Kumpi vastaa asunto-osakeyhtiössä rikkinäisen patteritermostaatin vaihtamisesta ja siitä aiheutuvista kuluista, osakas vai yhtiö?
Patteritermostaatin vaihto
17
7211
Vastaukset
- Asioistateitävä
Vastaus löytyy varmasti "vastuun jako taulukosta", jollainen tulisi olla jokaisella omassa kämpässään asuvalla.
En ymmärrä tämän palstan vouhotusta vastuunjakotaulukosta. Vastuunjako perustuu asunto-osakeyhtiölakiin, ja kunkin yhtiön yhtiöjärjestykseen (mikäli on poikkeamia AsOyL:sta). Vastuunjakotaulukolla ei voi poiketa edellämainituista, joten se on käytännössä turha paperi.
Alkuperäisen kysyjän tapauksessa yhtiö on velvollinen korjaamaan rikkoutuneen termostaatin, mutta laskuttaa sen osakkaalta mikäli osakas on sen rikkonut.- kaikkitietävä???
Välittäjä_LKV kirjoitti:
En ymmärrä tämän palstan vouhotusta vastuunjakotaulukosta. Vastuunjako perustuu asunto-osakeyhtiölakiin, ja kunkin yhtiön yhtiöjärjestykseen (mikäli on poikkeamia AsOyL:sta). Vastuunjakotaulukolla ei voi poiketa edellämainituista, joten se on käytännössä turha paperi.
Alkuperäisen kysyjän tapauksessa yhtiö on velvollinen korjaamaan rikkoutuneen termostaatin, mutta laskuttaa sen osakkaalta mikäli osakas on sen rikkonut.Kyllä se vastuunjakotaulukko on olemassa kaikissa hyvin hoidetuissa taloyhtiöissä.
Nimen omaan sellainen, joka on hyväksytty yhtiökokouksessa ja joka ei ole ristiriidassa as oy lain kanssa.
Tätä suosittelee esim. Kiinteistöliitto, koska se selkiyttää vastuita taloyhtiössä ja ehkäisee omalta osaltaan myös turhia riitoja korjausvastuista.
http://www.taloyhtio.net/asuminen/vastuunjakotaulukko/
- --
Koska vain yhtiö/huolto tietää millainen termostaatti ja mihin asteikkoon se säädetään (yhtiön etu että oikein säädetty jne.) Tarkista huoltofirmalta tai isännöitsijältä.
- niinpä niin
Jos termostaatti on viallinen siitä huolehtii taloyhtiö mutta jos sinä olet rikkonut sen niin sinä.
Tässä tarkoitan että siinä on sinun aiheuttama ukoinen vamma esim iskenyt sitä vahingossa vaikka
tuolilla. - Hallituksen pj.
Eli aina taloyhtiön menot maksaa osakas.
Eri asia miten eli hoitovastke tulee aina osakkaan maksettavaksi tai jos rikot termostaatin esim. tuolilla niin isännöitsijä päättää maksatko sen suoraan vai pistääkö hän laskun taloyhtiön maksettavaksi silti osakkaana maksat sen aina.
Tosin oikeus ja kohtuus että rikkoja maksaa sen suoraan, mutta isännöitsijän on monessa tapauksessa helpompi laittaa se yhtiön pikkiin, näin säästyy selittelyltä ja selvittelemiseltä.
Mutta kuten moni tietää et jos vuokralainen asuu yhtiössä on monesti helpompi periä kustannukset kaikilta osakkailta kun asunnon osakkaalta.
Tietysti moni ymmärtää et miksi siististi asuvan pitää maksaa välinpitämmättmien hajottamat patteritermostaatit (poikenneet vääntimet) nykyisin tuntuu et ei ajatella miten joillakin un tyypillistä maksatuttaa omia menoja toisilla, eli tarkailkaa ja kyselkää isännöitsijältä yhtiökokouksest mistä menot on kertynyt, sillä yksi termostaatin vääntimen vaihto maksaa noin 250- 400 ekee ja jos niitä on huoneistossa rikotu 4kpl titte varmaan mistä laskua syntyy.- vau.
aikas tyyristä. Meillä kyllä on vaihdettu itse termostaatit. Termostaatit ei mene niin helpolla rikki, kun ne kääntää ylöspäin. näin lapsetkaan ei saa leikeissä niitä tuhottua, eikä itse lyö niihin jalkaansa.
- Hans Lankari
Harvoin se itse venttiili menee vaihtoon, useinmiten vika on jumittunut neula !
- Ei toimi oikein
vau. kirjoitti:
aikas tyyristä. Meillä kyllä on vaihdettu itse termostaatit. Termostaatit ei mene niin helpolla rikki, kun ne kääntää ylöspäin. näin lapsetkaan ei saa leikeissä niitä tuhottua, eikä itse lyö niihin jalkaansa.
ei pidä asentaa ylöspäin, ellei kyseessä ole ns. Irtoanturilla varustettu malli.
- kokemusta on
Järkevintä on vaihtaa itse ( ainakin jos on itse rikkonut termostaatin ), kulut jää muutamaan euroon.
Käytetyn termostaatin saa LVI - alan osto- ja myyntiliikkeestä alle 10,- hintaan, vaihtoa varten tarvitsee ainoastaan esim. isot pihdit ja itse työ sujuu hetkessä. - Jyrcelö
kokemusta on kirjoitti:
Järkevintä on vaihtaa itse ( ainakin jos on itse rikkonut termostaatin ), kulut jää muutamaan euroon.
Käytetyn termostaatin saa LVI - alan osto- ja myyntiliikkeestä alle 10,- hintaan, vaihtoa varten tarvitsee ainoastaan esim. isot pihdit ja itse työ sujuu hetkessä.Pitääkö termostaattikin ostaa käytettynä
Ja vaihtaa itse?Pahimpia pommiosakeyhtiöitä ovat juuri ne jotka säästävät kaikesta. Tehrään ite ja "säästetään". Elvytellään niitä venttiilin neuloja joka syksy mutta missään nimessä ei putkaria kutsuta.. kaikki muutkin remontit on ihan turhaa kun säästetään ... loput hoitaa caterpillar.
Aitoja pidetään maalilla pystyssä ja sit on hyvä.. - huoltomees
Uusi termari ei maksa kun muutaman kympin. Ei kannata käytettyjä laitella. Vaihtokin hyvin yksinkertaista
- Anonyymi
huoltomees kirjoitti:
Uusi termari ei maksa kun muutaman kympin. Ei kannata käytettyjä laitella. Vaihtokin hyvin yksinkertaista
Mitäs sitten, kun neula lähtee irti ja vettä alkaa tulvimaan sisälle?
- Anonyymi
Kuuma vesi, tulee kaukona, putkesta menee patteriin ja siintää takaisin, kaulkolämmitys ,kattilaan, mitä ja vit.....,siinä thermostaattia Tarvii??
- Anonyymi
Viina menee alas kurkusta. Mihin siinä kontrollia tarvii?
- Anonyymi
Kaukolämmitysvesi ei muuten kierrä pattereissa.
- Anonyymi
Oli aika nostaa tämäkin aloitus..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83296MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681848Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5401549Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin751156Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja60966Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59796Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758