Sairaalahuoltaja / TAYS

Sairaalahuoltaja

Millaista on olla TAYS:ssa sairaalahuoltajana? Palkka? Millaisia pomot ovat? Onko arvostusta vai ei? Millaista työ muuten?

Kiinnostaa, kun muutto on ehkä pian Tampereelle edessä, sairaalahuoltajana oon työskennelly reilun vuoden (ei koulutusta) ja mietin olisiko TAYS:iin mahdollista päästä sijaisuuksia tekemään :)

57

17266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • shuolt

      että saat Tampereelta sairaalahuoltajan paikan kouluttamattomana? Jos saat niin se on väärin, täällä varmaan on koulutettujakin.

      • Sairaalahuoltaja

        En mitään vakituista paikkaa olisi hakemassakaan, en myöskään säännöllistä työpaikkaa. Opiskelemaan olen menossa, joten sijaisuuksia voisin tehdä. Kokemusta kun on kuitenkin vuodeosastoilta, poleilta, leikkaussaleista, ensiavusta, teholta, röntgenistä, yleisiltä tiloilta...

        Ja omassa sairaanhoitopiirissä on (kokeneista!) sijaisista pulaa, joten olisko sitä Tampereella.


      • näin pääset töihin

        TAYSista saa sairaalahuoltajan paikan ilman koulutusta ja työkokemusta. Kun koulutettuja ja päteviä hakijoita ei ole, otetaan "sopiva".

        Työpaikan saannissa ratkaisee 1) Onko Sinulla suhteita? 2) Pärjäätkö hyvin haastattelussa? 3) Millaisen ensivaikutelman annat itsestäsi? Työtaitojasi ei kukaan kysele.

        Jos sinulla ei ole alkoholi- ja päihdeongelmia, olet luotettava, noudatat työaikoja ja työskentelyohjeita ja käyt säännöllisesti töissä, selviät sairaalahuoltajan töistä vallan mainiosti. Sairaalahuoltajan työ ei ole ydinfysiikkaa!

        Sairaahuoltajan hommia hetken tehtyäsi voitkin hakea opiskelemaan parempipalkkaisiin töihin. Tampereella on lähihoitajakoulutusta ja TAYSin vieressä on TAMK.


      • sahu5
        näin pääset töihin kirjoitti:

        TAYSista saa sairaalahuoltajan paikan ilman koulutusta ja työkokemusta. Kun koulutettuja ja päteviä hakijoita ei ole, otetaan "sopiva".

        Työpaikan saannissa ratkaisee 1) Onko Sinulla suhteita? 2) Pärjäätkö hyvin haastattelussa? 3) Millaisen ensivaikutelman annat itsestäsi? Työtaitojasi ei kukaan kysele.

        Jos sinulla ei ole alkoholi- ja päihdeongelmia, olet luotettava, noudatat työaikoja ja työskentelyohjeita ja käyt säännöllisesti töissä, selviät sairaalahuoltajan töistä vallan mainiosti. Sairaalahuoltajan työ ei ole ydinfysiikkaa!

        Sairaahuoltajan hommia hetken tehtyäsi voitkin hakea opiskelemaan parempipalkkaisiin töihin. Tampereella on lähihoitajakoulutusta ja TAYSin vieressä on TAMK.

        Minäkin olen töissä Tampereella enkä missään nimessä vaihtaisi sairaalahuoltajan työtä lähihoitajan työhön! Kaupungilla palkkaero on naurettavan pieni, minkä lisäksi lähihoitaja tekee huomattavasti stressaavampaa, fyysisesti raskaampaa ja usein myös huomattavasti likaisempaa työtä ja vielä kolmessa vuorossa. Ei kiitos. Paikka ratkaisee paljon.


    • en tiedä

      Onko sairaalahuoltaja sama kuin Laitoshuoltaja .
      mitä edellä mainittu tekee sairaalassa, onko vain pelkkä siivooja.

      • Sairaalahuoltaja

        Laitoshuoltaja juu, mutta työt eroaa kuitenkin aika paljon. Riippuu varmaan sairaanhoitopiireistäkin, mutta täällä vuodeosastolla avustetaan ruuanjaossa (usein hoitajat eivät edes ole mukana, iltapala valmistetaan itse yms), vuodehuoltoa. Hommia on aika erilaisia, riippuu siitä, mitä on sovittu.

        Siivouskin aivan erilaista, leikkaussalien siivous esimerkiksi eroaa suuresti konttoreiden siivouksesta.

        Ja omasta kokemuksesta, sairaalahuoltajat kuuluvat olennaisena osana potilaiden hoitamiseen. Itsellä oli kuitenkin aina aikaa vuodeosastolla huoneita siivotessa jutella potilaiden kanssa, siitä oli monet kiitollisia (etenkin ihmiset, joilla ei vieraita käynyt).


      • et silleen

        laitoshuoltajia esim. päiväkodeissa, siivoavat ja aamuisin keittävät puuron.


      • Sairaalahuoltaja
        et silleen kirjoitti:

        laitoshuoltajia esim. päiväkodeissa, siivoavat ja aamuisin keittävät puuron.

        Ja mitenköhän tämä liittyi TAYS:iin?


      • et silleen
        Sairaalahuoltaja kirjoitti:

        Ja mitenköhän tämä liittyi TAYS:iin?

        SE OLI KOMMENTTI KUINKA KUNNILLA TEHDÄÄN, JOS VAIKKA TAYS:ISSA TEHTÄISIIN SAMOIN. Otappa kuule sieltä Tays:sista selvää, ihan soittamalla selviää.


      • Sairaalahuoltaja
        et silleen kirjoitti:

        SE OLI KOMMENTTI KUINKA KUNNILLA TEHDÄÄN, JOS VAIKKA TAYS:ISSA TEHTÄISIIN SAMOIN. Otappa kuule sieltä Tays:sista selvää, ihan soittamalla selviää.

        Miten TAYS:iin oikeasti liittyy se, että laitoshuoltajat siivoavat päiväkodissa ja keittävät puuron? Ei sitten mitenkään. Koska tiedän kyllä ihan ilman sinuakin, mitä laitoshuoltajat tekevät (tai omassa tapauksessani sairaalahuoltajat), ei sitä sinun minulle tarvitse kertoa.

