2009 hiihtolomalla kaaduin pahasti suksilla, jonka seurauksena murtui sääriluu useasta kohdasta ja polveen tuli rustovamma.
Murtumat todettiin magneetti kuvasta mutta polvivammaa ei. Olin keppien kanssa saikulla kuukauden (astumis kiellon kera), jonka jälkeen menin kontrolli käynnille sairaalaan.
Polvi oli jäykistynyt koukku aentoon ja edelleen kipeä. Ortopedi päätti tähystää polven, syyn selvittämiseksi. Tähystyksessä todettiin rustovamma, vaurioitunut rusto poistettiin ja luuhun porattiin 15 reikää, siinä toivossa että tilalle kasvaisi uutta. Meikäläinen istui kolme kuukautta pyörätuolissa ja toivoi rustokasvua.
Sitten alkoi kova kuntoutus jakso (fysioterapiaa, jumppia kuntosalia yms.), fysioterapia käynnit päättyivät tammikuussa 2010.
Vieläkin polvi kipuilee, varsinkin istumisen jälkeen kävely on kivuliasta ja jäykkää. Lihaskunto treenien ja jumppien yhteydessä ei tunnu kipua, mutta seuraava päivä tai useampikin päivä on yhtä helvettiä.minusta nimittäin tuntuu että tämä polvi tulee olemaan vielä pitkään kipeä, ei ole edes tutkittu että miten on uutta rustoa tullut.
Onkohan jollakin ollut saman tyyppinen vamma, voisitko kertoa paraniko ikinä ja miten prosessi eteni?
Rustovamma
3
729
Vastaukset
- pallopolvi
jatkossa menee mutta minulle tehtiin myös mikrofraktuura hiljattain. Ymmärsin lääkäriltä että 50/60 että toimiiko vai ei. Ikä, paikka, luusto, tuuri ja ym vaikuutta siihen että miten toimii. Sinulla oli vaurio sitten kantavissa pinnoissa jos oli varuskielto, ihmeen kauan kyllä tuo kesti? Ymmärsin että vuodessa tilanteen pitäisi tasaantua siitä operaatiosta, toisilla paljon nopeammin.
- tyytyväinentytsä
Mulle mikrofraktuura tehtiin 5 viikkoa sitten, eli vielä 3 viikkoa kepeillä köpöttelyä ilman varausta. Trauma jossa kantavan pinnan rustovaurio on syntynyt tapahtui jo 28 vuotta sitten. Hyvin olen pitkän ajan pärjännyt, pari tähystystä noin 20 vuotta sitten, välillä kortisonipiikkejä ja varovaisempaa askellusta.
Nyt ollut koko ajan täysin kivuton, menee ihan suoraksi ja ihan koukkuun, on se kuitenkin "leikatun tuntunen". Kivut kuulemma alkavat (jos alkavat) sitten vasta kun jalkaa saan alkaa käyttämään. Musta tuntuu ettei sitä rustonkasvua muulla tavoin juuri kontrolloida kuin sillä et helpottuiko liikkuminen? ja mri-kuvillahan sen voisi varmistaa, mutta en usko et kohdallani sitä tehdään, vaan jos ei auttanut aiempiin ongelmiin, ortopedin mielestä seuraavaksi tehdään rustosolusiirre, jota kyllä siirrään niin pitkälle tulevaisuuteen kuin vain mahdollista... - Pelipolvi
Itse loukkasin polveni jo vuosia sitten urheilutouhuissa. Polvi tutkittiin vamman sattumisen jälkeen, mutta sitä ei kuvattu. Lääkärin diagnoosi oli jotakin luokkaa lievää turvotusta, luokittelematon polven vaurio.
Myöhemmin polvi alkoi vaivata yhä enemmän ja lopulta menin uudelleen ortopedin vastaanotolle. Alustavasti epäiltiin kierukkavammaa, mutta magneettikuvassa polvessa näkyi rustovauriot sekä lumpion takana että reisiluun päässä kantavalla pinnalla (6-7mm). Koska urheilu-ura jatkuu edelleen, päätettiin polvi kesän päätteeksi tähystää. Tähystyksessä polvesta löytyi em. rustovauriot, tosin reisiluun päässä oleva vaurio onkin 2x2cm suuruinen. Polveen tehtiin tähystyksessä ns. puhdistus.
Operaatiosta on nyt kulunut reilut puolitoista vuotta. Ongelmat polven kanssa ovat melkoisia: polvi ei ojennu täysin, eikä se myöskään taivu ääriasentoon, kyykkyyn meno ei onnistu, koska paino aiheuttaa kovan paineen ilmeisesti juuri tuohon vauriokohtaan. Yösärkyjä on jne...
Itse asiassa olen jäänyt vähän epätietoiseksi siitä, voidaanko polvelle ylipäätään tehdä enää mitään. Toisaalta ongelma on myös siinä, että aktiiviura on edelleen käynnissä.
Mutta selväähän on sekin, että eipä tuo leikkaus tavallisesti polvesta täydellistä enää teekään, mutta tärkeää olisi että sen kanssa pärjäisi. Mielelläni kuulisin teidän mielipiteitänne ja kokemuksianne noista operaatioista, joita te olette läpikäyneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 201026
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759