olen kyllästynyt teihin

en enää pahoillani

te kaikki " ammatti-akvaristit":

Käyttäydytte kuin kettutytöt.

Lähettelette haukkumakirjeitä julkkiksille? huudatte internetissä ihmisille heidän vailla parempaa tietoa otettua kultakalan? Tuleeko teille parempi mieli, oletteko pelastaneet maailmaa kun pääsette paasaamaan tietojanne ja syyllistätte kaikkia kultakalan omistajia joilla ei ole sitä lajille kuuluvaa parvea ja 600-1000 litraista akvaariota?

Kysynpä teiltä, jotka jaksatte kätistä siitä että alle 300 litraisessa ei kultakakaa saa pitää;

Jos asia on näin, kuin huudatte, miksei asiasta ole laissa pykälää?

Akvaarioliikkeissä ei pahemmin kultakalan koko/parvitarpeista huudella. Kaikki tuntemani ihmiset pitävät kultakalaa seura-akvaarion peruskalana. Minä en ole kultakalaa koskaan minkään muunlaisessa nähnytkään, ja useita akvoja on tullu tiirailtua ihmisten luona.

PItäisikö siis jokaisen tappaa kultakalansa jollei pystykään tarjoamaan min- 5-6 leikkikaveria ja sitä 600--> litrasta akvaariota? Varsinkin kun tällainen tieto yleensä tulee jälkikäteen. Siis varmastikin jossain 90 prosenttia tapauksista.

Mietinpä vain että kuinkakohan monta kultakalaa tällaisia normaalikokoisiin akvaarioihin myydään vuodessa? kuukaudessa ? päivässä?
Se oliskin aikamoinen holokausti kultsuille.


Se on kuitenkin kala.
Kaneja pidetään pienemmissä häkeissä. Marsuja pidetään pienemmissä häkeissä. Hiiriä, rottia, ja hamstereita. Lintuja.

Entä sitten elintarviketeollisuuden kasvattamat eläimet ja kalat? Miksette mene paasaamaan ja mieltä osoittamaan sinne, missä oikeasti eläimiä kaltoin kohdellaan?

Ymmärrän toki ettei missään maljoissa kultakaloja pidetä, tai huonolla hoidolla, mutta rajansa kaikella.

Minä tulen ensin, kala sitten. Mieluummin minä yritän pitää itseni hengissä kuin syön kaurapuuroa ja säästän opintotuesta 3-5 vuotta kalan "minimiakvaarioon" tekniikkaan ja sen vaatimaan ( ? ) parveen.

Ja muuten, vaikka minulla olisikin rahat laitteistoon, ei minulla ole mahdollista ottaa sellaista laaria kerrostalon vuokra-asuntoon. Vesivahingon mahdollisuus yleensä saa vuokranantajat kieltäytymään moisen laittamisesta.

Pitäskö tässä sitten toivoa että jokainen joka on tietämättään ottanut kultakalan liian pieneen laariin asuu omistamassaan rivitalo/omakotitalossa?

Ja muuten, mitä tulee yksinäisen kultakalan "kaameisiin oloihin", niin kyllä ne ihmisetkin on yksinäisiä. Minäkin olen. Miksei sitten kala?


Te voitte hifistellä juuri niin paljon kuin haluatte, järkätä mielettömät olot kultsuillenne, hienoa! Mahtavaa!
Mutta älkää viitsikö tulla jeesustelemaan näille palstoille. Kyllähän se läpi näkyy; Ette te kalojen hyvinvoinnin takia täällä milisoi, vaan sen tähden että pääsette näyttämään että olette parempia. Sen näkee jo siitä kuinka kaikkien vastausten perässä muistatte aina mainita kuinka hienosti teidän kalanne elävät xxx kokoisissa akvaarioissa.


Te (toivon mukaan) luulette auttavanne, mutta asenteenne on väärä. Saatte vasta-alkajat vain surullisiksi, vihaisiksi ja ahdistuneiksi.
Eikö kannattaisi yrittää tsempata ennemmin, jotta ihmiset eivät vain tappaisi pikku kultakalojaan, vaan ehkä harrastuksen syventyessä ja säästettyään rahaa voisivat siirtyä kalojen kasvaessa isompaan?
Se että yritätte kovistella ihmisiä ostamaan 600 litrasen kultakalalle saa vain heidät lopettamaan koko homman. Ei se kultakalakaan heti jättiläiseksi kasva.


Onneksi minulla on ymmärtäviä akvaristeja oikeassa elämässä, sellaisia jotka auttavat minua näissä ongelmissa mihin olen tietämättäni törmännyt.
Jotka eivät syyllistä, vaan yrittävät löytää minulle mahdollisia ratkaisuja.
Jotka tsemppaavat.



Teille kaikille jotka podette huonoa omatuntoa kalan ottamisesta "liian pieneen" laariin:

Hankkikaa niin iso kuin voitte. Tottakai isompi on aina parempi.

Jollette pysty hankkimaan parvea tai jättikokoista laaria, ei se mitään.
Älkää ottako yhtään muita kaloja; Huolehtikaa niin hyvin kuin mahdollista siitä mikä teillä on. Siivotkaa laaria mallikkaasti, Kehitelkää aktiviteetteja kalalle runsaasti, syöttäkää monipuolista ruokavaliota.

Se riittää kyllä. Älkääkä lannistuko. Ja jos teille tulee kysymyksiä, käykää kirjastossa tai lukekaa internetistä t i e t o a, ei näitä keskustelupalstoja.

Kiitos ja hei.

31

643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuppajummi

      Taisit yrittää sohaista muurahaispesää. Tekisi mieleni provosoitua mutta enpä jaksa.

      Jos olet loukkaantunut jonkun kommenteista niin pahoitteluni. Lemmikkien hyvinvoinnin vuoksi kokeneemmat haluavat auttaa aloittelojoita ja välillä pistää kiukuksi kun kaikki pitäisi saada valmiina. Moni menee perse edellä puuhun ja hätäisesti ostaa akvaarion ja jonkin suodattimen ja sinne sitten jotain kaloja sen kummempaa perehtymättä ja etsimättä tietoa yhtään mistään, tai edes useammasta kuin yhdestä paikasta. Sitten pillitetään kun kaikki menee pieleen ja kaloja kuolee ja rahaa palaa.

      Jokainen kymmeniäkin vuosia akvaarioita pitänyt oppii jatkuvasti jotain uutta akvaariokaloista ja niiden vaatimuksista. Tietoa tulee lisää jatkuvasti. Miksi pitää ottaa lemmikki jos sille ei pysty tarjoamaan sen onnellisen elämän vaatimia olosuhteita? Voihan jokainen ottaa kerrostaloyksiöön vaikka hevosen mutta olisiko se hevonen siellä sellaisessa ympäristössä kuin sen onnellinen ja hyvä elämä vaatii? Lähes jokainen tyttö on joskus halunnut hevosen mutta miksi vain harva on sellaisen saanut vaikka markkinoilla liikkuu hevosia lähes ilmaiseksi eikä se heinäkään niin paljoa maksa?

      • en enää pahoillani

        Yritin tuossa vain sanoa että uskompa että tällaisia "vahingossa" ostettuja kultakaloja on Suomessa aika monta. Akvaarioliikkeet kun tuppaavat myymään niitä pieniinkin purkkeihin, jopa seura-akvaarioihin.
        Olipahan paikkakuntani akvaarioliikkeessä viitisen vuotta sitten kymmenisen tetraa sellaisessa "kultakalamaljassa" ja kun kysyin siitä, tokaisi myyjä että hyvinhän ne siinä elää.

        Kuinka monta tuolla tavalla kultakalan hankkinutta edes vaivautuu tänne kysymään ongelmista?
        Eikö se jo kerro, että ihmiset pillittävät kun kaikki menee perseelleen tarkoita juuri sitä että he haluavat saada kaikki virheensä oikaistua ja kaloille hyvät olot?


        En usko että kovinkaan moni tietää kultakalan kasvavan niin isoksi, siksi tällaista tapahtuu.
        Ja harva käy katsomassa etukäteen tietoa kalan erityistarpeista, koska kalaa pidetään "helppona" lemmikkinä.

        Hevonen nyt on jo valmiiksi iso. Et kai tosissasi vertaa sitä kultakalaan?

        Pointtini oli siis se, ettei kukaan kiusallaan ota nitä kaloja liian pieniin laareihin. Mutta koska niitä myydään sellaisiin, ja ihmiset luottavat etupäässä akvaarioliikkeiden myyjien ammattitaitoon, tekee tuo ylläkuvailemani syyllistäminen ihmiselle pahan mielen.

        En sano etteikö jokaisella lemmikin ottajalla olisi vastuu ottaa selvää tulevasta lemmikistään. Mutta sitähän ihmiset siellä akvaarioliikkeessä tekevät. Minulle tuli henk.koht. yllätyksenä, että akvaarioliikkeiden tiedot kaloista ja niiden tarpeista voivat olla niin erilaiset siihen nähden, mitä esimerkiksi täällä ilmoitetaan.

        En usko että kukaan haluaa sen lemmikkikalansa kärsivän ja tietäessään lajin erityistarpeet -piirteet pitää sitä silti maljassa tai liian pienessä akvaariossa tieten tahtoen, jos pystyy paremmat olot luomaan.


        Ymmärrän että teitä mahtaa tosissaan kiukuttaa, mutta voisi asioista kertoa / auttaa ihmisiä nätimmin.
        Tai ehkä voisitte, jos haluatte auttaa, tiedottaa näitä akvaarioliikkeitä, jottei tällaista pääsisi tapahtumaan jatkossa?




        Ja muuten, en halua tyhjän päiten provosoida tai kiukuttaa ketään enää entisestään, mutta sanotaanko että olen kyllästynyt näkemään painajaisia tällaisen näkymättömän syyllistyksen takia.


    • Tulipyrstö0

      Tuo otsikossa oleva kirjoittamasi teksti on juuri sinun ongelmasi akvaristina.
      MINÄ, sana on sinulle se tärkein, muut on vain sitä mitä SINÄ hyävksyt.
      Asenteesi vuoksi SINÄ ehkä tuletkin olemaan yksin kuin kultakala maljassa.
      Mutta asiaan SINÄ kun tiedät kaiken, miksi kirjoitat tällä palstalla? Antaisit meidän tyhmien kettutyttöjen kysellä tyhmiä ja vastailisit meille viisauksiasi, ehkä mekin oppisimme jotain.
      Me kysymme ensin ja teemme sitten. Ennenkaikkea heikoimpien ehdoilla, meillä on sydäntä joustaa ja toimia kalojen ehdoilla.

      • en enää pahoillani

        Noh noh tulipyrstö, eipäs pistellä ihmisten suuhun sanoja mitä siellä ei ole.
        Ensinnäkin, minä en sanonut teitä tyhmiksi.

        Toiseksi, jos MINÄ tulisi aina ensin, olis kala jo molskahtanut vessanpönttöön vuosia sitten.
        Ei, hoidan sitä niin hyvin kuin voin.

        Kolmanneksi, en ole missään vaiheessa väittänyt että tiedän kaiken. Ilmaisin vain pettymykseni teidän tapaan puhua asioista ja mielipiteeni tyylistänne "valistaa".

        Ja kyllä taisin olla oikeassa, aikamoista kovistelevaa kettutyttö-tekstiä tuli heti takaisin.


        Ja vielä lopuksi, on todella tympeää mennä henkilökohtaisuuksiin.


      • ewweewewwe
        en enää pahoillani kirjoitti:

        Noh noh tulipyrstö, eipäs pistellä ihmisten suuhun sanoja mitä siellä ei ole.
        Ensinnäkin, minä en sanonut teitä tyhmiksi.

        Toiseksi, jos MINÄ tulisi aina ensin, olis kala jo molskahtanut vessanpönttöön vuosia sitten.
        Ei, hoidan sitä niin hyvin kuin voin.

        Kolmanneksi, en ole missään vaiheessa väittänyt että tiedän kaiken. Ilmaisin vain pettymykseni teidän tapaan puhua asioista ja mielipiteeni tyylistänne "valistaa".

        Ja kyllä taisin olla oikeassa, aikamoista kovistelevaa kettutyttö-tekstiä tuli heti takaisin.


        Ja vielä lopuksi, on todella tympeää mennä henkilökohtaisuuksiin.

        Itse ainakin pyrin auttamaan aloittelijoita syyllistämättä, akvaarioliikkeethän tosiaan myyvät usein ihan mitä sattuu pieniinkin akvaarioihin, ja usein myyjien asiantuntemukseen luotetaan liikaa. Tärkeää olisikin tajuta etsiä netistä tai jostain ajan tasalla olevasta akvaariokirjasta tietoa.

        Laissahan siitä ei ole pykälää kuten ei monesta muustakaan asiasta joka on väärin.


        Mikäli on kuitenkin mennyt kultakalan pieneen akvaarioon ostamaan, kannattaahan siitä tietenkin luopua, ei ole ideaa pitää kalaa sille sopimattomissa olosuhteissa vailla lajitovereita, mutta toki siihen asti kunnes uusi koti löytyy sitä voidaan siinä pitää. Seura-Akvaarioonhan kultakala ei ainakaan sovi, syö kasvit, vaatii viileää vettä toisinkuin suurinosa trooppisen alueen lajeista.

        Miksi sen pitää olla kultakala, jos on myyjiä mennyt uskomaan niin eikö siitä kalasta muka voi luopua ja hankkia seuraavaksi sellaisia kaloja jotka sopivat?

        Välillä ollaan ikävä kyllä täydellisen tietämättömiä akvaarion hoidosta, kaupan myyjä ei kerro mitään kypsytyksestä tai virheellisesti, kaloja on myyty täysi sekametelisoppa.


        Itse ainakin koitan auttaa turhaa syyllistämättä, ainoastaan sitten jos kysyjä on niin typerä että ajattelee olevansa itse oikeassa vaikka tietopohjana olisi vain eläinkauppa, eikä tunnu välittävän kalojensa hyvinvoinnista, sitten se on vaikeaa.


      • Tulipyrstö0
        en enää pahoillani kirjoitti:

        Noh noh tulipyrstö, eipäs pistellä ihmisten suuhun sanoja mitä siellä ei ole.
        Ensinnäkin, minä en sanonut teitä tyhmiksi.

        Toiseksi, jos MINÄ tulisi aina ensin, olis kala jo molskahtanut vessanpönttöön vuosia sitten.
        Ei, hoidan sitä niin hyvin kuin voin.

        Kolmanneksi, en ole missään vaiheessa väittänyt että tiedän kaiken. Ilmaisin vain pettymykseni teidän tapaan puhua asioista ja mielipiteeni tyylistänne "valistaa".

        Ja kyllä taisin olla oikeassa, aikamoista kovistelevaa kettutyttö-tekstiä tuli heti takaisin.


        Ja vielä lopuksi, on todella tympeää mennä henkilökohtaisuuksiin.

        Provosoivalla tekstillä päästään heti keskustelemaan asiasta oikeilla nimillä eikä kierrellä. Täällä keskustelu on aina henkilökohtaista vaikka käytämmekin nimimerkkiä, meidän pitää ottaa vastuu kirjoittamastamme. Nimittämällä täällä vastaajia kettutytöiksi, mennään henkilökohtaisuuksiin. Siis metsä vastaa niin kuin sinne huutaa, sanoo yksi kettutytöistä. "MINÄ tulen ensin" -tekstin kopioin suoraan tekstistäsi, en keksinyt sitä itse.

        Me kymmeniä vuosia akvaarioita hoitaneet monesti luullaan, vastatessamme aloittelijoiden kysymyksiin, tietävämme asian. Tällä foorumilla tulee kuitenkin pian toisenlainen vastaus ja syntyy keskustelua, jolloin tulee ajateltua ja otettua asiasta tarkempaa tietoa. Monen ongelma on siinä, ettei myönnetä olevan väärässä, vaikka monien testien ja kokemusten jälkeen muuta on osoitettu.

        Olen huomannut, että akvaariotieto on muuttunut ja tietoa on tullut paljon lisää, kun on päästy tutustumaan kalojen kotivesiin.

        Tiedän, että kettutyttöjen pitää pisyä poissa tarhoilta, jokaisella tarhaajalla pitää olla oikeus pitää omaisuuttaan miten haluaa. Kuten ministeri Anttila totesi, että kettujen huonoon oloon syyllisiä ovat kettutytöt tai jotain sinnepäin.

        Olis kiva, jos jaksaisit jatkaa aloittamaamme keskustelua ja vaihtamaan mielipiteitä rakentavaksi, kuitenkin akvaarioharrastuksessa pysyen.


      • Akvaristi84
        Tulipyrstö0 kirjoitti:

        Provosoivalla tekstillä päästään heti keskustelemaan asiasta oikeilla nimillä eikä kierrellä. Täällä keskustelu on aina henkilökohtaista vaikka käytämmekin nimimerkkiä, meidän pitää ottaa vastuu kirjoittamastamme. Nimittämällä täällä vastaajia kettutytöiksi, mennään henkilökohtaisuuksiin. Siis metsä vastaa niin kuin sinne huutaa, sanoo yksi kettutytöistä. "MINÄ tulen ensin" -tekstin kopioin suoraan tekstistäsi, en keksinyt sitä itse.

        Me kymmeniä vuosia akvaarioita hoitaneet monesti luullaan, vastatessamme aloittelijoiden kysymyksiin, tietävämme asian. Tällä foorumilla tulee kuitenkin pian toisenlainen vastaus ja syntyy keskustelua, jolloin tulee ajateltua ja otettua asiasta tarkempaa tietoa. Monen ongelma on siinä, ettei myönnetä olevan väärässä, vaikka monien testien ja kokemusten jälkeen muuta on osoitettu.

        Olen huomannut, että akvaariotieto on muuttunut ja tietoa on tullut paljon lisää, kun on päästy tutustumaan kalojen kotivesiin.

        Tiedän, että kettutyttöjen pitää pisyä poissa tarhoilta, jokaisella tarhaajalla pitää olla oikeus pitää omaisuuttaan miten haluaa. Kuten ministeri Anttila totesi, että kettujen huonoon oloon syyllisiä ovat kettutytöt tai jotain sinnepäin.

        Olis kiva, jos jaksaisit jatkaa aloittamaamme keskustelua ja vaihtamaan mielipiteitä rakentavaksi, kuitenkin akvaarioharrastuksessa pysyen.

        Tän viestiketjun alottaja kehottasin miettimään olisko itse kiva asua vaatekomerossa koko ikänsä,
        eli jos ei ole varaa/tilaa hommata kultakaloille tarpeeksi isoa akvaariota, eli vähintään tommosta 500L akvaariota niin sitten ei kannata myöskään niit' kultakaloja hankkia ennen kun pystyy niille takaamaan oikean laiset olosuhteet ja TARPEEKSI ISON akvaarion,
        ja ennen kun hommaa mitään akvaario kaloja niin ei kannata todellakaan luottaa pelkästään akvaariokauppiaan sanaan, koska monet kauppiaat myyvät kaloja ihan mimmosiin akvaarioihin vaan rahan kiilto silmissä, kannattaa etsiä mahdollisimman tietoa etukäteen kaloista joita aikoo akvarioonsa hommata.


      • en enää pahoillani
        Akvaristi84 kirjoitti:

        Tän viestiketjun alottaja kehottasin miettimään olisko itse kiva asua vaatekomerossa koko ikänsä,
        eli jos ei ole varaa/tilaa hommata kultakaloille tarpeeksi isoa akvaariota, eli vähintään tommosta 500L akvaariota niin sitten ei kannata myöskään niit' kultakaloja hankkia ennen kun pystyy niille takaamaan oikean laiset olosuhteet ja TARPEEKSI ISON akvaarion,
        ja ennen kun hommaa mitään akvaario kaloja niin ei kannata todellakaan luottaa pelkästään akvaariokauppiaan sanaan, koska monet kauppiaat myyvät kaloja ihan mimmosiin akvaarioihin vaan rahan kiilto silmissä, kannattaa etsiä mahdollisimman tietoa etukäteen kaloista joita aikoo akvarioonsa hommata.

        Akvaristi84:

        Kuten jo aiemmin mainitsin, ihmiselle joka ei ole harrastelija, on akvaarioliikkeen omistaja / myyjä se ainoa (ja pitäisi olla myös ainoa!) joka kertoo tulevien lemmikkien tarpeista.

        Topikkini käsitteleekin tilannetta (hyvinkin tyypillistä) jossa kultakala on myyty liian pieneen akvaarioon. Monesti näissä tilanteissa akvaario johon kala hankitaan, on se maximi johon kala voidaan ottaa. joten isompaan siirtymistä ei voida välttämättä harkita. (kerrostalot)

        ja kuten aikaisemmin sanoit, et ehkä jaksanut lukea koko topikkia, kultakalaa YHÄ pidetään seura-akvaarion kalana yleisesti, joten helpsoti sellainen liian pieneen ja muita kaloja sisältävään akvaarioon saattaa akvaarioliikkeen omistajan avustuksella eksyä.

        Tulipyrstö: Minä en kohdistanut vihaani ketään kohtaan henkilökohtaisesti Puhuin kettutyttömäisesti käyttäytyvistä akvaristeista jotka hyökkäävät tietämättömiä aloittelijoita kohtaan.
        Jos tunnistit itsesi kuvauksesta, se on oma ongelmasi.
        Sinä taas hyökkäsit suoraan kohti minua käyttäen hyväksi antamiani tietoja.
        Näetkö eron?


      • Akvaristi84
        en enää pahoillani kirjoitti:

        Akvaristi84:

        Kuten jo aiemmin mainitsin, ihmiselle joka ei ole harrastelija, on akvaarioliikkeen omistaja / myyjä se ainoa (ja pitäisi olla myös ainoa!) joka kertoo tulevien lemmikkien tarpeista.

        Topikkini käsitteleekin tilannetta (hyvinkin tyypillistä) jossa kultakala on myyty liian pieneen akvaarioon. Monesti näissä tilanteissa akvaario johon kala hankitaan, on se maximi johon kala voidaan ottaa. joten isompaan siirtymistä ei voida välttämättä harkita. (kerrostalot)

        ja kuten aikaisemmin sanoit, et ehkä jaksanut lukea koko topikkia, kultakalaa YHÄ pidetään seura-akvaarion kalana yleisesti, joten helpsoti sellainen liian pieneen ja muita kaloja sisältävään akvaarioon saattaa akvaarioliikkeen omistajan avustuksella eksyä.

        Tulipyrstö: Minä en kohdistanut vihaani ketään kohtaan henkilökohtaisesti Puhuin kettutyttömäisesti käyttäytyvistä akvaristeista jotka hyökkäävät tietämättömiä aloittelijoita kohtaan.
        Jos tunnistit itsesi kuvauksesta, se on oma ongelmasi.
        Sinä taas hyökkäsit suoraan kohti minua käyttäen hyväksi antamiani tietoja.
        Näetkö eron?

        Mutta jos aikoo hommata akvaario kaloja, kuten esim. näitä kultakaloja
        niin kyllä sillon pitäisi ottaa ennakkoon mahdollisimman tarkasti selville minkälaiset olosuhteet kukin akvaario kala vaatii ja jos on semmonen tilanne että asuu niin pienessä talossa että ei ole mahdollisuutta ostaa tarpeeksi isoa akvaariota kultakaloille niin sillon pitää jättää kyseiset kalat ostamatta ja valita pienempiä pienempään akvaarioon sopivia kaloja joille pystyy tarjoamaan oikean kokosen akvaarion ja muutenkii sopivat elin olot.

        Ja mikäli on erehtyny ostaman esim. noita kultakaloja liijan pieneen akvaarioon sen takia,
        että akvaariokauppias on sanonu noitten kalojae akvaarioon mahtuvan, niin kyllä sillon tulisi osottaa sen verran eläin rakkautta että joko palauttaa kultakalat takasin kauppaan tai myy/lahjottaa ne semmoselle ihmiselle jolla on oikean kokonen akvaario kultakalojen pitämiselle ja
        vaikka mainitsit että kultakalat on vain kaloja, niin nekin on siltikkii eläviä olentoja joilla on ihan yhtä täysi oikeus saada elää kunnollisissa oloissa kun esim. koiran/kissan tai minkätahansa muunkii lemmikki eläimen, samalla tavalla ne akvaariokalatkii kärsii vääristä olosuhteista kun mikätahansa muukii lemmikki, kalat ei vaan pysty kärsimyksiään kovin hyvin näyttämään.

        Sitten semmonen juttu vielä, että kun on hommaamassa ensimmäistä akvaariota ja akvaariokaloja,
        niin Ei TODELLAKAAN kannata luottaa pelkästään akvaariokauppiaan neuvoja, vaikka on tietysti olemassa sellasia myyjiä jotka ovat niin ammattilaisia että osaavat neuvoa kalojen hankinnassa,
        mutta suurin osa akvaariokauppiaista myyvät kaloja vain rahankiilto silmissä ihan minkäkokosiin akvaarioihin tahansa, joten kannattaa olla ite aktiivinen ja etsiä tietoa mahdollisimman monesta lähteestä, esim. kannattaa vierailla Aqua web nettisivulla ja suosittelen myös lainaamaan kirjastosta Markku Varjon uusimman akvaariokalat kirjan.


      • fisuttaja79
        Akvaristi84 kirjoitti:

        Tän viestiketjun alottaja kehottasin miettimään olisko itse kiva asua vaatekomerossa koko ikänsä,
        eli jos ei ole varaa/tilaa hommata kultakaloille tarpeeksi isoa akvaariota, eli vähintään tommosta 500L akvaariota niin sitten ei kannata myöskään niit' kultakaloja hankkia ennen kun pystyy niille takaamaan oikean laiset olosuhteet ja TARPEEKSI ISON akvaarion,
        ja ennen kun hommaa mitään akvaario kaloja niin ei kannata todellakaan luottaa pelkästään akvaariokauppiaan sanaan, koska monet kauppiaat myyvät kaloja ihan mimmosiin akvaarioihin vaan rahan kiilto silmissä, kannattaa etsiä mahdollisimman tietoa etukäteen kaloista joita aikoo akvarioonsa hommata.

        taas yksi jeesustelija, näitähän täällä riittää...


      • pah.
        Akvaristi84 kirjoitti:

        Mutta jos aikoo hommata akvaario kaloja, kuten esim. näitä kultakaloja
        niin kyllä sillon pitäisi ottaa ennakkoon mahdollisimman tarkasti selville minkälaiset olosuhteet kukin akvaario kala vaatii ja jos on semmonen tilanne että asuu niin pienessä talossa että ei ole mahdollisuutta ostaa tarpeeksi isoa akvaariota kultakaloille niin sillon pitää jättää kyseiset kalat ostamatta ja valita pienempiä pienempään akvaarioon sopivia kaloja joille pystyy tarjoamaan oikean kokosen akvaarion ja muutenkii sopivat elin olot.

        Ja mikäli on erehtyny ostaman esim. noita kultakaloja liijan pieneen akvaarioon sen takia,
        että akvaariokauppias on sanonu noitten kalojae akvaarioon mahtuvan, niin kyllä sillon tulisi osottaa sen verran eläin rakkautta että joko palauttaa kultakalat takasin kauppaan tai myy/lahjottaa ne semmoselle ihmiselle jolla on oikean kokonen akvaario kultakalojen pitämiselle ja
        vaikka mainitsit että kultakalat on vain kaloja, niin nekin on siltikkii eläviä olentoja joilla on ihan yhtä täysi oikeus saada elää kunnollisissa oloissa kun esim. koiran/kissan tai minkätahansa muunkii lemmikki eläimen, samalla tavalla ne akvaariokalatkii kärsii vääristä olosuhteista kun mikätahansa muukii lemmikki, kalat ei vaan pysty kärsimyksiään kovin hyvin näyttämään.

        Sitten semmonen juttu vielä, että kun on hommaamassa ensimmäistä akvaariota ja akvaariokaloja,
        niin Ei TODELLAKAAN kannata luottaa pelkästään akvaariokauppiaan neuvoja, vaikka on tietysti olemassa sellasia myyjiä jotka ovat niin ammattilaisia että osaavat neuvoa kalojen hankinnassa,
        mutta suurin osa akvaariokauppiaista myyvät kaloja vain rahankiilto silmissä ihan minkäkokosiin akvaarioihin tahansa, joten kannattaa olla ite aktiivinen ja etsiä tietoa mahdollisimman monesta lähteestä, esim. kannattaa vierailla Aqua web nettisivulla ja suosittelen myös lainaamaan kirjastosta Markku Varjon uusimman akvaariokalat kirjan.

        Minkähälaisissa akvaarioissa ne Suomessakin tänä päivänä mahtavat kultakalat uiskennella..

        Sitä paitti jos oikiasti välittää kaloista tai muistakaan elukoista niin ei pidä niitä minkäänlaisessa vankeudessa!

        Ainoastaan boikotoimalla kultakalojen ostamista mihinkään akvaarioon voit väittää olevasi kalojen ystävä!

        Sillä ihan samalla tavalla kun sanot että kultakalat eivät pysty kovin näyttämään mielipahaansa ei ne kyllä osaa näyttää sitäkään että niillä olis ihan yhtä hyvä olla akvaariossa ku luonnossa.

        että piti piti vaan.


    • fisuttaja79

      itsekin ollut harraste akvasristi vasta n puolisen vuotta, ja samaan ilmiöön törmännyt.
      100% samaa mieltä kanssasi !!

    • ...

      Taitaa olla vaa niin yleinen ajattelutapa toi et "KALAT ON VAAN KALOJA",mut sit sitä EI ymmärretä et JOKAINEN KALALAJI ON ERINLAINEN joiden JOKAISEN kohdalla pitäisi pysähtyä,kysyä ja ottaa selvää sen KALALAJIN vaatimuksista,varsinkin jos mieluisa LAJI tulee eteen. En ymmärrä! Onko se muka NIIIIIIIIIIN vaikeeta lukee ensin siitä kiinnostavasta eläimestä tietoa,ennen kuin kipittää myyjän luo?!? Ja jos kaloista on todella lukenut niin monessa,monessa,monessa näissä akvaarioon liittyvissä teksteissä on tämä lause tullut sillon ilmi:
      "ÄLÄ LUOTA MYYJÄÄN!". Tollanen tietohan pitäisi olla jo opittu ennen kuin edes koko akvaario on hommattu!

      • pah.

        miten teiän kaaliin ei mene pointti siitä, että ihmiset eivät lueskele infoa sen tähden, että pitävät kaloja helppoina lemmikkeinä. tai vähintäänkin sellaisina, joita jokainen pystyy pitämään.

        joten tuo älä luota myyjään-lause tulee yleensä jälkikäteen kun etsitään tietoa.
        ja kuten jo aiemmin sanoin, miksi asioista tietämätön ei luottaisikaan, kyllähän ne myyjät enemmän tietää kuin täysin noviisi asiakas. (tietämättömällä ei siis voi olla syytä epäillä myyjän ammattitaitoa)

        jos on jotain sanottavaa niin keskustellaan oikeasta aiheesta eikä sen vierestä, mihin tämä topikki on taas liukunu tyypillisesti. Nuo samat lässytykset on jo miljoonaan kertaan jauhettu läpi.

        Ja miksi ihmeessä huudatte, kyllä ne pienetkin kirjaimet on ihan yhtä tehokkaita.


      • Akvaristi84
        pah. kirjoitti:

        miten teiän kaaliin ei mene pointti siitä, että ihmiset eivät lueskele infoa sen tähden, että pitävät kaloja helppoina lemmikkeinä. tai vähintäänkin sellaisina, joita jokainen pystyy pitämään.

        joten tuo älä luota myyjään-lause tulee yleensä jälkikäteen kun etsitään tietoa.
        ja kuten jo aiemmin sanoin, miksi asioista tietämätön ei luottaisikaan, kyllähän ne myyjät enemmän tietää kuin täysin noviisi asiakas. (tietämättömällä ei siis voi olla syytä epäillä myyjän ammattitaitoa)

        jos on jotain sanottavaa niin keskustellaan oikeasta aiheesta eikä sen vierestä, mihin tämä topikki on taas liukunu tyypillisesti. Nuo samat lässytykset on jo miljoonaan kertaan jauhettu läpi.

        Ja miksi ihmeessä huudatte, kyllä ne pienetkin kirjaimet on ihan yhtä tehokkaita.

        Koetappa idiootti jo tajuta että akvaariokaloja ei tulisi ostaa ennen kun on hankkinu tarpeeksi tietoa niistä kaloista joita akvaarioonsa haluaa laittaa ja tuota tietoa tulisi hankkia Myös muualta kun akvaario kauppiailta, joista useammat myyvät akvaario kaloja rahan kiilto silmissä mimmosiin oloihin tahansa.

        Sitten semmonen juttu, että jos ei ole tarpeeksi rahaa/tilaa hommata kultakaloille riittävän isoa akvaariota eli minimissään 500L, niin sillon on viisasta jättää kultakalojen hankinta myöhemmäksi ja ostaa sen kokonen akvaario kun kotiin mahtuu, niitä akvaariokaloja kun on muitakii mitä hankkia.
        Miusta on tosi eläin rääkkäysta ahtaa kultakaloja niille aivan liijan pienen akvaarioon, nuo kultakalat kasvaa kuitenkii reilusti yli 20cm pitkäksi ja jos joutuvat elämään liijan pienessä akvaariossa niin kääpiöityvät mikä ei ole hyvä asia.


    • kettu KUNKKU

      behave ..

      Mielenkiintoista mutta aikas tyhjää keskustelua asian tiimoilta.

      Markku Varjon Akvaariokalat kirjasta käy yksiselitteisesti selville miten ja minkälaisissa olosuhteissa koti akvaariossa kultakalaa tulisi hoitaa.

      Hitaasti virtaava tilava akvaario jossa hiekka- ja hieno sorapohja 2mm raekokoluokkaa (suurempikin jokikivikko käy). Kovalehtisiä kasveja (jos tarvetta) jotka yleensä kutienkin tongitaan irti pohjahiekasta ellei niitä istuteta huolella.
      Mieluiten laji akvaario. Eloisa, sävyisä parvikala joka voi kasvaa jopa yli 30cm pitkäksi (ympärys mitta niska/vatsa seudulta saattaa olla vastaava !! varsinkin naarailla).
      Ruokinta useita kertoja päivässä kalan sisäelinten takia joka tuottaa samaan tahtiin ulostetta kun kala saa syötyä. Suodatuksen tulee olla kolminkertainen normaaliin seura akvaario massatilavuuteen verrattuna jotta vesi pysyisi mahdollisimman puhtaana nitraatista ja etenkin nitriitistä.
      MInimissään hitaille huntupyrstöparvelle (6kpl) akvaarion tilavuus 300l. Komeetta muoto vaatii akvaarion pituutta parisen metriä nopeana uimarina joten akvarion tilavuudeksi tulee väkisinkin minimissään 500l.

      ps. en käytä tikkukirjaimia huutamiseen, sen teen äänihuulillani tai sadattelevalla kirjoitus tyylilläni ;)

      Lisäksi Markku Varjo on lisännyt kultakalan luonnehdintaan vastaavan kirjoituksen;
      Koska kultakala kasvaa suureksi, se ei sovi pieneen akvaarioon eikä varsinkaan pieneen "kultakalamaljaan". Pieni tila ja huono happi tilanne ja jatkuvat suuret veden vaihdot aiheuttavat kultakalallekin stressi tilanteita.
      Vaikka kultakala onkin sävyisä, se ei sovi tavalliseen seura akvaarioon, sillä se tonkii jatkuvasti pohjaa jolloin kuollut liete nousee ja sekoittuu veteen jota eivät herkimmät tropiikin kalat kestä lainkaan.
      Monet kalat puolestaan vahingoittavat kultakalan eviä ja syövät kultakalan suomuston pinnalle erittämää limaa, särkikala lajien tapaan.
      Kultakalat elävät hyvin pitkä ikäisiki oikeassa hoidossa, jopa yli 30 vuotiaiksi oikein hoidettuna.

      Ennätys ikä on yli 40 vuotta ja ennätys koko .. http://kuvablogi.com/nayta/29877/ .. monikaan ei jää pienemmäksi jos se vain saa kasvaa tarpeeksi suuressa akvaariossa, kitukasvattaminen ei ole suotavaa, kalallekaan.

      • pitipiti

        että oon nähny ton kuvan noin 70 kertaa mutten ikinä toista kuvaa jossa olis ton kokoluokalan kultakala saatika sen ikänen.


        Mites kun tämä Varjo sanoo että 300litraa (tai enemmän) huntupyrstöiselle parvelle, ja näillä palstoilla tuntuu olevan se 600 nippanappa teiän mielestä?

        Minä kun luulin että se oli hyvinkin arvostettu kalatietoudessaan. Oliko se nyt sitten väärässä?


        Ja akvaristi,

        Varo ettei roisku näppäimistölle kun vauhkoat suu vaahdossa.

        Piti piti.


      • Akvaristi 84
        pitipiti kirjoitti:

        että oon nähny ton kuvan noin 70 kertaa mutten ikinä toista kuvaa jossa olis ton kokoluokalan kultakala saatika sen ikänen.


        Mites kun tämä Varjo sanoo että 300litraa (tai enemmän) huntupyrstöiselle parvelle, ja näillä palstoilla tuntuu olevan se 600 nippanappa teiän mielestä?

        Minä kun luulin että se oli hyvinkin arvostettu kalatietoudessaan. Oliko se nyt sitten väärässä?


        Ja akvaristi,

        Varo ettei roisku näppäimistölle kun vauhkoat suu vaahdossa.

        Piti piti.

        No eipä oo vielä roiskunu mitään näppäimistölle, vituttaa vaan tommoset kalan rääkkääjät,
        Jos ei ole kiinnostusta hankkia kunnolla tietoa akvaarion pidosta niin sillon ei akvaariota pidä myöskään ottaa. >:(


      • fish KING
        pitipiti kirjoitti:

        että oon nähny ton kuvan noin 70 kertaa mutten ikinä toista kuvaa jossa olis ton kokoluokalan kultakala saatika sen ikänen.


        Mites kun tämä Varjo sanoo että 300litraa (tai enemmän) huntupyrstöiselle parvelle, ja näillä palstoilla tuntuu olevan se 600 nippanappa teiän mielestä?

        Minä kun luulin että se oli hyvinkin arvostettu kalatietoudessaan. Oliko se nyt sitten väärässä?


        Ja akvaristi,

        Varo ettei roisku näppäimistölle kun vauhkoat suu vaahdossa.

        Piti piti.

        Mitä suurempi sen parempi, kysäses Järveltä itseltään, AWn kautta saat maili osotteen käsiis :)
        Sieltä on lähtöisin määre, 100l/kultakala = minimi parvi = 6kpl kultakaloja = 600l akvaario tilavuutta.


      • kulta KUNKKU
        Akvaristi 84 kirjoitti:

        No eipä oo vielä roiskunu mitään näppäimistölle, vituttaa vaan tommoset kalan rääkkääjät,
        Jos ei ole kiinnostusta hankkia kunnolla tietoa akvaarion pidosta niin sillon ei akvaariota pidä myöskään ottaa. >:(

        NIIN SAMAA MIELTÄ .. SUU VAAHDOSSA


      • kultsiskuu
        fish KING kirjoitti:

        Mitä suurempi sen parempi, kysäses Järveltä itseltään, AWn kautta saat maili osotteen käsiis :)
        Sieltä on lähtöisin määre, 100l/kultakala = minimi parvi = 6kpl kultakaloja = 600l akvaario tilavuutta.

        Kultakalalla ei ole parviminimiä. Pärjää yksinkin, mutta viihtyy parhaiten kavereiden kanssa.


      • Akvaristi84
        kulta KUNKKU kirjoitti:

        NIIN SAMAA MIELTÄ .. SUU VAAHDOSSA

        Taitaa siula itellä olla suu vaahdossa, vitun mulkero.>:(


      • fish KING
        Akvaristi84 kirjoitti:

        Taitaa siula itellä olla suu vaahdossa, vitun mulkero.>:(

        ... TARKOITIN ETTÄ OLEN SAMAA MIELTÄ SINUN MIELIPITEESI KANSSA MUTTA EMPÄ TAIDA OLLA ENÄÄ, TULI SUSTAKIN ESIIN UUSIA ULOTTUVUUKSIA, MUTUN VILKERO


      • fish KING

      • kultsiskuu

      • kultsiskuu
        kultsiskuu kirjoitti:

        Ei faunattaen juttuihin kannata luottaa, pelkkiä myyntikikkoja.. Yrittänyt myydä mun hiirille niille vaarallisia tuotteita, lehtikaloja palettikaloina ja muuta mukavaa.. Oikeaa tieto löytyy tuolta:
        http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=44&t=166709
        siinä onkin sopivasti kysymys kultakalojen parvielämästä, johon on vastannut kunnon kultakalaharrastaja.

        Mullakin on kultakaloja, isokin parvi, mutta jotkut yksilöt eivät edes siedä toisiaan, voin kokemuksesta kertoa.


      • Tulipyrstö0
        kultsiskuu kirjoitti:

        Ei faunattaen juttuihin kannata luottaa, pelkkiä myyntikikkoja.. Yrittänyt myydä mun hiirille niille vaarallisia tuotteita, lehtikaloja palettikaloina ja muuta mukavaa.. Oikeaa tieto löytyy tuolta:
        http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=44&t=166709
        siinä onkin sopivasti kysymys kultakalojen parvielämästä, johon on vastannut kunnon kultakalaharrastaja.

        Jos luotat sokeasti aqua-webn juttuihin, voit saada akvaarioosi kaaoksen.
        Jos tavoite on seuraavan tekstin mukainen "Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.", eli tällainen ajatusmailman omaavalla kirjoittaja on päämääränä vain vastata jotain kunhan vastaa, tietämyksestä viis. KO nimimerkin teksteistä näkee hyvin, ettei kirjoittaja tiedä akvaariosta kovinkaan paljon.
        Ja joku joppe, joka on kaikesta erimieltä ja vastailee töykeästi, eikä sosiaalinen keskustelu kuulu hänen sivistykseensä.
        On siellä asiantunteviakin henkilöitä kuten MHS, substral, Deicide, Sami Salonen ja Kaizu ym.
        Jos ohjeita mitä siellä jaetaan on luokkaa, että akvaariota ei tarvi kypsyttää tai sisäsuodattimen vaahtomuovipatruunoita ei saa pestä kunnolla kun siellä on jotain bakuja?? Tässä vain muutama esimerkki a-w vastauksista.
        Mitä tulee Faunattareen, ne tiedot mitä on netissä on yhden ainoa oikean Faunattaren päivittämiä ja hyvin luotettavia, tietysti jokaiselle sattuu virheitä, mutta Faunatar varmasti korjaa virheen kun ilmoitat siitä. Faunatar, mistä sait palvelua ei ole mitään muuta yhteistä kuin nimi, jokaisella Faunattarella on oma kauppiaansa jotka toimivat itsenäisesti vain brändi on yhteinen (valitettavasti Faunatar ei valvo nimensä takana tapahtuvaa toimintaa). HUOM! Faunatar, jos olen väärässä voitteko oikaista?


      • niinps
        Tulipyrstö0 kirjoitti:

        Jos luotat sokeasti aqua-webn juttuihin, voit saada akvaarioosi kaaoksen.
        Jos tavoite on seuraavan tekstin mukainen "Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.", eli tällainen ajatusmailman omaavalla kirjoittaja on päämääränä vain vastata jotain kunhan vastaa, tietämyksestä viis. KO nimimerkin teksteistä näkee hyvin, ettei kirjoittaja tiedä akvaariosta kovinkaan paljon.
        Ja joku joppe, joka on kaikesta erimieltä ja vastailee töykeästi, eikä sosiaalinen keskustelu kuulu hänen sivistykseensä.
        On siellä asiantunteviakin henkilöitä kuten MHS, substral, Deicide, Sami Salonen ja Kaizu ym.
        Jos ohjeita mitä siellä jaetaan on luokkaa, että akvaariota ei tarvi kypsyttää tai sisäsuodattimen vaahtomuovipatruunoita ei saa pestä kunnolla kun siellä on jotain bakuja?? Tässä vain muutama esimerkki a-w vastauksista.
        Mitä tulee Faunattareen, ne tiedot mitä on netissä on yhden ainoa oikean Faunattaren päivittämiä ja hyvin luotettavia, tietysti jokaiselle sattuu virheitä, mutta Faunatar varmasti korjaa virheen kun ilmoitat siitä. Faunatar, mistä sait palvelua ei ole mitään muuta yhteistä kuin nimi, jokaisella Faunattarella on oma kauppiaansa jotka toimivat itsenäisesti vain brändi on yhteinen (valitettavasti Faunatar ei valvo nimensä takana tapahtuvaa toimintaa). HUOM! Faunatar, jos olen väärässä voitteko oikaista?

        en luottaisi firmaan joka ei valvo nimensä takana tapahtuvaa toimintaa.


      • fish KING
        kultsiskuu kirjoitti:

        Ei faunattaen juttuihin kannata luottaa, pelkkiä myyntikikkoja.. Yrittänyt myydä mun hiirille niille vaarallisia tuotteita, lehtikaloja palettikaloina ja muuta mukavaa.. Oikeaa tieto löytyy tuolta:
        http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=44&t=166709
        siinä onkin sopivasti kysymys kultakalojen parvielämästä, johon on vastannut kunnon kultakalaharrastaja.

        NOI KUITENKIN ON LAATINUT YKSI MAAMME PARHAISTA AKVARISTEISTA, SE MITÄ FAUNA MYY JA MILLÄ KRITEEREILLÄ ONKIN TOINEN JUTTU

        Taisinkin ilmaista että tuo ei ole kaikkein vakuuttavin saitti varmentaa asian kantaa mutta samaa saat lukea muualtakin.


      • fish KING
        kultsiskuu kirjoitti:

        Mullakin on kultakaloja, isokin parvi, mutta jotkut yksilöt eivät edes siedä toisiaan, voin kokemuksesta kertoa.

        Mitähän lajeja... jos saan kysyä ??


      • fish KING
        niinps kirjoitti:

        en luottaisi firmaan joka ei valvo nimensä takana tapahtuvaa toimintaa.

        He päivittävät asia virheitä aktiivisesti netissä mutta liikkeiden henkilökunnan tietotaito kritiikistä tulee asiakkaan ilmoittaa ko. ketjun johto portaalle tai itse liikkeeseen, turha täällä on itkeskellä koettua vääryyttä jos kuitenkin on tiennyt tulleensa väärin kohdelluksi jne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe