Kummiudusta eroaminen?

KillBill10

Voiko kummiudesta erota?Haluaisin pois kummiudesta en tietenkään lapsen takia vaan hänen vanhempiensa.Ja tämän takia ei myöskään kiinnosta olla kummina vaikka vähän paska tilanne onkin kun sukulaislapsi on kyseessä.

19

3788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapselle

      Oletko ajatellut mitä kummilapsesi moisesta teosta ajattelisi?

      Jos et tule toimeen enää lapsen vanhempien kanssa, älä kosta tällä lasta.

      Kummi ja kummilapsi- suhde on sinun ja lapsen välinen asia.

    • sillä eroon

      Todellakin kummilapsen vanhemmat merkitsee kun kyse on kummisuhteesta. Kummiudesta et voi silti erota, mutta voit vain jättää muistamatta. Itse annan suhteen hiipua siihen, että lähetän synttärikortin (tyttö nyt 4 vuotta) ja jouluna jotain, kortin tai kirjeen ja pienen lahjan. Säilyttävät sitten tai ei.

      Meillä kummisuhde tyrehtyy siihen, että kummivanhemmat eivät pidä mitään yhteyttä, vaan olettavat minun olevan se joka liikkuuu. Heitä ei vaan kiinnosta. Pakollinen synttärikutsu saapuu kerta vuoteen tekstiviestillä. Itse yritän pitää yhteyttä puhelimitse, mutta heillä ei vaan ole koskaan aikaa edes puhua kanssani.

      Pieni lapsi ei todellakaan jää kaipaamaan kummejaan ellei vahemmat tee tästä tarkoituksella numeroa, eli halua tahallisesti pahoittaa lapsensa mielen. Voi, niitä vanhempia löytyy ihan liikaa...

    • tulee...

      Kummius ei sido laillisesti
      Uskonnollinen seremonia joko on tai ei ole oikeudellisesti merkittävä. Kummius on jälkimmäistä, se ei sido laillisesti. Laillisesti sitova on esimerkiksi vihkiminen, joka teologisen merkityksensä lisäksi muuttaa perintösuhteita, vaikuttaa tulevien lasten huoltajuuteen ym.

      http://www.uskonnonvapaus.fi/lapset/kummius.html

      • näin se menee

        Sikäli väärää tietoa annat, että kummiudesta ei voi kirkon silmissä luopua, tai paremminkin kummiutta ei voi kasteen jälkeen kummilta ottaa pois. Kerran kummi on siis siinä mielessä aina kummi.

        Eri asia on, että kummius ei todellakaan ole millään tavalla mihinkään sitovaa, joten käytännössä kummius muodostuu sen mukaan, kuinka kummi ja lapsen vanhemmat - lapsen kasvaessa myös lapsi itse - haluavat ja määrittelevät. Jos kummi ei pidä yhteyttä tai lapsen vanhemmat eivät pidä yhteyttä, niin eihän kummisidettä silloin ole muualla kuin kerran tehdyissä papereissa. Joissa taas ei ole mitään, mihin joku voisi vedota vaatiakseen jotain.

        kummiudesta kirkon sivuilla http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/3D771C0F959FAD46C2257022003F65DA?OpenDocument&lang=FI


      • pettynyt kummi
        näin se menee kirjoitti:

        Sikäli väärää tietoa annat, että kummiudesta ei voi kirkon silmissä luopua, tai paremminkin kummiutta ei voi kasteen jälkeen kummilta ottaa pois. Kerran kummi on siis siinä mielessä aina kummi.

        Eri asia on, että kummius ei todellakaan ole millään tavalla mihinkään sitovaa, joten käytännössä kummius muodostuu sen mukaan, kuinka kummi ja lapsen vanhemmat - lapsen kasvaessa myös lapsi itse - haluavat ja määrittelevät. Jos kummi ei pidä yhteyttä tai lapsen vanhemmat eivät pidä yhteyttä, niin eihän kummisidettä silloin ole muualla kuin kerran tehdyissä papereissa. Joissa taas ei ole mitään, mihin joku voisi vedota vaatiakseen jotain.

        kummiudesta kirkon sivuilla http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/3D771C0F959FAD46C2257022003F65DA?OpenDocument&lang=FI

        Minulla tilanne, että olen kaverin (ei läheinen ystävä) lapsen kummi ja lapsi kohta 4 vuotta. Kaverini ei pidä yhteyttä minuun ja olen aikalailla lopettanut nyt yhteydenpidon kun se on täysin yksipuolista. Ei hirveästi kiinnosta pitää yhteyttä, kun hän ei ole ainakaan pariin vuoteen soitellut. Kutsuja synttäreille ei ole koskaan edes tullut. Lahjatoiveita kun kysyy, niin niitä ei tule ja lahjoista ei kiitetä. Tekstareihin ei aina edes vastata tai puheluihinkaan, vaikka jättäisi soittopyynnön kuulumisista. Mitä lienen tehnyt?

        Olenkin tässä päätellyt, että täysin turha vaiva yksipuolisesti ylläpitää suhdetta kummilapseen. On tässä jo yritetty ja asiasta tulee aina vain paha mieli. Eihän lapsi edes tunne minua, kun ei olla 2 vuoteen nähty. Kylässäkäyntiehdotukset ei sovi aikatauluihinsa ja epämääräiset lupailut meillä kyläilystä eivät ole koskaan toteutuneet. Olisi pitänyt vaan alunperinkin kieltäytyä kummiudesta, mutten kehdannut...
        Omien lapsieni kummeiksi olen pyytänyt sukulaisia. Ne kun ei katoa minnekään.

        Taidan nyt laittaa viimeisen lahjan kirjeen kera, jossa toivotan hyviä jatkoja kummilapselle. Eipähän tarvitse miettiä ja harmitella asiaa sitten enää.


      • suku on vaan suku
        pettynyt kummi kirjoitti:

        Minulla tilanne, että olen kaverin (ei läheinen ystävä) lapsen kummi ja lapsi kohta 4 vuotta. Kaverini ei pidä yhteyttä minuun ja olen aikalailla lopettanut nyt yhteydenpidon kun se on täysin yksipuolista. Ei hirveästi kiinnosta pitää yhteyttä, kun hän ei ole ainakaan pariin vuoteen soitellut. Kutsuja synttäreille ei ole koskaan edes tullut. Lahjatoiveita kun kysyy, niin niitä ei tule ja lahjoista ei kiitetä. Tekstareihin ei aina edes vastata tai puheluihinkaan, vaikka jättäisi soittopyynnön kuulumisista. Mitä lienen tehnyt?

        Olenkin tässä päätellyt, että täysin turha vaiva yksipuolisesti ylläpitää suhdetta kummilapseen. On tässä jo yritetty ja asiasta tulee aina vain paha mieli. Eihän lapsi edes tunne minua, kun ei olla 2 vuoteen nähty. Kylässäkäyntiehdotukset ei sovi aikatauluihinsa ja epämääräiset lupailut meillä kyläilystä eivät ole koskaan toteutuneet. Olisi pitänyt vaan alunperinkin kieltäytyä kummiudesta, mutten kehdannut...
        Omien lapsieni kummeiksi olen pyytänyt sukulaisia. Ne kun ei katoa minnekään.

        Taidan nyt laittaa viimeisen lahjan kirjeen kera, jossa toivotan hyviä jatkoja kummilapselle. Eipähän tarvitse miettiä ja harmitella asiaa sitten enää.

        minun lapsillani kummeina kaksi siskoani ja yksi veli, ainoa joka on koskaa lapsiani muistanut on veljeni, vaikka minä ole kaikkien synttärit muistanut.


      • yksi iiii
        suku on vaan suku kirjoitti:

        minun lapsillani kummeina kaksi siskoani ja yksi veli, ainoa joka on koskaa lapsiani muistanut on veljeni, vaikka minä ole kaikkien synttärit muistanut.

        Emme varmasti ole ainoita. Joskus ystävyyssuhteet voivat mennä piloille. Mutta itse valitsin tuossa tilanteessa, että en tee lapselle sellaista, että hylkäisin hänet. Voithan pitää yhteyttä vain lapseen, eikä vanhempiin. Esim vie lahja postilaatikkoon, ja joulukortti vain hänen nimellään.


      • Maakrapu*
        yksi iiii kirjoitti:

        Emme varmasti ole ainoita. Joskus ystävyyssuhteet voivat mennä piloille. Mutta itse valitsin tuossa tilanteessa, että en tee lapselle sellaista, että hylkäisin hänet. Voithan pitää yhteyttä vain lapseen, eikä vanhempiin. Esim vie lahja postilaatikkoon, ja joulukortti vain hänen nimellään.

        Minullakin on vastaava tilanne. olen kummina nelivuotiaalle kaverin lapselle. Ihmettlin jo silloin aikoinaan kun minua pyydettiin kummiksi - ja suoraan sanottuna kävi hiukan mielessä perheen äidin hyvinkin ilmeinen lahja-ahneus. Eli paljon kummeja = paljon lahjoja lapselle. En kuitenkaan VALITETTAVASTI kehdannut kieltäytyä.

        Tähän saakka olen jaksanut yrittää. Synttärikutsua en ole saanut kertaakaan ja joskus satunnaisesti kohdatessamme saattavat kysyä miksi en koskaan käy. Eli kutsumattako pitäisi mennä ovelle pimpottelemaan? Kerran kävin viemässä lahjan ihan paikanpäälle, mutta silloinkin, ennakkovaroituksesta huolimatta oli vastaanotto hyvinkin ylimalkainen ovensuukäynti.

        Lapselle en torjuntaani silti osoita. Laitan kortin ja pienen kirjekuoreen mahtuvan lahjatervehdyksen aina merkkipäivinä. Ei siihen pitäisi työssäkäyvän talouden romahtaa.

        Oletteko muut etäkummit vieneet kummilastanne mihinkään esim. yhteistä iltapäivää viettämään? Itse olen miettinyt että veisin pojan kivaa iltapäivää viettämään vaikkapa lasten teatteriin tai korkeasaareen, mutta hiukan se silti jännittää, kun en lasta niin hyvin tunne.


      • Maakrapu**
        Maakrapu* kirjoitti:

        Minullakin on vastaava tilanne. olen kummina nelivuotiaalle kaverin lapselle. Ihmettlin jo silloin aikoinaan kun minua pyydettiin kummiksi - ja suoraan sanottuna kävi hiukan mielessä perheen äidin hyvinkin ilmeinen lahja-ahneus. Eli paljon kummeja = paljon lahjoja lapselle. En kuitenkaan VALITETTAVASTI kehdannut kieltäytyä.

        Tähän saakka olen jaksanut yrittää. Synttärikutsua en ole saanut kertaakaan ja joskus satunnaisesti kohdatessamme saattavat kysyä miksi en koskaan käy. Eli kutsumattako pitäisi mennä ovelle pimpottelemaan? Kerran kävin viemässä lahjan ihan paikanpäälle, mutta silloinkin, ennakkovaroituksesta huolimatta oli vastaanotto hyvinkin ylimalkainen ovensuukäynti.

        Lapselle en torjuntaani silti osoita. Laitan kortin ja pienen kirjekuoreen mahtuvan lahjatervehdyksen aina merkkipäivinä. Ei siihen pitäisi työssäkäyvän talouden romahtaa.

        Oletteko muut etäkummit vieneet kummilastanne mihinkään esim. yhteistä iltapäivää viettämään? Itse olen miettinyt että veisin pojan kivaa iltapäivää viettämään vaikkapa lasten teatteriin tai korkeasaareen, mutta hiukan se silti jännittää, kun en lasta niin hyvin tunne.

        Heh, edellisen viestini jälkeen tunsin itseni typeräksi ja ajattelin, että "it takes two to tango" - eli jos lapsen vanhemmat käyttäytyvät näin, lienee minun itseni syytä olla aktiivisempi. Nyt olen sitten yli vuorokauden odottanut vastausta viestiin, että milloin sopisi tavata.

        Rehellisyyden nimissä olisi kaikkien kannalta parempi jos hylkäisin ajatuksen koko kummilapsesta. Ystävyyteni lapsen vanhempien kanssa on päättynyt ("se kun vaan on luontevampaa olla pariskuntien seurassa") erilaisiin elämäntilanteisiin ja sillä sipuli.

        Suoraan sanottuna, ystävyyttä vanhempiin en kaipaa, ainut mikä kiusaa on tämä kummius.


      • ikuisuusko
        Maakrapu** kirjoitti:

        Heh, edellisen viestini jälkeen tunsin itseni typeräksi ja ajattelin, että "it takes two to tango" - eli jos lapsen vanhemmat käyttäytyvät näin, lienee minun itseni syytä olla aktiivisempi. Nyt olen sitten yli vuorokauden odottanut vastausta viestiin, että milloin sopisi tavata.

        Rehellisyyden nimissä olisi kaikkien kannalta parempi jos hylkäisin ajatuksen koko kummilapsesta. Ystävyyteni lapsen vanhempien kanssa on päättynyt ("se kun vaan on luontevampaa olla pariskuntien seurassa") erilaisiin elämäntilanteisiin ja sillä sipuli.

        Suoraan sanottuna, ystävyyttä vanhempiin en kaipaa, ainut mikä kiusaa on tämä kummius.

        Itse olen myös kummi lapselle, joka jo täyttää 12 vuotta. Vaikka en ole vanhempien kanssa "väleissä" niin olen kuitenkin kummi lasta muistanut, jouluna ja syntymäpäivänä. Lahjan olen vienyt postilaatikkoon. Poika on itse kiittänyt lahjasta teksiviestillä.

        Nyt olen alkanut miettimään, että kauanko tämä kummin velvollisuus kestää? Itse olen ajatellut, että,
        (joulu muistaminen erikseen)
        13v,
        14v, rippilahja,
        16v, yläasteelta pääsy,
        jos menee lukioon, niin ylioppilaaksi pääsy,
        jos muu koulutus, niin sieltä valmistumisen muistaminen,
        kihloihin meno,
        naimisiin meno.
        Sitten lopettaisin kummina lahjojen antamisen.

        Mitä mieltä te olisitte?


      • 1967 born
        ikuisuusko kirjoitti:

        Itse olen myös kummi lapselle, joka jo täyttää 12 vuotta. Vaikka en ole vanhempien kanssa "väleissä" niin olen kuitenkin kummi lasta muistanut, jouluna ja syntymäpäivänä. Lahjan olen vienyt postilaatikkoon. Poika on itse kiittänyt lahjasta teksiviestillä.

        Nyt olen alkanut miettimään, että kauanko tämä kummin velvollisuus kestää? Itse olen ajatellut, että,
        (joulu muistaminen erikseen)
        13v,
        14v, rippilahja,
        16v, yläasteelta pääsy,
        jos menee lukioon, niin ylioppilaaksi pääsy,
        jos muu koulutus, niin sieltä valmistumisen muistaminen,
        kihloihin meno,
        naimisiin meno.
        Sitten lopettaisin kummina lahjojen antamisen.

        Mitä mieltä te olisitte?

        Sinulla ja kummipojalla ei näytä olevan mitään henkilökohtaista suhdetta, tuskin kehittyykään kun ei ole yhteydenpitoa muuten kuin kohteliaisuudesta.
        Kummiutesi jäänyt jo tapa-asteelle pojan elämään ja ehkäpä hänkin aikanaan valitsee lapselleen samoin. Eikä siinä mitään, tapakin pitää yllä kummiperinnettä vaikka sen anti on –0.

        Itselläni on kummitäti, jonka kanssa vaihdamme joulukortit vain. Kuitenkin, olen pannut merkille kuinka jo vuosikymmenten ajan saan häneltä ja valitsen huolella, jopa rakkaudella erityisesti joulukortin.


      • hirvittävää
        1967 born kirjoitti:

        Sinulla ja kummipojalla ei näytä olevan mitään henkilökohtaista suhdetta, tuskin kehittyykään kun ei ole yhteydenpitoa muuten kuin kohteliaisuudesta.
        Kummiutesi jäänyt jo tapa-asteelle pojan elämään ja ehkäpä hänkin aikanaan valitsee lapselleen samoin. Eikä siinä mitään, tapakin pitää yllä kummiperinnettä vaikka sen anti on –0.

        Itselläni on kummitäti, jonka kanssa vaihdamme joulukortit vain. Kuitenkin, olen pannut merkille kuinka jo vuosikymmenten ajan saan häneltä ja valitsen huolella, jopa rakkaudella erityisesti joulukortin.

        Onko kummius tosiaan nykyään pelkästään lahjojen ostelua.
        Itse toivon että oman lapseni kummit jaksavat olla mukana tyttäreni elämässä!
        Kaikki materia on toisarvoista.
        Lapsella ei voi ikinä olla liikaa rakastavia aikuisia.


    • Hunsvili

      Onko kummiuden lopettaminen sinun päätäntävallassasi? Eikö siihen asiaan liity monta osapuolta -sinä, lapsi, lapsen vanhemmat ja pappi nyt ainakin? Josko teidän välinne eivät juuri nyt kukassa ole, niin voisitko edes sinä olla lapselle malli tasapainoisesta aikuisesta joka jättää lapset aikuisten erimielisyyksien ulkopuolelle.

      • ...suurempi asia!

        Jos vanhempien kanssa on sukset aivan ristissä, on yhteydenpito todella hankalaa pieneen kummilapseen. Voihan toki lähetellä lahjoja ja kortteja postissa, mutta ovatkohan ne edes tervetulleita jos ei muuten ole mitään yhteydenpitoa? Eikä lasta voi vain "hakea" kummitapaamiseen, jos sille ei ole vanhempien lupaa tai asiasta ei ole sovittu ja saako sitä lupaa vanhemmilta jos on välit poikki heidän kanssaan?

        Jokainen tietää ja tuntee oman tilanteensa parhaiten. Tuskin kukaan kummi haluaa lapselle kostaa, se on vaan ikävä seuraus siitä että vanhempien kanssa menevät välit poikki. Uskon, että nimenomaan kummisuhteen ja lapsen takia monet yrittävät mahdollisimman kauan kestää huonoksi mennyttä ihmissuhdetta.

        Minusta on parempi antaa asian vain olla ja unohtua, jos yhteydenpitoa ei ole luonnollisella hyvällä tavalla. Miksi yrittää väkisin ylläpitää toimimatonta ihmissuhdetta? Lapsella on yleensä monta kummia, joten eikö riitä että he pitävät yhteyttä. Onhan meillä jokaisella muitakin asioita elämässä ja muita ihmissuhteita; töitä, puoliso, lapsia, ystäviä, sukulaisia, muita toimivia ihmissuhteita, kotona on paljon tekemistä ja harrastuksia. Mieluummin sitä käyttää aikansa ja energiansa näihin asioihin, sen sijaan että väkisin yrittäisi pitää pieleen mennyttä ihmissuhdetta kasassa.

        Vaikka tälläkin palstalla on esiintynyt uskonnollisia perusteluja kummiudelle, en silti jaksa uskoa että kirkkokaan vaatisi ketään jäämään huonoon ihmissuhteeseen. Kyllähän kirkko hyväksyy avioeronkin nykypäivänä, jos asiat ovat menneet kertakaikkisesti niin solmuun, ettei niitä voi sopia. Sama pätee muihinkin ihmissuhteisiin. Joskus ihmissuhteet vaan menevät siihen pisteeseen ettei niitä voi jatkaa. Jos jatkuvasti on paha mieli jonkun ihmisen takia, mielestäni on oikeutettua laittaa oma hyvinvointi etusijalle, vaikka se vaatisi etäisyydenottoa tai yhteydenpidon katkeamista kokonaan.


      • kunhan totesin
        ...suurempi asia! kirjoitti:

        Jos vanhempien kanssa on sukset aivan ristissä, on yhteydenpito todella hankalaa pieneen kummilapseen. Voihan toki lähetellä lahjoja ja kortteja postissa, mutta ovatkohan ne edes tervetulleita jos ei muuten ole mitään yhteydenpitoa? Eikä lasta voi vain "hakea" kummitapaamiseen, jos sille ei ole vanhempien lupaa tai asiasta ei ole sovittu ja saako sitä lupaa vanhemmilta jos on välit poikki heidän kanssaan?

        Jokainen tietää ja tuntee oman tilanteensa parhaiten. Tuskin kukaan kummi haluaa lapselle kostaa, se on vaan ikävä seuraus siitä että vanhempien kanssa menevät välit poikki. Uskon, että nimenomaan kummisuhteen ja lapsen takia monet yrittävät mahdollisimman kauan kestää huonoksi mennyttä ihmissuhdetta.

        Minusta on parempi antaa asian vain olla ja unohtua, jos yhteydenpitoa ei ole luonnollisella hyvällä tavalla. Miksi yrittää väkisin ylläpitää toimimatonta ihmissuhdetta? Lapsella on yleensä monta kummia, joten eikö riitä että he pitävät yhteyttä. Onhan meillä jokaisella muitakin asioita elämässä ja muita ihmissuhteita; töitä, puoliso, lapsia, ystäviä, sukulaisia, muita toimivia ihmissuhteita, kotona on paljon tekemistä ja harrastuksia. Mieluummin sitä käyttää aikansa ja energiansa näihin asioihin, sen sijaan että väkisin yrittäisi pitää pieleen mennyttä ihmissuhdetta kasassa.

        Vaikka tälläkin palstalla on esiintynyt uskonnollisia perusteluja kummiudelle, en silti jaksa uskoa että kirkkokaan vaatisi ketään jäämään huonoon ihmissuhteeseen. Kyllähän kirkko hyväksyy avioeronkin nykypäivänä, jos asiat ovat menneet kertakaikkisesti niin solmuun, ettei niitä voi sopia. Sama pätee muihinkin ihmissuhteisiin. Joskus ihmissuhteet vaan menevät siihen pisteeseen ettei niitä voi jatkaa. Jos jatkuvasti on paha mieli jonkun ihmisen takia, mielestäni on oikeutettua laittaa oma hyvinvointi etusijalle, vaikka se vaatisi etäisyydenottoa tai yhteydenpidon katkeamista kokonaan.

        Sen verran kommenttia edelliseen, kun sanoit "en silti jaksa uskoa että kirkkokaan vaatisi ketään jäämään huonoon ihmissuhteeseen. Kyllähän kirkko hyväksyy avioeronkin nykypäivänä".

        Kummiudesta ei voi "virallisesti" erota, se on kirkon kanta, kuten keskustelussa on aiemminkin sanottu. Mutta koska koko kummiudessa ei ole mitään "virallista", niin siitä ei sen kummemmin tarvitse erota. Kyse ei ole siis avioliittoon verrattavasta, oikeasti juridisesta jutusta, johon siihenkin kirkko on halunnut aikanaan sanoa sanasensa (ja esim. katolinen kirkko sanoo vieläkin).

        Jos kummi ei halua pitää yhteyttä kummilapseen ja/tai tämän vanhempiin, asia ratkeaa sillä, ettei hän pidä yhteyttä. Sama toisinpäin, jos kummilapsi tai tämän vanhemmat eivät yhteyttä halua pitää. Kyse ei ole siis mistään "huonoon ihmissuhteeseen jäämisestä", elleivät osapuolet itse niin valitse. Kummin nimi säilyy kirkon papereissa, koska kirkko niin päättää, mutta valinnat yhteydenpidosta tekevät tietysti asianosaiset itse.


    • näin se on

      Aika monet heittää tähän aina vastineen, että älä kosta lapselle. No tuskin ehkä kostatkaan, vaan et halua enää asioida vanhempiensa kanssa, he kun ovat osa pakettia, mikä tekee siis kummisuhteesta mahdottoman. En ainakaan itse ole kuullut kummista joka ottamatta yhteyttä kummilapsen vanhempiin hoitaa kummisuhdettaan. Aika mahdoton yhtälö.

      Itselläni on tilanne sama. Olen huomannut olevani vain lastenhoitaja ja lahjakone, huono sellainen. Käyttövarani on todella tiukassa, opiskelija kun olen. Kaikki muut lapsen kummit ovat jo töissä, niin kuin kummivanhemmatkin. Ehkä heille ei siksi aukea huokeat lahjavalintani.

      Viimeksi löysin tarjoustalosta tosi nätin ja pehmoisen gollegen, jonka vielä pesin ennen pakettiin laittoa. Kummilapsen äiti hymähti avatessaan pakettia, että nää ei kestä mitään, harmi. Muut lahjat kasattiin pöydälle ihasteltavaksi, omani jätettiin papereiden alle. Viime jouluna ostamani solmulelu oli heillä jo tammikuussa myynnissä netissä. Kesällä ostamani paita löytyi samana päivänä roskista.

      Ja jatkuvasti vedotaan siihen, että on kummin vuoro ottaa hoitoon. Sitten riekkuvat aamuyölle baarissa, vaikka tietävät vallan hyvin minulla olevan tenttipäivä edessä.

      No, nyt se on loppu omalta osaltani. En pidä enää yhteyttä, enkä vastaa puheluihinsa. Laitoin kirjeen postiin, jossa kerroin kaikki. No kummilapsen äiti soitti heti ja haukkui minut itsekkääksi. Että sen pituinen se suhde.

      • *huoh*

        Tulipa kurja mieli lukea, kuinka kummilapsen vanhemmat ovat käyttäytyneet. Oikeastiko ihmisillä ei ole mitään tapoja, vaan ollaan vain tavaraa tai palveluksia vailla? Onneksi sisuunnuit sen verran, ettet enää ole tuollaisten ihmisten kynittävänä!

        (Ehkei kommentin alkuperäinen kirjoittaja ole tätä lukemassa, mutta ketjua lukiessa ahneus näyttää olevan aika yleistä nykyään, kun ollaan lahjoja ja apua odottamassa.)


    • pappi Raumalta

      Kummius jatkuu niin kauan kuin olet kirkon jäsen. Mutta ei se velvoita sinua mihinkään muuhun kuin siihen, että yhdessä seurakunnan ja vanhempien kanssa huolehdit siitä, että kummilapsesi saa kristillisen kasvatuksen. Ja tässä tilanteessahan se ei oikein käytännössä onnistu muuten kuin etänä rukoilemalla lapsen puolesta. (Ja vaikka sen puolesta, että välinne lapsen vanhempiin paranisivat.) Tosi kurjaa, että olet kokenut tuollaista torjuntaa vanhempien taholta.

      • ihan rikki

        Ihanan lohdullisia sanoja, kiitos niistä vaikka kyseessä onkin vanha ketju. Itse täällä juuri suren sitä, että joudun jättämään yhteydenpidon kummilapseni perheeseen hyvin vähäiseksi. En vaan jaksa loputtomia tarpeita ja vaatimuksia, joiden toteuttamisesta ei edes kiitetä vaan palkaksi tulee aina vähättelyä ja surua ja uusia, yhä suurempia vaatimuksia. Halusin ihan vilpittömästi olla turvallinen ja läheinen aikuinen lapsen elämässä, mutta itseäni ja omaa perhettäni suojellakseni se ei nyt onnistu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      113
      8690
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2346
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1986
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1734
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      7
      1219
    Aihe