Mää ole hualestunu,
mu oravani o hukas,
ollu mont päivää.
Mää e ymmär.
Mihi se o joutunu,
onk se kuallu?
Onk se hauka kynsis
tai näärä hampais
tai viä pahempaa?
Onk ruakinnas vikkaa,
liia harvaa tai
heikkolaatust?
Mää myännä,
molempii o ollu.
Ko mää hermostui.
Se kanto piiloo
se ko mää laural.
Mää aloi säännöstel.
Ny se sit o hukas .
Se ei kai luattanu
toimeetulo pysyvyytee.
Kai se keräs puskurii
pakkasii vaste
ja huanoi aikoi.
Sillai kai määki tekisi,
jos mää olisi orava
tai vaik ihminenki.
Orava hukas
6
290
Vastaukset
toivotaan, että oravasi löytää takaisin.
Murre on jälleen rikastuttanut runoasi,
ilman sitä se jäisi varmaankin hyvin valjuksi
arkisen aiheensa vuoksi.
Meidän lintulaudalla niitä on parhaimmillaan neljä,
voisin lähettää yhden luoksesi =)- tee.
Juu, piti välillä palata murrerunoon, vaikka arvaan, etteivät kaikki siitä pidä. Minusta se silti joihinkin aiheisiin sopii, joten riskeeraan pitämiset. Tämäkin oli sellainen aihe, josta oli mukava kirjoittaa lapsille ja lapsenmielisille, mutta mikään vakava muoto ei käynyt. Joten murteella siis.
Vakavan runon kirjoittaminen murteella onkin vaikeaa, vaikka olen sitäkin joskus kokeillut.
Kiitos oravatarjouksesta - ja muutenkin! - annikatr.
tee. kirjoitti:
Juu, piti välillä palata murrerunoon, vaikka arvaan, etteivät kaikki siitä pidä. Minusta se silti joihinkin aiheisiin sopii, joten riskeeraan pitämiset. Tämäkin oli sellainen aihe, josta oli mukava kirjoittaa lapsille ja lapsenmielisille, mutta mikään vakava muoto ei käynyt. Joten murteella siis.
Vakavan runon kirjoittaminen murteella onkin vaikeaa, vaikka olen sitäkin joskus kokeillut.
Kiitos oravatarjouksesta - ja muutenkin!Länsimurretta taitamattoman täytyy tarkasti lukea , että runon sisin löytyy. Tälläinen lapsenmielinen ja lapsellinen pitää runosta, murre elävöittää kerrontaa.
- tee.
annikatr. kirjoitti:
Länsimurretta taitamattoman täytyy tarkasti lukea , että runon sisin löytyy. Tälläinen lapsenmielinen ja lapsellinen pitää runosta, murre elävöittää kerrontaa.
Mukava, että sait sentään selvää ja vielä vastasitkin. Näissä lyhissä länsimurteissa on yksi aika helppo ymmärtämistä auttava sääntö, lisää vain sanan loppuun toisen puolen, niin kyllä se alkaa suomea muistuttaa.
Juu ja se orava - se vain halusi rangaista ja huolestuttaa minua laiminlyöntini takia. Tänään hän suvaitsi taas tulla käymään.
- Mysteriet
Kui mul tuli täst runost miäle yks elokuva - Hamsteri...
Ja Sää vihovviimone irvileuka menit ja runttasit toho loppuu tommose ansanki, jollekka mää nauroi nii makiaste et melki purasi kiäleeni ;D
Tää o nii hiano!- tee.
Kyllä näistä oravista vähän hamsterit tulevat mieleen, myös ihmisten puuhat. Hauska kirja se Huovisen Hamsterit, elokuvana en ole tainnutkaan nähdä. Huumori on muuten vaikea ja vakava laji, runossa varsinkin.
Mutta yritetään silti vähän keventää. Kiitos käynnistä ystäväni!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.284548- 343326
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1823135- 102168
- 1571730
- 121718
- 251681
- 1011257
- 1371097
Mua ei ole rengastettu, vaikka asunkin jonkun kanssa
Siihen on esteitä. Sinä taas olet rengastettu yksilö. En jaa aviovuodetta kenenkään kanssa, enkä mitään muutakaan.14954