole koskaan varannut junalippuja etukäteen, ja aina olen kuitenkin reppuni kanssa päässyt perille - jos nyt en juuri sinne minne olin alunperin ajatellut, niin sitten johonkin toiseen vähintään yhtä mielenkiintoiseen paikkaan. Ja välillä jopa ihan sinnekin, minne olin alunperin matkalla.
Niin asemilla kuin junissakin kehoitan olemaan tarkkaavainen. Etenkin junien pysähdellessä, kannattaa katsoa tarkkaan tavaroidensa perään. Se, että yksi junassamatkustaja ei ole joutunut ryöstöyrityksen kohteeksi, ei tarkoita sitä etteikö tällaista tapahtuisi. Omalle kohdalle sattunut kaksi kertaa: toisella kerralla yhdeltä naismatkustajalta varastettiin kultainen kaulakoru juuri kun juna oli lähdössä asemalta. Nainen lepäili penkillä, kun ikkunasta kurottava käsi riuhtaisi korun hänen kaulastaan. Toisella kerralla olin itse ryöstöyrityksen kohteena, ja mikä parasta rosmo oli vanhempi, ihan kunniallisen näköinen mummoihminen. Kaksi miestä lähestyi minua, tivaten onko penkin alla oleva laukku varmasti minun. Toinen yritti kaikin voimin repiä sitä pois penkin alta toisen jututtaessa minua, tyyliin mistä tulet, minne menet. En ollut ehtinyt vielä lukita laukkua ketjuilla kiinni penkkiin, joten pidin jalkani visusti laukun edessä. Todettuaan, että en aio suosiolla luopua laukustani, miehet kysyivät, voisinko ottaa laukun pois penkin alta ja varmistaa, että se todellakin kuuluu minulle. Samaan aikaan viereiselle penkille istahtanut mummoihminen yritti vaivihkaa nyysiä käsilaukkuni, jonka hihnan olin kietonut tiukasti ranteen ympärille. Kun mummo rupesi oikein kunnolla tempomaan käsveskaani, ilmaisin vaunun muille matkustajille, että näitä tyyppejä kannattaa tarkkailla, sillä heille ei oikein näytä olevan selvää, mikä on kenenkin omaisuutta. Kolmen kopla tajusi paljastuneensa, ja niinpä he kiirehtivät ulos junasta ennen liikkeellelähtöä.
Nukkuvien ihmisten omaisuutta katoaa junissa, mm. kengät ovat helposti häviävän sorttista tavaraa.
Kaikesta huolimatta, intialaisessa junamatkailussa on tunnelmaa!
Harvemmin junat ovat muutamaa tuntia enempää myöhässä, ja lähtevätpä ne joskus jopa ihan aikataulun mukaisestikin. Jos juna on ihan oikeasti kunnolla myöhässä, niin eipä ne asemat kaikista mieltäylentäviä odotuspaikkoja ole. Riippuu tietty vähän rautatieasemastakin, mutta varaudu siihen, että hiukan toisenlaista on kuin Steissillä. Palvelut ja istuinpaikat ovat kohtalaisen kortilla, etenkin pienillä asemilla. Joskus odottelin useamman tunnin junaa Pathankotin asemalla, pieni asemarakennus oli täynnä väkeä, muutama hassu istuinpaikka vanhusten käytössä (niin kuin tietysti kuuluukin), tuuletin ei toiminut jne. jne - elettiin monsuunia edeltävää nihkeän kuumaa aikaa...
Mutta pahinta ovat intialaisten junien vessat. Ei niistä sen enempää, säilytetään salaisuus, jotta jokainen voi ihan itse käydä kokemassa senkin puolen.
Hauskaa matkaa teille! - Indiarules ok
Fiilispohjalta kirjoitti:
matkustavana en ole koskaan varannut junalippuja etukäteen, ja aina olen kuitenkin reppuni kanssa päässyt perille - jos nyt en juuri sinne minne olin alunperin ajatellut, niin sitten johonkin toiseen vähintään yhtä mielenkiintoiseen paikkaan. Ja välillä jopa ihan sinnekin, minne olin alunperin matkalla.
Niin asemilla kuin junissakin kehoitan olemaan tarkkaavainen. Etenkin junien pysähdellessä, kannattaa katsoa tarkkaan tavaroidensa perään. Se, että yksi junassamatkustaja ei ole joutunut ryöstöyrityksen kohteeksi, ei tarkoita sitä etteikö tällaista tapahtuisi. Omalle kohdalle sattunut kaksi kertaa: toisella kerralla yhdeltä naismatkustajalta varastettiin kultainen kaulakoru juuri kun juna oli lähdössä asemalta. Nainen lepäili penkillä, kun ikkunasta kurottava käsi riuhtaisi korun hänen kaulastaan. Toisella kerralla olin itse ryöstöyrityksen kohteena, ja mikä parasta rosmo oli vanhempi, ihan kunniallisen näköinen mummoihminen. Kaksi miestä lähestyi minua, tivaten onko penkin alla oleva laukku varmasti minun. Toinen yritti kaikin voimin repiä sitä pois penkin alta toisen jututtaessa minua, tyyliin mistä tulet, minne menet. En ollut ehtinyt vielä lukita laukkua ketjuilla kiinni penkkiin, joten pidin jalkani visusti laukun edessä. Todettuaan, että en aio suosiolla luopua laukustani, miehet kysyivät, voisinko ottaa laukun pois penkin alta ja varmistaa, että se todellakin kuuluu minulle. Samaan aikaan viereiselle penkille istahtanut mummoihminen yritti vaivihkaa nyysiä käsilaukkuni, jonka hihnan olin kietonut tiukasti ranteen ympärille. Kun mummo rupesi oikein kunnolla tempomaan käsveskaani, ilmaisin vaunun muille matkustajille, että näitä tyyppejä kannattaa tarkkailla, sillä heille ei oikein näytä olevan selvää, mikä on kenenkin omaisuutta. Kolmen kopla tajusi paljastuneensa, ja niinpä he kiirehtivät ulos junasta ennen liikkeellelähtöä.
Nukkuvien ihmisten omaisuutta katoaa junissa, mm. kengät ovat helposti häviävän sorttista tavaraa.
Kaikesta huolimatta, intialaisessa junamatkailussa on tunnelmaa!
Harvemmin junat ovat muutamaa tuntia enempää myöhässä, ja lähtevätpä ne joskus jopa ihan aikataulun mukaisestikin. Jos juna on ihan oikeasti kunnolla myöhässä, niin eipä ne asemat kaikista mieltäylentäviä odotuspaikkoja ole. Riippuu tietty vähän rautatieasemastakin, mutta varaudu siihen, että hiukan toisenlaista on kuin Steissillä. Palvelut ja istuinpaikat ovat kohtalaisen kortilla, etenkin pienillä asemilla. Joskus odottelin useamman tunnin junaa Pathankotin asemalla, pieni asemarakennus oli täynnä väkeä, muutama hassu istuinpaikka vanhusten käytössä (niin kuin tietysti kuuluukin), tuuletin ei toiminut jne. jne - elettiin monsuunia edeltävää nihkeän kuumaa aikaa...
Mutta pahinta ovat intialaisten junien vessat. Ei niistä sen enempää, säilytetään salaisuus, jotta jokainen voi ihan itse käydä kokemassa senkin puolen.
Hauskaa matkaa teille!Kyllä me olemme varanneet junaliput aina etukäteen netistä. Junat on yleensä buukattu täyteen aikoja sitten, joten jos haluat paikan siitä luokasta mihin haluat niin kannattaa varata etukäteen. En jättäisi viime tinkaan. Mikäli varaat ac2-luokasta liput, siinä on ikkunalasit joten kukaan ei sieltä käsiä pääse työntämään sisälle. Nukkuessa reppu/laukku pään taakse tai alle niin mitään ei häviä. Olen jo kolmena talvena matkannut Intiassa junalla 2-luokassa ja koskaan ei ole kukaan yrittänyt mitään varastaa. Toinen asia on matkata huonommissa luokissa, niissä täpötäysissä ja kuumissa vaunuissa, en suosittele.
