1.v2kk ja vain kaksi sanaa!

huolestunut mutsi

Meidän poika on 1v 2kk ja höpisee kyllä ja paljon mutta vain kaksi järkevää selkeää sanaa!
Muilla meidän muksuilla on ollut jo tässä vaiheessa kymmeniä sanoja!
Pitäisikö huolestua?

11

1344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Jos tulee kaksi järkevää sanaa niin se on enemmän kuin monella muulla saman ikäisellä. Paljon muuta en viitsi tähän kommentoida sillä tuo kertoo jo kaikien. Erityisesti jos on liikkuva, motoorisesti kehittynyt lapsi puheenkehitys voi monesti tulla myöhemmin.

    • ...

      jossa 1v8kk ei puhu. Sieltä saat vastauksen huoleesi.

    • fgvfzdg

      meidän taapero alkoi "hiljaisuuden" jälkeen puhumaan yhtäkkiä 1v 11 kk ja nyt tulee 4 sanan lauseitakin.

    • sentään.

      Meillä 2,5vuotias poika, ja nyt vasta ruvennut puhumaan ja sanat ei siltikään ole kovinkaan ymmärrettäviä. Toki on jo kerran pari tullut neljän sananlauseita. Ensimmäisen ymmärrettävän sanan taisi sanoa, 2v 1kk ikäsenä. Kyllä se sieltä se puhe löytyy.

      • äitinen

        vielä pidä huoelstua. Meillä nyt 1v3kk vanha tyttö, eikä tule ainuttakaan sanaa. Lörpöttelee kyllä niitä näitä, mutta selkeitä sanoja ei tule. Itse tietysti olin vielä tuossa kk sitten hieman ihmeissäni, koska meillä useampi lapsi, ja muut jo tässä iässä selkeästi osaneet useitakin sanoja.

        Neuovlassa otin ihan ohimennen asian puheeksi, ja siellä sanottiin että tilanne ei mitenkään erikoinen, sanoja voi odotella kuulemma ihan huoletta 1½ vuoden ikään. Ja vieläpä kun lapsi selkeästi kuulee ja ymmärtää puhetta, niin syytä huoleen ei vielä hetkeen ole. Jospa meilläkin pian muutama sana rupeaisi tulemaan:)


      • ...
        äitinen kirjoitti:

        vielä pidä huoelstua. Meillä nyt 1v3kk vanha tyttö, eikä tule ainuttakaan sanaa. Lörpöttelee kyllä niitä näitä, mutta selkeitä sanoja ei tule. Itse tietysti olin vielä tuossa kk sitten hieman ihmeissäni, koska meillä useampi lapsi, ja muut jo tässä iässä selkeästi osaneet useitakin sanoja.

        Neuovlassa otin ihan ohimennen asian puheeksi, ja siellä sanottiin että tilanne ei mitenkään erikoinen, sanoja voi odotella kuulemma ihan huoletta 1½ vuoden ikään. Ja vieläpä kun lapsi selkeästi kuulee ja ymmärtää puhetta, niin syytä huoleen ei vielä hetkeen ole. Jospa meilläkin pian muutama sana rupeaisi tulemaan:)

        Jätkä täytti just puolitoistavuotta, eikä yhtään sanaa! Mutta en ole huolissani, koska se ymmärtää puhetta jo hyvin ja puhuu omaa kieltään koko ajan :D


    • -.............

      mulla on kans 1v ja 2kk lapsi. Hän alkoi kävelemään jo 9kk iässä. hän on motorisesti lahjakas ja tasapaino on hyvä. mutta hän ei sano kuin sanan kakka. ja ei edes tarkoita sillä itse kakkaa. ymmärtää kyllä puhetta. noh, jos se 7 ikävuoteen mennessä oppii puhumaan niin olen tyytyväinen..

    • Bibicoe

      Meillä puolitoistavuotias tyttö, jolla ei yhtään sanaa, ei edes "omia sanoja" tai lörpöttelyä, jokeltaa yhä kuin pikkuvauvat ja kiljahtelee kovaäänisesti kun haluaa jotakin.

      Ymmärtää kuitenkin puhetta hyvin, pitkiä ja vaikeitakin lauseita, erottaa sanoja toisistaan (pallo, koira, tuoli jne.) osaa pyydettäessä sytyttää valot, kiivetä sohvalle, pukea itse päälle jne.

      Lastenlääkäri ei nähnyt tässä mitään tutkimisen arvoista. Kehotti ottamaan asian puheeksi uudelleen n. vuoden päästä jos mitään muutosta ei ole tapahtunut.

    • viidenäiti

      Ihan normaalia.

      • Tinfidss

        Lapsen puheen kehityksen kannalta on tärkeää lukea sen kanssa kaiken maailman sanakirjoja. Niitä löytyy vaikka mistä. Kirjakaupat,anttilat,cittarit ja jne . Tuollakin on kanssa jotain sanakirjoja.
        http://www.lastenkirjat.com/tuotteet.html?id=5/


      • tosiasiassa.
        Tinfidss kirjoitti:

        Lapsen puheen kehityksen kannalta on tärkeää lukea sen kanssa kaiken maailman sanakirjoja. Niitä löytyy vaikka mistä. Kirjakaupat,anttilat,cittarit ja jne . Tuollakin on kanssa jotain sanakirjoja.
        http://www.lastenkirjat.com/tuotteet.html?id=5/

        Jos lapsen sanavarasto on kaksivuotiaana alle 10 sanaa, on syytä tarkempiin tutkimuksiin/seurantaan. Sanoo meidän kaupungin neuvola/puheterapeutti.
        Keskimäärin pojat puhuvat 1v 10 kk iässä noin 50 sanaa, tytöt ylittävät 50:n sanan rajapyykin muutamaa kuukautta aikaisemmin. Näin sanovat tilastot ja tutkimukset.

        Tämä ihan sen takia, että kaikille ei sitten tulekaan sitä pyrähdystä puheen tuottamisessa, ja on tarvetta tukitoimille, tukiviittomille pictogrammeille ym. Diagnooseja on monia. ja vaikkei mihinkään diagnoosiin ole syytä ei lisätuesta ainakaan ole mitään haittaa yhdellekään lapselle.
        Suurimmalle osalle se puheen tuottamisen pyrähdys tulee kuitenkin itsestään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      334
      3290
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2043
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1632
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1467
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1346
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1084
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1081
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      83
      1033
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      148
      902
    Aihe