Ihme ajattelua työk. eläkeläisistä!

Kokenut...

Poliittisessa keskustelussa liittyen eläkeiän nostamiseen on tuotu ilmi, että nuoria työkyvyttömyyseläkeläisiä olisi liikaa, ja että heidän määräänsä tulisi saada vähennettyä, jottei tarvitsisi nostaa eläkeikää. Itse olen saanut täysin päinvastaisen käsityksen. Nuorten on käsitykseni mukaan erittäin hankalaa saada työkyvyttömyyseläke toistaiseksi, vaikka olisi hyvin pahasti työkyvytön. Jo määräaikaisen työk. eläkkeen saamiseen on hyvin tiukat kriteerit. Minulla on omakohtaista kokemusta tästä, nimittäin minulta itseltäni on hylätty kuntoutustukihakemus. En tässä tarkemmin ala tilannettani kuvailemaan, mutta kyse on mt-omgelmista. Sairauspäivärahan sain kyllä enimmäisaikaan asti, mutta kuntoutustukea minulle ei myönnetty edes kuukaudeksi. Ei, vaikka olin niihin aikoihin sairaalahoidossa, ja senhetkinen terveydentilani oli sellainen, että jo peruspäivittäistoiminnot, kuten roskapussin vieminen, olivat ylitsepääsemättömiä. Tällä hetkellä olen ammatillisessa kuntoutuksessa (koulutus), mutta vielä kuntoutustuen hakemisen aikoihin ja jonkin aikaa sen jälkeen en mitenkään voinut olla työkykyinen, kun yleinen toimintakykykin jo niin heikko.

Miten sitten saataisiin nuorten työkyvyttömyyseläkeläisten määrää vähennettyä sairauksia parantamalla, niin se kyllä vaatisi mielenterveyspalveluiden paljon korkeatasoisempaa laatua. Koska käsittääkseni juuri mielenterveysongelmat ovat tärkein syy nuorten työkyvyttömyyseläkkeisiin. Itse en yhtään ihmettele tätä, koska mielenterveysplaveluiden laatu on todella huono.

2

378

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syvältä

Itse en ole enää niin nuorikaan, mutta eläkeläiseksi tietysti nuori kun vanhuuseläkeikään on yli 20 vuotta. Sain myös hylyn tk-eläkehakemukseen, ja jopa sairauspäivärahahakemukseen sitä ennen. Kela on aivan vakuuttunut siitä että olen täysin työkuntoinen.

Hylkypäätöksessä mainitaan että hoidolla voidaan toimintakykyäni parantaa ja ongelmani ovat hoidettavissa olevia. Ei se ainakaan potilaan vika ole että hoito on ollut tehotonta sillä olen edelleen kutakuinkin samassa jamassa kuin neljä vuotta sitten jolloin säännöllinen hoitoni psykiatrian polilla aloitettiin. Aika vaikea se on siellä polilla alkaa tiukkaamaan että hoitakaa mua paremmin.

• Admwtp

Et pienistä puroista saadaan aikaan iso puro jolla kustannetaan herrojen isot eläkkeet. Kusetus jatkuu ikuiseen tappiinsa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 317
      4521
    2. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      16
      2216
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      188
      2036
    4. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      107
      1446
    5. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      76
      1332
    6. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      972
    7. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      57
      947
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      2
      889
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      824
    10. Ei lumous lopu koskaan

Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      59
      746
    Aihe