Roborovski?

roborovski vai muu?

Olen 14 vuotias ja haluaisin kääpiöhamsteri roborovskin. Jokaisessa kirjassa ja muissa netti tiedoissa sanotaan, että niitä voi pitää kahta samassa häkissä. Mutta epäröin. Kääpiöhamsterit yleisesti kohdissa sanotaan, että ne tulevat toimeen nuorena, mutta ne eivät tule toimeen vanhempana. Päteekö sama roborovskin kohdalla? Vai voiko ne pitää yhdessä samassa häkissä lopuun asti? Onko jollain kokemusta kahdesta roborovskista jotka ovat samassa häkissä? Kaikki tieto roborovskeista vastaanotetaan.

26

4336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • weewwewe

      Täällä tietoa ainakin: http://www.hamsteriyhdistys.net/kaapionhoitoohje.php

      Eli roborovski joka on myöskin kääpiöhamsteri pitää eniten pareittain tai laumassa asumisesta, toki tappeluja voi tulla jolloin pitää erottaa, mutta ne yleisesti ottaen voivat tulla hyvin toimeen yhdessä vanhempanakin.

      Riippuu tietysti ihan tuurista toimiiko.

      • roborovski vai muu?

        Kiitos! :)


      • oottt
        roborovski vai muu? kirjoitti:

        Kiitos! :)

        meijän robot piti erottaa nyt tyttli asustelee yksinään....


    • juupajuujajeps

      Juu, pari samasta poikueesta toimii yleensä aivan loistavasti.

      Häkki ei ole roboille sopiva asunto, vaan terraario tai duna.

      • gugaa

        että robo elää neljä vuotta? Koska meillä tällä hetkellä robo joka 1 v, ja sille hankimme toisen pian kaveriksi koska sen kaveri kuoli hieman aikaa sitten kun oli 3,11 vuotta eli onko normia että robo elää niin vanhaksi? Pitäisikö ilmoittaa jonnekin että näin vanha yksilö tms.? Kiitos jos kerrotte koska tietty haluan tietää miten robo kantaa voi parantaa tai muuta koska olen vasta aloittelija.
        kakki robo tieto vastaan otetaan!


      • gugaa
        gugaa kirjoitti:

        että robo elää neljä vuotta? Koska meillä tällä hetkellä robo joka 1 v, ja sille hankimme toisen pian kaveriksi koska sen kaveri kuoli hieman aikaa sitten kun oli 3,11 vuotta eli onko normia että robo elää niin vanhaksi? Pitäisikö ilmoittaa jonnekin että näin vanha yksilö tms.? Kiitos jos kerrotte koska tietty haluan tietää miten robo kantaa voi parantaa tai muuta koska olen vasta aloittelija.
        kakki robo tieto vastaan otetaan!

        siis kaikki robi tieto vastaan otetaan eikä kakki


      • Jorwaws
        gugaa kirjoitti:

        siis kaikki robi tieto vastaan otetaan eikä kakki

        On tuo 3.11v melkoisen vanha robolle tai yleensä hamsulle, yleensä elävät 1.5-2.5 vuotta, mutta eipä tuosta tarvitse mihinkään ilmoittaa kuitenkaan, voit olla tyytyväinen että hamsullasi on ollut noin kauan aikaa nauttia elämästään.


    • miniomppu

      Robot ovat vilkkaita lauma eläimiä, joita suositellaan olevan vähintään kaksi, jopa kolme neljä samassa häkissä (dunassa). Ne ovat niin vilkkaita ja sosiaalisia muihin hamstereihin verrattuna että ne tarvitsevat lajitovereita ympärilleen. Ihminen ei korvaa toista roboa.

    • hamssukkeli

      robot EI oo laumaeläimiä. mulla on yks robo ja josjus ulkona ku me oltii mun kaverin robon kaa ni ne rupes tappelee. eli niitä ei sais olla kahta samas häkis

      (jokku kyl saattaa tulla toimee muittenki hamsujen kaa mut ei kaikki)

    • Roboexpertti

      Robot ei oo laumaeläimiä, mutta ne voi tulla apaattisiksi, jos ne on yksin. Tämä ei tietenkään päde kaikkien robojen kohdalla, mutta ikävän monen.

      Roboja voi laittaa samaan dunaan, mutta dunan täytyy olla riittävän tilava. Mutta jos robot alkaa tappelemaan, ne täytyy erottaa. Laita mieluiten kaksi samaa sukupuolta olevaa roboa, ellet halua poikasia. Ne kannattaa laittaa yhteen luovutusiässä, eli n. 5-9 viikon ikäisinä.

    • humpaaaaus

      No mulla ainakin on kaksi robotyttöä samassa terraariossa, tulee todella hyvin toimeen keskenään. :---) Onnea sulle hamsterinhankintaan!

    • joskeliini

      Meillä on nyt yks robo mut päätettiin hankkii toinen. Onko kannattavaa?? :)

    • on mäkin oon tehny samallai jos niille tulee sit tappeluita niin ne on leikkitappeluita

    • etfefersg

      Roboja täytyy AINA ottaa vähintään kaksi, ellet sitten ota kasvattajalta, joka pystyy myymään sinulle yksilön, jonka on todennut olevan kykynemätön elämään laumassa. Tämä on kuitenkin todella harvinaista, eli aina aluksi otetaan vähintään se kaksi.

      Joskus voi tulla tappeluita ja sitten toiset pitää tietenkin erottaa, mutta näin ei kuitenkaan robojen kanssa käy kovin usein.

      • VilliPurrilo

        *kröhöm* Robot pärjäävät hyvin myös yksikseen, eli ei tosiaankaan ole pakko ottaa kahta roboa! Vaikka ne pärjäävät, ja jopa tykkäävät olla lajitoverien seurassa, se ei tarkoita että niitä pitää aina olla kaksi tai useampi! On hyvä myös muistaa, että hamsterit ovat erakoita, eli viihtyvät hyvin myös yksikseen. Itselläni on kaksi robo naarasta ja yksi campelli uros. Tytöt asustelevat kahdestaan ja hyvin pärjäilee. Välillä voi tulla pientä "kinaa" jos olen antanut ensin toiselle herkun enkä ole ehtinyt antaa toiselle, niin ns" kina " alkaa siitä yhdestä herkusta jonka olen ehtinyt laittaa. xD Pointtini tässä tekstissä on se, että robot voivat yhtä hyvin elää joko yhdessä kaverien kanssa tai yksin. :)


    • WenlaRo

      Mun yhdellä kaverilla on vaan yksi,ja mä saan nyt ehkä robon ja mä ottasin vaan yhen,mutta nyt oon ottanu selvälle et ne saattaa tulla apaattisiksi,mitä se tarkottaa? Mutta jos nyt ostaisin eäinkaupasta yhden?

    • gerbiilejä?

      Niiden toimeentulemisesta mä en oikeen osaa sanoo mitään, koska en oo asiaan niinkään perehtynyt, mutta entäs gerbiilit?
      Ettet sitten sellaisesta kiinnostuisi, koska mun tietääkseni gerbiilit tulee toimeen yleisesti ottaen kaikkien lajitoveriensa kanssa.(?) Ja plussaa (ainakin mun mielestä) antaa se, että gerbiilit ovat päiväeläimiä ja elämät pidempään. :--)
      Itselläni on syyrialainen hamsteri, jonka päädyin ottamaan tiukan harkinnan jälkeen, koska toisena vaihtoehtona oli ne gerbiilit.

    • Hamsuneiti

      Apaattinen kuvaa surullista ja masentunutta, eli Robo saattaa olla apaattinen jos joutuu elämään yksin.

      Eläinkaupat ja kasvattajatkaan eivät toivottavasti myy sinulle vain yhtä roboa, ne voivat tulla hyvinkin toimeen kaksin tai jopa usean robon laumassa (huom tilava terraario tällöin) Roboja täytyy ensin ostaa kaksi samasta poikueesta ja kokeilla tulevatko ne toimeen, jos tappeluita tai alistamista ilmenee, tulee ne erottaa eli ostaa toinen terraario tai myydä toinen hamstereista toiseen kotiin.

      Jos haluat vain yhden hamsterin niin osta kultahamsteri tai talvikko joohan? Ne viihtyvät yksin..Roboja ei tulisi laittaa yksin testaamatta tuleeko se toimeen lajitoverin kanssa..

    • Robo vei sydämen

      Näyttää viestiketju olevan aika kauan aikaa sitten aloitettu, mutta kerron oman hamsterien erottamis-tarinani, jos se vaikka samankaltaisessa tilanteessa auttaa jotakuta:
      meillä siis kaksi uros-roborovskia ja näyttivät tulevan aluksi loistavasti juttuun. Joskin alusta asti katselin toisen yksilön etuilua hieman ihmetellen. Ajattelin, että ehkä se johtuu muutosta tai siitä aiheutuneesta stressistä.
      Ei mennyt kuitenkaan kauan kun juuri tämä toinen, etuilevampi alkoi mielestäni suorastaan alistamaan toista. Aina piti myös päästä jokaisen uuden asian äärelle kaveria ennen.
      Pieniä tappeluita pidin aluksi leikkinä vaikka pelottikin, että mitä jos käy huonosti.
      Uusi juoksupyörä se sitten sai minut tarttumaan toimeen. Kummatkin halusivat juosta ja kun toinen yritti tulla mukaan, alkoi kamala nahistelu. Yksi ilta nahistelu muuttui ihan suoranaiseksi takaa-ajoksi ja vinkaisuiksi - siis ihan väkivaltaiseksi tappeluksi. Säikähdin kamalasti ja erotin pienet mussukat heti toisistaan. Onneksi kumpikaan ei saanut haavoja.
      Laitoin toisen heistä yöksi suureen ja korkeaan muovilaatikkoon, jonne pohjalle purua ja heinää, juoma-astian, kuivamuonaa, siementangon ja muuta tuttua. Toisen jätin dunaan samanlaisen varustuksen kanssa.
      Toinen häkki ja välittömästi jos robot tai muut hamsterit ryhtyvät riitapukareiksi! Minua informoitiin jo hamsterien hankkimistilanteessa, että näin voi joskus käydä ja silloin on varauduttava erottamaan kaverit toisistaan.
      En usko, että hamsteri kuolee apatiaan tai yksinäisyyteen jos hän saa tarpeeksi puuhaa ja virikkeitä päivittäin.
      Ottakaa selvää asioista ennen kuin hankitte pieniä jyrsijöitä, tai mitä tahansa eläimiä. Roborovskit ovat pieniä ja sellainen on edullista ja helppoa saada. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että niiden hyvinvoinnista voisi vähät välittää jos ei joku ilta jaksakaan laittaa tuoreruokaa tms. Lemmikkieläin on elävä olento ja siihen on sitouduttava.
      Pitäkää huolta pienistä! :)

    • Robo??

      Itseltäni kuoli juuri vähän aikaa sitten Talvikko tyttö....on vielä poika Talvikko mutta tyhjän panttina on se tyttö talvikon häkki...Joten aijjon ottaa Roboja kaksi.pituus dunassa on yli 55cm joten käykö?Talvikkoani on kova ikävä

    • robobobobobobo

      en oo lukenu aiempia vastauksia, joten älkää valittako jos tulee sama vastaus...
      Mut ensinnäkää en suosittele roboo ekaks hamsuks, koska se on niin vikkelä, eikä niin helposti kesyynny, kun esim. Talvikot ja syrkit, joten jos haluut kääpiöhamsun, kannattaa ottaa mielummin Talvikko tai sitten iha syrkki.

      Ja pitää ottaa vähintään 2 roboa

    • Moimoioi

      Kysyisin että voiko gerpiileitä laittaa vanhaan syyrialais hamsterin häkkiin koska haluaisisin nyt itse kaksi gerpiiliä ja en viitsisi kuitenkaan ostaa uutta häkkiä ja onko gerpiilit sama asia kuin hamsterit voiko niitä esim kuljettaa hamsterin kuljetus kopassa jos voi nii voiko kaksi laittaa samaan kuljetus koppiin huom minulla on ollut syrkki joten sen kuljetus koppi on eritäin tilava :)

      • Iteoonvaantätämieltä

        No gerbiilit tarvii mun mielestä ihan terraarion, koska ne kuitenkin kaivaa aika paljon ja on muutenkin energisiä. Se kuljetuskoppi on varmaan ihan hyvä kahdelle gerbulle. :)


      • tulikirahvi

        Gerbiileille mieluummin terraario, johon saa kaiveltavaksi n. 20cm kerroksen purua. Hamsterin koppa todennäköisesti kelpaa, kunhan siinä ei ole gerbiilille liian pieniä rakoja missään. Kaksi menee ihan samassa tilassa kuin yksikin, ne todennäköisesti kuljetettaessa kuitenkin vain kyhjöttävät kylki kyljessä aloillaan.


    • hamsunörtti

      moi:) onko muka totta että roboja täytyisi olla aina vähintään kaksi?! mulla o robo Napoleon. se asuu yksin tilavassa dunassa ja on todella säikky ja aktiiinen. en itse usko että se pitäisi toisen robon seurasta.. pitäisikö minun muka silti hankkia toinenkin robo:DD

    • Anonyymi

      Mulla on kokemusta. Kyllä ne tuli toimeen alussa mutta ne piti sitten erottaa. Mutta kyllä nyt sen huomaa että tää on yksinäinen 😔

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      15
      1148
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1089
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      2
      1086
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1068
    6. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1065
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1064
    8. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1062
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1057
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      0
      1055
    Aihe