teräketju- ja laippaongelma

stihl 023

Ongelmana on, että ko sahan teräketju (1.3 mm) venyy hyvin nopeasti; pitää kiristää pahimmillaan pari kertaa tankillisen aikana (polttopuiden tekoa, ei metsurin töitä). Samaa ongelmaa ollut jo muutaman vuoden, uudesta alkaen. Ketjuja mennyt ja pari laippaakin, toisesta kärkipyörä paloi kiinni. Väliin ollut ilmeisesti pientä ongelmaa teräketjun voitelussa, kun bensatankillisen aikana öljytankki menee vain puolilleen. Onko sahassa mahdollista jotenkin säätää teräketjuöljyn tulon määrää? Käykö tähän sahaan jotkin tarvikemyynnin laipat ja ketjut (jotta saisi kohtuuhintaan, kun Stihlin omat on sikakalliita). Voisiko siihen vaihtaa järeämmän laipan ja ketjun? Meneekö vetopyöräkin silloin uusiksi?

31

23174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korjaamolta

      Ainakin uudet teräketjut venyvät aika lailla. Sahassa luultavasti öljykanava tukossa. Pohjassa kahvojen alla löytyy. Öljyn määrää ei muistaakseni pysty säätämään. Kannattaa myös tarkistaa laipan öljyreikä.

      Stihlin laippa on paljon parempi kuin muiden merkkien laipat. Normaalissa käytössä pitäisi kestää paljon kauemmin.

      Tarvikeketjut sopii. Jako luultavasti .325". Kyseistä ketjua löytyy myös 1,5mm leveänä, joten laipan urankin pitää olla leveämpi ja sekin pitää vaihtaa. Vastaavaa höytyä tästä ei kuitenkaan ole. Kapeampi terä menee paremmin puuhun. Vetorissaa ei tarvi vaihtaa, jos laittaa 1,5mm leveän ketjun.

      Jos vain öljyä tulee, niin kyllä kärkipyörän pitäisi kestää. Erillistä rasvausreikää laipassa ei taida olla?

      • mörkö

        Edellisessähän ne pääosin oli syyt... öljyn puutehan sen ketjun kuumentaa ja venyttää. Kyllä puoli tankkia öljyä riittää tankilliseen pensaa paitsi jos sahaat jotain riihen seinän rutikuivia hirsiä...

        Tarkista, ettei ketjun vetopyörä hyppyytä ketjua ja voi sen varoiksi vaikka kääntää, jos tuossa mallissa on käännettävä pyörä. Liika kireys myös tuhoaa ketjun nopeasti kuten toisaalta myös löysyys...


      • pekka 2
        mörkö kirjoitti:

        Edellisessähän ne pääosin oli syyt... öljyn puutehan sen ketjun kuumentaa ja venyttää. Kyllä puoli tankkia öljyä riittää tankilliseen pensaa paitsi jos sahaat jotain riihen seinän rutikuivia hirsiä...

        Tarkista, ettei ketjun vetopyörä hyppyytä ketjua ja voi sen varoiksi vaikka kääntää, jos tuossa mallissa on käännettävä pyörä. Liika kireys myös tuhoaa ketjun nopeasti kuten toisaalta myös löysyys...

        Mitään en asiasta ymmärrä, mutta onko ketjuissa eroja. Mainostaa ei saa, mutta kun aloin käyttää, olikohan se "Oregon", ketjuja tuo venyminen jäi hallittavalle tasolle.

        Osaisko ammattimiehet kertoa onko eroa, ja mikä sitten olisi se hyvä ketjumerkki?

        Mitään en ymmärrä, tarkoitta, että sahan saan käyntiin, terän pyörimään ja polttopuita tehdyksi... ketjuja vien aina nipun kerralla teroitettavaksi, eli teroitukseen ei kärsivällisyys riitä. Paitsi jos on ihan pakko....

        Käytän myös sellaista myyjän mukaan "kapeampaa" ketjua, jolla pieninikin saha "jaksaa" paremmin.
        Luonnollisesti, tämä edellytti myös laipan vaihtoa.

        Öljyn menekkiin en huomannut ketjun vaihdoilla olevan merkitystä.


      • korjaamolta
        pekka 2 kirjoitti:

        Mitään en asiasta ymmärrä, mutta onko ketjuissa eroja. Mainostaa ei saa, mutta kun aloin käyttää, olikohan se "Oregon", ketjuja tuo venyminen jäi hallittavalle tasolle.

        Osaisko ammattimiehet kertoa onko eroa, ja mikä sitten olisi se hyvä ketjumerkki?

        Mitään en ymmärrä, tarkoitta, että sahan saan käyntiin, terän pyörimään ja polttopuita tehdyksi... ketjuja vien aina nipun kerralla teroitettavaksi, eli teroitukseen ei kärsivällisyys riitä. Paitsi jos on ihan pakko....

        Käytän myös sellaista myyjän mukaan "kapeampaa" ketjua, jolla pieninikin saha "jaksaa" paremmin.
        Luonnollisesti, tämä edellytti myös laipan vaihtoa.

        Öljyn menekkiin en huomannut ketjun vaihdoilla olevan merkitystä.

        Ainakin Stihlin ketju on jo valmiiksi venytettyä tehtaalta tulessaan. Siinä on myös öljyurat lisäämässä öljyn leviämistä keljun niveliin.

        Omasta mielestäni Stihlin ketju on sitkeämpää kuin muut merkit. Tämä on tullut esille teroittaessani useampi merkkisiä ketjuja teroituskoneella.


    • jonsered

      Mikä sitä öljyn tuloa säätää kun sitä ei tule ollenkaan? olen ottanut laipan pois ja painanut paineilmaa vastasuuntaan mutta ei mitään vaikutusta. Onko siellä joku hauli tai jotain? Mikä sitä oljyä oikein punppaa?

    • Liian kireällä

      Oletko varma ettet pidä kejua liian kireällä, tuo "kärkipyörän kiinni palaminen" vaikkuttais vähän siltä.

      Ketjuhan pitää säädön jälkeen pyöriä kahdella sormella kevyehkösti.

      Jos on liian kireällä niin varmasti tapahtuu juuri noin kuin on tuo selostuksesi eli ketju venyy, lämpee ja syö laikkaa.

      Olen ainakin itse sahannut samalla ketjulla ja laikalla vuosikausia ja mielestäni ne kestää isältä pojalle.

      • stihl 023

        Ei se ketju liian kireällä ole. Minulla oli aiemmin käytetty Huskgvarnan ammattisaha. Siinä ei ollut mitään ongelmaa ketjun ja laipan suhteen. Ne kyllä tosiaan olisi kestäneet isältä pojalle. Mutta muuten se sahayksilö oli niin juonikko, että lähti käyntiin, jos huvitti ja usein ei huvittanut. Siksi kai oli vaihdettukin. Stihlini on käynnin suhteen täysin moitteeton; käy kuin Singeri, ei koskaan mitään vaivoja, ei säätötarpeita. Mutta se ketju ja laippa!!!!


    • ottopoika

      Tuleva kesäloma menee metsänharvennuksessa ja työvälineenä Stihl 260. En lähde arvailemaan syitä ketjujesi ja laipan kulumiseen (aika mystistä) mutta useiden Stihlien ongelma on juuri tuo ketjun löystyminen (EI venyminen). Mutterit eivät vaan yksinkertaisesti pysty puristamaan laippaa paikoilleen vaan se liikkuu, etenkin karsittaessa paljon.

      • stihl 023

        Kyllä mutterit pysyy paikoillaan, mutta ketju tosiaan venyy. Yksi ketju on venynyt niin pitkäksi, että säätövara loppui kokonaan, vaikka hampaissa viilausvaraa oli puolet jäljellä! Sitten yksi on katkennutkin, kun ei aina tule kiristettyä ajoissa. Toki olen huomannut, että kun oikein ahkerasti laippaa ja ketjua puhdistelee, niin öljy menee ketjulle hieman paremmin ja onpa käynyt niinkin hyvin, että tankillisen on voinut sahata ketjua kiristämättä, kun saha on välillä jäähtynyt. Ongelmahan on tietysti se, että kitkaa on liikaa ja ketju lämmetessään venyy. Mutta mistä pirusta se johtuu??


      • ottopoika
        stihl 023 kirjoitti:

        Kyllä mutterit pysyy paikoillaan, mutta ketju tosiaan venyy. Yksi ketju on venynyt niin pitkäksi, että säätövara loppui kokonaan, vaikka hampaissa viilausvaraa oli puolet jäljellä! Sitten yksi on katkennutkin, kun ei aina tule kiristettyä ajoissa. Toki olen huomannut, että kun oikein ahkerasti laippaa ja ketjua puhdistelee, niin öljy menee ketjulle hieman paremmin ja onpa käynyt niinkin hyvin, että tankillisen on voinut sahata ketjua kiristämättä, kun saha on välillä jäähtynyt. Ongelmahan on tietysti se, että kitkaa on liikaa ja ketju lämmetessään venyy. Mutta mistä pirusta se johtuu??

        Kolmisenkymmentä litraa bensaa kului, pari hehtaaria talousmetsää tuli harvennettua. Ostin aloittaessani uuden ketjun ja en huomannut siinä ainakaan isompaa venymistä. Kohdallasi alkaa vaikuttaa siltä, että ongelma on ketjun voitelussa ja sitä kautta ketjun lämpiämisessä. Öljysäiliön pitäisi olla melkein tyhjä kun tankillinen on sahattu. Voitelu on sitä tärkeämpää mitä kuivempaa puuta sahataan


      • Anonyymi
        ottopoika kirjoitti:

        Kolmisenkymmentä litraa bensaa kului, pari hehtaaria talousmetsää tuli harvennettua. Ostin aloittaessani uuden ketjun ja en huomannut siinä ainakaan isompaa venymistä. Kohdallasi alkaa vaikuttaa siltä, että ongelma on ketjun voitelussa ja sitä kautta ketjun lämpiämisessä. Öljysäiliön pitäisi olla melkein tyhjä kun tankillinen on sahattu. Voitelu on sitä tärkeämpää mitä kuivempaa puuta sahataan

        Mistähän aiheesta saamme seuraavan vedätysaloituksen?


    • vectaristi

      Jos teräketjuöljyä ei kulu tankillista yhtä bensatankillista kohti niin ketju venyy ja kuluu ja kuluttaa laipan pilalle nopeasti.Puhdista oljypympun ympäristö töhkästä. Pumppu löytyy kytkimen alta. Kytkin poistetaan ottamalla tulppa pois ja syöttämällä pehmeää narua pyttyyn niin paljon että kytkin voidaan vääntää irti.
      Irroitussuunta näkyy kytkimen painoissa.

      • Lastunraapija

        Ensiksi ongi rautalankakoukulla öljysäiliöstä suodatin esille ja putsaa se vaikka dieselöljyllä tai polttoöljyllä. Sitten pane sitä dieseliä tilkka öljysäiliöön. Irrota ketjunsuojus, ketju ja laippa. Pistä kone käyntiin ja katso, tuleeko dieseliä läpi voiteluaukosta. Se saattaa pestä pumpun. Jos tämä ei auta, on kaiketi edessä mekanismin purku auki.


    • julperi44

      makita sähköinen ketjusaha.Öljyn tulo loppui kokonaan.Tankki on täys mitään ei tule ulos muutenkuin korkista.Kaikki on puhdistettu.loppui yhtäkkiä vaikka öljyä oli vielä puolitankillista jäljellä.Mikä riivaa ei luulisi että olisi kulunutkaan näin nopeasti.muutamat pienet ranteenpaksuiset puut katkkaistu polttopuuksi

    • Stiga43

      Minulla Stiga 43, pari vuotta vanha. Sahalla sahattu alle 50 tuntia. Tänään ei tullut laipalle yhtään öljyä, kun koivuja pätkin. Eilen vielä pelas normaalisti kun koivun kaadoin. Joku varmaan osaa antaa neuvoja.

      • simples

        Tankki tyhjä.


      • Tässäsyy

        Teräketjuvoitelu öljypumppu tukossa, vaatii pumpun avaamisen että saa puhtaaksi.


    • Jokkut rohkeet viä asialliseen korjaamoon........

    • OLH

      Ketjun vetopyörä viallinen , vaihda uusi niin toimii !

    • JakeKake

      mikä voisi olla ongelmana ketjuöljyä ei saa millään tulemaan

      • niintätä

        et sitten viitsinyt kertoa mikä merkki ja mikä malli? Voisi edes vähän kohdentaa vikaa ettei ihan kalojen sisälmyksistä tarvisi lukea...


    • Anonyymi

      Kukaan ei ole puhunut tähän mennessä laipan öljyreiästä. Mun kokemuksen mukaan sen tukkeutuminen on suurin syy öljyn vähyyteen. Se pitäisi ekana katsoa. Aina kun laipan irrottaa niin reiän tarkistus/putsaus

      • Anonyymi

        Eksää alotuksessa parempaan pääsy Hei kurpitsavellihousu ?matu?
        Hei kurpitsavellihousu ?
        Huomaa kuinka tyhmä on ketjun aloittaja ?
        Hei kurpitsavellihousu ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eksää alotuksessa parempaan pääsy Hei kurpitsavellihousu ?matu?
        Hei kurpitsavellihousu ?
        Huomaa kuinka tyhmä on ketjun aloittaja ?
        Hei kurpitsavellihousu ?

        Asiaa.


      • Anonyymi

        eihän vaimon reikäkää puhdistella ennen eikä jälkeen käytön..


    • Anonyymi

      Mul kävi tilhissä niin että jossain vaiheessa ajoin siitä läpi edellisen sukupolven tallin nurkkaan ostamat kiinaketjut. Kaikki oli eri merkkiä. Leveys 1,5 mm. Oli hieman hiekkaista projektia, ja ajattelin että siellä ei huonompi ketju haittaa.

      Niissä kiinalaisissa sai ketjua olla koko ajan kiristämässä, monesti ei yhtä tankillista päässy. Terottaminenkin oli yhtä tuskaa, jotkut oli niin kovia, että niitä,ei,saanu terotettua,ja jotkut oli kuin juustoa ja 50 vedon jälkeen puhki - kaikkea siltä väliltä.

      6 ketjun jälkeen oli vetorissa ja laippa entinen. Sitä ennen laipalla oli sahattu 10 vuotta ja paljon. Sen tiedän että kiinanketju söi vetorissan, mut jälkikäteen epäilen että syy laipan kärkipyörän lopulliseen hajoamiseen oli sama.

      Eli kun ketju venyy, ei jako käy enää kutinsa ja alkaa syömään metallia. Ketju ei mee jouhevasti.

      Kallis oli koeajo, light laipan sijaan ostin rollomaticin, mikä,kestää. Enää en kiinanketjuja osta. Oregonilta ei saa enää parempia carltonin ja Windsorin ketjuja vaan niitä ilmeisesti myydään vain metritavarana moto käyttöön. Stihlin oma ketju on aika hyvä.

    • Anonyymi

      itse sahailen halppisketjuilla ei ongelmaa ole ollut ensimmöisen kiristyksen jälkeen...jöngköping teriä olen käyttänyt ja oregon...taidat kiristää liikaa ketjua..

      • Anonyymi

        Ketjun osaan kiristää. Kiinasahat ei kestä edes niin pitkään että yhden ketjun teroittaa ja ajaa loppuun.

        Oregonin ja stihlin ketjut ei juuri veny ja ne voi ajaa ja teroitaa turvallisesti loppuun, jopa merkin ohi, jos tarvis.

        1,5 millisen jäljiltä en edes uskalla kokeilla 1,3 mm kiinaketjua, hengenvaarallinen jäisellä koivupöllillä.


    • Anonyymi

      itsellä ainakin 250ms tilhessä öljyongelma....kokeilen vaihtaa pumpun josko auttaisi... husgavarnassa ei ole koskaan ollut ongelmaa..ja uus norppa syöksee öljyä kuin drump öisellä vessareissulla,,

      • Anonyymi

        öljysäiliöön päässyt likaa, eikä puhdistettu koskaan. Älä vaihda ehjää pumppua jos et ole useita rumpuja, vetopyöriä sahannut terävällä ketjulla,


    • Anonyymi

      Norppa se vaan mennä painaa. En ole käyttänyt öljyä lainkaan. Hiukan pitää kerjua löysällä niin hyvin syö. Ja eikä sitä kiristää voi kun löystyy heti uudestaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      111
      5237
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3392
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      91
      3224
    4. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      40
      2926
    5. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1847
    6. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1580
    7. 450 000 ulosotossa

      Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      127
      1555
    8. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      31
      1436
    9. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      130
      1234
    10. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

      Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1149
    Aihe