Skitsofreenikkojen pakollinen avohoito

psyk. hoitaja

Haluaisin luoda keskustelua siitä, onko oikein hoitaa väkisin skitsoja jotka eivät halua hoitoa, jos heillä on jokin muille ihmisille harmiton taudin muoto kuten katatoninen skitsofrenia? Pakollinen avohoito tarkoittaa sitä että jos lopettaa neuroleptien syömisen, tullaan lääkitys pistämään ruiskulla eikä siitä voi kieltäytyä. Tiedän kyllä näitä tapauksia koska olen itsekin hoitaja ja nähnyt potilaita jotka haluaisivat vain lopettaa lääkkeiden käytön kokonaan. Olen joskus hieman umpikujassa sen suhteen toiminko itse eettisesti vai en.

63

5703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psyk.esh.

      skitsofrenian katatoninen muoto on harmiton? Ihan siis sitä sairastavallekin.

      Käytätkö sinä muuten työpaikallasikin injektiosta sanaa ruisku.

      Emme taida olla samalla alalla.

    • jeessus

      Ei niitä nappeja tai injektioita tartte väkisin ottaa, jollei halua. Ne on luokiteltu avopotilaiksi, ei vapausriistetyiksi mielisairaalavangeiksi. Kuitenkaan ne "lääkkeet" mitään auta, niin moni lopettaa niiden käytön. Muutenki koko skitsofrenia on niin hatusta keksitty, että.. itse mm. menetin työpaikan sen takia, kun lääkäri ei päästänyt töihin, vaan sanoi, että luulet olevasi terve.. johon sitten ivallisesti vastasin "et sähän sen tiedät noin ulkopuolelta jo katsoen ja kyllä tiedät mitä mun pöntössä liikkuu ja itsestä tuntuu.. kyllä"

      • hippuli

        Mitä tarkoitat "hatusta temmattu"? Kiinnostaisi kuulla. Itse oon ehkä samaa mieltä mahdollisesti jollakin tavalla, skitsofrenianhan voui selittää universumin liikkeillä? Rauha maan päälle ja kaikki ihmiset kukoistakoon omina itseinään.. eri asia jos tosiaan vahingoittaa muita. Luokittelut vittuun, pedofiilit ym rikolliset täyteen lääkkeitä/lukkojen taakse. Ihmiset oikeesti luo sairauksia. Jos sullesanotaan että sairastat vaikka skitsofreniaa, otat selvää oireiasta, ja kuvittelet ne itsellesi, se on jo alku sairaudelle vaikka olisit terve. Kaikki sairaudet voi puhjreta varmasti noin..


    • mpeq

      Koska neuroleptit vahingoittavat aivoja pitkässä käytössä, pakkolääkitseminen niillä ei mielestäni ole eettistä. Tardiivi dyskinesia, tardiivi akatisia, liikalihavuus ja metabolinen oireyhtymä ja ovat mahdollisia seurauksia.

      • muumendahl

        Minusta on hienoa, että nyt ona avattu ketju skitsofreniaa sairastaville.Haluaisin kommentoida paria edellistä kirjoitusta. Niissä ei tunnu olevan oikein "punaista lankaa". Olen skitsofreenikko ja työelämässä. Minulla on lääkitys. Em. mainitut lääkkeiden haittavaikutukset ovat ääriesimerkki. En ole kärsinyt yhdestäkään niistä ja lääkitys on minulla ollut yli kymmenen vuotta. Toivoisin, että skitsofreniaa sairastavat uskaltaisivat kirjoittaa enemmänkin tänne.


      • mimmutsi
        muumendahl kirjoitti:

        Minusta on hienoa, että nyt ona avattu ketju skitsofreniaa sairastaville.Haluaisin kommentoida paria edellistä kirjoitusta. Niissä ei tunnu olevan oikein "punaista lankaa". Olen skitsofreenikko ja työelämässä. Minulla on lääkitys. Em. mainitut lääkkeiden haittavaikutukset ovat ääriesimerkki. En ole kärsinyt yhdestäkään niistä ja lääkitys on minulla ollut yli kymmenen vuotta. Toivoisin, että skitsofreniaa sairastavat uskaltaisivat kirjoittaa enemmänkin tänne.

        Minustakin on hienoa, että me skitsofreenikot olemme saaneet tänne oman ketjun. Minä olen myös työelämässä ja pärjään elämässäni kaikin puolin todella hyvin. Kiva huomata, että meitä on muitakin. Skitsofreenikot kun harvemmin kirjoittelevat palstoille (mistäköhän sekin johtuu?). Toivottavasti tällä palstalla oleva kirjoittelu vain pysyisi asiallisella linjalla, eikä sorruttaisi ylilyönteihin tai virheelliseen informointiin, kuten niin usein näillä S24 palstoilla.

        Tähän "pakkolääkitykseen" en osaa ottaa kantaa, koska se ei koske itseäni millään tavalla. Minulle on määrätty lääkitys (antipsykootti masennnuslääke), jota käytän omasta tahdostani ja olen siihen tyytyväinen.


      • varmaan yleisempää..
        muumendahl kirjoitti:

        Minusta on hienoa, että nyt ona avattu ketju skitsofreniaa sairastaville.Haluaisin kommentoida paria edellistä kirjoitusta. Niissä ei tunnu olevan oikein "punaista lankaa". Olen skitsofreenikko ja työelämässä. Minulla on lääkitys. Em. mainitut lääkkeiden haittavaikutukset ovat ääriesimerkki. En ole kärsinyt yhdestäkään niistä ja lääkitys on minulla ollut yli kymmenen vuotta. Toivoisin, että skitsofreniaa sairastavat uskaltaisivat kirjoittaa enemmänkin tänne.

        Mä olen syystä tai toisesta nähnyt ainakin 4, ketkä ovat saaneet lääkkeistä tahattomia kasvojen pakko-liikkeitä. Jos yhtään kaupungillakaan tarkemmin seuraa ihmisiä, niin kyllä siellä silloin tällöin tulee vastaan niitä, ketkä mutristelee suutaan ja naamansa siihen tapaan, että epäilee onko tuollakin td. Joten uskon td:n olevan yleisempää, kuin väitetään. Ole onnellinen, ettei sinulle ole sitä kehittynyt. Viimeistään siinä vaiheessa kun sellaisen saa, ihmistä pidetään hulluna ja katsotaan vieroksuen. Youtubessa on muutamia esimerkkejä ihmisistä, joilla td. Se on aika vaikeaa katseltavaa. Eräskin tosi mukava ihminen, niin harmittaa hänen puolestaan, kun hänellä kieli työntyy väkisin ulos ja tekee ilmassa mato-liikettä. Välillä taas ihan ku haukkois happee ja kurkussa muljahtelee. Arvatkaa, saako helposti oikeaa työtä tai huudeltiinko ilkeitä koulussa tai kadulla?? Tuntuu niiin pahalta : /


      • KuolaanIhanTäböö

        Haluan hoitoon, jos sielää on kuumia kissoja.


    • ..........

      katatoninen tila on käsittääkseni aika "paha" ja hermostolle vaarallinen tila joka vaatii pikaista hoitoa (jonkinnäköistä ruisketta suoneen välittömästi).

      katatoonisuus on kuitenkin jostain syystä nykyaikana hyvin harvinainen kehittyneemmissä länsimäissa. vainoharhaisuus eli paranoidinen skitsofrenia taitaa olla yleisempiä..

      • se jeessus

        Hienointa tos paranoidisessa skitsofreniassa on se, että kuulet vaan "ääniä" ja olet "hullu" sen perusteella.. voi kun nekin tietäisi...


      • n/.25
        se jeessus kirjoitti:

        Hienointa tos paranoidisessa skitsofreniassa on se, että kuulet vaan "ääniä" ja olet "hullu" sen perusteella.. voi kun nekin tietäisi...

        hienointa? kuulet vaan ääniä ja olet hullu sen perusteella.. hienointa?


      • se jeessus
        n/.25 kirjoitti:

        hienointa? kuulet vaan ääniä ja olet hullu sen perusteella.. hienointa?

        Nii? Eksä tajunnu, kuulet "ääniä päässäsi" ja sut diagnosoidaan vainoharhaiseksi. Toki, jos täysin pönttö olet, niin tottelet niitä ääniä ja sen jälkeen alkaa toinen rumba niiltä "ääniltä". Se siinä onkin hienoo, kun ne psykologit ei edes pysty selittää niiden kuulemista niin, että se jollekkin uppoisi edes loppupeleissä. Varsinkin, kun porukka yleensä alkaa kuulemaan niitä joskus 25-v paikkeilla ja yhtäkkiä kesken päivän niitä ja sitten selitellään jotain aivokemioita ja neurologisia sairauksia siihen.. mihin vittuun ne aivot enää muuttuu tossa vaiheessa, kun kasvuaika on ohi. Vittu, et saa nauraa tollasille diagnooseille.

        Jos se äänien kuuleminen olisi sairaus, niin se alkaisi jo joskus lapsuudessa. Suurimmal osal ne on pääasiassa jotain, et "haiset paskalle", "lopeta se x-juttu", "vittu sä olet tyhmä", "ala riehumaan" tai muuta vastaavaa.. kuten puhuu keskenään kolmannessa persoonassa "uhrista". Jollei tosta tajua jo niin on täyspönttö, jos uskoo niiden omasta kuupasta lähtösin olevan. Toisille ne voi puhua mukaviakin, kuten kehuskella tai puhua ihan asiaakin välillä. Sen lisäks voi olla jotain tahdosta riippumattomia pakkoliikkeitä, vaikka et käyttäisi edes lääkkeitä, kipua jossain paikassa, major luokan "elohiiriä", kutinaa tai muuta tuntoa, öisin unia, jotka on järkeenkäypiä.. vai nähdäänkö me edes unia oikeasti..

        Hinkkivinkkinä vaan...


      • Sini 3
        se jeessus kirjoitti:

        Nii? Eksä tajunnu, kuulet "ääniä päässäsi" ja sut diagnosoidaan vainoharhaiseksi. Toki, jos täysin pönttö olet, niin tottelet niitä ääniä ja sen jälkeen alkaa toinen rumba niiltä "ääniltä". Se siinä onkin hienoo, kun ne psykologit ei edes pysty selittää niiden kuulemista niin, että se jollekkin uppoisi edes loppupeleissä. Varsinkin, kun porukka yleensä alkaa kuulemaan niitä joskus 25-v paikkeilla ja yhtäkkiä kesken päivän niitä ja sitten selitellään jotain aivokemioita ja neurologisia sairauksia siihen.. mihin vittuun ne aivot enää muuttuu tossa vaiheessa, kun kasvuaika on ohi. Vittu, et saa nauraa tollasille diagnooseille.

        Jos se äänien kuuleminen olisi sairaus, niin se alkaisi jo joskus lapsuudessa. Suurimmal osal ne on pääasiassa jotain, et "haiset paskalle", "lopeta se x-juttu", "vittu sä olet tyhmä", "ala riehumaan" tai muuta vastaavaa.. kuten puhuu keskenään kolmannessa persoonassa "uhrista". Jollei tosta tajua jo niin on täyspönttö, jos uskoo niiden omasta kuupasta lähtösin olevan. Toisille ne voi puhua mukaviakin, kuten kehuskella tai puhua ihan asiaakin välillä. Sen lisäks voi olla jotain tahdosta riippumattomia pakkoliikkeitä, vaikka et käyttäisi edes lääkkeitä, kipua jossain paikassa, major luokan "elohiiriä", kutinaa tai muuta tuntoa, öisin unia, jotka on järkeenkäypiä.. vai nähdäänkö me edes unia oikeasti..

        Hinkkivinkkinä vaan...

        Hyvä minunkin mielestä, että on saatu tämä skitsofreenikkojen ketju! Olen 54v. skitso nainen ja sairastanut n. kahdeksan vuotta. Tosin olen ollut lähes oireeton siitä saakka, kun suostuin lopulta syömään lääkkeeni säännöllisesti. Sitä ennen ehdin olla kunnolla harhainen ja ehdin yrittää jo itsemurhaakin "harhahelvetistä" pois päästäkseni. Itsemurhayrityksen jälkeen vasta tajusin, että todella tarvitsen lääkitystä päästäkseni oireista.

        Kahteen otteeseen olin sairaalassa. Ensimmäinen (pakko)hoitojakso kesti n. kolme viikkoa ja se oli ilmeisesti liian lyhyt, koska en vielä tajunnut lääkityksen auttavan ja lopetinkin sen heti sairaalasta päästyäni. Toiselle jaksolle itsemurhayrityksen jälkeen menin jo vapaaehtoisesti, sillä tunsin olevani aivan loppu (valvomisesta ym. tuskasta) ja tarvitsevani hoitoa ja lääkkeitä (tai lähinnä lääkkeitä, sillä muuta "hoitoa" sairaalassa ei pahemmin ollut tarjolla). Toinen jakso kesti samoin noin kolme viikkoa, mutta silloin alkoi paraneminen, kun tajusin, että lääkkeet (masennus- ja skitsofrenialääkkeet) ovat minulle elintärkeät.

        Nykyisin käyn noin kerran kuussa tai kahdessa juttelemassa niitä näitä psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Sairaseläkkeelle jäin suoraan sairaslomalta, kun diagnoosi vahvistui. Työni oli ollut vuorotyötä ja henkisesti raskasta, joten tunsin, etten enää jaksaisi siinä työssä. Minulla ei ollut myöskään oikein voimia uudelleenkouluttautumiseen, sillä olin juuri sairastamisen alkaessa kokenut burn outin. Luultavasti työkyvyttömyyseläke oli kohdallani oikea ratkaisu.

        Nykyisin suurin ongelmani taitaa olla liikalihavuus seurannaisvaikutuksineen. Toinen ongelma on järkevä ajankulu, sillä pienellä paikkakunnalla, jossa asun, ei ole mitään järjestettyä aktivointitoimintaa eikä vertaisryhmiä. Ilonaiheitani ovat oma aikuinen tyttäreni (asuu eri paikkakunnalla) ja kaksi pientä koiraani, jotka pakottavat edes hiukan liikkumaan.


      • M + 40
        Sini 3 kirjoitti:

        Hyvä minunkin mielestä, että on saatu tämä skitsofreenikkojen ketju! Olen 54v. skitso nainen ja sairastanut n. kahdeksan vuotta. Tosin olen ollut lähes oireeton siitä saakka, kun suostuin lopulta syömään lääkkeeni säännöllisesti. Sitä ennen ehdin olla kunnolla harhainen ja ehdin yrittää jo itsemurhaakin "harhahelvetistä" pois päästäkseni. Itsemurhayrityksen jälkeen vasta tajusin, että todella tarvitsen lääkitystä päästäkseni oireista.

        Kahteen otteeseen olin sairaalassa. Ensimmäinen (pakko)hoitojakso kesti n. kolme viikkoa ja se oli ilmeisesti liian lyhyt, koska en vielä tajunnut lääkityksen auttavan ja lopetinkin sen heti sairaalasta päästyäni. Toiselle jaksolle itsemurhayrityksen jälkeen menin jo vapaaehtoisesti, sillä tunsin olevani aivan loppu (valvomisesta ym. tuskasta) ja tarvitsevani hoitoa ja lääkkeitä (tai lähinnä lääkkeitä, sillä muuta "hoitoa" sairaalassa ei pahemmin ollut tarjolla). Toinen jakso kesti samoin noin kolme viikkoa, mutta silloin alkoi paraneminen, kun tajusin, että lääkkeet (masennus- ja skitsofrenialääkkeet) ovat minulle elintärkeät.

        Nykyisin käyn noin kerran kuussa tai kahdessa juttelemassa niitä näitä psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Sairaseläkkeelle jäin suoraan sairaslomalta, kun diagnoosi vahvistui. Työni oli ollut vuorotyötä ja henkisesti raskasta, joten tunsin, etten enää jaksaisi siinä työssä. Minulla ei ollut myöskään oikein voimia uudelleenkouluttautumiseen, sillä olin juuri sairastamisen alkaessa kokenut burn outin. Luultavasti työkyvyttömyyseläke oli kohdallani oikea ratkaisu.

        Nykyisin suurin ongelmani taitaa olla liikalihavuus seurannaisvaikutuksineen. Toinen ongelma on järkevä ajankulu, sillä pienellä paikkakunnalla, jossa asun, ei ole mitään järjestettyä aktivointitoimintaa eikä vertaisryhmiä. Ilonaiheitani ovat oma aikuinen tyttäreni (asuu eri paikkakunnalla) ja kaksi pientä koiraani, jotka pakottavat edes hiukan liikkumaan.

        Exälle diagnosoitiin skitsofrenia , heillä on sitä ja samantyyppistä mielisairautta suvussa.
        Hän oli kahteen otteeseen pakkohoidossa , ennenkuin löytyi sopiva lääkitys ja harhaisuus loppui,
        lääkitys on pitkävaikutteinen injektiona annettava , koska hän oli lääkevastainen , vaikka jo nyt ymmärtää tarvitsevansa lääkehoitoa kun olo on parantunut.
        Uskomaton muutos tapahtui muutamassa viikossa .. kun ennen hän syyllisti minua monista asioista..
        nyt on pahoillaan tapahtuneesta , pyydellyt anteeksi sanomisiaan.
        Nyt on puhelimessa voitu keskustella järkevästi menneistä , ilman pelkoa väärinkäsityksistä.


      • Tuskin on
        M + 40 kirjoitti:

        Exälle diagnosoitiin skitsofrenia , heillä on sitä ja samantyyppistä mielisairautta suvussa.
        Hän oli kahteen otteeseen pakkohoidossa , ennenkuin löytyi sopiva lääkitys ja harhaisuus loppui,
        lääkitys on pitkävaikutteinen injektiona annettava , koska hän oli lääkevastainen , vaikka jo nyt ymmärtää tarvitsevansa lääkehoitoa kun olo on parantunut.
        Uskomaton muutos tapahtui muutamassa viikossa .. kun ennen hän syyllisti minua monista asioista..
        nyt on pahoillaan tapahtuneesta , pyydellyt anteeksi sanomisiaan.
        Nyt on puhelimessa voitu keskustella järkevästi menneistä , ilman pelkoa väärinkäsityksistä.

        tuskin on sulle antanut anteeksi yhtään mitääm,että muka muutamassa viikossa lääkkeillä ottaisi sun tekemiset omaksi syykseen ja pyytelis vaan olemassa oloaan anteeksi.Taitaa olla sairaus pahentunut vaan,kun kaiken vastuun ottaa itse.


      • paljon_puolukoita

        Duodecim, 2013:
        Voisiko luonnon oma säilöntäaine mullistaa psykoosin hoidon?
        Onko skitsofrenian lääkehoitoon viimeinkin jotain tehokkaampaa tarjolla?
        NMDA-reseptorin vajaatoiminnan on esitetty olevan skitsofrenian patofysiologiassa primaarinen häiriö, joka johtaa myöhemmin aivojen dopaminergisen toiminnan poikkeavuuteen (Coyle ym. 2012). Useat tutkimukset viittaavat siihen, että autoimmuuni-NMDA-enkefaliitti voi aiheuttaa katatonisia ja muita skitsofrenian kaltaisia oireita (Mann ym. 2012). Toisaalta skitsofreniapotilailla esiintyy usein NMDA-reseptorivasta-aineita (Steiner ym. 2013). On ihmetelty, miten aiemmin kovin tavalliset katatonisesti oireilevat skitofreniapotilaat ovat lähes kadonneet viime vuosikymmenten aikana. Voisiko olla niin, että nykyinen väestö saa natriumbentsoaattia lisäaineena elintarvikkeissa (EVIRAn suositus maksimi 5 mg/painokiloa kohti vuorokaudessa) siinä määrin, että se on alkanut ehkäistä katatonisen skitsofrenian puhkeamista?
        Olisi houkuttelevaa ajatella, että skitsofreniaa voisi mahdollisesti ehkäistä hyvin siedetyllä lääkehoidolla, kuten natriumbentsoaattimonoterapialla. Tällä hetkellä tästä on käynnistymässä ainakin yksi kliininen tutkimus. Natriumbentsoaatti muuttuu elimistössä bentsoehapoksi, joka toimii DAAO-inhibiittorina. Bentsoehappoa esiintyy myös luontaisesti muun muassa marjoissa, ja kypsässä puolukassa sen pitoisuus voi olla 0,1 % painosta, eli syömällä kilon puolukkaa päivässä saisi saman annoksen kuin yhdysvaltalaisessa natriumbentsoaattitutkimuksessa. Nähtäväksi jää, käytämmekö tulevaisuudessa puolukkaa psykoosia vastaan.

        http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/uusinnumero?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_viewType=viewArticle&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_tunnus=duo11270&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_member=JPPpRX9**SdU


    • J

      Olen varovaisesti sillä kannalla, että skitsofreenikot tulisi voida velvoittaa avohoitoon myös ilman omaa suostumusta. Vähintäänkin sellainen "pakollinen" avohoito olisi syytä olla olemassa, jossa sairas voi halutessaan antaa siihen etukäteen suostumuksensa. Skitsofreniaanhan liittyy usein sairaudentunnon puute, joten huonompina kausinaan moni lopettaa hoitonsa omin päin, vaikka paremmassa ymmärryksessä ollessaan ei tahtoisi niin tapahtuvan.

      • da jeessus-mon

        No vittu kun me ollaan avopotilaita avohoidossa! Eikä mitään hengenvaarallasia tappajia pallo jalassa. Hoidon saa lopettaa itse koska vain haluaa, jos joku estää niin siitä saadaan vastuuseen kyllä. Tuntuu, että jengi luulee et skitsot olis jotain vapausriistettyjä vankeja, jonka liikkeitä seurataan kellonympäri. Itse en käy missään terapioissa tai vastaavissa, koska kuulen vaan hiljaista puhetta päässäni ja se puhe ei haittaa yhtään, koska se on ihan asiallista ja hauskaakin. Ne vittuilee suurimman osan ajasta vaan.

        Mullekkin sanottiin tossa jokuaika sitten, että mites henkilökohtainen hygienia? Asunnon siisteys? Johon vastasin, et käynhän mä suihkussa, kun jaksan ja samoin siivoan, kun viittin. Vastaukseksi tuli: Kannatais ne lääkkeet ottaa. Vastaus: Kyllä: haisen paskalta ja kämppä on sekaisin ja teen niinkuin itse tykkään ja jos tuo on sairauden merkki, niin olen jo sairastanut sitä syntymästä saakka ja saatanako sillä väliä on miltä haisen tai näytän, kun 90% ajasta olen yksikseni, niin ei ole ketään haistelemassa tai näkemässä.

        Ne lääkkeet ei myöskään poistanut noita "ääniä", niin miksi vitussa käyttäisin niitä, kun tajuan saatana, että ne ei ole mun päästä lähtöisin ja näin ne on itsekkin sanonut mulle heti kun ne vittu alkoi kuulumaan nupissa. Joten turha etsiä niitä vitun mikkejä, kaiuttimia tai piilokameroita tai kuvitella, että kuulisi seinien läpi. Niille ei edes tarvitse ääneen puhua, kun vastaa.. riittää vaan kun ajattelee.


      • Sini 3
        da jeessus-mon kirjoitti:

        No vittu kun me ollaan avopotilaita avohoidossa! Eikä mitään hengenvaarallasia tappajia pallo jalassa. Hoidon saa lopettaa itse koska vain haluaa, jos joku estää niin siitä saadaan vastuuseen kyllä. Tuntuu, että jengi luulee et skitsot olis jotain vapausriistettyjä vankeja, jonka liikkeitä seurataan kellonympäri. Itse en käy missään terapioissa tai vastaavissa, koska kuulen vaan hiljaista puhetta päässäni ja se puhe ei haittaa yhtään, koska se on ihan asiallista ja hauskaakin. Ne vittuilee suurimman osan ajasta vaan.

        Mullekkin sanottiin tossa jokuaika sitten, että mites henkilökohtainen hygienia? Asunnon siisteys? Johon vastasin, et käynhän mä suihkussa, kun jaksan ja samoin siivoan, kun viittin. Vastaukseksi tuli: Kannatais ne lääkkeet ottaa. Vastaus: Kyllä: haisen paskalta ja kämppä on sekaisin ja teen niinkuin itse tykkään ja jos tuo on sairauden merkki, niin olen jo sairastanut sitä syntymästä saakka ja saatanako sillä väliä on miltä haisen tai näytän, kun 90% ajasta olen yksikseni, niin ei ole ketään haistelemassa tai näkemässä.

        Ne lääkkeet ei myöskään poistanut noita "ääniä", niin miksi vitussa käyttäisin niitä, kun tajuan saatana, että ne ei ole mun päästä lähtöisin ja näin ne on itsekkin sanonut mulle heti kun ne vittu alkoi kuulumaan nupissa. Joten turha etsiä niitä vitun mikkejä, kaiuttimia tai piilokameroita tai kuvitella, että kuulisi seinien läpi. Niille ei edes tarvitse ääneen puhua, kun vastaa.. riittää vaan kun ajattelee.

        Niinhän me ollaan avohoidossa ja vapaaehtoisessa sellaisessa. Usein tosiaan kai kuvitellaan, että me ollaan niitä, jotka yks kaks bussissa vetävät kirveen esiin yms. väkivaltaista. Taitavat kuitenkin olla poikkeuksia, mikäli edes ovat skitsofreenikkoja. Tuntemani skitsofreenikot eivät ole ainakaan olleet väkivaltaisia (paitsi kyllä itsemurha-alttiita). Siksi myös on hyvä, että täällä puhutaan asioista, jos edes jotkut turhat pelot skitsofrenian suhteen väistyisivät.

        Itse kuulin ääniä ja musiikkia ollessani sairaampi (silloin, kun olin lopettanut kokonaan lääkkeiden käytön ja jo ennen lääkitystä). Ei tarvinnut kuin hiukan ajatella jotain laulua niin jo alkoi "levari päässä" soida. Toisinaan kuulin päässäni esim. sisareni puhuvan tai joidenkin tuntemieni lasten juttelua. Joskus kuulin puhetta esim. veden solinassa suihkussa. Nämä kaikki äänet häipyivät vähitellen, kun aloin saada oikeanlaista lääkitystä. Minua äänet todella häiritsivät, etenkin kun en itse useinkaan saanut niitä loppumaan.

        Olen ollut toistaiseksi ainakin tyytyväinen tapaamisiin psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Ehkä minulla on ollut onni saada hoitaja, jolla on esim. huumorintajua ja jonka kanssa kemiat tuntuvat kohtaavan. Käyntien tiheyden olen saanut valita itse ja käynnin on myös voinut perua, jos on tullut muuta menoa (tai ei vain ole jaksanut lähteä). Pidän hyvänä sitäkin, että vastaanottokäynti on taas yksi hyvä syy lähteä kotoa liikenteeseen - monet skitsot kun helposti erakoituvat. En tiedä järjestetäänkö missään vertaisryhmiä skitsoille. Jos joku käy sellaisessa, niin olisi mukava kuulla, onko se toimiva systeemi! Toivottavasti vielä useammat uskaltavat kirjoittaa tänne!


    • ibhfppn

      Laki ilmeisesti on antanut näille psykiatreille ja mielureille kaiken oikeuden tehdä potilaille mitä haluavat. Nehän pystyy lähettämään potilaan sairaalahoitoon jos vaikka saavat ilmi ettei potilas ota lääkkeitä. Monet potilaat pakkolääkitään järkyttävillä myrkyillä väkivaltaa hyväksikäyttäeen ja niistä tulee hirveä olo potilaalle. Pientä toivoa on nyt tullut. Viime vuonna nimittäin tuli vihdoin voimaan laki joka kieltää potilaiden kiduttamisen mielisairaaloissa. Yksittäisen henkilön suorittama kidutus jotakain toista ihmistä kohtaan on ollut rikos jo kauan mutta laki ei ole yllättäen koskenut mielisairaaloita. Monesta saattaa kuulostaa oudolta että oikeusvaltioksi mielellään itseään tituleeraama Suomi on saanut vapaasti kohdella mielisairaita miten haluaa. Toivottavasti nyt joku uskaltaa ottaa lakimieheen yhteyttä jos joutuu kidutuksen kohteeksi. Vaikka onhan näille potilaille muodostunut hirveä pelko tätä mielivaltaa kohtaan ja monet pelkäävät että joutuvat vielä pahempaan kohteluun kivensisään.

    • Mies.

      kyllä se laki kaatuu vielä valkotakkeja itseään vastaan.

      tulee turpaan niin että lätisee.

      kaikki kun eivät kunnioita yhteiskuntaa ja sen sääntöjä.

      irroittauduin itse psykiatrian piiristä lopullisesti ja haistatan täten pitkät koko suomelle. elelen vaan ja nostelen rahaa, ja naureskelen maamme valkotakeille.

      ja en ole seurannassa ja minulla on oma mökki, seksielämä kukoistaa yms.

      • läl läl lää!

        enkä ole enää edes avohoidon piirissä.

        lusmuilen ilmaiseksi ja vastustan pakkohoitoa, avohoitoa.

        eikä ole tänä päivänäkään vielä pakollista avohoitoa tullut. hahhah.

        se siitä hoivavaltion kimpoilusta siis. hehheh.


      • teew2
        läl läl lää! kirjoitti:

        enkä ole enää edes avohoidon piirissä.

        lusmuilen ilmaiseksi ja vastustan pakkohoitoa, avohoitoa.

        eikä ole tänä päivänäkään vielä pakollista avohoitoa tullut. hahhah.

        se siitä hoivavaltion kimpoilusta siis. hehheh.

        Senkin imbesilli! Täällä on ihmisiä jotka tarttee oikeesti jotain apua! Tiedän kyllä, että ääntä läheytetään sähkömagneettisesti. Lääkäreillä pitäs olla joku mittari jolla mitataan potilaan ympäristö ja pää. Poliisit ei ota toissaan.


    • SS Psyche Gestapo?

      Toiseen ihmiseen minkä tahansa aineen piikittäminen ilman asianomaisen omaa suostumusta on laskettavissa pahoinpitelyksi. Koska psykiatriassa käytettävät neuroleptit ovat äärimmäisen haitallisia en ihmettelisi mikäli törkeän pahoinpitelyn kriteerit täyttyisivät. Toiseen ihmiseen ilman hänen suostumustaan aineita laittava henkilö, tai toiminnasta vastaava henkilö tai taho, tulisi tuomita pahoinpitelyrikoksena. Jokaisella ihmisellä on oikeus päättää mitä itseensä laittaa ja ei laita.

    • psykiatri.

      Piikittämättä jättäminen olisi heitteillejättöä joka on rangaistava teko.

      • human rights

        Minkä pykälän mukaan piikittämättä jättäminen on heittellejättöä? Näytä Finlexin ajantasaisesta lainsäädännöstä kyseinen pykälä. Asiakkaalla on oikeus määrätä itse käyttämänsä psykiatrian "myrkyt", kuten neuroleptit ja SSRI:t.

        Kertaa ihmisoikeudet ja potilasoikeudet!


    • harhainen

      Itselläni on tuo diagnoosi, enkä käytä lääkitystä. En ole todellakaan niin idiootti, että kertoisin hoitajille käytänkö oikeasti lääkitystä vai en ollessani "hoidon piirissä". Tietenkin käytän, jos sitä kysytään.On mielestäni varsin epäeettistä yrittää hoitaa ihmisiä, jotka eivät sitä kaipaa. Ei syöpäsairaitakaan hoideta, jos he kieltäytyvät siitä huolimatta, että se johtaisi heidän kuolemaansa. Tässä yhteiskunnassa tietyt mielenterveysdiagnoosit näyttävät vievän ihmiseltä täysvaltaisen kansalaisen statuksen, jolloin heitä kohdellaan kuin he olisivat lapsia ja kyvyttömiä päättämään omista asioistaan. Voin aivan maniosti ilman lääkitystä, olen täysin toimintakykyinen ja hoidan huolta omista asioistani. Onneksi, koska muuten en osaisi huolehtia oikeuksistani edes tämän vertaa. Todella heikossa asemassa ovat ne, jotka todella ovat sekaisin. Silloin pakottaminen voi traumatisoida heitä vielä enemmän, mikä lisää heidän vainoharhaisuuttaan ja kyvyttömyyttään luottaa ihmisiin.

      • totuus_kehiin

        Ja tästä väitteestäsi, että käytät lääkkeitä, mikä on epätosi, seuraa, että muitakin lääkitään, koska katsotaan, että lääkitys auttaa..

        Todellakin pitäisi kertoa, että ilman lääkkeitäkin pärjää. Niin, että osattaisiin ja uskallettaisiin kokeilla hoitomahdollisuutta ilman lääkeitä.


      • KiitosPaskaÄiti

        Mitä vittua sä sönkötät?

        Hanki elämä!

        L!


    • pimennysverho

      Työkyvyttömyyseläkkeelle kun pääsin, lopetin serdolectin syömisen typerien sivuvaikutusten vuoksi. Ei ole kukaan tullut pistämään. Ei ihmisiä enää kiinnosta mitä minulle tapahtuu. Varjo-olennot tarkkailevat edelleen vieläkin.

    • Toivottavasti taas minä saan ensin diagnoosini, jota psykologit ovat kyseeseen alaistaneet liikaa. Minkäs voin, kun olen ihmisten ilmoilla lapsellinen, hieman sekava puheeni ja käytökseni osalta ja lievässä masennuksessa.

      Itse kokeilen lääkkeitä, vaikken niitä toistaiseksi tarvitsekaan. Ikävää, että kun vielä saan pian diagnoosini, en pääse varusmiespalvelukseen. Vaan mutta, ompa mulla oudosta elämästäni kerrottavaa toisille ihmisille. Haluan ryhtyä äärimmäisen ymmärtäväksi ja puolueettomaksi psykologiksi. Korostan näitä piirteitä, sillä olen oppinut psykologien tyrmääviä asenteita, vaikka minulla on ja tulee olemaan hätä.

    • artviros

      Mulla on hyvä diagnoosi eikä sairaudesta kysellä mitään... Lääkkeenkin saan varmaan lopettaa jos haluan..

      • artviros

        Lopettaakohan ne sitten rahankin maksamisen jos sen lopettaa,,, en saa varmaan vielä muutamaan vuoteen töitä.


    • Janne.

      Kyllähän näitä ahneita pikkuh*uoria riittää käytävillä raportoimassa potilaiden voinnista ja vaikuttavat paljonkin hoitojakson pituuteen eli kestoon.

      Voisinpa joskus nimetäkin muutaman tällaisen typerän hutsukan mutta aikansa kutakin. Oppisivat vähän samalla kunnioitusta.

      • Janne.

        "Toiseen ihmiseen minkä tahansa aineen piikittäminen ilman asianomaisen omaa suostumusta on laskettavissa pahoinpitelyksi. Koska psykiatriassa käytettävät neuroleptit ovat äärimmäisen haitallisia en ihmettelisi mikäli törkeän pahoinpitelyn kriteerit täyttyisivät. Toiseen ihmiseen ilman hänen suostumustaan aineita laittava henkilö, tai toiminnasta vastaava henkilö tai taho, tulisi tuomita pahoinpitelyrikoksena. Jokaisella ihmisellä on oikeus päättää mitä itseensä laittaa ja ei laita. "



        Mutta koettu on ja kyllä jää mieleen loppuiäksi.

        Kyllä se hauskaa olisi päästä kiduttamaan näitä piikittäjiä eli typeryksiä johonkin metsän siimekseen, joissa heitä voisi potkia kunnolla niin että veri tirskuisi p*rseestä ja päästä. Kävisi kyllä kateeksi jos joku saisi tämän toteuttaa ja kunpa se voisin olla minä.

        Seuraavat silmämuna kovana siellä pöytää vastapäätä sinua otatko lääkkeesi ja miten sen nielet. V*ttu voitte kuvitella miten NÖYRYYTTÄVÄÄ !!!!!

        Kyllä minä oikein mielelläni repisin jokaiselta h*uoralta hiukset päästä tuollaisen jälkeen ja tuskin tämä v*tutus ikinä häipyykään mihinkään. Se vaan kutittelee korvien välissä ja muistuttaa olemassaolostaan. P*rkele.


      • Janne.
        Janne. kirjoitti:

        "Toiseen ihmiseen minkä tahansa aineen piikittäminen ilman asianomaisen omaa suostumusta on laskettavissa pahoinpitelyksi. Koska psykiatriassa käytettävät neuroleptit ovat äärimmäisen haitallisia en ihmettelisi mikäli törkeän pahoinpitelyn kriteerit täyttyisivät. Toiseen ihmiseen ilman hänen suostumustaan aineita laittava henkilö, tai toiminnasta vastaava henkilö tai taho, tulisi tuomita pahoinpitelyrikoksena. Jokaisella ihmisellä on oikeus päättää mitä itseensä laittaa ja ei laita. "



        Mutta koettu on ja kyllä jää mieleen loppuiäksi.

        Kyllä se hauskaa olisi päästä kiduttamaan näitä piikittäjiä eli typeryksiä johonkin metsän siimekseen, joissa heitä voisi potkia kunnolla niin että veri tirskuisi p*rseestä ja päästä. Kävisi kyllä kateeksi jos joku saisi tämän toteuttaa ja kunpa se voisin olla minä.

        Seuraavat silmämuna kovana siellä pöytää vastapäätä sinua otatko lääkkeesi ja miten sen nielet. V*ttu voitte kuvitella miten NÖYRYYTTÄVÄÄ !!!!!

        Kyllä minä oikein mielelläni repisin jokaiselta h*uoralta hiukset päästä tuollaisen jälkeen ja tuskin tämä v*tutus ikinä häipyykään mihinkään. Se vaan kutittelee korvien välissä ja muistuttaa olemassaolostaan. P*rkele.

        Kun ei tässä maassa ymmärretä että PAKOTTAA EI SAISI MIHINKÄÄN!

        pitää itse suostua!


    • nykyään

      Muinoin skitsoille tehtiin lobotomia. Se jos mikä oli sairasta! Onneksi ajat on muuttuneet. Homouskaan ei ole sairaus!

      • eatyourpills

        Nii nykyaikana lobotomoidaan lääkkein kemiallisesti. Vuosia ja vuosikymmeniä pilleriä toisen perää nii efekti alkaa olla sama . Elävä tunnevammainen sisältä kuollut

        Homouden pitäminen sairautena muutama vuosikymmen sitten kertoo psykiatrian luonteesta paljon.


    • psykiatrian vihaaja

      ajat ei ole muuttuneet.

      psykiatria alas!

    • jepulisss

      siis kyllähän tämä skitsofrenian hoito perustuu äärimmäiseen pakottamiseen mutta sen tarkoitus on vain saada skitsofreniapotilas mahdollisimman hyvään kuntoon. olin vuonna 2001 todella huonossa kunnossa. olin suljetulla osastolla melkein vuoden ja kun pääsin tuettuun asumiseen (siis harjoiteltiin joka päivä itsenäisen elämän edellytyksiä elää) niin olen tullut pikku hiljaa melko hyvään kuntoon. ensi vuonna tulee luultavasti vraylar psyykelääke ja ensimmäinen lääke joka todella tepsii viimeinkin skitsofrenian negatiivisiin oireisiin viimeinkin 60 vuoden hoidon jälkeen. olen huomannut etteivät suurin osa sairaanhoitajista tai lääkäreistä millään tavalla tajua näitä negatiivisia oireita. että kun menen vaikka kauppaan tai kävelylle niin olen äärimmäisen väsynyt enkä jaksa oikein aloittaa mitään uusia harrastuksia. olen jo käynyt melkein kaikissa ryhmissä ja tapaamisissa. ainoastaan 2 mielekäs päivä (eli lilly) ryhmää on jäänyt välissä pois mutta voin myöhemmin kun olen paremmassa kunnossa lukea ne ihan hyvin itsekin. risperdal consta50 mg. on auttanut minua äärimmäisen paljon ja olen käyttänyt sitä säännöllisesti jo vähän yli 10 vuotta, parasta mitä tällä hetkellä saa kun miettii tätä skitsofrenian hoitoa ja olen erittäin kiitollinen että asun suomessa koska saan näin kallista hoitoa ja niin pitkään kuin itse haluan ja miten pitkään lääkärit ja sairaanhoitajat katsovat sen tarpeelliseksi.täytyy vain välillä vääntää rautalangasta hoitohenkilökunnalle näistä negatiivisista oireista kun eivät he muuten tajua näitä millään tavalla kun he eivät ole kokeneet millään tavalla samaa kuin minä. minulla ei ole ollut seurustelusuhdetta melkein 15 vuoteen enkä todellakaan halua sillä kun minulla on resursseja ja äärimmäisen paljon aikaa niin kykenen joskus lähivuosina (onneksi!!! =) ) kuntoutumaan tajuttoman paljon nopeammin kuin näinä 15 vuotena. kannattaa olla positiivisin mielin ja pistää päivä kerrallaan päiviä pakettiin ja kuntoutua joka päivä niin paljon kuin se sairauteen nähden on mahdollista ja olla silti armollinen itseään kohtaan. heh! tämä kirjoittaminen saman kokeneiden ja kaltoinkohdeltujen kuten minä kanssa on todella terapeuttista. eli kiitos teille ja terkkuja. =)

      • viddu

        Kappalejako?


      • eli-killy

        Mä olen täysin eri mieltä lääkeasiassa. Antipsykootit aiheuttaa väsymystä ja negatiivisiksi laskettavia oireita, myös uudemmat. Niitä ei mitkään muut lääkkeet, kuten (vraylar) tuskin poista. Tai masennuslääkkeet auta niiden aiheuttamaan apatiaan. Uus mullistava lääke? Vai oiskohan lääkeyhtiöllä patentit vanhentunu lääkkeissä ja uutta pitää kehittää rahalypsylehmäksi jonka hehkutuksee ja markkinointii käytetää enempi ku tutkimukseen. .

        Ikinä en ole ollut niin väsynyt, apaattinen ja masentunut kuin käyttäessäni niitä.(En käytä enää)
        Enkä "mielenterveydenhoito"palvelujakaan. Jos niitä sellaiseks voi edes kutsua.


      • KunOnHyväOlo2222
        eli-killy kirjoitti:

        Mä olen täysin eri mieltä lääkeasiassa. Antipsykootit aiheuttaa väsymystä ja negatiivisiksi laskettavia oireita, myös uudemmat. Niitä ei mitkään muut lääkkeet, kuten (vraylar) tuskin poista. Tai masennuslääkkeet auta niiden aiheuttamaan apatiaan. Uus mullistava lääke? Vai oiskohan lääkeyhtiöllä patentit vanhentunu lääkkeissä ja uutta pitää kehittää rahalypsylehmäksi jonka hehkutuksee ja markkinointii käytetää enempi ku tutkimukseen. .

        Ikinä en ole ollut niin väsynyt, apaattinen ja masentunut kuin käyttäessäni niitä.(En käytä enää)
        Enkä "mielenterveydenhoito"palvelujakaan. Jos niitä sellaiseks voi edes kutsua.

        Apua ! Onko jollain kokemusta, että kun on lopettanut Leponexin käytön yht äkkisesti , omin päin, ( iso annos oli) ja aikaa on kulunut jo 8 vkoa ja olo on ollut koko ajan erityisen hyvä, taspainoinen, rauhallinen ja kokee kunnolla tunteitakin, paljon parempi olo kuin lääkkeen aikana ja ennen lääkettä, niin johtuuko tämä olo muka siitä, että ne tabletit vaikuttavat edelleen..?????? lääkäri väittää näin.. että muka olisi mahd pian mentävä Zypadherapistokselle... ?? että nyt kohta tulee psykoottiset oireet varmasti takaisin, en voi käsittää.. oli elämäni eka psykoositilanne rajun päihteiden käytön seurauksena, puoli v sitten ja pakkohoidossa meni tuo aika, monen lääkkeen kokeilua... ikäni on 21v.

        AUTTAKAA, please..


      • gsdajädsa
        KunOnHyväOlo2222 kirjoitti:

        Apua ! Onko jollain kokemusta, että kun on lopettanut Leponexin käytön yht äkkisesti , omin päin, ( iso annos oli) ja aikaa on kulunut jo 8 vkoa ja olo on ollut koko ajan erityisen hyvä, taspainoinen, rauhallinen ja kokee kunnolla tunteitakin, paljon parempi olo kuin lääkkeen aikana ja ennen lääkettä, niin johtuuko tämä olo muka siitä, että ne tabletit vaikuttavat edelleen..?????? lääkäri väittää näin.. että muka olisi mahd pian mentävä Zypadherapistokselle... ?? että nyt kohta tulee psykoottiset oireet varmasti takaisin, en voi käsittää.. oli elämäni eka psykoositilanne rajun päihteiden käytön seurauksena, puoli v sitten ja pakkohoidossa meni tuo aika, monen lääkkeen kokeilua... ikäni on 21v.

        AUTTAKAA, please..

        Mielestäni sinun ei tarvitse käyttää lääkitystä, jos et halua. Tutkitusti neuroleptit hyödyttävät harvoja lyhyellä aikavälillä ja vielä harvempia pitkällä aikavälillä. Neuroleptien käyttösuosituksetn psykoosien hoidossa perustuvat pirkälti alle vuoden kestäville placebo-kontrolloiduille tutkimuksille, joissa verrataan usein esim. juuri lääkityksestä juuri vieroitettuja kroonikkoskitsofreenikkoja ja lääkityksellä pysyviä kroonikkoskitsofreenikkoja. Jos pysyt lääkityksellä, psykoosin sijasta ne pikemminkin aiheuttavat negatiivisia oireita, kuten kyvyttömyyttä tuntea mielihyvää, aloitekyvyttömyyttä ja kognitiivisia ongelmia. Tämä heikentää toimintakykyäsi pitkällä aikavälillä paljon todennäköisemmin, kuin pieni riski ajautua uudelleen psykoosiin lääkkeen lopettamisen seurauksena. Ja mitä pidempään käytät neuroleptejä, sitä todennäköisemmin kärsit psykoosioireista tulevaisuudessa. Jos saat psykoottisia oireita siitä, että lopetat Leponexin, se ei johdu mistään taustasairaudesta vaan todennäköisesti siitä, että olet herkistynyt psykoosioireille ja lääkkeen lopetus laukaisee sen siksi entistä helpommin. Kyseessä on psykoosi, joka syntyy lääkkeen vieroitusoireena joillekin ihmisille. Suurelle osalle ei tule mitään psykoosioireita lääkityksen lopettamisesta, mutta joillekin tulee. Siksi lääkityksen lopettaminen korreloi kohonneen itsemurhariskin ja kohonneen psykoosin uusiutumisriskin kanssa, mutta kyseessä on lähinnä vieroitusoire, ei mikään taustasairauden uusiutuminen. Siksi ne jotka käyttävät kaikkein vähiten neuroleptejä, kärsivät tutkitusti kaikken vähiten psykoosioireista. Psykiatrit eivät erota lääkkeiden vieroistusoireita ns. taustasairauteen liittyvistä psykooseista, koska he eivät lue tutkimuksia, joiden perusteella he tekevät hoitopäätöksiä. Tai jos lukevat, he ovat liian yksinkertaisia hahmottamaan hoitojensa aiheuttamat haitat psykoosisairauksien "luonnollisesta" kulusta. Siksi sinunkin psykiatrisi suosittelee sinulle pitkällä aikavälillä äärimmäisen haitallisen lääkkeen käytön jatkamista. Hän on lukenut, että nämä lääkkeet suojelevat psykoosin uusiutumiselta ja itsemurhilta tutkimuksista, jotka todellisuudessa vertaavat lääkityksen jatkavia ja lääkityksen vieroitusoireista kärsiviä potilaita toisiinsa. On olemassa tutkimuksia, joiden mukaan pitkällä aikavälillä (eli yli kahden vuoden aikajaksolla) psykoosisairaiden ennuste on jopa huomattavan paljon parempi silloin, jos he eivät käytä lääkitystä. Psykiatrit eivät kuitenkaan koskaan tapaa näitä potilaita, koska he eivät koskaan palaa psykiatriseen hoidon piiriin. Ihmiset joita psykiatrit tapaavat toistuvasti ovat lääkityt ja lääkityksen vieroitusoireista kärsivät potilaat ja se vaikuttaa heidän mielikuvaansa sairaudenkulusta, koska lääkityksen lopettaminen usein yhdistyy heidän kokemusmaailmassaan psykoosin uusiutumiseen.


    • tyytyy6

      Onko injektio pakko ottaa avohoidossa voiko kieltäytyä

    • Ellu32v

      En pärjää ilman injektiota... Oon riippuvainen Zypadherasta.

      • törkeää

        Kysymys olikin pakollisuudesta. Siinä syötetään kemikaalia ihmisen kroppaan vastoin tahtoa...


      • PakottaminenOnSeJuttu

        Joo. Tärkeintä on kumota psykiatrian pakottamisoikeudet. Loput hoituu aikanaan. Mikään ei ole niin julmaa nykymaailmassa, kun psykiatrinen pakottaminen. Vaurioitetaan ihmisten aivoja neurotoksiineilla valtion mandaatilla. Sikamaista, brutaalia, natsistista.


    • Eipakollamissäännim

      Pitää olla ihan vitun sekaisin, että joutuu pakkohoitoon.. Muuten minun mielestäni ei pitäisi pakottaa hoitoon.:)

      • Niinkumpi

        Kumman pitää olla sekasin, vangittavan vai vangitsijan?


    • gadläjkhdfa

      Skitsofreenikkojen pakollinen avohoito on kidutusta ja kidustus on vastoin kansainvälistä ihmisoikeuksien sopimusta sekä perustuslakia, jotka molemmat säätelevät myös lääkärien tomivaltuuksia. Suurin osa pitkäaikaistutkimuksista todistaa, että vahvimpia psykoosioireiden kroonistumisen ennustajia on juuri lääkitys, ei sen puute. Vaikka Suomessa Käypä hoito-suosituksissa usein suositellaan elinikäistä lääkitystä skitsofrenian hoitoon, suositukset perustuvat lähinnä tutkimuksille, joissa verrataan lääkityksen vieroitusoireista kärsiviä ja lääkittyjä toisiinsa. Pitkän aikaa ilman lääkitystä olleista skitsofreniadiagnoosin saaneista ihmisistä ei luonnollisesti ole niin paljon tutkimuksia, joissa tutkitaan heidän toimintakykyään ja psykoottisia oireita. Tästä huolimatta oikeastaan kaikki uskottavat yli neljä vuotta kestäneet tutkimukset löytävät vahvan korrelaation hyvän toimintakyvyn, vähäisten psykoosioireiden, työllisyyden ja lääkkeettömyyden välillä. Tämä on luonnollista, koska neuroleptilääkitys aiheuttaa iatrogeenisena sairauden nimeltä skitsofrenia, jolle on ominaista mielihyvän ja aloitekyvyn lasku (negatiiviset oireet) sekä harhat ja paranoidisuus (positiiviset oireet). Tämä on jo vuosikymmeniä osattu psykiatrian alan tutkimuksissa sekoittaa skitsofreniaan sairaudenkulkuun. Lääkkeet yhtenäistävät eri psykoosisairauksista kärsivien ennustetta heikentäen sitä systemaattisesti. Esimerkiksi Harrow et. al 2013 tutkimuksen mukaan vuosikymmenien kuluessa ilman lääkkeitä elävien skitsofreenikoiden globaali toimintakyky oli parempi kuin lievempiä psykoosisairauksia omaavien lääkettä käyttäneiden toimintakyky. Ne laskevat sekä hyvän että huonon ennusteen omaavien skitsofreenikkojen toimintakykyä ja lisäävät psykoottisia harhoja pitkällä aikavälillä verrattuna saman ennusteen omaaviin skitsofreenikkoihin. Näin ollen skitsofrenian "ennustevaliditeetti" perustuu suurelta osin hoitoon, joka aiheuttaa aivovaurion hoidon kohteille ja täten laskee kaikkien hoitoon osallistuvien ennustetta. Mitään muuta validiteettia kyseisellä oireyhtymällä ei juuri olekaan, koska psykiatriassa ei ymmärretä sairauden biologista pohjaa, geneettisillä tekijöillä on tilastollisesti lähes merkityksetön selitysvoima ja kaksostutkimusten tulokset perinnöllisyyden osuudesta sairauden kehittymiseen vaihtelevat 0-80. Tutkimukset eivät siis tutki kyseisen sairauden perinnöllisyyttä lainkaan, koska kyseinen "sairaus" ei ole validi sairaus vaan kasa oireita, jotka eivät sinänsä mitenkään liity toisiinsa. Näin ollen kaksostutkimuksistakin voi saada mitä tahansa tuloksia. Tutkitusti eri geneettiset riskitekijät nostavat skitsofrenian sairastumisriksiä korkeintaan 3.4 % eli marginaalisesti verrattuna siihen, miten kovaan ääneen sitä kuvataan erittäin perinnölliseksi sairaudeksi. Näin ollen skitsofrenia typistyykin enää diagnoosiksi, jonka perustellaan ihmiseltä voidaan viedä perusoikeuksia ja jonka perusteella heidän koskemattomuuttaan voidaan toistuvasti loukata tavalla, josta saisi rikosoikeudellisten periaatteiden mukaisesti normaalisti rangaistuksen nimikkeillä pahoinpitely, törkeä pahoinpitely, vapaudenriisto, törkeä vapaudenriisto, pakottaminen ja tappo. Sitten ihmetellään, miksi psykoosisairaat ovat sairaita, vaikka hoito on aivan hirvittävän tehokasta.

    • niin.tai.näin

      Itse olin skitsofreniadiagnoosin partaalla osastolla. Lääkitykseni oli mennyt täysin överiksi, monilääkinnäksi ja sivuoireitani lääkittiin uusilla lääkkeillä. Kun lopetin lääkityksen ja lähdin pois osastolta, mikä on ollut suuri tekijä traumatisoitumisessani ja psykoosin puhkeamisessa, suurin osa oireistani hävisi kärsittyäni kamalat vieroitusoireet. Mutta kärsin edelleen epämääräisistä fyysisistä oireista lopetettuani lääkkeet. Psykoosini siis puhkesi useiden lääkkeiden vaihteluiden myötä ja lääkinnän vaikutuksen alla. Uskon lääkesotkulla olleen yksi syy psykoottisten oireiden synnyssä, sekä lisäksi sillä, että sain joistakin lääkkeistä vieroitusoireena unettomuutta, mikä edesauttoi psykoosiani. Olen hyvin varma nykyään, että psyykenlääkkeet tuhoavat luonnollista palauttavaa unta ja aiheuttavat tottumusta niin, että ilman niitä on vaikea nukkua. Epäilen, että ns. oireeni olivat seurausta lääkkeiden toksisista yhteisvaikutuksista ja lääkevaihdoksista, mitä tehtiin useita lyhyen ajan sisään sekä vieroitusoireista. Minulle ehdotettiin ECT:tä hoitoresistanttiin masennukseen, sekä injektioita. En suostunut kumpaankaan. Jos olisin ottanut injektion ja vastasin lääkkeisiin hyvin kehnosti, voi olla että minullekin olisi käynyt kehnosti, sillä sain kehooni hirveitä kiduttavia levottomuustiloja lääkkeistä, mihin syötettiin bentsoja ahdistusta lievittämään. Minut pakoitettiin syömään lääkkeitä, vaikka se sai minussa liikkumispakon tunnetta, johon söin myös bentsoja. Minulle siis syötettiin lääkityksiä toisen haittoihin. Voi olla, että olisin jopa saattanut tehdä itsemurhan pitkäkestoisinjektion takia, jos se olisi puhkaissut pitkäkestoisen levottomuustilan, sillä akatisia oli kiduttavin olo, mitä olen ikikuuna päivänä kokenut. Tällöin itsemurhani olisi johtunut psykiatriasta. Psykiatrian hoitokäytännöt olisivat saattaneet viedä henkeni. Levottomuustilat kehossa hävisivät, kun lopetin lääkkeet.

      Kun yritin lopettaa lääkkeet, ja sain karmaisevia vieroitusoireita, nämä valehdeltiin olevan sairauttani johon tarvin lääkkeitä. Eivät olleet. Meni kuukausia, niin alkoi helpottaa. Palautuminen lääkkeistä ei tapahdu hetkessä. Lääketutkimukset antipsykooteista ei ole luotettavia, niihin ei ole luottaminen, koska vieroitusoireita pidetään sairauden oireina.

      En saa ikinä mitään anteeksipyyntöä pahoinpitelyistä mitä minulle osastolle tehtiin. Minuun kajottiin vastakkaisen sukupuolen hoitajien toimesta repien housuni alas nöyryyttäen minua. Tämä sen takia kun kieltäydyin lääkkeistä. Tämä traumatisoi minut. Kärsin edelleen suljetun paikan pelosta sen takia, että injektion jälkeen minut jätettiin lääkkeistä sekavana ja lamattuna suljettuun huoneeseen.Olen myös traumatisoitunut lääkkeiden vaikutuksesta kehossani, ja edelleenkin minulla on inho edes ajatusta sitä asiaa kohtaan, että kehooni on pistetty jotain psykoaktiivista ainetta neulalla mitä en ole tahtonut. En saa ikinä mitään anteeksipyyntöä, vaikka kun lopetin lääkkeet, oloni kohentui ja tämä osoitti että suuri osa ongelmista oli lääkkeiden syytä. Tunnen katkeruutta ja vihaa ja olen syvästi huolestunut nykyisen mielenterveys"hoidon" tasosta.

      Olen ensimmäistä kertaa alkanut ajatella, että voin palata työelämään, kunhan käyn traumani läpi terapiassa. Kun käytin "lääkkeitä", luulin että minusta oli suunnilleen tullut joku vajakki, joka ei koskaan pysty työskentelemään. Niin huonosti kykenin toimimaan lääkesumussa ja tuntuu kuin lääkkeet olisi vieneet kykyni ajatella, ei psykoosi. Siihen asti, että olen työkykyinen, joudun palaamaan psykiatrille niin kuin joku joka joutuisi käymään pahoinpitelijänsä luona. Yhdistän alitajuisesti jokaikisen psykiatrin siihen, mitä minulle tehtiin osastolla. He etsivät minusta lisää vikaa ja sairautta kirjattavaksi joka kerta. Onhan osoitus, että on viallinen, omaa viallisen ajattelun/aivot, jos ei kykene töihin . Se on psykiatrian perusolettamus. Psykiatria sopii hyvin yhteiskunnan kontrollimekanismiksi.

      Menetin täysin työkykyni mennessäni osastolle eikä toimintakykyni milloinkaan siellä kohentunut lähellekään entistä.

      Lopulta en saanut skitsofreniadiagnoosia ja toimintakykyni koheni lopetettuani lääkekoktaili, mutta voin täysin samaistua niiden kokemuksiin, jotka ovat tällaisen diagnoosin saaneet. Minulle valehdeltiin, että suunnilleen aivovaurioidun jos lopetan antipsykootit, olen kuin diabeetikko joka tarvii insuliiniaan, eräs hoitaja väitti että aivoissani on kemiallinen epätasapaino jota lääkkeet tasaa. Kaikki ovat vailla tieteellistä todistetta. He voivat väittää ihan mitä tahansa hevonpaskaa ihmisille. Olen nykyään täysin sitä mieltä, että nämä lääkkeet voivat pahasti vaurioittaa ihmisiä. Tätä väitettiin harhaiseksi.

      Ihmisillä tulisi olla täysi oikeus päättää lääkkeiden käytöstä sekä saada tehdä informoitu päätös lääkkeiden käytöstä, mikä ei ole nykypäivänä useinkaan niin. Vastustan psykiatrian pakkohoitoa ja se onkin usein hoidon sijaan traumatisoivaa ja siinä käy täysin päinvastoin kuin pitäisi, se rikkoo ihmisen.

    • opoipoipoipoipoi
    • Elina32v

      Oon koukussa Zypadheraan.

    • KahviParantaa

      Tykkään runkata aselehdille. Pitikö niitä kuolleita surra? Miks? Olikse ne jotain pelaajia? Jumala halusi ottaa heidät pois.

    • Anonyymi

      Sairautta nimeltä skitsofrenia ei ole.
      Se keksittiin joko ex-Neukuissa tai kommunistisessa Kuubassa ns "valtion vihollisia" eli toisinajattelijoita vastaan, ja siihen käytettävät lääkkeet aiheuttavat enemmän oireita kuin parantavat. Todennäköisesti aiheuttavat kaikki oireet, joista useimmat ovat laidasta laitaan ja ylimalkaisia ja joita voidaan kätevästi todeta kenestä tahansa terveestä ihmisestä. Ja ellei voi, "skitsofrenikolla" ei vain ole "sairaudentuntoa". Tai ei "tunnista oireitaan".
      No, kyllähän niistä lääkkeistä helvetin sairaaksi tulee.
      Syy, miksi niitä syötetään on
      1. Lääkärien lääkefirmoilta saamat lahjukset(olen ollut bileissä ja nähnyt ja kuullut liikaa, kuten useimmat "skitsofrenikot" ja
      2. Veronmaksajien selän takana tehdyt mm Bushin ja Lipposen salaiset sopimukset, että jenkit myyvät ylijäämäjätteensä meille, ja suomalaiset veronmaksajat maksaa! (2003 mm)
      Tornion malli joka paikkaan, niin Avohoidollakin voisi olla toivoa.
      Näin muuten viime vuonna 9 leponexin suoraan aiheuttamaa kuolemaa, jotka sairaala salasi heti. Tuli sentään poliisitutkinta, joka kestää kevääseen asti.

      T Ex hoitsu

    • Anonyymi

      Homeopatiaa ja meditointia, niillä pääsin eroon skitso oireista, Paranoiaan on hyviä homeopaattisia lääkkeitä.

    • Anonyymi

      Käyt vuosia sinkkutyöttömänä te-luukulla. Et saa sieltä töitä. Joihin suostua kirjallisella kulttisanastolla: "Minaaa hakeaa kokopaivatyoo". Suomessa vain ulkomaalaisella on omalla kielellään selkeä saundi.

      Kultti toimii siten, että mainita ei saa, ongelmista, vaikeista asioista kellekään. Valtion kaikki toimijat Suolessa kannustavat tähän, heidän mukaan Suoli ei yhdistä ihmisiä.

      • Anonyymi

        Kirjallisuuskokeet lukiossa ovat esimerkki samantyylisestä kultista mitä te-toimiston pelleily. Te-toimisto sentään vaatii 3 sanaa, muttei sekään ilmoita puolestasi, että se vaatii ne. Siellä on lomakkeessa jokin ruksi, jonka tuo kauppala on itse kulttipoliitikkojen kanssa köyhien itseilmaisun rikkomiseksi vääntänyt.

        Älkkä vaa äänestäkö ku Kurpi Viutusta. Kaikki poliitikot pitää yllä jotain rajoja, minkälaisille ihm silleille puhuvat. Kultti. Psykiatriassa raja luodaan ja sitä vahvistetaan. Käynneillä. Hoitajan eugeniikkapuheilla. Roskasperma ei lisäänny, ota lääkkeet, ja niin. Ainoa hyvä asia on Aku Ankat aulatilassa, joihin on perehdytty valkkaamalla sosiaalisia aiheita aku tuotannosta.

        Avohoito psykiatria, ongelma maailmassa ei ole avohoito, vaan yritys tuhota epämiellyttävät asiat, joihin kuuluu skitsofreenikon kirjallisuuskoe lukiossa, tämän yritykset tutustua ihmisiin, jne jne. Kukaan psykiatriassa ei puhu muuttuvista univers laeista. Tässä yksi. Ei ole olemassa koulupisteitä


    • Anonyymi

      alan arkin on vitun tyhmä apina jonka saa tappaa ihan milloin vaan haluaa

    • Anonyymi

      Se olikin Harvey Keitel. No, yhtä kaikki vanha spurgu jonka kuolema tulee olemaan juhlan paikka

    • Anonyymi

      Muista tappaa itsesi tänään

      • Anonyymi

        Jos sinä mieluummin poistuisit keskuudestamme kun kirjoitat tuollaisia. Natsit pois skitsofrenia-palstalta.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6193
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      35
      3761
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1965
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1778
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      1462
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1458
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      33
      1370
    Aihe