LED-päivävalot, RL jälkiasennus

2008/89/EY

Ohjeet LED-päivävaloista ovat ristiriitaisia.
Eniten näkyy ilman RL-hyväksyntää olevia valoja.
Harvemmin huomaa hyväksyttyjä jälkiasennettuja.
Puoli vuotta sitten jälkiasensin sellaiset katsastusaseman kanssa sovittuani.
Mitään estettä asentamiselle ei ollut. Käyttö yöllä ajettaessa on kielletty.
Etuvalaisimet (eli parkit) on kytkeydyttävä pois RL-valoja käytettäessä.
Takavalaisimet saa jättää pimeäksi. Tästä johtuen perävaunukin voi olla päivällä pimeä.
Luksirajoja päivälle ja yölle eivät määrittäneet.
Riittäisi navigaattorin automaattinen päivä/yövalaistuksen raja.
(Automaattisesti vaihtavien valojen luksirajat ovat 500 ... 1000Lux.)

Kytkeminen oli työläs ajovalo- ja mittarivalaistusautomatiikka säilyttäen.
Transistorikytkimiä ja ohjausehtoja tuli paljon.
(Takavaloilla ja ilman. Kaikki valot saa myös käynnissä sammutettua,
mutta käynnistettäessä aina syttyvvät. LCD-mittariston käänteinen ohjaus.
Varoitusvalo väärästä valaistuksesta. Takasumuvalo päiväasennossakin ...)
Releisiin ei pidä tuhlata, niiden kulutus on samaa luokkaa kuin RL-valaisimen.
Volkswagenin mukaan ajovalot kuluttavat 0,5l/100km.
Omien laskujeni mukaan ne vievät noin 350W akselitehoa,
koska latauksen hyötysuhde kokonaisuudessaan on noin 50%.
Tämä tarkoittaa 10% kulutuseroa pienipäästöisessä autossani.
Vaikutuksen huomaa kaasun tarpeessa rauhallisessa ajossa.
Valot ovat Motonetin tuote 48-1327, hinta 60€.
Vaihtoehtoja löytyy hakemalla netistä LED-päivävalosarja.

Nyt kuulin muilta katsastajilta, että valot saa kyllä olla, mutta Suomessa niitä ei saa käyttää.
Suomen kansalainen saa kuitenkin toimia direktiivin mukaan.
Jäsenvaltion on korvattava väärä rankaisu.

Tekniikan Maailmassa oli myös epätäydellinen artikkeli RL-valoista.
Poliisilla on myös vaihtelevat tulkinnat.
EU:ssa perustettiin 15 vuotta sitten ryhmä tutkimaan päiväajovalojen päästöjen rajoittamista.
Nyt on E-hyväksyttyjä tuotteita myös jälkiasennukseen.

En ole löytänyt direktiiveistä mainintaa Rl-valaisimen korkeudesta.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31976L0756:FI:HTML
Kohdassa 4.9.4.2 on etuvalaisimen korkeus 350...1500mm (tai

31

14629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säästöä muutenkin

      Ihan ekaksi kannattaa irrottautua siitä ajatuksesta, että päivävalojen pitää välttämättä olla ledit.

      Kyllä hehkulampuillakin toteutetut valaisimet sähköä säästävät, jos
      - 2x55 W ajovalot 2x5 W etuvalot (pysäköintivalot) korvataankin jollain 2x21 W tjsp. polttimoilla
      - ja mahd. myös kojelaudan "tokio by night" eli toistakymmentä 1,2 W merkkivalolamppua sammutetaan (tosin uudemmissa nämä valaistukset alkavat jo olla pääsääntöisesti ledeillä)
      - ja mahd. myös peräpää laitetaan pimeäksi ... siellähän voi kanssa olla 3-6 kpl 5-10 W polttimoa eli 40 W uppoaa helposti sinnekin

      Hehkulampuillakin toteutetuilla päivävaloillakin on mahdollista rutistaa sähköntarve n. 130 W pienemmäksi, mistä tulee luokkaa 0,14 l/h säästö kulutuksessa. Sataa kilometriä kohti säästö toki riippuu ajonopeudesta - kaupunkiköröttelyssä 30 km/h keskinopeudella säästö on 0,47 l/100 km, mutta maantiajossa 80 km/h vain 0,18 l/100 km.

