Irti firmasta

hermot menee

Äitini kuoli viime kesänä. Hänellä oli 30 prosentin osuus isän kommandiittiyhtiöstä (en tosin ymmärrä, että miten voi olla prosentuaalinen osuus, kun käsittääkseni ns. äänetön yhtiömies laittaa firmaan vain jonkun tietyn summan). Isä eli siis leski sanoi, että firman asiat selviää tammikuussa kun tilinpäätös tehdään.

Nyt kun jälleen tivasin asiaa, niin leski sanoi, että asia selviää vasta tämän vuoden lopussa, jolloin hän lopettaa yrityksen toiminnan. Kysyin, että miten minä pääsen siitä firmasta eroon ja vastaus oli, että en mitenkään. Leski sanoi, että hän joutuisi ostamaan minut ulos firmasta ja se on kuulemma vaikea toteuttaa eikä sitä suositellut kirjanpitäjäkään. Kaikki rahat on kuulemma mennyt veroihin yms joten mitään ei ole jaettavaksi. Perukirjaan on kuitenkin merkitty vainajan osuudeksi n. 100.000 euroa eli siitä minun ilmeisesti pitää perintöverokin maksaa? Leski väittää minun puhuvan ihan hulluja, koska "kyllä verottaja tietää, ettei ole mitään rahoja". Perukirjan summa on kuolinpäivän tilanne.

Leski ei tajua sitä, että haluaisin mahdollisimman pian alkaa rustaamaan oikaisua perintöveroon (ennen kuin lankeaa maksettavaksi), mutta leski ei tässä vaiheessa suostu lähettämään mitään papereita vaan käski odottamaan vuoden loppuun.

On ihan samantekevää, saanko firmasta mitään, mutta en halua ylimääräisiä verojakaan maksella. Toisekseen, minullehan voi tulla vaikka mitä maksettavaa niin kauan kuin olen firmassa osallisena. Miten siis pääsen firmasta eroon? Ja onko homma muka noin monimutkainen mitä leski väittää? Varasin ajan oikeusaputoimistoon, mutta en tiedä, kuinka paljon niillä oikeusavustajilla on yritysjuridiikka hallussa.

7

2512

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhtiö

Yhtiömiehen kuollessa muut yhtiömiehet ovat kuolinpesän vaatimuksesta velvollisia lunastamaan kuolleenn osakkaan osuuden. Merkitystä ei ole sillä oliko kuollut äänetön vai varsinainen yhtiömies. Eri asia on jos yhtiöllä ei ole rahaa, osuus jäänee kuolinpesän saatavaksi.

• Noin..

Kommandiittiyhtiössä on oltava vähintään yksi äänetön yhtiömies, hän on sijoittamallaan summalla yhtiössä osakkaana, äänettömällä yhtiömiehellä ei ole muuta vastuuta kuin sijoittamansa varat, hän ei siis vastaa yhtiöstä jollakin tietyllä prosenttimäärällä.

Joskus 90 luvulla tehtiin yhtiösopimuksia aika hassuilla säännöillä joissa oli maininta äänettömän yhtiömiehen kuolemasta ja hänen osuuden muuttuminen jollakin tietyllä tavalla.
      Tarkemman tiedon saat kun hommaat sopimuspaperit ja katsot miten äänettömän yhtiömiehen kuolema vaikuttaa teidän tapauksessa.

Kuitenkaan äänetön yhtiömies ei missään vaiheessa muutu vastuulliseksi yhtiömieheksi joten velkaa ei sinulle voi tulla yhtiöstä.

• Repetintti

Ei ky:ssä tarvitse mitään äänetöntä yhtiömiestä olla. Riittää kun on kaksi yhtiömiestä.

Perintöverojen välttämiseksi korjaa perunkirjaan ky:n osuuden arvoksi nolla, sillä siitä selviät. Sitten jos saatkin jotain rahaa siitä osakkuudesta niin sen jälkeen korjaat asian verotoimistolle.

• Noin..
        Repetintti kirjoitti:

Ei ky:ssä tarvitse mitään äänetöntä yhtiömiestä olla. Riittää kun on kaksi yhtiömiestä.

Perintöverojen välttämiseksi korjaa perunkirjaan ky:n osuuden arvoksi nolla, sillä siitä selviät. Sitten jos saatkin jotain rahaa siitä osakkuudesta niin sen jälkeen korjaat asian verotoimistolle.

Kyllähän se kuule niin on että kommandiittiyhtiössä on oltava vähintään yksi vastuunalainen- ja yksi äänetön yhtiömies.

Piti ihan tarkistaa että onko laki muuttunut sitten vuoden -90 mutta ei ole. vähintään yksi äänetön yhtiömies on pakollinen, muutoin yhtiö on avoin yhtiö.

Ja vielä lisäyksenä googleta kommandiittiyhtiö niin saat ihan oikeaa lakipykälää kommandiittiyhtiöstä ja mitä laki määrää äänettömän yhtiömiehen kuolemasta, lisäksi yhtiösopimus määrittelee lisää joten se kannattaa hankkia.

Tiedän nämä asiat sillä olin itse vastuunalainen yhtiömies ja äänetön yhtiömies kuoli.
        Yhtiö muutettiin sen jälkeen Oy ja saatiin väännettyä yhtiösopimuksen mukaisesti osakkeiksi äänettömän yhtiömiehen osuus.

• ap

Tässä on tämän hetken tilanne:
      Oikeusaputoimisto tulosti yhtiösopimuksen (jonka sain lukea paikan päällä). Selvisi, että äitini olikin vastuunalainen yhtiömies tuolla 30% osuudellaan. Oikeusavustaja suositteli, että isäni lunastaisi minut ulos firmasta, jotta minun vastuuni loppuisi. Tietenkin minä haluan pihalle siitä, koska en halua olla vastuussa asioista, mistä en tiedä mitään ja kun minä olin siinä uskossa, että äitini oli nimenomaan äänetön yhtiömies.

Ilmoitin isälle, että lunastaa osuuteni. Hän laittoi tilitoimiston asianajajan hommiin ja selvisi, että kuolinpesä on ns. vieras, joten mitä tahansa summia ei voi tarjota ja ainoa tie on maksaa perukirjaan merkitty summa. Sitä isä ei suostu maksamaan, koska hänelle ei jäisi juuri yhtään rahaa ja kun myöhemmin tulee veroja ym. maksuja, hänen pitäisi tehdä konkurssi. Firmassa on jotain ihmeen varauksia niin paljon, että homma menee miinuksen puolelle. Kaiken lisäksi, kuolinpesän osuus lisäveroista maksettiin firman tililtä ja se kirjattiin yksityisotoksi. Isä ilmoitti, että minun pitää maksaa oman veroprosentin mukainen vero tuosta "yksityisotosta"!

Lunastusasiaa selvittänyt asianajaja antoi kaksi kieltoa: 1) Perintöveropäätökseen ei saa hakea muutosta, koska jos se menee läpi nykyisellä summalla, se on parempi (perukirjan summaan olisi pitänyt laskea myös ne varaukset, jota asianajaja ei tehnyt). 2) Yhtiösopimusta ei saa purkaa, koska varausten ja verojen vuoksi yritystä pitäisi pyörittää mahdollisesti vielä ensi vuosikin entiseen malliin.

Eihän tämä näin voi mennä. Joudun maksamaan perintöveroa ja tuloveroa vaikka en lopulta saa yhtään mitään. Joku konsti tähän täytyy olla, koska minä olen joutunut tähän tilanteeseen tahtomattani. Lähetin oikeusavustajalle sähköpostia. Toivottavasti hän keksii jotain! Tosin hän viime käynnilläni sanoi, ettei heillä yleensä hoideta yrityspuolen asioita ja voi olla, ettei sieltä löydy apua tällaiseen tilanteeseen.

• >>Eihän tämä näin voi mennä. Joudun maksamaan perintöveroa ja tuloveroa vaikka en lopulta saa yhtään mitään.

• ap
        nix_nax kirjoitti:

>>Eihän tämä näin voi mennä. Joudun maksamaan perintöveroa ja tuloveroa vaikka en lopulta saa yhtään mitään.

Taitaa olla liian myöhäistä, koska yksi tili jaettiin syksyllä, samoin veronpalautukset. Meitä rintaperillisiä on kaksi, joten ilmeisesti osuuteni siirtyisi toiselle eikä siis isälle. Isä kyllä vihjaili äidin kuoleman jälkeen, että josko me luovuttaisiin perinnöstä, mutta ei siihen sitten päädytty.

Syksyllä kaiken piti olla niin selvää. Isä sanoi, että yritysasia selviää tammikuussa (hänen oli tarkoitus lopettaa työt vuoden lopussa). Tammikuussa isä sitten ilmoitti, että maaliskuussa homma on selvä ja nyt tilanne on se, mitä aiemmin kirjoitin. Oikeastaan en edes tiedä, minkälainen tilanne on, koska isä tuntuu ostavan ja myyvän kaikenlaista firman nimissä, ja niin kuin hän itse sanoi, hän ei halua maksaa meille mitään ennen kuin varmistuu, että hän saa suurimman osan. Nyt voin jälkiviisaana todeta, että olisi vaan pitänyt uskoa sitä omaa fiilistä aiemmin, koska isäni luonteen tuntien, mietin heti äidin kuoleman jälkeen, että olisikohan turvallisinta hommata pesänjakaja. Yritin kuitenkin toimia niin, ettei riitoja tulisi, mutta taitaa se kuitenkin tulla ja minulle mahdollisesti taloudellinen katastrofi.

Pesässä on yksi liiketila, joka on myytävänä sekä mökki. Talo menee myös myyntiin. Talokin laitettiin tarkoituksella myyntihintaan perukirjaan, koska sen piti mennä heti myyntiin. Isä ei ole tehnyt mitään tuon asian suhteen. Nähtäväksi jää, joudunko tuostakin maksamaan turhaan veroja, kun siitä isän muuttamisesta ei ole mitään tietoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4373
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2026
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1703
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1363
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe