Dementiaa tai jotain muuta

Tytär74

64-vuotias äitini on noin vuoden sisällä muuttunut paljon ja vuosi sitten hän jäi myös eläkkeelle. Hän on aivan erilainen minulle ja siskolleni, joka asuu samalla paikkakunnalla hänen kanssaan. Minulle hän on ns. normaalimpi. Jo yli vuoden olemme saaneet kuulla, että hänen asuntoonsa yritetään jatkuvasti murtautua, ovea käydään rynkyttämässä öisin ja hiekkaa/soraa heitetään johonkin ränniin. Ovea käydään rynkyttämässä sekä pääovella että sivuovella. Hän ei suostunut asentamaan kameraa, joka olisi paljastunut mahdollisen häirikön. Nyt hän on asentanut pääoven sisäpuolelle sellaisen lukon, jonka saa auki vain avaimella (!!!) siltä varalta, että joku rikkoisi oven lasin ja yrittäisi sitä kautta aukaista oven... hohhoijaa! Onkohan noin vaarallinen lukkosysteemi edes laillinen? Jatkuvasti hän on myös epäillyt, että sisareni käy hänen asunnossaan hänen poissaollessaan ja oli hän kerran epäillyt sitäkin, että minä (asun 200 km:n päässä) olisin käynyt ilmoittamatta hänen asunnossaan. Epäilyt johtuvat siitä, että paikat/tavarat ovat sekaisin, kun hän tulee kotiinsa. Äidilläni on diabetes ja siihen tablettilääkitys. Ei kai nyt sentään nuo kaikki oireet selity diabeteksella? Lisäksi äitini unohtelee paljon asioita saman puhelunkin aikana ja hänelle täytyy usein jankata asioita, koska ne eivät muuten tunnu menevän perille. Aivan kuin hän ei ymmärtäisi. Jos kysymys olisi dementiasta, niin sopivatko nuo oireet moneen eri dementiaan?

Olin vasta yhteydessä muistihoitajaan, mutta pelottaa ottaa seuraava askel eteenpäin.

89

10364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinpäs,,

      ja sassiin, vaikuttais alkavalta Alzheimerilta, muihinkin sairauksiin oireet kyllä sopivat.
      Muistihoitajakin jo hyvä alku.

    • kokemusta on...

      Nuo harhat pelkästään ei välttämättä ole oire alkavasta dementiasta, vaikkakin selkeä persoonallisuuden muutos voisi sitä ollakin.
      Kerroppa vähän tarkemmin, miten muisti pätkii.
      Muistitesti vois olla heti paikallaan.
      Jos äidillesi joskus tehdään diagnoosi tai epäily jostain demendiasta, pyydä lääkäreitä tekemään likvor-testi.
      Tämä testi vasta varmistaa mistä on kysymys.

      • Tytär74

        äitini saattaa saman puhelun aikana kysyä 3 kertaa samaa asiaa. Hänelle joutuu myös usein jankkaamaan asioita, koska ne eivät tunnu muuten menevän perille. Hänen kanssaan on lähes mahdotonta keskustella, koska hän ei keskustele, vaan pommittaa kysymyksillä koko ajan, uuvuksiin asti. Vaikka olen joskus sanonut hänelle, että ei kyselisi niin paljon, vaan kertoisi mieluummin jotain, niin hän ei muutu. En ole kyllä enää pitkään aikaan edes sanonut tuosta asiasta mitään.

        Toissa kesänä kävi yhtäkkiä sellainen juttu, että hän ei heti tunnistanut minua kasvoista! Se oli järkyttävä hetki. Tosin olin juuri tullut käymään hänen luonaan pitkästä aikaa, olin selin häneen ulkona ja ehkä kampauksenikin oli erilainen. Haluan yrittää ajatella, että se johtui jostain tuollaisesta asiasta.


      • Lääkärille mars
        Tytär74 kirjoitti:

        äitini saattaa saman puhelun aikana kysyä 3 kertaa samaa asiaa. Hänelle joutuu myös usein jankkaamaan asioita, koska ne eivät tunnu muuten menevän perille. Hänen kanssaan on lähes mahdotonta keskustella, koska hän ei keskustele, vaan pommittaa kysymyksillä koko ajan, uuvuksiin asti. Vaikka olen joskus sanonut hänelle, että ei kyselisi niin paljon, vaan kertoisi mieluummin jotain, niin hän ei muutu. En ole kyllä enää pitkään aikaan edes sanonut tuosta asiasta mitään.

        Toissa kesänä kävi yhtäkkiä sellainen juttu, että hän ei heti tunnistanut minua kasvoista! Se oli järkyttävä hetki. Tosin olin juuri tullut käymään hänen luonaan pitkästä aikaa, olin selin häneen ulkona ja ehkä kampauksenikin oli erilainen. Haluan yrittää ajatella, että se johtui jostain tuollaisesta asiasta.

        Sopii täysin Alzheimeriin nuo oireet, muistioireet, sekä käyttäytymisen muutokset. Mutta, myös muusta asiasta voivat oireet johtua, esimerkiksi aivokasvaimesta. Siksi on äärimmäisen tärkeää että asiaa aletaan tutkimaan välittömästi, eikä odoteta että tilanne "parantuisi", koska tällaisissa ongelmissa tilanteet eivät yleensä parane, eikä tällaiset selkeät käytös- ja muistihäiriöt johdu mistään eläkkeelle jäämisen aiheuttamasta masennuksesta.

        Yleensä tuollaiset oireet tulevat hiljalleen ja ne voivat peittyä esimerkiksi potilaan omalla käytöksellä, kun potilas itse huomaa että on muuttunut, mutta sairaus voi edetä nopeastikin, tai vastaavasti aiheuttaa nopeasti helposti huomattavia muutoksia, vaikka sairaus ei itsessään kovin nopeasti etenisi. Mutta, jos muutokset ovat olleet nopeita, niin silloin syynä voi olla myös esimerkiksi se kasvain ja siksi koskaan tällaisia asioita ei saa jättää tutkimatta vaikka oireet voisivat tuntua lieviltäkin ja tutkiminen "turhalta yhteiskunnan rahojen ja lääkärien ajan haaskaamiselta". Muista että lääkärit ovat sinua varten, et sinä lääkäreitä varten.


    • meilläkin...

      kyllä alzheimeriin tosi hyvin, aika tyypillistä on tuo käyttäytyminen. Yleensä he itse vaan kieltävät ja sanovat, ettei heissä mitään vikaa ole ja oppivat jopa peittämään sairauden. Välillä voivat olla lähes normaaleja. Siksi alussa on jopa vaikea uskoa, että jokin olisi vialla. Lääkäriin kannattaa varata aika äidille ja mennä tietysti itse mukaan.

      • bikerbitch-65

        lekuriin ja tutkimuksiin,jos esim alzheimer...jarrulääkkeet tärkeitä aloittaa...hänhän nuori vielä


      • Tytär74
        bikerbitch-65 kirjoitti:

        lekuriin ja tutkimuksiin,jos esim alzheimer...jarrulääkkeet tärkeitä aloittaa...hänhän nuori vielä

        käyty, jos asia olisi helppo. Jos vain äitimme saa edes tietää, että olemme olleet yhteydessä muistihoitajaan, hän saa todennäköisesti jonkin sortin hysteerisen kohtauksen. Näitä kohtauksia ja suuttumisia olemme saaneet todistaa runsaasti koko ikämme. Hän on helposti tulistuva ja pitkävihainen luonne. Kauheata todeta, mutta helpompaa olisi vain antaa tilanteen kehittyä, koska siinä säästäisi itseä. Sen jälkeen, kun alamme tosi toimiin, äitimme haluaa todennäköisesti katkaista välit meihin kokonaan.

        Tiedän kyllä, että mitä aikaisemmin lääkitys aloitetaan, sen parempia tuloksia saadaan ja taudin kehitys hidastuu. Siskoni, joka asuu samalla paikkakunnalla äitini kanssa, on jo valmiiksi ilmoittanut, ettei ala omaishoitajaksi. Hän on muutama vuosi sitten eronnut psykoottisesta miehestään, jota joutui hoitamaan ja sietämään monta vuotta. Tavallaan hänellä on siis mitta täynnä. Äidilläni ja siskollani on aina olleet huonot välit. Minä taas tosiaan asun n. 200 km:n päässä heistä ja näemme toisiamme 3-4 krt vuodessa.


      • bikerbitch-65
        Tytär74 kirjoitti:

        käyty, jos asia olisi helppo. Jos vain äitimme saa edes tietää, että olemme olleet yhteydessä muistihoitajaan, hän saa todennäköisesti jonkin sortin hysteerisen kohtauksen. Näitä kohtauksia ja suuttumisia olemme saaneet todistaa runsaasti koko ikämme. Hän on helposti tulistuva ja pitkävihainen luonne. Kauheata todeta, mutta helpompaa olisi vain antaa tilanteen kehittyä, koska siinä säästäisi itseä. Sen jälkeen, kun alamme tosi toimiin, äitimme haluaa todennäköisesti katkaista välit meihin kokonaan.

        Tiedän kyllä, että mitä aikaisemmin lääkitys aloitetaan, sen parempia tuloksia saadaan ja taudin kehitys hidastuu. Siskoni, joka asuu samalla paikkakunnalla äitini kanssa, on jo valmiiksi ilmoittanut, ettei ala omaishoitajaksi. Hän on muutama vuosi sitten eronnut psykoottisesta miehestään, jota joutui hoitamaan ja sietämään monta vuotta. Tavallaan hänellä on siis mitta täynnä. Äidilläni ja siskollani on aina olleet huonot välit. Minä taas tosiaan asun n. 200 km:n päässä heistä ja näemme toisiamme 3-4 krt vuodessa.

        asia on noin vaikea,ja käytös jo noin poikkeava,niin siinä pitää kyllä jo muut ottaa asiat hoitaakseen.Täällä kaakossa ainakin lekuri ja muistihoitajat ja jopa sosiaalihoitajat tulee apuun jos on näin vaikeata jo,minusta tuntuu ettei äitisi enää edes ymmmärrä kuinka vakavasta asiasta on kyse..Ilmoitatte asian eteenpäin,kerrotte minkälainen äitinne ollut,nyrkki pöytään jos ei muu auta...jos välit katkeaa ja äitillänne sattuu olemaan joku muistisairaus,niin tiedät että välit paranee kun äitinne olo paranee oikealla hoidolla ja lääkityksellä...rohkeasti vaan asiat eteenpäin,lekuri ja muistihoitaja tomimaan...siirtykää itse takaviistoon...ei kenenkään ole pakko ruveta omaishoitajaksi tässä maassa,kyllä auttajia löytyy...


      • meilläkin...
        Tytär74 kirjoitti:

        käyty, jos asia olisi helppo. Jos vain äitimme saa edes tietää, että olemme olleet yhteydessä muistihoitajaan, hän saa todennäköisesti jonkin sortin hysteerisen kohtauksen. Näitä kohtauksia ja suuttumisia olemme saaneet todistaa runsaasti koko ikämme. Hän on helposti tulistuva ja pitkävihainen luonne. Kauheata todeta, mutta helpompaa olisi vain antaa tilanteen kehittyä, koska siinä säästäisi itseä. Sen jälkeen, kun alamme tosi toimiin, äitimme haluaa todennäköisesti katkaista välit meihin kokonaan.

        Tiedän kyllä, että mitä aikaisemmin lääkitys aloitetaan, sen parempia tuloksia saadaan ja taudin kehitys hidastuu. Siskoni, joka asuu samalla paikkakunnalla äitini kanssa, on jo valmiiksi ilmoittanut, ettei ala omaishoitajaksi. Hän on muutama vuosi sitten eronnut psykoottisesta miehestään, jota joutui hoitamaan ja sietämään monta vuotta. Tavallaan hänellä on siis mitta täynnä. Äidilläni ja siskollani on aina olleet huonot välit. Minä taas tosiaan asun n. 200 km:n päässä heistä ja näemme toisiamme 3-4 krt vuodessa.

        olen kuin "bikerbitc". Minä(mies) ja veljeni otimme yhteyttä muistihoitajaan, joka kävi äitimme luona ensin kotona ja varasi sen jälkeen ajan lääkärille. Isämme, joka siis asuu äiditimme kanssa vei hänet sitten lääkäriin. Ongelmana onkin meillä, että äitimme ei suostu ottamaan kaikkia lääkärin määräämiä lääkkeitä.

        Minulle ja veljelleni satelee vuorottain, kaikenlaisia syytöksiä, milloin on varastettu tavaroita, milloin on pengottu heidän autotallissa tai varastossa. Hän saattaa soittaa ja haukkua puhelimessa jostakin, isällämme on kaikista raskainta, koska hänelle satelee syytöksiä päivittäin, milloin mistäkin.
        Koska asumme samalla paikkakunnalla, käymme heitä tapaamassa viikottain, äitimme saattaa olla aivan normaali, vaikka edellisenä päivänä on haukkunut meidät "pystyyn" :)

        Välien kylmenemistä tai riitaa siis ei kannata pelätä, ne tulevat vaihtelemaan joka tapauksessa, jos kysessä alz-sairaus.


      • Tytär74
        meilläkin... kirjoitti:

        olen kuin "bikerbitc". Minä(mies) ja veljeni otimme yhteyttä muistihoitajaan, joka kävi äitimme luona ensin kotona ja varasi sen jälkeen ajan lääkärille. Isämme, joka siis asuu äiditimme kanssa vei hänet sitten lääkäriin. Ongelmana onkin meillä, että äitimme ei suostu ottamaan kaikkia lääkärin määräämiä lääkkeitä.

        Minulle ja veljelleni satelee vuorottain, kaikenlaisia syytöksiä, milloin on varastettu tavaroita, milloin on pengottu heidän autotallissa tai varastossa. Hän saattaa soittaa ja haukkua puhelimessa jostakin, isällämme on kaikista raskainta, koska hänelle satelee syytöksiä päivittäin, milloin mistäkin.
        Koska asumme samalla paikkakunnalla, käymme heitä tapaamassa viikottain, äitimme saattaa olla aivan normaali, vaikka edellisenä päivänä on haukkunut meidät "pystyyn" :)

        Välien kylmenemistä tai riitaa siis ei kannata pelätä, ne tulevat vaihtelemaan joka tapauksessa, jos kysessä alz-sairaus.

        onko meillä itse asiassa ollut aina tällaista äitini kanssa. Sen vuoksi en nytkään hötkyilisi avunsaannin kanssa. Hän on siis aina ollut hankala ihminen ja sen ovat tienneet kaikki sukulaisetkin. Mutta aikaisemmin hän ei siis ole pelännyt varkaita/asuntoon tunkeutujia tms. Huomaan, että yritän vakuuttaa itselleni, ettei meidän tarvitsisi vielä hakea apua, koska en millään jaksaisi aloittaa prosessia. Sisareni on niin tottunut kaikenmaailman zembaloihin äitini kanssa koko ikänsä, että ei hänkään osaa pitää tätä tilannetta vielä kauhean vakavana. Lisäksi suojelen sisartani sillä, että en nyt heti hälytä muistihoitajaa äidin luo. Äiti nimittäin raivostuisi sisarelleni heti.

        Kiitos tähänastisista kommenteista ja avusta! On mukavaa huomata, että ihmiset ovat kiinnostuneita ja haluavat auttaa:)


      • eräs tytär -71
        meilläkin... kirjoitti:

        olen kuin "bikerbitc". Minä(mies) ja veljeni otimme yhteyttä muistihoitajaan, joka kävi äitimme luona ensin kotona ja varasi sen jälkeen ajan lääkärille. Isämme, joka siis asuu äiditimme kanssa vei hänet sitten lääkäriin. Ongelmana onkin meillä, että äitimme ei suostu ottamaan kaikkia lääkärin määräämiä lääkkeitä.

        Minulle ja veljelleni satelee vuorottain, kaikenlaisia syytöksiä, milloin on varastettu tavaroita, milloin on pengottu heidän autotallissa tai varastossa. Hän saattaa soittaa ja haukkua puhelimessa jostakin, isällämme on kaikista raskainta, koska hänelle satelee syytöksiä päivittäin, milloin mistäkin.
        Koska asumme samalla paikkakunnalla, käymme heitä tapaamassa viikottain, äitimme saattaa olla aivan normaali, vaikka edellisenä päivänä on haukkunut meidät "pystyyn" :)

        Välien kylmenemistä tai riitaa siis ei kannata pelätä, ne tulevat vaihtelemaan joka tapauksessa, jos kysessä alz-sairaus.

        Prosessi vain käyntiin pikaisesti, kehotan minäkin. Oireista päätellen ei enää ihan alkava dementia. Jos ja kun tarvetta ilmenee, on kotisairaanhoito yms. apuna. (Siitä huolimatta omaisille kyllä jää ihan tarpeeksi huolehdittavaa!)


      • kokemusta on
        eräs tytär -71 kirjoitti:

        Prosessi vain käyntiin pikaisesti, kehotan minäkin. Oireista päätellen ei enää ihan alkava dementia. Jos ja kun tarvetta ilmenee, on kotisairaanhoito yms. apuna. (Siitä huolimatta omaisille kyllä jää ihan tarpeeksi huolehdittavaa!)

        Eipä tehdä liian hätäistä diagnoosia, sillä sen tekeminen voi olla mutkikas juttu.
        Lähiomaisellani ollut muistin kanssa häikkää useamman vuoden ajan. Olin itse aivan varma, että kyse
        on "jonkinsortin" dementiasta. Viime vuoden aikana muisti heikkeni aivan dramaattisesti. Tehtiin loppukesästä neuropsykologinen tutkimus ja pään magneettikuvaus. Nämä tutkimukset ja minun kertoma tukivat niin paljon toisiaan, että tehtiin virallinen diagnoosi, (siis ei epäily) joka oli otsalohkodementia. Lääkäri soitti mulle henkilökohtaisesti tehdyn diagnoosin ja kertoi että sairaus etenee nyt vauhdilla ja esim. puheentuotto alkaa heiketä puolen vuoden kuluessa.
        Sen jälkeen haluttiin tehdä vielä likvor-koe, koska sillä varmistetaan, onko seassa myös alzheimeria ,koska puhdas otsalohkodementia on aika harvinainen.
        Vuodenvaihteessa saatiin tästä tulokset ja vastaus oli se että ei ole viitettä dementoivasta sairaudesta. Mainittiin myös että likvor- näytteissä ei siis muistiongelmaa selittävää. Diagnostinen jatkopohdinta vielä tarpeen.
        Että se siitä diagnoosista!!!
        Nyt tutkitaan seuraavaksi aivojen verenkiertoa, ilmeisesti vastauksia tästä tulee pian.
        Eli yhteenvetona: Viime vuodesta ei ole tallentunut muistiin oikeastaan yhtään mitään - VAIKKAKAAN EI OLE DEMENTIAA


      • bikerbitch-65
        kokemusta on kirjoitti:

        Eipä tehdä liian hätäistä diagnoosia, sillä sen tekeminen voi olla mutkikas juttu.
        Lähiomaisellani ollut muistin kanssa häikkää useamman vuoden ajan. Olin itse aivan varma, että kyse
        on "jonkinsortin" dementiasta. Viime vuoden aikana muisti heikkeni aivan dramaattisesti. Tehtiin loppukesästä neuropsykologinen tutkimus ja pään magneettikuvaus. Nämä tutkimukset ja minun kertoma tukivat niin paljon toisiaan, että tehtiin virallinen diagnoosi, (siis ei epäily) joka oli otsalohkodementia. Lääkäri soitti mulle henkilökohtaisesti tehdyn diagnoosin ja kertoi että sairaus etenee nyt vauhdilla ja esim. puheentuotto alkaa heiketä puolen vuoden kuluessa.
        Sen jälkeen haluttiin tehdä vielä likvor-koe, koska sillä varmistetaan, onko seassa myös alzheimeria ,koska puhdas otsalohkodementia on aika harvinainen.
        Vuodenvaihteessa saatiin tästä tulokset ja vastaus oli se että ei ole viitettä dementoivasta sairaudesta. Mainittiin myös että likvor- näytteissä ei siis muistiongelmaa selittävää. Diagnostinen jatkopohdinta vielä tarpeen.
        Että se siitä diagnoosista!!!
        Nyt tutkitaan seuraavaksi aivojen verenkiertoa, ilmeisesti vastauksia tästä tulee pian.
        Eli yhteenvetona: Viime vuodesta ei ole tallentunut muistiin oikeastaan yhtään mitään - VAIKKAKAAN EI OLE DEMENTIAA

        se miten päin asian kääntää,lääkäriin,joka hoitaa asian eteenpäin...silloin saa selvyyttä...oli se sit mikä vaan,miulle ainaksi lääkäri sanoit ,et oli mie hyvä kun älysin heti pyytää apua,kun mieheni sairastui....saa oikean diagnoosin...koskaan ei kannata jäädä vitkuttelemaan,oli sit mikä vaan..jos ongelimia,saa kyllä apua....mut ei kukaan tarjoo,jos ei pyydä


      • meilläkin...
        kokemusta on kirjoitti:

        Eipä tehdä liian hätäistä diagnoosia, sillä sen tekeminen voi olla mutkikas juttu.
        Lähiomaisellani ollut muistin kanssa häikkää useamman vuoden ajan. Olin itse aivan varma, että kyse
        on "jonkinsortin" dementiasta. Viime vuoden aikana muisti heikkeni aivan dramaattisesti. Tehtiin loppukesästä neuropsykologinen tutkimus ja pään magneettikuvaus. Nämä tutkimukset ja minun kertoma tukivat niin paljon toisiaan, että tehtiin virallinen diagnoosi, (siis ei epäily) joka oli otsalohkodementia. Lääkäri soitti mulle henkilökohtaisesti tehdyn diagnoosin ja kertoi että sairaus etenee nyt vauhdilla ja esim. puheentuotto alkaa heiketä puolen vuoden kuluessa.
        Sen jälkeen haluttiin tehdä vielä likvor-koe, koska sillä varmistetaan, onko seassa myös alzheimeria ,koska puhdas otsalohkodementia on aika harvinainen.
        Vuodenvaihteessa saatiin tästä tulokset ja vastaus oli se että ei ole viitettä dementoivasta sairaudesta. Mainittiin myös että likvor- näytteissä ei siis muistiongelmaa selittävää. Diagnostinen jatkopohdinta vielä tarpeen.
        Että se siitä diagnoosista!!!
        Nyt tutkitaan seuraavaksi aivojen verenkiertoa, ilmeisesti vastauksia tästä tulee pian.
        Eli yhteenvetona: Viime vuodesta ei ole tallentunut muistiin oikeastaan yhtään mitään - VAIKKAKAAN EI OLE DEMENTIAA

        tiedoilla, mitä alkup. kirjoittaja on kertonut, on mahdotonta tietää varmasti, mikä sairaus on kyseessä, eikä tässä mitään diagnoosia olla tekemässäkään. Diagnoosit(epäviralliset/viralliset) tekee sitten lääkärit, myöskin ne henkilökohtaisesti tehdyt. Tällä palstalla nyt vain keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia, on sitten alkuperäisen kirjoittajan asia miettiä, onko hänellä samanlaisia kokemuksia äidistään. Hän myös pohtii kannattaako asiaan puuttua ja ottaa yhteyttä lääkäriin ja sen mielipiteen hän on useammalta kirjoittajalta saanutkin.
        Alzheimerin tauti on vaan nyt yleisin dementian muoto, ja sen osuus kaikista
        dementiatapauksista on yli 60 prosenttia.
        Jos muisti on hävinnyt, niin lääkäriin kannattaa mennä, oli sitten dementiaa tai ei, poikkeuksena tietysti, itse aiheutetut muistinmenetykset :)


      • Tytär74
        meilläkin... kirjoitti:

        tiedoilla, mitä alkup. kirjoittaja on kertonut, on mahdotonta tietää varmasti, mikä sairaus on kyseessä, eikä tässä mitään diagnoosia olla tekemässäkään. Diagnoosit(epäviralliset/viralliset) tekee sitten lääkärit, myöskin ne henkilökohtaisesti tehdyt. Tällä palstalla nyt vain keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia, on sitten alkuperäisen kirjoittajan asia miettiä, onko hänellä samanlaisia kokemuksia äidistään. Hän myös pohtii kannattaako asiaan puuttua ja ottaa yhteyttä lääkäriin ja sen mielipiteen hän on useammalta kirjoittajalta saanutkin.
        Alzheimerin tauti on vaan nyt yleisin dementian muoto, ja sen osuus kaikista
        dementiatapauksista on yli 60 prosenttia.
        Jos muisti on hävinnyt, niin lääkäriin kannattaa mennä, oli sitten dementiaa tai ei, poikkeuksena tietysti, itse aiheutetut muistinmenetykset :)

        minulle ja siskolleni. Jos en olisi kuullut siskoltani kuvauksia hänen käyttäytymisestään, en olisi todennäköisesti yhtään huolissaan, koska minä ja mieheni emme ole huomanneet mitään ihmeellistä. Paitsi tietysti sen, että toissa kesänä hän ei hetkellisesti tunnistanut minua. (No se on tietysti kauheaa, mutta ei ole toistunut!) Jopa sen yöllisen häiriköijän minä ja mieheni uskoimme; meistä se oli täysin mahdollista. Mutta nyt nuo puheet häiriköijästä ovat jatkuneet jo niin pitkään, että juttu kuulostaa oudolta.

        Noin vuosi sitten, samoihin aikoihin, kun äitini jäi eläkkeelle, hän lähes lopetti myös soittelun minulle. Sitä ennen (työpaikan laskuun kylläkin!) hän soitteli usein. Se on ollut tosiaan näkyvin muutos minulle; hän soittaa minulle todella harvoin. Mutta senkin voi ymmärtää sillä, että puhelut omaan laskuun tulevat kalliiksi. Tai no... voi ja voi...

        En pahastu ollenkaan siitä, että äidilleni tehdään diagnoosiarvailuja, niitähän minä itsekin teen ja sen vuoksi tänne aloin kirjoittamaankin, että halusin kuulla muiden mielipiteitä ja kokemuksia. Varmasti lääkäri sitten aikanaan tekee oman diagnoosinsa. En kuitenkaan ryhdy mihinkään suin päin, joten saatte ihan rauhassa arvuutella diagnoosia:)


      • Tytär74
        bikerbitch-65 kirjoitti:

        se miten päin asian kääntää,lääkäriin,joka hoitaa asian eteenpäin...silloin saa selvyyttä...oli se sit mikä vaan,miulle ainaksi lääkäri sanoit ,et oli mie hyvä kun älysin heti pyytää apua,kun mieheni sairastui....saa oikean diagnoosin...koskaan ei kannata jäädä vitkuttelemaan,oli sit mikä vaan..jos ongelimia,saa kyllä apua....mut ei kukaan tarjoo,jos ei pyydä

        siinä, että lääkärin tutkimuksiin kannattaisi mennä mahdollisimman nopeasti, mutta se ei varmaankaan ihan heti ole toteutumassa. Minä ja siskoni emme pakota äitiämme tutkimuksiin, ennen kuin jotain todella kauheaa tapahtuu, koska suoraan sanottuna suojelemme itseämme. Äitimme on siis aina ollut hyvin voimakastahtoinen, dominoiva ja hankala ihminen. Siskoni on kyllä jo kehottanut äitiäni menemään itse tutkimuksiin, mutta tiedämme kyllä, ettei hän mene.


      • Tytär74
        Tytär74 kirjoitti:

        minulle ja siskolleni. Jos en olisi kuullut siskoltani kuvauksia hänen käyttäytymisestään, en olisi todennäköisesti yhtään huolissaan, koska minä ja mieheni emme ole huomanneet mitään ihmeellistä. Paitsi tietysti sen, että toissa kesänä hän ei hetkellisesti tunnistanut minua. (No se on tietysti kauheaa, mutta ei ole toistunut!) Jopa sen yöllisen häiriköijän minä ja mieheni uskoimme; meistä se oli täysin mahdollista. Mutta nyt nuo puheet häiriköijästä ovat jatkuneet jo niin pitkään, että juttu kuulostaa oudolta.

        Noin vuosi sitten, samoihin aikoihin, kun äitini jäi eläkkeelle, hän lähes lopetti myös soittelun minulle. Sitä ennen (työpaikan laskuun kylläkin!) hän soitteli usein. Se on ollut tosiaan näkyvin muutos minulle; hän soittaa minulle todella harvoin. Mutta senkin voi ymmärtää sillä, että puhelut omaan laskuun tulevat kalliiksi. Tai no... voi ja voi...

        En pahastu ollenkaan siitä, että äidilleni tehdään diagnoosiarvailuja, niitähän minä itsekin teen ja sen vuoksi tänne aloin kirjoittamaankin, että halusin kuulla muiden mielipiteitä ja kokemuksia. Varmasti lääkäri sitten aikanaan tekee oman diagnoosinsa. En kuitenkaan ryhdy mihinkään suin päin, joten saatte ihan rauhassa arvuutella diagnoosia:)

        Sen unohdin kertoa, että äitini on tässä 1-2 vuoden sisällä ainakin kahdesti kaatunut oudosti. Toisella kerralla hänellä meni jopa silmä mustaksi! Se tapahtui oudosti niin, että hän oli kesällä kävelemässä lapsenlapsensa kanssa täysin tasaisella maalla keskellä kirkasta päivää ja selvin päin! Ja lisättäköön tähän, että äitimme ei juo alkoholia paljon ollenkaan. Kun hän sai mustan silmän, hänellä diagnosoitiin myös lievä aivotärähdys.

        Sisareni on kertonut, että äitimme on kaupassa nykyään sellainen, että hän ikään kuin haahuilee omassa maailmassaan hyllyjen välissä. En sitten tarkaan tiedä, mitä sisareni tuolla tarkoittaa. Mutta siis, että hänellä on sellainen katse, kuin hän ei ymmärtäisi. Itse olen huomannut sen, että äidilläni on suuria keskittymisvaikeuksia, kun puhun hänen kanssaan: puhelimessa en millään meinaa saada sanottua lausetta loppuun, kun hän jo keskeyttää minut. Kärsimätön hän on siis ollut aina, mutta nyt tuo kärsimättömyys on vain lisääntynyt. Lisäksi olen huomannut, että kun yritän selittää hänelle jotain juttua, niin hän ei kuuntele, keskity tai ymmärrä. Kaikkein eniten näyttää siltä, että hän ei pysty keskittymään kuuntelemaan, paitsi lyhyitä lauseita. Silloin on tietysti ymmärrettävääkin, että hän ei muista sanomaani.


      • muhku-45
        Tytär74 kirjoitti:

        Sen unohdin kertoa, että äitini on tässä 1-2 vuoden sisällä ainakin kahdesti kaatunut oudosti. Toisella kerralla hänellä meni jopa silmä mustaksi! Se tapahtui oudosti niin, että hän oli kesällä kävelemässä lapsenlapsensa kanssa täysin tasaisella maalla keskellä kirkasta päivää ja selvin päin! Ja lisättäköön tähän, että äitimme ei juo alkoholia paljon ollenkaan. Kun hän sai mustan silmän, hänellä diagnosoitiin myös lievä aivotärähdys.

        Sisareni on kertonut, että äitimme on kaupassa nykyään sellainen, että hän ikään kuin haahuilee omassa maailmassaan hyllyjen välissä. En sitten tarkaan tiedä, mitä sisareni tuolla tarkoittaa. Mutta siis, että hänellä on sellainen katse, kuin hän ei ymmärtäisi. Itse olen huomannut sen, että äidilläni on suuria keskittymisvaikeuksia, kun puhun hänen kanssaan: puhelimessa en millään meinaa saada sanottua lausetta loppuun, kun hän jo keskeyttää minut. Kärsimätön hän on siis ollut aina, mutta nyt tuo kärsimättömyys on vain lisääntynyt. Lisäksi olen huomannut, että kun yritän selittää hänelle jotain juttua, niin hän ei kuuntele, keskity tai ymmärrä. Kaikkein eniten näyttää siltä, että hän ei pysty keskittymään kuuntelemaan, paitsi lyhyitä lauseita. Silloin on tietysti ymmärrettävääkin, että hän ei muista sanomaani.

        olisi miun äiti,se olisi jo aikoja sit viety lekuriin,mitä sitä täällä jahkailemaan...samaa mieltä ku bitch...hakekaa apua,


      • bikerbitch-65
        muhku-45 kirjoitti:

        olisi miun äiti,se olisi jo aikoja sit viety lekuriin,mitä sitä täällä jahkailemaan...samaa mieltä ku bitch...hakekaa apua,

        odottaa että jotain kauheaa tapahtuu,mie saisin ainakin huonon omantunnon,jos en olisi koittanut auttaa ajoissa,joskus sairastuneet,oli sitä mikä vaan,ei itse edes tiedosta olevansa sairas ,jos ei joku puutu asiaan....olen 20 v hoitanut ihmisiä,ja nyt kotona oma herra Alzheimer...


      • meilläkin...
        Tytär74 kirjoitti:

        Sen unohdin kertoa, että äitini on tässä 1-2 vuoden sisällä ainakin kahdesti kaatunut oudosti. Toisella kerralla hänellä meni jopa silmä mustaksi! Se tapahtui oudosti niin, että hän oli kesällä kävelemässä lapsenlapsensa kanssa täysin tasaisella maalla keskellä kirkasta päivää ja selvin päin! Ja lisättäköön tähän, että äitimme ei juo alkoholia paljon ollenkaan. Kun hän sai mustan silmän, hänellä diagnosoitiin myös lievä aivotärähdys.

        Sisareni on kertonut, että äitimme on kaupassa nykyään sellainen, että hän ikään kuin haahuilee omassa maailmassaan hyllyjen välissä. En sitten tarkaan tiedä, mitä sisareni tuolla tarkoittaa. Mutta siis, että hänellä on sellainen katse, kuin hän ei ymmärtäisi. Itse olen huomannut sen, että äidilläni on suuria keskittymisvaikeuksia, kun puhun hänen kanssaan: puhelimessa en millään meinaa saada sanottua lausetta loppuun, kun hän jo keskeyttää minut. Kärsimätön hän on siis ollut aina, mutta nyt tuo kärsimättömyys on vain lisääntynyt. Lisäksi olen huomannut, että kun yritän selittää hänelle jotain juttua, niin hän ei kuuntele, keskity tai ymmärrä. Kaikkein eniten näyttää siltä, että hän ei pysty keskittymään kuuntelemaan, paitsi lyhyitä lauseita. Silloin on tietysti ymmärrettävääkin, että hän ei muista sanomaani.

        minä en uskonut, että äitimme on sairas, taisin kieltää sen kunnes sitten ensimmäisen kerran kuulin hänen selittävän minulle ja vaimolleni aivan outoja juttuja, joissa ei ollut päätä eikä häntää...Tämä tapahtui viime kesänä ensimmäisen kerran. Isäni oli kyllä aikaisemmin kertonut, että äiti sekoilee mutta laitoin sen vaan keskittymiskyvyn puuttumiseen.
        Sain muuten isältäni kuulla tälläviikolla, että äitini on kaatunut sisällä kaksikertaa, ensimmäisen kerran n. pariviikkoa sitten vessanlattialle ja toisen kerran viime lauantaina keittiössä yöllä, syytä ei isäni osannut kertoa. Onneksi äitini ei kuitenkaan loukannut itseään.
        Äitini muisti ja harhatluulot ovat kesän jälkeen todella nopeasti menneet huononpaan suuntaan.
        Äitini on 76v.


      • Tytär74
        bikerbitch-65 kirjoitti:

        odottaa että jotain kauheaa tapahtuu,mie saisin ainakin huonon omantunnon,jos en olisi koittanut auttaa ajoissa,joskus sairastuneet,oli sitä mikä vaan,ei itse edes tiedosta olevansa sairas ,jos ei joku puutu asiaan....olen 20 v hoitanut ihmisiä,ja nyt kotona oma herra Alzheimer...

        äitini ei vielä täytä sellaisia kriteereitä, että pitäisi hakea apua. Siskoni arvelee, että kyseessä on psyykkinen sairaus tai luonnehäiriö. Siskollani on 10 vuoden kokemus psyykkisesti sairaan ihmisen hoitamisesta (oma mies) ja hän on ollut dementiakodissa työharjoittelussa 3 kk. Tällä hetkellä siskoni opiskelee lähihoitajaksi aikuiskoulutuksessa. Siskoni on kuitenkin sanonut äidilleni useasti olevansa tästä huolissaan ja on monesti kohottanut tätä menemään lääkäriin. Tarkkailemme nyt tietysti tilannetta aktiivisesti.


      • Tytär74
        meilläkin... kirjoitti:

        minä en uskonut, että äitimme on sairas, taisin kieltää sen kunnes sitten ensimmäisen kerran kuulin hänen selittävän minulle ja vaimolleni aivan outoja juttuja, joissa ei ollut päätä eikä häntää...Tämä tapahtui viime kesänä ensimmäisen kerran. Isäni oli kyllä aikaisemmin kertonut, että äiti sekoilee mutta laitoin sen vaan keskittymiskyvyn puuttumiseen.
        Sain muuten isältäni kuulla tälläviikolla, että äitini on kaatunut sisällä kaksikertaa, ensimmäisen kerran n. pariviikkoa sitten vessanlattialle ja toisen kerran viime lauantaina keittiössä yöllä, syytä ei isäni osannut kertoa. Onneksi äitini ei kuitenkaan loukannut itseään.
        Äitini muisti ja harhatluulot ovat kesän jälkeen todella nopeasti menneet huononpaan suuntaan.
        Äitini on 76v.

        äitisi sinulle puhui? Siis ne jutut, mistä aloit ajatella, että kaikki ei ole hänellä kunnossa?


      • muhku-45
        Tytär74 kirjoitti:

        äitisi sinulle puhui? Siis ne jutut, mistä aloit ajatella, että kaikki ei ole hänellä kunnossa?

        että lääkäriin...hetpaikal


      • meilläkin...
        Tytär74 kirjoitti:

        äitisi sinulle puhui? Siis ne jutut, mistä aloit ajatella, että kaikki ei ole hänellä kunnossa?

        kerta taisi olla kun kävin tapaamassa heitä alkukesästä. Äitini kertoi, että kun he kävivät naapurissa eräänä päivänä (naapurit asuvat 1km päässä), niin heidän lähtiessään kotiin naapurin jo aikuinen poika, juoksi saappaat jalasssa ulos heidän peräänsä ja ilveili äitille(kädet korvien kohdalla, äiti siis näytti minulle, miten hän oli tehnyt ja oli todella vihainen). Täytyy jopa sanoa, että hiukan säikähdin, se ei ollut todellakaan äitini tapaista, ilmaista itseään. Kun kyseenalaistin asiaa(koska se ei voi olla edes totta), äitini suuttui ja itki, että miksi minä en usko. Kysyessäni, että miksi isämme ei sitä nähnyt, hän kertoi, että ilveily oli ainoastaan hänelle, eikä isä sitä nähnyt. Silloinkin vielä kielsin äidin sairauden, enkä oikein tiennyt mitä ajatella.

        Vastaavia tilanteita jossa on sitten syytetty itseäni, tai muita(vaimoni on myös joutunut kohteeks, taisi olla toinen kerta) on tapahtunut senjälkeen useitakin, kerran jouduin lähtemään vanhempieni luota pois, koska minulla oli tyttäremme mukana ja hän säikähti todella äitini käyttäytymistä.
        Viimeisin uusin tilanne oli alkuviikosta veljelleni mutta en jaksa siitä nyt kirjoitella, siitä on niin vähän aikaa...

        Kaikkia tilanteita en edes muista mutta yleensä äitini luulee, että heille murtaudutaan, tai joku on varastanut heiltä jotain jne. Tarkistaa ovien lukituksen useamman kerran päivässä. Tai hoitajan (1kpl) käydessä heillä, hän ihmettelee, että miksi toinen hoitaja penkoo hänen tavaroitaan, toisessa huoneessa, sillä aikaa.

        Todella vanhat asiat hän muistaa hyvin mutta puolituntia aikaisemmin tapahtuneet(tai edellisenä päivänä) asiat on, kuin pois pyyhitty.
        Välillä on parempia päiviä ja ulkopuolinen ei edes huomaa, että hänessä jotain vikaa olisi.
        Harmillista on se, että hän todella uskoo näihin harhoihinsa, eikä hänelle voi sanoa vastaan.

        Tässä nyt jotain....


      • kokemusta on
        Tytär74 kirjoitti:

        äitini ei vielä täytä sellaisia kriteereitä, että pitäisi hakea apua. Siskoni arvelee, että kyseessä on psyykkinen sairaus tai luonnehäiriö. Siskollani on 10 vuoden kokemus psyykkisesti sairaan ihmisen hoitamisesta (oma mies) ja hän on ollut dementiakodissa työharjoittelussa 3 kk. Tällä hetkellä siskoni opiskelee lähihoitajaksi aikuiskoulutuksessa. Siskoni on kuitenkin sanonut äidilleni useasti olevansa tästä huolissaan ja on monesti kohottanut tätä menemään lääkäriin. Tarkkailemme nyt tietysti tilannetta aktiivisesti.

        Joo kyllähän siskosi arvoi voi olla lähimpänä totuutta.


      • hghgchc
        meilläkin... kirjoitti:

        kerta taisi olla kun kävin tapaamassa heitä alkukesästä. Äitini kertoi, että kun he kävivät naapurissa eräänä päivänä (naapurit asuvat 1km päässä), niin heidän lähtiessään kotiin naapurin jo aikuinen poika, juoksi saappaat jalasssa ulos heidän peräänsä ja ilveili äitille(kädet korvien kohdalla, äiti siis näytti minulle, miten hän oli tehnyt ja oli todella vihainen). Täytyy jopa sanoa, että hiukan säikähdin, se ei ollut todellakaan äitini tapaista, ilmaista itseään. Kun kyseenalaistin asiaa(koska se ei voi olla edes totta), äitini suuttui ja itki, että miksi minä en usko. Kysyessäni, että miksi isämme ei sitä nähnyt, hän kertoi, että ilveily oli ainoastaan hänelle, eikä isä sitä nähnyt. Silloinkin vielä kielsin äidin sairauden, enkä oikein tiennyt mitä ajatella.

        Vastaavia tilanteita jossa on sitten syytetty itseäni, tai muita(vaimoni on myös joutunut kohteeks, taisi olla toinen kerta) on tapahtunut senjälkeen useitakin, kerran jouduin lähtemään vanhempieni luota pois, koska minulla oli tyttäremme mukana ja hän säikähti todella äitini käyttäytymistä.
        Viimeisin uusin tilanne oli alkuviikosta veljelleni mutta en jaksa siitä nyt kirjoitella, siitä on niin vähän aikaa...

        Kaikkia tilanteita en edes muista mutta yleensä äitini luulee, että heille murtaudutaan, tai joku on varastanut heiltä jotain jne. Tarkistaa ovien lukituksen useamman kerran päivässä. Tai hoitajan (1kpl) käydessä heillä, hän ihmettelee, että miksi toinen hoitaja penkoo hänen tavaroitaan, toisessa huoneessa, sillä aikaa.

        Todella vanhat asiat hän muistaa hyvin mutta puolituntia aikaisemmin tapahtuneet(tai edellisenä päivänä) asiat on, kuin pois pyyhitty.
        Välillä on parempia päiviä ja ulkopuolinen ei edes huomaa, että hänessä jotain vikaa olisi.
        Harmillista on se, että hän todella uskoo näihin harhoihinsa, eikä hänelle voi sanoa vastaan.

        Tässä nyt jotain....

        ja äitisi vaikutttaa hyvin samanlaiselta kuin isäni (Joka kuoli hiljattain). Aina oli hankala ihminen ollut muutenkin, ja emme mekään uskoneet alkuun todeksi oireita, Ajattelimme että oikuttelee vaan. Harhat tosin olivat näköharhoja hänellä.
        No, viimein siskoni toimitti hänet lääkäriin ambulanssilla, koska isä oli soittanut että asuntoon on tunkeutunut lauma jotain miehiä (mikä ei tietenkään ollut totta)..vaan harhoja.
        Diagnoosit sitten saimme; vaskulaarinen dementia ja alzheimer. tuo vaskulaarinen johtuu aivojen verenkiertohäiriöistä, ja kuulosti siltä että nuo äitinne kaatumiset voisi mahdollisesti olla aiheutuneet myös verenkiertohäiriöistä?

        kyllä hänet oikeasti kannattaisi saada lääkäriin!


      • Prkl !
        Tytär74 kirjoitti:

        siinä, että lääkärin tutkimuksiin kannattaisi mennä mahdollisimman nopeasti, mutta se ei varmaankaan ihan heti ole toteutumassa. Minä ja siskoni emme pakota äitiämme tutkimuksiin, ennen kuin jotain todella kauheaa tapahtuu, koska suoraan sanottuna suojelemme itseämme. Äitimme on siis aina ollut hyvin voimakastahtoinen, dominoiva ja hankala ihminen. Siskoni on kyllä jo kehottanut äitiäni menemään itse tutkimuksiin, mutta tiedämme kyllä, ettei hän mene.

        Tämä nyt vasta kalskahtaa tosi oudolta. Näinkö viisaat fiksut asioita hoitavat ?

        Odottaa nyt, että "kauheita" tapahtuu, esim. lonkka- ym. muista murtumista vanhuksilla yhteiskunta maksaa itseään kipeäksi. Ja niiden syy näyttää olevan välinpitämättömät lähimmäiset.

        Maksatteko te kalavelkoja äidillenne hankaluudesta ja dominoivuudesta ? Sitä saakoon, mitä on tilannut. Niinkö ?


      • sdefghkjhgfd
        Prkl ! kirjoitti:

        Tämä nyt vasta kalskahtaa tosi oudolta. Näinkö viisaat fiksut asioita hoitavat ?

        Odottaa nyt, että "kauheita" tapahtuu, esim. lonkka- ym. muista murtumista vanhuksilla yhteiskunta maksaa itseään kipeäksi. Ja niiden syy näyttää olevan välinpitämättömät lähimmäiset.

        Maksatteko te kalavelkoja äidillenne hankaluudesta ja dominoivuudesta ? Sitä saakoon, mitä on tilannut. Niinkö ?

        Syyllistäjä on yksi inha ihmistyyppi mihin aina joskus törmää. Varsinkin Suomessa. Taidat muistuttaa jonkun verran hänen äitiään....


      • Hoitaja 49
        Tytär74 kirjoitti:

        käyty, jos asia olisi helppo. Jos vain äitimme saa edes tietää, että olemme olleet yhteydessä muistihoitajaan, hän saa todennäköisesti jonkin sortin hysteerisen kohtauksen. Näitä kohtauksia ja suuttumisia olemme saaneet todistaa runsaasti koko ikämme. Hän on helposti tulistuva ja pitkävihainen luonne. Kauheata todeta, mutta helpompaa olisi vain antaa tilanteen kehittyä, koska siinä säästäisi itseä. Sen jälkeen, kun alamme tosi toimiin, äitimme haluaa todennäköisesti katkaista välit meihin kokonaan.

        Tiedän kyllä, että mitä aikaisemmin lääkitys aloitetaan, sen parempia tuloksia saadaan ja taudin kehitys hidastuu. Siskoni, joka asuu samalla paikkakunnalla äitini kanssa, on jo valmiiksi ilmoittanut, ettei ala omaishoitajaksi. Hän on muutama vuosi sitten eronnut psykoottisesta miehestään, jota joutui hoitamaan ja sietämään monta vuotta. Tavallaan hänellä on siis mitta täynnä. Äidilläni ja siskollani on aina olleet huonot välit. Minä taas tosiaan asun n. 200 km:n päässä heistä ja näemme toisiamme 3-4 krt vuodessa.

        Juuri eläkkeelle jääminen on voinut laukaista kyseisiä oireita. Jompi kumpi teistä sisaruksista on varmaan merkitty omaiseksi potilastietoihin ja teillä lupa ottaa yhteyttä terveyskeskukseen tai missä hänen sokereita kontrolloidaan.
        Monesti jo B-12-vit. tai foolihapon puutos voi aiheuttaa tuollaisia oireita. Ainakin minun isälläni aikoinaan. Kun ne asiat saatiin kuntoon ja hänelle aloitettiin jatkuvana 1vrk:n Exelon-laastari ja hän nykyisin todella virkeä ja muistikin pelaa paljon paremmin.


      • Rena~
        Tytär74 kirjoitti:

        minulle ja siskolleni. Jos en olisi kuullut siskoltani kuvauksia hänen käyttäytymisestään, en olisi todennäköisesti yhtään huolissaan, koska minä ja mieheni emme ole huomanneet mitään ihmeellistä. Paitsi tietysti sen, että toissa kesänä hän ei hetkellisesti tunnistanut minua. (No se on tietysti kauheaa, mutta ei ole toistunut!) Jopa sen yöllisen häiriköijän minä ja mieheni uskoimme; meistä se oli täysin mahdollista. Mutta nyt nuo puheet häiriköijästä ovat jatkuneet jo niin pitkään, että juttu kuulostaa oudolta.

        Noin vuosi sitten, samoihin aikoihin, kun äitini jäi eläkkeelle, hän lähes lopetti myös soittelun minulle. Sitä ennen (työpaikan laskuun kylläkin!) hän soitteli usein. Se on ollut tosiaan näkyvin muutos minulle; hän soittaa minulle todella harvoin. Mutta senkin voi ymmärtää sillä, että puhelut omaan laskuun tulevat kalliiksi. Tai no... voi ja voi...

        En pahastu ollenkaan siitä, että äidilleni tehdään diagnoosiarvailuja, niitähän minä itsekin teen ja sen vuoksi tänne aloin kirjoittamaankin, että halusin kuulla muiden mielipiteitä ja kokemuksia. Varmasti lääkäri sitten aikanaan tekee oman diagnoosinsa. En kuitenkaan ryhdy mihinkään suin päin, joten saatte ihan rauhassa arvuutella diagnoosia:)

        Äitisi kuulostaa aivan minun isoäidiltäni, jolla on paranoia. Hän on muuttanut paikkakunnalta toiseen, asunut jo useissa eri asunnoissa, koska luulee olevansa stalkkauksen uhrina. Hän usein kertoo tarinoita siitä, miten joku yrittää myrkyttää hänet jollain oudolla myrkkykaasulla, jota sumutetaan mukamas ilmastointiputkien kautta. Asuntoonsakin on "murtauduttu" ja tavaroita "siirrelty" sekä "varastettu". Tämähän ei siis ole todellisuus, vaan silkkaa paranoian syytä. Lääkärin määrämiä lääkkeitä hän ei missään nimessä suostu ottamaan, koska hänhän on aivan "terve". Pelkkä maininta lääkäriin menosta tai kyseisestä sairaudesta saa hänet hiillostumaan ja välillä jopa itkemään, kun kukaan ei häntä usko.

        Minäkin olen sitä mieltä, että kannattaa edes yrittää saada äitisi sinne lääkäriin ja pian, ennen kuin mitään kamalaa pääsee tapahtumaan. Vaikkei äitisi sitä näytäkään, niin uskon vahvasti, että hänkin kärsii yhtä lailla kuten sinäkin siskosi kanssa.

        Jaksamisia teille kaikille mahdollisen koettelemuksen varalta! Nyt kun alkaa toimimaan hieman varhaisemmassa vaiheessa, niin pääsee hyvällä tuurilla välttymään hampaiden kiristyksistä ja muista ongelmista. :)


      • Tyypitöntä
        sdefghkjhgfd kirjoitti:

        Syyllistäjä on yksi inha ihmistyyppi mihin aina joskus törmää. Varsinkin Suomessa. Taidat muistuttaa jonkun verran hänen äitiään....

        Niiin, tai sitten "syyllistämisen" sijaan jotkut uskaltavat sanoa asiat niin kuin ne ovat. Jotkut toiset taas kainostelevat ja hienostelevat, jotta ei tarvitse tarttua toimeen ja hoitaa asioita AIKANAAN kuntoon.

        Jos tällaista asiaa ei hoideta sen takia, että halutaan "säästellä itseä", niin mitä se kertoo lähimmän omaisen välittämiskyvystä.


      • ------------
        Tytär74 kirjoitti:

        äitini ei vielä täytä sellaisia kriteereitä, että pitäisi hakea apua. Siskoni arvelee, että kyseessä on psyykkinen sairaus tai luonnehäiriö. Siskollani on 10 vuoden kokemus psyykkisesti sairaan ihmisen hoitamisesta (oma mies) ja hän on ollut dementiakodissa työharjoittelussa 3 kk. Tällä hetkellä siskoni opiskelee lähihoitajaksi aikuiskoulutuksessa. Siskoni on kuitenkin sanonut äidilleni useasti olevansa tästä huolissaan ja on monesti kohottanut tätä menemään lääkäriin. Tarkkailemme nyt tietysti tilannetta aktiivisesti.

        Tuo aloittajan kuvaus voisi hyvin olla omasta, vuosi sitten Altzheimeriin kuolleestä äidistäni. Hänkin oli erittäin hankala, itsekäs ja dominoiva luonne koko ikänsä, eräänlainen drama queen. Hänellä oli tapana haukkua ihmiset pystyyn. Jonkinlaista persoonallisuuden häiriötä (paranoia) me omaiset hänelläkin epäilimme.

        Ensimmäisinä tulivat oudot jutut pihalla käyvistä tihulaisista, sitten alkoi väittää siskoni varastaneen ikivanhoja vaatteitaan, lopulta alkoi olla muistikatkoksia (harhaili kaduilla muistamattomana) sekä näkö- ja kuuloharhoja jne...

        Lääkäriin hänkään ei suostunut lähtemään kuin pakolla, kun alkoi karkailla vanhustentalosta jossa silloin eleli. Äiti vietiin väkisin terveyskeskukseen, josta sitten pakkohoitolähetteellä mielisairaalaan. Diagnoosi oli Alzheimer.

        Äidin hankalasta luonteesta johtuen me lapset emme missään tapauksessa voineet ottaa häntä hoitaaksemme - olimme kertakaikkiaan finaalissa - mutta onneksi hänelle löytyi paikka dementiakodista, jossa sai elää kuolemaansa asti.

        Voimia teille, jotka kamppailette Altzheimerpotilaan kanssa.


      • äiti itsekin
        Tytär74 kirjoitti:

        siinä, että lääkärin tutkimuksiin kannattaisi mennä mahdollisimman nopeasti, mutta se ei varmaankaan ihan heti ole toteutumassa. Minä ja siskoni emme pakota äitiämme tutkimuksiin, ennen kuin jotain todella kauheaa tapahtuu, koska suoraan sanottuna suojelemme itseämme. Äitimme on siis aina ollut hyvin voimakastahtoinen, dominoiva ja hankala ihminen. Siskoni on kyllä jo kehottanut äitiäni menemään itse tutkimuksiin, mutta tiedämme kyllä, ettei hän mene.

        Minulla on 76-vuotias äiti, joka alkoi n. vuosi sitten oireilemaan k.o. tavalla. Hän oli lakannut syömästä, meni huonoon kuntoon ja toimitin hänet sairaalaan tutkimuksiin, joissa häneltä löydettiin kohdunkaulan syöpä. joka leikattiin. Sädehoidon aikana hän oli pirteä, oma itsensä mutta alkoi oireilemaan uudelleen sen jälkeen. Syöpälääkäri jo antoi lähetteen muistipolille testiin ja löytyi selkeä lähimuistin heikentymä. Äiti sai lähetteen aivojen magneettikuvaukseen mutta kieltäytyi menemästä, vaikka miten koetin selittää kuinka tärkeää se olisi. Nyt äiti on 'höppänöitynyt' pahan kerran, menen hänen kanssaan heinäkuun lopulla lääkäriin syöpäkontrolliin ja aion soittaa kyseiselle lääkärille etukäteen kertoakseni mikä on tilanne. Olen huolissani, todella huolissani mutta pakottaa ei voi.......


      • heleeena
        Tytär74 kirjoitti:

        siinä, että lääkärin tutkimuksiin kannattaisi mennä mahdollisimman nopeasti, mutta se ei varmaankaan ihan heti ole toteutumassa. Minä ja siskoni emme pakota äitiämme tutkimuksiin, ennen kuin jotain todella kauheaa tapahtuu, koska suoraan sanottuna suojelemme itseämme. Äitimme on siis aina ollut hyvin voimakastahtoinen, dominoiva ja hankala ihminen. Siskoni on kyllä jo kehottanut äitiäni menemään itse tutkimuksiin, mutta tiedämme kyllä, ettei hän mene.

        Kyllä vaan kannattaisi mennä lääkäriin. Jos äidilläsi on Alzheimer mahdollisimman aikaisessa vaiheessa aloitettu muistilääke antaa parhaimman avun. Hoidan työkseni vanhuksia ja noi oireet on ihan tuttuja. Rohkeesti vaan. Voimia sulle :)


      • bnnb
        Tytär74 kirjoitti:

        käyty, jos asia olisi helppo. Jos vain äitimme saa edes tietää, että olemme olleet yhteydessä muistihoitajaan, hän saa todennäköisesti jonkin sortin hysteerisen kohtauksen. Näitä kohtauksia ja suuttumisia olemme saaneet todistaa runsaasti koko ikämme. Hän on helposti tulistuva ja pitkävihainen luonne. Kauheata todeta, mutta helpompaa olisi vain antaa tilanteen kehittyä, koska siinä säästäisi itseä. Sen jälkeen, kun alamme tosi toimiin, äitimme haluaa todennäköisesti katkaista välit meihin kokonaan.

        Tiedän kyllä, että mitä aikaisemmin lääkitys aloitetaan, sen parempia tuloksia saadaan ja taudin kehitys hidastuu. Siskoni, joka asuu samalla paikkakunnalla äitini kanssa, on jo valmiiksi ilmoittanut, ettei ala omaishoitajaksi. Hän on muutama vuosi sitten eronnut psykoottisesta miehestään, jota joutui hoitamaan ja sietämään monta vuotta. Tavallaan hänellä on siis mitta täynnä. Äidilläni ja siskollani on aina olleet huonot välit. Minä taas tosiaan asun n. 200 km:n päässä heistä ja näemme toisiamme 3-4 krt vuodessa.

        Jos hän haluaa katkaista välit, niin katkaise välit. Sinä olet aikuinen ihminen, samoin hän. Jos hän haluaa jäädä yksi jääräpäisyytensä vuoksi niin anna jäädä, kyllä yhteiskunta hoitaa tuollaiset kusipäät jotka eivät omaa parastaan ymmärrä.

        Ja tällä tarkoitan sitten sitä käytöshäiriötä mikä on ollut ennen tätä alzheimerin tautia.


    • näinmeillä

      Isoisälläni oli saman kaltaisia oireita. Hän ei kuitenkaan itse huomannut käytöksessään mitään kummallista.. Hän mm. luuli meitä valokuvaajiksi ja poliiseiksi, luuli että hänet on ryöstetty ja että isoäitini yrittää myrkyttää häntä. Hoitoon hän ei lähtenyt, mutta söi mielialalääkkeitä. "Oireita" jatkui noin vuoden verran, kunnes isoisäni tappoi itsensä. Tätä ennen hän oli pitänyt isoäitiämme "vankina", tuoliin köytettynä.

    • voiharmi5000

      no se on sellaista .. pakkohan teidän on selvittää mikä äitiänne vaivaa. tuntuu että on yksinäinen ja vainoharhainen , tai sitten nuo alkavia alzheimerin oireita. Minun isälläni todetiin alzheimer puoli vuotta sitä enne kuin hän kuoli pois ja tauti levisi kuin rutto eikä paluuta enään sitten entiseen ollut . Auttasko äitiäsi jos hän muuttaisi toiseen asuntoon .

    • satuliisi

      Nuo oireet täsmää moneen muistisairauteen, mutta myös mielenterveydelliset seikat ovat mahdollisia. Myös vanhalla iällä voi sairastua esim. skitsofreniaan, ja siihenhän kuuluu tuollaiset epäilyt ja harhaluulot, sekä se, ettei pysty keskittymään, vaan käytös on hajanaista.
      Muistiongelmat voi johtua myös esim. B12 vitamiinin puutteesta. Lue lisää googlettamalla!
      Tsemppiä teille kuitenkin, oli syy mikä tahansa. Omaisen sairastuminen on kaikille rankka paikka, toivottavasti selviää teille pian, mikä äitiänne vaivaa, jottei tarvi kovin kauan enää näitä itse mietiskellä.

    • Sairastavan omainen

      Dementia ei ole sairaus, sitä ei voi diagnosoida. Jos se on jossain esitetty diagnoosina / taudin määrityksenä, se on virhe. Dementiaa on montaa eri tyyppiä eli sitä voi aiheuttaa moni erilainen sairaus. Alzheimer on vain yksi niistä sairauksista, jotka aiheuttavat dementiaa.

      Pelolle ei nyt olisi varaa, nopeasti eteenpäin, että syyt äidin käytökseen selviävät ja oikealla lääkityksellä saadaan ehkä vielä sairauden eteneminen hidastumaan. Kannattaa myös huolehtia, että diabetes on hoitotasolla, siis hyvässä ja asianmukaisessa hoidossa.

    • 72 mies

      Alzheimer on myös dementia. Itseasiassa se on yleisin dementiatyyppi, jonka vuoksi siitä puhutaan kuin se olisi erillinen sairaus. Alzheimerille on tyypillistä juuri muistiongelmat.

      Nuorena tuleva dementia on myös otsalohkon dementia (frontotemporaalidementia). Otsalohkon dementiaan tyyppillistä on nimenomaan luonteen muuttuminen ja ymmärryskyvyn heikkeneminen. Muisti pelaa yleensä paremmin, mutta persoona muuttuu. Mutta harhat voi liittyä myös psykoosiin, johon voi olla muitakin syitä kuin dementia.

      No oli niin tai näin, niin kannattaa siihen rohkeasti vain suhtuatua ja ottaa selvää.

    • Ard

      Diabeteksestä en mitään tiedä mutta alzheimeristä voin sanasen sanoa, Isäukkoni sairastui siihen joitakin vuosia sitten ja joutui lopulta laitokseen viime vuonna.Sitä miten kauan hänellä oikeasti oireita oli, ei varmaan kukaan osaa sanoa koska hän oli aina omalaatuinen luonne ja kova poika juomaan tuota suomalaisten valkoviiniä.Lopulta kuiteskin alkoi esiintymään melko kipakoita raivonpuuskia(joskin hän aina oli kovin äkkipikainen), myöhemmin hänen oli erittäin hankala saada lauseita loppuun ja hetken päästä hän ei saanut enää sanottua mikä jokin esine on esim. leivänpaahdin.Osoitti sitä vaa sormella ja tuo...tuo...tuo...sit jos siitä ei ymmärtänyt että mitä hän tarkoittaa, alkoi se rähjääminen.Myös ikkunoissa kyttääminen ja erinäiset väitökset miten 'joku' on käynyt meidän pihassa tai että poliisit(?) ovat tulossa hakemaan häntä olivat melko tyypillisiä.Sitten kun homma alkoi tuosta pahenemaan hänet viimein saatiin lääkäriin missä todettiin selviä muistiongelmia ja myöhemmin varmennettiin alzheimer.

      Diagnoosin jälkeen hän olikin jo siinä tilassa ettei itse edes oikeen ymmärtänyt olevansa sairas..oli vähän sellainen ihmisrobotti.Naureskeli omille asioilleen, vessassa käynti ei onnistunut enää yksin ja syöminen oli erittäin hidasta, kuumia keittojakin yritti ahtaa suuhun niin paljon että eihän siellä kaikki edes pysynyt.Hän ei tunnistanut ihmisiä muutakun välittömästä lähipiiristä, vähänkin kaukaseimmat sukulaisetkin olivat vähän 50-50 päästikö hän heitä edes sisälle alkoi vaan ovella tivaamaan että *kukas ***tana se sinä olet ?!" ja sit semmoinen tyhjä tuijotus, ei ihme että joku lopetti kylässä käymisen.

      Mutta joo taudin oireet ovat varmasti yksilökohtaisia riippuen mistä se alkaa leviämään pääkopassa, meillä oli kyllä ykkösenä persoonallisuushäiriöt muistikatkokset oli aluksi aika lieviä ja alkoi sitten vahvistumaan...siinä vaiheessa taas persoonallisuus katosi miltei kokonaan ja hänestä tuli melko apaattinen 'möllöttäjä' silmät seisoo vaan päässä ja semmonen "höööö"-tuijotus naamalla koko ajan.Suosittelen toimittamaan äitisi lääkärille tarkastuksiin, kuulemma isäukkokin ois voinu elää ihan normaalisti jopa vuosia jos olisi saanut ne lääkkeet aiemmin.

      • Hauenleuka

        -tauti, jossa aivosoluihin kertyy jotain jäteaineita, aiheuttaa näkö- ja kuuloharhoja. Tauti on ehkä vielä tuntemattomampi kuin edellämainitut dementiat, mutta joidenkin tietojen mukaan se on kuitenkin varsin yleinen. Sen oireisiin voidaan käsitykseni mukaan vaikuttaa lääkkeillä.

        Äkkiä tohtorille, oli sitten mikä juttu tahansa.


    • Nöksö

      Mummillamme todettiin alzheimer noin viitisen vuotta sitten. Kaikki alkoi juuri siitä, että hän kaatuili useampaan kertaan, esim. kauppaostoksilla ollessaan sai jonkinlaisen lyhyen tajuttomuuskohtauksen ja kaatui. Kaipa ne kaatuilut kertovat siitä, että aivoissa jotakin tuhoa tapahtuu. Hän myös pelkäsi olla yksin kotona eikä halunnut enää mennä kotiinsa. Aika kauan meidän mummikin pystyi salaamaan sairautensa. Paljon se aina kirjoitteli muistilappuja, mutta koska sitä oli jatkunut jo kauan, emme osanneet epäillä mitään.

      Suosittelen tutkimuksiin menoa mahdollisimman pian vaikka se äitinne luonteen tuntien tuleekin mahdollisesti olemaan vaikeaa ja saattaa aiheuttaa riitoja. Se olisi kuitenkin vain äitinne parhaaksi. Ja varmasti jokainen ihminen haluaa, että häntä autetaan tosipaikan tullen, jos itse ei enää ymmärrä tilannettaan ja sen vakavuutta. Joten tutkimuksiin pikimmiten...

    • *****

      Pahalla mutta voi olla skitsofreniaa, sitä tulee osalle vanhemmista ihmisistä, esim. eläkkeelle jäädessä tai muutossa jne. Siihen liittyy juuri tuollaisia harhoja, että joku yrittää tunkea sisään tai naapurit tietää kaikki hänen asiat jne. Menkää lääkäriin.

    • Kokemusta on

      Mieheni oireet alkaneet pikkuhiljaa juuri siten että alkoi unohtelu. Tosin hän on ollut hajamielinen koko ikänsä ja olen katsonut sitä persoonallisuuden piirteeksi. Sitten lääkäri oli huomannut unohtelun ja tehnyt muistitestin. Se johti lisätutkimuksiin neurologilla. Oli Alzheimer diagnoosina. Nyt lääkitys hakusessa joka ei paranna, mutta virkistää ja auttaa käyttäytymis häiriöihin. Tosin lääkkeitä joutuu kokeilemaan mikä on sopivin tai ei sovi mikään.
      Eli neurologin tutkimuksiin olis lähete paikallaan tai suoraan sinne yksityiselle.
      Mieheni on 76 vuotias.

      • fjffjjnv

        suosittelen myos neurologilla kayntia.omalla aidilla todettu otsalohkodementia,alzheimer suljettiin heti pois koska hyvin harvinainen alle 60 vuotiailla(aiti 58).nyt hoitopaikassa paljon parempi vointinen vaikkei laakkeita tahan loydy.


      • huh omainen
        fjffjjnv kirjoitti:

        suosittelen myos neurologilla kayntia.omalla aidilla todettu otsalohkodementia,alzheimer suljettiin heti pois koska hyvin harvinainen alle 60 vuotiailla(aiti 58).nyt hoitopaikassa paljon parempi vointinen vaikkei laakkeita tahan loydy.

        yksin elääjä sairastuu harhoihin koska ennen oli eloa ympärillä toivoo ja oletta hänelle tulevan jonkun kylään näin meidän tuttavapiirissä ja siitä pystyykö pankki asiat hoitaan siitä näkee paljon kodin siisteys syökö onko jääkappi pullolaa vahaa ruokaa seuravaksi omaiset sotkee pelkää että mykyttäte vessaa on toinen paikka wc-vesivessa viemärit harhaiselle huono paikka . menkää ja kirjatkaa ylös ja lääkäriin lääkeitä löytyy tautiin kuin tautiin


    • marajm3

      Kannattaa lähteä siitä olettamuksesta että on ollut suuri elämänmuutos. kun kaikki kuviot muuttuu ja entiset kontaktit häviää. on syrjäytymisen jä riittämättömyyden tuntemukset ensin. sitten hiipii ajatus, että tässäkö se elämä nyt oli. näin syntyy masennukselle depressiolle alakuloisuudelle sopiva kasvualusta. jos kukaan ei tätä hoksaa niin hankalaa on. dementiat ja alzheimerit ei iske kertaheitolla. masentuneella on korostttu tarve kerätä huomiota tai sittten hän ottaa jonkun huolehtiakseen ja sen "hoitaminen" ylikorostuu äärettömyyksiin asti. ikänsä ja ilmeisesti pienestä asti on tottunut työn kautta elämään, niin ilman työtä oleminen on rankkaa.

    • Äiditöntytär

      Vie äiti lääkäriin.
      En tahdo pelotella, mutta oma, kuusikymppinen, äitini alkoi yllättäen unohdella asioita ja hänellä todettiin aivosyöpä.
      Asia kannattaa tutkia. Mahdollisimman pian.
      Toivotaan ettei kyse ole mistään yhtä vakavasta.

      Voimia Sinulle

      • I Miss My Mommy

        Oma alle 60-vuotias äitini muuttui passiiviseksi, syömättömäksi, kaatuili, ei mennyt asiat "perille", persoonallisuus muuttui yms. Epäilimme masennusta, mutta olikin laajalle levinnyt aivokasvain. ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET JAHKAILKO VAAN OTTAKAA KAIKKI OIREET TOSISSANNE JA ÄKKIÄ LÄÄKÄRILLE! Jos potilas ei meinaa omasta tahdosta suostua lääkäriin, esim. ambulanssi ei saa väkisillä viedä, mutta viimeisenä keinona voi käyttää poliisin virka-apupyyntöä, pääasia että saatte omaisenne tutkimuksiin ja mahdollinen lääkitys päälle mahdollisimman pian! Oman äitini vointi parani hyvin pian kun saatiin sairaalaan ja oloa helpottavat lääkkeet, muuten oli kyllä liian myöhäistä eikä kasvainta pystytty enää leikkaamaan. Sydämestäni toivon, että muiden kohdalla sairaus huomataan ajoissa, ja siihen keritään antaa toimivaa hoitoa!


    • jata

      Isälläni oli vastaavanlaisia oireita ja ne pahenivat pikkuhiljaa. Hänellä todettiin neljä vuotta sitten Alzheimer. Joten eikun tutkimuksiin pikaisesti.

      • _alalla_

        Dementia tarkoittaa tilaa, jossa potilaan muisti ja muut kognitiiviset (tiedonkäsittely aivoissa) on heikentynyt niin paljon, että se rajoittaa hänen itsenäistä selviytymistään työssä, sosiaalisissa suhteissa tai arkipäivän toimissa. Dementiaa voi aiheuttaa useampi sairaus, joista yleisin (n. 60 - 70 %) on Alzheimerin tauti. Muita dementoivia sairauksia on vaskulaarinen (aivojen verenkiertohäiriön aiheuttama) dementia, Lewyn kappale -tauti ja frontotemporaalinen (aivojen etuosiin painottuva) dementia. Lisäksi dementiaa voi aiheuttaa mm. runsas pitkään jatkunut alkoholin käyttö. Myös hoidettavat syyt, kuten b-vitamiinin puute tai huonossa hoitotasapainossa oleva diabetes, voi aiheuttaa ns. ohimenevää dementiaa.

        Dementian ja sitä aiheuttavien sairauksien diagnostiikassa yhdistetään tietoa neuropsykologisesta tutkimuksesta, verinäytteistä, likvor (selkäydinneste) -näytteestä, neurologin tutkimuksesta ja haastattelusta sekä aivokuvantamisesta. Yksittäisellä testillä ei voida diagonosoida dementiaa eikä sitä aiheuttavia sairauksia.

        Jos esimerkiksi likvorissa ei ole todettu dementiaan viittaavaa, se vain tarkoittaa sitä että esimerkiksi Alzheimerin taudille tyypillisiä muutoksia ei ole, jolloin dementian voi aiheuttaa jokin muu syy tai mahdollisesti myös Alzheimerin tauti jos muut tutkimukset viittaavat siihen. Mikään näistä testeistä ei siis yksittäin tehtynä ole 100 % ja usein tutkimukset voivat kestää 1-2 -vuotta ennenkuin oikea diagnoosi löytyy, mutta missään nimessä tutkimukset eivät ole turhia. Joskus vasta seuranta, esim. heikentyminen muistitestissä ja aivomuutokset kuvauksissa vuoden aikana, näyttää oikean diagnoosin.

        Dementoivista sairauksista Alzheimerin tautiin on oireita hidastavaa lääkehoitoa, mutta KELA-korvaavuuden saa vain neurologin tai geriatrin B-lausunnolla, jolloin diagnoosi täytyy olla asianmukaisesti tehtynä.

        Ilman tutkimuksia alkuperäisen kysyjän tapauksessa ei voida tietää, onko kyseessä psyykkiset syyt vai dementoiva sairaus, kuten Alzheimerin tauti.


      • Huoli ahdistaa

        Juu, eivät kaikki ikäihmiset mitään leppoisia harmaahapsia ole - eivät ole ehkä työikäisinäkään olleet
        oman perheen jäsenille - Suomessahan näin on.
        Joku mainitsi eläkkeelle siirtymisen. Tässäpä olisi pohdittavaa niille työuran pidennystä MUILLE kaavailijoille.
        Sitten kaatuiluun voisi vaikuttaa sydämen vajaatoiminta tms. häiriö. Isälleni laitettiin vihdoin viimein
        ns. tahdistin, mikä pitää pulssin tasaisena.
        Sellainenkin asia kannattaisi tarkistaa: laiminlyökö äitinne syömisen. Eläkehän on montakymmentä prosenttia pienempi kuin palkka ansiotyöstä. Nythän on paljon kirjoitettu ikäihmisten rahankäytöstä sen
        jälkeen kun on eläkkeelle jäänyt. Minusta vaikuttaa, että tässä voi olla monen asian vyyhti. Mielestäni
        ette tuhlaa arvokasta aikaanne, jos saatte terveydenhoitajan käymään hänen luonaan ja tarkistamaan
        verenpaineet ja muut arvot. Joillakin työpaikoilla on upeat terveyskartoitukset 3 vuoden välein, mutta
        ei kaikkialla. Joten mielestäni jonkinlainen perustutkimus terveyskeskuksessa kannattaisi tehdä.
        Ja olen sitä mieltä, jos ei äiti lähde tutkimuksiin hyvällä niin sitten pahalla. Jonkinlaista viekkautta kannattaisi käyttää. Tuo valvontakamera voisi olla hyvä hankinta. Ikäihmiset voivat pelätä yksinollessaan
        kaikenlaista. Ja sitten vertaisjoukon löytäminen jonkin harrastuksen, seurakunnan, tms. toiminnan kautta
        olisi tärkeää. Eivät lapset työohjessa kerkeä tai jaksa kaikkea. On oma elämä ja omat lapset. Ja maantieteellisellä läheisyydellä ei saa ketään painostaa. Muutoin voi olla, että 3 on hoidon tarpeessa.
        Tahti yhteiskunnassamma on sen verran karmea.


    • Lähihoit.opisk.

      Sen perusteella mitä luin, ehdottaisin äitinne suhteen, että menisitte mahdollisimman nopeesti tutkimuksiin ja jos mahdollista, niin pyytää apua kotisairaanhoidosta, eli hoitaja kävisi katsomassa äitiänne ja auttaisi päivän askareissa ja muissa sen kaltaisissa asioissa. Ensisijaisesti tutkimuksiin meno olisi tärkeää, koska kunnon diagnoosin jälkeen on helpompi saada apua päivittäisasioihin.

    • Pa.likka

      Isällämme vastaavaa käytöstä heti kohta aivoinfarktin jälkeen. Paheni kun pääsi kotiin sairaalasta. Hänellä oli ollut pieni aivoinfarkti jo aikaisemmin, kun selvittelimme neurologin kanssa aikaisempaa käytöstä ja missä vaiheessa se on radikaalimmin muuttunut. Hän sai kolmannen infarktin jonka jälkeen tuli massiivinen aivoverenvuoto, johon sitten menehtyi. Kannattaa hankkiutua tutkimuksiin pikaiseen, koska jokainen "hukattu" päivä pahentaa tilannetta.
      Toki voi olla monta muuatakin diagnoosia äitisi käytökseen, näin oli meillä.
      Jaksamisia, hän ei voi sille itse mitään.

    • Oireet sopivat Alzheimeriin. Nopeasti vain neurologille oikean diagnoosin ja lääkityksen saamiseksi. Lääkkeillä voi hidastaa taudin etenemistä, mutta valitettavasti ei parantaa. Alzheimer on armoton!

      • Avulias Aatu

        Olen ollutdementiakodissa hoitajana kymmenisen vuotta. Äitisi oireet mm.harhaluulot, muistihäiriöt, kaatuilu, ym. viittaavat vahvasti johonkin aivoperäiseen juttuun. Mutta muistihäiriöitä voi aiheuttaa myöskin esim. "väärä lääkitys", B12-vitamiinin puutos, kilpirauhassairaudet, jne. Äidilleni tehtiin dementia-diagnoosi aikoinaan ja kun sitten otettiin labrakokeita, havaittiin juuri tuo B12-vitamiinin puutos ja kilpirauhasesta löytyi hyvänlaatuinen kasvain, joka leikattiin. Samoin hänellä oli mm. sydänlääkitys aivan päin honkia ja lääkitysasiat laitettiin sairaalassa kuntoon. Sitten hänen tilanteensa korjaantui, muisti palautui ja dementiadiagnoosi peruutettiin.
        Monet potilaat, joiden muistia aletaan epäillä, kieltäytyvät tutkimuksista. Usein pitää ihminen "narrata" tutkimuksiin. Esimerkikisi omainen voi mennä juttelemaan kotisairaanhoitajien kanssa läheisensä tilanteesta. Ksh:sta voidaan lähettää esim. kutsu ns.rutiinitutkimukseen, niinkuin naisille tuleva kutsu Papa-tutkimukseen, tai Mammografiaan. Yleensä ihmiset lähtevät tällaisiin terveyteen liittyviin tutkimuksiin, kun lähettäjänä on terveydenhoitoalan viranomainen. Ksh:n työntekijät kyllä monensti pystyvät jo keskustelun perusteella sanomaan jotakin ja saavat tilattua lääkäriajan, tai ainakin lääkäriltä lähetteen rutiini verikokeisiin, jotka aina otetaan, jos epäillään muistissa jotain häiriötä. Dementiaa voi esiintyä jo työikäiselläkin. Se ei ole vain vanhojen "sairaus", niinkuin usein virheelisesti luullaan.


    • miä vaa

      Eli dementia itsessäänhän ei ole sairaus, vaan oire, jolla tarkoitetaan muistamattomuutta. Alzheimer taas on sairaus, jonka oireistoon kuuluu dementia :) no tämä oli nyt tällasta vääntöa, anteeks siitä, mutta tämä sekotetaan hirveen usein.
      Asiahan kannattaisi tutkia, mutta voi hyvinkin olla alkava Alzheimer. Usein merkittävät elämänmuutokset voi laukaista piilevän Alzheimerin tai nopeuttaa sen etenemistä. Ainaki eläkkeelle jääminen voi olla sellainen.

    • Näin se menee

      Oman äitini kanssa olen ollut juuri samanlaisessa tilanteessa. Hän on käynyt välillä hyvin agressiiviseksi, ja aina häneltä on viety jotain. Samoin yöllä joku on heittänyt kiven seinään, joku soittaa muka yöllä ja herättää. Itse asun 300 metrin päässä hänestä, ja lähes joka päivä hän soittaa että taas on rajalta pyykki siirretty, tai puuliiteristä kirves varastettu. Sitten taas on ollut hyvempiä jaksoja jolloin hän ei näitä puhele. Vieraille ja kauempana oleville lapsilleen hän osaa olla fiksu ja käyttäytyy ihan normaalisti, eivätkä he aluksi meinanneet uskoa äidissä tapahtunutta muutosta ennenkuin tulivat pidemmälle lomalle.
      Nyt osaan suhtautua äitiini, alussa suutuin ja sanoin että lopeta tuollainen. Suuttumisesta oli haittaa. Käyn hänen luona päivittäin ja nykyään annan hänen puhua juttunsa, en kommentoi vaan pistän käden olkapäälle ja alan puhua ihan jostain muusta ja mieluummin jotain hauskaa... sillä tavoin olen huomannut että hän rauhoittuu ja menee taas muutama päivä ja viikko mukavammin. Pahin on reagoida hänen juttuihinsa voimakkaasti koska huomasin että se voimistaa niitä vainoharhaisia tuntemuksia mitä hänelle tulee. Samoin hänelle tulee kauhea pelko että hänet siirretään johonkin vanhainkotiin.
      Oireet etenevät aika hiljalleen äitini kohdalla. Noin 70 vuotiaana ne hänessä huomasin, nyt äiti on yli 80, Muutoin hän on hyvä kuntoinen ja toimii itsenäisesti. Paras olis saada hänelle sellainen lääkitys joka parantaa aivoverenkiertoa. Äidilläni oli hetken ja silloin hän oli erittäin hyväkuntoinen.
      Kyllä se siitä, malttia ja luottamuksen tunnetta osoitat hänelle.

    • Kari Puoskari

      Siis dementia on vain oire, ei mikään sairaus. Alzheimerin tauti on taas sairaus.

    • Kokenut.....

      Alzheimer-oireet äitini sairasti kyseistä sairautta. Lääkäriin ja tutkimukseen,lääkitystäkin on saatavilla joka hidastaa taudin kulkua. Toivon ettei olisi,ei mikään ole raskaampaa läheisille kun tämän sairauden kohtaaminen läheisellä,vaiheet on rankkoja. Voimia teille..

      • Rankaa

        Äitini kuoli 2004 dementiaan, sairastetuaan sitä ennen altshaimerin tautia muutaman vuoden. Alsthaimer on sairaus joka johtaa dementiaan ja kuolemaan, Ennen kuolemaan ihminen on täysi vihannes, ei kykene millään tavalla itseään auttamaan, ruokitaan kuin pieniä porsaita pullolla, vaihdetaan vaippoja.
        Isäni sairastui Altshaimerin tautiin äidin kuoltua, sairastaa sitä edelleen, eli ei ole dementoitunut. Mutta se edessäpäin. kai muuten tiesitte, että sairaus on perinöllinen?
        Oireet ovat juuri ensin unohtelu, sitten pelkotilat, jopa väkivaltainen käytös. Itse hommasin isäni tahdovastaiseen hoitoon, ja samallam edunvalvontaan. Oli aika raju prosessi, huomata kuinka aina niin energinen isäni muuttui kuin toiseksi ihmisesksi.


    • muistikoe

      Mainitsemanne tauti alkaa yleensä muistin heikkemisenä, etenee hitaasti; henkilö
      tarvitsee tukea ja ymmärrystä. Kunnon lääkkeitä ei ole keksitty, joitakin kyllä on, mutta niillä voidaan korkeintaan hidastaa kehitystä. Kannattaa käydä lääkärissä pyytämässä *lääkettä,-
      tablettidiabeetikko ei oireile tuolla tavoin. Muistin heikkeneminen on selvä merkki alzhaimerista/( myötä
      kehittyvästä dementiasta). *LÄÄKE: vähentää beta-amyloidituotantoa.
      voitte kommentoida nimimerkin sähköpostiin
      [email protected]

    • oma äiti samallaine

      kuulostaa aivoinfartilta ja verenkierto häiriöltä, samat oireet mitkä on minunkin äidillä sokeri tauti aihettaaa noita jälki seurauksia..koska jos ihmisen personaliisuus muuttuu yhtä äkkiä niin epäilen tuoa ja ekö noi dementiakin vaadii vuosia ja se on sellaista hiipumista ei yhtäkkiä olevaa muutosta...muisti pätkii on vaikea muistta nyky hetkeä muttta muisttaa nuoruutta ja vuosikymmenten taksii asiota kuin eilisen päivän tapahtumia.

      tutkimuksiin lääkäkäriltä b-lausunto ja kelalta anomaan hoitotukea, ilmasta rahaa yhteiskunnnalta.

    • Suomen mies

      Kas siinä apu moneen vaivaan!

    • sasa68

      Delirium..

    • muuntumisleikki
    • oireyhtymä

      Moniin eri sairauksiin jotka aiheuttavat dementiaa mm. alzheimerin tautiin.. Muistihoitajan luona käynti kannattaa kyllä. Nykyään kun on jo lääkkeitä joilla voidaan hidastaa dementoitumista johtuipa se sitten em. sairaudesta tai jostain muusta kuten depressiosta, verenkiertohäiriöistä ym..

    • kokemuksen tuomaa

      Anoppini sai altzhaimer-diagnoosin 59-vuotiaana ja kuvaamasi oireet ovat täsmälleen samat mitä hänellä oli. Lisäyksessäsi olevat kompastelut ja haahuilut ovat myös ihan tyypillisiä oireita. Taudissa esim. hahmoyuskyky heikkenee, mm. ei näe tavaroita, mitkä ovat ihan nenän edessä jne.
      Suosittelen nopeasti muistitestin tilaamista ja lähetettä neurologille, koska mitä varhaisemmassa vaiheessa aloitetaan lääkitys, sitä enemmän siitä on hyötyä. Suomessa ko. diagnoosit tehdään lähes aina liian myöhöisessä vaiheessa, jolloin lääkehoidosta ei ole enää paljonkaan hyötyä. Älkää laittako "päätä pensaaseen", koska mitä pitempään päätä siellä pitää, sitä pahempi on järkytys, kun näkee raadollisen totuuden. Elämä on pakko ottaa vastaan sellaisena kuin se tulee, kaikkea me ihmiset emme pysty hallitsemaan, vaikka kuinka yriitäisimme. Voimia tulevaan!

    • aiemmin on jäänyt

      diagnosoimatta. Tämä on kovasti yleistä vanhemmilla ihmisillä. Moni pystyy nuorempana pitämään persoonallisuushäiriönsä jokseenkin kurissa sosiaalisista syistä, mutta vanhuudessa tuo kyky kuten myös tarve rapautuu. Usein tästä saadaan joitakin viitteitä jo nuorempana.

    • tutulta kuulostaa

      myös dementiaa, oireet ovat sillekin sairaudelle tyypillisiä. Isäni sairasti pitkään dementiaa, kertomasi oireet kuulostavat tutuilta. Hänellä muuttui persoonallisuus aika lailla sairauden myötä. Hakekaa apua nyt, parempi saada varmuus asiaan. Ja voimia sinulle ja siskollesi!

    • dem112

      Alzheimerin taudilta kuulostaa. Kannattaa mahdollisimman pian mennä jatkotutkimuksiin. Itse olen työskennellyt dementiakodilla, ja sielä oli juuri samanlainen tapaus, diabetes, ja samalla lailla alkoi esiintyä alzheimer. Lääkitys helpottaa kovasti, ja pian on edessä muutto johonkin laitokseen, ellei ole mahdollisuutta hoitaa kotona, ja vahtia 24/7. Onko äidilläsi esiintynyt virtsankarkailua?

    • sisar hento

      Olipa tuttua asiaa. Oireet sopii selkeästi alkavaan altzheimerin taudinkuvaan. Olen ollut useamman potilaan tukihenkilönä ja törmännyt aivan vastaaviin asioihin. Vaatii valtavasti ymmärrystä omaisilta koska potilaan persoona muuttuu todella paljon eikä hän voi sille asialle mitään. Toivottavasti saatte hänet mahdollisimman pian muistilääkärille tai neurologille. Vaatikaa magneettikuvaus,siitä selviää paljon.
      Voimia tilanteeseen Toivottelee "ellen"

      • muhku45

        miehelläni alkoi raju alzheimer 59 vuotiaana,samat oireet...


      • Tytär74
        muhku45 kirjoitti:

        miehelläni alkoi raju alzheimer 59 vuotiaana,samat oireet...

        Kävin pitkästä aikaa äitini luona ja hän on mennyt alaspäin: hän suorastaan ajoi minut ulos kotoaan omalla kauhealla käyttäytymisellään; jankkaamisella. Ikään kuin hän ei olisi pystynyt lopettamaan jankkaamistaan. En edes jaksa kirjoittaa tähän tarkasti millainen hän oli. Lopulta minun oli pakkoa lähteä hänen luotaan vauva kainalossa siskoni luo. Tavarat jäivät äitini luo ja kun mieheni muutaman tunnin kuluttua tuli paikalle, haimme tavarani ja lähdimme kotipaikkakunnalle. Äitini ei ollut kotona silloin, kun haimme tavarani, koska hän oli lenkillä.

        Tänään sain kuitenkin taas uutta tietoa äitini tilasta siskoltani. Siskoni kertoi, että äitini oli kertonut hänelle minun haukkuneen äitiämme pataluhaksi ja seniiliksi vanhukseksi ja että minä ja mieheni kuulemma alkaisimme tulevaisuudessa hoitaa häntä. Olen aivan järkyttynyt, koska hän on siis paljon pahemmassa kunnossa kuin luulinkaan, koska puhuu tuollaisia siskolleni. En ole siis nimitellyt häntä millään lailla, enkä ole ikinä puhunut mitään sen suuntaista, että alkaisimme hoitaa häntä. Lisäksi äiti oli teroittanut siskolleni, että hän ei saa kertoa minulle puhelusta ja että äidin täytyy voida pystyä luottamaan siskooni. Tämä johtuu siitä, että hän on merkinnyt siskoni kuulemma lähimmäksi omaisekseen terveyskeskuksessa ja haluaa siksi voida puhua luottamuksellisia juttuja siskolleni. Nämä luottamukselliset jutut eivät kuitenkaan näemmä koske hänen terveydentilaansa, vaan minun haukkumistani. Koska siskoni ei millään tavalla lähtenyt mukaan äitini juttuihin, äitini vuorostaan järkyttyi.

        Aion olla elokuussa yhteydessä hänen diabeteslääkäriinsä. Elokuussa vasta, koska lääkäri palaa lomalta 16.8. Täytyy heti ensimmäiseksi varmistaa, että puheluni lääkärille voi olla luottamuksellinen. Sitä vaan mietin, että koska äitiämme ei voida tietääkseni pakottaa mihinkään tutkimuksiin, niin tiedän ettei hän niihin vapaaehtoisesti suostu. Mutta ei se haittaa. Ainakin olen yrittänyt jotain, kun puhun lääkärille.


      • ei oo kivaa
        Tytär74 kirjoitti:

        Kävin pitkästä aikaa äitini luona ja hän on mennyt alaspäin: hän suorastaan ajoi minut ulos kotoaan omalla kauhealla käyttäytymisellään; jankkaamisella. Ikään kuin hän ei olisi pystynyt lopettamaan jankkaamistaan. En edes jaksa kirjoittaa tähän tarkasti millainen hän oli. Lopulta minun oli pakkoa lähteä hänen luotaan vauva kainalossa siskoni luo. Tavarat jäivät äitini luo ja kun mieheni muutaman tunnin kuluttua tuli paikalle, haimme tavarani ja lähdimme kotipaikkakunnalle. Äitini ei ollut kotona silloin, kun haimme tavarani, koska hän oli lenkillä.

        Tänään sain kuitenkin taas uutta tietoa äitini tilasta siskoltani. Siskoni kertoi, että äitini oli kertonut hänelle minun haukkuneen äitiämme pataluhaksi ja seniiliksi vanhukseksi ja että minä ja mieheni kuulemma alkaisimme tulevaisuudessa hoitaa häntä. Olen aivan järkyttynyt, koska hän on siis paljon pahemmassa kunnossa kuin luulinkaan, koska puhuu tuollaisia siskolleni. En ole siis nimitellyt häntä millään lailla, enkä ole ikinä puhunut mitään sen suuntaista, että alkaisimme hoitaa häntä. Lisäksi äiti oli teroittanut siskolleni, että hän ei saa kertoa minulle puhelusta ja että äidin täytyy voida pystyä luottamaan siskooni. Tämä johtuu siitä, että hän on merkinnyt siskoni kuulemma lähimmäksi omaisekseen terveyskeskuksessa ja haluaa siksi voida puhua luottamuksellisia juttuja siskolleni. Nämä luottamukselliset jutut eivät kuitenkaan näemmä koske hänen terveydentilaansa, vaan minun haukkumistani. Koska siskoni ei millään tavalla lähtenyt mukaan äitini juttuihin, äitini vuorostaan järkyttyi.

        Aion olla elokuussa yhteydessä hänen diabeteslääkäriinsä. Elokuussa vasta, koska lääkäri palaa lomalta 16.8. Täytyy heti ensimmäiseksi varmistaa, että puheluni lääkärille voi olla luottamuksellinen. Sitä vaan mietin, että koska äitiämme ei voida tietääkseni pakottaa mihinkään tutkimuksiin, niin tiedän ettei hän niihin vapaaehtoisesti suostu. Mutta ei se haittaa. Ainakin olen yrittänyt jotain, kun puhun lääkärille.

        Äitini luokse meni-siskoni patistama,kotisairaanhoitaja,joka otti verenpaineet,verensokerit ja teki muistitestin.Siitä se lähti liikkeelle-äidillä todettiin vakava muistisairaus.Ulkopuolisen henkilön on parempi hoitaa terveysasiat-äitini menee tutkimuksiin ja hoitoihin.Hän nauraisi meidät lähiomaiset pihalle,jos me oltais hoidettu hänen asioitaan.Pankkiasiat on taas rempallaan.Tuli ongelmia pankkien kanssa,vaikka olin siellä kertonut avoimesti äidin sairaudesta.Siitä olen vihainen etteivät virkailijat ymmärtäneet että äidin sairaus pahenee,jolloin hän on kykenemätön asioimaan pankeissa.Pienellä paikkakunnalla on näköjään niin tiiviit asiakassuhteet,että pankit määräävät sairastuneen tileistä ja omaisuudenhoidosta.Täytyisi kysyä,koska ottavat omaishoitajan pestin!!!Ettei minun tarvitsisi enää hoitaa äidin kauppasioita yms.!


    • mikä tilanne nyt

      kun vuosi on kulunut.....

    • huh huh huh

      Hei Tytär74, jos luet ja ehdit tai jaksat, kirjoita kuulumia. Terveisin ihan samanlaisen tapauksen tytär. Luin vasta nyt tätä viestiketjua...

      • äitinsä menettänyt

        Hei!

        Jostain syystä en pääse kirjautumaan tälle palstalle enää Tytär -74 -nimimerkillä, joten täytyy keksiä uusi nimimerkki.

        Olen ollut useamman kerran yhteydessä äitiäni hoitaviin ihmisiin, mutta mitään ei ole tehtävissä niin kauan, kun äitini itse ei halua tutkimuksiin tai lääkärit ja hoitajat eivät huomaa vastaanotolla oireita. Näin minulle kertoi viimeksi tänään hoitaja puhelimessa ja hän kyllä uskoo kaiken, mitä kerron äidistäni. Sain tältä hoitajalta lohtua ja neuvoja tilanteeseen.

        Äitini ei edelleenkään pidä minuun yhteyttä kuin ehkä kerran puolessa vuodessa, jos sitäkään. Silloinkin vain sen vuoksi, että hän on huolissaan siitä, että olemme tulossa käymään hänen luonaan yllättäen, mitä emme tee tietenkään. Hän ei koskaa kysy, mitä hänen kolmelle lapsenlapselleen kuuluu, jotka asuvat siis täällä Länsi-Suomessa. Hän elää kuin minua ja lapsiani ei olisi olemassakaan, hän ei ole kiinnostunut meistä tai sitten hän ei muista meitä.

        Viime puhelun aikana hän kertoi olleensa vuoden masentunut siitä, että minä olin haukkunut häntä tietyillä haukkumasanoilla viime kesänä, mitä en ollut tehnyt. Hän oli kuitenkin ollut tästä vuoden masentunut ja ollut kuulemma yhteydessä lääkäriinkin.Lääkäristä kerrottiin, ettei hän ollut ollut heille yhteydessä asiasta.

        Tämä on todella raskasta. Olen menttänyt äitini, vaikka hän on tänä vuonna vasta 65-vuotias ja vaikka hän ei ole edes kuollut...


    • tyhjäolo

      82-vuotias äitini on koko ikänsä ollut todella dominoiva, itsekäs, ilkeä ja syyllistävä. Päivän syyllisen on aina löydyttävä. Isäni sai jotenkuten pidettyä hänet kurissa, mutta nyt, kun isä on kuollut, äitini on todella mahdoton. Pahinta ovat hänen soittonsa, joissa hän syyttää minua, tytärtään, varkaaksi. Tätä hän on tosin tehnyt koko ikänsä. Heti, jos joku tavara on hukassa, niin joku on sen varastanut. Hän poltti siltansa entisten naapureidensakin kanssa, kun syytti heitäkin varkaaksi. Kun hän alkoi syytellä naapureita vieraillekin, niin varoitimme isän kanssa, että joku voi pian nostaa jutun kunnianloukkauksesta. Hän muutti pienempään asuntoon syksyllä ja kaikki tavarat eivät mahtuneet uuteen asuntoon, vaan ne ovat varastoitu. Voitte kuvitella, mikä draama joka tavarasta syntyy, mitä hän kaipaa. Välillä käytämme häntä varastossa penkomassa, mutta sitten hän taas muistaa jonkin esineen, joka on muka varastettu. Olen nykyään ainoa lapsi, joten tämä on henkisesti todella raskasta. Jos meidän yhteinen historiamme olisi toisenlainen, niin jaksaisin ehkä yrittää laittaa kaiken vanhuuden piikkiin, mutta hän on pahoinpidellyt minua lapsena paljon. On tullut risua, päätä on hakattu seinään ja potkittu. Henkisestä väkivallasta puhumattakaan. Pahoinpitely loppui vasta, kun täytin 16, kun hakkaamisen jälkeen en enää itkenyt, vaan kysyin häneltä, että tekikö hyvää. Hän olisi halunnut, että alan pahoinpidellä myös omia lapsiani, mutta halusin sen kierteen loppuvan. Nyt hän on mustasukkainen, koska minulla on hyvät ja läheiset välit omiin lapsiini. Heille hän myös soittelee ja haukkuu minua, mutta lapset usein katkaisevat puhelun kesken, koska eivät hekään halua sellaista kuunnella.
      Aikuiset lapseni ihmettelevät, että kuinka olen koko ikäni sellaista kestänyt. Vastaan, että lapseni ovat lohtuni.
      Veljeni vielä eläessä, hän katkaisi välinsä vanhempiini useiksi vuosiksi. Äidilläni on myös väliti poikki yhden veljensä kanssa, jolla on välit pokki tyttärensä kanssa. Toinen äitini veljistä käy hänen luonaan harvoin ja sisarensa asuu kaukana toisella paikkakunnalla, eikä käy hänen luonaan kuin ehkä kerran viidessä vuodessa. Tänään hän muka muisti, että olen syyttänyt häntä kateudesta. Eipä tullut sellaista keskustelua mieleen, mutta hän ei kuuntele, vaan kertoilee, ettei hän ole tiennytkään kuinka kamala ja varasteleva tytär hänellä onkaan. Juuri Jouluna tätä samaa draamaa oli kärsitty ja Joulun jälkeen hän pyyteli anteeksi, mutta tässä taas nähtiin, ettei hän pysty olla ilman raivoamistaan. Olen ollut hänen kanssaan lääkärissäkin viime vuoden puolella, mutta silloin vielä hän ei ollut aivan näin mahdoton. Muisti tutkittiin ja hän sai muistilääkityksen.
      Mielestäni se on auttanut lähimuistiin, mutta en ymmärrä mistä hän keksii sitten nämä syyttelyjutut. Oli kuulemma nähnyt, kuinka tungin hänen tavaroitaan kassiini. Kysyin, että miksei hän heti ottanut niitä pois, jos sellaista havaitsi, mutta siihen en saanut vastausta, vaan huuto jatkui jostain muusta. Olin kuukauden matkoilla ja hän huomasi, että asiat luistavat ilman minuakin, kun lastenlapset pyynnöstäni kävivät täyttämässä hänen toiveitaan. Liekö siitä syystä hän nyt entistä raivokkaampana käy kimppuuni, kun huomasi, ettei ole niin riippuvainen yksin minusta. Onneksi olen onnellisesti naimisissa ja mieheni lohduttaa minua. Tulee kuitenkin niin tyhjä olo tällaisesta. Ajattelen usein, että minulla ei oikeastaan ole ollut äitiä koskaan. On vain tuo kauhea nainen, joka on asunut isäparkani kanssa.

    • jaksamisia

      Otan osaa...ihan kuin kertoisit minun äidistäni!Ja kaiken lisäksi arpa lankesi minulle,jouduin olosuhteiden pakottamana hoitamaan häntä...ei olla ikinä tultu toimeen,osaa sanoa todella ilkeästi,syyttää aina jostain minua tai muita..on jopa niin paha ettei syäpäkään ole häneen iskenyt vaikka niin toivoo...!Minäkin olen ajatellut että kaikkea se isäparkakin joutui sietämään kun tuommoisen luonnevikasen hullun kans piti elää,ihan meni elämä hukkaan.Äiti oli itekkin aikoinaan kirjoittanut sukulaiselleen että tarvisi jotain rauhoittavaa..muistan kuinka hän aina tuli huutamaan ja haukkumaan kun olin lähdössä tansseihin.Mutta parasta kai on,että ei siirretä tätä käytöstä seuraaville sukupolville,vaan yritään hoitaa nämä hankalat vanhukset loppuun asti,ja kun saadaan mullan alle,huokaistaan syvästi!

    • Ikäväkohtalo

      Äiti on äiti, isä on isä......ovat sitten millaisia hyvänsä. Musta tuntuu pahalta, kun joku vanhasta sairaasta äidistään kirjoittelee noin ikäviä. Kukaan ei pakolla (edes olosuhteiden) joudu hoitamaan yhtään ketään. On laitoksia joissa vanhukset hoidetaan. En itse ainakaan missään vaiheessa haluaisi katkeroituneen lapseni hoidettavaksi ( siis vastaanvanlaisessa tilanteessa).

      • OmaisenTuska

        Olet ajattelematon kommentissasi! Et ymmärrä tilannetta.


    • jaksamisia

      Minustakin tuntuu pahalta,mutta olen väsynyt,hyvin väsynyt,silti minun on pakko huolehtia hänestä!Sinä et ymmärrä sitten yhtään,meitä on monia jotka joutuvat huolehtimaan läheisistään jaksoi tai ei.Ensinnäkin,hän ei halua lähteä laitokseen,ja jos ostetaan lisää apua ja palveluita,rahat ei riitä!Ei se enää ymmärrä että on taakka lapsilleen...roikkuu meissä vain viimeisillä voimillaan ja esittää säälittävää yksinäistä vanhusta.Omasta,ihan omasta sairaasta tahdostaan.

    • AmaliaArmas

      Kyllä voin varmuudella sanoa, että kyseessä on Alzheimer. Kaikki nuo oireet viittaavat siihen. Omalla äidilläni on ollut jo varmaankin ja ainakin 20 vuotta tuo tauti, nyt hän on 88 vuotta. On ollut koko ikänsä niin vaikea ja hankala luonne, että mikään eikä minkäänlainen kohtelu ole häntä miellyttänyt.
      Vieläkään hän ei myönnä, että hänen muistissaan olisi jotain vikaa. Vika on aina meidän aikuisten lastensa muistissa. Me olemme hänen mielestään niin huonomuistisia.
      Ei haluaisi ottaa lääkkeitä. Valvoo yöt, ja menee siitä entistä sekaisemmaksi. Välillä hän on terävämpi, joskus hyvinkin terävä. Toisinaan tuntuu siltä, että tämä on suurta teatteria. Todella suurta draamaa. Hän asuu vielä kotona. Ja olen aivan varma, että laitokseen joutuessaan hän menee täysin sekaisin ja loppu tulee, omatoimisuus loppuu täysin. Siksipä olisi parasta, että hän jaksaisi olla kotona mahdollisimman pitkään. Yritämmekin vuoron perään tsempata hänen kotona asumistaan juuri tämän vuoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe