Pöytätiskikoneen käytöstä...

Pulassa...

Hei!

Meidän kerrostalomme on rakennettu vuonna nakki ennen muusia (60-luku?).
Meillä on todella pieni koppiyksiö, jonka pienessä keittiössä ei ole astianpesukoneelle minkäänlaista liitintä/hanaa/mitään. Olen hyvin laiska tiskaamaan, ja siispä tiskit homehtuvat pöydällä usein todella pitkäänkin. Olen ajatellut hommata pöytämallisen astianpesukoneen, mutta koska sille ei ole erikseen mitään hanaa, voinko tunkea sen keittiön hanaan kiinni jollain erillisellä liittimellä? Onko tämä mitenkään onnistuva ratkaisu, jos hanan pitäisi pesun aikana auki? Olen tämmöinen perustohelo nainen joka ei ymmärrä kodinkoneiden päälle yhtään mitään.

21

18498

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epäkäytännöllistä

ja hankalaa. Putkimies lisäämään pesukoneelle liitännät n 100-400 riippuen keittiöstä.

• ei tiskaamista

Niin ei minunkaan keittiöön mahtunut se astian pesukone, no sitten ratkaisin ongelman, minulla on wc:ssä sivusta täyttettävä pyykin pesukone, siinä ratkaisu.laitoin sen päälle ja hyvin on pelannu, piti vain laittaa t_liitin jakamaan veden tulon, poisto menee suoraan lavuaariin ja hyvin skulaa

• JuliaKawanova

Eli voi liittää pesukoneen vesihanaan erillisellä liittimellä? Ku oon sitä miettiny!

• vuokraasunnoista
        JuliaKawanova kirjoitti:

Eli voi liittää pesukoneen vesihanaan erillisellä liittimellä? Ku oon sitä miettiny!

roudaat tiskit wc:hen?

• JuliaKawanova
        vuokraasunnoista kirjoitti:

roudaat tiskit wc:hen?

No mielummi roudaan vessaan ne ku tiskaan käsin. :(
        Eli pesukonehanaan voi liittää, wat?

Joo kysees vuokrakämppä, en ala maksaa keittiörempasta.

• 40-70 syntyneet
        JuliaKawanova kirjoitti:

No mielummi roudaan vessaan ne ku tiskaan käsin. :(
        Eli pesukonehanaan voi liittää, wat?

Joo kysees vuokrakämppä, en ala maksaa keittiörempasta.

pärjäsi ilman astianpesukonetta?

• mutta oli pakko
        40-70 syntyneet kirjoitti:

On sitä joskus pärjätty ilman pyykkikonettakin...

• wc hyvä
        40-70 syntyneet kirjoitti:

Mitenkö 40-70 syntyneet3.3.2010 23:01
        --------------------------

ja mitenkä ilman thaimaan ja muita kaukomatkoja, yms,

olisi kyllä kiva elää -60 luvulla, jos naapurit joutuisi elämään -50 lukua.

Pesukone WC on myös hyvä ratkaisu vesivuotoriskin takia, joka on yllättävän suuri eikä vakuutukset paljon itseasennettujen koneiden vuotoja korvaa, vain välittömän ja toiselle aiheutetun korkeintaan.

Meilläkin on reikä wc seinässä ja iso kone syvemmällä,
        lisäksi liukuu eteen/taakse 30 cm,
        voidaan pitää kantta auki paremmin arkipäivisin

(kone kestää 5 kertaa enemmän kuin kansi kiinni)
        .
        .

• varma tieto

> voinko tunkea sen keittiön hanaan kiinni jollain erillisellä liittimellä?

Tämä temppu on kielletty, koska normaalissa keittiöhanassa ei ole takaisinimusuojausta.

Ja ennen kuin taas joku pelle tulee selittämään, että se imusuoja on siinä koneessa, niin siitä huolimatta näillä letku hanaan -virityksillä voi olla myös seurauksena se, että kuumaa vettä pääsee virtaamaan kylmävesiverkostoon hanan kautta, koska hanan suunnittelussa ei ole varauduttu siihen, että juosuputkessa onkin vastapainetta (täysi vesijohtoverkon paine).

Jos hana on seinässä, niin silloin hanan ja seinän väliin saa lisättyä haaroituskappaleen pk-hanan.

Jos hana on tiskipöydässä, pitää laittaa putki poikki ja siitä haara pk-hanalle tai uusi vesihana, jossa on myös pk-venttiili.

Putkarihommia kaikki tyynni ... koska vanhassa talossa on lähes satavarmaa, etteivät kuulasulut enää toimi.

• 34

"Tämä temppu on kielletty, koska normaalissa keittiöhanassa ei ole takaisinimusuojausta."

mikä kaupunki vielä vaatii takaiskuventtiiliä,
        eihän sitä normaalin hanan pesukoneliittimessäkään ole.

"että kuumaa vettä pääsee virtaamaan kylmävesiverkostoon hanan kautta",

en kyllä koskaan ole tavannut tapausta että kuumavedessä olisi suurempi paine kuin kylmässä vedessä,
        eikös se ole oikein kiellettyäkin,
        jotta ei tule juomaveteen lämminvettä, koska se voi olla hyvin vaarallista ja aina on hieman vaarallista.

.
        MUTTA moinen viritys on kyllä riskipeliä, eikä varmaan mikään vakuutus korvaa.

• ihan käytännössä
        34 kirjoitti:

"Tämä temppu on kielletty, koska normaalissa keittiöhanassa ei ole takaisinimusuojausta."

mikä kaupunki vielä vaatii takaiskuventtiiliä,
        eihän sitä normaalin hanan pesukoneliittimessäkään ole.

"että kuumaa vettä pääsee virtaamaan kylmävesiverkostoon hanan kautta",

en kyllä koskaan ole tavannut tapausta että kuumavedessä olisi suurempi paine kuin kylmässä vedessä,
        eikös se ole oikein kiellettyäkin,
        jotta ei tule juomaveteen lämminvettä, koska se voi olla hyvin vaarallista ja aina on hieman vaarallista.

.
        MUTTA moinen viritys on kyllä riskipeliä, eikä varmaan mikään vakuutus korvaa.

> "Tämä temppu on kielletty, koska normaalissa keittiöhanassa ei ole takaisinimusuojausta."

> mikä kaupunki vielä vaatii takaiskuventtiiliä,
        > eihän sitä normaalin hanan pesukoneliittimessäkään ole.

Joo, mutku periaatteessa hanassa pitäisi olla takaisinimusuojaus tms. ratkaisu, jos hanaan on mahdollista liittää letku. Voihan siihen liittimen joku seuraava asukas pukata kiinni vaikka mitä.

> en kyllä koskaan ole tavannut tapausta että kuumavedessä olisi suurempi paine kuin kylmässä vedessä,

Minä olen. Kyllä vanhoissa taloissa, missä kylmävesiputket (sinkittyä terästä) ovat lähes kokonaan ruosteen tukkimat, voi tapahtua vaikka mitä ihmeellistä. Esim. taukotilan WC:n kylmävesihanasta tuli välillä kylmää ja välillä haaleaa vettä. Kunnes keksittiin, että syynä oli just tällainen letku tavallisen hanan perässä....

• ................

Entäs jos kuitenkin ottaa sen veden kraanasta niin mitä siitä voi seurata? Osaako kone tyhjentää itsensä kun kraanastahan sitä vettä tulee koko ajan?

• Lämpö DI
        ................ kirjoitti:

Entäs jos kuitenkin ottaa sen veden kraanasta niin mitä siitä voi seurata? Osaako kone tyhjentää itsensä kun kraanastahan sitä vettä tulee koko ajan?

oletko tosissasi? Meinaatko, että normaalissa astianpesukoneen vesiliittimessä on joku hana, jota pesukone mystisesti kauko-ohjaa päälle ja pois vedentarpeen mukaan?

Eiköhän siellä ihan peskoneessa ole ihan oma "hana"/ sulku, joka päästää vettä sisään sillon kun sitä tarvitaan, ja muuten pitää veden poissa.

• hanassa mulla.

Alkuperäisen viestin kirjoittajalle.

Ostin pöytäastianpesukoneen tuossa noin. vuodenvaihteen tienoilla ja ainakin minun koneenin mukana tuli pikaliitäntäsarja keittiön hanaan.

Eli se on sekunti ja kiinni kun laitan koneen pyörimään.
      Ja sekunti ja irti, kun otan sen pois.

Eli hyvillä mieillä voit ostaa pikkutiskarin :)

• oleellinen tieto

> Ostin pöytäastianpesukoneen tuossa noin. vuodenvaihteen tienoilla ja ainakin minun koneenin mukana tuli pikaliitäntäsarja keittiön hanaan.

Kerrotko vielä kaupan, mikä moisia laittomia virityksiä tyrkyttää?

• hanassa mulla
        oleellinen tieto kirjoitti:

> Ostin pöytäastianpesukoneen tuossa noin. vuodenvaihteen tienoilla ja ainakin minun koneenin mukana tuli pikaliitäntäsarja keittiön hanaan.

Kerrotko vielä kaupan, mikä moisia laittomia virityksiä tyrkyttää?

Kaikki.

Kone on tunnetun merkin pöytätiskari, jota varmaan kaikki ketjut myy.
        Ja liitin oli ihan siellä laatikossa mukana ja käyttöohjeissa ohjeet melkosen monella kielellä.

Ei se oo mikään salaisuus, että hyvän rakennustavan mukaisesti _nykyään_ tulee olla astianpesukoneen liitännässä takaiskuventtiili mutta käytännössä sellaista ei kuitenkaan ole, jos talo on rakennettu 80-luvulla tai aikaisemmin, muistaakseni se lisättiin -80/90 luvun taitteessa rakentamismääräyksiin ja löytyy D1 osasta.

Itse asun omassa vanhassa puutalossa, joten kytkemiseni riippuu vain itsestäni (joo teen kesälomalla kyllä oikean astianpesukoneliitännän kun ehdin, lähinnä mukavuussyistä), mutta jos nyt ajatellaan kerros- tai rivitaloasujaa, niin useinhan siellä taloyhtiön säännöissä kyllä mainitaan vuotosuoja.

Jos sitä ei mainita, niin silloin liittäminen ilman vuotosuojaa eli takaiskuventtiiliä on sallittua.

• kovakallolle

>Jos sitä ei mainita, niin silloin liittäminen ilman vuotosuojaa eli takaiskuventtiiliä on sallittua.

Koita nyt painaa paksuun kalloosi, ettei ole sallittua. Siis yleisestä vesijohtoverkosta puhuttaessa. Ei määräyksissä jakseta jokaista laitetetta ja pelle pelottomien viritysmahdolisuutta erikseen alkaa kieltämään. Tavalliset pesuallashanat EIVÄT sovellu minkäänlaisen letkun liittämiseen. Letkuliitoksissa pitää aina olla ratkaisut, joilla luotettavasti estetään
      - likaisen veden imeytyminen vesijohtoverkkoon, myös siinä tapauksessa, että vesijohtoverkosta häviää paineet tai sinne tulee jopa alipainetta
      - lämpimän veden joutuminen kylmän veden joukkoon

Etenkin tuo viimeeksimainuttu kusee kintuille lähes varmasti, kun tehdään liitos 1-otehanan juoksuputkeen.

Laillinen systeemi olisi esim. takaiskut kylmä lämminvesikytkentäjohtoihin ns. imusuoja eli tyhjiöventtiili laskuputkeen, ennen letkuliitintä. Tuplavarmistus olla pitää...

• johan pomppas

aina löytyy joku joka haluaa päteä, mutta siitähän tässä elämässä lähdetään, että mikä ei erikseen ole kiellettyä, on sallittua.

sinä voit nöyristellä jos siitä saat jotain kicksejä, mutta häjy kytkee tavallaan

• aina_joku_muu

Aina löytyy joku rahansa tupakkaan / viinaan / muihin päihteisiin hukannut vuokraloinen / sossunelätti, jonka mielestä mitkään säännöt ei häntä koske. Esim. kovaan nälkään saa varastaa kaupasta, pummilla saa matkustaa jne. Ihan pienet rikkeet OK, kunhan laskut maksaa se kuuluisa Joku Muu.

Sitten on helvetti irti, jos luuseri itse kokee kärsineensä vääryyttä.

• reikäpöytäänkö

Heippa,
      katsotaan vastaisiko tähän joku.
      Eli olen ajatellut ostaa tällaisen pöytätiskarin, mutta mitenkäs ne tulo ja poistovesiletkut asennetaan, eli saako vuokralainen tehdä tiskipöytään reiän?
      Jollei saa niin en kyllä ala mitään letkuja ympäri pöytää katselemaan.
      Ja kyllä, olen soittanut isännöintiyhtiölle, en jonottanut eilen kuin viisitoista minuuttia, tänään vain kaksikymmentä, joten siksi kysyn huvikseni täällä.
      Huomenna taas soittelen sinne, ehkä.
      Kiitos.

• väärältä_luukulta

Ei tiskipöydän kunto kuulu isännöitsijälle vaan vuokraisännälle. Ja häntäkin eniten kiinnostanee toteutus ... että jääkö jäljelle vuokralaisen vaihtuessa siististi tulpattu pyöreä reikä vai "tein ite ja säästin" -hengessä pöytään kirveellä hakattu rosoreunainen kraateri.

Jos valmiita vesi- ja viemäriliitäntöjä ei pöydän alta löydy, niin näiden lisääminen puolestaan pitäisi kiinnostaa isännöitsijää kovinkin. Nykyään alkaa olla perusvaatimuksena putkarin käyttö, vaikka siitä hintaa tuleekin ja periaatteessa homma olisi omin käsin tehtävissä. On vaan liian monta kertaa näiden kanssa saatu vesivahinko aikaan.

Joo, ja se on kyllä nähty, että yksisarvisen saa helpommin kiinni kuin isännöitsijän. Sitkeys palkitaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe