Paineen tunne keuhkoissa?

nuhanasu

Muutaman viime päivän aikana olen tuntenut keuhkoissani/rinnassani (sekä oikealla että vasemmalla puolella) välillä paineen tunnetta, ikään kuin joku painaisi nyrkillä, tällöin hengittäminen on raskaampaa. Välillä taas tulee "lieviä" vihlaisuja (harvemmin myös voimakkaampia sellaisia), mutta ei mitään kovin kovan tuntuisia. Tuo painekin on lähinnä inhottava tunne, ei kuitenkaan kivulias. Nuo vihlaisut taas ovat jo kivuliaampia, mutta eivät sietämättömiä. Yskää ei ole ollenkaan.
Muita oireita on piiitkään jatkunut lämpöily (muttei koskaan ylitä 37.5), aivastelu ja muutenkin nuhainen olo, mutta nuo keuhkot ovat nyt se huolestuttavin juttu.
Ja lauantaina oli täysin voimaton olo, erittäin väsynyt ja heti herätessä ihan veto pois, todella, todella kuumeinen olo mutta silti mittari oli 37.4.

Aiemmin ollut kyllä rajuhko yskä, toisinaan oli kuivaa ja toisinaan taas limaisempaa, silloin oli lievää (ja suht jatkuvaa) keuhkokipua mutta lääkäri sanoi sen olevan normaalia (ei kuunnellut keuhkoja). Tämä yskä kesti n. 1-2 vko ja on mennyt siis jo pari viikkoa sitten ohi. Lämpö on yhä koholla ja nuo keuhkokivut olleet nyt torstaista...

Eihän kuitenkaan voi olla mitään keuhkokuumetta tai vastaavaa, kun ei ole yskääkään?! Ja lämpökin maksimissaan 37.5, kuitenkin on yli 36.8.

Anteeksi, jos tekstistä tuli epäselvä tai turhan pitkä. Kokemuksia kellään? (:

23

21638

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ahdistunut

Olen syönyt keuhkoputkentulehduskuurin ja keuhkoputkia avaavaa
      yskänlääkettä ja limaa tuli valtavasti.Silti ahdistaa.Kävin uudestaan lääkärissä.
      Sanoi,että rahinaa ei kuulu,kuumetta ei ole,mutta yläselkää jumii jatku-
      vasti.Otettiin sydänfilmi ja virtsakoe.Odottelen soittoa lääkäriltä lähi-
      päivinä.Soittaa,jos on jotakin uutta.
      Minulla on ollut lievä infarkti muutama vuosi sitten.Lieneekö ahtautumaa
      sepelvaltimossa?Tai joku munuaisaltaan tulehdus?
      En jätä asiaa kyllä tähän,jos mitään ei löydy.-Mene kuule lääkäriin ja
      vaadi edes kuuntelua.-Itse vaadin kohta keuhkokuvaa,jos lienee vaikka
      nestettä keuhkoissa?

• taas.

Käyn aina lääkärissä,jos olo tuntuu sairaalta. Ja aina sieltä on syy löytynyt ja lääkekuurilla olen parantunut. Nyt olen ollut terveenä viitisen vuotta,ei ole ollut flunssaa eikää yskääkään. Netistä en ole kysellyt neuvoja sairauksiin,luotan edelleenkin ammattitaitoisiin lääkäreihin.

• lääkäriin!
        taas. kirjoitti:

Käyn aina lääkärissä,jos olo tuntuu sairaalta. Ja aina sieltä on syy löytynyt ja lääkekuurilla olen parantunut. Nyt olen ollut terveenä viitisen vuotta,ei ole ollut flunssaa eikää yskääkään. Netistä en ole kysellyt neuvoja sairauksiin,luotan edelleenkin ammattitaitoisiin lääkäreihin.

Hakeutuisin välittömästi lääkäriin. Toivottavasti olet sen jo tehnyt. Oireet viittaavat keuhkoemboliaan.

T. massiivisen keuhkoembolian sairastanut

• toipunut

-Lääkäri on lääketehtaan kaupparatsu.
        -
        -On iso ero Jos menet terveyskeskukseen, asiakkaana
        tai potilas asenteella. valinta vapaa.
        -Aiheuttaja usein myös henkinen,
        -

• embboo-
        lääkäriin! kirjoitti:

Hakeutuisin välittömästi lääkäriin. Toivottavasti olet sen jo tehnyt. Oireet viittaavat keuhkoemboliaan.

T. massiivisen keuhkoembolian sairastanut

hei embolian sairastanut.
        oletko jo päässyt eroon marevanista ja kuinka kauan jouduit käyttämään.mulla myös mass.embolia toukokuussa. vielä marevanilla ainakin toistaiseksi kesään saakka.
        kuka sinulla päätti lopetuksen ,jos olet lopettanut.
        terveyskeskuksen kanssa aika vaikeaa . vaativat jo syksyllä lopetettavaksi ,vaikka keskussairaalassa oltiin sitä mieltä ettei missään tapauksessa voi lopettaa.
        harmitteli vaan kun ei ollut tk.ssa hoidettu puolenvuoden aikana.
        inr oli vain 1,1-2,0 eli ei ollenkaan 2,0-3,0 välillä
        jos oot lopetten . tehtiinkö se kerrasta poikki vai vähitellen
        olisi kiva kuulla lisää kokemuksistasi

olen kanssasi samaa mieltä aloittajasta että embolian oireita ,mutta tosi vaikeaa on hoitoon pääsy.

• Phah
        taas. kirjoitti:

Hah. Sydänoireiden syy ei selvinnyt, pitkään jatkuneen yskän syy ei selvinnyt, korvaoireiden syy ei selvinnyt. Tässäpä ovat ne oireet, joiden takia olen viime vuosien aikana käynyt lääkärissä: yhteenkään ei selvinnyt syytä, vaikka ties mitä tutkittiin. Että ammattitaitoista porukkaa on, juu.

• pieraise

-Ilma vaivoja

• ahdistunut

Keuhkoembolia?
        Kenelle vastasit?

• rambo321
        ahdistunut kirjoitti:

Keuhkoembolia?
        Kenelle vastasit?

Ehdottomasti.

Itselläni pari vuotta sitten tuntui, että joku olisi istunut rinnan päällä kun aamulla heräsin
        ja tuntui outoa kuplimista ja vihlomista kyljessä.

Ja siellähän oli reikä keuhkossa, spontaani ilmarinta..

Joten epäilyttävät oireet kannattaa aina tarkistaa lääkärillä!!

• tiianvieras

Pähkinäpuu ja Leppä tulee tuulien mukana Euroopasta

• m

..jestas.. Sairaanhoitajana tulee heti mieleen että minkä ihmeen takia ei käy pyytämässä lähetettä keuhkokuvaan. Sillähän se selviäis. Ei kai kukaan voi diagnoosia tehdä näkemättä "tapausta". Ihan yhtä tyhmää kuin jos kysyisin miksi pikkuvarpaani on kipeä... Kyseessä voi olla kaikki bronkiitista tuumoriin. Haloo..

• minä;

niin sunko mielestä täältä ei saa kysyä ensin jos joku Sattuis jotain tietämään? monella se ei ole kovin helppoa lähtä jonottamaan tuntikausiksi sairaalaan että otetaan vastaan.

• aito lekuri
        minä; kirjoitti:

niin sunko mielestä täältä ei saa kysyä ensin jos joku Sattuis jotain tietämään? monella se ei ole kovin helppoa lähtä jonottamaan tuntikausiksi sairaalaan että otetaan vastaan.

Ainahan kysyä saa, mutta ei kyllä tämmöisellä palstalla kannata. Samanlaisilla oireilla voi olla vaikka 476 oikeasti tervettä ihmistä ja sitten yhden ihmisen kohdalla samanlaisten oireiden takana onkin jokin tappava tauti, esim. massiivinen keuhkoembolia. Ihmistä oikeasti näkemättä ei koskaan voi mitään edes kovin valistunutta arvausta tehdä. Kuten edellä sairaanhoitaja mainitsi, voisi yhtä hyvin kysyä: "Miksi pikkuvarpaani on kipeä...?"

• Anonyymi

Hyvä hoitaja, kuvista ei läheskään aina kaikki selviä. Sinun ammattilaisena se tulisi tietää.

• en ihan lekuri

Minä veikkaan keuhkokuumetta, se voi esiintyä myös kuumeettomana. Lääkäriin ja thorax eli keuhkokuva niin asia voipi selvitä:)

• ei ihan idiootti

Lepoa ja juomaa.
        Viruksen aiheuttama.
        Antibiooteista ei apua.
        Onko yskä jo iskeytynyt, sellainen kuiva ja erittäin repivä ja ärsyttävä?

• vp.nti

Heissan

Oireesi viittaavat moneen eri sairauteen mutta suosittelen että kun paineen tuntu tulee hengitä rauhallisesti nenän kautta eli suukiinni... Jos se menee sillä ohi niin kysymyksessä voi olla hyberventilaatio kohtaus..

Toinen vaihtoehto on että sinulle on puhjennut astma.
      Tuossa nyt pari vaihtoehtoa.

• useinkin

Hei,täällä kolmikymppinen nainen jolla kanssa ollut juuri kuvailemiasi oireita;useampana vuotena peräkkäin,muutamia kertoja vuodessa uusii aina.
        On olo kuin joku painaisi keuhkoja lyttyyn(ei siis pelkästään hengittäessä) Tuo paineen tunne kuvaa kyllä hyvin,ei kauhean kipeä muttei mukavankaan tuntuinen tunne.
        silloin tällöin tulee kovia vihlaisuja kuin terävällä neulalla joku iskisi keuhkoon ja niistä meinaa henki salpautua kun tuntuvat pahalta.
        Onneksi menee useiin muutamassa päiväsä ohi,joskus tosin kestänyt viikon tai kaksi.
        Yleensä kun varaan terkkariin aikaa niin saan ajan vasta monen viikon päähän jolloin oire jo mennyt ohi ja sitten lääkäri vihaisena ihmttelee mitä mä siellä teen=(
        Toki tuntuukin typerältä kertoa että "ei mulla nyt kyllä mitään taas tunnu"...
        Keuhkot kuvattu rtg.llä kerran,kuulemma joku pieni varjostuma vasemmalla keuhkossa oli lausuntoon merkattu.Mutta ilmeisesti se ei haittaa kun ei tullut ainakaan mitään jatkotutkimuksia...
        Aika toivotonta siis saada hoitoa jos ei varaa yksityiselle,kyllähän tuo on itseäkin jäänyt vaivaamaan.
        Jos joku tietää mitä olisi niin kertokaa ihmeessä!?

• gog
    • R1

Mene hyvä ihminen lääkäriin ja sellaselle jolta saat lähetteen keuhkokuvaan.Toivotaan ettei tartte lukea sun kirjoituksia tuolta syöpä puolelta.En halua pelotella,mutta parempi kun tietää,mikä vikana,kun arvuutella viikosta viikkoon.Siinä menee taas mielenterveys.

• KAKSI ASKIA NORTTIA

EIKÄ NE ANTIPIOOTIT JA ROHDOT AUTA KUN ON KEUHKOT TÄYNNÄ TERVAA JA PIKEÄ.

• taikiireloppuu
        KAKSI ASKIA NORTTIA kirjoitti:

EIKÄ NE ANTIPIOOTIT JA ROHDOT AUTA KUN ON KEUHKOT TÄYNNÄ TERVAA JA PIKEÄ.

No voi olla vaikka sydänlihastulehdus. Varsinkin jos puolikuntoisena rehkinyt.

• atlatl
        taikiireloppuu kirjoitti:

No voi olla vaikka sydänlihastulehdus. Varsinkin jos puolikuntoisena rehkinyt.

...terkkarinkävijät osaa vaatia jatkotutkimuksiin lähetettä???

Itse en tyydy terveyskeskuksen lääkäriin jos vain mitään aihetta on muuhun,muuten ei polveanikaan olisi kai vieläkään hoidettu.
        Älkää tyytykö siihen,mitä terkkarilekuri sanoo,vaan pyytäkää lähete jatkotutkimuksiin.
        Tämä ei sitten koske luulotautisia,vaan oikeasti sairaita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on tulevan kevään teema?

Sun kohdallasi
      Ikävä
      133
      5622
    2. Maisa Torppa

Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL
      Kotimaiset julkkisjuorut
      245
      4107
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      9
      1735
    4. Nainen, älä tee aloitetta, jos

Jos olet: - ylipainoinen - yksinhuoltaja - tatuoitu - tukassa on varoitusväri - sinulla on muita lävistyksiä kuin korvak
      Ikävä
      154
      988
    5. Veronika Honkasalo(vas.)venäjän asialla

Honkasalon mukaan mukaan venäläisiä turvapaikanhakijoita kohdellaan lainvastaisesti. "Vasemmistoliiton varapuheenjohtaj
      Maailman menoa
      64
      923
    6. Persut palkitsisi verohelpotuksin röökin polton ja ryyppäämisen lopettamisesta

>> Perussuomalaiset ehdottavatkin, että haittaverojen sijaan terveellisestä elämää viettäville ihmisille voitaisii
      Maailman menoa
      135
      917
    7. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      90
      913
    8. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      80
      788
    9. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      40
      786
    10. Trump laittomien siirtolaisten kauhu.

Trump toimii ihan oikein, kun karkoittaa maassa laittomasti oleskelevat rikolliset siirtolaiset takaisin kotimaihinsa ei
      Maailman menoa
      109
      782
    Aihe