Talo pk-seudulle

Millehän alkaisi

Olemme rakennuttamassa pk-seudulle noin 130 neliön rakennusta. Olemme saaneet joitain rajouksia talopakettifirmoilta. Sitten kuulin kuitenkin parin miehen rakennusfirmasta joka oli tehnyt tuttavalleni hyvää jälkeä. Heidän mukaansa talo rakentuisi yhdellä miehellä noin seitsemään kuukauteen ja kahdella muutamaan kuukauteen. Tässä olisi mukana sokkeli ja sisätyöt. Laskeskelin että tällä kaavalla hinta jäisi työn osalta reiluun 30 000 euroon. Mielestäni tämä olisi sinänsä hyvin kohtuullinen summa, vaikka siihen tulisi kymppitonni tai reilu lisääkin. Aloin kuitenkin laskeskella että taitaa tulla materiaalikustannukset aika hirvittävän suuriksi eli lieöhän sittenkin olisi parempi ottaa valmistalo ja palkata sitten apuvoimia sisätöihin.Eli osasitteko antaa karkeaa arviota mitä tulisi maksamaan tällaisen yhteensä 130 neliön kaksikerroksisen rakennuksen tarvikkeet (talopaketin vesikatto päällä-vaiheeseen verrattuna):

- seinät, eristeet yms.
- katto aina vesikattovaiheeseen asti
- ikkunat
- ovet
- lukot
- välipoha
- yms.

Lisäksi taidetaan tarvita talopakettiin verrattuna ainakin rakennesuunnittelu.

Tavarat saa huhujen mukaan edullisesti kyseisten kavereiden kautta (väittävät etteivät ota välistä ja saabat hyvät alennukset). Kiitos paljon vinkeistä :) !

7

587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Late_Plania menossa

      voit ainostaan vertailla kun pyydät tarjouksen suurelementti tai valmistalotoimittajilta.

      Jos heput tekevät pitkästä tavarasta on vaikeata sanoa. Varmastikin pitäisi ihan virallinen tarjous saada niiltä. Sun on ihan pakko varmistaa mitä taloja ne ovat tehneet. Ja sun pitää pyytää niiltä nähtäväksi talon
      jonka ovat tehneet. Ellei, niin unohda ne. riski on se että että et saa koskaan talosi valmiiksi, vaikka
      olisikin edullinen hinta. Näitä "lupailijoita" ja "hyviä alennuksia" saavia raksamiehiä on yllin kyllin.
      Laadustakin pitää maksaa (siis työmiehen laadusta).

      Taloprojektiin kun kuuluu paljon muutakin kun runko ja sokkeli. esim lvi, sähkö lämmitys suunnittelu
      ja sen urakointi. Pitkästä tavarasta niin siihen menee 7-8 kk. Suurelementillä n 5-6 kk. (sokkelin ja maatyön jälkeen). Valmistalo viikossa.

      30 000 runkoineen ja sisätöineen valmiiksi ei päde. Kysy tarkalleen mistä hinta koostuu.

      Katso talokirjoja ja pyydä suurelementti ja valmistalo tarjouksia jotka mahtuu tontille.

      • Millehän alkaisi

        Juu kiitos vastauksesta! Tuo 30 000 oli mun oma alustava laskutoimitus sen mukaisesti että yksi ammattilainen tekisi talon seitsemässä kuukaudessa (kuten arvio oli, kahden kohdalla laskisin kuitenkin ajaksi suhteessa enemmän eli 4.5 kuukautta). Kieltämättä se tuntuu hurjan pieneltä summalta ja ehkäpä taloa ei siis tehdä valmiiksi tuossa ajassa? On jännää ettei kukaan oikein osaa heittää pitkästä tehdyn talon materiaalikustannuksia, vaikka varmasti niitäkin rakentajia löytyy. LVI- ja sähkötyöt pitäisi teetättää joka tapauksessa eli se ei liity tähän, ellei sitten ota talo ihan valmiina avaimet käteen-pakettina.


      • woodi alla
        Millehän alkaisi kirjoitti:

        Juu kiitos vastauksesta! Tuo 30 000 oli mun oma alustava laskutoimitus sen mukaisesti että yksi ammattilainen tekisi talon seitsemässä kuukaudessa (kuten arvio oli, kahden kohdalla laskisin kuitenkin ajaksi suhteessa enemmän eli 4.5 kuukautta). Kieltämättä se tuntuu hurjan pieneltä summalta ja ehkäpä taloa ei siis tehdä valmiiksi tuossa ajassa? On jännää ettei kukaan oikein osaa heittää pitkästä tehdyn talon materiaalikustannuksia, vaikka varmasti niitäkin rakentajia löytyy. LVI- ja sähkötyöt pitäisi teetättää joka tapauksessa eli se ei liity tähän, ellei sitten ota talo ihan valmiina avaimet käteen-pakettina.

        Kyllähän talosta hyvän saa jos tekee pitkästä. Pitää sitten kans valita timpurit huolella. Kannattaa kysellä kyseisten kaverien asiakkailta vaikka viideltä edelliseltä työmaalta. Varmaan alkaa muodostumaan kokonaiskäsitys miten on hommat sujunut ja kuinka sopimuksista ym lupauksista on pidetty kiinni. Vastaavat mestarit voisi olla hyviä haastateltavia myöskin kyseisiltä työmailta. Hyvät timpurit ovat muuten aika hyvin työllistettyjä tälläkin hetkellä. Hintaa ei sitten kannata tuijottaa liikaa, kunnollisesta työstä kannattaa maksaa heti alkuvaiheessa, jäävät ne kallit korjaukset pois. Seitsemän kuukautta tuntuu aika nopealta, sanoisin itse vuosi.
        Jos maksatte itse palkan sivukulut voisi 30 000 olla järkeen käyvä, jos kaverit maksaa itse ja alvit kans... on epäilyttävän halpa.
        Itselläni on pitkästä tavarasta huolella tehty talo ja olen kyllä tyytyväinen. Timpurin palkka alveineen noin 60 000, maksoi itselleen yellit ja vakuutukset ym.
        Tavarat tulivat osittain hänen kauttaan, kertoi saavansa tavarat rakennusliikehinnoilla ja myyvänsä ne meille samalla hinnalla kuin itse rakentajahinnalla olisimme saaneet rautakaupasta. Maksoimme niiltä osin vain käytetystä materiaalista.
        Viimeisen päälle rakennettuna 120 neliötä tuli maksamaan 260 000 euroa. Lopputulosta kehtaa esitellä ylpeänä. Ei mielestäni kallis, ehkä joku saattaa saada pakettinsa halvemmalla, pystytäänkö esim. pystytystä siirtämään viikolla eteenpäin, jos juuri sen tärkeän viikon ajan sataa aivan kaatamalla! Varmasti lirahtaa vettä jonnekin mihin ei pitäis.
        Tässä vain tämän yhden talon esimerkki, kun useampia ei olla rakennettu.


      • Millehän alkaisi
        woodi alla kirjoitti:

        Kyllähän talosta hyvän saa jos tekee pitkästä. Pitää sitten kans valita timpurit huolella. Kannattaa kysellä kyseisten kaverien asiakkailta vaikka viideltä edelliseltä työmaalta. Varmaan alkaa muodostumaan kokonaiskäsitys miten on hommat sujunut ja kuinka sopimuksista ym lupauksista on pidetty kiinni. Vastaavat mestarit voisi olla hyviä haastateltavia myöskin kyseisiltä työmailta. Hyvät timpurit ovat muuten aika hyvin työllistettyjä tälläkin hetkellä. Hintaa ei sitten kannata tuijottaa liikaa, kunnollisesta työstä kannattaa maksaa heti alkuvaiheessa, jäävät ne kallit korjaukset pois. Seitsemän kuukautta tuntuu aika nopealta, sanoisin itse vuosi.
        Jos maksatte itse palkan sivukulut voisi 30 000 olla järkeen käyvä, jos kaverit maksaa itse ja alvit kans... on epäilyttävän halpa.
        Itselläni on pitkästä tavarasta huolella tehty talo ja olen kyllä tyytyväinen. Timpurin palkka alveineen noin 60 000, maksoi itselleen yellit ja vakuutukset ym.
        Tavarat tulivat osittain hänen kauttaan, kertoi saavansa tavarat rakennusliikehinnoilla ja myyvänsä ne meille samalla hinnalla kuin itse rakentajahinnalla olisimme saaneet rautakaupasta. Maksoimme niiltä osin vain käytetystä materiaalista.
        Viimeisen päälle rakennettuna 120 neliötä tuli maksamaan 260 000 euroa. Lopputulosta kehtaa esitellä ylpeänä. Ei mielestäni kallis, ehkä joku saattaa saada pakettinsa halvemmalla, pystytäänkö esim. pystytystä siirtämään viikolla eteenpäin, jos juuri sen tärkeän viikon ajan sataa aivan kaatamalla! Varmasti lirahtaa vettä jonnekin mihin ei pitäis.
        Tässä vain tämän yhden talon esimerkki, kun useampia ei olla rakennettu.

        Suurkiitos vastauksestasi! Mites tuo 260 000 euroa, siinä on siis kaikki mukana (sähkö, lvi, kalusteet yms.)? Eli lähinnä kiinnostaisi paljonko maksoi tarvikkeet vesikatto-vaiheeseen asti. Toki sitä on varmaan vaikea sanoa tarkasti mutta karkeakin arvaus kiinnostaisi. Tuo vesikatto päälle-vaihe kun on se mitä mittojen mukaan rakennuttavat talovalmistajat yleensä tarjoavat. Eli puuverhous, eristeet, tuulensuojalevyt, kattomateriaalit, ikkunat, ovet ja kumppanit. Ehkä myös perustusmateriaalit. Näillä pääsisi jo hieman pähkäilyissä eteenpäin.


      • woodi alla
        Millehän alkaisi kirjoitti:

        Suurkiitos vastauksestasi! Mites tuo 260 000 euroa, siinä on siis kaikki mukana (sähkö, lvi, kalusteet yms.)? Eli lähinnä kiinnostaisi paljonko maksoi tarvikkeet vesikatto-vaiheeseen asti. Toki sitä on varmaan vaikea sanoa tarkasti mutta karkeakin arvaus kiinnostaisi. Tuo vesikatto päälle-vaihe kun on se mitä mittojen mukaan rakennuttavat talovalmistajat yleensä tarjoavat. Eli puuverhous, eristeet, tuulensuojalevyt, kattomateriaalit, ikkunat, ovet ja kumppanit. Ehkä myös perustusmateriaalit. Näillä pääsisi jo hieman pähkäilyissä eteenpäin.

        Aika vaikee tolleen arvioida, tämä hintahan sisälti myös tontin 12 000 ja liittymä maksut (vesi, sähkö), lisäksi oma jätevesipuhdistamo. Ikkkunat ja ovet ovat erikoispuusepällä teetetty, talopaketeissa on ns. 10 vuoden huoltovapaa ikkunat ja ovet jotka tosiaan tuon ajan kuluttua alkavat olla elinkaarensa ehtoopuolella.
        Joissain työvaiheissa pakettiratkaisuissa on runsaasti katetta, kuten ruoteiden ja aluskatteen asennus, jolla kallis paketti saadaan "säältä suojaan". Tuttava kertoi heille kyseisen työvaiheen suorittamista 6000 eurolla! Pitää muistaa, tarvikkeet sisältyy pakettiin! Tuttavan kolmen hengen timpuriporukka selvisi työstä vähän reippaalla päivällä. Vinkki!
        Ehkä helppo rahastaa kun kyseessä on suuret omaisuudet ja työvaiheen vaatima tarkka aikataulu.

        Pitää tässä vaiheessa oman kokemukseni kautta kertoa, itsekin laskeskelin eri tarveaineiden menekkejä ja niiden hintoja. Kirjasin vihkoon hintoja kuten: harkot 5000, styroksit 1500, kattotuolit 2500 ym., mutta jätin pikkutarvikkeet vähemmälle huomiolle. Niitä nauloja, ruuveja, vaahtoja massoja litkuja mitälie mömmöjä heloja ja kaikkea sälää kuluu aivan tolkuttomasti ja maksaa paljon, jos oikein lasket jälkeenpäin yhteen. Näistä lähirautakauppias tekee sievoisen tilin, katehan on sälässä 3-10 kertainen. Kukaan tuskin osaa tätä kuluerää kertoa kovin tarkasti etukäteen.
        Lopetetaan pelottelu, kokeile pari kolme kustannusarvio ohjelmaa läpi, selviää suuruusluokat parhaiten. Arkkitehti sen lopullisen hinnan päättää ehkä joskus tahtomattaan.
        Jos itse haluaa osallistua, kannattaa käydä siivoamassa työmaa joka päivä. Viisaampien mukaan sillä säästää 5-15% kokonaisbudjetissa! Hyvä palkka kun samalla voi tarkistella työn jäljen. Siisti työmaa helpottaa ja nopeuttaa ammattilaisten työtä.
        Paras varmaan vertailla hintoja tekemällä kustannusarvio kummallakin rakennustavalla.
        Ehkä vertailussa kannattaa antaa painottaa asioita joita itse arvostaa. Pitkästä rakentaen on mahdollisuus saada erilainen koti kuin ne "kaikki muut".


      • woodi alla
        woodi alla kirjoitti:

        Aika vaikee tolleen arvioida, tämä hintahan sisälti myös tontin 12 000 ja liittymä maksut (vesi, sähkö), lisäksi oma jätevesipuhdistamo. Ikkkunat ja ovet ovat erikoispuusepällä teetetty, talopaketeissa on ns. 10 vuoden huoltovapaa ikkunat ja ovet jotka tosiaan tuon ajan kuluttua alkavat olla elinkaarensa ehtoopuolella.
        Joissain työvaiheissa pakettiratkaisuissa on runsaasti katetta, kuten ruoteiden ja aluskatteen asennus, jolla kallis paketti saadaan "säältä suojaan". Tuttava kertoi heille kyseisen työvaiheen suorittamista 6000 eurolla! Pitää muistaa, tarvikkeet sisältyy pakettiin! Tuttavan kolmen hengen timpuriporukka selvisi työstä vähän reippaalla päivällä. Vinkki!
        Ehkä helppo rahastaa kun kyseessä on suuret omaisuudet ja työvaiheen vaatima tarkka aikataulu.

        Pitää tässä vaiheessa oman kokemukseni kautta kertoa, itsekin laskeskelin eri tarveaineiden menekkejä ja niiden hintoja. Kirjasin vihkoon hintoja kuten: harkot 5000, styroksit 1500, kattotuolit 2500 ym., mutta jätin pikkutarvikkeet vähemmälle huomiolle. Niitä nauloja, ruuveja, vaahtoja massoja litkuja mitälie mömmöjä heloja ja kaikkea sälää kuluu aivan tolkuttomasti ja maksaa paljon, jos oikein lasket jälkeenpäin yhteen. Näistä lähirautakauppias tekee sievoisen tilin, katehan on sälässä 3-10 kertainen. Kukaan tuskin osaa tätä kuluerää kertoa kovin tarkasti etukäteen.
        Lopetetaan pelottelu, kokeile pari kolme kustannusarvio ohjelmaa läpi, selviää suuruusluokat parhaiten. Arkkitehti sen lopullisen hinnan päättää ehkä joskus tahtomattaan.
        Jos itse haluaa osallistua, kannattaa käydä siivoamassa työmaa joka päivä. Viisaampien mukaan sillä säästää 5-15% kokonaisbudjetissa! Hyvä palkka kun samalla voi tarkistella työn jäljen. Siisti työmaa helpottaa ja nopeuttaa ammattilaisten työtä.
        Paras varmaan vertailla hintoja tekemällä kustannusarvio kummallakin rakennustavalla.
        Ehkä vertailussa kannattaa antaa painottaa asioita joita itse arvostaa. Pitkästä rakentaen on mahdollisuus saada erilainen koti kuin ne "kaikki muut".

        "Säältäsuojaan" työvaiheen talotehtaan tarjous oli 6000 euroa. :)


    • ...katsoa talopakettifirmojen nettisivuilta hinnastoja. Sieltä kun löytää pelkän materiaalitoimituksen ja siitä hinnasta ottaa ensin pois 15 % (ja sitten vielä suunnitelmien hinnan), niin on aika hyvä tavoitehinta omalle hankinnalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      661
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe