Jouduin auton vaihdon yhteydessä uudeksi kitkakuskiksi ja yllätys, yllätys, kokemus kitkarenkaista on talven mittaan osoittautunut kaiken kaikkiaan myönteiseksi.
Renkaat ovat Michelinin X-Ice. Sanokaapas, kokeneet kitkakuskit, mielipiteenne noista renkaista suhteessa muihin.
Renkaiden ikä ei ole tiedossa mutta pintaa on 7 mm, paljonkohan kilometreissä mahtaa uusista hävetä.
Omista kokemuksista sen verran, että kuivalla lumisella pakkaskelillä pito ei juuri nastarenkaalle häviä. Kostealla, jäisellä kelillä pito huonoimmillaan mutta silloinkin pärjää kun ottaa vähän rauhallisemmin.
Ja se ajomukavuus nastarenkaaseen verrattuna, kelillä kuin kelillä, mahtavaa.
Kaupan päälle tieto siitä, ettei osallistu teiden tuhoamistalkoisiin.
Michelin X-Ice
27
9338
Vastaukset
- barum/nokian
Ovat ihan hyvät renkaat talvi/kevät/syys ajoihin.Kuivalla kesä kelillä kitkat ovat hieman "vetelät" mutta voi ajaa kesät talvet samoilla renkailla.Eikä tule tektyä kulumisuria tielle.
- olis tarjolla
Laita seuraavassa vaihdossa alle Bridgestone Blizzak Nordicit niin saat kokemusta parhaasta kitkarenkaasta.
- rengas22
Kerros nyt oikein kaikille, että miten nuo Bridgestonet ovat pärjänneet rengastesteissä verrattuna vaikkapa Michelin X-Ice2:een?
- Anonyymi
Mieluummin joku muu merkki, itse ostan contit sitten ehkä dunlop, pirelli , nokia mutta ei blizzakkeja neliveto sakemanniin.
- ttttttt1
Mulla on alla tämän talven ajetut X-Ice2:t ja kyllä nämä on sitten hyvät mun ajoon. Todella miellyttävät ajaa kaikissa olosuhteissa ja hiljaiset. Kulutuspintaa jäljellä vaikka muille jakaa 20 tkm:n jälkeen.
Kolmenkymmenen vuoden ajokokemuksen perusteella olen päätynyt siihen, että sekä mun käytössä kesä- että kitkarenkaat ovat merkiltään Michelin.- SHELL apu-simpukka
Ollut ihan tyytyväinen X-ice2
- hyvät ajaa
Eipä niitä paljon ole jotka olisi nastoihin palannu sen jälkeen kun ovat kunnon kitkoilla ajaneet... paitsi netissä keskustelupalstoilla ;)
Ei ole kokemusta misukoista. Vuosituhannen alussa ajoin yhden sarjan Blizzakkeja, yhdet Nokialaiset ja sitten Continetalit. Aina on vain uusissa pito ja ajettavuus parantunu. Nyt on menossa meidän perheessä neljäs sarja Continentaleja, enkä ole enää kokeillu muita, koska olen noihin tyytyväinen ja testeissäkin keikkuu aina kärjessä.
Itse ajan 30-40 tuhatta vuodessa ja kitkarengas on alla yleensä syyskuusta toukokuuhun, eli keveästi yli puolet vuotuisesta ajomäärästä ja continentalin kitka kestää tuossa ajossa hyvin kaksi talvea ja sakkorajoilla menee vielä kolmanen.- larppa84
Aika hyvin ne pärjäs muistaakseni tuossa TM 2009 talvirengas testissä.
http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/renkaat/tm-vertailu-talvirenkaat-2009
Tuolla ei näy testituloksia, mutta keskustelu käy sitäkin kuumempana ikuisuuskysymyksestä nastva vasstaan kitka :)
http://www.michelin.fi/fi/front/affich.jsp?&lang=FI&codeRubrique=20060301184833 - keliinkuinkeliin
larppa84 kirjoitti:
Aika hyvin ne pärjäs muistaakseni tuossa TM 2009 talvirengas testissä.
http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/renkaat/tm-vertailu-talvirenkaat-2009
Tuolla ei näy testituloksia, mutta keskustelu käy sitäkin kuumempana ikuisuuskysymyksestä nastva vasstaan kitka :)
http://www.michelin.fi/fi/front/affich.jsp?&lang=FI&codeRubrique=20060301184833Kitkarenkaathan pärjäävät aina testeissä, silloin kun testataan vain kitkoja, eikä ole vertailukohtaa. Mutta aina kun mukana on parempiakin renkaita, silloin kitkoja suositellaan jopa kiellettäviksi, niinkuin erään lehden testissäkin. Kitkojen ominaisuudet eivät vain riitä kunnollisiksi talvirenkaiksi, saatikka sitten märälle tai kuivalle asfaltille. Silloin suorastaan vaaralliset. Itse yhden talven kitkoilla ajoin ja oli viimenen kerta kun moiset auton alle laitan. Onhan ainakin hyvä mieli, kun ei tarvitse osallistua ympäristön turmelemiseen ja olla vaatimassa suolaa ja eikä tarvitse nostattaa sitä katupölyä toisten hengitettäväksi.
- Kitkatkitkat
keliinkuinkeliin kirjoitti:
Kitkarenkaathan pärjäävät aina testeissä, silloin kun testataan vain kitkoja, eikä ole vertailukohtaa. Mutta aina kun mukana on parempiakin renkaita, silloin kitkoja suositellaan jopa kiellettäviksi, niinkuin erään lehden testissäkin. Kitkojen ominaisuudet eivät vain riitä kunnollisiksi talvirenkaiksi, saatikka sitten märälle tai kuivalle asfaltille. Silloin suorastaan vaaralliset. Itse yhden talven kitkoilla ajoin ja oli viimenen kerta kun moiset auton alle laitan. Onhan ainakin hyvä mieli, kun ei tarvitse osallistua ympäristön turmelemiseen ja olla vaatimassa suolaa ja eikä tarvitse nostattaa sitä katupölyä toisten hengitettäväksi.
Se on ihan hyvä, että ihminen hahmottaa oman rajallisuutensa auton ratissa ja varustaa autonsa kykyjensä ja osaamisensa mukaan. Minä ajan talvella kitkarenkailla, kelillä kuin kelillä.
- turvallisuus
keliinkuinkeliin kirjoitti:
Kitkarenkaathan pärjäävät aina testeissä, silloin kun testataan vain kitkoja, eikä ole vertailukohtaa. Mutta aina kun mukana on parempiakin renkaita, silloin kitkoja suositellaan jopa kiellettäviksi, niinkuin erään lehden testissäkin. Kitkojen ominaisuudet eivät vain riitä kunnollisiksi talvirenkaiksi, saatikka sitten märälle tai kuivalle asfaltille. Silloin suorastaan vaaralliset. Itse yhden talven kitkoilla ajoin ja oli viimenen kerta kun moiset auton alle laitan. Onhan ainakin hyvä mieli, kun ei tarvitse osallistua ympäristön turmelemiseen ja olla vaatimassa suolaa ja eikä tarvitse nostattaa sitä katupölyä toisten hengitettäväksi.
Mutta kun se vaan on niin jees...
Minä siirryn sitten kitkoista takaisin nastarenkaisiin, kun nastapellet alkaa turvallisuuden nimissä ajamaan 15% alle rajoitusten.
Itsellä on ollu viimeisen neljän talven aikana YKSI tilanne jossa nastarengas olisi ehkä jättäny pulssin hieman alemmas, eli jarrutusmatka ei olisi menny niin hilkulle kuin se meni. - eikö niin
keliinkuinkeliin kirjoitti:
Kitkarenkaathan pärjäävät aina testeissä, silloin kun testataan vain kitkoja, eikä ole vertailukohtaa. Mutta aina kun mukana on parempiakin renkaita, silloin kitkoja suositellaan jopa kiellettäviksi, niinkuin erään lehden testissäkin. Kitkojen ominaisuudet eivät vain riitä kunnollisiksi talvirenkaiksi, saatikka sitten märälle tai kuivalle asfaltille. Silloin suorastaan vaaralliset. Itse yhden talven kitkoilla ajoin ja oli viimenen kerta kun moiset auton alle laitan. Onhan ainakin hyvä mieli, kun ei tarvitse osallistua ympäristön turmelemiseen ja olla vaatimassa suolaa ja eikä tarvitse nostattaa sitä katupölyä toisten hengitettäväksi.
Minkälaisia ongelmia sulla oli kitkojen kanssa?
Suosittelen että et vaihda autoosi lainkaan talvirenkaita, vaan pistät sen seisontavakuutukseen talveksi. Se on meille kaikille turvallisinta. - Anonyymi
keliinkuinkeliin kirjoitti:
Kitkarenkaathan pärjäävät aina testeissä, silloin kun testataan vain kitkoja, eikä ole vertailukohtaa. Mutta aina kun mukana on parempiakin renkaita, silloin kitkoja suositellaan jopa kiellettäviksi, niinkuin erään lehden testissäkin. Kitkojen ominaisuudet eivät vain riitä kunnollisiksi talvirenkaiksi, saatikka sitten märälle tai kuivalle asfaltille. Silloin suorastaan vaaralliset. Itse yhden talven kitkoilla ajoin ja oli viimenen kerta kun moiset auton alle laitan. Onhan ainakin hyvä mieli, kun ei tarvitse osallistua ympäristön turmelemiseen ja olla vaatimassa suolaa ja eikä tarvitse nostattaa sitä katupölyä toisten hengitettäväksi.
Parempi pysyt pois tienpäältä jos et kitkoilla pärjää
- odottelen_nelosta
Nykyinen x ice 3 kitka jo niin vanhentunut ettei enää pärjää kärjelle. Rengas voitti TM testin vuonna 2013 kun oli vielä uusi, 2015 rengas oli vielä 2. sijalla TM testissä mutta nyt ei mahdu ihan kärkeen enää. Toki TM oli tän vuoden testiin kaivanut jonkun erittäin vanhan renkaan (valmistuspäivä huomattavasti aikaisempi kuin muut renkaat testissä) joten varmasti x ice 3 parempi vielä kuin tän vuoden TM testi antaa ymmärtää.
Esim Nokian R2 tuli 2015, nyt tuli jo R3 malli. Joten Nokian ehtinyt tuoda jo 2 uutta mallia samalla kun Michelin edelleen pysynyt x ice 3 mallissa. Ihmeen kauan kestää ennen kuin saavat uudistettua kitkansa. - Rengastus
Pirelli IceZero FR Dot 18 versio hyviä kokemuksia renkaasta. Vanhempi versio on Dot17<- siinä on eri kuviointi ja kumiseos. Tuli TM testissä 2018 jaetulle 2-sijalle. Tuulilasin testissä oli vanhempi versio ja sijoitus huonompi.
- tyytyväinen
Itse olen ajanut Michelinin X Ice- kitkoilla vuodesta 2009 aivan uskomattoman määrän kilometrejä! Ovat äärettömän hiljaiset ja polttoaineen kulutus laskee kun vaihdan Michelinin Ecot kitkoihin syksyisin.
- komeejabi
Ja mustamaalaus kitkarenkailijoille voisi loppua kun niillä pärjää, tänäkin aamuna vanhat perävetoiset autot se ongelma on, ei kitkarenkailijat .
Mikä siis saa suoltamaan kaikenlaista "tien karhentamisesta" nastoilla jne bullshittiä kyllä karheaa on syvää uraa liikaaankin.
Ja mikä saa ulvomaan jonkun vähäpätöisen asian puolesta paskaluukutusta ja pahanmielenterveyden puutetta oikein ahdistaa kun kymmenetvuodet olen ajellut kitkoilla ja aina pääsee kun on totutellut ajamaan monet talvet joskus taannoin ford sierralla sekä aiemmin myös toyotan dx llä jotka nyt olivat aivan hirveitä, talvella aivan hirveitä vaikka kuinka varoen ajelisit aina vaan perä luisti ja sladitti ja matka ei ollut mukavaa ja jouheaa vaan ruopimista ja sivuluistoa ja ylämäkien pelkoa vaikka olikin nastat alla siksi nykyään etuvetoinen auto jo kaikenmaailman ajohärpäikkeneen on niin paljon paree.
Ei renkaat mitään oikeaa ja todellista vaikuta; kuski, vauhti ja virheet se ongelma on.- Jonneille.vaan
Mopo Jonne.
- Nipponkippon
Kyllä.
Kitkolla menossa viides talvi ja todella hyvin pärjää jos osaa ajaa.
Taunuksella opetettu.
- Anonyymi
Nastattomat talvirenkaat eivät ole yltäneet samoihin hyviin testituloksiin kuin nastarenkaat. Ero on selvin jäisellä tiellä ajettaessa. VTTn vuonna 2015 tekemän tutkimuksen mukaan kitkarenkailla ajetut onnettomuudet olisivat vähentyneet jopa 83 prosenttia, jos käytössä olisi ollut nastarenkaat.
- Anonyymi
Eroa tulee nastarenkaan eduksi vain jäätesteissä ja huomioitavaa on se, että testeissä jää on aina sileää, ei sellaista normaalia mitä teillä yleensä on, eri röpelöistä ja karkeaa ja seassa kiveä, hiekkaa ja epäpuhtautta.
Aika vanhaan tutkimukseen poika vetoaa, kun todellisuudessa uusimpien tilastojen mukaan kitkarenkailla ajetaan suhteessa huomattavasti vähemmän vakavia kolareita kuin mitä nastarenkailla ajetaan.
Meille kokeneilla ja peremmille kuskeille kitkarengas on paras valinta kokonaisuutta ajatellen, sillä me osaamme ennakoida ne pahimmat liukkaat kelit joita on muutama yksitäinen päivä vuodessa ja muina aikoina kitka pitää paremmin, on mukava, eikä pilaa teitä. - Anonyymi
Ja mitä sitten ,
Kuin jokainen ostais testeissä pärjäävän minkä tahansa laitteen, mazda 6 sia kin on tien päällä vaikka ne ruostuu nopeasti ja ovat muutenkin kehnoja , eikä kaikki osta audia siltikään. Kovaa asennetta ainostaan on vastustaa kitkoja eräskin pelle sanoi ettei viitsi olla ennakoiva siksi ostaa nastat..... ja taannoin oli ajokoulutusta jossa maailman kärki kuskit kertoivat mikä jäisellä kelillä on tärkeintä , niin ennakointi! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mitä sitten ,
Kuin jokainen ostais testeissä pärjäävän minkä tahansa laitteen, mazda 6 sia kin on tien päällä vaikka ne ruostuu nopeasti ja ovat muutenkin kehnoja , eikä kaikki osta audia siltikään. Kovaa asennetta ainostaan on vastustaa kitkoja eräskin pelle sanoi ettei viitsi olla ennakoiva siksi ostaa nastat..... ja taannoin oli ajokoulutusta jossa maailman kärki kuskit kertoivat mikä jäisellä kelillä on tärkeintä , niin ennakointi!Parempi kun pysyy kotona jos ei kitkoilla pärjää.lueskelee vaan niitä vtt toimisto juttuja
- Anonyymi
Kitkarenkaiden kehitys on ollut huimaa. 10 vuoden takainen voittaja ei pärjäisi nykykahinoissa. Continental on ollut viime vuosina vahva.
- Anonyymi
Ja vastaavasti nastarenkailta on viety etua kun säädösten mukaan nastoja on kevennetty ja pienennetty.
- Anonyymi
Ja autot kehittyneet järjestelmät korjaavat ajoa oli sitten nastat tai ei , mutta lieluummin nykyautossa kitkat , on se vaan kumma kun täällä ollaan jonku tetin perässä ihan järkkymättä vaikka samanlaisia testejä voi olla juustoista kirveisiin,
silti aina iso enemmistä ostaa halvinta eikä turvallisuus ole mikään mittari.
Kuten aina arkailevilla ja jopa kokeneillakin kuskeilla kitkakeskustelussa se nostetaan niin tikunnokkaan että luulisi sen olevan aina ykkös juttu,
mutta samat nastoihin uskovat ulosmittaa turvallisuuden tunnettaan,
ajamalla ihan perässä kiinni
tai jos pääsevät motarilla ohi ajetaan sen jälkeen siihen aivan eteen kuin varmistaakseen että saa mahdollisen irronneen nastan tuulilasiiin.
Mutta yhtäkaikki normaali suoritus ja ns. turvallinen auto ei tarvitse nastoja.
- Anonyymi
Ne ovat parhaat mitä on saatavilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1181756
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill381475Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221408Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461250
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521241- 521188
- 591127
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.481014