        Ja ymmärrän suomen kieltä ihan ilman sitä kuuluisaa caps lockia.

        Mitä mä sinne TAYS:in pomoille soitan, jos kysyn TYÖNTEKIJÖIDEN mielipiteitä? Jostain syystä en olisi pomoilta kysymässä, sitä, ovatko he (pomot siis) mukavia, yhteistyökykyisiä ja ammattitaitoisia.


      • et silleen
        Sairaalahuoltaja kirjoitti:

        Miten TAYS:iin oikeasti liittyy se, että laitoshuoltajat siivoavat päiväkodissa ja keittävät puuron? Ei sitten mitenkään. Koska tiedän kyllä ihan ilman sinuakin, mitä laitoshuoltajat tekevät (tai omassa tapauksessani sairaalahuoltajat), ei sitä sinun minulle tarvitse kertoa.

        Ja ymmärrän suomen kieltä ihan ilman sitä kuuluisaa caps lockia.

        Mitä mä sinne TAYS:in pomoille soitan, jos kysyn TYÖNTEKIJÖIDEN mielipiteitä? Jostain syystä en olisi pomoilta kysymässä, sitä, ovatko he (pomot siis) mukavia, yhteistyökykyisiä ja ammattitaitoisia.

        kasva aikuiseksi ennenkuin haet mitään työpaikkaa, kun et ymmärrä työpaikoista mitään.


      • ----------
        Sairaalahuoltaja kirjoitti:

        Miten TAYS:iin oikeasti liittyy se, että laitoshuoltajat siivoavat päiväkodissa ja keittävät puuron? Ei sitten mitenkään. Koska tiedän kyllä ihan ilman sinuakin, mitä laitoshuoltajat tekevät (tai omassa tapauksessani sairaalahuoltajat), ei sitä sinun minulle tarvitse kertoa.

        Ja ymmärrän suomen kieltä ihan ilman sitä kuuluisaa caps lockia.

        Mitä mä sinne TAYS:in pomoille soitan, jos kysyn TYÖNTEKIJÖIDEN mielipiteitä? Jostain syystä en olisi pomoilta kysymässä, sitä, ovatko he (pomot siis) mukavia, yhteistyökykyisiä ja ammattitaitoisia.

        Voi missä vaiheessa loppuu tää nimikkeiden sillisalaatti?? On sairaalahuoltajaa, hoitoapulaista, sairaala-apulaista ja vaikka mitä kun alalla on ihan ammattinimikekin jota voisi käyttää. Se on laitoshuoltaja tai toimitilahuoltaja. Olis se kumma jos sairaanhoitajienkin nimike vaihtuisi aina työpaikan mukaan kipusiskosta, sisarhentovalkoiseksi ja vaikka miksi nyt kuka keksisikin nimittää. Minullakin nimikkeenä hoitoapulainen ja aina saa olla korjaamassa, että vaikka hoitoapulainen olenkin nimikkeeltäni niin laitoshuoltaja olen. Hoitoon en osallistu sen enempää kuin sairaalan putkimieskään. Huollan rakennusta ja pintoja en ihmisiä, vaikka työn jäljestä saavatkin nauttia hygienian ja turvallisuuden kautta.


      • Sairaalahuoltaja
        et silleen kirjoitti:

        kasva aikuiseksi ennenkuin haet mitään työpaikkaa, kun et ymmärrä työpaikoista mitään.

        Tiedät ikäni mistä? Tietääkseni vain nuoret eivät kouluttaudu uudelleen.


      • et silleen
        Sairaalahuoltaja kirjoitti:

        Tiedät ikäni mistä? Tietääkseni vain nuoret eivät kouluttaudu uudelleen.

        kysymyksesi paljastavat.


      • Sairaalahuoltaja
        et silleen kirjoitti:

        kysymyksesi paljastavat.

        Jaahas, se, että kysyn millaisia pomoja TAYS:issa on, paljastaa minut nuoreksi. Noh, omien kommenttiesi perusteella et kuulosta kovinkaan iäkkäältä. Jos kysyn asiallisen kysymyksen, millaista TAYS:issa on olla töissä, kerrot millaista on työskennellä päiväkodissa. Tiedän mitä laitoshuoltajat tekevät, eikä sitä minulle tarvitse kertoa, teen itse tätä työtä koko ajan. Kyseinen kommenttisi ei siis liittyny aloittamaani topikkiin mitenkään, ei myöskään se, että olen kuulemma niin nuori ettei minun kannattaisi tehdä mitään työtä (jos olen ollut kohta 1½ vuotta samassa työpaikassa, luulisi pomoni potkineen minut pois, jos olisin 'liian nuori' tehdäkseni mitään työtä). Kaipaan niitä asiallisia vastauksia, jossa vastataan kysymyksiini, en jonkun anonyymin avautumista siitä, että olen idiootti.


      • Sairaalahuoltaja
        ---------- kirjoitti:

        Voi missä vaiheessa loppuu tää nimikkeiden sillisalaatti?? On sairaalahuoltajaa, hoitoapulaista, sairaala-apulaista ja vaikka mitä kun alalla on ihan ammattinimikekin jota voisi käyttää. Se on laitoshuoltaja tai toimitilahuoltaja. Olis se kumma jos sairaanhoitajienkin nimike vaihtuisi aina työpaikan mukaan kipusiskosta, sisarhentovalkoiseksi ja vaikka miksi nyt kuka keksisikin nimittää. Minullakin nimikkeenä hoitoapulainen ja aina saa olla korjaamassa, että vaikka hoitoapulainen olenkin nimikkeeltäni niin laitoshuoltaja olen. Hoitoon en osallistu sen enempää kuin sairaalan putkimieskään. Huollan rakennusta ja pintoja en ihmisiä, vaikka työn jäljestä saavatkin nauttia hygienian ja turvallisuuden kautta.

        Miksi lääkäriä sanotaan ortopedeiksi? Gynekologeiksi? Urologeiksi? Koska se kertoo heidän työnkuvastaan enemmän. Jos sanon tuntemattomalle ihmiselle olevani laitoshuoltaja, se ei kerro hänelle mitään työstäni. Jos taas sanon että olen sairaalahuoltaja, kyseisellä tuntemattomalla ihmisellä on heti laajempi käsitys työstäni.

        Ja olen eri mieltä eräästä mielipiteestäni, omasta mielestäni osallistun potilaan hoitoon paljonkin enemmän kuin sairaalan putkimies. Sinusta en tiedä, mutta itse käsitän hoitona myös sen henkisen puolen fyysisen lisäksi. Ja se, että jos saan sairaan ihmisen hymyilemään tai nauramaan, voi hyvinkin auttaa ihmistä paranemaan ja jaksamaan.


      • laitoshuoltaja
        Sairaalahuoltaja kirjoitti:

        Miksi lääkäriä sanotaan ortopedeiksi? Gynekologeiksi? Urologeiksi? Koska se kertoo heidän työnkuvastaan enemmän. Jos sanon tuntemattomalle ihmiselle olevani laitoshuoltaja, se ei kerro hänelle mitään työstäni. Jos taas sanon että olen sairaalahuoltaja, kyseisellä tuntemattomalla ihmisellä on heti laajempi käsitys työstäni.

        Ja olen eri mieltä eräästä mielipiteestäni, omasta mielestäni osallistun potilaan hoitoon paljonkin enemmän kuin sairaalan putkimies. Sinusta en tiedä, mutta itse käsitän hoitona myös sen henkisen puolen fyysisen lisäksi. Ja se, että jos saan sairaan ihmisen hymyilemään tai nauramaan, voi hyvinkin auttaa ihmistä paranemaan ja jaksamaan.

        Minä olen laitoshuoltaja ja töissä sairaalasta. Sairaalahuoltajan ammattitutkinnosta en ole koskaan kuullutkaan, mutta se sen sijaan kuulostaa aika pelottavalta että ihminen, jolla ei ole mitään alan koulutusta siivoaa leikkurissa, teholla jne. Niin, ja kyllä laitoshuoltajankin hommiin tuo ruokahuolto kuuluu.


      • -----------
        laitoshuoltaja kirjoitti:

        Minä olen laitoshuoltaja ja töissä sairaalasta. Sairaalahuoltajan ammattitutkinnosta en ole koskaan kuullutkaan, mutta se sen sijaan kuulostaa aika pelottavalta että ihminen, jolla ei ole mitään alan koulutusta siivoaa leikkurissa, teholla jne. Niin, ja kyllä laitoshuoltajankin hommiin tuo ruokahuolto kuuluu.

        opettaa siihen laitoshuoltajanimikkeeseen. Nyt olen tällä hetkellä sairaalahuoltajan nimikkeellä töissä ja eihän se sano ihmisille mitään. Minulta pyydetään niin lääkkeitä kuin diagnosoimaan sairauksia ja kuntoutusohjeita. Ei ihmiset tajua, että minä siivoan osastolla ja huolehdin ruuan jaosta, kuivatarviketilauksista ja pyykkitilauksista. Laitoshuoltajanimikkeestä ne voisi ajan kanssa tajuta että me emme HOIDA ihmisiä osastolla vaan hoidamme osastoa, jotta se toimisi. Tottakai sitä juttelee potilaiden kanssa ja syyllistyn joskus ylettömäään paapomiseen niin että saa kuulla, etten kannusta potilaita kotiutumaan, mutta se ei ole hoitoa vaan yritys lievittää toisen hankalaa oloa tai piristää päivää. Sitä aikaa kun osastotyössä on välillä liikaakiin.


      • Sairaalahuoltaja
        laitoshuoltaja kirjoitti:

        Minä olen laitoshuoltaja ja töissä sairaalasta. Sairaalahuoltajan ammattitutkinnosta en ole koskaan kuullutkaan, mutta se sen sijaan kuulostaa aika pelottavalta että ihminen, jolla ei ole mitään alan koulutusta siivoaa leikkurissa, teholla jne. Niin, ja kyllä laitoshuoltajankin hommiin tuo ruokahuolto kuuluu.

        Eipä se teholla siivoaminen mitenkään eroa osastosiivouksesta. On itse asiassa helpompaa, sillä ei tarvitse ruokia jakaa. Ja leikkaussalisiivoukseen olen kyllä saanut pätevän perehdytyksen, aseptiikka on kyllä kunnossa.


      • Sairaalahuoltaja
        ----------- kirjoitti:

        opettaa siihen laitoshuoltajanimikkeeseen. Nyt olen tällä hetkellä sairaalahuoltajan nimikkeellä töissä ja eihän se sano ihmisille mitään. Minulta pyydetään niin lääkkeitä kuin diagnosoimaan sairauksia ja kuntoutusohjeita. Ei ihmiset tajua, että minä siivoan osastolla ja huolehdin ruuan jaosta, kuivatarviketilauksista ja pyykkitilauksista. Laitoshuoltajanimikkeestä ne voisi ajan kanssa tajuta että me emme HOIDA ihmisiä osastolla vaan hoidamme osastoa, jotta se toimisi. Tottakai sitä juttelee potilaiden kanssa ja syyllistyn joskus ylettömäään paapomiseen niin että saa kuulla, etten kannusta potilaita kotiutumaan, mutta se ei ole hoitoa vaan yritys lievittää toisen hankalaa oloa tai piristää päivää. Sitä aikaa kun osastotyössä on välillä liikaakiin.

        Omasta mielestäni sanassa sairaalahuoltaja ei ole mitään sellaista, mikä viittaisi hoitoon. Huollamme sairaalaa ja omassa sairaalassani ihmiset kyllä ymmärtävät sen hyvinkin. Ja ihmisille voi ystävällisesti kertoa että ei, en tiedä lääkkeistäsi jne.


      • laikkarisiivooja
        Sairaalahuoltaja kirjoitti:

        Laitoshuoltaja juu, mutta työt eroaa kuitenkin aika paljon. Riippuu varmaan sairaanhoitopiireistäkin, mutta täällä vuodeosastolla avustetaan ruuanjaossa (usein hoitajat eivät edes ole mukana, iltapala valmistetaan itse yms), vuodehuoltoa. Hommia on aika erilaisia, riippuu siitä, mitä on sovittu.