      Hmm. Pieneltä tuntuu säästöt jo noinkin ja sitten tulee vielä sekin, ettei normaalien ajovalojen käytöstä voi kokonaan luopua. Jos arvataan päivävalojen keskimääräiseksi säästöksi (käytössä ollessaan) 0,3 l/100 km ja autolla ajetaan elinaikanaan 200 tkm, josta puolet normaalit ajovalot päällä ja puolet päivävalot päällä, polttoainetta säästyy kaikkiaan 300 l ja rahaa noin 400 €. Okei, eli muutaman satasen voi päivävaloviritelmiin käyttää ja silti pääsee voiton puolelle.

      PS. Releiden kulutuksesta (pari wattia) on turha itkeä, onhan niiden ajovalojenkin virransyöttö releellä ts. tässä tilanne ei muutu minnekään.

      • Hese2

        Katsastusmies määräsi auton (Operl Zafira vm 2000) etusumuvalojen säädön. Käytännössä eivät valot koskaan käytössä. Säätöruuvit ilmeisesti löytyvät läheltä ko valoja. Onko kenelläkään antaa neuvoa toimenpiteen suhteen ?


      • mf..
        Hese2 kirjoitti:

        Katsastusmies määräsi auton (Operl Zafira vm 2000) etusumuvalojen säädön. Käytännössä eivät valot koskaan käytössä. Säätöruuvit ilmeisesti löytyvät läheltä ko valoja. Onko kenelläkään antaa neuvoa toimenpiteen suhteen ?

        Jos kyseessä on kiinteät sumuvalot etuspoilerissa , niissä säätö lampun takana.
        Tarkista että lamppu ei ole vinossa.
        Yleensä niitä ei koskaan säädetä , voipi olla että kiinnitys olisi löyhtynyt ?
        Vilkaise peilin avulla etuspoilen alta .


      • mf...
        mf.. kirjoitti:

        Jos kyseessä on kiinteät sumuvalot etuspoilerissa , niissä säätö lampun takana.
        Tarkista että lamppu ei ole vinossa.
        Yleensä niitä ei koskaan säädetä , voipi olla että kiinnitys olisi löyhtynyt ?
        Vilkaise peilin avulla etuspoilen alta .

        Lampun rakenne : http://www.micksgarage.ie/proddetails.aspx?pid=72291&pk=a0590


    • . . .

      Laitoin omaan Golfiin Hellan 6w halogeeni huomiovalot, autossa on siis ajovaloautomatiikka. Homma oli simppeli, katkaisijasta piuha joka ohjaa (0-asennossa) lähivaloja poikki ja siitä heräte releeseen. Normi lisävalokytkentä ohjaamaan huomiovaloja.
      Huomiovalot toimivat siis katkaisijan 0-asennossa. Huomioitavaa, että tällä kytkennällä palaa siis edessäkin parkit mittarivalot. Mut lienee sallittua? Releitä lisäämällä saa tietysti poistettua valoja käytöstä.

      • tietyin ehdoin

        > Huomioitavaa, että tällä kytkennällä palaa siis edessäkin parkit mittarivalot. Mut lienee sallittua?

        Ehkä jopa pakollista. Tällä hetkellä näyttää pelitilanne olevan sellainen, että parkit ja mittarivalot saavat joko palaa tai olla palamatta huomiovalojen kanssa - johtuen ilmeisesti siitä, että kansallisten ohjeiden kanssa on ollut arpomista edestakaisin. Periaatteessa tämä kait menisi niin, että nykyisissä systeemeissä pitäisi parkkien palaa ja 2010 eteenpäin ei saa palaa. Onneksi siis ei ole ruvettu hiuksia halkomaan tässä asiassa.

        Mutta sellaisen käsityksen olen saanut, että JOS parkit - siis käytännössä takavalot - palavat, niin myös
        - rekisterikilven valon tulee palaa (tämä ei kaikissa autoissa ole toteutunut, kun takavaloja on Suomessa ohjelmoitu palamaan)
        - mittaristossa tulee olla merkkivalo, joka ilmaisee, että taka/parkkivalot ovat päällä .... ja tällaiseksi "merkkivaloksi" hyväksytään myös se, että mittarivalot palavat


    • Tämä osui silmiini, kun googletin led päivävaloja.
      Päivävalojen asennus on nykyisin saatavilla ledeillä
      tosi helppo ja samalla yksinkertainen toimenpide.

      Hankitaan vaan ohjausboxilla varustetut valaisimet
      ja boxi liitetään mukanatulevalla sulakkeella akuun.
      Syöttöjohtoon asennetaan avautuvalla koskettimella
      oleva rele jonka kela kytketään etuvalon kanssa
      rinnan. Siinä onkin kaikki mitä tarvitaan. Tai ei ihan
      kaikki, tarkkaan ottaen valosarjan mukana tuleva
      merkkivalon johto pitää ujuttaa kabiniin. Valo palaa
      silloin kun päivävalotkin.

      Kun moottori käynnistetään, niin akun jännite kohoaa
      noin 13,5 volttiin ja tuo kynnysjännite sytyttää 12V:n
      ledit ja sammutettaessa moottori, sammuvat leditkin
      noin 3-5 sekunnin kuluessa.

      Jos käytetään mitä tahansa auton alkuperäisiä valoja,
      niin päivävalot sammuvat parkeilta tulevan ohjauksen
      ansiosta. Ei tarvitse koskea alkuperäisten valojen ohjaukseen
      ollenkaan ja kaikki myös päivävalot tulevat näin valoauto-
      matikkaan mukaan.

      PS. Tämän helpon kytkennän mahdollistaa nykyinen päivä-
      valotulkinta jonka mukaan päivävaloja voidaan käyttää
      ilman parkkivaloja mutta ei yhtä aikaa ajovalojen kanssa.

      Helppoa ei ollut tuon tulkinnan kaivaminen. Vasta kolmas
      katsastusasema ja viides haastatelemani katsastusinsinööri
      uskalsi ottaa kantaa ja siunasi tuon ehdottamani kytkennän.

      Muuten, led valojen näkyvyys on aivan toista luokkaa kuin
      ajovalojen. Jarruvalot ja vilkut erottuvat myös paremmin
      päivävaloilla. Hintansa ne tienaavat vajaassa vuodessa.

      • Isijainsinööri

        Tässä ketjussa on pariinkin kertaan tullut esille, etteivät päivä/huomiovalot saisi palaa yhtä aikaa ajovalojen kanssa.
        Kuitenkin, usein näkee varsinkin Audeja, joissa palaa sekä päivä-, että ajovalot? Tulipa tuossa pari päivää sitten iltahämärissä joku vastaan päivävalo-sumariyhdistelmällä :-) Pimeällä näkee joskus jopa koko valopatterin - päivä-/sumu-/ajovalot yhtä aikaa

        Onko Audeissa tällainen, ilmeisestikin lainvastainen mahdollisuus vakiona, vai onkohan tehty omia virityksiä?


      • Täpina
        Isijainsinööri kirjoitti:

        Tässä ketjussa on pariinkin kertaan tullut esille, etteivät päivä/huomiovalot saisi palaa yhtä aikaa ajovalojen kanssa.
        Kuitenkin, usein näkee varsinkin Audeja, joissa palaa sekä päivä-, että ajovalot? Tulipa tuossa pari päivää sitten iltahämärissä joku vastaan päivävalo-sumariyhdistelmällä :-) Pimeällä näkee joskus jopa koko valopatterin - päivä-/sumu-/ajovalot yhtä aikaa

        Onko Audeissa tällainen, ilmeisestikin lainvastainen mahdollisuus vakiona, vai onkohan tehty omia virityksiä?

        DRL eli päiväajovalot eivät saa palaa minkään muiden ajovalojen
        kanssa. Siis lyhyet, pitkät ja etusumuvalot ovat kielletyt niiden
        kanssa. Ainut valo, joka nykyisen asetuksen mukaan voi päivä-
        ajovalojen kanssa palaa on takasumuvalo jota saa käyttää vain
        ajovalojen palaessa.

        Päiväajovaloja voi poliisin mukaan käyttää joko yksinään tai taka-
        valojen kanssa. Tuohon takasumuvaloon ei poliisiltakaan tullut
        selvää vastausta. "Talonpoikaisjärjen" mukaan sitä voisi käyttää
        kirkkaalla säällä vitilumen pölistessä takana. Asetuksen mukaanhan
        takasumuvaloa voi käyttää vain ajovalojen kanssa. Päiväajovalo
        on nimen omaan ajovalo.

        Mersut uudet on kytketty siten, että vain päivävalot palaa, mutta
        Audeissa palaa myös takavalot.

        Ensi vuonna tuo asetus huomiovaloista on meillä pakko muuttaa
        kun EU:n alueella myytävissä autoissa on oltava päiväajovalot.
        Meidän nykyinen asetus ei tunne sanaa päiväajovalo.

        Jälkiasennuksena tuo Mersun käytäntö on tosi helppo toteuttaa.
        Ei tarvitse kajota auton omaan valoautomatiikkaan ollenkaan
        tuota parkeilta otettavaa ohjausta lukuunottamatta.


      • jos kuitenkin
        Isijainsinööri kirjoitti:

        Tässä ketjussa on pariinkin kertaan tullut esille, etteivät päivä/huomiovalot saisi palaa yhtä aikaa ajovalojen kanssa.
        Kuitenkin, usein näkee varsinkin Audeja, joissa palaa sekä päivä-, että ajovalot? Tulipa tuossa pari päivää sitten iltahämärissä joku vastaan päivävalo-sumariyhdistelmällä :-) Pimeällä näkee joskus jopa koko valopatterin - päivä-/sumu-/ajovalot yhtä aikaa

        Onko Audeissa tällainen, ilmeisestikin lainvastainen mahdollisuus vakiona, vai onkohan tehty omia virityksiä?

        Joissain huomiovaloissa on parkkivalotoiminto.
        Audin LED-valot näyttävät olevan himmennetty RL-tehosta parkkiteholle ajovalojen kanssa.

        Tee-se-itse jälkiasennuksena RL-valoille vastaava tehon säätö on luvaton.
        Jotkut RL-valot kun pyrkivät pitämään vakiotehon eri jännitteillä,
        kunnes säätö romahtaa epämääräiseksi. Sarjavastuksella ei aina onnistu.


      • jos kuitenkin kirjoitti:

        Joissain huomiovaloissa on parkkivalotoiminto.
        Audin LED-valot näyttävät olevan himmennetty RL-tehosta parkkiteholle ajovalojen kanssa.

        Tee-se-itse jälkiasennuksena RL-valoille vastaava tehon säätö on luvaton.
        Jotkut RL-valot kun pyrkivät pitämään vakiotehon eri jännitteillä,
        kunnes säätö romahtaa epämääräiseksi. Sarjavastuksella ei aina onnistu.

        Jälkiasennuksessa ei ole mitään tarvetta himmentää
        päiväajovaloja parkeiksi, sillä ei ne alkuperäiset etuvalot
        mihinkään häviä.

        Audissa alkuperäisasennuksena tulevat päiväajovalot
        himmenettyinä eivät olekaan enää ajovalot vaan etuvalot.

        Jälkiasennuksessa on oikeastaa vain kaksi tapaa toteuttaa se.
        Jos auton korkeus sallii valojen asennuksen puskurin alle
        alahelmaan minimi korkeus 250 mm, niin ok. Toinen tapa
        on vaihtaa hyvin yleisten upotettujen sumuvalojen tilalle
        pyöreät päiväajovalot. Mutta silloin joutuu ymmärtämättömien
        sumuvalokiihkoilijoiden silmätikuksi. Haitannooko tuo?


      • volkkarikuski
        Täpina kirjoitti:

        DRL eli päiväajovalot eivät saa palaa minkään muiden ajovalojen
        kanssa. Siis lyhyet, pitkät ja etusumuvalot ovat kielletyt niiden
        kanssa. Ainut valo, joka nykyisen asetuksen mukaan voi päivä-
        ajovalojen kanssa palaa on takasumuvalo jota saa käyttää vain
        ajovalojen palaessa.

        Päiväajovaloja voi poliisin mukaan käyttää joko yksinään tai taka-
        valojen kanssa. Tuohon takasumuvaloon ei poliisiltakaan tullut
        selvää vastausta. "Talonpoikaisjärjen" mukaan sitä voisi käyttää
        kirkkaalla säällä vitilumen pölistessä takana. Asetuksen mukaanhan
        takasumuvaloa voi käyttää vain ajovalojen kanssa. Päiväajovalo
        on nimen omaan ajovalo.

        Mersut uudet on kytketty siten, että vain päivävalot palaa, mutta
        Audeissa palaa myös takavalot.

        Ensi vuonna tuo asetus huomiovaloista on meillä pakko muuttaa
        kun EU:n alueella myytävissä autoissa on oltava päiväajovalot.
        Meidän nykyinen asetus ei tunne sanaa päiväajovalo.

        Jälkiasennuksena tuo Mersun käytäntö on tosi helppo toteuttaa.
        Ei tarvitse kajota auton omaan valoautomatiikkaan ollenkaan
        tuota parkeilta otettavaa ohjausta lukuunottamatta.

        "Mersut uudet on kytketty siten, että vain päivävalot palaa, "

        Mersun Intelligen light systen tai jotain sinnepäin...Toimii niin, että päivällä palaa vain alareunoissa olevat ledi rimpsut. Kun tulee pimeä, niin kytkee lisäksi normi ajovalot ja takvalot päälle. Siis ledit jää myös palamaan. Ja jos sattuu vielä olemaan sumarit ledien vieressä, niin nekin saa palamaan. Joten kyllä siinä on valoa kuin joulukuusessa. (kuten isijainsinöörikin mainitsi)
        On siis kumma miksi jälkiasennus tehdään hankalaksi, kun uusissakin autoissa on kaikennäköisiä variaatioita. ja sitten on vielä näitä volkkarin ja audin "risteyssumareita" vilkun ollessa päällä sen puolen sumari palaa.


      • volkkarikuski kirjoitti:

        "Mersut uudet on kytketty siten, että vain päivävalot palaa, "

        Mersun Intelligen light systen tai jotain sinnepäin...Toimii niin, että päivällä palaa vain alareunoissa olevat ledi rimpsut. Kun tulee pimeä, niin kytkee lisäksi normi ajovalot ja takvalot päälle. Siis ledit jää myös palamaan. Ja jos sattuu vielä olemaan sumarit ledien vieressä, niin nekin saa palamaan. Joten kyllä siinä on valoa kuin joulukuusessa. (kuten isijainsinöörikin mainitsi)
        On siis kumma miksi jälkiasennus tehdään hankalaksi, kun uusissakin autoissa on kaikennäköisiä variaatioita. ja sitten on vielä näitä volkkarin ja audin "risteyssumareita" vilkun ollessa päällä sen puolen sumari palaa.

        Ihan uusimmissa Mersuissa valoautomatiikan voi jo ohittaa valovalitsimesta,
        joten ei enää tarvitse ajaa perä pimeänä lumen tupprutessa takana.

        Päiväajovalojen jälkiasennus ei voi enää olla yksinkertaisempi kuin se
        tänä päivänä on. Asiaa on käsitelty näillä palstoilla kesän mittaan jo
        moneen kertaan. Lisäksi toiminta on täysin automaattinen, eli aina kun
        moottori käy, niin päivävalot palavat. Parkit sammuttavat päivävalot
        ja taas automaattisesti.


      • äälläeed
        Täpinä kirjoitti:

        Jälkiasennuksessa ei ole mitään tarvetta himmentää
        päiväajovaloja parkeiksi, sillä ei ne alkuperäiset etuvalot
        mihinkään häviä.

        Audissa alkuperäisasennuksena tulevat päiväajovalot
        himmenettyinä eivät olekaan enää ajovalot vaan etuvalot.

        Jälkiasennuksessa on oikeastaa vain kaksi tapaa toteuttaa se.
        Jos auton korkeus sallii valojen asennuksen puskurin alle
        alahelmaan minimi korkeus 250 mm, niin ok. Toinen tapa
        on vaihtaa hyvin yleisten upotettujen sumuvalojen tilalle
        pyöreät päiväajovalot. Mutta silloin joutuu ymmärtämättömien
        sumuvalokiihkoilijoiden silmätikuksi. Haitannooko tuo?

        Ainahan noita pöljiä valonvilkuttelijoita, kyttäreitä on.
        Joo sumuvalosäännöillähän sitä mennään siis asennusmitoissa.
        Jos meikäläiselle erehtyy räppäämään valoja niin vastaan koko patteristolla.
        Terve vaan.


      • foordisti
        Isijainsinööri kirjoitti:

        Tässä ketjussa on pariinkin kertaan tullut esille, etteivät päivä/huomiovalot saisi palaa yhtä aikaa ajovalojen kanssa.
        Kuitenkin, usein näkee varsinkin Audeja, joissa palaa sekä päivä-, että ajovalot? Tulipa tuossa pari päivää sitten iltahämärissä joku vastaan päivävalo-sumariyhdistelmällä :-) Pimeällä näkee joskus jopa koko valopatterin - päivä-/sumu-/ajovalot yhtä aikaa

        Onko Audeissa tällainen, ilmeisestikin lainvastainen mahdollisuus vakiona, vai onkohan tehty omia virityksiä?

        Tämä on nyt jossittelua mutta ne saattavat himmettä ns. etuparkkivaloiksi kun ajovalot kytkeytyy päälle. ainakin joissain tarvike sarjoissa on tämä ominaisuus ja se on sallittua koska niiden luonne muuttuu himmetessään.


    • äälläeed

      Hyvä juttu tuo päivävalo. Laittelin itellekin sellaisen halvan sarjan, 30 e Kärkkäiseltä. Katsastusinssikin hyväksyi. Ne palaa yksinään.
      Monen keskustelijan mielestä ne valot täytyy näkyä niin ja niin hyvin. Eiköhän meidän vauhdeissa pitäisi havaita koko auto ilman valojakin jos näkö on kunnossa...?

    • PT865

      Tuollaiset Audi tai Mersu tyyliin palavat (siis parkkeina ajovalojen kanssa, päivävaloina ilman ajovaloja) löytyy ainakin tuolta:

      http://www.tori.fi/vi/4254140.htm

      Saa juuri sellaisen kuin haluaa :)

    • min6

      Hei kertokaas ihmiset tähän jonkinlainen vastaus. asensin meitin mersuun niin siis 200 e vm 2005 mersuun nämä päiväajo valot siihen sumarin viereen ja jokapåivä vastaan tulee näitä jotka jaksava vilkutella valojaan. ettei minulla muka ole valot päällä. kertokaa onko joku muu laitaanut päivävaloja 200 e mersuun ja onko samanlaista tehty teillekkin. niitä näkee paljon jotka ajavat parkit ja sumarit päällä. typerän näköistä mielestäni kiitos asiallisista vastauksista.

    • peltoukko

      Ajetaan vaan ne ihan oikeat valot päällä, varsinkin näin pimeään vuodenaikaan niin takana tulijakin näkee missä se rottelo edessä menee.

      • dlrddr

        Joo, laki määrää että jo hämärissä ajovalot päälle, ja Suomessa marras, joulu, tammi ja helmikuu on pilvisenä päivänä klo 12 lain mukaan oltava ajovalot kytkettynä hämärän takia.


    • avensis -07

      itse asensin päivävalosarjan omaan autoon seuraavasti nelinapaisen releen avulla:

      30=VIRTA
      86=HERÄTE eli PARKIT
      85=AJOVALOJEN VIRTAJOHTO
      87/87a=PÄIVÄVALOILLE

      kyseinen asennus toimii niin, että kun parkit on päällä niin päivävalot palaa ja kun ja kun laittaa ajovalot päälle niin päivävalot sammuu.....!!

      • pieleen meni

        Laiton kytkentä

        - autossasi ei enää ole pysäköintivaloja (koska ajovalotkin syttyvät kytkettäessä parkit päälle)

        - mikään ei estä käyttämästä päiväajovaloja ja sumuvaloja samanaikaisesti


    • sit on hyvä

      """" kyseinen asennus toimii niin, että kun parkit on päällä niin päivävalot palaa ja kun ja kun laittaa ajovalot päälle niin päivävalot sammuu.....!! """"""

      Muuta tuota kytkentää niin että päivävalot syttyy kun auton käynnistää, ja sammuu kun ajovalot kytketään, tai auto sammutetaan.

      • purkkapaikka

        > Muuta tuota kytkentää niin että päivävalot syttyy kun auton käynnistää, ja sammuu kun ajovalot kytketään, tai auto sammutetaan.

        Tämä kytkentä olisi erittäin helppo toteuttaa, jos valokytkimessä olisi 0-asento.

        Mutta kun japseissa 0 on jo ryövätty uusiokäyttöön - on tehty jokin hyppylanka/purukumiviritys, joka kytkee ajovalot päälle, kun valokytkin on nollilla ja moottori käy.

        Tämä ajovaloautomatiikaksi kutsuttu viritys pitää ensin poistaa.


    • et sillei

      """" Tämä ajovaloautomatiikaksi kutsuttu viritys pitää ensin poistaa. """"

      Minun autossa tämä tapahtuu auton tietsikalla, " Päiväajovalot POIS "

      • et sillei

        Googleta " autosi merkki drl off "

        Yleensä riittää erään releen yhden piuhan irroitus, jos ei tietsikan asetuksista onnistu.


      • aivot säästötilassa
        et sillei kirjoitti:

        Googleta " autosi merkki drl off "

        Yleensä riittää erään releen yhden piuhan irroitus, jos ei tietsikan asetuksista onnistu.

        Googleta "aivot"

        Nyt oltiin lisäämässä DRL vanhaan autoon, jossa sellaisia ei ole vakiona. Ei taida hirveästi auttaa etsiskellä ajotietokoneesta valintaa, joka poistaa päiväajovaloautomatiikan käytöstä.

        Niinpä suosittelen sinulle, että etsit omasta valikostasi kohdan "kytke aivot käyttöön".


    • et sillei

      """ Nyt oltiin lisäämässä DRL vanhaan autoon, jossa sellaisia ei ole vakiona. Ei taida hirveästi auttaa etsiskellä ajotietokoneesta valintaa, joka poistaa päiväajovaloautomatiikan käytöstä. """

      Tuolla Googlettamisella tarkoitinkin auton omien päiväajovalojen releen piuhan irroittamista, jolloin voidaan ne lisä-ledit kytkeä, eli juuri kuten "purkkapaikka" kirjoitti.

      Miksi sekaannut koko asiaan kun et siitä mitään ymmärrä.

      • petteri hikeentyi

        Hei janipetteri. Vähän pitäisi tuota terminologiaakin hallita. Vaikka sinä ymmärrät, että janipetterien kielellä ei-ladattava-akkupatteri takoittaa paristoa ja ladattava akkupatteri tarkoittaa akkua, niin kaikille tämä ei ole ihan selvää.

        Kuten ei sekään, että kun janipetteri selittää, miten päiväajovalot kytketään pois valikosta, niin todellisuudessa pitääkin katkaista hyppylanka, jolla on toteutettu ns. ajovaloautomatiikka (ajovalot palavat sytytysvirran ollessa kytkettynä.).


    • katsuri83

      Muistaako noissa asennuksissa myös, että ne eivät saa palaa yhtäaikaa etuvalojen kanssa. Ja että ne näyttää valkoista valoa.

    • HuomioValot

      Terve, jos kytkee päivä-huomiovalot tuolla yksinkertaisella releellä, niin toimiiko valaistus säädösten mukaan, jos asentaa ohjaamoon katkaisijan ko valoille, jolloin ne saa kytkettyä pois pelkkien parkkivalojen käyttämistä varten? Vanha huomiovalokytkentä siis?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1796
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1417
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1376
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1299
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1293
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1260
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1227
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      647
      1192
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1058
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      13
      1018
    Aihe