Sipulit ja kevät

Haluisin kasvattaa vuokkoja, freesiota, liljoja. Vuokkoja ja freesiota olen yrittänyt aikaisemminkin. Mitään ei tule pintaan. Kastelenko liikaa. Pitääkö ne istuttaa nyt jo? Haluaisin myös kasvattaa liljoja. Koskahan näiden kasvatus pitäisi aloittaa. Olen UUNO! Mikä multa. Teen parvekepuutarhaa isojen ruukkujen kanssa nyt toista vuotta. Hieno homma, mutta olisi kiva saada vinkkeja sipulikasveista, jotka istutetaan keväällä. Please, vinkkejä....?

2

859

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pääsevät multaan

Sipulit lähtevät kasvuun millon vaan, kun ne pistää multaan. Istutusajankohta riippuu siitä, milloin haluat niiden kukkivan. Kukinto kehittyy heti lehtien perään, joten kovin pitkää esikasvatusta ei tartte, liljoilla kestää kauemmin. Ulkona penkissä kasvu alkaa kun routa sulaa eli se ois normaali aika kun lumet lähtee. Jos laitat ennemmin, saat aikaisemman kukinnan. Pusseissa ilmoitetut kukinta-ajat pätee Etelä-Suomessa, pohjoisessa kannattaa ottaa vähän ennakkoa.
      Jos et pane suoraan ulos, niin esikasvata pienemmissä purkeissa ja istuta taimet isoon ruukkuun sitten, kun ne ovat vahvassa kasvussa. Isossa purkissa vesi valuu pohjamultaan eivätkä sipulit sinne yllä tai sitten tulee kasteltua ylenmäärin, kun pintamulta tuntuu kuivalta vaikka alempana on aivan märkää.
      Itse istutan sipulit ja mukulat taimimultaan maitopurkkeihin, kastelen istuttaessa kunnolla ja seuraavan kerran vasta kun lehdet ilmestyvät - näin saa hyvät juuret. Istutussyvyys 3 kertaa sipulin koko, samaan purkkiin voi panna useampia tai eri sorttia eri syvyyksille. Lannoituksen aloitan pari viikkoa lehtien ilmestymisestä, taimimullassa kun on vähän ravinteita. Lopulliseen astiaan panen kanankakkaa pohjamullan sekaan ja syksyllä oon saanut asialliset sipulit talveksi takaisin jääkaappiin.

Jossain kaupassa oli viime kesänä perennaruukkuja, joissa väittivät kasvien talvehtivan ulkona. Semmostahan vois kokeilla, niin luonto hoitais homman - ne oli kyllä kamalan kalliita:(

• Parempaan vastausta ei olisi voinut saada. Menemme huonena katsastamaan sipuleita, ja toivottavasti löydämme sopivia. Kiitos vielä kerran! Hyvää kevättä ja kesän alkua:-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tumma ja tulinen

Ja vielä suora - en ollut sinua varten. n to m
      Ikävä
      186
      1623
    2. Tunnustuksia

Haluatko tunnustaa jotain, mitä on sydämelläsi?
      Ikävä
      85
      1372
    3. Mitä kysyisit

Mihin haluaisit vastauksen häneltä eli mitä kysyisit?
      Ikävä
      104
      1058
    4. Sä et vaan töllö tajua että rakastuin

Mikä stana siinä on niin vaikea ymmärtää?! Täh
      Ikävä
      48
      919
    5. Leski ja Volvomies

Mitä se Volvomies kulkee sen nuoren lesken luona.. joko leski surunsa surrut ja uusi jo katottu..
      Kuhmo
      13
      870
    6. Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa

ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su
      Ikävä
      40
      793
    7. Haluatko, että kierrän sinut kauempaa

Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.
      Ikävä
      83
      666
    8. Joko seuraava hallitus uskaltaa puuttua 7,5 viikon vuosilomiin

Onhan se törkeää eriarvoisuutta ja verovarojen törkeää tuhlausta.
      Maailman menoa
      111
      660
    9. Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni

mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä
      Ikävä
      30
      641
    10. Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!

En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su
      Ikävä
      45
      587
    Aihe