Vapaa vs Perinteinen, kumpi raskaampaa?

hiihtoheppu

Heps,

Olen reilu 30v mies, jolla kuntoilutausta, mutten ole n 10 vuoteen hiihtänyt luistelutyylillä, perinteisellä kyllä jonkin verran joka talvi. Perinteisellä tyylillä pääsen suht hyvää vauhtia ja jaksan pitkiäkin matkoja (20 km) aikalailla ongelmitta.

Olen nyt käynyt muutaman kerran hiihtämässä lainasuksilla vapaata tuommosia noin 5-10km pituisia lenkkejä, ja tunnelma on, että minulla on joko aivan tolkuttoman huono kunto, tai sitten vapaa on hirveän paljon raskaampi laji. Tuntuu, että pienetkin ylämäet vie täysin mehut ja tasaisellakin hiihtäminen on todella raskasta ja väkinäistä. Tuntuu, että pienenkin vauhdin jatkuva ylläpito on paljon paljon raskaampaa kuin perinteisellä tyylillä.

Onko tosiaan niin, että luistelutyyli on noin paljon raskaampaa touhua, vai onko minulla tekniikka täysin pershillään... ? :) Käsissä ja jaloissa on kohtuudella voimaa, ja perinteisellä tai muissa esim palloilulajeissa ei ole vaikeuksia. Mutta luistelun suhteellinen raskaus on ollut yllätys.

tv. Rapakuntoinen sunnuntaihiihtäjä

40

19674

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • domgen

takuulla yksin mietteittesi kanssa, sillä samaa asiaa olen minäkin pähkinyt. Sama vika täällä ja varmasti monella muulla, tosin olen iältäni tuplat mitä sinä, mutta tuskin se paljon asiaan vaikuttaa.. Itse hiihdän vuodessa jonkun 600 kilometriä perinteisellä ja kesällä pyöräilen ja rullaluistelen. Perinteisen hiihto sujuu kyllä hyvin, mutta ei luistelu. Omasta mielestäni se johtuu puutteellisesta tekniikasta ja siitä että sitä koettaa liika hosua kun koettaa lisätä vauhtia vaikka tekniikka sekoaa. Sen olen huomannut, että liikaa painan menemään yläkropalla koska siellä on enemmän voimaa, tosin sitä kyllä on jaloissakin, mutta huono tekniikka nähtävästi munaa tuon oikeaoppisen voimankäytön.

Koska ammattiapua ei ole lähipiirissä, niin sitä on vain koetettava luistella ja tarkkailla tekemiään virheitä, koettaen korjata niitä parhaansa mukaan. Vaikeata se tietysti on, mutta eiköhän sekin ajan kanssa korjaannu jos intoa riittää.

• jokusevaan

Kai sen ny järkiki sanoo että luistelu on kevyempää. Voi sauvoitta luistella piiiiitkiä matkoja kuhan laittaa tekniikan kuntoon. Moni vois koittaa mennä muutman kilsan pertsaa tasatyönnöllä ja sitte hiihtämällä mäet ylös. jne. ottaa mallia oikeista hiihtäjistä et miten vedetään perintesellä ni jo alkaa tuntua mut se on ni raskasta et moni menee sitte enemmin luistelulla

• skeittari

Yksi merkittävä syy luisteluhiihdon raskauteen verrattuna perinteisen tyylin hiihtoon on keli. Tänä talvena on ollut paljon kovia pakkasia. Teräväkiteinen pakkaslumi on myrkkyä luisteluhiihtäjille. Yleisin lausunto ko. kelissä hiihtävillä on, että ihan kuin santapaperilla hiihtäisi, myös suksien alta kuuluva narina kertoo huonosta luistosta, suksen liuku puuttuu ja on ns. työmiehen keli. Latu-urassa lumen kiteet ovat murskautuneet ja suksi liukuu siinä ihan erimalliin luin luisteluhiihdossa.
      Helpossa maastossa ja liukkaalla kelillä luisteluhiihto on huomattavasti helpompaa kuin perinteinen, vaikka se luistelutekniikka ei olisikaan aivan optimaalinen.

• sittenq

piti vielä sanoa että pakkaskelillaä pertsalla menee kyllä helpommin kun ura on tavallaan kova tai luikkaampi miten se sanotaan

• finölandiahiihtäjä

no josse keli jätjätään huomioimatta niin yleisesti ottaen pertsa on raskaampaa. ihan kuten juoksu raskaampaa kuin pyöräily ja uinti raskaampaa kuin juoksu- vieläkö epäselvää`?, vinki: triathlon

• vapaa-ajattelia

Minulla on tarkaalleen sama tilanne kuin sinulla. Luistelussa katkean melkeinpä heti ja perinteistä voi hiihdellä 12-14 km/h vauhtia pitkiäkin siivuja.
      Sen sijaan vapaalla tyylillä samalla vauhdilla ehdoton maksimi on 10 km ja enpä muista olleeni yhtä katki vuosikausiin. Tarkoitus olisi kuitenkin siirtää harjoittelua enemmän vapaalle ja koittaa josko se siitä vielä lähtisi sujumaan.

• Bunde G

Noin se meini minullakin, prikulleen, noin 20 v. sitten. Melko lailla samoista lähtökohdista ja ikää n. 30 v. Hihto tuntui tosi raskaalta ja ihmettelin miten tämän luistelun voi oppia että voisi vaikkapa kympin hiihtää koko ajan luistellen. Minulla ei ollut muuta konstia kuin luistella. Alkuun lyhyt pätkä ja siitä aina hieman pidentäen. Meni varmaan kolme talvea ennen kuin alkoi jollakin lailla luistamaan. Sitten välineitä hankkimaan, tekniikkaa tarkkailemaan, voitelua fiksaamaan... kaikki kokemuksen myötä. Nyt on ikää 53 v. ja luistelu on mukavaa touhua. Joten uskokaa vaan lujasti että kyllä tekin saatte luistelun kulkemaan, mutta vain ajan ja kilometrien jälkeen.

• tuo luistelu

Vähäinen hiihto ollut pari muutaman vuoden luistelua. Tekniikka on todella tärkeä asia. Itse luistelen aika paljon jäällä joka vuosi. Perustekniikan saa kuntoon, ennen maastoon lähtöä.

• amatööri jo 20v

Luisteluhiihdossa on ihan eri tekniikka -> eri lihasryhmät. Monesti huono tekniikka( huono suksi) aiheuttaa sen, että suksea ei saa liukumaan. Tästä johtuu kova työnteko joka kyllä vie mehut. Liu'uttaminen on luisteluhiihdon perusperiaate.

• käristys

Kaverini jonka kanssa Lapin laduilla viikko hiihdeltiin, totesi myös että luistelussa käytetään enemmän jalkoja ja käden ojentajia. Perinteisessä voi käyttää enemmän koko yläkroppaa. Molemmissa keskivartalon lihaskunto on myös tärkeä, sillä sieltähän se voiman alku sekä työntöihin että potkuihin lähtee.
        Minä hiihdin vapaata ja hän perinteistä. En olisi hänen kyydissään perinteisellä pärjännyt. Vapaalla pärjäsin paitsi ylämäet. Hän meni kepoisesti Isomettännousunkin perinteisellä pysähtymättä, minun oli pakko pysähtyä puhaltamaan ja päästämään sykettä alaspäin.
        Kolme tärkeintä asiaa kaikissa liikuntalajeissa ovat mielestäni:
        1. Tekniikka
        2. Rentous (pitkää matkaa ei jaksa jos vääntää väkisin)
        3. Kunto voima

• 500km talvessa

about yhtälailla. kyllä pienempiä lihaksia eli ojentajia rasittaa nempi pertsa vaikka siinä pakaroillakin potkitaan. onha se selvä että luistelulla pääsee nopeempaa se tarkoittaa sitä että samalla voimalla pääset pitemmälle. ihan selvä että luistelu on kevyempää kuin pertsa. eli tiivistetään vielä. jotta pertsalla pääsisit samaa vauhtia sun on pukittava paljon kovempaa näkeehän se ladullakin. ja tämä taas vie nopeemmin voimia. koska kukaan ei jaksa / voi jaloilla isoilla lihaksilla pukkia koko ajan

• a b c

Vähän yksinkertaistetusti sanottuna perinteinen on hiihtoa käsillä ja luistelu hiihtoa jaloilla.

• koulutettu hieroja

perinteinen hiihto rasittaa kehoa tasapuolisemmin kuin luistelu.n.85%kehon lihaksista on silloin käytössä kun perinteisellä hiihdellään.

• Painonnostajahiiht.

mielestäni yksinkertaistettuna.

Itse en tosin ole hiihdon ekspertti, enkä liikuntatieteellisessä, vaikka yliopistossa olenkin...no asiaan.

Itse hiihdän pelkästään luistelutyylillä. Kyllä nyt on luisteluhiihto helppoa, kun on jäinen latupohja. Kuukausi sitten, kun oli nihkeä pakkaskeli, niin kyllä oli luisteluhiihto raskasta, vaikka voimaa onkin varmaan se 2*kertaa ka. hiihtäjän voimataso.

Hiihtäjänä olen keskinkertainen ja jotkut ohittavat minut ja minä ohitan jotkut.

Perstuntuma onkin se, että tekniikka ratkaisee paljon ei voima (tiedän huippuhiihtäjien voimaarvoista paljonkin - Jyväskylässä kun ollaan). Toinen on tuo keli.

Siis luisteluhiihtoon vaikuutta keli ja tekniikka, ei niinkään voima-arvot.

Tämä minun puelueellinen mielipiteeni :D

• nähtävä!
        Painonnostajahiiht. kirjoitti:

mielestäni yksinkertaistettuna.

Itse en tosin ole hiihdon ekspertti, enkä liikuntatieteellisessä, vaikka yliopistossa olenkin...no asiaan.

Itse hiihdän pelkästään luistelutyylillä. Kyllä nyt on luisteluhiihto helppoa, kun on jäinen latupohja. Kuukausi sitten, kun oli nihkeä pakkaskeli, niin kyllä oli luisteluhiihto raskasta, vaikka voimaa onkin varmaan se 2*kertaa ka. hiihtäjän voimataso.

Hiihtäjänä olen keskinkertainen ja jotkut ohittavat minut ja minä ohitan jotkut.

Perstuntuma onkin se, että tekniikka ratkaisee paljon ei voima (tiedän huippuhiihtäjien voimaarvoista paljonkin - Jyväskylässä kun ollaan). Toinen on tuo keli.

Siis luisteluhiihtoon vaikuutta keli ja tekniikka, ei niinkään voima-arvot.

Tämä minun puelueellinen mielipiteeni :D

panenpas minäkin omat kokemukset ja "neuvot"tuosta luistelun raskaudesta/
        keveydestä.oon nelikymppinen ja pari talvea luisteluhiihdellyt.viime vuonna kertyi
        n.1000km.tänä talvena muiden kiireiden ja pakkaskelien takia vähemmän.
        oikean jäykkyiset sukset ovat todellakin kaiken a ja o.alussa minullakin oli
        20 kiloo kevyemmän kaverin vanhat sukset,pehmeällä uralla ihan ok,mutta kovalla
        tajutonta lipsumista sivulle,eli alta karkaamista potkussa,polvet ja nilkat jännittämisestä tuskilla!
        nyt on uudet ja passelit sivakat joilla ONNISTUU luistelu niin kovalla ku pehmeälläki alustalla.
        pikku hiljaa alkaa löytyä TEKNIIKKA ja TASAPAINO joita vaaditaan tommoseen rauhalliseen ja
        nautittavaan hiihtelyyn.sinnikkäästi harjoittelemalla sitä alkaa nousta suksien VÄLISTÄ
        suksien PÄÄLLE,siis siihen LIUKUUN!!!

• ihme ajattelutapaa
        koulutettu hieroja kirjoitti:

perinteinen hiihto rasittaa kehoa tasapuolisemmin kuin luistelu.n.85%kehon lihaksista on silloin käytössä kun perinteisellä hiihdellään.

kuka pipipää näitä miinuksia jakelee . hieroja puhuu faktaa. lukekekaa juoksijalehtee joku numero vuodensisällä----

• vai käsin...finnland

ei tod. jaloista se voima tulee tasasella sit se siirretään keskivartalon kautta hartiohin vään kuni nyrkkeillyä. tasatyönnöt tehdään vatsaliikkeillä.

• Harjoittelua!

Nelisen vuotta sitten hankin ekat luikkarit, eikä tosiaan jaksanut muutamaa sataa metriä eteenpäin. Itseasiassa en pysynyt edes kunnolla pysytyssä niillä. Yhtä kaikki kipinä oli kuitenkin syttynyt, ja viime talvaena tuli ruvettua oikesti enemmän kuntoilemaan ja harjoittamaan tekniikkaa, kaikki tieto tekniikasta mitä vaan mistään löyty tuli hamstrattua. Täksi kaudeksi tuli ihan tilattua uudet luikkarit joka ei todellakaan ollut vika tikki. Sukset tosiaan pitää suuntansa ja Wassu ja mogren-tekniikatkin kuuluvat jo jossain määrin tekniikkaani, tosin vain helpossa maastossa. Eikä sen eka luistelukokemuksen jälkeen tullut uskottua, että tuli eka finlandia viiskymppiä nyt hiihdeltyä vapaalla. Reilu kolme ja puoli tuntia siinä letkan jatkeena meni hiihdossa aikaa, mutta näin kuntoilijana ei onneksi se aika ole tärkein vaan se itsensä yllättäminen/voittaminen.
      Ei muuta kun kovaa treeniä vain ja siihen tekniikkaan keskittymistä, niin kyllä se siitä lähtee. En kyllä lähtisi vähättelemään tuota väline puolta tuossa luisteluhiihdossa. Aika olennainen osa kokonaisuudessa, että sukset ovat vakaat.

• Whiskyyyy

En ollut tätä talvea ennen ikinä luistellen hiihtänyt kunnon välineillä. Perinteistä olen hiihtänyt todella paljon. Ekalla kertaa tänä talvena kunnon vehkeillä kun menin vapaata tyyliä, niin meno oli tuskallista, mutta silti lähes yhtä vikkelää kuin perinteisen hiihto. Toinen kerta oli jo paljon kevyempi. Neljännellä pääsin jo lähes perinteisen nopeuksiin, ja en ollut lenkin jälkeen läheskään niin väsynyt kuin perinteisellä suoritetun lenkin jälkeen. Vapaan hiihto on paljon kevyempää, kun tekniikka on kunnossa (toki tekniikat kuormittavat eri lihaksia.) Tekniikan saa kuntoon harjoittelemalla. Toki ylämäet ovat raskaita, ja en niitä itse pysty vielä menemään kaikkia luistellen, mutta ovathan ne raskaita myös perinteisellä :) Kannattaa ensimmäisiä vapaan hiihtoja tehdä kovapohjaisella ladulla, jossa ei ole paljon jyrkkiä mäkiä. Siinä saa helpoiten hiottua tekniikkaa, ja suksi luistaa komeasti. Sitten kun on saanut tekniikan kuntoon, niin pystyy menemään myös heikommilla keleillä.

Alussa se on joka tapauksessa vaikeaa, koska kroppa ei ole tottunut. Pakotat itsestäsi jonkun 10 km lenkin, vaikka välillä levähtäen, niin seuraavalla kertaa se 10 km ei ehkä enää tunnu missään. Harjoittelun jälkeen saatat huomata, että menet nopeutta, josta ei pertsalla voinut edes kuvitella, ja et väsy läheskään yhtä paljon.

Sen jälkeen kun koitin itse enemmän vapaalla hiihtää, niin menetin puolet siitä kunnioituksesta, jota koin, kun vapaalla hiihtäjä meni ohi, kun menin mielestäni perinteisellä kovaa vauhtia eteen päin :) Jos joku ohittaa mun pertsalla, kun hiihdän vapaata, niin joudun kyllä nostamaan hattua.

Itse tänä talvena tullut hiihdettyä vapaata, jos on huonot kelit (nollan ympäristössä) ja perinteistä kylmemmällä. Ei täten tarvitse noiden voiteiden kanssa niin paljon asustella.

• suksijanainen

Pähkäilyä...kummalla tyylillä? naisihminen... ikää vajaati 60v. Tasamaalla 20 km menee kevyesti vapaalla. Tänä talvena mittarissa n. 250 km. Pertsaa en ole hiihtänyt kuin muutamia kertoja viime vuosina. Askarruttaa onko reitti kuitenkin liian raskas vapaalla?? Toisaalta jos en saa pitoja kohdilleen...sekin on yhtä tuskaa. Apuva!! Kommentteja odottelen.

• graniittichief
        suksijanainen kirjoitti:

Pähkäilyä...kummalla tyylillä? naisihminen... ikää vajaati 60v. Tasamaalla 20 km menee kevyesti vapaalla. Tänä talvena mittarissa n. 250 km. Pertsaa en ole hiihtänyt kuin muutamia kertoja viime vuosina. Askarruttaa onko reitti kuitenkin liian raskas vapaalla?? Toisaalta jos en saa pitoja kohdilleen...sekin on yhtä tuskaa. Apuva!! Kommentteja odottelen.

Huomio on ollut itselläni, että hyvin progressiivsesti luisteluhiihto kevenee ja paranee. Tekniikka tuo vauhtia ja vauhti helpottaa tekniikkaa. Joku maaginen kynnysnopeus vaan pitää ylittää.

Selvähän on, että kun on pitkät rennot liu'ut tulee hommasta kevyempää. Ja pitkät liu't saa kun suksi lähtee suoraan painopisteen alta kapealla V-asennolla. Kapean V-asennon saa suksille on on vauhtia.

• kuntohiihtelijä.
        suksijanainen kirjoitti:

Voihan tuohon ottaa kelivaruksen. Jos ei edeltävinä päivinä tullut hirveästi lunta, eli alusta kova, sekä mielellään vielä pikkupakkanen, että suksi luistaa pelkillä painonsiirroilla (paitsi tietysti ylämäkiin) niin eiköhän tuo olisi ihan mahdollista vapaalla, jos kakskymppiäkin menee suht helposti.

Tietysti hyvä jos ois kokemusta myös vauhdikkaista laskuistakin, että reissun voi tehdä turvallisesti.

Viime vuonna noissa laskuissa ei paljon latuja ollut, mikä teki niistä haastavat...

• suksijanainen
        kuntohiihtelijä. kirjoitti:

Voihan tuohon ottaa kelivaruksen. Jos ei edeltävinä päivinä tullut hirveästi lunta, eli alusta kova, sekä mielellään vielä pikkupakkanen, että suksi luistaa pelkillä painonsiirroilla (paitsi tietysti ylämäkiin) niin eiköhän tuo olisi ihan mahdollista vapaalla, jos kakskymppiäkin menee suht helposti.

Tietysti hyvä jos ois kokemusta myös vauhdikkaista laskuistakin, että reissun voi tehdä turvallisesti.

Viime vuonna noissa laskuissa ei paljon latuja ollut, mikä teki niistä haastavat...

Kiitos kannustavasta kommentista. Eilen oli sellainen keli että ladulla tarvinnut muuta kuin silloin tällöin pukata vauhtia, siinä mietiskelin että tällä kelillä hiihtää vaikka mihin;) Mäenlaskutaitoa on kyllä...vaaka alkaa kallistua...Vielä voiteluvinkkejä, kiitos.

• olls_vm_man

Jotta luisteluhiihto onnistuisi niin siinä pitää olla huomattavasti parempi kunto kuin perinteisen hiihtäjällä. Suksen täytyy pysyä liu'ussa jatkuvasti ja siten se vaatii enemmän potkuvoimaa. Perinteistä on helppo hiihtää hitaasti ja huonommallakin kunnolla. Mutta että perinteisellä pääsee eteenpäinkin niin siinä pitää olla jo kuntoa. Eli käytännössä luisteluhiihto on haarakävelyä jos suksi ei pysy luistossa ja perinteinen nyt on perinteistä meni lujaa tai hitaasti. Kun perinteisellä tavalla on saanut kunnon tarpeeksi korkealle jotta luistelu onnistuu niin in aika sama vetääkö perinteisellä vai luistelutyylillä koska sama matka samaan aikaan kuluttaa kutakuinkin yhtä paljon kaloreita tyyliin katsomatta.

• kaikkii osaava

ei kunto vaa ntekniikka. jos pertsalaisella on huono kunto se menee kävelyksi kun ei osaa hiihtää sutjakasti. ihan tekniikkaa se luistelu on.

• läskipoika

Yksinkertaisesti luisteluhiihdon infernaalinen raskaus johtuu tästä kuvitteellisesta tapahtumaketjusta, josta voit omalta osaltasi poistaa muutamia kohtia ja silti se on edelleen raskasta ;)

* väärän jäykkyyden sukset, suksi ei auta ponnistusta --> huono hapenottokyky --> huono lihaskunto --> väärä tekniikka, ei uskalla seistä suksen päällä, suksi kyntää kantillaan, ei luista, energiaa kuluu liikaa tasapainon hallintaan --> raskasta.

Perinteisellä voi aina säädellä vauhtia helpommin, koska suksen ei tarvitse koko ajan liukua, siksi se on iisimpää. Se on tuo luisteluhiihto kuin vapaauinti: jos tekniikka on väärä, pitää olla todella rautainen kondis, jotta siitä ei tulisi kamalaa kyntämistä ja raskasta.

• tewgq

suksen jäyykkyydellä ei oo paljonkaa tekemistä kun ykit tasatyöntöö. mulla on suksenpohjat osin säleillä eikä se menoa hidasta kun poweria ylhäältä /keskeltä löytyy. totta että ilman tasatyöntöö on hankalampaa jossei ole pitoa, mutta kyllä kävelyks menee monilla kun ei yhtää oo lihasvoimaa vaikka penkissa nousisisikin mitä

• 32v-----

tuntuu olevan päivän selvä että ne jotka alaaste iästä ova hiihtäneet lähes joka talvi osaavat LUE VIITSIVÄT hiihtää pertsaa (siihen ei tavita kuin pito teippi ja parempi lijhaskunto (tsapuolisempi). ainakin itse hiihdän pertsaa ja monet ei tämmösellä tuprukelillä ohi luistele saati nousussa hiihdän ni luistelijat kävelee kun ei luista. tottakai ne peilijäällä ohi tahtoo keväpuolella mennä. hiihtelene joskus 2-3 tasatyäntää tai sit tasatyöntää ja luistelua vapaan suksilla. toisen kerran pelkä pertsaa eli yleensäkin harrastan kaikee niin onnistuu kaikki yhtävahvasti. arvosta pertsaa koska tukee enmmmän juoksua ja jokapäiväistä liikkumista ilman väkinäistö könöasentoa

• jeessjejeesshh

Luistelussa tasapaino ja tekniikka on niin tärkeitä. Mutta onhan se nyt selvä homma että on raskaampi hiihtää vaikka 15km perinteisellä kuin luistelulla, kun perinteisellä on hitaampaa, kestää pitempään.

Oon alle 30v mies ja joskus ennen olin olevinaan taitavakin luisteluhiihtäjä.
      Viime vuosina taas en oo hiihtäny oikeestaan ollenkaan luistelua.
      Syyt on semmoset, että luisteluhiihto on niin kummallisen epäsymmetristä, ylämäessä kädet tekee vähän eri liikettä, ja jalat menee eri suuntiin, polvet ja lonkat vääntyilee kummallisesti ylämäessä.
      Ja se tasapaino pitäisi opetella uudestaan kuntoon. Tosin tasasella, esim järven jäällä on mukavaa hiihtää luistelua.

Perinteisellä tyylillä kädet tekee samanlaista liikettä, samoin jalat. Tosin oon ajatellu, että vois tehdä hyvää saada "uusia ärsykkeitä" hiihtämällä luistelua, kyllähän se eri tavalla kuormittaa.

• hiihtäjä_vm_86

Onhan se nyt hienompaa vetää luistellen kaikkien mummojen ja pappojen ohi jotka lykkivät tasatyönnöllä väkisin ylämäkeen xD

• Vedon lyöjä

Mennään noin kahden kuukauden päästä työporukan kanssa hiihtokisoihin. Matkana 30km. En ole hiihtänyt 25 vuoteen yhtään kertaa. Kunto ihan ok. Ikää lähes 40v. Painoa 120kg joka ei kyllä tule olemaan sama kisapäivänä. Kumpaa tyyliä suosittelette lähteä harjoittelemaan? Kävin tänään kokeilemassa luistelua ja huh huh voin sanoa että olipahan vaikeeta.

• luistellenko

Mennään noin kahden kuukauden päästä työporukan kanssa hiihtokisoihin. Matkana 30km. En ole hiihtänyt 25 vuoteen yhtään kertaa. Kunto ihan ok. Ikää lähes 40v. Painoa 120kg joka ei kyllä tule olemaan sama kisapäivänä. Kumpaa tyyliä suosittelette lähteä harjoittelemaan? Kävin tänään kokeilemassa luistelua ja huh huh voin sanoa että olipahan vaikeeta.

Perinteisellä tyylillä on varmepaa lähteä. Jos ja kun luistelun tekniikka ei ole kunnossa, voi matkanteosta tulla tosi vaikeaa.
        Perinteisellä voi "kävellä" sukset jalassa pidemmänkin matkan.

• Hmmm....
        luistellenko kirjoitti:

Perinteisellä tyylillä on varmepaa lähteä. Jos ja kun luistelun tekniikka ei ole kunnossa, voi matkanteosta tulla tosi vaikeaa.
        Perinteisellä voi "kävellä" sukset jalassa pidemmänkin matkan.

Toisaalta jos pitovoitelu epäonnistuu, voi meno olla vaikeaa. Jos lumi tarttuu pohjaan tai jos lipsuu...

• Kilpa hiihtäjä

Luistelu hiihto on raskaampaa kuin perinteinen hiihto.

• ei kilpa hiihtäjä

Sulle voi olla, mutta muuten kevyempää.

• ota haaste
        ei kilpa hiihtäjä kirjoitti:

Sulle voi olla, mutta muuten kevyempää.

lyön tonnin vetoa että hiihdän kovempaa kuin sinä

• ei kilpa hiihtäjä
        ota haaste kirjoitti:

Mitä tekemistä tuolla vedonlyönnillä on hiihtotapojen raskauden kanssa !
        Aina löytyy joku, joka hiihtää kovempaa kuin toinen !!

• kalju kauko

Molemmat on tosi rankkoja kun vähän väliä on käytävä pusikossa runkkaamassa (se on aika kivaa puuhaa kuitenkin).

• luisteluu

Luistelu on kevyempää. Luistelen päivittäin 20-25km. Perinteistä en viittis noin paljon hiihtää, enkä varmaan jaksaiskaan.

• 95 kg luistelija

Keli vaikuttaa myös tosi paljon varsinkin jos painoa on hiukan enemmän keskiverto jampalla. Nyt on niin pehmeät baanat, että ei saa kunnon liukua tulemaan luisteluhiihdossa kun suksi uppoaa hankeen. Pitkissä nousuissa sykkeet yli 180 jos halusi edes jotenkin liikkua eteenpäin, muuten olisi mennyt haarakävelyksi. Itsekseen siinä nousuissa naureskelin usein kuultua tokaisua kuinka kevyeltä tuo luisteluhiihto näyttää. No tosiaan sit kun tulee pakkasta ja pohja kovenee niin onhan luistelu taas puolet kevyempää ja varmaan myös pertsaa kevyempää. Mutta nyt se on varmasti paljon raskaampaa kuin pertsa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3195
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1152
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1022
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      867
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe