Ajattelin pistää ardic minimaxin kuntoon ja tarvitsisin neuvoja:
Voiko lasikuitukankaisen sydämmen korvata jollain muulla materiaalilla?
Tuleeko hehku täysin kiinni sydämmeen vai jonkunverran irti?
Löytyykö mistään varaosia tai ylimääräisiä ardic:ia.
Paljon on laitetta haukuttu mutta yksinkertainen laite ja luulen että siitä tulee vielä
toimiva peli.
Ardic minimax
21
1233
Vastaukset
Eipä ole tullut kokeiltua muita materiaaleja koska tuo lasikuitumatto on perin halpa ja toimiva ja lisäksi helppo vaihtaa. Sen saa kyllä hyvinkin tasaisesti istumaan polttimen pohjalle lorauttamalla sinne tilkan isopropanolialkoholia, tai petroolia ja sitten "töpöttelemällä" jäykällä (lyhennetyllä) pensselillä aivan kuin olisi tekemässä pienimuotoista laminointityötä. Hehkulanka ei saa olla kiinni matossa tai se palaa nopeasti poikki karstakertymän takia. Oikea etäisyys on n. 3mm. Sen pystyy säätämään sitä posliinipilleriä kiertämällä, kiinnitysrauta antaa pienen pelivaran. Uusien osien löytyminen lienee onnenkauppaa, valmistus loppui jo kauan sitten. Hehku ei ole erityisen kestävä, mutta sen pystyy kyllä korjaamaan jos vain se posliinipilleri on säilynyt ehjänä. On vaan pitkä stoori kirjoitettavaksi, joten palataan asiaan myöhemmin jos on tarvis.
- J ere
Kuinkakohan paksulti tuota lasikuitumattoa kannattaa olla?
Tuosta vastuslangasta, mittasin alkuperäisen olevan 2.5ohmia. sain lämmittimen mukana varaosana vastuslankaa, jonka materiaalista en tiedä mutta ei kai siinä muuta ole kun uusii hehkun että vastus on sopivan mittainen "vieteri" ettei tuo ohmimäärä ylity tai sitten haukkaa hehku enemmän virtaa.
Googlettamalla löysin sivut, jossa joku norjalainen oli virittänyt peugeot 505:sen hehkutulpan
ardicciin ja väittää toimivan.
Mulla on polttoilmamoottorista yksi siipi irronnut ja pitäisi korvata varmaan jollain muulla puhaltimella.
Onko ideoita millanen puhallin kävisi?. Tuskin alkuperäistä mistään löytyy. J ere kirjoitti:
Kuinkakohan paksulti tuota lasikuitumattoa kannattaa olla?
Tuosta vastuslangasta, mittasin alkuperäisen olevan 2.5ohmia. sain lämmittimen mukana varaosana vastuslankaa, jonka materiaalista en tiedä mutta ei kai siinä muuta ole kun uusii hehkun että vastus on sopivan mittainen "vieteri" ettei tuo ohmimäärä ylity tai sitten haukkaa hehku enemmän virtaa.
Googlettamalla löysin sivut, jossa joku norjalainen oli virittänyt peugeot 505:sen hehkutulpan
ardicciin ja väittää toimivan.
Mulla on polttoilmamoottorista yksi siipi irronnut ja pitäisi korvata varmaan jollain muulla puhaltimella.
Onko ideoita millanen puhallin kävisi?. Tuskin alkuperäistä mistään löytyy.Yksi kerros riittää, maton tarkoitushan on tasoittaa polttoaineen leviämistä polttimen pohjalle. Korjaamassani hehkutulpassa käytin Wallaksen hehkulankaa; on vähän jämympää ja tuntui tehokkaammalta. Paloilmapuhallin onkin sitten vähän kinkkisempi juttu. Olen kokeillut pientä laitetuuleinta ja Wallas-lieden paloilmapuhallinta yms. miljoonalaatikosta löydettyä. Kaikki pelasivat jo
tenkin mutta täsmällisesti säätyvää polttoaine-ilmasuhdetta ei oikein löytynyt.
Ps. Ne rassit jotka kannattelevat hehkulankaa,voi tarvittaessa tehdä apteekista ostetuista 2mm: rokotusneuloista (ns. kinkkuneulat), kestävät hyvin ja ovat luultavasti samaa tavaraa kuin alkuperäiset. Pituus ei yllä alkuperäismuotoiluun, täytyy soveltaa.- J ere
sepe.teus kirjoitti:
Yksi kerros riittää, maton tarkoitushan on tasoittaa polttoaineen leviämistä polttimen pohjalle. Korjaamassani hehkutulpassa käytin Wallaksen hehkulankaa; on vähän jämympää ja tuntui tehokkaammalta. Paloilmapuhallin onkin sitten vähän kinkkisempi juttu. Olen kokeillut pientä laitetuuleinta ja Wallas-lieden paloilmapuhallinta yms. miljoonalaatikosta löydettyä. Kaikki pelasivat jo
tenkin mutta täsmällisesti säätyvää polttoaine-ilmasuhdetta ei oikein löytynyt.
Ps. Ne rassit jotka kannattelevat hehkulankaa,voi tarvittaessa tehdä apteekista ostetuista 2mm: rokotusneuloista (ns. kinkkuneulat), kestävät hyvin ja ovat luultavasti samaa tavaraa kuin alkuperäiset. Pituus ei yllä alkuperäismuotoiluun, täytyy soveltaa.Kiitoksia vinkeistä.
Oletko aina puristanut uuden langan näihin vastuksen rasseihin kiinni.?
Täytyy varmaan korvata paloilmapuhallin jollain vastaavalla ja lisätä potikka kylkeen. Laite kelpaa veneeseeni vaikka vaan yhdellä säädöllä eli täysillä, täytyy vaan löytää sopiva puhallusvoimakkuus.
Onko vinkkejä miten sopiva puhallusteho säädetään vai onko se vaan koe ja erhe -periaatteella?
Ardiccini tekee myös jotain outoa mikä poikkeaa ohjeista: hehkuvaiheessa syttyvät molemmat ledit, hehku toimii samoin PA-pumppu ja raitis,- ja paloilmapuhaltimet. Muutaman minuutin kuluttua liekin kohdalla oleva ledi alkaa "pätkimään" samoin paloilmapuhallin. Tämä siis vaiheessa jolloin hehku sammuu ja pitäisi alkaa toimimaan konsolin lämpötilansäätimellä. Joskus säädin pelaa jos laite on saatu tarpeeksi kuumaksi. Ei kai paloilmapuhaltimen pidä sammua missään vaiheessa ? vaan kuuluu puhaltaa riippuen halutusta kuumuudesta. Olisikohan joku elektroniikkavika, heikko koskeus johdoissa?
PA-pumpusta: pumpun runko vuotaa alumiiniosan pienestä reiästä ainetta, täytyy varmaan uusia tiiviste joka on siinä pronssirungon välissä. On vaan hyvin kapea kannas siinä sylinterin ja kiinnitysreiän välissä. Vai voikohan vuotaa akselinjuuresta niiden lautasten välistä? oletko tälläiseen törmännyt ennen. J ere kirjoitti:
Kiitoksia vinkeistä.
Oletko aina puristanut uuden langan näihin vastuksen rasseihin kiinni.?
Täytyy varmaan korvata paloilmapuhallin jollain vastaavalla ja lisätä potikka kylkeen. Laite kelpaa veneeseeni vaikka vaan yhdellä säädöllä eli täysillä, täytyy vaan löytää sopiva puhallusvoimakkuus.
Onko vinkkejä miten sopiva puhallusteho säädetään vai onko se vaan koe ja erhe -periaatteella?
Ardiccini tekee myös jotain outoa mikä poikkeaa ohjeista: hehkuvaiheessa syttyvät molemmat ledit, hehku toimii samoin PA-pumppu ja raitis,- ja paloilmapuhaltimet. Muutaman minuutin kuluttua liekin kohdalla oleva ledi alkaa "pätkimään" samoin paloilmapuhallin. Tämä siis vaiheessa jolloin hehku sammuu ja pitäisi alkaa toimimaan konsolin lämpötilansäätimellä. Joskus säädin pelaa jos laite on saatu tarpeeksi kuumaksi. Ei kai paloilmapuhaltimen pidä sammua missään vaiheessa ? vaan kuuluu puhaltaa riippuen halutusta kuumuudesta. Olisikohan joku elektroniikkavika, heikko koskeus johdoissa?
PA-pumpusta: pumpun runko vuotaa alumiiniosan pienestä reiästä ainetta, täytyy varmaan uusia tiiviste joka on siinä pronssirungon välissä. On vaan hyvin kapea kannas siinä sylinterin ja kiinnitysreiän välissä. Vai voikohan vuotaa akselinjuuresta niiden lautasten välistä? oletko tälläiseen törmännyt ennen.Juu, puristamallahan ne, olenpa lyönyt peräti tuurnalla pikku alasimen päällä, muuten saattaa ajan myötä kosketus huonontua.
Sinun kannattaa kiinnittää huomio siihen riviliittimeen millä elekroniikkakortti on kytketty järjestelmään, siinä on yleisesti esiintynyt koskeushäiriöitä sekä kortin piikkien juotoksissa painopiirilevylle että itse liittimessä johtojen kontakteissa, ne kun ovat "rosvoliitin"-periaatteella. Ei ollenkaan luotettava tapa veneolosuhteissa.
Mitä pa-pumppuun tulee, on aivan ilmeistä että kalvo vuotaa. Sen pystyy korjaamaan itse. Tarvitaan kalvokumia, paksuus 0,4mm. Sitä löytyy lähinnä teollisuuskumikaupoista, ainakin tilaamalla. Kumin ja vastalaippojen kiinnitys karaan on toteutettu pop-niitillä, ellei joku ole aikaisemmin kerinnyt muuttamaan sitä ruuvikiinnitykseksi. Pop-niitti lähtee näin: tarvitset paksuhkon tasaisen teräskappaleen johon poraat 5mm:n reiän. pistät karan rikään ja naputtelet niitin reikään sopivalla tuurnalla sen irti karasta. vaikeutena vain tuppaa olemaan se, että niitin katko-osa voi jäädä karan sisälle, mutta kyllä sen sieltä saa rassattua pois. Loppu onkin sitten itsestään selvää.sepe.teus kirjoitti:
Juu, puristamallahan ne, olenpa lyönyt peräti tuurnalla pikku alasimen päällä, muuten saattaa ajan myötä kosketus huonontua.
Sinun kannattaa kiinnittää huomio siihen riviliittimeen millä elekroniikkakortti on kytketty järjestelmään, siinä on yleisesti esiintynyt koskeushäiriöitä sekä kortin piikkien juotoksissa painopiirilevylle että itse liittimessä johtojen kontakteissa, ne kun ovat "rosvoliitin"-periaatteella. Ei ollenkaan luotettava tapa veneolosuhteissa.
Mitä pa-pumppuun tulee, on aivan ilmeistä että kalvo vuotaa. Sen pystyy korjaamaan itse. Tarvitaan kalvokumia, paksuus 0,4mm. Sitä löytyy lähinnä teollisuuskumikaupoista, ainakin tilaamalla. Kumin ja vastalaippojen kiinnitys karaan on toteutettu pop-niitillä, ellei joku ole aikaisemmin kerinnyt muuttamaan sitä ruuvikiinnitykseksi. Pop-niitti lähtee näin: tarvitset paksuhkon tasaisen teräskappaleen johon poraat 5mm:n reiän. pistät karan rikään ja naputtelet niitin reikään sopivalla tuurnalla sen irti karasta. vaikeutena vain tuppaa olemaan se, että niitin katko-osa voi jäädä karan sisälle, mutta kyllä sen sieltä saa rassattua pois. Loppu onkin sitten itsestään selvää.Jäi vielä sanomatta että joissakin tämän tyypin pumpuissa on karan päässä hahlossa pieni kuulalaakeri joka seuraa nokkapyörää, joissakin taas pää on tasainen. Karaa ei saa irti rungosta ennen laakerin irroitusta. Akselitappi on lievästi kartiomainen joten tuurnalla on naputeltava kapeammasta päästä. Näissä laakerillisissa on luonnollisesti katsottava että kalvo tulee oikeaan asentoon, ts. rulla kulkee suorassa. Sitten vielä; jos se laakeri sattuu hajoamaan, ajaa Wallaksen polttoaineen imuletkusta (valkoinen) leikattu samanpaksuinen kiekko saman asian, akselireikäkin on valmiiksi oikean paksuinen.
- arska-44
Löytyisi yksi toimiva ARDIC MINIMAX laite. Vaihdettu mm. paloilmapuhallin, polttoainepumpun kalvo etc.
Vaihdoin tehokkaampaan kun ei lämpö tuntunut veneessä riittävän.....
Tästä vaihtolaitteeksi tai vaikka varaosiksi tarvitseville. Hp. 200€
Laite Hyvinkäällä. Lähettelen kuvia tarvittaessa.- Johannes.cbr
Tervehdys, jos sinulla on vielä tuo poistuva luonnonvara veneen lämmitykseen niin olisin kiinostunut siitä. Minulla on ollut samanlainnen peli olut vuodesta 94 veneessä ja on toiminut kuin junan vessa. Edellisen huollon tein 2004 , ja nyt rupes vähän kiukuttelemaan. Osia on vielä saatavilla mutta varapeliä olisin vajaa
- Lämpöö !
Onko sulla vielä Hyvinkäällä tallessa ko. laite ?
- arska-44
Johannes.cbr kirjoitti:
Tervehdys, jos sinulla on vielä tuo poistuva luonnonvara veneen lämmitykseen niin olisin kiinostunut siitä. Minulla on ollut samanlainnen peli olut vuodesta 94 veneessä ja on toiminut kuin junan vessa. Edellisen huollon tein 2004 , ja nyt rupes vähän kiukuttelemaan. Osia on vielä saatavilla mutta varapeliä olisin vajaa
Valitettavasti laite meni jo keväällä.
Kysyntää tuntuu olevan vielä varaosiksi. Taitaa olla paljon laitekantaa jäljellä....
Mattohan on helppo vaihtaa. Paras tulos saavutetaan kun matto kostutetaan petroolilla ja töpötellään pensselillä pesän pohjalle, näin se saadaan sinne tasaisesti. Hehku ei saa koskettaa mattoa, etäisyys n. 3mm. Hehkun kiinnike antaa pienen säätövaran sitä posliinipilleriä pyörittämällä. Ole varovainen hehkun kanssa, ovat nykyisin vakeasti saatavissa ja olivat aikoinaan ylen kalliitakin yksinkertaiseen rakenteeseensa nähden. On kyllä mahdollista korjatakin mutta siitä lisää tarvittaessa.
- Ardic
Murheita Minimaxin polttoainepumpun kanssa. Vaihdon rikkinäisen kalvon, mutta pumppu ei lähde imemään. Kun otin pumpun irti moottorista, laitoin imuletkun polttoainetankkiin ja kiersin epäkeskoa ruuvimeisselillä, niin pumppu toimi. Mikä neuvoksi?
Ei kai moottorin johdot ole vaihtaneet paikkaa keskenään? Silloin epäkeskon nokka voi jumittua pumpun karaan kun pyörintäsuunta on väärä. Seurauksena on helposti moottorin alennusvaihteen rattaan särkyminen (muovia). Silloin ovatkin äetmuorin pojat ureassa, osia on tänäpänä vaikea löytää.
- Ardic
Tarkistin asian ja moottori pyörii oikein päin. Juuri mietin sitä, että pyöritinkö ruuvimeisselillä nopeammin kuin itse sähkömoottorin pyörimisnopeus on. Pitäisikö tehonsäätönupin olla täysillä käynnistettäessä?
Ardic kirjoitti:
Tarkistin asian ja moottori pyörii oikein päin. Juuri mietin sitä, että pyöritinkö ruuvimeisselillä nopeammin kuin itse sähkömoottorin pyörimisnopeus on. Pitäisikö tehonsäätönupin olla täysillä käynnistettäessä?
No entäs seuraava: kun epäkeskon nokka on mennyt ohi pumpun karasta, painuuko kara pyörän pintaan asti? Jos jää rakoa on kalvo liian tiukalla. Tällöin löysää pumppupesän neljää kuusiokoloruuvia vähän ja katso menikö rako kiinni. Tiukkaa ruuvit tässä asemassa. Imu- ja poistopuolen venttiilit voivat myös valskata. Ne ovat niitten kahden 13mm:n avaimella avattavan kannen alla. Siellä on hyvin hentoinen jousi, varo ettei lennä huit hiiteen, uutta et hevillä löydä. Sitten siellä on venttiilikuulat. En nyt tässä muista oliko Ardicin pumpussa niitä pesässään peräti kaksi kappaletta vai ei. Tätä samaa pumppumallia kun on käytetty esim. Thermossa ja vanhoissa Wallaksissa. Eivät kuienkaan ole aivan täydellisesti vaihtokelpoisia keskenään, pumppupesän halkaisija seuraa teholuokkaa. Niistä venttiilikuulista puheen ollen ne tuppaavat vanhemmiten syöpymään ja naarmuuntumaan ja jos laite on vuosikausia käyttämättä niitten pintaankin muodostuu möhnäkerros. Onneksi nämä ovat vain ihan tavallisia laakerikuulia, isompi muistaakseni halkaisijaltaan 6mm. Erikoisliikkeistä löytynee irrallaan ainakin tilaamalla. Kannattaa katsoa myös etteivät ne O-renkaat jotka ovat 13mm:n kansissa ole katkenneet tai kovettuneet, pienikin vuoto näissä vehkeissä vaikuttaa tulokseen oli se sitten ilma-tai polttoaine.
Sitten on yhtenä Akilleen kantapäänä johdotuksessa oleva liitoskampa jolla elektroniikkakortti on kytketty. Siinä esiintyi paljon hapettuneita liitoksia koska johdot oli liitetty kampaan "rosvoliitin"-periaatteella, siis leikkautumalla. Sellaistahan ei pitäisi kosteissa olosuhteissa käyttää. Myös kortin liitostappien juotoksissa esiintyi häikkää.
Mitä tulee tehonsäätönuppiin ei se ole käynnistysvaiheen aikana kuvassa mukana. Käytännössä on kuitenkin parempi pistää täydet maasut päälle että jatkaisi palamista myös sen jälkeen. Pienennetään vasta sitten kun palaa kunnolla. MiniMax ei muuten oman kokemukseni mukaan ole aivan varma pienemmillä teho-asetuksilla vaan tuppaa sammumaan. Tällöin savutorvesta tupruaa mahtava raa`an polttoaineen hajuinen valkoinen savupilvi. Tämä johtuu siitä että pumppu painaa edelleenkin liekittömään joskin kuumaan polttimeen evästä joka höyrystyy.
Ardic MiniMax oli kylläkin parhaimmillaan hiljainen ja tehokas. Mielestäni se oli kuitenkin jäänyt kuin jotenkin demo-asteelle, elikkä ei valmis. Nyttemminhän näitä samantapaisella periaatteella mutta oikein hyvin toimivia lämmittimiä on markkinoilla ainakin kahdelta valmistajalta.- Ardic
sepe.teus kirjoitti:
No entäs seuraava: kun epäkeskon nokka on mennyt ohi pumpun karasta, painuuko kara pyörän pintaan asti? Jos jää rakoa on kalvo liian tiukalla. Tällöin löysää pumppupesän neljää kuusiokoloruuvia vähän ja katso menikö rako kiinni. Tiukkaa ruuvit tässä asemassa. Imu- ja poistopuolen venttiilit voivat myös valskata. Ne ovat niitten kahden 13mm:n avaimella avattavan kannen alla. Siellä on hyvin hentoinen jousi, varo ettei lennä huit hiiteen, uutta et hevillä löydä. Sitten siellä on venttiilikuulat. En nyt tässä muista oliko Ardicin pumpussa niitä pesässään peräti kaksi kappaletta vai ei. Tätä samaa pumppumallia kun on käytetty esim. Thermossa ja vanhoissa Wallaksissa. Eivät kuienkaan ole aivan täydellisesti vaihtokelpoisia keskenään, pumppupesän halkaisija seuraa teholuokkaa. Niistä venttiilikuulista puheen ollen ne tuppaavat vanhemmiten syöpymään ja naarmuuntumaan ja jos laite on vuosikausia käyttämättä niitten pintaankin muodostuu möhnäkerros. Onneksi nämä ovat vain ihan tavallisia laakerikuulia, isompi muistaakseni halkaisijaltaan 6mm. Erikoisliikkeistä löytynee irrallaan ainakin tilaamalla. Kannattaa katsoa myös etteivät ne O-renkaat jotka ovat 13mm:n kansissa ole katkenneet tai kovettuneet, pienikin vuoto näissä vehkeissä vaikuttaa tulokseen oli se sitten ilma-tai polttoaine.
Sitten on yhtenä Akilleen kantapäänä johdotuksessa oleva liitoskampa jolla elektroniikkakortti on kytketty. Siinä esiintyi paljon hapettuneita liitoksia koska johdot oli liitetty kampaan "rosvoliitin"-periaatteella, siis leikkautumalla. Sellaistahan ei pitäisi kosteissa olosuhteissa käyttää. Myös kortin liitostappien juotoksissa esiintyi häikkää.
Mitä tulee tehonsäätönuppiin ei se ole käynnistysvaiheen aikana kuvassa mukana. Käytännössä on kuitenkin parempi pistää täydet maasut päälle että jatkaisi palamista myös sen jälkeen. Pienennetään vasta sitten kun palaa kunnolla. MiniMax ei muuten oman kokemukseni mukaan ole aivan varma pienemmillä teho-asetuksilla vaan tuppaa sammumaan. Tällöin savutorvesta tupruaa mahtava raa`an polttoaineen hajuinen valkoinen savupilvi. Tämä johtuu siitä että pumppu painaa edelleenkin liekittömään joskin kuumaan polttimeen evästä joka höyrystyy.
Ardic MiniMax oli kylläkin parhaimmillaan hiljainen ja tehokas. Mielestäni se oli kuitenkin jäänyt kuin jotenkin demo-asteelle, elikkä ei valmis. Nyttemminhän näitä samantapaisella periaatteella mutta oikein hyvin toimivia lämmittimiä on markkinoilla ainakin kahdelta valmistajalta.Kiitos taas kerran sepe.teukselle! Ihan varma en enää ole, mitä tein mutta pumppu toimii ja imee. No, murheesta toiseen. Autotallissa kun kokeilin laitetta talvella niin lämmintä piisasi ja nyt kun laitoin sen veneeseen, niin käy vain lämmin löyhäys. Edes savupiippu ei tule mielestäni kunnolla kuumaksi eli tehoa puuttuu. Mitäs nyt tehdään?
Polttoaineen saannin tarkastus on helppoa. Lasket vain ilmakuplan imuketkuun ja katsot sen etenemistä. Sen pitäisi sykäyksellään edetä suunnilleen 3-4cm (aivan tarkkaa mittaa en osaa tässä sanoa) eikä saisi sykkeen välillä valua juurikaan takaisin, Jostakin valskaa jos nämä kriteerit eivät täyty. Vuotoa voi olla myöskin imuletkun liitoksessa pumppuun, helmi voi löystyä letkun päällä. Katsohan nyt ensin nämä. Olen muuten tässä koko ajan olettanut että poltin on puhdas ja muutenkin kunnossa. Myös paloilmapuhaltimen täytyy luonnollisesti olla ok. Ole varovainen tämän puhallinhärrykän suhteen, siitä katkeaa siivet hyvin herkästi ja uuden löytäminen on melkoista taistelua ja sitäpaitsi oli aikoinaan melkoisen hinnakas kuten tämän lämmittimen muutkin osat.
Ps. Katso ettei tankissa oleva imuletkun pään suodatin ole tukossa.Onko polttoaine varmasti puhdasta? Ettei ole moskaa ja/tai vettä pytyn pohjalla? Näinkin on joskus kaveripiirissä käynyt.
- Ardic
Polttoaine! Niinpä tietenkin! Autotallissa käytin uutta polttoainetta ja paatin tankissa on ties kuinka vanhaa löpöä! Vaihdan aineen uuteen ja sitten kokeilen.
- tomit123
1. Korvasin Ardic MiniMaxin puhaltimen ko. mallilla: Dell PowerEdge 1850 Fan Y2205 0Y2205 San Ace 40 9CR0412S5038
2. Polttoainepumpun uudeksi kalvoksi valitsin (kemiallisia aineita kestävän) kumihansikkaasta leikatun kuminpalasen
3. eBaystä löytyy useita vaihtoehtoja polttoainepumpun uudeksi moottoriksi: DC-gear motor 12v
Erityisesti pidän lämmittimessä sen äänettömyydestä ja portaattomasta tehoaluevalinnasta.
Ihailtavaa yritteliäisyyttä!!! Itse olen ostanut teknisestä kumiliikkeestä 0,4mm vahvuista polttoainetta kestävää kumilevyä. Neliömetrihinta on hirmuinen mutta kun ovat suosiollisesti myyneet pikku palan niin halpaahan tuo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881567
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121440- 981390
- 691250
- 1161150
- 951137
- 69961
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n256958Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37897