Yksin vaeltavat naiset?

yksin kulkija

Hei! Nyt kaipaisin yksin vaeltajan naisten kokemuksia/vinkkejä. Olen pari kertaa käynyt Lapissa vaeltamassa kaverin kanssa. Omaan siis retkeilyn perustaidot. Luonnossa liikkuminen ja retkeily ovat todella lähellä sydäntäni mutta seuran saanti on aina ollut hyvin nihkeää ja tähän asti monet retket jääneet tekemättä kun ei ole löytynyt seuraa. Mutta nyt kuitenkin olen päättänyt selättää pelkoni lähteä yksin vaeltamaan tulevana vuonna. Ongelmanahan on että joutuu yksin kantamaan kaiken; retkikeitin ja teltta tuovat mukavasti lisä painoa. Ja koska olen hento, tai no normaalipainoinen nainen ja ihan mielettömän suuria määriä en kuitenkaan pysty kantamaan ja jokainen ylimääräinen kilo tuntuu ni kuinka olette yksin vaeltavata naiset ratkaisseet ongelman. Minkä kokoista rinkkaa pystytte kantamaan mukana? Kannatteko myös telttaa ja minkä painoista ja monen hengen. Entä retkikeitin yms? Itselläni on 65 litran rinkka, joten ajattelin että saisinkohan yksin vaelluksella mahtumaan siihen kaiken tarvittavan telttaa ja retkikeitintä myöten. Turvallista varmasti aloittaa yksin vaellus hyvin merkatuilla reiteillä ja vaeltaa tuvalta tuvalla, mutta myöhemmin varmasti mieli halajaa tuvattomille reiteille joten teltan kanto mukana lienee välttämättömyys. Kiitos jo etukäteen kaikista kullan arvoisista vastauksista.

10

2940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lone ranger (male)

      vielä kerran sitä yksin kulkemista.
      Periaatteessa ihminen kantaa melko kevyesti 1/3 -ruuminpainostaan. Viikon kesäreisulla kaiken tarvittavan saa kohtuu helpolla alle 18 kilon. Teltta, makuupussi, -alusta keitin, polttoaine, vaatteet, ruoka ym. 65 litran rinkka riittää ja eipä tule ylimääräistä mukaan.
      Tuvalta tuvalle vaeltaessa viikon kamat painaa alle 15 kg.

    • UKK-puistoon

      Kyllä viikon kesäreissun tavarat jaksaa kantaa. Pitää tietysti ottaa mahdollisuuksien mukaan kevyttä mukaan ja karsia turha tavara pois. Itse en tinkisi makuupussin lämpimyydestä ja vaatteitakin saa olla niin, ettei palele, mutta aika vähällä pärjää.

      Kyllä 65 litraa repussa pitäisi riittää, varsinkin jos siihen saa jotain kiinnitettyä ulkopuolelle. Itse en lähtisi ilman telttaa, siinä saa oman rauhan, vaikka nukkuisi autiotuvan pihapiirissäkin. Mulla on ollut 1 tai 2 hengen teltta yksin liikkuessa. Omani painavat siinä kahden kilon tienoilla, mutta onhan niitä kevyempiäkin.

      Yhden hengen keitin ei ole painava, nettikaupoista löytyy alle litran kattiloita tai kahden kattilan systeemejä. Kaasupullon päälle ruuvattava keitin painaa 100 grammaa tai allekin.

      Siitä vaan kokeilemaan, moni kulkee itsekseen ja silloin voi mennä kun itselle sopii. Turvallisuuteen kannattaa tietenkin kiinnittää huomiota, kun ei ole ketään, joka kutsuu apua hätätilanteessa.

    • Luonto100

      Oletko menossa milloin ja mihin? Itse olisin myös lähdössä ja seura olisi tervetullut . Olen 43-vuotias nainen, vaelluksia en ole tehnyt mutta muuten liikkunut luonnossa paljon.

    • atlatl

      ...saa kuriin joko kuivaamalla itse ruokatarpeet tai ostamalla ruokia joihin lisätään vain vesi.
      Vettä ei mukana tarvitse kantaa,jos ottaa sen maastosta,eli repussa vain senverta minkä kävellessä tarvitset.
      Koska kaikki vesi vähänkään isommassa lammessa tai kunnolla virtaavassa purossa on täysin juotavaa.
      Jos pelkäät roskia,laske vesi kankaan läpi.Ainahan naisella jokin sopiva huivinpala on.
      Makuupussista en minäkään tinkisi,mieluummin liian paksu kuin liian ohut.

      Sadeasuna olen jo pidemmän aikaa käyttänyt sadeviittaa ja irtolahkeita.Ja tämä sopii hyvin puustoisella alueella.
      Avotunturiin sopii takki/housut yhdistelmä.
      Sadeviitan etu on että siitä saa myös katoksen teltan eteen,joten ruuanlaitto ja oleskelu on mukavampaa,kuin kiemurrella koko aikaa teltassa.Teltassa kokkailu kun ei muutenkaan ole suositeltavaa paloturvallisuuden vuoksi.
      Jos retkeilet pääosin kesällä,kaasu toimii tehokkaimmin,kunhan saat keittimen tuulensuojaan.
      Itse en enää muutamaan vuoteen ole kesäretkillä muuta käyttänytkään,paitsi nuotiota.

      Itselläni suurin ongelma on nukkuminen,sillä selkä ei kestä enää noita 2,5 cm paksuisia itsetäyttyviä ja joudun ottamaan aina mukaan ohuen solupatjan ja sille kaveriksi puhallettavan,jonka paksuus on tuollainen 5-7 cm.Siitä tulee jo painoa ehkä enemmän kuin yhdestä itsettäyttyvästä...
      Ja matala teltta on aina ongelma ihmiselle joka ei voi olla polvillaan paljoa.Mutta viikko juuri ja juuri menee...

      Itseni tekisi mieli lähteä tuonne Ylläs-Pallas-reitille. Minäkään kun en ennen ole juuri yksin vaellellut
      Tuolle reitille kun pääsee julkisillakin.Vaan työttömällä se on rahasta kiinni...

    • epämukavampaa

      Hyviä vastauksia olet saanut.

      Itse panostaisin kahteen asiaan: Kunnon makuupussiin ja -alustaan sekä kerrospukeutumiseen. Kunnolla nukkuminen on pitkällä reissulla oleellista voimien ja mielialan säilymiselle. Teltaksi riittää kastumisen ja tuulen estävä, eihän siellä kuitenkaan pitkiä aikoja oleskella. Pukeutumisessa taas miettisin tosi tarkkaan mukaan otettavat vaatteet niin, että niitä on mahdollisimman vähän ja että kaikkea voi yhdistellä. Siinä säästää eniten painoa. Pyyhkeet ym. ylellisyydet pois, niistä tulee vain painoa.

      Lopusta voi sitten viilata juurikin ruokia ja keittovälineitä säätämällä. Tulella keittäen säästää polttoainetta jos liikkuu paikoissa joissa voi tehdä tulta.

      • UKK-puistoon

        Näinhän se on, miten edellinen sanoo, että mukavuustavaroiden raahaaminen on epämukavaa.

        Jokainen kuitenkin tavallaan. Mulla esimerkiksi pyyhkeitä on mukana kaksikin: Chifonet tai Wettex teltan kuivaamiseen ja joku keinokuitupyyhe tai sideharsonpala omaan käyttöön. Tykkään peseytyä ja kylmällä kelillä jäisissä vesissä en tarkene odottaa ilmakuivausta. Joskus autiotuvissa on myös saunomismahdollisuus. Yhteispainoa näistä pyyhkeistä ei tule sataa grammaakaan, jonka olen jaksanut kantaa.


      • skiset
        UKK-puistoon kirjoitti:

        Näinhän se on, miten edellinen sanoo, että mukavuustavaroiden raahaaminen on epämukavaa.

        Jokainen kuitenkin tavallaan. Mulla esimerkiksi pyyhkeitä on mukana kaksikin: Chifonet tai Wettex teltan kuivaamiseen ja joku keinokuitupyyhe tai sideharsonpala omaan käyttöön. Tykkään peseytyä ja kylmällä kelillä jäisissä vesissä en tarkene odottaa ilmakuivausta. Joskus autiotuvissa on myös saunomismahdollisuus. Yhteispainoa näistä pyyhkeistä ei tule sataa grammaakaan, jonka olen jaksanut kantaa.

        Itse olin viime kesänä vaeltamassa yksin Pallas-Hetta välin. Reissu oli upea! Reitillä tuli jonkin verran ihmisiä vastaan, joten oli kokoajan turvallinen tunne sen puolesta. Kunhan reitillä pysyy niin aina on muita kulkijoita jotka sattuvat kohdalle mahdollisen onnettomuuden kohdatessa.

        Minulla oli käytössä 65 litran rinkka. Retkikeitin, kahdenhengen teltta kaikki muu tarpeellinen mahtui rinkkaan ok hyvin. Painoa oli aluksi ehkä hieman liikaa, toki ei niin paljoa ettei olisi eteenpäin jaksanut taivaltaa hyvää vauhtia. Onneksi paino vähenee reissun edetessä ja ruokien huvetessa.

        Kannattaa googlettaa esim. pilkunviilaajien rinkan sisältöä, sieltä voi löytyä hyviä vinkkejä kevyemmistä vaihtoehdoista. Itselläni oli mm. pyyhkeenä melko pieni mutta riittävän kokoinen mikrokuitu pyyhe.

        Koin yksin vaeltamisen hyvin antoisaksi koska vauhdin sai päättää itse ja pysähdellä juuri silloin kun haluaa. Tuvilla pääsee välillä rupattelemaan muiden ihmisten kanssa, joten ei tarvi ihan ilman ihmiskontakteja vaeltaa jos niitä alkaa kaipaamaan. :)

        Onnea matkaan!!


      • Pakko päästä vaeltam
        skiset kirjoitti:

        Itse olin viime kesänä vaeltamassa yksin Pallas-Hetta välin. Reissu oli upea! Reitillä tuli jonkin verran ihmisiä vastaan, joten oli kokoajan turvallinen tunne sen puolesta. Kunhan reitillä pysyy niin aina on muita kulkijoita jotka sattuvat kohdalle mahdollisen onnettomuuden kohdatessa.

        Minulla oli käytössä 65 litran rinkka. Retkikeitin, kahdenhengen teltta kaikki muu tarpeellinen mahtui rinkkaan ok hyvin. Painoa oli aluksi ehkä hieman liikaa, toki ei niin paljoa ettei olisi eteenpäin jaksanut taivaltaa hyvää vauhtia. Onneksi paino vähenee reissun edetessä ja ruokien huvetessa.

        Kannattaa googlettaa esim. pilkunviilaajien rinkan sisältöä, sieltä voi löytyä hyviä vinkkejä kevyemmistä vaihtoehdoista. Itselläni oli mm. pyyhkeenä melko pieni mutta riittävän kokoinen mikrokuitu pyyhe.

        Koin yksin vaeltamisen hyvin antoisaksi koska vauhdin sai päättää itse ja pysähdellä juuri silloin kun haluaa. Tuvilla pääsee välillä rupattelemaan muiden ihmisten kanssa, joten ei tarvi ihan ilman ihmiskontakteja vaeltaa jos niitä alkaa kaipaamaan. :)

        Onnea matkaan!!

        Nimimerkki skiset, joka vaelsit Pallas-Hetta reitin:

        Kuinka hyväkuntoinen ja vaeltamaan tottunut olet? Mikä retkikeitin sinulla oli? Entä voiko mielestäsi lähteä sille reitille ilman keitintä? Entä ilman telttaa? Jos jommastakummasta pitäisi luopua, niin kummasta?

        Ajattelen siis lähinnä tuota rinkan painoa. Suunnittelen ensi kesänä lähteväni vaeltamaan Hetta-Pallas reitin, yksin. Kävelen todella paljon ja olen normaalikuntoinen, mutta en harrasta salilla käyntiä ym. kuntoilua. En myöskään ole enää nuori.


      • skiset
        Pakko päästä vaeltam kirjoitti:

        Nimimerkki skiset, joka vaelsit Pallas-Hetta reitin:

        Kuinka hyväkuntoinen ja vaeltamaan tottunut olet? Mikä retkikeitin sinulla oli? Entä voiko mielestäsi lähteä sille reitille ilman keitintä? Entä ilman telttaa? Jos jommastakummasta pitäisi luopua, niin kummasta?

        Ajattelen siis lähinnä tuota rinkan painoa. Suunnittelen ensi kesänä lähteväni vaeltamaan Hetta-Pallas reitin, yksin. Kävelen todella paljon ja olen normaalikuntoinen, mutta en harrasta salilla käyntiä ym. kuntoilua. En myöskään ole enää nuori.

        Nimimerkille "Pakko päästä vaeltam":

        Pidän itseäni normaalikuntoisena, ihan arkiliikunnalla ja satunnaisella lenkkeilyllä pidän itseäni kunnossa. En pitänyt reittiä kovin raskaana, vaikka tuntureille nousu hengästytti kyllä. Kävelin reitin Pallaksesta Hettaan ja käsittääkseni noin päin kulkiessa nousut eivät ole niin pahoja. Minulla ei ollut vaelluskokemusta mitenkään hirmuisen paljoa ennen reissua, mutta innostusta sitten sitäkin enemmän. :-)

        Minulla on käytössä halpakaupasta ostettu trangia ja marinolia tms. polttonesteenä. Tein joka kerta ruokaa omalla keittimellä vaikka mökeissä oli liesiä. Mökeissä kun oli aina joku muukin niin koin mielekkäämmäksi viettää omaa hiljaista hetkeä pihalla keittimeni seurassa. Oma keitin on omasta mielestäni must. Tämän kesän vaellukselle ajattelin hankkia kaasupolttimen, se on kevyempi ja lämpenee nopeammin.

        Teltan olisin periaatteessa voinut jättää pois tuolla reitillä, kertaakaan en siinä yöpynyt. Retkeilymajoja on aika tiheään ja vain yhtenä yönä mökki oli täynnä. Jos on joka päivä aikaisin liikkeellä niin että saa varmasti yösijan sisältä niin voisi ehkä uskaltaa lähteä ilman telttaakin.


    • Eihä se oo mikhään jos yksin lähtee vaeltaan. Kyllä sä jaksat sen reppus kantaa. Kyllä teltta on hyvä olla aina mukana. Eipä oo sitten niin kiire sinne seuraavalla tuvalle. Tuolla www.vaellusnet.com:issa näkyi olevan sellainen foorumiosio missä haettiin vaellusseuraa ja olipahan muutakin mukavata juttua yksinvaeltamisesta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1492
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1278
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      162
      1113
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      896
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      800
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      794
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      681
    Aihe