        Siivouskin aivan erilaista, leikkaussalien siivous esimerkiksi eroaa suuresti konttoreiden siivouksesta.

        Ja omasta kokemuksesta, sairaalahuoltajat kuuluvat olennaisena osana potilaiden hoitamiseen. Itsellä oli kuitenkin aina aikaa vuodeosastolla huoneita siivotessa jutella potilaiden kanssa, siitä oli monet kiitollisia (etenkin ihmiset, joilla ei vieraita käynyt).

        No ihan samaa työtä kuin laikkareillakin, virkanimike vaan on eri, jostain syystä, liekö palkassa paljon eroa?


      • 871
        et silleen kirjoitti:

        SE OLI KOMMENTTI KUINKA KUNNILLA TEHDÄÄN, JOS VAIKKA TAYS:ISSA TEHTÄISIIN SAMOIN. Otappa kuule sieltä Tays:sista selvää, ihan soittamalla selviää.

        On se vaan kumma että akat saa aina riidan aikaiseksi.


      • räpättäjät
        Sairaalahuoltaja kirjoitti:

        Miten TAYS:iin oikeasti liittyy se, että laitoshuoltajat siivoavat päiväkodissa ja keittävät puuron? Ei sitten mitenkään. Koska tiedän kyllä ihan ilman sinuakin, mitä laitoshuoltajat tekevät (tai omassa tapauksessani sairaalahuoltajat), ei sitä sinun minulle tarvitse kertoa.

        Ja ymmärrän suomen kieltä ihan ilman sitä kuuluisaa caps lockia.

        Mitä mä sinne TAYS:in pomoille soitan, jos kysyn TYÖNTEKIJÖIDEN mielipiteitä? Jostain syystä en olisi pomoilta kysymässä, sitä, ovatko he (pomot siis) mukavia, yhteistyökykyisiä ja ammattitaitoisia.

        Ja ilmeisesti sairaalahuoltajat on vittumaisia,pahansuopaisia akkoja!!No eipä tuo tietenkään ole yllätys akkavaltaisella alalla.


      • Anonyymi

        Miten niin VAIN?


      • Anonyymi

        Ei ole "vain pelkkä siivooja". Siivoustyö sairaalassa on ensiarvoisen tärkeää ja silti hyvin ei-ervostettua. Välillä tuntuu että potilaat tätä enemmän arvostavat kuin mm lääkärit (suprise suprise).

        Mutta sairaalahuoltaja ja laitoshuoltaja meinaavat sairaalassa täysin samaa.


    • Sairaalahuoltaja

      Olisiko jollain, joka asiasta oikeastikin tietää jotain, vielä sanomista? Olisi mielenkiintoista kuulla.

      • Laitsari

        Asun helsingissä ja olen suorittanut Laitoshuoltajan ammattitutkinnon joka kesti noin 1 ja puolivuotta, en ole koskaan kuullutkaan sairaalahuoltajan työstä ennen laitoshuoltajaa sanottiin sairaala-apulaiseksi.
        Laitoshuoltajan kuvaan kuuluu jakaa ruoka, syöttää potilaita,siivota huoneet ja pitää paikat puhtaina osastolla sekä tehdä ruokatilaukset.[riippuu kohteesta]
        Jos laitoshuoltaja ei ole sairaalassa hän voi olla myöskin olla kerrohuoltajana, vammaisen avustajana, koulu siivoojana ja monessa muusa paikassa koska Laitoshuóltajan tutkinto on paljon laaja-alaisenpi kuin toimitilahuoltajan


      • Sairaalahuoltaja
        Laitsari kirjoitti:

        Asun helsingissä ja olen suorittanut Laitoshuoltajan ammattitutkinnon joka kesti noin 1 ja puolivuotta, en ole koskaan kuullutkaan sairaalahuoltajan työstä ennen laitoshuoltajaa sanottiin sairaala-apulaiseksi.
        Laitoshuoltajan kuvaan kuuluu jakaa ruoka, syöttää potilaita,siivota huoneet ja pitää paikat puhtaina osastolla sekä tehdä ruokatilaukset.[riippuu kohteesta]
        Jos laitoshuoltaja ei ole sairaalassa hän voi olla myöskin olla kerrohuoltajana, vammaisen avustajana, koulu siivoojana ja monessa muusa paikassa koska Laitoshuóltajan tutkinto on paljon laaja-alaisenpi kuin toimitilahuoltajan

        En tiedä ovatko muut huomanneet, mutta täällä liikkuu harvinaisen hidasjärkisiä ihmisiä. Mitähän tämänkin laitsarin kommentissa oli järkeä? Ei mitään. Kenen ongelma se on jos sanon itseäni sairaalahuoltajaksi? Työsopimuksessa kun lukee että SAIRAALAHUOLTAJA, ei siis ole oma keksimä nimike.


    • Sairaalahuoltaja

      Edelleen kaivattaisiin asiallisia kommentteja.

      • VanhapieruII

        asiatonta.

        Yksi hoitaja sanoi itsensä irti vuosi sitten ja sai duunin heti Helsingistä. en tietenkään ehdota, että tee samoin.! Tuli Lappeenrannasta.

        Sana työnteko saa minulle jo allergisen ra-aktion. En minä sellaista kenellekään suosittele.


      • Sairaalahuoltaja
        VanhapieruII kirjoitti:

        asiatonta.

        Yksi hoitaja sanoi itsensä irti vuosi sitten ja sai duunin heti Helsingistä. en tietenkään ehdota, että tee samoin.! Tuli Lappeenrannasta.

        Sana työnteko saa minulle jo allergisen ra-aktion. En minä sellaista kenellekään suosittele.

        Tämä liittyi aiheeseen miten?


    • tytsy6

      hei sillä reippaalla asenteella sinne pääsee ja aikaisempi kokemus on eduksi. siellä vo itse työn ohessa kouluttautua ja mitä esimiehiin tulee niin reilulla meimingil pärjää ja joustolla eikä niiden kans töitä tehdä vaan yhteistyötä sinulle sanon et kannattaa kokeilla et menetä mitään. siellä on oikeesti kaiken laista porukkaa silmät aukee

    • tyttö

      laitoshuoltaja sisältää nimessä lähes kaiken laitokseen liittyvän oheistyön kuten sellainen nimikkeen kuin huollon palvelu alue johon kuuluu sairaalahuolto eli sairaalahuoltaja joka toimii laitoksessa siistijänä sairaalan huollon esimies tekee sairaalan osastolle palvelu sopimusen esim johon kuuluu puhtaanapito, potilaskuljetus, ruokataloudesta huolehtiminen pyykin tilauksen tekemiset jne.sairaalan huoltoon kuuluu myös kuljetus palvellu johon liittyy yleensä laitos miehet jotka kuljettavat sairaalan pyykin jätteet ja ruuan mys väline huolto kuuluu sairaalahuollon vastuu alueeseen. joten olemme aika iso määrä ihmisiä siksi nimet tietyllä tavalla selventää toisia se näemmä sotkee.

    • Florence Nightingale

      Ymmärtääkseni TAYS palkkaa alalle sopivia sairaalahuoltajiksi, vaikka ei ole alan koulutusta? Onko TAYSissa oppisopimuskoulutusta? Aikaisemmin esim. hoitoalan opiskelijat tekivät sairaala-apulaisen töitä ennen opiskelua.

    • Välinehuoltajaksi

      Täällä ilmottautuu eräs, jolla EI ole laitoshuoltajan koulutusta ja aloitan työt maanantaina kokopäiväisenä.

      TAYSissa on tällä hetkellä kuulemma huutava pula osaavista sairaalahuoltajista, joten tosissaan koulutus ei ole välttämätön. Tosin, itse opiskelen välinehuoltajaksi, joten sivuan sairaalahuollon alaa aika läheltä. Aseptiikka on meillä jopa tarkempaa kuin sairaalahuoltajilla, ja ymmärrys mikrobiologiasta hieman syvempi. Myös aikaisempi siivoustyön kokemus auttoi työpaikan saamisessa.

      Tarkoitus olisi että kouluttaudun laitoshuoltajaksi kun saan välinehuollon koulutuksen päätökseen. Syy on siinä, että saisin vakituisen työsopimuksen ja hieman korkeampaa palkkaa. Tällä hetkellä olen siis töissä 4-5 kk kerrallaan, koska vakituista työsopimusta ei voi tehdä.

      • kissukka1

        Miksi vakituista työsopimusta ei voida tehdä? Sen takia, kun ei ole laitoshuoltajan koulutusta? Opiskelet siis välinehuoltajaksi, millaista opiskelusi on? Olen itse erittäin kiinnostunut välinehuoltajan ammatista ja olen myös Tamperelainen. Pelkään, silti lähteä nykyisestä työstäni opiskelemaan, jos töitä ei olekkaan tarjolla välinehuoltajille. Olen alkanut miettimään myös sairaalahuoltajan työtä Tays:ssa. Onko sahu:n palkka kuinka suuri?

        Miljoona kysymystä ja sekava teksti, mutta kumpa saisin vastauksen :)


      • sivullinen2
        kissukka1 kirjoitti:

        Miksi vakituista työsopimusta ei voida tehdä? Sen takia, kun ei ole laitoshuoltajan koulutusta? Opiskelet siis välinehuoltajaksi, millaista opiskelusi on? Olen itse erittäin kiinnostunut välinehuoltajan ammatista ja olen myös Tamperelainen. Pelkään, silti lähteä nykyisestä työstäni opiskelemaan, jos töitä ei olekkaan tarjolla välinehuoltajille. Olen alkanut miettimään myös sairaalahuoltajan työtä Tays:ssa. Onko sahu:n palkka kuinka suuri?

        Miljoona kysymystä ja sekava teksti, mutta kumpa saisin vastauksen :)

        Vakitoimea ei saa ilman koulutusta.


      • kissukka1
        sivullinen2 kirjoitti:

        Vakitoimea ei saa ilman koulutusta.

        Kiitos vastauksesta! Onko palkkakin huonompi jos ei ole koulutusta?


      • sivullinen2
        kissukka1 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Onko palkkakin huonompi jos ei ole koulutusta?

        Pahoittelen väärin lukemaani. Kaupungilta ei saa toimea ilman koulutusta, TAYShan on sairaanhoitopiiriä, saattaa olla eri käytännöt. Lähtöpalkkaa en tiedä, henkilökohtaisilla vuosisidonnaisilla lisillä eli ikälisillä (KVTES) mennään hyvinkin yli 12 euron tunnissa, jos tekee vuorotöitä niin vuorolisät vielä päälle.


      • kissukka1
        sivullinen2 kirjoitti:

        Pahoittelen väärin lukemaani. Kaupungilta ei saa toimea ilman koulutusta, TAYShan on sairaanhoitopiiriä, saattaa olla eri käytännöt. Lähtöpalkkaa en tiedä, henkilökohtaisilla vuosisidonnaisilla lisillä eli ikälisillä (KVTES) mennään hyvinkin yli 12 euron tunnissa, jos tekee vuorotöitä niin vuorolisät vielä päälle.

        Ahaa, selvä! Kiitoksia kovasti tiedoista. Oletko itse laitoshuoltaja/sairaalahuoltaja vai onko muuten tietämystä asiasta? Jos olet ollut ko. työssä piditkö siitä?


      • sivullinen2
        kissukka1 kirjoitti:

        Ahaa, selvä! Kiitoksia kovasti tiedoista. Oletko itse laitoshuoltaja/sairaalahuoltaja vai onko muuten tietämystä asiasta? Jos olet ollut ko. työssä piditkö siitä?

        Kyllä, olen itse. Yli viisitoista vuotta tuli viihdyttyä alalla ja em. työpaikoissa, pidin kyllä kovastikin. On paikkoja, joissa joutuu taistelemaan tilansa (sairaalat ovat joskus kovin hierarkkisia paikkoja ja valitettavasti niitä ihmisiä löytyy, jotka yrittävät käyttää tilannetta hyväkseen ;), mutta hyvin tulee toimeen jos ei ole kovin herkkänahkainen. Tai sitten löytää helmen työpaikan. Osastoja on kovin monenlaisia (synnärit, ensiapu, leikkaussalit, vuodeosastot, obduktio, labrat, röntgen, poliklinikat jne. jne. jne. ja niissä tehtävä työ eroaa joskus paljonkin naapurista. Enimmäkseen työ on siistiä eikä turhan raskasta verrattuna esim. rakennussiivouksiin tmv. Vuodeosastoilla mukaan työhön kuuluu keittiöhommat (tiskit, ruokatilaukset, ruokien jako - tiedettävä siis erikoisruokavaliot) ja muualla saattaa olla esim. tutkimusta avustavaa työtä. Siitä vaan sitten etsimään sopivaa paikkaa :)
        Kaikkeen muuten tottuu, vertakaan ei näe jos valitsee osastonsa hyvin. Alkuaikoina jotkut työt tulivat hetkeksi kotiin (syövät, teho ja psykiosastot saattavat ola rankkoja), mutta ammatillisuus kasvaa ajan myötä. Vuorotöissä (yleensä 2-vuoro, synnäri, leikkurit, ensiapu mahd. 3-vuoro) tienaa oikein mukavasti, jos haluaa tehdä viikoloput töitä. Jos ei, niin esim. monet polit ovat päivätyönä. Kiireeseen saa tottua, mutta jos pitää ihmisten kanssa työskentelystä, voin suositella alaa. Kilometrejä tulee päivän aikana monta, joten hyvät työkengät ovat kullanarvoinen sijoitus.


      • kissukka1
        sivullinen2 kirjoitti:

        Kyllä, olen itse. Yli viisitoista vuotta tuli viihdyttyä alalla ja em. työpaikoissa, pidin kyllä kovastikin. On paikkoja, joissa joutuu taistelemaan tilansa (sairaalat ovat joskus kovin hierarkkisia paikkoja ja valitettavasti niitä ihmisiä löytyy, jotka yrittävät käyttää tilannetta hyväkseen ;), mutta hyvin tulee toimeen jos ei ole kovin herkkänahkainen. Tai sitten löytää helmen työpaikan. Osastoja on kovin monenlaisia (synnärit, ensiapu, leikkaussalit, vuodeosastot, obduktio, labrat, röntgen, poliklinikat jne. jne. jne. ja niissä tehtävä työ eroaa joskus paljonkin naapurista. Enimmäkseen työ on siistiä eikä turhan raskasta verrattuna esim. rakennussiivouksiin tmv. Vuodeosastoilla mukaan työhön kuuluu keittiöhommat (tiskit, ruokatilaukset, ruokien jako - tiedettävä siis erikoisruokavaliot) ja muualla saattaa olla esim. tutkimusta avustavaa työtä. Siitä vaan sitten etsimään sopivaa paikkaa :)
        Kaikkeen muuten tottuu, vertakaan ei näe jos valitsee osastonsa hyvin. Alkuaikoina jotkut työt tulivat hetkeksi kotiin (syövät, teho ja psykiosastot saattavat ola rankkoja), mutta ammatillisuus kasvaa ajan myötä. Vuorotöissä (yleensä 2-vuoro, synnäri, leikkurit, ensiapu mahd. 3-vuoro) tienaa oikein mukavasti, jos haluaa tehdä viikoloput töitä. Jos ei, niin esim. monet polit ovat päivätyönä. Kiireeseen saa tottua, mutta jos pitää ihmisten kanssa työskentelystä, voin suositella alaa. Kilometrejä tulee päivän aikana monta, joten hyvät työkengät ovat kullanarvoinen sijoitus.

        Olipas mukavan laaja ja kattava vastaus! Kuulostaa hyvältä. Nyökyttelin monessa kohtaa ja kaikki kertomasi tuntui sopivan juuri itsellenikin. Olen saanut tutuiltani tyrmääviä vastauksia kertoessani sairaalahuoltajan työhaaveistani, sen ei tietenkään saisi antaa haitata. Minulle on sanottu, että ko. työssä saa tuntea itsensä pohjamudaksi ja siivota päivät pitkät oksennuksia ja sitä itseään. Tunsitko itse sairaalahierarkian vuoksi itseäsi alempiarvoiseksi, kuin muut työntekijät? Tehdäänkö töitä yleensä yksin vai onko työkavereita samaan aikaan töissä? Anteeksi epäolennaiset kysymykset, mutta haluaisin vielä kuulla kunnon kokemusta omaavalta.


      • sivullinen2
        kissukka1 kirjoitti:

        Olipas mukavan laaja ja kattava vastaus! Kuulostaa hyvältä. Nyökyttelin monessa kohtaa ja kaikki kertomasi tuntui sopivan juuri itsellenikin. Olen saanut tutuiltani tyrmääviä vastauksia kertoessani sairaalahuoltajan työhaaveistani, sen ei tietenkään saisi antaa haitata. Minulle on sanottu, että ko. työssä saa tuntea itsensä pohjamudaksi ja siivota päivät pitkät oksennuksia ja sitä itseään. Tunsitko itse sairaalahierarkian vuoksi itseäsi alempiarvoiseksi, kuin muut työntekijät? Tehdäänkö töitä yleensä yksin vai onko työkavereita samaan aikaan töissä? Anteeksi epäolennaiset kysymykset, mutta haluaisin vielä kuulla kunnon kokemusta omaavalta.

        No, viime vuosituhannen lopussa, nuorena tyttönä tein sijaisuutta osastolla, jossa minua ei tervehditty vääränvärisen työpaidan takia. Ei liioin ollut asiaa henkilökunnan kahvihuoneeseen. Arkuuttani yritin ensin noudattaa kaavaa, kunnes totesin, että tällä luonteella ei pohjamudaksi muututa. Etsin ja löysin (jo silloin oli vara valita, nyt tilanne on vielä hullumpi, ammattilaisista on isoissa kaupungeissa huutava pula) toisen työpaikan, jossa olin kyllä ihan aidosti tasa-arvoinen muun henkilökunnan kanssa, yhdessähän siellä töitä painettiin. . - Rokkasin muuten ylilääkärin kanssa viimeisissä pikkujouluissa kun muut hyytyivät ;) Ilmapiirin huomaa kyllä äkkiä ja mihinkään hampaidenkiristelypaikkaan ei tarvitse jäädä. Eikä liioin oksennuksia siivoamaan. Sotkun määrä ja laatuhan riippuvat osastosta. Lastenosastoilla on paljon leluja (ja oksennusta), mutta silmäpolilla sitä harvemmin näkee. Tai unipolilla. Tai vastasyntyneiden teholla. Tai.... ymmärsit pointin?
        Toisissa paikoissa (esim juurikin ne leikkaussalit) olen tehnyt työtä tiimissä, koska on oltava yhtä aikaa nopea ja tarkka. Poleilla taas yksin, toiseen vuoroon sitten on tullut toinen. Jälleen riippuu paikasta. Päätellen siitä, että kirjoitat TAYS-ketjuun, lienet ko. sairaalasta kiinnostunut? Sitten vaan yhteyttä työhönottoon. Oman urani lopetin kaupungin sairaalassa pari vuotta sitten sekä siisteissä että leppoisissa merkeissä. Pidin erityisesti niistä osastoista, joissa pääsi tekemään tutkimusta avustavaa työtä, ruoan kanssa veivaaminen ei ollut minun juttuni ja pitkästyin vuodeosastojen rutiineihin - mutta meitä on moneksi. Potilaat ovat usein ihania ja avautuvat asioista, joista eivät "valkotakkisille" kehtaisi kertoa eli ihmisläheisyys on valttia. Tervetuloa (-menoa) alalle! Toivottavasti vanhan horinoista oli apua :)


      • kissukka1
        sivullinen2 kirjoitti:

        No, viime vuosituhannen lopussa, nuorena tyttönä tein sijaisuutta osastolla, jossa minua ei tervehditty vääränvärisen työpaidan takia. Ei liioin ollut asiaa henkilökunnan kahvihuoneeseen. Arkuuttani yritin ensin noudattaa kaavaa, kunnes totesin, että tällä luonteella ei pohjamudaksi muututa. Etsin ja löysin (jo silloin oli vara valita, nyt tilanne on vielä hullumpi, ammattilaisista on isoissa kaupungeissa huutava pula) toisen työpaikan, jossa olin kyllä ihan aidosti tasa-arvoinen muun henkilökunnan kanssa, yhdessähän siellä töitä painettiin. . - Rokkasin muuten ylilääkärin kanssa viimeisissä pikkujouluissa kun muut hyytyivät ;) Ilmapiirin huomaa kyllä äkkiä ja mihinkään hampaidenkiristelypaikkaan ei tarvitse jäädä. Eikä liioin oksennuksia siivoamaan. Sotkun määrä ja laatuhan riippuvat osastosta. Lastenosastoilla on paljon leluja (ja oksennusta), mutta silmäpolilla sitä harvemmin näkee. Tai unipolilla. Tai vastasyntyneiden teholla. Tai.... ymmärsit pointin?
        Toisissa paikoissa (esim juurikin ne leikkaussalit) olen tehnyt työtä tiimissä, koska on oltava yhtä aikaa nopea ja tarkka. Poleilla taas yksin, toiseen vuoroon sitten on tullut toinen. Jälleen riippuu paikasta. Päätellen siitä, että kirjoitat TAYS-ketjuun, lienet ko. sairaalasta kiinnostunut? Sitten vaan yhteyttä työhönottoon. Oman urani lopetin kaupungin sairaalassa pari vuotta sitten sekä siisteissä että leppoisissa merkeissä. Pidin erityisesti niistä osastoista, joissa pääsi tekemään tutkimusta avustavaa työtä, ruoan kanssa veivaaminen ei ollut minun juttuni ja pitkästyin vuodeosastojen rutiineihin - mutta meitä on moneksi. Potilaat ovat usein ihania ja avautuvat asioista, joista eivät "valkotakkisille" kehtaisi kertoa eli ihmisläheisyys on valttia. Tervetuloa (-menoa) alalle! Toivottavasti vanhan horinoista oli apua :)

        Kiitos vielä tuhannesti, "horinoistasi" oli hyvin paljonkin apua! :) Ja oikein arvasit olisin kiinnostunut ensisijaisesti Tays:sta, koska kuulemani mukaan siellä olisi pulaa sairaalahuoltajista ja ajattelin Tays:in olevan luotettava työpaikka. Taidankin kirjoittaa hakemuksen heti pikimmiten ja katsoa mihin tie vie :) ! Oikein, oikein mukavaa syksyä sinulle.


    • vie121

      On huutava pula ja tulee olemaan, kun ammattitaitoiset lähtee muualle ylettömän työmäärän ja huonomman palkan takia.

      • kiinnostaaJ

        Onko sairaalahuoltajan palkka huonompi kuin 12€ tunnilta?


    • Taysista toimi

      Kyllä voi saada vaituisen toimen TAYSista sairaahuoltajana ja ilman alan koulutusta. Peruskoulu, kansakoulu, keskikoulu tai toisen alan ammattitutkinto riittää.

      Sairaalahuoltajilla on keskimäärin vähän koulutusta. Eivätkö ihmiset halua opiskella vai eikö työnantaja TAYS vaadi esim. laitoshuoltajan tutkintoa?

      • kissukka1

        Aivan! Itseltäni löytyy 2 kpl ammattitutkintoja, muttei kylläkään hoitoalalta. Teen töitä jokapaikanhöylänä lääkärikeskuksessa. Löytyy siis osittain kokemusta välinehuollosta ja laitoshuoltajankin töistä... Voisinkohan päästä TAYS:iin sairaalahuoltajaksi näillä eväillä? Ja olisikohan se kannattavaa... tuntuu hieman eksyksissä olevalta.


      • ikuinenopo

        Taysiin pääsee lukemalla hygieniapassin, SPR EA1:n ja sosiaali ja terveysalan turvakortin. Sitten on vaihtoehtoina tehdä töitä ilman koulutusta huonolla palkalla tai ottaa oppisopimuskoulutus laitoshuoltajaksi jonka jälkeen teet samoja töitä huomattavasti paremmalla palkalla.


      • kielop1
        ikuinenopo kirjoitti:

        Taysiin pääsee lukemalla hygieniapassin, SPR EA1:n ja sosiaali ja terveysalan turvakortin. Sitten on vaihtoehtoina tehdä töitä ilman koulutusta huonolla palkalla tai ottaa oppisopimuskoulutus laitoshuoltajaksi jonka jälkeen teet samoja töitä huomattavasti paremmalla palkalla.

        kuinka suurista palkkaeroista on kyse kouluttamattoman ja koulutetun välillä?


      • Taysista toimi
        ikuinenopo kirjoitti:

        Taysiin pääsee lukemalla hygieniapassin, SPR EA1:n ja sosiaali ja terveysalan turvakortin. Sitten on vaihtoehtoina tehdä töitä ilman koulutusta huonolla palkalla tai ottaa oppisopimuskoulutus laitoshuoltajaksi jonka jälkeen teet samoja töitä huomattavasti paremmalla palkalla.

        No eipä tarvitse paljoa opiskella.


      • vie121
        ikuinenopo kirjoitti:

        Taysiin pääsee lukemalla hygieniapassin, SPR EA1:n ja sosiaali ja terveysalan turvakortin. Sitten on vaihtoehtoina tehdä töitä ilman koulutusta huonolla palkalla tai ottaa oppisopimuskoulutus laitoshuoltajaksi jonka jälkeen teet samoja töitä huomattavasti paremmalla palkalla.

        Ei ole "huomattavasti parempi palkka" koulutetulla. Koulutettu vaan voi daada vakitoimen.
        Se on huono juttu, kun kouluttamattomalta kuitenkin vaaditaan sama, kuin koulutetulta ja parempaa palkkaa nauttivalta.
        Joka tapauksessa Tayssin palkka on pienempi kuin ympärisökunnissa, joissa saa vähän enemmän ja vähän vähemmällä työllä.


      • sairaala-apulainen
        vie121 kirjoitti:

        Ei ole "huomattavasti parempi palkka" koulutetulla. Koulutettu vaan voi daada vakitoimen.
        Se on huono juttu, kun kouluttamattomalta kuitenkin vaaditaan sama, kuin koulutetulta ja parempaa palkkaa nauttivalta.
        Joka tapauksessa Tayssin palkka on pienempi kuin ympärisökunnissa, joissa saa vähän enemmän ja vähän vähemmällä työllä.

        Ammattinimike on nykyisin sairaalahuoltaja, ennen oli sairaala-apulainen. Ilman alan ammatillista koulutusta TAYS on palkannut väkeä töihin. TAYS maksoi kouluttamattomalle taulukkopalkan, joka oli sairaala-apulaisen palkka. Työssä pitempään olleet saivat ikälisiä kuten muissakin töissä.

        Työtä tekevä ja ahkera pääsee nykyisinkin varrmasti taloon, jos haluaa. Sairaalahuoltajia rekrytoidaan koko ajan. Ja laitoshuoltajan tutkinnon voinee suorittaa työn ohella muutenkin kuin oppisopimuksella. Monimuoto- ja ilta-opintoina?


    • työtön yrittää

      olen hakenut netin kautta tays:iin töihin laitoshuoltajaksi.... koulutusta ei ole... mitään ei ole pariin viikkoon kuulunu elikkäs ei siellä mikään kriisi työnekijöistä todellakaan ole

    • niinpä niin

      tällä hetkellä tayssi ottaa takin kautta rekrynä töihin sairaalahuoltajia. tai niistä tulee niitä, takki antaa ohjauksen tayssi antaa harjoittelu paikan työntekijä sitoutuu työhön , tayssin työntekijät perehdytetään töihin. tayssi kouluttaa henkilöstöä koko ajan ei se silti tähtitiedettä ole. mutta kannattaa arvostaa siellä olevan omaa työtä, siellä jokainen työ on tärkeä yksikään leikkaus sali tai osasto ei toimisi ilman sairaalahuoltajaa tai roskien viejää tai puhtaan pyykin tuojaa ruuan tekijää sihteeriä jne

    • FirmojenMarkkinointi

      Naurettavia nimimuutoksia:
      Lähihoitajat ovat yllättäen muuttuneet Pohjolasairaalassa joksikin Hoivamestareiksi. HAH HAH !

      Siivoojat ovat muuttuneet laitoshuoltajiksi jo vuosia sitten. Laitoshuoltajanimike viittaa selvästikin tekniseen ammattiin kuten korjaajaan.

      En kyllä ymmärrä miten vessojasiivoavat henkilöt voivat osallistua ruuan jakeluun sairaalamaailmassa, nykypäivän MRSA, ESBL ym. bakteerien seassa, niitähän pitäis sit testata joka päivä.

      Myyjät ovat muuttuneet asiakaspalvelijoiksi, mielestäni asiakaspalvelija palvelee asiakkaita, myyjät taas hankkii asiakkaita, tyrkyttää jotain.

      Näillä nimikkeillä firmat yrittää näyttää / huiputtaa ulospäin hienommilta ja pätevämmiltä kuin todellisuudessa ovat. Yritetään huiputtaa myös työnhakijoita töihin, joihin ei saada riittävästi hakijoita.

      Mielestäni välinehuoltaja on asia erikseen, sen nimikkeen kyllä hyväksyisin siivoajien rinnalle.

      Kuullosti varmaan siltä etten arvosta siivoojan ammattia, mutta arvostan KYLLÄ.

    • Anonyymi

      Kokenut sairaalahuoltaja. Erot näissä ammateissa ovat heidän koulutuksissaan. Esim. Laitoshuoltajan koulutuksesta ei voi jatkaa eteenpäin esim. Esimieheksi niin kuin toimitilahuoltajan koulutus, jonka kävin. Jatkoa ajatellen ei laitoshuoltajan koulutus ei kannata. Kun koulutus alkaa, kyllä asia tulee nopeasti tietoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4456
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1844
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      209
      1369
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1341
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe