Nelivedosta

Suizuki

Mulla on Suzuki Liana vm-2007 ja se on nelivetoinen. Kaverin kanssa tuli väiteltyä siitä onko se oikeasti neliveto, siis neljä pyörää vetää. Minä kun en tekniikan hienouksia tiedä, en voinut väittää vastaan kun kaveri sanoi että se neliveto on yhtä kuin yksi takapyörä ja yksi etupyörä joka todellisuudessa vetää ja sitä sanotaan nelivedoksi??? Maastureista löytyy aito neliveto kuulemma...

4

2290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4grip sx4

      Kaverisi on oikeassa: vanhassa 4grip-tekniikassa ei ole akselien eikä keskitasauspyörästön lukkoja joten yksittäiset pyörät vetävät omilla akseleillaan välittämättä toisistaan. Uusissa malleissa on keskitasauspyörästön sähköinen lukko jolloin etu- ja taka-akselien yksittäiset pyörät saadaan vetämään synkronisesti (etenee pehmeässä paremmin).

      Mutta tuota vanhaakaan systeemiä ei voi verrata "yksipöyrävetoisiin" olkoon luistonestoa tahi ei: karvalakkimallinkin 4grip on ainakin meidät pelastanut tänä vuonna useat kerrat.

      Oikeat maasturit on toteutettu useimmiten täysin lukittavalla etuakselilla, täysin lukittavalla keskitasauspyörästöllä sekä osittain tai täysin lukittavalla taka-akselilla (ja myös hinnassa näkyy).

      • Suizuki

        Kiitos vastauksesta! Hienosti tuo mun "nelivetokippo" on suoriutunut varsinkin tänä talvena parkkipaikalta lähdöt, kun muut kaivavat lapiota ja hiekkaa takaluukusta.


      • noin...

        Eikös tuo Lianan neliveto ole toteutettu jollakin visko- tai monilevykytkimellä? Ei siellä ainakaan tasauspyörästöä ole etu- ja taka-akselin välillä.

        Kun mietitään, onko auto nelivetoinen vai ei, kannattaa lähteä liikkeelle ihan sieltä tekniikkaapuolelta ja miettiä miten voimansiirto toimii. Tasauspyörästö on komponentti, joka tasaa akseleiden vääntömomentit. Molemmilla tasauspyörästön ulostulopuolen akseleilla vaikuttaa siis yhtä suuri vääntömomentti ja molemmat pyörät vetävät samalla voimalla.

        Lianahan on normaaliajossa etuvetoinen, ja taakse alkaa siirtyä voimaa vasta, kun etupyörät sutivat. Akseleiden välisestä voimanjaosta huolehtiva kytkin aikaansaa sen, että aina vähintään toinen etupyörä ja toinen takapyörä PYÖRII. Tästä syntyy yleinen harhakäsitys, että tuon kaltainen neliveto olisi käytännössä kaksipyörävetoinen. Jos asiaa mietitään tarkemmin voidaan kuitenkin kysyä, vetääkö sutiva pyörä?

        Kun seuraavaksi mietitään sitä tasauspyörästön toimintaa, huomataan että toisella puolella autoa oleva paikallaan pysyvä pyörä itse asiassa vetää autoa eteenpäin aivan yhtä suurella voimalla kuin sutivakin, vaikka se ei pyörikään. Vaikka vain toinen etupyörä ja toinen takapyörä sutii, auto siis silti vetää kaikilla neljällä pyörällä ja auto ihan oikeasti on nelivetoinen.

        Oikeat maasturit on yleensä toteutettu lukittavalla keskitasauspyörästöllä, jos niissä keskitasauspyörästö on. Kaikissa ei ole. Joissakin on lisäksi takana luistonrajoitin. Ainoa maasturi, johon tehdasvarusteena saa 100 prosenttiset lukot kaikkiin kolmeen tasauspyörästöön taitaa olla G-sarjan mersu. Ja kun lukkoja varusteluun lisätään, järjestys menee aina niin, että ensin laitetaan lukko keskitasauspyörästöön, sen jälkeen lukko tai luiston rajoitin taakse, ja vasta viimeisenä eteen.


      • Näin on
        noin... kirjoitti:

        Eikös tuo Lianan neliveto ole toteutettu jollakin visko- tai monilevykytkimellä? Ei siellä ainakaan tasauspyörästöä ole etu- ja taka-akselin välillä.

        Kun mietitään, onko auto nelivetoinen vai ei, kannattaa lähteä liikkeelle ihan sieltä tekniikkaapuolelta ja miettiä miten voimansiirto toimii. Tasauspyörästö on komponentti, joka tasaa akseleiden vääntömomentit. Molemmilla tasauspyörästön ulostulopuolen akseleilla vaikuttaa siis yhtä suuri vääntömomentti ja molemmat pyörät vetävät samalla voimalla.

        Lianahan on normaaliajossa etuvetoinen, ja taakse alkaa siirtyä voimaa vasta, kun etupyörät sutivat. Akseleiden välisestä voimanjaosta huolehtiva kytkin aikaansaa sen, että aina vähintään toinen etupyörä ja toinen takapyörä PYÖRII. Tästä syntyy yleinen harhakäsitys, että tuon kaltainen neliveto olisi käytännössä kaksipyörävetoinen. Jos asiaa mietitään tarkemmin voidaan kuitenkin kysyä, vetääkö sutiva pyörä?

        Kun seuraavaksi mietitään sitä tasauspyörästön toimintaa, huomataan että toisella puolella autoa oleva paikallaan pysyvä pyörä itse asiassa vetää autoa eteenpäin aivan yhtä suurella voimalla kuin sutivakin, vaikka se ei pyörikään. Vaikka vain toinen etupyörä ja toinen takapyörä sutii, auto siis silti vetää kaikilla neljällä pyörällä ja auto ihan oikeasti on nelivetoinen.

        Oikeat maasturit on yleensä toteutettu lukittavalla keskitasauspyörästöllä, jos niissä keskitasauspyörästö on. Kaikissa ei ole. Joissakin on lisäksi takana luistonrajoitin. Ainoa maasturi, johon tehdasvarusteena saa 100 prosenttiset lukot kaikkiin kolmeen tasauspyörästöön taitaa olla G-sarjan mersu. Ja kun lukkoja varusteluun lisätään, järjestys menee aina niin, että ensin laitetaan lukko keskitasauspyörästöön, sen jälkeen lukko tai luiston rajoitin taakse, ja vasta viimeisenä eteen.

        Olen tänä talvena ajellut paljon 6 vuotta vanhalla Suzuki Igniksellä, jossa 4Grip, ja se on ollut todella asiaa niin kaupungin lumessa kuin mökkitien tiukassa ylämäessä. Ketterä, taittuu mutkiin puskematta ja lähtee liukkaallakin kuin hauki kaislikosta. Pikkuauton mitat, mutta reilu maavara yhdistettynä nelivedon etuihin tekee siitä mittojaan isomman. Äitini käytössä ollut "mummoankan" auto onkin ollut minun "jeeppini"... Kestää hyvin kuormaakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe