Tyhjäkäynnin säätö

KotiAsentaja

Miten säädetään 1,6 litran 16 venttiilisen bensamoottorin tyhjäkäyntiä?

Moottori ei tahdo kylmänä pysyä käynnissä risteyksissä, mutta lämmetessään toimii paremmin.

13

2961

Vastaukset

  • sinun tapauksessasi taitaa olla parempi että pirautat puhelimella autokorjaamolle ja tilaat ajan, eikö olekin helppoa.

    • Netistä löytyy aina näitä tyhjänkirjoittajia.


    • öpjköljkdäfsa kirjoitti:

      Netistä löytyy aina näitä tyhjänkirjoittajia.

      niinpä.


    • kgjsdagj kirjoitti:

      niinpä.

      ei kai?


    • öpjköljkdäfsa kirjoitti:

      Netistä löytyy aina näitä tyhjänkirjoittajia.

      en katso olevani tyhjänkirjoittaja, vaikka taisi tuo kirjoituksen aloitus olla vähän töksähtävä. Mutta näin se vaan nykyään on, se säätö on syytä katsoa kohdalleen testerillä, jota ei ihan joka pojan työkalupakista löydy, ainoa minkä voit itse tehdä ja saattaa auttaa vaivaan on, että katsot kaikki imusarjaan tulevat letkuliitokset ja tarkistat niiden eheyden, samalla voit myös tarkistaa imusarjan kiinnityksien kireyden.
      Edelleen olen silti sitä mieltä että älä rupea itse säätelemään, ilman kunnon laitteita voipi tulla hetken päästä asiaa varaosakauppaan.


    • hessu. kirjoitti:

      en katso olevani tyhjänkirjoittaja, vaikka taisi tuo kirjoituksen aloitus olla vähän töksähtävä. Mutta näin se vaan nykyään on, se säätö on syytä katsoa kohdalleen testerillä, jota ei ihan joka pojan työkalupakista löydy, ainoa minkä voit itse tehdä ja saattaa auttaa vaivaan on, että katsot kaikki imusarjaan tulevat letkuliitokset ja tarkistat niiden eheyden, samalla voit myös tarkistaa imusarjan kiinnityksien kireyden.
      Edelleen olen silti sitä mieltä että älä rupea itse säätelemään, ilman kunnon laitteita voipi tulla hetken päästä asiaa varaosakauppaan.

      Kiitos. Tarkistan imusarjan ja sen jälkeen sitten korjaamoon...


  • Tyhjäkäynti oli noin kaksataa kierrosta alle ohjekirjan arvon. Yritin lisätä vanhan ajan tapaan tyhjäkäyntiä läpän säätöruuvista, mutta kone lakkasi kokonaan käymästä kunnollista tyhjäkäyntiä ja sammuili liikenteessä esimerkiksi liikennevaloissa. Ei muuta kuin takaisin vanhaan säätöön ja korjaamolle. Korjaamossa säätivät ohjelmallisesti ohjearvoon. Mitään varsinaista ongelmaa ohjearvoa alemmasta tyhjäkäynnistä ei ollut.

    • Moottori alkoi sammuilemaan liikenteessä risteyksiin ja liikennevaloihin ja yleensäkin jos nopeutta hidasti ja kytkintä joutui pitämään pohjassa. Läpän akselin ohjaama tyhjäkäyntisäätimen ohjauskytkin ei toiminut ja tyhjäkäyntisäädin ei saanut tietoa että moottorin olisi pitänyt käydä tyhjäkäyntiä, vaan moottori sammui. Lisäsin säätöruuvista läpän sulkeutumaa ja sen seurauksena tyhjäkäyntisäätimen ohjauskytkin alkoi toimimaan ja moottori kävi normaalisti tyhjäkäyntiä. Uusimmista moottoreissa erillistä tyhjäkäyntisäätimen ohjauskytkintä ei välttämättä ole vaan se voi olla yhdistetty muihin toimintoihin ja aika yleisesti impulssi tyhjäkäyntisäätimelle tulee läpän asentotunnistimesta, mutta sekin on usein läpän avautumisesta riippuvainen.


  • Tyhjäkäyntiä ei ole säädettävissä lainkaan. Autossa on tyhjäkäyntimoottori (imusarjassa pieni mötikkä kahdella ruuvilla kiinni) joka säätää automaattisesti oikean kierrosluvun. Jos tyhjäkäyntimoottori on on jumissa ja kara on jäänyt "lämmin moottori" asentoon, niin ilmamäärä ei riitä kun kone on kylmä. Tyhjäkäyntimoottori liikuttaa karaa ja samalla säätää lisäilmaa ohi kaasuläpän. Jos vaihtaa uuden tyhjäkäyntimoottorin niin akun johto pitää irroittaa, kun vaihto on tehty, jotta kara liikkuu koko liikeratansa päästä päähän. Jos akkua ei irroita, niin tyhjäkäynti jää yli 2000 kierrokseen. Kun akku on kytketty, niin avaimesta virta päälle ja 20 sekunnin odotus, jotta kara ehtii liikkua päästä päähän. Nyt kara on löytänyt oikean kohdan ja jatkossa käynnistetään normaalisti.

    • Totta..Korjauskirjassakin mainitaan(alfamer)ettei säädettävissä. Omassa putsasin t.k.moottorin/solenoidin,muttei runsaasta mustasta pölystä huolimati auttanu.Ostan siis uuden tai koetan nyt pitkän tauon/puhd.välin jlk vinkkiäsi vanhalle osalle ensin,kiitän etukäteen vihjeestäsi.Syttypuolan vaihto tuli itellekin eteen,loppui ainakin käyntivika ja on taas kaikki sytkärit pelissä(uudet tulpatkin samalla vaihdettu tod.tarpeeseen.)


    • reilukerhoFrancecarsInFi kirjoitti:

      Totta..Korjauskirjassakin mainitaan(alfamer)ettei säädettävissä. Omassa putsasin t.k.moottorin/solenoidin,muttei runsaasta mustasta pölystä huolimati auttanu.Ostan siis uuden tai koetan nyt pitkän tauon/puhd.välin jlk vinkkiäsi vanhalle osalle ensin,kiitän etukäteen vihjeestäsi.Syttypuolan vaihto tuli itellekin eteen,loppui ainakin käyntivika ja on taas kaikki sytkärit pelissä(uudet tulpatkin samalla vaihdettu tod.tarpeeseen.)

      Ettei vain puuttuisi ne ratkaisevat sivut tuostakin, www.ago.fi maahantuomat Haynes-korjaamokirjat ovat paljon täydellisempiä?


  • minulla on Renault laguna 1.6 16v ja minun mielestä autoni tyhjäkäynti on liian matala noin 600 kierrosta minutissa ei riitä ohjaus tehostimeen mielestäni noin 900 kierrosta minutuissa riittäisi ohjaus tehotimen toimintaan että kuinka saan tyhjä käynnin suuremmaksi autoni on vuoden 2006 mallia

  • poden myös liian matalaa tyhjäkäynti 1.6 16v Renault lagunan kanssa ja tarvitsen neuvoa että saisin 900 kierrosta tyhjäkäynnin autooni nyt tyhjä käynti vaan 600 kierrosta minutissa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.