Lehane

booky

Vanha harppukin täällä innostuu. Kylläpä Scorsesen ohjaus Shutter Island ja aiemmin aivan väärin imelänä pitämäni DiCaprio tekevät kunniaa Dennis Lehanen dekkarille. Totisesti. Harvoin yhdistän kirjan ja kuvan ja mielelläni pidän ne erilläni, kun molemmat ovat omanlaisiansa vertailematta. Mielitiettyjen kohdalla on pakko tehdä poikkeus.

Elokuva ei häviä dekkarille millään tavoin, päinvastoin. Ennustan kuvasta klassikon kaltaista. Elokuvien must, jota lapsenlapsemmekin elektronisista vempaimistaan tulvaisuudessa silmäilevät, arvelen. Usein en intoile kaikista suuren meren takaisista tempauksista, mutta täytyy myöntää, että kyllä ne amerikkalaiset osaavat. Josko Lehanessa oli muistaakseni jotain eurooppalaistakin sukujuurta.

3

419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Merieex

      Olen lukenut kaikki mitä Dennis Lehane on kirjoittanut, ja pidän kovasti. Shutter Island taitaa olla suosikkini (tosin Gone Baby Gone on aika lähellä).

      Odotin elokuvaa ristiriitaisin tuntein sillä mietin, miten kirjan maailman ja juonen kuvittaminen voi mitenkään onnistua? Olin kuitenkin todella iloisesti yllättynyt. Elokuva oli loistavasti toteutettu; onnistui pitämään kirjan kaikki tärkeät elementit, ja luomaan ahdistavan ja painostavan tunnelman.

      Ja vielä pluspisteet Scorseselle lopun pienestä muutoksesta, joka itse asiassa teki lopusta vielä koskettavamman. Sitä sai pohtia vielä jälkeenpäinkin pitkään, mikä on aina hienoa, kun niin paljon näkee elokuvia jotka unohtaa jo ennen kuin on päässyt salista ulko-ovelle.

    • Kirja on vielä lukematta, joten en pidä kiirettä elokuviin menolla. Lehane on ollut viime vuosien suurimpia ilonaiheitani dekkarien saralla. Menneisyyden ote ja Kenzie/Gennaro-sarja ovat lajityyppinsä valioita.

      Eiköhän Lehanen sukujuuret ole syvällä Irlannin mullassa. Jos ei muuten niin ainakin parin sukupolven takaa.

    • alvari.raappavaara

      Meikäläinen kyyninen korppukin piti elokuvasta, samoin armas vaimoni. DiCapriosta voi sanoa samaa kuin Clint Eastwoodista, paranee vanhetessaan. Mihin vielä ehtiikään. Kirjaa en ole lukenut, kai. Olisin saattanut pudota kärryiltä jossain vaiheessa. Niin kävi elokuvassakin, mutta takaisin kyytiin kipuaminen onnistui. Upeaa kuvausta ja asiaakin lobotomian vaikeista vuosista. Kuvalisella upeudella en tosiaan tarkoita, että koko Venetsia pitää räjäyttää taivaan tuuliin tai hukuttaa Kalifornia, jotta vaativa katsoja olisi tyydytetty.
      Rohkenen suositella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe