Kun tämä "ilmaiset puut" tuntuu olevan kuuma peruna monelle, niin aloitetaan sitten oma säie sille.
Pohditaan nyt ensin paljonko maksaa ilmainen hyötyliikunta. On tietenkin otettava huomioon että hyötyliikkumisen sijaan voisi tehdä oikeita töitä ja suhteutettava hinta siihen.
Ilmaiset puut
101
2006
Vastaukset
- fsffdfd
Hyötyliikunta käsittääkseni maksaa tai tienaa tilanteesta riippuen. Eli jos kävelet kovasti ja kengät kuluu, mutta laihialaiset kävelevät töihin paljain jaloin, joten he tienaavat, koska a) ei kulu kengät ja b) ei kulu rahaa bussiin. Jos on oikein heikko päivä, niin he ajattelevat, että olisivat tänään tulee taksilla, joten säästö on vielä enemmän eli tulee parempi mieli. Klapimiehet puolestaan säästävät, kun ei tarvitse toisilla teettää sitä kamalaa työmäärää, mikä siihen kuluu eli selvää säästöä. Toisaalta, jos on tarpeeksi hyvätuloinen, sen ajan käyttö omiin töihin ja uuden klapimiehen palkkaus säästäisi sekin. Eli kaikki riippuu, mistä roikkuu tilanteesta riippuen.
- ilmaista juustoa
Hiirenloukusta löytyy ilmaista juustoa. Ilmaisten polttopuiden kanssa tulee jako metsää omistaviin ja metsää omistamattomien kanssa. Metsävero on meilläpäin noin 7 euroa hehtaarille vuodessa eli kuluja siitä on. Metsä kasvaa keskimäärin 5-10 m3 vuodessa joka on 7.5-15 pinomottia tai 12.5-25 irtomottia vuodessa. Siis hybridihaavikkoa riittää hehtaari talon lämmitykseen. Hehtaarin saa alle tonnilla (maapohja) puusto päälle. Avohakkuuaukon ostamalla siis halvimmalla, mutta taimet jne vie aikaa. Tosin aukon siivous oksista jne antaa monen vuoden polttopuut. Tällainen metsä joka on puhtaasti omiin polttopuutarpeisiin lienee todella harvinainen, sillä normaalisti metsä on talousmetsää ja siellä kasvaa myyntiin kelpaamatonta puuta (leppä, pihlaja, tuomi, paju jne) sekä kuitupuuksi alamittaista puuta (raivaus, latvat) tai hyvin matalan myyntihinnan omaavaa puuta (haapa) jonka käyttö polttopuun on järkevämpää kuin myyntinä. Mutta sekalehtipuun myynti on ainakin maaseudulla talkookauppaa joten siitä saatavat tulot eivät ole millään lailla verrattavia työmäärään mikäli verollista hintaa pidetään ja omat MYEL:lit maksetaan.
Minä laajentaisin kysymyksen mitä maksaa ilmainen hyötyliikunta myös lumitöihin ja nurmikonleikkuuseen, koska niitä käytetään ostopalveluina monissa kerrostaloissa ja tuntihinta on selvillä. OK taloasukkaat ovat ottaneet nämä työt itse hoidettaviksi yleensä ja eivät käytä ostopalveluja vaan hoitavat asian hyötyliikkumalla.- laajentaisin aihetta
Siivous unohtui edelliseltä (tosin perinteiselle Suomi-ukolle se on ilmaista kun eukko sen hoitaa) mutta siivous on täysin verrattavissa muihin ilmaisiin kotihommiin, siksi on paljon kotityöpalveluyrityksiä jotka hoitavat talon siisteydestä mikäli talon omistaja ei tahdo tehdä ilmaista siivousta. Myös ilmainen pyykinpesu tulee huomioida - hinnat selviää pesulasta. Ilmaisen ruuanlaiton hinta riippuu mitä kokkaa, hampparin hinta löytyy Mäkkäriltä, lätyn hinta pizzeriasta ja 3 ruokalajin ilmaiskokkaaminen se vasta kallista onkin.
Eniten ilmaisten polttopuiden käyttö harmittaa ostoenergian varassa asuvia. - maalämpölämmittäjä
laajentaisin aihetta kirjoitti:
Siivous unohtui edelliseltä (tosin perinteiselle Suomi-ukolle se on ilmaista kun eukko sen hoitaa) mutta siivous on täysin verrattavissa muihin ilmaisiin kotihommiin, siksi on paljon kotityöpalveluyrityksiä jotka hoitavat talon siisteydestä mikäli talon omistaja ei tahdo tehdä ilmaista siivousta. Myös ilmainen pyykinpesu tulee huomioida - hinnat selviää pesulasta. Ilmaisen ruuanlaiton hinta riippuu mitä kokkaa, hampparin hinta löytyy Mäkkäriltä, lätyn hinta pizzeriasta ja 3 ruokalajin ilmaiskokkaaminen se vasta kallista onkin.
Eniten ilmaisten polttopuiden käyttö harmittaa ostoenergian varassa asuvia.Ei minua ainakaan harmita edes ilmaispuulämmittäjät, koska vaiva ei ole mahdollisen säästön väärti...
- hyvä ettei harmita
maalämpölämmittäjä kirjoitti:
Ei minua ainakaan harmita edes ilmaispuulämmittäjät, koska vaiva ei ole mahdollisen säästön väärti...
Silti olet innokaasti tunkemassa nokkaasi asiaan joka ei sinua kertomasi mukaan vaikuta millään tavalla elämääsi (ja olet selvittänyt että se ei kannata - siis täysin turhaa työtä pelkkä selvittäminenkin), vanhat piiat toimivat samalla tavalla lasten kasvatuksen suhteen :) siis pääasia on että pääsee tunkemaan nokkansa joka asiaan vaikkei se mitään itselle kuuluisikaan...
Minulla menee noin puoli tuntia päivästä keskimäärin omakotitalon ylimääräisiin töihin (puulämmitys, lumityöt, ruohonleikkuu jne) eli kuukaudessa 15 tuntia = 200 euroa nettona (300 bruttona, vuodessa sitten 2400€/3600€). 200 eurolla kuukaudessa en saisi vuokrattua samanlaista asumisviihtyvyyttä kerrostalosta kuin nyt on käytössä.
Mutta mihin käyttäisin päivittäisen puolituntisen jos en asuisi omakotitalossa? Ylitöihin (ei kiitos), nettiin, telkkarin katsomiseen, iltakaljaan baarissa vai kävisin lenkillä? Viimeinen vaihtoehto on hyvä, toisaalta käyn nyttenkin päivittäin tunnin verran sauvakävelemässä jos kelit sen sallivat (liian nautinnonhaluinen että vesisateeseen tai -25c keliin lähden urheilemaan) - hyöty
hyvä ettei harmita kirjoitti:
Silti olet innokaasti tunkemassa nokkaasi asiaan joka ei sinua kertomasi mukaan vaikuta millään tavalla elämääsi (ja olet selvittänyt että se ei kannata - siis täysin turhaa työtä pelkkä selvittäminenkin), vanhat piiat toimivat samalla tavalla lasten kasvatuksen suhteen :) siis pääasia on että pääsee tunkemaan nokkansa joka asiaan vaikkei se mitään itselle kuuluisikaan...
Minulla menee noin puoli tuntia päivästä keskimäärin omakotitalon ylimääräisiin töihin (puulämmitys, lumityöt, ruohonleikkuu jne) eli kuukaudessa 15 tuntia = 200 euroa nettona (300 bruttona, vuodessa sitten 2400€/3600€). 200 eurolla kuukaudessa en saisi vuokrattua samanlaista asumisviihtyvyyttä kerrostalosta kuin nyt on käytössä.
Mutta mihin käyttäisin päivittäisen puolituntisen jos en asuisi omakotitalossa? Ylitöihin (ei kiitos), nettiin, telkkarin katsomiseen, iltakaljaan baarissa vai kävisin lenkillä? Viimeinen vaihtoehto on hyvä, toisaalta käyn nyttenkin päivittäin tunnin verran sauvakävelemässä jos kelit sen sallivat (liian nautinnonhaluinen että vesisateeseen tai -25c keliin lähden urheilemaan)Näissähän on kaksi näkökulmaa.
Toiset liputtavat hyötyliikunnan puolesta, tai hillittömän säästön puolesta. Sitten on toinen porukka joka on täysin vastakkaista mieltä.
Itse kritisöin tätä säästämistä vastaan. Olen puilla aikoinani taloa lämmittänyt ja todennut, että rahan säästö vs. siihen menevä aika alittaa minimipalkan verojen jälkeen reilusti. Paremman palkan ajallensa saa siis mistä tahansa muusta työstä.
Sitten taasen tämä hyötyliikunta näkemys. Jos tästä pitää, niin sehän on aivan hyvä. Aivan sama millä sitä kuntoaan kasvattaa, eli kantaako puita, hiihtääkö, vai tarpooko sauvojen kanssa asfaltilla. Tässä on sitten taasen mielenkiintoinen näkökulma. Jos tätä ei tee rahan takia, vaan pelkästään hyötyliikuntana, niin kuinka moni tätä liikunnan iloa harrastaa niin paljoa, että käy naapureille pinoamassa liiterin täyteen puita aina kerran vuodessa ilmaiseksi. Harrastamisen ilosta.
Itse en sohvalla makaile ja töllöä tuskin katson ollenkaan. Viime vuoden olen autellut naapurin nuorta perhettä talon rakentamisessa. Käyn jakamassa leipäjonossa oleville ruokaa jne. Onhan näin eläkeläisenä aikaa. Aikaa ei kuitenkaan ole niin paljoa, että tekisin jotain mistä en pidä, eikä siitä kenellekkään hyötyä olisi.
Puita teen edelleen mökillä. Mökkeily on sinänsä kallis ja älytön harrastus. Tuolla ei sähköjä ole, eikä saa, joten puiden tekeminen on oikeasti ainoa vaihtoehto. Ei tuo edes ole mitään vastenmielistä, vaan teen sitä aivan mielläni. Määrä kuitenkin on aika pientä, ehkä 3-5 mottia vuodessa. Tätä ei pidä sekoittaa puilla omakotitalon lämmittämiseen. Itselläni meni aikoinaan taloon 30 mottia puita vuodessa. Työ oli siis kymmenkertainen.
En itse kritisoi mitenkään satunnaista takanpolttoa. Tuossa on aivan hyvä poltaa roskat ja ylimääräiset puut mitä silloin tällöin kertyy. Toisaalta tätä pahvin ym. polttoa moni ei taasen ymmärrä, koska pitävät sitä ympäristörikoksena. En takkaani nyt kuitenkaan minään krematoriona pidä missä polttelen vanhoja tennareita ym.
Yritän varmaankin tässä sanoa, että on kaksi eri asiaa. Työ ja puuhastelu. Pieni poltto on tällaista puuhastelua, mutta talon pääasiallinen lämmittäminen työtä. Missä raja menee on jokaisen itse päätettävissä oleva asia. Työnä se ei ole taloudelllisesti kannattavaa, mutta puuhasteluna monelle aivan hauskaa. - ostaisin heti
Ehkä jostain saa muutta, jos haluaa sen täältä Varsinaissuomesta sellaisesta paikasta että sinne pääsee autolla, niin turha haaveilla. Kolmella tonnilla vois saada jos on parturoitu puhtaaksi, mutta kun eivät myy.
- puolituntia päivässä
hyvä ettei harmita kirjoitti:
Mutta mihin käyttäisin päivittäisen puolituntisen jos en asuisi omakotitalossa? Ylitöihin (ei kiitos), nettiin, telkkarin katsomiseen, iltakaljaan baarissa vai kävisin lenkillä? Viimeinen vaihtoehto on hyvä, toisaalta käyn nyttenkin päivittäin tunnin verran sauvakävelemässä jos kelit sen sallivat (liian nautinnonhaluinen että vesisateeseen tai -25c keliin lähden urheilemaan)Laskeppa paljonko säästää ilmaisseksillä!!!
- naapureille
hyöty kirjoitti:
Näissähän on kaksi näkökulmaa.
Toiset liputtavat hyötyliikunnan puolesta, tai hillittömän säästön puolesta. Sitten on toinen porukka joka on täysin vastakkaista mieltä.
Itse kritisöin tätä säästämistä vastaan. Olen puilla aikoinani taloa lämmittänyt ja todennut, että rahan säästö vs. siihen menevä aika alittaa minimipalkan verojen jälkeen reilusti. Paremman palkan ajallensa saa siis mistä tahansa muusta työstä.
Sitten taasen tämä hyötyliikunta näkemys. Jos tästä pitää, niin sehän on aivan hyvä. Aivan sama millä sitä kuntoaan kasvattaa, eli kantaako puita, hiihtääkö, vai tarpooko sauvojen kanssa asfaltilla. Tässä on sitten taasen mielenkiintoinen näkökulma. Jos tätä ei tee rahan takia, vaan pelkästään hyötyliikuntana, niin kuinka moni tätä liikunnan iloa harrastaa niin paljoa, että käy naapureille pinoamassa liiterin täyteen puita aina kerran vuodessa ilmaiseksi. Harrastamisen ilosta.
Itse en sohvalla makaile ja töllöä tuskin katson ollenkaan. Viime vuoden olen autellut naapurin nuorta perhettä talon rakentamisessa. Käyn jakamassa leipäjonossa oleville ruokaa jne. Onhan näin eläkeläisenä aikaa. Aikaa ei kuitenkaan ole niin paljoa, että tekisin jotain mistä en pidä, eikä siitä kenellekkään hyötyä olisi.
Puita teen edelleen mökillä. Mökkeily on sinänsä kallis ja älytön harrastus. Tuolla ei sähköjä ole, eikä saa, joten puiden tekeminen on oikeasti ainoa vaihtoehto. Ei tuo edes ole mitään vastenmielistä, vaan teen sitä aivan mielläni. Määrä kuitenkin on aika pientä, ehkä 3-5 mottia vuodessa. Tätä ei pidä sekoittaa puilla omakotitalon lämmittämiseen. Itselläni meni aikoinaan taloon 30 mottia puita vuodessa. Työ oli siis kymmenkertainen.
En itse kritisoi mitenkään satunnaista takanpolttoa. Tuossa on aivan hyvä poltaa roskat ja ylimääräiset puut mitä silloin tällöin kertyy. Toisaalta tätä pahvin ym. polttoa moni ei taasen ymmärrä, koska pitävät sitä ympäristörikoksena. En takkaani nyt kuitenkaan minään krematoriona pidä missä polttelen vanhoja tennareita ym.
Yritän varmaankin tässä sanoa, että on kaksi eri asiaa. Työ ja puuhastelu. Pieni poltto on tällaista puuhastelua, mutta talon pääasiallinen lämmittäminen työtä. Missä raja menee on jokaisen itse päätettävissä oleva asia. Työnä se ei ole taloudelllisesti kannattavaa, mutta puuhasteluna monelle aivan hauskaa.Samaa minäkin olen sanonu että eipä näitä puun teosta nauttivia näy naapurien tontilla puita tekemässä. Että ei se nyt kuitenkaan taida olla parasta mitä voi tehdä housut jalassa.
- väliyhteevetäjä.
Voidaan tehdä väliyhteenveto.
Hyötyliikunta ei ole ilmaista, jos tekee klapeja. Koska nuo klapit kuuluisi myydä markkinoille.
Jos ihan oikeasti haluaa vain hyötyliikkua kuuluu tehdä klapit naapurille ilmaiseksi.
Myös voi tehdä naapurille taloa ilmaiseksi.
Omasta metsästä otettu harvennuspuu ei ole ilmaista. Koska se vaatii työtä, josta saisi palkkaa jonkun muun hommissa. Metsänomistajan ei kuulu tehdä hommia omalla sarallaan. Pihlajia, haapoja ja leppiä ei kuulu kaataa itse omalta metsäpalstalta, koska jos ne vie talollensa ja tekee klapeiksi, maksavat ne tuollaiset 40 euroa kuutio ilman kuittia. Ja ne pitää kuivatakin. Kuivaus vaatii tilaa ja tila maksaa. Ja työtä. Vuoroin pitää pressuja nostella ja vuoroin laskea.
Naapuri kuuluu saada talkoisiin raivaamaan harvennusmestalle. Ilman palkkaa. Naapurin vaimon kuuluu tehdä lumityöt ja siivota sillä aikaa. Metsänomistajan kuuluu mennä kuntoklubiin siksi aikaa. Näin rankapuut ovat saatu nurin ilmaiseksi. Rankapuut kuuluu myydä 20 euroa pinokuutio kuitilla ja maksaa verot.
Vain koivusta tehdyt klapit ovat polttopuuta. Muissa ei ole lämpöarvoa.
Pihapiiristä katkotut varjostavat lepikot kuuluu viedä kaatopaikalle risujen vastaanottopäivänä. Tontilla paloiteltuna ne maksavat 40 euroa heittokuutio.- Hymypoika :)
Oikeaa maalämmittäjän/sähkötuhnun aivotoimintaa!
Lisää tällaisia kommentteja palstalle :) - Koivusaku
Ne puut pitää myydä verollisena eteenpäin ja ostaa tilalle verollista sähköä tai polttoöljyä.
Näin maailma pelastuu ja byrokratia saa oman osansa ilmaisista puista.
Vielä kun ei ole keksitty mittaria, jonka kautta puut voisi pumpata läpi ja verottaa.
Sehän ottaa muutamilla koville. - sadssd
Koivusaku kirjoitti:
Ne puut pitää myydä verollisena eteenpäin ja ostaa tilalle verollista sähköä tai polttoöljyä.
Näin maailma pelastuu ja byrokratia saa oman osansa ilmaisista puista.
Vielä kun ei ole keksitty mittaria, jonka kautta puut voisi pumpata läpi ja verottaa.
Sehän ottaa muutamilla koville.Muuten hyvä, mutta konditionaalimuoto unouhtui eli ne puut pitäISI myydä verollisena eteenpäon jne... Kuten joku jo kyseli kuittien perään, niin toteanpa minäkin, ettei klapimyynneistä juuri kuitteja kirjoitella...
- koivusaku
sadssd kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta konditionaalimuoto unouhtui eli ne puut pitäISI myydä verollisena eteenpäon jne... Kuten joku jo kyseli kuittien perään, niin toteanpa minäkin, ettei klapimyynneistä juuri kuitteja kirjoitella...
näin.
Mutta ei kokonaan.
Toisekseen muu puunmyynti on verotettu ( 22 ALV ja pääomavero), siis jos myy esim. yhtiöille puuta.
Kyllä klapiyrittäjätkin yhä enemmän kuitteja tekee.
Kolmanneksi ostoenergia on rajusti verotettua ja siinä se suurin sudenkuoppa onkin.
- kontrolleri.
Paljon tulee poltetuksi erätulia. Kallista puuhaa. Tulet kuuluisi jättää polttamatta ja käyttää spriipoltinta tai pientä kaasupullopoltinta. Kuutio erätulikeppejä kuuluisi myydä 40 eurolla. Eli kantoteline mukaan vaan ja kepit kotio sieltä erämailta. Kun niitä on kuutio kasassa niin torille myymään erätulia.
- Ihmisiä näkevä
Mitenköhän tämäkin liittyi tähän asiaan? Kyllä joillakin taitaa olla ihme patoumia henkisellä puolella.
PS Kannattanee ehkä jostain etsiä halvempaa spriitä siihen trangiaan. 40 juurolla saa jo aika monta kanisteria. Jatkat keskuselua toivottavasti jossakin eräpalstalla, etkä täällä. - Irrottelija.
Ihmisiä näkevä kirjoitti:
Mitenköhän tämäkin liittyi tähän asiaan? Kyllä joillakin taitaa olla ihme patoumia henkisellä puolella.
PS Kannattanee ehkä jostain etsiä halvempaa spriitä siihen trangiaan. 40 juurolla saa jo aika monta kanisteria. Jatkat keskuselua toivottavasti jossakin eräpalstalla, etkä täällä.Aivan varmasti on, mutta kenellä? Taidat olla maalämmittäjä.
- Ihmisiä nekevä
Irrottelija. kirjoitti:
Aivan varmasti on, mutta kenellä? Taidat olla maalämmittäjä.
Ei lämpene maalämmöllä taloni. Aivan sama millä lämepenee, niin korvessa nuotion polttamisella ei ole mitään tekemistä talon lämmittämisen kanssa. Jos on, niin voitko hieman avata, kun ei oikein meinaa aueta.
- kuka tykkä mistäkin
Tuu tekeen mulle puut ja lämmittämään takkaa.
Voin auttaa miestä hädässä. Tilaan tontille nuppikuorman koivurankaa, moorisaha ja halkoja on jo olemassa, saat käyttää niitä vapaasti. Teet puut ja pinoat ne pihalle, saat hyötyliikuntaa.
Tosin tuon homman teen itsekkin ihan mielelläni, ei se ole kovin ikävä rasti.
Mutta siitä ilahdun suuresti jos käyt joka toinen päivä hakemassa minulle puita sisälle pari kantonkassillista ja lämmitätä päivittäin takkani. Tarjoan virvokkeen tuon liikuntajumpan päätteeksi.- tullaan tullaan
Ja mikäs on neidin osoite niin tullaanhan myö :) mistäs sais tilattua ilmasta rankaa?
Ilmaisten puiden suhteen keskustelu lämpenee yleensä öljyn, sähkön tai pelletin hinnannousun myötä. Pitkästä aikaa ihan oikea talvi hyydytti monet ILP,MLP ja PILP käyttäjät (tai sitten nekin laitteet toimii piipusta nousevalla savulla). Etälukumittareiden laskut kun tulevat niin lämmittäähän se kummasti - vaikka kuinka meniskin suoraan maksupalveluun.
Mitä pitempään asumme kaupunkimaisissa olosuhteissa sitä vähemmän ymmärrämme feodaaliajan tapoja, että ihminen tekee jotain itseään varten ja pysyäkseen hengissä. Tämän palstan kirjoittajat ansaitsevat kessimääräistä enemmän mutta heidän asuntonsa kuluttaa keskimääräistä vähemmän energiaa. Kesämökille tehdään toki 5 mottia puita mutta se x6 (nykykattilalla x4) on liikaa tottakai.
Vihoviimeisiä ovat ihmiset joiden pihamaalla on ilmaisia marjoja, omenia, mansikoita, porkkanoita ym kasvamassa. Niiden kasvatuksen tuntipalkkaa laskiessa pitää huomioida kesälomakorvauksetkin. Halvimmaksi tulee asfaltoida pihamaa. - bonustaiteilija
tullaan tullaan kirjoitti:
Ja mikäs on neidin osoite niin tullaanhan myö :) mistäs sais tilattua ilmasta rankaa?
Ilmaisten puiden suhteen keskustelu lämpenee yleensä öljyn, sähkön tai pelletin hinnannousun myötä. Pitkästä aikaa ihan oikea talvi hyydytti monet ILP,MLP ja PILP käyttäjät (tai sitten nekin laitteet toimii piipusta nousevalla savulla). Etälukumittareiden laskut kun tulevat niin lämmittäähän se kummasti - vaikka kuinka meniskin suoraan maksupalveluun.
Mitä pitempään asumme kaupunkimaisissa olosuhteissa sitä vähemmän ymmärrämme feodaaliajan tapoja, että ihminen tekee jotain itseään varten ja pysyäkseen hengissä. Tämän palstan kirjoittajat ansaitsevat kessimääräistä enemmän mutta heidän asuntonsa kuluttaa keskimääräistä vähemmän energiaa. Kesämökille tehdään toki 5 mottia puita mutta se x6 (nykykattilalla x4) on liikaa tottakai.
Vihoviimeisiä ovat ihmiset joiden pihamaalla on ilmaisia marjoja, omenia, mansikoita, porkkanoita ym kasvamassa. Niiden kasvatuksen tuntipalkkaa laskiessa pitää huomioida kesälomakorvauksetkin. Halvimmaksi tulee asfaltoida pihamaa.On tyyppejä jotka eivät tajua vaikka itse kasvatetun kaalinkerän ideaa. Kauhea työhän siinä on. Eikä edes onnistu juuri koskaan. Siistin madottoman kerän saa helpoimmin S-marketista. Mutta silti niitä vaan kasvatetaan. Kasvun ihme on se juttu. Syksyn pakkasien tullen kaalilaatikko omasta kaalista on bonus.
Risuhommissa siisteyden ihme saattaa olla se juttu tai harvennushommissa valon järjestäminen taimille. Risut ja rangat voi polttaa isossa kasassa, mutta rankaosat voi paloitella myös liiteriin. Ilman vaihtaminen talossa takan kautta ja saunanpesän kautta tänä koneellisena aikakautena on myös bonus, jos sen niin haluaa. Samalla tulee lämpöä saunaan ja kymmeniä kilovattitunteja takan rakenteeseen pesällisestä. - itselläni
bonustaiteilija kirjoitti:
On tyyppejä jotka eivät tajua vaikka itse kasvatetun kaalinkerän ideaa. Kauhea työhän siinä on. Eikä edes onnistu juuri koskaan. Siistin madottoman kerän saa helpoimmin S-marketista. Mutta silti niitä vaan kasvatetaan. Kasvun ihme on se juttu. Syksyn pakkasien tullen kaalilaatikko omasta kaalista on bonus.
Risuhommissa siisteyden ihme saattaa olla se juttu tai harvennushommissa valon järjestäminen taimille. Risut ja rangat voi polttaa isossa kasassa, mutta rankaosat voi paloitella myös liiteriin. Ilman vaihtaminen talossa takan kautta ja saunanpesän kautta tänä koneellisena aikakautena on myös bonus, jos sen niin haluaa. Samalla tulee lämpöä saunaan ja kymmeniä kilovattitunteja takan rakenteeseen pesällisestä.On typpejä jotka harrastavat kaalinviljelyä, mutta eivät silti keuhkoa kuinka paljon halvempaa oman kaalin kasvattaminen on kaupasta ostettuun verrattuna. Puilla lämmitäjistä tällaista ei ole vielä löytynyt.
- punnitsija.
Nyt en olekaan aivan varma siitä ovatko nämä ilmaiset puut kuuma peruna niille, joilla on niitä vai niille joilla niitä ei ole. Lievästi vaaka on kallistunut niiden puolelle, joilla ei ole ilmaisia puita.
- koko elämäntapa
Kun punnitset niin elä punnitse pelkkiä ilmaisia puita vaan elämäntapaa. Toiset keräävät metsästä ilmaisia marjoja ja sieniä, toiset ostaa ne kaupasta purkitettuna tai mehuna (joo joo - ei ne ole ilmaisia, pitää ostaa ämpäri, poimuri, sieniveitsi, kengät jne...)
Järven rannalla asuvalle on tarjolla ilmaista kalaa (tai pitää ostaa lapio matoja varten, siimaa, koukku tai jopa vene, katista, kalastuksenhoitomaksu vuosittain ja pyydysmerkit) mutta toinen maksaa ahvenfileestä parikymppiä kilo.
Mitä vähemmän on irrottautunut luonnosta sen pienemmällä hiilijalanjäljellä pärjää. Onko onni ja autuus saada kaikki valmiiksi pureskeltuna elämään? Kenelle on niin he siitä nauttikoot.
"Puolet Suomalaisista painaa liikaa - tällä palstalla ei yksikään joten hyötyliikuntaa ei tarvita" - Voittaja!
koko elämäntapa kirjoitti:
Kun punnitset niin elä punnitse pelkkiä ilmaisia puita vaan elämäntapaa. Toiset keräävät metsästä ilmaisia marjoja ja sieniä, toiset ostaa ne kaupasta purkitettuna tai mehuna (joo joo - ei ne ole ilmaisia, pitää ostaa ämpäri, poimuri, sieniveitsi, kengät jne...)
Järven rannalla asuvalle on tarjolla ilmaista kalaa (tai pitää ostaa lapio matoja varten, siimaa, koukku tai jopa vene, katista, kalastuksenhoitomaksu vuosittain ja pyydysmerkit) mutta toinen maksaa ahvenfileestä parikymppiä kilo.
Mitä vähemmän on irrottautunut luonnosta sen pienemmällä hiilijalanjäljellä pärjää. Onko onni ja autuus saada kaikki valmiiksi pureskeltuna elämään? Kenelle on niin he siitä nauttikoot.
"Puolet Suomalaisista painaa liikaa - tällä palstalla ei yksikään joten hyötyliikuntaa ei tarvita">> Mitä vähemmän on irrottautunut luonnosta sen pienemmällä hiilijalanjäljellä pärjää.
Eli jos joku muu poimii marjat, niin siitä tulee enemmän päästöjä. Jos joku kasvattaa kaalit, niin siitä on enemmän pästöjä. Jos joku muu pyytää kalat, niin siitä on enemmän päästöjä.
Sehän on totta, että niiden muiden autot vain saastuttavat, mutta omassa on säädöt kunnossa.
Rahalla maksaminen myös on erittäin saastuttavaa. Jos vaihdetaan kaalinpää omenamehuuun toisella puolella Soumea olevalta sukulaiselta, niin se ei saastuta.
Pientä jeesustelun makua kirjoituksessasi. - Ei ole ilmaisia
puita. Ei vaikka olisi omaa metsää. Jos nyt lähden niitä omasta metsästäni hakemaan, niin kuluja tulee. Pitäisi löytää Hobbittipuita, jotka osaa kävellä ja vielä pudotella oksansakin.
Puufanaatikkojen mielstä puiden teko on vain mukava harrastus (hei, 30 mottia vuodessa! Pisteleppä kirveellä) joka ei maksa mitään. No ei maksa, kun ei huomioida kuljetusta, kalustoa eikä mitään muutakaan. Minä taas vertaan siihen, että voin olla saman ajan työssä, mistä minulle maksetaan. Näin laskien minun ei ole mitään järkeä lämmittää niillä kalliilla ilmaisilla puilla. - tilallinen.
Ei ole ilmaisia kirjoitti:
puita. Ei vaikka olisi omaa metsää. Jos nyt lähden niitä omasta metsästäni hakemaan, niin kuluja tulee. Pitäisi löytää Hobbittipuita, jotka osaa kävellä ja vielä pudotella oksansakin.
Puufanaatikkojen mielstä puiden teko on vain mukava harrastus (hei, 30 mottia vuodessa! Pisteleppä kirveellä) joka ei maksa mitään. No ei maksa, kun ei huomioida kuljetusta, kalustoa eikä mitään muutakaan. Minä taas vertaan siihen, että voin olla saman ajan työssä, mistä minulle maksetaan. Näin laskien minun ei ole mitään järkeä lämmittää niillä kalliilla ilmaisilla puilla.Ilmaisia puita tulee eräille pihaan. Eivät kylläkään liiterin asti vie. Noilla tyypeillä ei ole metsätiluksia. Eli jos on tiluksia, ei voi olla ilmaisia puita.
- ongelma ainoastaan
niille joilla niitä ei ole. Tai ainakin kaikkien niiden joilla on noita ilmaisia puita tulisi tiukasti pysyä hiljaa erinomaisuudestaan.
Hys, hys, siis kaikki kalpinteosta nauttivat, säästävät ja omaa ruumiin ja hankistä kuntoaan hoitavat!- tilataiteilija
Tein muuten sätkäkoneen. Ne isot risukimput, joita tehdään metsätöitten jätteistä on nimetty sätkiksi. Nimesin omat tuotteeni sen mukaan.
Eli tuumaiset ja pienemmät harvennusrisut onnistun tiukkaamaan reiden vahvuiseksi pötköksi. Vanhaa jo ruostunutta paimenlankaa siihen siteeksi. Ihmeväline on sahapukissa oleva 5 mm katiskalanka, joka kiepautettu tiukattavan risukimpun ympäri. Polkimella saa kiristettyä kimpun siteen kiinnittämisen ajaksi. Mielenkiintoista askartelua risujen pikkuhakettimeen lykkäämisen sijaan. Tuotoksista sahataan pienihampaisella sahalla pötkylöitä saunan pesään. Kimppua pidän tasapaksuna lykkäämällä aina uusien risujen tyven kimpun sisäosiin. Ulkopuolelle jää näkyviin risujen latvat.
Tosin naisväki aikoo ottaa täyspitkiä johonkin tilataidetarkoitukseen. Eivät olekaan hassumman näköisiä muutaman metrin päästä.
- ilmaisia kalastava
Katiskalla ja verkoilla joudun käymään autolla valitettavasti. Mutta siellä on harvennuspuuta paikoituspaikan luona. Omaa rantapalstaa se. Kun otan kymmenen kilon klapit aina mukaan paluumatkalle saan litralla polttoainetta uutta puupolttoainetta siis kymmenen kiloa. Enempää ei viitsi. Vastaa 4,4 litraa dieseliä energiasisällöltään.
Tuosta klapierästä menee kalojen savustamiseen kolme kiloa ja seitsemän kiloa saunan pesään.
Pitäisi tietenkin jättää nuo klapit keräämättä ja lämmittää sähkösauna. Ja hakea kalat kauppahallista. Polttoainetta kuluisi 2 litraa.- Töitä tekevä
Ei ollut taaskaan hyötyliikunnasta kyse vaan piheydestä.
Säästät reutomisella pari euroa. Onneksi olkoon taas yhdelle köyhälle.
- kyyyllä kelpaa!
vallan erinomainen asia, vielä kun tietäisi mistä niitä saisi... voisin ottaa vaikka kuormallisen rankoja ensi alkuun. Mistäs lähden hakemaan?
- vaikka MHY:ltä
Mene paikallisen MHY:n konttorille ja kysy heiltä jotain sopivaa kohdetta jossa on raivaus jäänyt rästiin mutta kuvio on liian pieni energiapuuksi hyödynnettäväksi koneellisesti. Ainakin meilläpäin Etelä-Savossa on tuollaisia kohteita ihan kaikille halukkaille tarjolla. Ihan saat ilmaiseksi kaataa, karsia ja raahata puut tien varteen.
- No millä sinne
vaikka MHY:ltä kirjoitti:
Mene paikallisen MHY:n konttorille ja kysy heiltä jotain sopivaa kohdetta jossa on raivaus jäänyt rästiin mutta kuvio on liian pieni energiapuuksi hyödynnettäväksi koneellisesti. Ainakin meilläpäin Etelä-Savossa on tuollaisia kohteita ihan kaikille halukkaille tarjolla. Ihan saat ilmaiseksi kaataa, karsia ja raahata puut tien varteen.
pääsisi ILMAISEKSI ja mitenkä nuo saisi pihaan ILMAISEKSI ? Lisäksi tarvitsen moottorisahan ja klapikoneen ILMAISEKSI. Mistä nuo saan?
- pihi vaan ei saita
No millä sinne kirjoitti:
pääsisi ILMAISEKSI ja mitenkä nuo saisi pihaan ILMAISEKSI ? Lisäksi tarvitsen moottorisahan ja klapikoneen ILMAISEKSI. Mistä nuo saan?
Noitahan saa säästyneillä lainan koroilla kaupoista. Kun maalämpösysteemi maksaa tuommoiset 80.000 euroa, niin ostamattoman maalämpösysteemin säästyneet korot ovat nelisen tonnia vuodessa. Ilmaista rahaa.
- Ilmaisekti tottakai
Liftaamalla pääset ilmaiseksi paikalle, lainaan pokasahan ja kirveen sinulle ilmaiseksi käyttöön. Turhaa prameilua on käyttää moottorisahaa ja klapikonetta.
- Halonhakkaaja...
Ilmaisekti tottakai kirjoitti:
Liftaamalla pääset ilmaiseksi paikalle, lainaan pokasahan ja kirveen sinulle ilmaiseksi käyttöön. Turhaa prameilua on käyttää moottorisahaa ja klapikonetta.
EN KOMMENTOI!
:) - fgdgf
pihi vaan ei saita kirjoitti:
Noitahan saa säästyneillä lainan koroilla kaupoista. Kun maalämpösysteemi maksaa tuommoiset 80.000 euroa, niin ostamattoman maalämpösysteemin säästyneet korot ovat nelisen tonnia vuodessa. Ilmaista rahaa.
Ai että 80 000 euroa... Huh huh, siihenkö heräsit???
- Eikä niitä
Ilmaisekti tottakai kirjoitti:
voikkaan käyttää, sillä silloin puut eivät olisi ilmaisia. On se vaikeaa tajuta...
- TI-mies
"pääsisi ILMAISEKSI ja mitenkä nuo saisi pihaan ILMAISEKSI ? Lisäksi tarvitsen moottorisahan ja klapikoneen ILMAISEKSI. Mistä nuo saan?"
Kävelet.
Vedät pulkalla tai jos et omista pulkkaa, niin kanna.
Jos et omista pokasahaa ja kirvestä niin siihen taitaa kaatua sinun osaltasi ilmaiset puut. Valitan. - mutkuttaja
TI-mies kirjoitti:
"pääsisi ILMAISEKSI ja mitenkä nuo saisi pihaan ILMAISEKSI ? Lisäksi tarvitsen moottorisahan ja klapikoneen ILMAISEKSI. Mistä nuo saan?"
Kävelet.
Vedät pulkalla tai jos et omista pulkkaa, niin kanna.
Jos et omista pokasahaa ja kirvestä niin siihen taitaa kaatua sinun osaltasi ilmaiset puut. Valitan.Ei saa ilman. Kun se voisi saman ajan käyttää tuottavaan työhön. Se voisi vaikka tehdä pärekoreja saman ajan ja saisi niistä 80 euroa kuutio.
- ilman.
fgdgf kirjoitti:
Ei ole ilmaisia maalämpösysteemeitä.
- Ilmaiset puut
Ostin telavetoisenmönkijän , rankakärryt, moposahan, metsurin turvahaalarit ,saappaat,kypärän silmikolla ja kuulosuojaimilla, turvakäsineet, vänkärin, tukkisakset, hydraulisen halkaisukoneen.
Sittenn vaan harrastamaan. Kaikki harrastushan maksaa. Ei se kuntosalillakaan käynti oo ilmaista. - Ei ole ei
ilman. kirjoitti:
Ei ole ilmaisia maalämpösysteemeitä.
Mutta tuohon hintaan saa jo talon kaupanpäälle.
Hiukan suhteellisuutta, ettet tee itsestäsi täysin pelleä. Hyvä arvio maalämmölle on 15 000-20 000 euroa. Eikä se ilmaisilla puilla lämpiävä kiertovesijärjestelmäkään ihan ilmainen ole. Varmaan luokkaa 150 000 €... - No minä
Ilmaiset puut kirjoitti:
Ostin telavetoisenmönkijän , rankakärryt, moposahan, metsurin turvahaalarit ,saappaat,kypärän silmikolla ja kuulosuojaimilla, turvakäsineet, vänkärin, tukkisakset, hydraulisen halkaisukoneen.
Sittenn vaan harrastamaan. Kaikki harrastushan maksaa. Ei se kuntosalillakaan käynti oo ilmaista.harrastan öljyn tilaamista kerran vuodessa. Näinhän se on että kaikki harrastaminen maksaa, mutta ei se mitään kun lämmitys on ilmaista. Jää sitten rahaa harastuksiin.
- Hyvä ;)
No minä kirjoitti:
harrastan öljyn tilaamista kerran vuodessa. Näinhän se on että kaikki harrastaminen maksaa, mutta ei se mitään kun lämmitys on ilmaista. Jää sitten rahaa harastuksiin.
Kiteytti hyvin mistä tässä on kyse.
- ergwergw
fgdgf kirjoitti:
vanhat markat ja eurot sekaisin ;)
- werfewr
ergwergw kirjoitti:
vanhat markat ja eurot sekaisin ;)
Niin ja taitaa olla koko "pihi vaan ei saita"-ihminen olla vähän sekaisin, eikä aivan vähääkään...
- 24
Ei ole ei kirjoitti:
Mutta tuohon hintaan saa jo talon kaupanpäälle.
Hiukan suhteellisuutta, ettet tee itsestäsi täysin pelleä. Hyvä arvio maalämmölle on 15 000-20 000 euroa. Eikä se ilmaisilla puilla lämpiävä kiertovesijärjestelmäkään ihan ilmainen ole. Varmaan luokkaa 150 000 €...Naapuri teki maalämpötalon. Maksoi 150000 enempi kuin meikäläisen sähkölämpötalo. Neliöitä saman verran. Poismyyntihinta sama.
- Niin ja pointti
24 kirjoitti:
Naapuri teki maalämpötalon. Maksoi 150000 enempi kuin meikäläisen sähkölämpötalo. Neliöitä saman verran. Poismyyntihinta sama.
oli mikä? Et sitten viitsinyt niistä lämmityskustannuksista mitään kertoa?
- 23
Niin ja pointti kirjoitti:
oli mikä? Et sitten viitsinyt niistä lämmityskustannuksista mitään kertoa?
Niillä menee saman verran sähköön. Ovat hiukan tuhlailevaa sorttia.
- tarua nekin
sellaisia ei ole .
- pitkällä
Kylläpä lama on iskenyt pahasti suomalaisiin, kun lukee tällaista. Hetken päästä kirjoitellaan varmaan ilmaisen petun puolesta. Tulee hyötyliikuntaa samalla.
- evoluutiotako?
Tämä on ihan normaalia evoluutiokehitystä. Suuret ikäluokat alkoholisoituu ja pullamössösukupolvesta ei ole minkään tekiäksi. Mese sukupolvi ei osaa edes tulta tehdä (ei ole heidän vikansa vaan heidän pullamössö vanhempiensa kun eivät ole opettaneet. Toisaalta ei pullamössösukupolvea tästä voi syyttää kun heidän vanhempansa eli suuret ikäluokat muuttivat lähiöihin jossa ei taitoa enää tarvittu).
Homo sapiens osasi rakentaa kodin ja lämmittää sen ilman ostoenergiaa, homo urbanissimus laittaa ruksin ei molempiin kohtiin. - Höpö höpö
evoluutiotako? kirjoitti:
Tämä on ihan normaalia evoluutiokehitystä. Suuret ikäluokat alkoholisoituu ja pullamössösukupolvesta ei ole minkään tekiäksi. Mese sukupolvi ei osaa edes tulta tehdä (ei ole heidän vikansa vaan heidän pullamössö vanhempiensa kun eivät ole opettaneet. Toisaalta ei pullamössösukupolvea tästä voi syyttää kun heidän vanhempansa eli suuret ikäluokat muuttivat lähiöihin jossa ei taitoa enää tarvittu).
Homo sapiens osasi rakentaa kodin ja lämmittää sen ilman ostoenergiaa, homo urbanissimus laittaa ruksin ei molempiin kohtiin.Siehän varsinainen huru-ukko olet.
Ei sitten tullut tullut mieleen, että nykyinen kvartaalitalouteen (katso googlesta) syntynyt sukupolvi ymmärtää, jottei mikään ole ilmaista ja työtä tekemällä saa rahaa. Raha, maassamme siis euro (€) on vaihdannan väline. Teen työtä, mistä minulle maksetaan sovittu määrä euroja per tunti. Noita euroja voin sitten vaihtaa vaikkapa öljyyn tai sähköön. Koska Suomessa on kuiten lähes pakko lämmittää asuntoja talvikaudella, haluamme selviytyä siitä mahdollisiman pienellä työllä ja halvalla. Halpuus tulee siis siitä, että lämmittämiseen käytetyn kokonaisajan voi käyttää palkkatyöntekoon. Pääsee muuten ihan oikeasti huomattvasti paremmille ansioille. Näin helppoa taloustiedettä mutta pulajansukupolven on tuota mahdoton ymmärtää.
ps. Öljy- ja sähkölämmityksessä on sekin hyvä puoli, ettei tarvitse omistaa omaa öljylähdettä, ydinvoimalaa tai edes säiliöautoa. Ymmärtääkseni niillä ilmaisilla omilla puilla lämmittävä joutuu joitakin pikkuinvestointeja tekemään, ennenkuin ilmaiset puut tulisijassa palavat. Mutta ei huomioida niitä, muutenhan ilmaisilla puilla lämmittäminen muuttuu hölmöstä pähkähulluksi. - dfgfgd
Höpö höpö kirjoitti:
Siehän varsinainen huru-ukko olet.
Ei sitten tullut tullut mieleen, että nykyinen kvartaalitalouteen (katso googlesta) syntynyt sukupolvi ymmärtää, jottei mikään ole ilmaista ja työtä tekemällä saa rahaa. Raha, maassamme siis euro (€) on vaihdannan väline. Teen työtä, mistä minulle maksetaan sovittu määrä euroja per tunti. Noita euroja voin sitten vaihtaa vaikkapa öljyyn tai sähköön. Koska Suomessa on kuiten lähes pakko lämmittää asuntoja talvikaudella, haluamme selviytyä siitä mahdollisiman pienellä työllä ja halvalla. Halpuus tulee siis siitä, että lämmittämiseen käytetyn kokonaisajan voi käyttää palkkatyöntekoon. Pääsee muuten ihan oikeasti huomattvasti paremmille ansioille. Näin helppoa taloustiedettä mutta pulajansukupolven on tuota mahdoton ymmärtää.
ps. Öljy- ja sähkölämmityksessä on sekin hyvä puoli, ettei tarvitse omistaa omaa öljylähdettä, ydinvoimalaa tai edes säiliöautoa. Ymmärtääkseni niillä ilmaisilla omilla puilla lämmittävä joutuu joitakin pikkuinvestointeja tekemään, ennenkuin ilmaiset puut tulisijassa palavat. Mutta ei huomioida niitä, muutenhan ilmaisilla puilla lämmittäminen muuttuu hölmöstä pähkähulluksi.Höpö höpö-kirjoittajalle iso plussa; erittäin taitava ja ennenkaikkea totuudenmukainen kirjoitus, etenkin tuo loppuosa. Kyllä siinä klapimiehet jää ihmettelemään... tai sitten ei ;o-)
- huru-ukko :)
Höpö höpö kirjoitti:
Siehän varsinainen huru-ukko olet.
ps. Öljy- ja sähkölämmityksessä on sekin hyvä puoli, ettei tarvitse omistaa omaa öljylähdettä, ydinvoimalaa tai edes säiliöautoa. Ymmärtääkseni niillä ilmaisilla omilla puilla lämmittävä joutuu joitakin pikkuinvestointeja tekemään, ennenkuin ilmaiset puut tulisijassa palavat. Mutta ei huomioida niitä, muutenhan ilmaisilla puilla lämmittäminen muuttuu hölmöstä pähkähulluksi.Tuohan on selvää kvarttaalitalouspellelle joka ei elämäänsä suunnittele 3 kuukautta pitemmälle, koska työpaikka on silloin jo Kiinassa. Jossain vaiheessa huomaat että mitä enemmän työtä teet sitä vähemmän tarvitset itsellesi asuntoa, mutta kaupungillesi olet paras veronmaksaja korkeine ansiotuloprosentteinesi. Teet myös sitten työtä jolla ostat taloosi siivoukset, nurmikonleikkaajan, lumityöntekijän jne... Kodiksesi riittää vuokrayksiö koska siellä vietetty aika on pois ansiotyöstä ja todella kallista aikaa. Kuntosalia et koskaan tarvitse koska siellä vietetty aika on pois rahanhankkimisesta.
Parasta on kuitenkin yhteiskunnan kannalta että et elä eläkkeelle asti jos olisit oikea henkilö, sillä rahanperässä juoksevilla ei ole aikaa lukeskella Suomi24 palstaa, koska se on pois rahanhankinnasta :) - sswiwsi
evoluutiotako? kirjoitti:
Homo sapiens osasi rakentaa kodin ja lämmittää sen ilman ostoenergiaa, homo urbanissimus laittaa ruksin ei molempiin kohtiin.Velka-audi-nössö-uusavuttomat kuolevat nälkään kun pizzataksin puhelinnumero joutuu hukkaan.
- Keskustelun aihe
huru-ukko :) kirjoitti:
Tuohan on selvää kvarttaalitalouspellelle joka ei elämäänsä suunnittele 3 kuukautta pitemmälle, koska työpaikka on silloin jo Kiinassa. Jossain vaiheessa huomaat että mitä enemmän työtä teet sitä vähemmän tarvitset itsellesi asuntoa, mutta kaupungillesi olet paras veronmaksaja korkeine ansiotuloprosentteinesi. Teet myös sitten työtä jolla ostat taloosi siivoukset, nurmikonleikkaajan, lumityöntekijän jne... Kodiksesi riittää vuokrayksiö koska siellä vietetty aika on pois ansiotyöstä ja todella kallista aikaa. Kuntosalia et koskaan tarvitse koska siellä vietetty aika on pois rahanhankkimisesta.
Parasta on kuitenkin yhteiskunnan kannalta että et elä eläkkeelle asti jos olisit oikea henkilö, sillä rahanperässä juoksevilla ei ole aikaa lukeskella Suomi24 palstaa, koska se on pois rahanhankinnasta :)oli muuten ilmaiset puut.
Ei sitten tullut mieleen, että kun säästää ostamalla energiaa jää väkisinkin rahaa vaikkapa sijoitettavaksi? Säästöjen avulla voikin sitten jäädä työelämästä sivuun hiukan aiemmin.
Tottakai minulla käy siivooja. En tiedä mitään niin vastenmielistä asiaa kuin siivoaminen. Ja tosiaan, aurakin on pari kertaa tänä talvena pihassani käynyt. Samalla luonnollisesti työllistän ihmisiä mitä ei voi kauhean pahana syntinä mielestäni pitää. Samoin verojen maksu kuuluu perusvelvollisuuksiin jotta saadaan kuititonta klapikauppaa käyvien jyväjemmareiden tukiaiset maksettua.
Nyt en kyllä ymmärrä, miksi minulle riittää asunnoksi yksiö ja nimen omaan vuokrayksiö? Teetkö sinä klapisi sisällä kotonasi vai miksi sinulla tarvitsee olla suurempi asunto, olipa sitten omistus tai vuokra? Kaupunkilaislogiikalla on ajallisesti aivan sama, tekeekö tunnin palkkatöitä toimistolla vai hakkaako tunnin halkoja. Toimistohommissa on sekin mukava puoli, että niitä voi tehdä vaikkapa kotoa, oli se sitten vuokrayksiö tai joku muu.
On niin komea keli että taidan lähteä pilkille. Harmi kun tuli hukattua se pizzataksin numero ja vaimo lähti juuri Audilla Quatrolla mökille. Onneksi on tuo työsuhdepuhelin (ILMAINEN!!!) ja Eniro auttaa.
ps. Kumpi juoksee rahan perässä, töitä tekevä vai ilmaisia puita metsästävä? - veropoliisi
Keskustelun aihe kirjoitti:
oli muuten ilmaiset puut.
Ei sitten tullut mieleen, että kun säästää ostamalla energiaa jää väkisinkin rahaa vaikkapa sijoitettavaksi? Säästöjen avulla voikin sitten jäädä työelämästä sivuun hiukan aiemmin.
Tottakai minulla käy siivooja. En tiedä mitään niin vastenmielistä asiaa kuin siivoaminen. Ja tosiaan, aurakin on pari kertaa tänä talvena pihassani käynyt. Samalla luonnollisesti työllistän ihmisiä mitä ei voi kauhean pahana syntinä mielestäni pitää. Samoin verojen maksu kuuluu perusvelvollisuuksiin jotta saadaan kuititonta klapikauppaa käyvien jyväjemmareiden tukiaiset maksettua.
Nyt en kyllä ymmärrä, miksi minulle riittää asunnoksi yksiö ja nimen omaan vuokrayksiö? Teetkö sinä klapisi sisällä kotonasi vai miksi sinulla tarvitsee olla suurempi asunto, olipa sitten omistus tai vuokra? Kaupunkilaislogiikalla on ajallisesti aivan sama, tekeekö tunnin palkkatöitä toimistolla vai hakkaako tunnin halkoja. Toimistohommissa on sekin mukava puoli, että niitä voi tehdä vaikkapa kotoa, oli se sitten vuokrayksiö tai joku muu.
On niin komea keli että taidan lähteä pilkille. Harmi kun tuli hukattua se pizzataksin numero ja vaimo lähti juuri Audilla Quatrolla mökille. Onneksi on tuo työsuhdepuhelin (ILMAINEN!!!) ja Eniro auttaa.
ps. Kumpi juoksee rahan perässä, töitä tekevä vai ilmaisia puita metsästävä?Työnantajan maksamat puhelinlaskut ovat luontoisetu. Taitaa olla hinnoiteltu 10 euroa kuukausi. Myös lämmin autotalli on luontoisetu. Hinnoiteltu 40 euroa kuukausi muualla Suomessa ja Helsingissä 50 euroa kuukausi.
On vain ajan kysymys milloin käry käy. - Ei se mikään
veropoliisi kirjoitti:
Työnantajan maksamat puhelinlaskut ovat luontoisetu. Taitaa olla hinnoiteltu 10 euroa kuukausi. Myös lämmin autotalli on luontoisetu. Hinnoiteltu 40 euroa kuukausi muualla Suomessa ja Helsingissä 50 euroa kuukausi.
On vain ajan kysymys milloin käry käy.luontaisetu ole vaan työsuhde-etu. Ja tuo kymppi on verotusarvo. KVG jollet tiedä mitä se tarkoittaa. Kyllä kannattaa kirjoittaa asioista joista tietää yhtä paljon kuin sika satelliitista. Tai sitten sinulla on ollut sahassa säädöt metsässä...
- nyhtänköljä
Ei se mikään kirjoitti:
luontaisetu ole vaan työsuhde-etu. Ja tuo kymppi on verotusarvo. KVG jollet tiedä mitä se tarkoittaa. Kyllä kannattaa kirjoittaa asioista joista tietää yhtä paljon kuin sika satelliitista. Tai sitten sinulla on ollut sahassa säädöt metsässä...
Verottaja puhuu luontoisedusta ja sen verottamisesta.
- olen köyhä
Taidan olla ainut kirjoittaja tällä palstalla joka saa elantonsa ansiosidonnaisesta päivärahasta. Sitä tulee vähän yli tonni kuussa. Kahden kuukauden rahoilla saisin ostettua vuoden öljyt tai sähköt talooni joten poltan ennemmin ilmaisa polttopuita kaksoispesäkattilassa ja sillä lämpiää 700 litran varaajakin. Meilläpäin ei tarvitse pelätä töihin pääsemistä ja 3 alan ammattilaisena ei koulunpenkillekään enää kutsuta. Vaihtoehtona on muutto etelään tai asua kotona. Itse valitsen jälkimmäisen vaihtoehdon.
Onko puut ilmaisia? Eivät ole, vuoden puihin menee moottorisahassa bensaa ja öljyjä noin 20-30 euroa, halkomisen hoidan kirveellä joten klapikonehankintoja ei ole tullut tehtyä. Lepikkoa on lähellä tarjolla riittävästi ja puut olen pilkkonut suoraan metässä sopivaksi. Talvella ne tulee metsästä pois ahkiossa, tienvierustan puut olen kärrännyt kottikärreillä kotia.
Olen tyytyväinen elämääni ja pärjään ihan riittävän hyvin näinkin. Monelle tämä ei sovi muttei se minua haittaa. Minullekkaan ei toisenlainen elämänrytmi voi sopia.
Sinänsä meitä on paljon kenellä on päiväsaikaan aikaa kirjoitella tänne, hyvät työedut tuntuu monella olevan :-)- sorvannut muutakin
Miksi poltat hyvää puuta? Kuivaa sorvipalikoiksi ja sorvaa niistä kaulimia. Kiinan markkinoilla on vetoa.
Sitäpaitsi klapin hinta määräytyy noin. Kaulin maksaa jotain kympin. Kuka hullu heittää kymppejä pesään? Saman tien voisi polttaa visakoivua. - ei markkinarakoa
sorvannut muutakin kirjoitti:
Miksi poltat hyvää puuta? Kuivaa sorvipalikoiksi ja sorvaa niistä kaulimia. Kiinan markkinoilla on vetoa.
Sitäpaitsi klapin hinta määräytyy noin. Kaulin maksaa jotain kympin. Kuka hullu heittää kymppejä pesään? Saman tien voisi polttaa visakoivua.Kiinalaisilla on epätasapaino kaulimien ja kaulimienheiluttajien kanssa. kaulimista on ylitarjontaa. Lisäksi jos saat kaulimesta kympin Kiinassa se on 10 yuania eli vähän yli euron jolla et saa katetuksi valmistus, varastointi ja logistiikkakustannuksia mainonnasta puhumattakaan.
Ilmaisten puiden hankkiminen on vaikeaa. Vaikka meillä on paljon työkuntoisia kenen ei tarvitse suhteuttaa ajankäyttöä siihen kuinka paljon saavat ansiotyössä niin silti ei niistä ole metsätöihin
http://www.uusisuomi.fi/raha/85813-todella-karmea-nuorten-tyottomyysluku
Suomessa on neljännesmiljoona joutilasta työikäista tekemään ilmaisia polttopuita itselleen tai perheelleen, vaikka naapureillekin siinä samalla. - minulla on jo elämä
ei markkinarakoa kirjoitti:
Kiinalaisilla on epätasapaino kaulimien ja kaulimienheiluttajien kanssa. kaulimista on ylitarjontaa. Lisäksi jos saat kaulimesta kympin Kiinassa se on 10 yuania eli vähän yli euron jolla et saa katetuksi valmistus, varastointi ja logistiikkakustannuksia mainonnasta puhumattakaan.
Ilmaisten puiden hankkiminen on vaikeaa. Vaikka meillä on paljon työkuntoisia kenen ei tarvitse suhteuttaa ajankäyttöä siihen kuinka paljon saavat ansiotyössä niin silti ei niistä ole metsätöihin
Suomessa on neljännesmiljoona joutilasta työikäista tekemään ilmaisia polttopuita itselleen tai perheelleen, vaikka naapureillekin siinä samalla.Luuletko tosiaan että lähtisin jotain v*tun polttopuita tekemään. Aivan sama mitä lämmitys maksaa kun sossu sen maksaa kuitenkin. Täysin älyvapaata jossain stananan metässä rämpiä ja hikoilla kun voi olla tekemättäkin.
Jos itse saat kiksejä siitä niin tee mutta elä kuvittelekkaan että minä tekisin. - fdfdfd
minulla on jo elämä kirjoitti:
Luuletko tosiaan että lähtisin jotain v*tun polttopuita tekemään. Aivan sama mitä lämmitys maksaa kun sossu sen maksaa kuitenkin. Täysin älyvapaata jossain stananan metässä rämpiä ja hikoilla kun voi olla tekemättäkin.
Jos itse saat kiksejä siitä niin tee mutta elä kuvittelekkaan että minä tekisin.Puhut osittain asiaa, mutta nimimerkkiisi viitaten voisin lisätä, että oli elämää tai ei, niin klapihommiin sitä ei kannata rahan vuoksi ainakaan tuhlata eikä juuri muutenkaan, ellei nyt vaan satu olemaan tietyllä tavalla hullu.
- pilkkijäkin
fdfdfd kirjoitti:
Puhut osittain asiaa, mutta nimimerkkiisi viitaten voisin lisätä, että oli elämää tai ei, niin klapihommiin sitä ei kannata rahan vuoksi ainakaan tuhlata eikä juuri muutenkaan, ellei nyt vaan satu olemaan tietyllä tavalla hullu.
Aion hakea huomenna ilmaisia ahvenia. Toukat ovat jo ostettu.
- siwms
minulla on jo elämä kirjoitti:
Luuletko tosiaan että lähtisin jotain v*tun polttopuita tekemään. Aivan sama mitä lämmitys maksaa kun sossu sen maksaa kuitenkin. Täysin älyvapaata jossain stananan metässä rämpiä ja hikoilla kun voi olla tekemättäkin.
Jos itse saat kiksejä siitä niin tee mutta elä kuvittelekkaan että minä tekisin.Tuollainen puuhastelu ja askareet vaikuttavat positiivisesti myös psyykkeeseen.
Kannattiaisi ehkä kokeilla joskus.... - dsfddf
siwms kirjoitti:
Tuollainen puuhastelu ja askareet vaikuttavat positiivisesti myös psyykkeeseen.
Kannattiaisi ehkä kokeilla joskus....Ai, tarkoitiko ahvenia vai klapeja... Molemmat vaatii hermoja, se on ainakin selvä se.
- puillalämmittäjä
dsfddf kirjoitti:
Ai, tarkoitiko ahvenia vai klapeja... Molemmat vaatii hermoja, se on ainakin selvä se.
Laitoin tämän saman tilityksen jo Galluppi puulämmittäjille keskusteluun. Mutta tännekkin tää mun mielipide sopii.
Se ole parempi mitä omavaraisempi on nyky maailmassa. Kaikkihan hinnat nousee jos jossain tuulee, sataa tai on kuivaa. Mun OMA metsä kasvaa vaan joka päivä, tai siis kasvukaudella. Jos puut tekee vapaa-ajalla niin tuskin sille voi hintaa laskea. Se on harrastus se metsänhoito. Muuten pitää laskea hinta golfin peluulle, ja tarviihan siinä sen autonkin millä niitä mailoja kuljetella reiältä reiälle. Kuntosalille pitää ostaa kausikortit, samalla tai jopa paremmalla energian kulutuksella tulee iso kasa puita. Jotkut taas ajaa viikoksi lappiin laskettelemaan, oijoi sitä rahanmenoa... ja ajankulua. Minä vietän muutaman päivän talvella harrastukseni parissa metsässä ja saan raitista ilmaa ja kuntokin nousee. Sivutuotteena tulee vuoden lämmityspuut. Emäntäkin on usein mukana ja tulevan lapsenkin aion ottaa mukaan sitten joskus jos haluaa lähteä. Se on niinkuin perheen yhteinen harrastus. Mukava välillä tehdä nuotio ja syödä eväitä. Nauttia luonnonrauhasta ja samalla säästyy rahaa yhteiseen harrastustiliin. Se on vaan kateellisten ja laiskojen panettelua että pitäis joku palkka itselle laskea joka työstä minkä kotona tekee. Onko nykymaailma menny näin vaikeeksi. Oikeastaan pitäis vielä lisätä säästöpuolelle se omatyö. Omatyö tässä maailmassa on itselle vielä kai ilmaista, mutta kai joku kateellinen saamaton metroseksuaali haluaa senkin laittaa verolle. Kun ne maalämpö, ilmalämpöpumppu ja muut hörhöt on niin saa***** laiskoja... Niin että te saamattomat, metsättömät, laiskat ja läskit maatkaa vaan sohvalla ja katsokaa suurinta pudottajaa. Älkää sekaantuko miesten hommiin. - pilkkijäkin
dsfddf kirjoitti:
Ai, tarkoitiko ahvenia vai klapeja... Molemmat vaatii hermoja, se on ainakin selvä se.
Hitto että lähteminen jäi myöhäiseksi. Mutta menen silti. Puolenpäivän syönti on joskus aika kiivas.
- Kyllä se
puillalämmittäjä kirjoitti:
Laitoin tämän saman tilityksen jo Galluppi puulämmittäjille keskusteluun. Mutta tännekkin tää mun mielipide sopii.
Se ole parempi mitä omavaraisempi on nyky maailmassa. Kaikkihan hinnat nousee jos jossain tuulee, sataa tai on kuivaa. Mun OMA metsä kasvaa vaan joka päivä, tai siis kasvukaudella. Jos puut tekee vapaa-ajalla niin tuskin sille voi hintaa laskea. Se on harrastus se metsänhoito. Muuten pitää laskea hinta golfin peluulle, ja tarviihan siinä sen autonkin millä niitä mailoja kuljetella reiältä reiälle. Kuntosalille pitää ostaa kausikortit, samalla tai jopa paremmalla energian kulutuksella tulee iso kasa puita. Jotkut taas ajaa viikoksi lappiin laskettelemaan, oijoi sitä rahanmenoa... ja ajankulua. Minä vietän muutaman päivän talvella harrastukseni parissa metsässä ja saan raitista ilmaa ja kuntokin nousee. Sivutuotteena tulee vuoden lämmityspuut. Emäntäkin on usein mukana ja tulevan lapsenkin aion ottaa mukaan sitten joskus jos haluaa lähteä. Se on niinkuin perheen yhteinen harrastus. Mukava välillä tehdä nuotio ja syödä eväitä. Nauttia luonnonrauhasta ja samalla säästyy rahaa yhteiseen harrastustiliin. Se on vaan kateellisten ja laiskojen panettelua että pitäis joku palkka itselle laskea joka työstä minkä kotona tekee. Onko nykymaailma menny näin vaikeeksi. Oikeastaan pitäis vielä lisätä säästöpuolelle se omatyö. Omatyö tässä maailmassa on itselle vielä kai ilmaista, mutta kai joku kateellinen saamaton metroseksuaali haluaa senkin laittaa verolle. Kun ne maalämpö, ilmalämpöpumppu ja muut hörhöt on niin saa***** laiskoja... Niin että te saamattomat, metsättömät, laiskat ja läskit maatkaa vaan sohvalla ja katsokaa suurinta pudottajaa. Älkää sekaantuko miesten hommiin.metsä on sinulle aivan oikea paikka ja mitä syvemmälle sinne menet niin aina parempi. Vissiin ihan hiljan olet sieltä ihmisten ilmoille tullut? Mene äkkiä takaisin ennenkuin valkotakkiset tulevat hakemaan
- Egonomi 3
pilkkijäkin kirjoitti:
Hitto että lähteminen jäi myöhäiseksi. Mutta menen silti. Puolenpäivän syönti on joskus aika kiivas.
Kun teet omasta metsästäsi polttopuita ja kuljetat ne pihaasi niiden myyntihinta on n.35€ kuutio
jos kuitenkin poltat ne itse jää myyntitulot saamatta ja poltat 35€/m3 puita,siis ei ihan ilmaisia
kun poltat kauppatavaraa.
30m3 vuodessax 35€ = 1050€ - swoäp
Egonomi 3 kirjoitti:
Kun teet omasta metsästäsi polttopuita ja kuljetat ne pihaasi niiden myyntihinta on n.35€ kuutio
jos kuitenkin poltat ne itse jää myyntitulot saamatta ja poltat 35€/m3 puita,siis ei ihan ilmaisia
30m3 vuodessax 35€ = 1050€Hölmöä on myydä puut verollisina ja ostaa verollista sähköä tai öljyä tilalle.
Mittatappio on ainakin 50% näin tehtynä. - Pökköä pesään
Se ole parempi mitä omavaraisempi on nyky maailmassa. Kaikkihan hinnat nousee jos jossain tuulee, sataa tai on kuivaa. Mun OMA metsä kasvaa vaan joka päivä, tai siis kasvukaudella. Jos puut tekee vapaa-ajalla niin tuskin sille voi hintaa laskea. Se on harrastus se metsänhoito. Muuten pitää laskea hinta golfin peluulle, ja tarviihan siinä sen autonkin millä niitä mailoja kuljetella reiältä reiälle. Kuntosalille pitää ostaa kausikortit, samalla tai jopa paremmalla energian kulutuksella tulee iso kasa puita. Jotkut taas ajaa viikoksi lappiin laskettelemaan, oijoi sitä rahanmenoa... ja ajankulua. Minä vietän muutaman päivän talvella harrastukseni parissa metsässä ja saan raitista ilmaa ja kuntokin nousee. Sivutuotteena tulee vuoden lämmityspuut. Emäntäkin on usein mukana ja tulevan lapsenkin aion ottaa mukaan sitten joskus jos haluaa lähteä. Se on niinkuin perheen yhteinen harrastus. Mukava välillä tehdä nuotio ja syödä eväitä. Nauttia luonnonrauhasta ja samalla säästyy rahaa yhteiseen harrastustiliin. Se on vaan kateellisten ja laiskojen panettelua että pitäis joku palkka itselle laskea joka työstä minkä kotona tekee. Onko nykymaailma menny näin vaikeeksi. Oikeastaan pitäis vielä lisätä säästöpuolelle se omatyö. Omatyö tässä maailmassa on itselle vielä kai ilmaista, mutta kai joku kateellinen saamaton metroseksuaali haluaa senkin laittaa verolle. Kun ne maalämpö, ilmalämpöpumppu ja muut hörhöt on niin saa***** laiskoja... Niin että te saamattomat, metsättömät, laiskat ja läskit maatkaa vaan sohvalla ja katsokaa suurinta pudottajaa. Älkää sekaantuko miesten hommiin.samaa mieltä.
- rahtari.
Egonomi 3 kirjoitti:
30m3 vuodessax 35€ = 1050€Hintaan kuuluu lisätä rahti. Ilmaiset takapihan harvennuspuut kuuluisi viedä markkinoille ja myydä siellä. Ja ostaa polttopuut tilalle. Ei ole ilmaisia rahteja.
- pilkkijäkin
pilkkijäkin kirjoitti:
Tuli vain pieniä mustia ahvenia muutama, pieniä särkiä ja kiiskejä. Jätin variksille. Saivat ilmaisen aterian.
- piutatalai
Egonomi 3 kirjoitti:
30m3 vuodessax 35€ = 1050€Mitenkäs kun suomessa metsä kasvaa keskimäärin 5 kuutiota ha vuodessa. Jos on vaikka metsää 10ha niin se tekee noin 50 mottia 25 itselle ja 25 myyntiin. Ja noilla myynti rahoilla maksaa puut itselle... Ja metsä senkun paranee kun sitä hoidetaan. Ja sen voi myidä kun kiinnostus loppuu ja saa siitä maksetun rahan takaisin ainakin samana kun on sijoittanut siihen. Niin ja tietysti ne ilmaiset puut. Selitelkää lisää EGONOMIT
- asian oikein?
Se ole parempi mitä omavaraisempi on nyky maailmassa. Kaikkihan hinnat nousee jos jossain tuulee, sataa tai on kuivaa. Mun OMA metsä kasvaa vaan joka päivä, tai siis kasvukaudella. Jos puut tekee vapaa-ajalla niin tuskin sille voi hintaa laskea. Se on harrastus se metsänhoito. Muuten pitää laskea hinta golfin peluulle, ja tarviihan siinä sen autonkin millä niitä mailoja kuljetella reiältä reiälle. Kuntosalille pitää ostaa kausikortit, samalla tai jopa paremmalla energian kulutuksella tulee iso kasa puita. Jotkut taas ajaa viikoksi lappiin laskettelemaan, oijoi sitä rahanmenoa... ja ajankulua. Minä vietän muutaman päivän talvella harrastukseni parissa metsässä ja saan raitista ilmaa ja kuntokin nousee. Sivutuotteena tulee vuoden lämmityspuut. Emäntäkin on usein mukana ja tulevan lapsenkin aion ottaa mukaan sitten joskus jos haluaa lähteä. Se on niinkuin perheen yhteinen harrastus. Mukava välillä tehdä nuotio ja syödä eväitä. Nauttia luonnonrauhasta ja samalla säästyy rahaa yhteiseen harrastustiliin. Se on vaan kateellisten ja laiskojen panettelua että pitäis joku palkka itselle laskea joka työstä minkä kotona tekee. Onko nykymaailma menny näin vaikeeksi. Oikeastaan pitäis vielä lisätä säästöpuolelle se omatyö. Omatyö tässä maailmassa on itselle vielä kai ilmaista, mutta kai joku kateellinen saamaton metroseksuaali haluaa senkin laittaa verolle. Kun ne maalämpö, ilmalämpöpumppu ja muut hörhöt on niin saa***** laiskoja... Niin että te saamattomat, metsättömät, laiskat ja läskit maatkaa vaan sohvalla ja katsokaa suurinta pudottajaa. Älkää sekaantuko miesten hommiin.Kun pitäisi lapsikin hankkia, niin pitäisiköhän sinun kuitenkin jättää nuo miesten hommat ja vaikka yksi nainen pyytää välin? Ainakin vähäksi aikaa. Voit sitten taas jatkaa miesten hommia.
- Hyvätuloiset?
ei markkinarakoa kirjoitti:
Kiinalaisilla on epätasapaino kaulimien ja kaulimienheiluttajien kanssa. kaulimista on ylitarjontaa. Lisäksi jos saat kaulimesta kympin Kiinassa se on 10 yuania eli vähän yli euron jolla et saa katetuksi valmistus, varastointi ja logistiikkakustannuksia mainonnasta puhumattakaan.
Suomessa on neljännesmiljoona joutilasta työikäista tekemään ilmaisia polttopuita itselleen tai perheelleen, vaikka naapureillekin siinä samalla.neljännesmiljoona työtöntä, puoltoista miljoonaa eläkeläistä, 1.2 miljoonaa alaikäistä ja paljon pienituloisia mutta kukaan tänne kirjoittavista ei kuulu heihin :) Jotenkin nämä hyvätuloiset keskellä päivää kirjoittavat ovat satuolentoja jotka eivät anonyymeinä kertaa kertoa että ovat työttömiä pienituloisia niinkuin minä. Onneksi ei ole velkaa enää. Teen omat polttopuuni - en laske käytettyä aikaa niihin koska aika on pois kotona istumisesta jota en ole hinnoitellut muutenkaan.
---
http://www.stat.fi/til/tjt/2008/01/tjt_2008_01_2010-01-26_fi.pdf
Pienituloisiin kotitalouksiin kuului lähes 700 000 henkilöä, eli 13,2 prosenttia väestöstä vuonna 2008.
Pienituloisuuden raja-arvona käytetty ns. köyhyysraja on 60 prosenttia mediaanitulosta, mikä tarkoittaa noin
13 800 euroa yhden hengen taloudessa. Pienituloisuusrajan alittaviin kotitalouksiin kuuluvien määrä laski noin
13 000 hengellä. Sen sijaan pienituloisten sisällä tuloerot kasvoivat ja yhä useamman pienituloisen tulotaso jäi
entistä kauemmaksi keskivertotulonsaajasta. Pienituloisten reaaliset keskitulot laskivat vuodesta 2007.
---
Tämän verran suomalainen saa eläkettä
10.03.2010 12:38
Eläkkeensaajien keskimääräinen eläke oli viime vuoden lopussa 1344 euroa kuussa. Vuotta aiemmin se jäi 1263 euroon, kertovat Eläketurvakeskus ja Kela. Lakisääteisiä eläkkeitä maksettiin viime vuonna lähes 22 miljardia euroa.
Miehet saavat selvästi suurempia eläkkeitä kuin naiset. Miesten eläke oli keskimäärin 1530 euroa kuukaudessa, naisten 1196 euroa.
Miesten ja naisten eläkkeiden ero johtuu pääosin työurista. Eläkettä saavien naisten työurat ovat olleet lyhyempiä kuin miesten.
Eläkeläisnaisten joukossa löytyy miehiä enemmän niitä, jotka eivät ole olleet lainkaan työelämässä. He elävät usein pelkän kansaneläkkeen varassa. Myös miesten ja naisten väliset palkkaerot alentavat naisten työeläkkeitä.
Eläkettä sai viime vuoden lopussa runsaat 1,4 miljoonaa henkilöä eli noin joka neljäs suomalainen. Työeläkettä sai yli 1,3 miljoonaa henkilöä. Yli miljoona oli jo vanhuuseläkkeellä.
Työkyvyttömyyseläkkeellä oli yli 270000 henkilöä. Työttömyyseläkettä sai 47000 ja osa-aikaeläkettä 2800 henkilöä.
Eläketurvakeskuksen ja Kelan ennakkotietoihin perustuvissa tilastoissa ovat mukana Suomessa asuvat työ- tai kansaneläkkeen saajat. Perhe- tai osa-aikaeläkkeitä ei ole laskettu mukaan.
STT - Olisit onnellinen
pilkkijäkin kirjoitti:
Tuli vain pieniä mustia ahvenia muutama, pieniä särkiä ja kiiskejä. Jätin variksille. Saivat ilmaisen aterian.
että hyvätuloisiakin vielä Suomesta löytyy. Oletko ikinä tullut ajatelleeksi kuka sinun vapaa-aikasi maksaa? Sinulle ne puut voivat olla liki ilmaisia, koska sinulle maksetaan sama korvaus makasit sitten sohvalla tai olit metsässä, mutta työssäkäyvillä tilanne on toinen toinen. Voisipa sanoa, että me maksamme sinun ilmaiset puusi! Ja jos me hyvätuloiset vielä alkaisimme lämmittää oman metsän puilla, joista ei siis makseta veroa niin myös sinun veroprosenttisi nousisi.
- nettovarallinen
Olisit onnellinen kirjoitti:
että hyvätuloisiakin vielä Suomesta löytyy. Oletko ikinä tullut ajatelleeksi kuka sinun vapaa-aikasi maksaa? Sinulle ne puut voivat olla liki ilmaisia, koska sinulle maksetaan sama korvaus makasit sitten sohvalla tai olit metsässä, mutta työssäkäyvillä tilanne on toinen toinen. Voisipa sanoa, että me maksamme sinun ilmaiset puusi! Ja jos me hyvätuloiset vielä alkaisimme lämmittää oman metsän puilla, joista ei siis makseta veroa niin myös sinun veroprosenttisi nousisi.
Tiedätkö mikä on köyhä?
Köyhä ei ole se jolla on vähän vaan se jolta puuttuu paljon. Meikäläisen pääoma on omaa pääomaa. Pankki on siinä mukana 25 % siivulla enää. Mitenkäs sinulla? Oletko talkkarina pankin asunnossa? Kenen autolla ajelet?
- MOT...
Minulle vuoden lämmityssähköt maksaa 1000€. Jos tuon summan jakaa työpäiville, niin se tekee noin 4,55€ per työpäivä. Jos tuon jakaa tuntipalkallni, niin se tarkoittaa 11 minuutin työskentelyä jokaisena työpäivänä. Jos viipyilen työpaikalla 11 minuuttia työpäivän päätteeksi suomi24 palstalla, niin saan ilmaiset lämmityssähköt.
11 minuutin päivittäinen työskentely ei riitäisi puulämmitykseen, joten sähkö on minulle selvästi halvempi lämmitysmuoto kuin puulämmitys.- tahdon palvoa sinua!
Minä ihailen trolleja jotka yön pimeinä tunteina laskevat omia minuuttipalkkojaan, luulisi että 24€ nettopalkalla (veroprosentti varmaan 40 paikkeilla) ihmisellä olisi muuta tekemistä kun miettiä miksi asuu niin pienessä talossa jossa lämmityssähköä menee vain noin vähän :)
Mutta meitä on moneen junaan ja osa makaa näköjään kohta jo raiteilla. - Juuri tuota
tässä ollaan ytitetty kertoa, vaan kun ei niin ei. Taitavat kaikki olla työttömiä, eläkeläisä tai maanviljelijöitä joilla on vain aikaa. Lämmittäköön ilmaisilla puillansa, minä ostan energiani jatkossakin vaikka minullakin niitä "ilmaisia puita" olisi 27 hehtaaria. Eläkkeellä voisi sitten harrastella vaikkapa talon lämmitystä.
- hannuhanhi.
Juuri tuota kirjoitti:
tässä ollaan ytitetty kertoa, vaan kun ei niin ei. Taitavat kaikki olla työttömiä, eläkeläisä tai maanviljelijöitä joilla on vain aikaa. Lämmittäköön ilmaisilla puillansa, minä ostan energiani jatkossakin vaikka minullakin niitä "ilmaisia puita" olisi 27 hehtaaria. Eläkkeellä voisi sitten harrastella vaikkapa talon lämmitystä.
Onko ihan 27 hehtaaria. Melkoinen roisos olet. Ei kai risukkosi kasva rahanreikää kun et ole kiinnostunut siitä?
- kateellinen
Juuri tuota kirjoitti:
Ilmaiseksiko sait risukkosi?
- puuttaeivoielää
Juuri tuota kirjoitti:
Mä en ymmärrä tuota ajanmenoa. Eihän siihe nyt aikaa niin kauheasti mene. Mä ehdin lämmityksen ohessa tekemään remonttia, käymään töissä ja hoitamaan kaikki muutkin asiat normaalisti. Itse lämmitys tapahtuma kestää päivässä sen 10min. Kai kaikilla tuon verran on aikaa päivässä vaikka on kuinka tiukka aikataulu laadittu vuosiksi eteenpäin. Vuoden puiden tekemiseen menee kai jonkun verran aikaa. Vertaukseksi vaikka 50-luku. Siihen aikaan mies teki päivässä halkoja metsässä noin 4 mottia, siis kaatoi, karsi, halkoi ja pinosi. Mutta hän teki sen pokasahalla ja kirveellä. Eiköhän me nykyihmiset pystytä samaan moottorisahalla ja hydraulihalkojalla. Minun mielestä puuta pitäisi hyödyntää enemmän pientalojen lämmityksessä. Itsellä kääteispalokattila ja varaaja. Lämmitys ei ole tuottanut vaivaa edes näin pakkastalvena. Puullahan suomi nostettiin sodan jälkeen suosta, miksi siitä on tullut nyt niin kauhea materiaali. Kiitos ja kumarrus kaikille.
- ilmaista kannattava
puuttaeivoielää kirjoitti:
Mä en ymmärrä tuota ajanmenoa. Eihän siihe nyt aikaa niin kauheasti mene. Mä ehdin lämmityksen ohessa tekemään remonttia, käymään töissä ja hoitamaan kaikki muutkin asiat normaalisti. Itse lämmitys tapahtuma kestää päivässä sen 10min. Kai kaikilla tuon verran on aikaa päivässä vaikka on kuinka tiukka aikataulu laadittu vuosiksi eteenpäin. Vuoden puiden tekemiseen menee kai jonkun verran aikaa. Vertaukseksi vaikka 50-luku. Siihen aikaan mies teki päivässä halkoja metsässä noin 4 mottia, siis kaatoi, karsi, halkoi ja pinosi. Mutta hän teki sen pokasahalla ja kirveellä. Eiköhän me nykyihmiset pystytä samaan moottorisahalla ja hydraulihalkojalla. Minun mielestä puuta pitäisi hyödyntää enemmän pientalojen lämmityksessä. Itsellä kääteispalokattila ja varaaja. Lämmitys ei ole tuottanut vaivaa edes näin pakkastalvena. Puullahan suomi nostettiin sodan jälkeen suosta, miksi siitä on tullut nyt niin kauhea materiaali. Kiitos ja kumarrus kaikille.
Ainoa ilmainen on lämpö maasta. Maasta lämpö on ilmainen. Ei maksa mitään. Ja sitä riittää.
- juuppuise
ilmaista kannattava kirjoitti:
Ainoa ilmainen on lämpö maasta. Maasta lämpö on ilmainen. Ei maksa mitään. Ja sitä riittää.
Kun sen sais sieltä vielä ilmaiseksi. Mutta kun pitää maksaa 15000€ ennen kun yhtään irtoaa.
- Egonomi 6
juuppuise kirjoitti:
Kun sen sais sieltä vielä ilmaiseksi. Mutta kun pitää maksaa 15000€ ennen kun yhtään irtoaa.
Ei ole kysymys puulämmityksen kannattavuudesta vaan "ilmaisista puista" jota ei ole olemassakaan.
Kuutio klapeja pihassa on 30-40 € arvoinen kasa poltat tai myyt. Liikunta sisältyy hintaan polttoaineet ei.
Jos myyt polttoaineet vähennetään tulosta jos poltat ne lisätään menoihin,yksinkertaista. - jdkiwsem
ilmaista kannattava kirjoitti:
Maalämmössä on suuret aloituskustannukset ja ei se pumppaaminenkaan ole ilmaista. Siihen tarvitaan sähköä.
- herra siunaaa
jdkiwsem kirjoitti:
Maalämmössä on suuret aloituskustannukset ja ei se pumppaaminenkaan ole ilmaista. Siihen tarvitaan sähköä.
ei maksa mitään ja ne käy pyhällä hengellä?
- moose.
herra siunaaa kirjoitti:
Meillä traktori on perintökamaa ja siinä poltetaan jäteöljyä (paistorasvaa Hespurkerista). Klapikonekin on perintökamaa ja sitä vuokrataan muuallekin. Kymppitonni tulee vuokrana vuodessa. Sillä ostan aina 2 hehtaaria metsämaata vuosittain. Vuokraan klapivehkeitä noille, jotka ostavat polttopuuta metsistäni 50.000 eurolla vuosittain. Vuokraan kuuluu tuoda myös klapeja kuutio joka kerta kun konetta palauttaa. Myyn noita klapeja suursäkeissä niille, jotka eivät omista mitään. Itse ostan klapit Teboilin tuulikaapista muovipussissa, koska ilmaisia klapeja ei ole.
- vaihtelu virkistää
herra siunaaa kirjoitti:
Kokeiles vaikka pokasahaa ja kirvestä.
- En suinkaan,
kateellinen kirjoitti:
Ilmaiseksiko sait risukkosi?
Jouduin maksamaan perintöverot, kuten muuten suurin osa nykyisistä metsänomistajista. Toisaalta sain kuitattua verot ja rahaa öljylämmitykseen kun hiukan myytiin päälle satavuotiasta tukkia. On muuten taloudellisesti palkon kannattavampaa kuin klapien teko, kannattaisi teidän muidenkin kokeille eikä polttaa niitä keskenkasvuisia kaminassa. Oli muuten aamun lehdessä juttua, että puulämmitystä aletaan rajoittamaan pienhiukkaspäästöjen takia.
- ie32o,3
herra siunaaa kirjoitti:
pitäisikö ne myydä ja ostaa verollista sähköä?
Polttopuuhommiin ei tarvita välttämättä traktoria, eikä klapikonetta. - sijoittaja.
ie32o,3 kirjoitti:
Polttopuuhommiin ei tarvita välttämättä traktoria, eikä klapikonetta.Siinä traktorissa ja klapikoneessa on pääomaa kiinni. Ne kuuluu myydä ja saadut varat kuuluu sijoittaa. Hyvällä sijoittamisella saa tänä päivänä 70 % vuosituoton. Jos on 10.000 euron vehkeet niin ne seisoessaan tuhlaavat 7000 euroa vuodessa menetettynä sijoitustuottona. Kalliita puita ovat ilmaiset puut.
- hyötyliikkujat
ie32o,3 kirjoitti:
Polttopuuhommiin ei tarvita välttämättä traktoria, eikä klapikonetta.tarvitsee paljon aikaa ja tiedäthän että aika on rahaa?
- onneksi ei
vaihtelu virkistää kirjoitti:
Kokeiles vaikka pokasahaa ja kirvestä.
kun sähkö saapi sähköjohdosta ja lämpöpumppu hoitaa loput.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004373
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422026- 631703
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331363Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93969SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26933Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186706