Onko sinihomejuusto turvallista, jos se on tehty pastöroidusta maidosta?
Mun neuvolan mukaan esim. tuorejuustot ovat turvallisia, jos ne on tehty pastöroidusta maidosta. Esim. Violan juustot ovat siis turvallisia... En muista, että vastaavaa keskustelua oltaisiin käyty sinihomejuustosta ja nyt en saa Neuvolan tätejä enää kiinni, jotta voisin kysyä...
Sinihomejuusto pastöroidusta maidosta
13
3617
Vastaukset
- sdfghfghj
multa ainakin kiellettiin kokonaan homejuustot
- Tupla37+6
Esim Valion Aura sinihomejuusto on pastöroitu, mutta sitä EI saisi syödä (jos ei kuumenna), listeria voi kuitenkin kasvaa siinä.
Taitaa olla ihan Valion sivuillakin teksti että ei suositella.. - aeörkheö
Pakko vaan huomauttaa tähän, että keneltäkään ei kielletä raskausaikana mitään. Aikuinen ihminen päättää itse mitä suuhunsa laittaa. Neuvolasta ja lääkäreiltä saatavat ohjeet ovat suosituksia, eivät kieltoja.
- .....
aeörkheö kirjoitti:
Pakko vaan huomauttaa tähän, että keneltäkään ei kielletä raskausaikana mitään. Aikuinen ihminen päättää itse mitä suuhunsa laittaa. Neuvolasta ja lääkäreiltä saatavat ohjeet ovat suosituksia, eivät kieltoja.
Tokihan kaikki päättävät mitä tekevät mutta typeriä riskejä ei kannata ottaa. Kaveri veti homejuustoja minkä ehti mutta kas vain, ei saanut listeriaa vaan toksoplasmoosin kissoista...
- auauaua
Lue itse valion sivuilta aurasta eli ei suositella kuin kuumennettuna ruuissa. Aina silloin tällöin on tuontolinjalla listeriaa ja sieltä voi tulla juustoon ja alkaa kasvaa siinä. Tuorejuustot ovat listerialle hyvä kasvualusta.
- Marina 87
Itse just maanantaina kysyin lupaa Auran homejuuston syömiseen kun oli hirveä himo. Lupa annettiin ja sanottiin että kohtuudella vai syödä kyllä kunhan ei joka päivä pistä nassuun sitä :) Ja sinne myös katosi himo sen siliän tien, enää ei tee yhtään mieli, päinvastoin :D
- --------------------
Ai että oikein lupaa piti kysyä?
Niin, ethän suinkaan ole aikuinen ihminen, vaan jokseenkin holhouksen alainen ja tarvitset lupaa, koska jotkut asiat ovat sinulta KIELLETTYJÄ.
Hyvänen aika, kuinka aivottamaksi jotkut voivatkaan taantua raskausaikana. - kohtuudella...
Jos listeria on elintarvikkeessa päässyt lisääntymään niin se on ihan se ja sama kuinka paljon sitä juustoa nassuusi pistät. Toisin sanoen, jos siinä on listeriaa niin ei paljon kohtuudella syöminen auta. Toisaalta taas, Aurassa kuitenkin äärimmäisen harvoin mitään listeriaa on. Kaikki ystäväni ovat raskautensa aikana popsineet sitäkin. Jep, joku on Suomessa voinut siitä joskus näiden kaikkien vuosien aikana saada listerian, mutta todennäköisesti sitten on kyseessä ollut joku pöydällä seisonut, huonosti säilytetty juusto.
- +0987yuikmnvcdsa
kohtuudella... kirjoitti:
Jos listeria on elintarvikkeessa päässyt lisääntymään niin se on ihan se ja sama kuinka paljon sitä juustoa nassuusi pistät. Toisin sanoen, jos siinä on listeriaa niin ei paljon kohtuudella syöminen auta. Toisaalta taas, Aurassa kuitenkin äärimmäisen harvoin mitään listeriaa on. Kaikki ystäväni ovat raskautensa aikana popsineet sitäkin. Jep, joku on Suomessa voinut siitä joskus näiden kaikkien vuosien aikana saada listerian, mutta todennäköisesti sitten on kyseessä ollut joku pöydällä seisonut, huonosti säilytetty juusto.
voi saada melkein mistä elintarvikkeesta tahansa, joten ei kyllä kannata syödä mitään ilman lupaa...eikö ihmiset osaa käyttää maalaisjärkee vai eikö sitä ole...?!?!??!?!
- tykky
kohtuudella... kirjoitti:
Minäkin hetken ihmettelin tuota, että kohtuudella saa syödä, mutta olisikohan se sitä varten, että homejuusto on hirmuisen suolaista ja rasvaista ja sikäli odottavalle huono ruoka? Näitä olen ennenkin nähnyt, että joku syö raskauden aikana vain pieniä määriä tuorejuustoja, missä ei tosiaan ole paljoa järkeä. Onhan se riski tietysti suhteessa pienempi, jos harvemmin syö ja pienempiä määriä, mutta kun sen listerian voi saada ihan siitä ensimmäisestäkin palasesta...
- Marina87
-------------------- kirjoitti:
Ai että oikein lupaa piti kysyä?
Niin, ethän suinkaan ole aikuinen ihminen, vaan jokseenkin holhouksen alainen ja tarvitset lupaa, koska jotkut asiat ovat sinulta KIELLETTYJÄ.
Hyvänen aika, kuinka aivottamaksi jotkut voivatkaan taantua raskausaikana.Joo en ole aivoton vaan hyvin tietoinen että voin vaikka ryypätä ja polttaa jos itse haluaisin. Mutta kun en halua enkä niitä muutenkaan tee. Satuin vaan muotoilemaan asian noin, ilmeisesti vähän väärin. Ihme pikkuseikkojen takia toisten tarviikaan viestejä kirjoitella.
- Marina87
tykky kirjoitti:
Minäkin hetken ihmettelin tuota, että kohtuudella saa syödä, mutta olisikohan se sitä varten, että homejuusto on hirmuisen suolaista ja rasvaista ja sikäli odottavalle huono ruoka? Näitä olen ennenkin nähnyt, että joku syö raskauden aikana vain pieniä määriä tuorejuustoja, missä ei tosiaan ole paljoa järkeä. Onhan se riski tietysti suhteessa pienempi, jos harvemmin syö ja pienempiä määriä, mutta kun sen listerian voi saada ihan siitä ensimmäisestäkin palasesta...
Harvemmin homejuustoa varmaan syö niin paljon että siitä rasvaisuudesta ja suolaisuudesta haittaa olisi?
- miisuu
mitä itse olen katsellut homejuustojen selosteita niin suurin osa suomeen tulevista tai suomessa tuotetuista juustoista on pastöroituja. Eräässä dokumentissa jopa sanottiin että eu maihin ei enää saisi sellaista juustoa tuodakaan joka ei olisi pastöroitu, tätä en ole itse kyllä tarkistanut. Olen itse syönyt valko ja sinihomejuustoja raskauden aikanani muutamia kertoja ja ilmeisesti ei ole aiheuttanut mitään. Ei ole oikeestaan mitään muuta kuin maksa jonka olen jättänyt kokonaan syömättä, tosin maksamakkaraa joskus syönyt kyllä. varmaan sellanen kohtuullisuus kaikessa ja oma järki mukana. tietenki ruoka-aineiden karsimiset pienentää riskejä mutta eivät takaa loppujenlopuksi mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302275
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu272023Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121539Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121397Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701241- 961091
- 171017
- 88923
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17810Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115765