Ostettiin 1kk sitten omakotitalo haja-asutus alueelta johon kuului myös grillikota. Tarjousta tehdessä varmistimme välittäjältä että rakennusluvat on kunnossa. Nyt kun ajattelin tehdä pihalle pienen puuvajan niin aloin selvittämään että minkälainen lupa tarvittiin grillikotaan, mutta yllätys yllätys, kota on rakennettu ilman lupaa/ilmoitusta. Miten tässä nyt kannattaisi toimia? Antaa asian olla vai hakea kodalle lupa nyt? Kenelle lupamaksut kuuluu koska meille valehdeltiin päin naamaa? Kiitoksia jo etukäteen jos joku osaisi neuvoa.
Rakennus- toimenpideluvan puuttuminen
3
1253
Vastaukset
- luvat(on)
Siinä on joku neliömäärä, mitä saa rakentaa ilman lupaa. oliko se nyt 10 vai 15 neliöö. itsellä on 15 neliöinen puuvaja kaava-alueella ilman lupaa/ilmoitusta. ei vielä kukaan ole mitään sanonut, vaikka rakennustarkastaja on käynyt tontilla, kun rakennan autotallia. Mielestäni ole vain ihan hys hys...
- 18+10
Välittäjän suulliselle höpinällä ei kannata laittaa mitään painoarvoa. Kai sait siis talon mukana rakennuslupapiirustukset ja rakennusluvat, niin näet minkälainen haettu lupa on. Riippuen kunnasta siihen grillikotaan ei tarvitse välttämättä erillistä lupaa/ilmoitusta. Selvitä kunnasta, mikä tilanne. Jos lupa tarvitaan, niin eiköhän välittäjä ole siitä korvausvelvollinen.
- Huijatut
Meille kävi kuten teillekin. Ostettiin omakotitalo johon kului kaksi pihavajaa ja ulkosauna. Kaupantekotilaisuuden jälkeen selvisi, ettei rakennuksilla ole rakennuslupia ja pihavajat eivät ole edes omalla tontilla, vaan kunnan puistoalueella. Myyjä väitti, että heillä oli suullinen lupa kunnan edelliseltä rakennustarkastajalta, mutta kuka se suullisia lupia tuntee, tyhmäki sen tietää.
Välittäjät sekä välitysliike ei ole ottanut mitään vastuuta asiasta. Heidän mielestään meidän kuuluu selvittää ne edellisen omistajan kanssa.
Olemme itse hakeneet rakennusluvat ja nähtäväksi jää maksaako ne edellinen omistaja. Kuntaan kun pitää toimittaa kirjallinen lupa myyjältä, että kunta saa laskuttaa luvat heiltä.
Nyt vielä käymme kädenvääntöä myyjän kanssa pihavajojen siirrosta, mikä ei olekaan sitten kovin helppo homma.
Jos nämä asiat olisivat olleet tiedossamme ennen kaupantekoa, niin tämä kauppa olisi meidän osalta jäänyt tekemättä.
Olemme myös todella pettyneitä "vihreään" välitysliikkeeseen, joka ei mielestämme hoitanut asiaa loppuun.
Kaupanteosta on reilu puoli vuotta ja asiat eivät ole vieläkään kunnossa, mutta välittäjä ei ole ollut edes yhteydessä kysyäkseen onko kaikki ok.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569