- Fiilispohjalta
Indiarules ok kirjoitti:
Kyllä me olemme varanneet junaliput aina etukäteen netistä. Junat on yleensä buukattu täyteen aikoja sitten, joten jos haluat paikan siitä luokasta mihin haluat niin kannattaa varata etukäteen. En jättäisi viime tinkaan. Mikäli varaat ac2-luokasta liput, siinä on ikkunalasit joten kukaan ei sieltä käsiä pääse työntämään sisälle. Nukkuessa reppu/laukku pään taakse tai alle niin mitään ei häviä. Olen jo kolmena talvena matkannut Intiassa junalla 2-luokassa ja koskaan ei ole kukaan yrittänyt mitään varastaa. Toinen asia on matkata huonommissa luokissa, niissä täpötäysissä ja kuumissa vaunuissa, en suosittele.
Toistakymmentä vuotta takana reissailua Intiassa, niin repulla kuin ilmankin, erilaisilla kulkupeleillä. Jos ei ole tiukka, etukäteen suunniteltu aikataulu, niin ei tarvitse etukäteen varata junamatkoja. Junat ovat täysiä joulun-uudenvuoden tienoolla ja muiden juhlapyhien aikaan. Yhden ainoan kerran olen 'jäänyt' junasta. Tämä tapahtui kun ex tempore päätin haluta uudeksi vuodeksi Trivandrumiin. Junat olivat täynnä, myös lennot oli myyty loppuun. No, se ei fiilispohjalta matkaavaa hirveästi haittaa, ja pääsinpä sinne Trivandrumiinkin sitten seuraavana vuonna - tosin en silloinkaan uutena vuotena.
Ei muuten kannata tuudittautua siihen uskoon, että 2AC-vaunujen ovet olisivat lukittuina päiväsaikaan, ne joko ovat, tai sitten eivät... Yöllä ne ovat lukittu, tai ainakin niiden pitäisi olla.
Minun omaisuuteeni kohdistunut ryöstöyritys muuten sattui nimenomaan 2AC-vaunussa, juuri kun juna oli lähdössä Delhistä. Eli missään et ole turvassa! Tämän tarkoitus ei ole pelotella ketään, vaan kannustaa katsomaan tarkkaan matkatavaroidensa perään. Kalliimpien luokkien vaunut vetävät puoleensa väkeä, jotka tulevat sinne epärehellisissä aikeissa juuri siksi että sieltä on suuremmat mahdollisuudet saada arvokkaampi ryöstösaalis. Tätä porukkaa pukkaa vaunuun yleensäkin junan pysähtyessä asemilla.
Ja ne vessat, ne ovat ihan yhtä hirveässä kunnossa matkustat sitten halvemmassa tai kalliimmassa luokassa.
Tuttavat matkasivat muutama viikko sitten junalla Delhistä Ajmeriin, ja kehuivat kovasti sillä välillä liikennöivää junaa. Juna oli erittäin siisti, ja istuimet olivat samanlaiset korkeaselkäiset kuin lentokoneessa. 7 tunnin matkan aikana tarjoilu pelasi hyvin ja lapsetkin viihtyivät paremmin kuin bussissa.
- kronkeli_
Tullee ihan hyvä, vaikkakin aika kuuma reissu, sillä tuo on vuoden kuuminta ja kuivinta aikaa. Se on erityisen tukalaa juuri tuolla Delhi-Jaipur-Agra-matkalla, sillä niissä on kaikissa paikoitellen vaikeaa löytää viilentelypaikkaa. Jaipurin 'Pink Cityssä' , vanhassa Delhissa ja Agran nähtavyyksissä (jonottaessa) kuluu vettä litra jos toinenkin.
Nuo ovat kaikki varsin lyhyitä junamatkoja, joten ei kannata ottaa hirveästi stressiä kun teitä on vieläpä kaksi henkilöä paitsi ehka Varanasiin mennessä tai sieltä tullessa, mikä voi tapahtua yön yli. Ellei reppu ole ihan pallo tahi kulmikas, niin sinne on helppo tunkea irtotavarat ja sitten nukkua sen päällä tai niin, että se on seinän puolella nurkassa.
Agrassa ei tosiaan kannata kauan viettää, ellei erityisesti tykkää kaikkialla olevista tyrkyttäjistä. Taj Mahal, Fort ja Fatehpur Sikri pitäisivät olla käyty alle kahdessa päivässä. Ravintolat ja hotellitkin ovat ylihintaisia ja huonolaatuisia Agrassa paria poikkeusta lukuunottamatta - itse viettäisin aikaa muissa kolmessa kaupungissa aika tasaväkisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802