Ongelmana on, että ko sahan teräketju (1.3 mm) venyy hyvin nopeasti; pitää kiristää pahimmillaan pari kertaa tankillisen aikana (polttopuiden tekoa, ei metsurin töitä). Samaa ongelmaa ollut jo muutaman vuoden, uudesta alkaen. Ketjuja mennyt ja pari laippaakin, toisesta kärkipyörä paloi kiinni. Väliin ollut ilmeisesti pientä ongelmaa teräketjun voitelussa, kun bensatankillisen aikana öljytankki menee vain puolilleen. Onko sahassa mahdollista jotenkin säätää teräketjuöljyn tulon määrää? Käykö tähän sahaan jotkin tarvikemyynnin laipat ja ketjut (jotta saisi kohtuuhintaan, kun Stihlin omat on sikakalliita). Voisiko siihen vaihtaa järeämmän laipan ja ketjun? Meneekö vetopyöräkin silloin uusiksi?
teräketju- ja laippaongelma
23
21492
Vastaukset
- korjaamolta
Ainakin uudet teräketjut venyvät aika lailla. Sahassa luultavasti öljykanava tukossa. Pohjassa kahvojen alla löytyy. Öljyn määrää ei muistaakseni pysty säätämään. Kannattaa myös tarkistaa laipan öljyreikä.
Stihlin laippa on paljon parempi kuin muiden merkkien laipat. Normaalissa käytössä pitäisi kestää paljon kauemmin.
Tarvikeketjut sopii. Jako luultavasti .325". Kyseistä ketjua löytyy myös 1,5mm leveänä, joten laipan urankin pitää olla leveämpi ja sekin pitää vaihtaa. Vastaavaa höytyä tästä ei kuitenkaan ole. Kapeampi terä menee paremmin puuhun. Vetorissaa ei tarvi vaihtaa, jos laittaa 1,5mm leveän ketjun.
Jos vain öljyä tulee, niin kyllä kärkipyörän pitäisi kestää. Erillistä rasvausreikää laipassa ei taida olla?- mörkö
Edellisessähän ne pääosin oli syyt... öljyn puutehan sen ketjun kuumentaa ja venyttää. Kyllä puoli tankkia öljyä riittää tankilliseen pensaa paitsi jos sahaat jotain riihen seinän rutikuivia hirsiä...
Tarkista, ettei ketjun vetopyörä hyppyytä ketjua ja voi sen varoiksi vaikka kääntää, jos tuossa mallissa on käännettävä pyörä. Liika kireys myös tuhoaa ketjun nopeasti kuten toisaalta myös löysyys... - pekka 2
mörkö kirjoitti:
Edellisessähän ne pääosin oli syyt... öljyn puutehan sen ketjun kuumentaa ja venyttää. Kyllä puoli tankkia öljyä riittää tankilliseen pensaa paitsi jos sahaat jotain riihen seinän rutikuivia hirsiä...
Tarkista, ettei ketjun vetopyörä hyppyytä ketjua ja voi sen varoiksi vaikka kääntää, jos tuossa mallissa on käännettävä pyörä. Liika kireys myös tuhoaa ketjun nopeasti kuten toisaalta myös löysyys...Mitään en asiasta ymmärrä, mutta onko ketjuissa eroja. Mainostaa ei saa, mutta kun aloin käyttää, olikohan se "Oregon", ketjuja tuo venyminen jäi hallittavalle tasolle.
Osaisko ammattimiehet kertoa onko eroa, ja mikä sitten olisi se hyvä ketjumerkki?
Mitään en ymmärrä, tarkoitta, että sahan saan käyntiin, terän pyörimään ja polttopuita tehdyksi... ketjuja vien aina nipun kerralla teroitettavaksi, eli teroitukseen ei kärsivällisyys riitä. Paitsi jos on ihan pakko....
Käytän myös sellaista myyjän mukaan "kapeampaa" ketjua, jolla pieninikin saha "jaksaa" paremmin.
Luonnollisesti, tämä edellytti myös laipan vaihtoa.
Öljyn menekkiin en huomannut ketjun vaihdoilla olevan merkitystä. - korjaamolta
pekka 2 kirjoitti:
Mitään en asiasta ymmärrä, mutta onko ketjuissa eroja. Mainostaa ei saa, mutta kun aloin käyttää, olikohan se "Oregon", ketjuja tuo venyminen jäi hallittavalle tasolle.
Osaisko ammattimiehet kertoa onko eroa, ja mikä sitten olisi se hyvä ketjumerkki?
Mitään en ymmärrä, tarkoitta, että sahan saan käyntiin, terän pyörimään ja polttopuita tehdyksi... ketjuja vien aina nipun kerralla teroitettavaksi, eli teroitukseen ei kärsivällisyys riitä. Paitsi jos on ihan pakko....
Käytän myös sellaista myyjän mukaan "kapeampaa" ketjua, jolla pieninikin saha "jaksaa" paremmin.
Luonnollisesti, tämä edellytti myös laipan vaihtoa.
Öljyn menekkiin en huomannut ketjun vaihdoilla olevan merkitystä.Ainakin Stihlin ketju on jo valmiiksi venytettyä tehtaalta tulessaan. Siinä on myös öljyurat lisäämässä öljyn leviämistä keljun niveliin.
Omasta mielestäni Stihlin ketju on sitkeämpää kuin muut merkit. Tämä on tullut esille teroittaessani useampi merkkisiä ketjuja teroituskoneella.
- jonsered
Mikä sitä öljyn tuloa säätää kun sitä ei tule ollenkaan? olen ottanut laipan pois ja painanut paineilmaa vastasuuntaan mutta ei mitään vaikutusta. Onko siellä joku hauli tai jotain? Mikä sitä oljyä oikein punppaa?
- Liian kireällä
Oletko varma ettet pidä kejua liian kireällä, tuo "kärkipyörän kiinni palaminen" vaikkuttais vähän siltä.
Ketjuhan pitää säädön jälkeen pyöriä kahdella sormella kevyehkösti.
Jos on liian kireällä niin varmasti tapahtuu juuri noin kuin on tuo selostuksesi eli ketju venyy, lämpee ja syö laikkaa.
Olen ainakin itse sahannut samalla ketjulla ja laikalla vuosikausia ja mielestäni ne kestää isältä pojalle.- stihl 023
Ei se ketju liian kireällä ole. Minulla oli aiemmin käytetty Huskgvarnan ammattisaha. Siinä ei ollut mitään ongelmaa ketjun ja laipan suhteen. Ne kyllä tosiaan olisi kestäneet isältä pojalle. Mutta muuten se sahayksilö oli niin juonikko, että lähti käyntiin, jos huvitti ja usein ei huvittanut. Siksi kai oli vaihdettukin. Stihlini on käynnin suhteen täysin moitteeton; käy kuin Singeri, ei koskaan mitään vaivoja, ei säätötarpeita. Mutta se ketju ja laippa!!!!
- ottopoika
Tuleva kesäloma menee metsänharvennuksessa ja työvälineenä Stihl 260. En lähde arvailemaan syitä ketjujesi ja laipan kulumiseen (aika mystistä) mutta useiden Stihlien ongelma on juuri tuo ketjun löystyminen (EI venyminen). Mutterit eivät vaan yksinkertaisesti pysty puristamaan laippaa paikoilleen vaan se liikkuu, etenkin karsittaessa paljon.
- stihl 023
Kyllä mutterit pysyy paikoillaan, mutta ketju tosiaan venyy. Yksi ketju on venynyt niin pitkäksi, että säätövara loppui kokonaan, vaikka hampaissa viilausvaraa oli puolet jäljellä! Sitten yksi on katkennutkin, kun ei aina tule kiristettyä ajoissa. Toki olen huomannut, että kun oikein ahkerasti laippaa ja ketjua puhdistelee, niin öljy menee ketjulle hieman paremmin ja onpa käynyt niinkin hyvin, että tankillisen on voinut sahata ketjua kiristämättä, kun saha on välillä jäähtynyt. Ongelmahan on tietysti se, että kitkaa on liikaa ja ketju lämmetessään venyy. Mutta mistä pirusta se johtuu??
- ottopoika
stihl 023 kirjoitti:
Kyllä mutterit pysyy paikoillaan, mutta ketju tosiaan venyy. Yksi ketju on venynyt niin pitkäksi, että säätövara loppui kokonaan, vaikka hampaissa viilausvaraa oli puolet jäljellä! Sitten yksi on katkennutkin, kun ei aina tule kiristettyä ajoissa. Toki olen huomannut, että kun oikein ahkerasti laippaa ja ketjua puhdistelee, niin öljy menee ketjulle hieman paremmin ja onpa käynyt niinkin hyvin, että tankillisen on voinut sahata ketjua kiristämättä, kun saha on välillä jäähtynyt. Ongelmahan on tietysti se, että kitkaa on liikaa ja ketju lämmetessään venyy. Mutta mistä pirusta se johtuu??
Kolmisenkymmentä litraa bensaa kului, pari hehtaaria talousmetsää tuli harvennettua. Ostin aloittaessani uuden ketjun ja en huomannut siinä ainakaan isompaa venymistä. Kohdallasi alkaa vaikuttaa siltä, että ongelma on ketjun voitelussa ja sitä kautta ketjun lämpiämisessä. Öljysäiliön pitäisi olla melkein tyhjä kun tankillinen on sahattu. Voitelu on sitä tärkeämpää mitä kuivempaa puuta sahataan
- Anonyymi
ottopoika kirjoitti:
Kolmisenkymmentä litraa bensaa kului, pari hehtaaria talousmetsää tuli harvennettua. Ostin aloittaessani uuden ketjun ja en huomannut siinä ainakaan isompaa venymistä. Kohdallasi alkaa vaikuttaa siltä, että ongelma on ketjun voitelussa ja sitä kautta ketjun lämpiämisessä. Öljysäiliön pitäisi olla melkein tyhjä kun tankillinen on sahattu. Voitelu on sitä tärkeämpää mitä kuivempaa puuta sahataan
Mistähän aiheesta saamme seuraavan vedätysaloituksen?
- vectaristi
Jos teräketjuöljyä ei kulu tankillista yhtä bensatankillista kohti niin ketju venyy ja kuluu ja kuluttaa laipan pilalle nopeasti.Puhdista oljypympun ympäristö töhkästä. Pumppu löytyy kytkimen alta. Kytkin poistetaan ottamalla tulppa pois ja syöttämällä pehmeää narua pyttyyn niin paljon että kytkin voidaan vääntää irti.
Irroitussuunta näkyy kytkimen painoissa.- Lastunraapija
Ensiksi ongi rautalankakoukulla öljysäiliöstä suodatin esille ja putsaa se vaikka dieselöljyllä tai polttoöljyllä. Sitten pane sitä dieseliä tilkka öljysäiliöön. Irrota ketjunsuojus, ketju ja laippa. Pistä kone käyntiin ja katso, tuleeko dieseliä läpi voiteluaukosta. Se saattaa pestä pumpun. Jos tämä ei auta, on kaiketi edessä mekanismin purku auki.
- julperi44
makita sähköinen ketjusaha.Öljyn tulo loppui kokonaan.Tankki on täys mitään ei tule ulos muutenkuin korkista.Kaikki on puhdistettu.loppui yhtäkkiä vaikka öljyä oli vielä puolitankillista jäljellä.Mikä riivaa ei luulisi että olisi kulunutkaan näin nopeasti.muutamat pienet ranteenpaksuiset puut katkkaistu polttopuuksi
- Stiga43
Minulla Stiga 43, pari vuotta vanha. Sahalla sahattu alle 50 tuntia. Tänään ei tullut laipalle yhtään öljyä, kun koivuja pätkin. Eilen vielä pelas normaalisti kun koivun kaadoin. Joku varmaan osaa antaa neuvoja.
- simples
Tankki tyhjä.
- Tässäsyy
Teräketjuvoitelu öljypumppu tukossa, vaatii pumpun avaamisen että saa puhtaaksi.
Jokkut rohkeet viä asialliseen korjaamoon........
- OLH
Ketjun vetopyörä viallinen , vaihda uusi niin toimii !
- JakeKake
mikä voisi olla ongelmana ketjuöljyä ei saa millään tulemaan
- niintätä
et sitten viitsinyt kertoa mikä merkki ja mikä malli? Voisi edes vähän kohdentaa vikaa ettei ihan kalojen sisälmyksistä tarvisi lukea...
- Anonyymi
Kukaan ei ole puhunut tähän mennessä laipan öljyreiästä. Mun kokemuksen mukaan sen tukkeutuminen on suurin syy öljyn vähyyteen. Se pitäisi ekana katsoa. Aina kun laipan irrottaa niin reiän tarkistus/putsaus
- Anonyymi
Eksää alotuksessa parempaan pääsy Hei kurpitsavellihousu ?matu?
Hei kurpitsavellihousu ?
Huomaa kuinka tyhmä on ketjun aloittaja ?
Hei kurpitsavellihousu ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812