Monelle maailman tapahtumat ovat hämmentäviä. Onko Jumala halukas estämään luonnonkatastrofija/auttamaan mutta kykenemätön, vaiko kykenevä mutta haluton?
Onko Jumala palvonnan arvoinen kun katsoo maailman tapahtumia.
Tähän asiaan liittyy karman laki ja vapaa tahto. Tämä maailma on oikeastaan vankila niille jotka haluavat rakastaa itseään enemmän kuin Jumalaa Tässä vankilassa ei ole fyysisiä kaltereita. Kalterit koostuvat himosta, vihasta, ahneudesta, harhasta sekä väärästä ylpeydestä. Tämä tarkoittaa että luonnollinen rakkautemme Jumalaa kohtaan on omasta tahdostamme muuttunut itsekkyydeksi. Mitä enemmän ihminen vapautuu näistä harjoittaessaan aitoa uskontoa, sitä enemmän hän kokee Jumalan armoa elämässään ja sydämessään. Kun tämä keho loppuu ja meillä ei enää ole toiveita tulla tänne uudestaan, voimme palata ikuiseen kotiimme. Lue asiaan liittyvä juttu englanniksi:
http://news.iskcon.org/node/2526
"This material world is a place of suffering.
Okay, so I know that it isn't the most optimistic view of the world, and it may strike some as unnecessarily harsh. After all, isn't Hinduism all about recognizing the divinity in all; shouldn't we see this word as spiritual as well? Yes, In a sense. In the Bhagavad Gita (7.6), Krishna declares that this world emanates from him. And yet the same Bhagavad Gita (9.34) tells us that this world is temporary (asasvatam) and full of suffering (dukhalayam). And in the Gita's 8th chapter, Krishna elaborates: "This world is a fleeting, ephemeral place of sorrow," he explains, "and for all beings in it, from the ant to the gods, there is the day of birth and the night of death. But there is another, hidden place. That Supreme abode remains even when this world is annihilated. Those who go there never return." The world of matter, it seems, is rigged -- booby-trapped, if you will -- towards suffering. It is the nature of the beast, designed by a Divine personality who wants us to return to our rightful, blissful home rather than get too comfortable here. Asking why there is suffering in such a world is a little like asking why the surface of the sun is so hot. Better to realize (truly and deeply) that, as the Roman Catholic bloger said, "this world is not all that there is..."
Read more: http://news.iskcon.org/node/2526#ixzz0h0ESrLwG
Miksi Krishna Sallii Joukkokuolemat
4
542
Vastaukset
- Jiv
Tämä perustuu olettamukseen, että 'Jumala' on jokin meistä erillinen 'tuolla jossain'.
Esimerkki: tehdään muovailuvahasta Pikku-Jeesus, Pikku-Buddha, Pikku-Crishna jne., pieniä ihmisiä, luontoa ja kokonainen maailma – kaikki muovailuvahasta. Sen jälkeen mietitään mikä näistä voisi olla Jumala; Jeesus? Buddha? Vai ne ihmiset? jne.
Kaikki vastaukset ovat sinänsä oikein. MUOVAILUVAHA on Jumala. Ei ole mitään, mikä EI OLISI Jumalaa. Oikeastaan vertaus on hieman ontuva, koska myös vahan välissä oleva tila on Jumalaa. Itseasiassa se juuri ON sitä. Puhtaimmillaan.
Tietysti tietoisuudella on eriasteisia ilmenemismuotoja. On hauska sanonta: tietoisuus nukkuu kivessä, uinuu kasvissa, herää eläimessä, ja on tietoinen ihmisessä. Kuten niin monet opettajat ovat sanoneet: todellinen rauha alkaa omasta mielestämme. Jumaluus löytyy itsestämme. Kirjaimellisesti.
Ulkoinen maailma on oman mielemme projektio: seurausta ajattelustamme ja siitä johtuvasta toiminnasta. Sisäinen Jumaluutemme täytyy vain 'valjastaa käyttöön'.
Mitä puhtaammassa muodossa Jumaluus on, sitä hienojakoisempaa se on (kauempana fyysisyydestä, 'toiminnasta'). Fyysisellä tasolla tämä ääretön tietoisuus löytyy sisältämme. Omaehtoisesti tälle tasolle ei oikeastaan pääse kuin meditaatiossa. Kaikki fyysisyys 'kuoletetaan', keho rentoutetaan täysin. Jopa mielikin pysähtyy. Tämä on se ehto fyysisyyden tuolle puolen pääsemiseksi: JÄTETÄÄN fyysisyys – hetkeksi.
Jumaluus ilmenee tällä tasolla MEIDÄN kauttamme, meidän muodossa (Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen). Käytännössä Jumalan apu voidaan ymmärtää vaikkapa niin, että Jumala auttaa meitä auttamaan itseämme (esim. omatuntona tai intuitiona).
Toimimalla viisaasti, elämällä hyvin, ja ehkä tekemällä joitain henkisiä harjoituksia, voimme vauhdittaa tämän Jumaluuden nostamista pintaan. Sielumme yhtymistä mieleemme. Kunnes lopulta kaikki kielteiset taipumuksemme pois poltettuamme, yhdymme tähän Jumaluuteen. Voimme 'oivaltaa itsemme' (Jumal-oivallus). 'Valaistua', kuten Idässä sanotaan. Tässä tilassa sanotaan ihmisen oivaltavan, että kaikki on lopulta Yhtä. Sen vastakohta on ego (erillisyyden tunne). Siitä sanonta 'egoismi'.
Tunnetuimpia Itsensä oivaltaneita ovat ehkä henkilöt, joiden ympärille suuret uskonnot on myöhemmin rakennettu. Kaikki nämä jalot ihmiset ovat lopulta vain jakaneet viisautta seuraajilleen siitä, kuinka tämä oivallus – kotiin paluu – tapahtuu.
Myöhemmin valtaa pitävät, poliitikot, ym. ovat hieman soveltaneet näitä perimätietoja omiin tarkoituksiinsa, omien etujen ajamiseen. Näin uskonnot, eri henkiset suuntaukset, ym. on saatu näyttämään toistensa pois sulkevilta vaihtoehdoilta, joista vain yksi voi olla totta. Ja muiden tietenkin väärä.
Karmasta: karmaa on tietenkin hyvin eri asteista; on henkilökohtaista karmaa, kollektiivista karmaa ym.
Ja kuten monissa henkisissä suuntauksissa sanotaan, kaikki on energiaa, energioiden liikettä. Kun henkilö A tinttaa henkilö B:tä, saa henkilö A ennemmin tai myöhemmin tinttauksen takaisin B:ltä tai C:ltä... Eli kun olosuhteet ovat suotuisat, 'palautuu A:n lähettämä energia takaisin'. Tapahtumaa voidaan verrata kumipalloon. Kun teet teon, painautuu kumipalloon klommo (samskara, ilmentymätön teko). Ennemmin tai myöhemmin klommo kuitenkin pyrkii palautumaan alkuperäiseen muotoonsa. Tapahtumaa sanotaan Karmaksi. Se on psyykkinen vastine Newtonin (fyysiselle) painovoimateorialle: jokainen voima aiheuttaa samansuuruisen vastavoiman.
Kollektiivinen karma vain on hyvin paljon monimutkaisempi käsite. Kun suuri määrä ihmisiä ajattelee, asennoituu, tai on taipumusta ajatella asioista tietyllä tavalla (jopa hyvinkin pitkällä aikavälillä) – ehkä ei-niin-hyvällä-tavalla – kerääntyy tämä energia vain purkautuakseen myöhemmin 'oikeaan aikaan, oikeassa paikassa'. Sen täytyy purkautua, jotta asiat 'asettuvat' (karmaattinen jännite laukeaa). Suurissa karmaattisissa asioissa puhutaan jo sodista, sääilmiöistä, suuronnettomuuksista, katastrofeista (Haiti), ym.
Täytyy kuitenkin muistaa, että yhtään kuolemaa ei tapahdu vahingossa. Päivätajuntamme ei välttämättä ole tietoinen tällaisista tapahtumista etukäteen, mutta laajempi viisautemme on kytköksissä kokonaisuuteen ja pitää siten oman osuutemme oikeudenmukaisuuden nimissä 'raiteillaan'. Olemme kyllä oikeaan aikaan oikeassa paikassa, jos tarve sitä vaatii.
Näin voi usein vaikuttaa siltä, kuin (näennäisesti) syyttömät joutuisivat kärsimään.
Vastaus kysymykseesi Haitista: emme oikein oppisi mitään, jos joku muu siivoaisi itse aiheuttamamme sotkut.
(Valitettavasti kielteiset kokemukset ovat usein myös suuria opettajia).
Hieman ylipitkä johdanto henkisyydestä ja siitä, miten tähän on tultu. Toivottavasti tämä jollain tavalla valaisi asiaa.- Jiv
Haiti-sana ei ilmennytkään kertomuksessasi, mutta eiköhän pitkä kannanottoni silti sovi siihen... :)
- Jiv
Jiv kirjoitti:
Haiti-sana ei ilmennytkään kertomuksessasi, mutta eiköhän pitkä kannanottoni silti sovi siihen... :)
Vaan ilmenipäs se siellä – otsikossa!
- mieti..
Kiitos pitkästä kannanotostasi. Suurimmilta osin olen samaa mieltä kanssasi. Tässä eräs asia jossa olemme tietääkseni samaa mieltä mutta ymmärsit väärin:
"Tämä perustuu olettamukseen, että 'Jumala' on jokin meistä erillinen 'tuolla jossain'. "
Krishna eli Jumala sanoo Bhagavad-Gitassa että aineellinen luonto on hänen "ulkoinen energiansa". Se on kuitenkin myös osa absoluuttista totuutta. Se on ulkoista siinä mielessä että siinä energiassa ei esiinny rakkautta, vaan se on tiedotonta omasta olemassaolostaan. Myös aineellisessa maailmassa olevat elävät olennot ovat vailla rakkautta. Himo, viha, ahneus, kateus, harha, sekä väärä minätunne vallitsevat tämän maailman olennoissa. Poikkeuksena he jotka ovat matkalla pois tästä maailmasta ikuiseen kotiinsa.
Mitä tarkoitat Jumalaan yhtymisellä? Olemme ontologisesti erillisiä Jumalasta. Ikuiseen kotiimme palaaminen tarkoittaa, ei sulautumista Jumalaan eli tietoisuutemme lakkaamista, vaan todellisen elämän aloittamista rakkaudellisessa vuorovaikutuksessa Korkeimman kanssa. Tästä on kokonainen kirja, nimeltään Nectar of Devotion. Löytyy www.vedabase.net sivustolta.
Lisäksi Krishna sanoo että kaikkeus lepää Hänessä kuin helmet nauhassaan. Jälleen vahvistetaan että Jumala ei ole erillään energioistaan, vaan ovat Häntä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076992Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652089- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71176RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288992