Pleuraneste

keuhkosyöpäkö

Minulla on ollut jonkinlaisia kipuja kyljessä pitkän aikaa, ei varsinaisesti särje, mutta selkeitä tuntemuksia.
Viime syksynä tämä kipeä kohta piti vielä outoa ääntä, kuin rutisi jotenkin. Halusin keuhkoröntgeniin ja kädenväännön jälkeen lääkäri siihen suostuikin, tosin pitkin hampain kun ei kuumettakaan ollut.

Mitään kuvasta ei sitten kuulunut, tavatessa lääkäri ei sanonut mitään.
Nyt kuitenkin lääkäri oli vaihtunut ja tämä uusi lääkäri katsoi tämän kuvan vihdoin ja lähetti heti uuteen kuvaan, koska tässä edellisessä kuvassa oli kertynyt pleuranestettä. Keuhkojani olin siiis valittamassa jälleen, kun henki ei kulje, eikä astmalääkkeet auta. Tämä pleuraneste oli juuri siinä kohdassa, jota kaiken aikaa ikään kuin särkee, en osaa sitä paremmin kuvailla.

Olen tupakoinut 30 vuotta. Hirveä yskä aika usein ellei jopa jatkuvasti ja kaikenlaisia keuhkovaivoja (bronkiitteja) ja astma vaivaa, selkää särkee, väsymys on kova.

Olisinkin halunnut kysyä teiltä, joilla on keuhkosyöpä, että millaiset oireenne ovat olleet?
Onko ollut alussa kipuja tai "tuntemuksia"?
Ja mitä tämä pleuranesteen kertyminen nyt sitten oikein on.....?
Kuinka vakava asia liiallinen pleuraneste on?
Olin vielä niin hölmö, etten ymmärtänyt pyytää radiologin lausuntoa tästä syksyllä otetusta kuvasta itselleni, joten tämä vaivaa nyt aika paljon.....

9

6564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tinnun¤

      Hei.
      Marraskuussa v.2009 minulle tuli hengitysvaikeuksia ja keuhkokuvissa oli oikeanpuoleinen keuhko täynnä pleuranestettä. Keuko tyhjennettiin ja nestettä poistettiin n.3l, nesteestä otettiin näyte ja siinä oli syöpäsoluja. Nesteen kertyminen loppui, kun keuhko kalkittiin, kävin usevampaan kertaan joulukuussa tyhjentämässä keuhkoa. Minulla ei ollut mitään muita oireita, ei laihtumista ,ei yskää, ei lämpöilyä ei mitään, ainoastaan nesteen täyttämä keuhko joka todella vaikeutti hengitystäni.
      Syöpä on keuhkojen ulkopuolella ja levinnyt myös sisäpuolelle, leikata ei voi ja olen saanut sytostaattihoitoja kolmenviikon välein kolme kertaa, yksi hoito vielä ja sitt katsotaan kuin on tehonnut.
      Minut tutkittiin tosi hyvin, ainoastaan ohutneulanäytettä ei otettu vaan pääsin heti hoitoon.
      Pleuranestettä kertyy jos on sydämessä vikaa, tuberguloosi tai syöpä, näin minä olen asian ymmärtänyt. Olin perusterve 60v. nainen, tupakoinut ja muutenkin nauttinut elämästäni.
      Nautin edelleen elämästäni, nyt mennään uusilla eväillä ja haasteilla eteenpäin.
      En halua panikoida sinua, mutta pistäppä lääkärit tiukoille, nesteen kertyminen on selvitettävä.
      Hyvää kevään odotusta: )))

      • perlas

        Kävin tässä uudessa kuvassa siis nyt perjantaina ja lääkäri soittaa siitä tiistaina.
        Eli asia varmasti selviää vielä, mutta hölmö kun olin enkä kysynyt riittävästi asiasta, niin jäi tämä viikonloppu aikaa pohtia asiaa.... tiistaihin pitkä aika :)

        Voi vaan ihmetellä, että jos tämmöinen löydös on ei siitä sitten potilaalle ilmoiteta mitään! Sentään puoli vuotta mennyt, tiedä mitä ajattelisi...


      • tunnit kuluvat
        perlas kirjoitti:

        Kävin tässä uudessa kuvassa siis nyt perjantaina ja lääkäri soittaa siitä tiistaina.
        Eli asia varmasti selviää vielä, mutta hölmö kun olin enkä kysynyt riittävästi asiasta, niin jäi tämä viikonloppu aikaa pohtia asiaa.... tiistaihin pitkä aika :)

        Voi vaan ihmetellä, että jos tämmöinen löydös on ei siitä sitten potilaalle ilmoiteta mitään! Sentään puoli vuotta mennyt, tiedä mitä ajattelisi...

        ja koita olla levollinen. Enää pari päivää ja tiedät vastauksen. Jos vaan voit, niin laitatko sitten tietoa meille palstalaisille mitä lääkäri sanoi? Mutta sinuna kyllä tekisin potilasvahinkoilmoituksen huolimattomuudesta, eli kun edellinen lääkäri ei ilmoittanut löydöksestä, ainakin jos tiistain lääkäri ilmoittaa patologisesta vastauksesta. Kävikö niin, että lääkäri ei ollut tarkistanut tuloksia? Sen pitää selvitä.


      • soittoaika?
        perlas kirjoitti:

        Kävin tässä uudessa kuvassa siis nyt perjantaina ja lääkäri soittaa siitä tiistaina.
        Eli asia varmasti selviää vielä, mutta hölmö kun olin enkä kysynyt riittävästi asiasta, niin jäi tämä viikonloppu aikaa pohtia asiaa.... tiistaihin pitkä aika :)

        Voi vaan ihmetellä, että jos tämmöinen löydös on ei siitä sitten potilaalle ilmoiteta mitään! Sentään puoli vuotta mennyt, tiedä mitä ajattelisi...

        on tapana, että potilasta kehotetaan varaamaan soitto-aika lääkärille jos on otettu jotain kokeita, verikokeita, rtg tms. Aika annetaan tietylle päivälle ja ajalle ja lääkäri soittaa vastauksista. Miten se lääkäri olisi muuten voinut muistaa/kaivaa yksi vastaus tuhansien potilastapausten joukosta? Jäikö soittoaika silloin kun ensi rtg oli jostain syystä antamatta?


      • pleuras
        soittoaika? kirjoitti:

        on tapana, että potilasta kehotetaan varaamaan soitto-aika lääkärille jos on otettu jotain kokeita, verikokeita, rtg tms. Aika annetaan tietylle päivälle ja ajalle ja lääkäri soittaa vastauksista. Miten se lääkäri olisi muuten voinut muistaa/kaivaa yksi vastaus tuhansien potilastapausten joukosta? Jäikö soittoaika silloin kun ensi rtg oli jostain syystä antamatta?

        Meillä päin taas on tapana, että lääkäri soittaa potilaalle ja antaa sen ajan, jolloin soittaa itse potilaalle.
        Oletan mielestäni aiheellisesti, että jos on jotain löydöksiä homma menee eteenpäin, eikä ole sen varassa onko lääkäri muistanut edes antaa tietoa ajasta jolloin soittaisi.

        Tuskin olen ainoa maailmassa, joka jotenkin typeryyksissään ajattelee, ettei kai kuvissa ollut sitten mitään, varsinkin kun olen samasta syystä käynyt samalla lääkärillä sen jälkeenkin. Tämä lääkäri ei ole suomalainen, jos sillä nyt mitään merkitystä edes on, ja muutenkin ihmeen suurpiirteinen, sillä keuhkojani hän on kuunnellut vain yhden kerran sikainfluenssan iskiessä, vaikka olen käynyt vastaanotolla useita kertoja.
        Kun olen kysynyt miksei kuuntele on hän vaan aina sanonut, että tietää muutenkin, että astmanpahennusvaihe menossa.

        Tiistaita odotellessa.... kädet on kyllä olleet tiiviisti ristissä.


      • näin meillä
        pleuras kirjoitti:

        Meillä päin taas on tapana, että lääkäri soittaa potilaalle ja antaa sen ajan, jolloin soittaa itse potilaalle.
        Oletan mielestäni aiheellisesti, että jos on jotain löydöksiä homma menee eteenpäin, eikä ole sen varassa onko lääkäri muistanut edes antaa tietoa ajasta jolloin soittaisi.

        Tuskin olen ainoa maailmassa, joka jotenkin typeryyksissään ajattelee, ettei kai kuvissa ollut sitten mitään, varsinkin kun olen samasta syystä käynyt samalla lääkärillä sen jälkeenkin. Tämä lääkäri ei ole suomalainen, jos sillä nyt mitään merkitystä edes on, ja muutenkin ihmeen suurpiirteinen, sillä keuhkojani hän on kuunnellut vain yhden kerran sikainfluenssan iskiessä, vaikka olen käynyt vastaanotolla useita kertoja.
        Kun olen kysynyt miksei kuuntele on hän vaan aina sanonut, että tietää muutenkin, että astmanpahennusvaihe menossa.

        Tiistaita odotellessa.... kädet on kyllä olleet tiiviisti ristissä.

        on erilaisia käytäntöjä. Kun minä käyn lääkärissä ja hän määrää jotain kokeita, lääkäri kehottaa varaamaan soittoajan tai uuden vastaanottojaan sihteeriltä, jonka toimipiste on viereisessä huoneessa. Soitto-ajan voi varata myös soittamalla sihteerille. Annettu soitto-aika on aina tunnin sisällä oleva yleensä 11-12 välillä tiettynä päivänä ja on toiminut hyvin.

        Tuo siis terveyskeskuksessa. Kun taas yo-sairaalan soitto-aika on 9 -15 välillä. Siinä saa olla varuillaan koko päivän että milloin se soitto tulee. Vähän huono systeemi kun pitää odottaa kännykkä vieressä useitakin tunteja. Mutta voimia sinulle, toivottavasti uutiset ovat huomenna hyviä.


      • pleuras
        näin meillä kirjoitti:

        on erilaisia käytäntöjä. Kun minä käyn lääkärissä ja hän määrää jotain kokeita, lääkäri kehottaa varaamaan soittoajan tai uuden vastaanottojaan sihteeriltä, jonka toimipiste on viereisessä huoneessa. Soitto-ajan voi varata myös soittamalla sihteerille. Annettu soitto-aika on aina tunnin sisällä oleva yleensä 11-12 välillä tiettynä päivänä ja on toiminut hyvin.

        Tuo siis terveyskeskuksessa. Kun taas yo-sairaalan soitto-aika on 9 -15 välillä. Siinä saa olla varuillaan koko päivän että milloin se soitto tulee. Vähän huono systeemi kun pitää odottaa kännykkä vieressä useitakin tunteja. Mutta voimia sinulle, toivottavasti uutiset ovat huomenna hyviä.

        Tiistai tuli ja meni, eikä lääkäri soittanut. Kirjoitti minulle lappuun väärän soittoajan, jonka sitten tarkistin, eli soittaakin vasta tänään. Odotellaan nyt hieman lisää sitten, mutta ihan hyvin mielin jo tässä vaiheessa. :)


      • kertoisitko?
        pleuras kirjoitti:

        Tiistai tuli ja meni, eikä lääkäri soittanut. Kirjoitti minulle lappuun väärän soittoajan, jonka sitten tarkistin, eli soittaakin vasta tänään. Odotellaan nyt hieman lisää sitten, mutta ihan hyvin mielin jo tässä vaiheessa. :)

        sinulle nyt kuuluu? Olethan saanut lääkärinsoiton?


    • Anonyymi

      Voi hyvänen aika! Älkää ihmiset jääkö ihmettelemään, jos soittoa ei kuulu, vaan soittakaa itse aktiivisesti terveyskeskukseen tai sairaalaan. Nyt sote-aikana unohdukset ja jopa tietojen katoamiset ovat lisääntymässä.

      Lisäksi jos lääkäri on poppamiehen tasoa, ja vakavissa sairausepäilyissä muutenkin, kannattaa hakea toinenkin mielipide. Usein ihmiset säästävät pahan päivän varalle. Omaan terveyteen sitä rahaa kannattaa käyttää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2943
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      265
      1229
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1221
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1041
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      1003
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      980
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      936
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      897
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      41
      877
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      43
      789
    Aihe