Ravinnon merkitys

KariKuuva

http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=26476:yli-yhdeksaenkymppisissae-muhii-dementiapommi&cat...

Veikkaan että vanhemmat ihmiset eivät saa riittävästi marjoja, omega 3 jne.. joilla voisi olla merkittäviä vaikutuksia läpi elämän.

Ravinnosta se lähtee kaikki. Ennenpitkää kehitetään lääkkeitä kaikkeen, mutta tärkeintä olisi syödä hyvin.

Vanhuksia vaivaa myös liikunnan puute. Ei osata venytellä, pystytä enään jne.. mutta veikkaampa monen vanhuksen 50 vuottakin olevan venyttelemättä, ilmankos jossain vaiheessa mennään miten mennään.

6

707

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kofeiinitietäjä

Yleisin aiheuttaja on varmasti kofeiiniriippuvuuden aiheuttamat aivovauriot hippokampuksessa. Kofeiini kiihdyttää sen solukuolemaa ja estää uusia soluja syntymästä, joka sitten aiheuttaa hippokampuksen surkastumista ja sen seurauksena dementiaa.

Itselläni eteni niin pahaksi, etten tahtonut osata enää lukea, enkä kirjoittaa. Nyt olen ollut yli 2 vuotta ilman myrkkyä, ja pää toimii taas kuin parikymppisenä.

• Veteranfan

...kalanmaksaöljyä tarvitaan taas,jotta saadaan ehkäistyä dementiaoireet,tai pelkästään lisäravinteena D-vitamiinia.Dementia sanassakin ensimmäisenä on D-kirjain,joka tarkoittanee D-vitamiini puutostilaa eikä tämä ole mikään vitsi!

• akuuttia

D-vitamiini Suomen talvessa
      ”Italialaisena olen tottunut aurinkoon ja lämpöön, joten nyt kun olen talven täällä Suomessa, pitäisikö minun käyttää D-vitamiinia?”

Kun aurinko paistaa 45 leveysasteen eteläpuolella – vaikkapa Italiassa – saa ulkona valtavan määrän D3-vitamiinia aivan ilmaiseksi.

Jos oleilee uimapuvussa auringossa ilman suojavoiteita juuri niin kauan (ehkä 15min), että iho alkaa hivenen punottaa, on saanut noin 10000–20000 yksikköä eli 250–500 mikrogrammaa D3-vitamiinia kertaheitolla. Mutta myrkytystä ei tule, koska vitamiinia hajotetaan samaa tahtia.

D3, tulipa se sitten iholta tai tableteista, kuljetetaan maksaan, jossa se hajotetaan kalsidioliksi, joka on D-vitamiinin varastohormoni. Siis meidän D-vitamiinitankit ovat täynnä kalsidiolia, joka voidaan mitata verenkierrosta. Arvo kertoo varastojen tilasta. Kalsidioli muutetaan sitten munuaisissa uudelleen D3:ksi ja sieltä se sitten kulkeutuu kaikkialle tappelemaan syöpiä vastaan, pitämään luita kunnossa ja estämässä Alzheimeria sun muita tauteja.

Etelä-Italiassa normaalisti elävien ihmisten kalsidiolin taso on 100-200nmol/l, joka on ilmeisesti se ihanteellisin taso. Mutta tuo taso alkaa laskea kohti suomalaista tasoa ja on parissa kuukaudessa meidän tasollamme.

Toisin sanoen, kyllä D-vitamiinia tarvitaan lisää. Mutta paljonko on riittävästi, siitä ei ole yhtenevää näkemystä. Itse olen vakuuttunut siitä mitä professori Ilari Paakkari on vasta Duodecim-lehdessä kirjoittanut, eli jotta me pääsisimme tuolle ”normaalille” eteläitalialaiselle tasolle, me tarvitsemme enemmän kuin nykyiset suositukset opastavat, jopa tuollainen 50–100 mikrogrammaa eli 2000–4000 yksikköä päivässä.

Mutta todettakoon että ravitsemusneuvottelukunnan suositus, se virallinen siis, on paljon tuota pienempi, 400ky eli 10 mikrogrammaa.

http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/omalaakari

• Äiti sairastaa

Siis äitini on koko elämänsä liikkunut.Syönyt poimimiaan marjoja ja elänyt terveellisesti.Silti sairastui Alzheimeriin.Se oli yllätys,koska äitinsä puolelta ei ole geeneissä.Minusta kohtuutonta syyllistää sairastuneita itseaiheutetuksi tilaksi.Sairaalan vuodeosastolla ON oikea puute vitamiineista,hivenaineista,proteiinista energiasta,kuidusta ja nesteestä

• ristiina ja tytär

Sama tilanne meillä,paitsi että mieheni suvussa geenivirhe,alzheimer alkaa nuorena.Mieheni urheillut koko ikänsä,syönyt terveelllisesti ja monipuolisesti....Neurologi kertoi että terveet elämäntavat vain hippasen siirtää alzheimerin alkua,mutta se tulee kun tulee,ja näillä näkymin ei parannusta.Minäkin syöttäisin vaikka pikkukiviä jos niistä hyötyä,mutta meillä peli jo menetetty,keskivaikea alzheimer ja menosssa,ja 2 v sairauden toteamisest....eli hautaa päin.Olen samaa mieltä kuin edellinen,julkisen puolen hoivakodeissa ja sairaaloissa aivan surkeeta ruokaa,hirveetä suorastaa,hoidosta puhumattakaan....Tuttavani palvelukeskuksessa Lappeenrannassa,nyt ilmoittivat että eivät nosta vuoteesta kuin kerran päivässä...hoitajat eivät jouda,hei haloooo,missä järki ...missä tahto....

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 537
      8817
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      8
      3762
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      2252
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      175
      1332
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      996
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      41
      817
    7. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      51
      797
    8. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      772
    9. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      72
      764
    10. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      37
      672
    Aihe