Patteritermostaatin vaihto

tietoja vailla

Kumpi vastaa asunto-osakeyhtiössä rikkinäisen patteritermostaatin vaihtamisesta ja siitä aiheutuvista kuluista, osakas vai yhtiö?

16

6508

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asioistateitävä

      Vastaus löytyy varmasti "vastuun jako taulukosta", jollainen tulisi olla jokaisella omassa kämpässään asuvalla.

      • En ymmärrä tämän palstan vouhotusta vastuunjakotaulukosta. Vastuunjako perustuu asunto-osakeyhtiölakiin, ja kunkin yhtiön yhtiöjärjestykseen (mikäli on poikkeamia AsOyL:sta). Vastuunjakotaulukolla ei voi poiketa edellämainituista, joten se on käytännössä turha paperi.

        Alkuperäisen kysyjän tapauksessa yhtiö on velvollinen korjaamaan rikkoutuneen termostaatin, mutta laskuttaa sen osakkaalta mikäli osakas on sen rikkonut.


      • kaikkitietävä???
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        En ymmärrä tämän palstan vouhotusta vastuunjakotaulukosta. Vastuunjako perustuu asunto-osakeyhtiölakiin, ja kunkin yhtiön yhtiöjärjestykseen (mikäli on poikkeamia AsOyL:sta). Vastuunjakotaulukolla ei voi poiketa edellämainituista, joten se on käytännössä turha paperi.

        Alkuperäisen kysyjän tapauksessa yhtiö on velvollinen korjaamaan rikkoutuneen termostaatin, mutta laskuttaa sen osakkaalta mikäli osakas on sen rikkonut.

        Kyllä se vastuunjakotaulukko on olemassa kaikissa hyvin hoidetuissa taloyhtiöissä.
        Nimen omaan sellainen, joka on hyväksytty yhtiökokouksessa ja joka ei ole ristiriidassa as oy lain kanssa.

        Tätä suosittelee esim. Kiinteistöliitto, koska se selkiyttää vastuita taloyhtiössä ja ehkäisee omalta osaltaan myös turhia riitoja korjausvastuista.

        http://www.taloyhtio.net/asuminen/vastuunjakotaulukko/


    • --

      Koska vain yhtiö/huolto tietää millainen termostaatti ja mihin asteikkoon se säädetään (yhtiön etu että oikein säädetty jne.) Tarkista huoltofirmalta tai isännöitsijältä.

    • niinpä niin

      Jos termostaatti on viallinen siitä huolehtii taloyhtiö mutta jos sinä olet rikkonut sen niin sinä.
      Tässä tarkoitan että siinä on sinun aiheuttama ukoinen vamma esim iskenyt sitä vahingossa vaikka
      tuolilla.

    • Hallituksen pj.

      Eli aina taloyhtiön menot maksaa osakas.
      Eri asia miten eli hoitovastke tulee aina osakkaan maksettavaksi tai jos rikot termostaatin esim. tuolilla niin isännöitsijä päättää maksatko sen suoraan vai pistääkö hän laskun taloyhtiön maksettavaksi silti osakkaana maksat sen aina.
      Tosin oikeus ja kohtuus että rikkoja maksaa sen suoraan, mutta isännöitsijän on monessa tapauksessa helpompi laittaa se yhtiön pikkiin, näin säästyy selittelyltä ja selvittelemiseltä.
      Mutta kuten moni tietää et jos vuokralainen asuu yhtiössä on monesti helpompi periä kustannukset kaikilta osakkailta kun asunnon osakkaalta.
      Tietysti moni ymmärtää et miksi siististi asuvan pitää maksaa välinpitämmättmien hajottamat patteritermostaatit (poikenneet vääntimet) nykyisin tuntuu et ei ajatella miten joillakin un tyypillistä maksatuttaa omia menoja toisilla, eli tarkailkaa ja kyselkää isännöitsijältä yhtiökokouksest mistä menot on kertynyt, sillä yksi termostaatin vääntimen vaihto maksaa noin 250- 400 ekee ja jos niitä on huoneistossa rikotu 4kpl titte varmaan mistä laskua syntyy.

      • vau.

        aikas tyyristä. Meillä kyllä on vaihdettu itse termostaatit. Termostaatit ei mene niin helpolla rikki, kun ne kääntää ylöspäin. näin lapsetkaan ei saa leikeissä niitä tuhottua, eikä itse lyö niihin jalkaansa.


      • Hans Lankari

        Harvoin se itse venttiili menee vaihtoon, useinmiten vika on jumittunut neula !


      • Ei toimi oikein
        vau. kirjoitti:

        aikas tyyristä. Meillä kyllä on vaihdettu itse termostaatit. Termostaatit ei mene niin helpolla rikki, kun ne kääntää ylöspäin. näin lapsetkaan ei saa leikeissä niitä tuhottua, eikä itse lyö niihin jalkaansa.

        ei pidä asentaa ylöspäin, ellei kyseessä ole ns. Irtoanturilla varustettu malli.


      • kokemusta on

        Järkevintä on vaihtaa itse ( ainakin jos on itse rikkonut termostaatin ), kulut jää muutamaan euroon.
        Käytetyn termostaatin saa LVI - alan osto- ja myyntiliikkeestä alle 10,- hintaan, vaihtoa varten tarvitsee ainoastaan esim. isot pihdit ja itse työ sujuu hetkessä.


      • Jyrcelö
        kokemusta on kirjoitti:

        Järkevintä on vaihtaa itse ( ainakin jos on itse rikkonut termostaatin ), kulut jää muutamaan euroon.
        Käytetyn termostaatin saa LVI - alan osto- ja myyntiliikkeestä alle 10,- hintaan, vaihtoa varten tarvitsee ainoastaan esim. isot pihdit ja itse työ sujuu hetkessä.

        Pitääkö termostaattikin ostaa käytettynä
        Ja vaihtaa itse?Pahimpia pommiosakeyhtiöitä ovat juuri ne jotka säästävät kaikesta. Tehrään ite ja "säästetään". Elvytellään niitä venttiilin neuloja joka syksy mutta missään nimessä ei putkaria kutsuta.. kaikki muutkin remontit on ihan turhaa kun säästetään ... loput hoitaa caterpillar.

        Aitoja pidetään maalilla pystyssä ja sit on hyvä..


      • huoltomees

        Uusi termari ei maksa kun muutaman kympin. Ei kannata käytettyjä laitella. Vaihtokin hyvin yksinkertaista


    • Anonyymi

      Kuuma vesi, tulee kaukona, putkesta menee patteriin ja siintää takaisin, kaulkolämmitys ,kattilaan, mitä ja vit.....,siinä thermostaattia Tarvii??

      • Anonyymi

        Viina menee alas kurkusta. Mihin siinä kontrollia tarvii?


      • Anonyymi

        Kaukolämmitysvesi ei muuten kierrä pattereissa.


    • Anonyymi

      Oli aika nostaa tämäkin aloitus..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5604
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      57
      1718
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe