Taas se nähtiin

katto harjalla

kun oli katto kunnon harjalla niin eivätpä lumet siellä pitempään viihtyneet, eikä ollut mitään ns. esteitäkään. Siinäpä tasakattojen ja vitun pulpettikattojen haltijat ihmettelee kuinka lumi luistaa.

6

469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jyrkkäharja

      Koska talvi jatkuu vielä. Tälläiset pulpettikattojen ihannoijat ovat aivan oma lajinsa. He näkevät harhoja,
      kuviteellessaan yksilappeisen katon olevan jotenkin arkkitehtuurisesti jaloa tai kaunista.
      Siis peli jatkuu ja lisää lunta on tulossa. Se valheellinen ilme, joka näkyy lumen paksuuden ohentumisena,
      on totta. Kuitenkin lisälumi tuo omaa hauskaa katon rakenteille.
      Ei tyhmyys ole koskaan mikään paha asia. Se vaan sattuu olemaan helvetinmoinen häpeä.

    • Huomaahan tuon

      Kyllä tosiaan huomaa et ei ole kaverilla lumiesteitä. On tainnu pari kertaa jäädä allekin. No ei niitä köyhällä ole varaa laittaakaan. Itse poistatin lumet aikapäiviä sitten jyrkähköltä katoltani eikä monella satasella oloa keventänyt, mokoma pikku operaatio. Oli muuten ensimmäinen talvi, kun kyseiseen hommaan näin tarvetta. Onhan se varmaan kustannustehokasta sekä rakennusvaiheessa, että tuolla logiikalla muutenkin, kun tekee mahdollisimman jyrkän katon ja jättää vielä lumiesteetkin pois. Turvallisuus onkin sitten jo toinen juttu, siinä voi äkkiä käydä niin kuin sinullekin, että saa liikaa lunta liian monta kertaa päähänsä. Toinen juttu on vielä se, että liian jyrkkä katto on monen makuun/omaanikin helevetin ruma. Tuollainen 1:3 on ihan maksimi jonka teettäisin. Jos nyt kuitenkin asiat on niin heikolla mallilla, että joutuu miettimään lumien poistumista katolta rahan kautta niin kannattaa tietenkin toimia juuri kuten sinäkin. Niissä tapauksissa, kun se lumi tulee vapaasti alas voi joskus käydä paljon huonomminkin kun millä olet selvinnyt. Toivon todella, että sinulla ei ole leikki-ikäisiä lapsia lähipiirissäsi, jos on toimintaasi voisi jo kutsua rikolliseksi. Taitaa kuitenkin olla niin että ei ole, on aika vaikeaa kuvitella noin vastuutonta puupäätä kenenkään vanhemmaksi. Toivottavasti naapurisi silti ilmoittavat rakennelmistasi vaikka rak.virastoon. Tiedätkö muuten kenen vastuulla on jos katoltasi tippuu lunta jonkun sivullisen niskaan, olkoon vaikka joku lapsi/nuori omin lupineen tontillasi?

      • Jyrkkäharja

        Kyllä vesikatto taitaa sittenkin olla melko vaikea asia. Meillä on melko jyrkkä katto. Sellainen 1954 rakennettu talo. Itse pihapiiri on taloissa aina muotutunut tilanteen ja käytännön mukaan.
        Räystäslinjasta sen verran, että onko kulkuteiden tarkoitus olla juuri räystään alla. Ja kenties seinänvierusta on ruusupuskaa ja muita istutuksia ajatellen oiva paikka. Itse kulkuväylän lumenluonti vaatii oman tilansa. Ja lumen kokkare kun jäätyneenä putoaa on sen tultava alas. Fysiikan lait jyllää, vaikka olisi jalkaränniä, lumiestettä sun muita lisiä katolla.
        Jyrkka kaltevuus katolla antaa mahdollisuuksia eri materiaaleille. Loivan n. 1:3 tai loivemman katon tekemisessä pitää olla tarkkana. Parasta olisi tiiviskate suomalaiseen miljööseen.
        Mutta kun ulkonäkö vaatii yhtä ja toista- silloin vaan pitää rakenteiden kannalta varmistaa, ettei kosteus pääse aluskatetta alemmaksi. Yksinkertainen ja hyväksi koettu on myös turvallinen.


      • harja katolla
        Jyrkkäharja kirjoitti:

        Kyllä vesikatto taitaa sittenkin olla melko vaikea asia. Meillä on melko jyrkkä katto. Sellainen 1954 rakennettu talo. Itse pihapiiri on taloissa aina muotutunut tilanteen ja käytännön mukaan.
        Räystäslinjasta sen verran, että onko kulkuteiden tarkoitus olla juuri räystään alla. Ja kenties seinänvierusta on ruusupuskaa ja muita istutuksia ajatellen oiva paikka. Itse kulkuväylän lumenluonti vaatii oman tilansa. Ja lumen kokkare kun jäätyneenä putoaa on sen tultava alas. Fysiikan lait jyllää, vaikka olisi jalkaränniä, lumiestettä sun muita lisiä katolla.
        Jyrkka kaltevuus katolla antaa mahdollisuuksia eri materiaaleille. Loivan n. 1:3 tai loivemman katon tekemisessä pitää olla tarkkana. Parasta olisi tiiviskate suomalaiseen miljööseen.
        Mutta kun ulkonäkö vaatii yhtä ja toista- silloin vaan pitää rakenteiden kannalta varmistaa, ettei kosteus pääse aluskatetta alemmaksi. Yksinkertainen ja hyväksi koettu on myös turvallinen.

        niin nyt aurinko sulattaa kätevästi ja vesi tippuu harjakaton räystäältä, ei tarvinnut katolla käydä muuta kuin nuohoamassa piiput, saunan ja takan, sekä leivinuunin röörit. Näin se harjakattoisessa talossa toimii.


    • onnea vaan...

      kattolämmitys, vesikatossa.

      • harja katolla

        on lumet sulaneet ja tulvineet eteiseen ja saliin lattialautoja turvottamaan. Vai meneekö se näin, jos on lunta maassa niin on sitä tasakatollakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1081
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      303
      777
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe