Helsingistä Turkuun

tsumpadumpa

Onkos paljon kohtia, joissa on rajua merenkäyntiä pienehkölläkin tuulella? Porkkalan selällä olen ollut ja se oli pienellä tuulella inhimillistä. Mites esim. Hangon selällä?

8

5121

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veneellä olet menossa, koko, nopeus yms. ? Hangon itäinen ei ole kauhean pitkä pätkä, läntisellä on aika suojaisa oikoreitti. Kasnäsistä ylöspäin voi olla pätkä kuoppaista.
      Lähes koko matkalta löytyy suojaiset pitemmät reitit.

• tsumpadumpa

27 jalkaisella liukuvalla. Vähän kokematon kun olen, niin sellainen vajaat 10 solmun tuuli Porkkalan selällä pisti kääntymään takaisin ja yöpymään siinä Lähteelässä. Jotenkin tuntui keljulta ajaa plaanissa, kun suoraan sivusta puski aaltoja ja 6-7 solmun vauhdilla olisi yö ehtinyt tulla ennen perille pääsyä...
        Mutta aamulla olikin sitten mahtavaa painaa sellaista samettista lähes tyyntä Porkkalan selkää.

• JRxxx
        tsumpadumpa kirjoitti:

27 jalkaisella liukuvalla. Vähän kokematon kun olen, niin sellainen vajaat 10 solmun tuuli Porkkalan selällä pisti kääntymään takaisin ja yöpymään siinä Lähteelässä. Jotenkin tuntui keljulta ajaa plaanissa, kun suoraan sivusta puski aaltoja ja 6-7 solmun vauhdilla olisi yö ehtinyt tulla ennen perille pääsyä...
        Mutta aamulla olikin sitten mahtavaa painaa sellaista samettista lähes tyyntä Porkkalan selkää.

Meniköhän sinulta yksiköt sekaisin? 10 solmua on vain n. 5 m/s. Ei sellainen nosta liukuveneelle ongelmallisia aaltoja. Mutta jos tarkoitit 10 m/s, niin se on jo vallan eri juttu. 14 m/s on kovin tiedossaoleva, jossa on itse tultu Tallinnasta (sekin tietysti oli rannalla mitattu, eli ei aavistustakaan, mitä merellä tuuli). Jos olisi tuullut vastaan, olisi jääty kyllä odottamaan parempaa keliä (eikä Tallinnan päässä edes ollut tietoa, että 10 olisi ylittynyt), mutta sivutuuli tai myötäinen on minun mielestäni liukuveneelle vallan mainio. Noh, tähän taisi nyt tulla vähän kehuskelun maku, mutta se ei ollut tarkoitus, vaan sanoa, että älä suotta "pyytele anteeksi" suojaan menoa. Se on aina viisautta, ettei lähde väkisin, jos tuntuu, ettei ole mukavaa. Minä kysyin kauan sitten kaverilta, jolla on MM-mitali kutosista (siis 6mr-luokasta), mikä hänen mielestään olisi sellainen tuulilukema, että jää ennemmin satamaan ja vastaus oli: "No, ainakin jos perheen kanssa ollaan liikkeellä, niin mieluummin yksinumeroisissa saisi tuuli olla." Eli kyllä se 10 m/s on ihan tarpeeksi syytä jäädä satamaan hyvinkin kokeneille.

Ei veneily ole mitään "suoritusurheilua", ei pidä hampaat irvessä rutistaa. Eikä veneilyyn nyt oikeastaan pitäisi mitään urheilua yhdistää muutenkaan, rennosta ja mukavasta harrastuksestahan siinä pitäisi olla kyse.

• 36

Porkkalan selkä on itselle ollut 7m hitaalla paatilla yleensä pahin. Tosin sitä kannattaa hieman valita milloin ylittelee. Perinteinen 5:00 aamunousu Hangossa, niin tuskin on aalloista tietoakaan ja 2-3h päästä ollaan jo pitkällä. Tosin nuo pahimmat kohdat ylittää noin tunnissa. Vastaava ajoitus porkkalan selkään jos tarpeen. Oletuksena siis, että mennään Turkua kohden.

• Ei aamulypsylle!

Herra varjele, eihän tuo ole mitään lomailua!

• 20
        Ei aamulypsylle! kirjoitti:

Herra varjele, eihän tuo ole mitään lomailua!

Totta. Tämä harrastus ei sopi tenukepeille, joiden nukkumaanmeno aika on vasta kun liiallinen kulaus pistää vaakatasoon.

• Ei aamulypsylle!
        20 kirjoitti:

Totta. Tämä harrastus ei sopi tenukepeille, joiden nukkumaanmeno aika on vasta kun liiallinen kulaus pistää vaakatasoon.

Tosin en tunnista itseäni määritelmästä "tenukeppi" eikä tunnista lääkärikään maksa-arvojen perusteella ainakaan (yhtenä syksynä sanoi labrakokeiden tuloksista "et sinä ainakaan paljoa ryyppää"; meinasin kysyä, että "paljonko sitten pitäisi", kun kesä nyt tietysti kuitenkin on sitä korkeamman kulutuksen aikaa saunomisineen ja veneilyineen, ehkä 3-5 laatikkoa olutta ja muutama pullo viiniä menee kesäloman aikana normaalisti).

Mutta sinä kai meinasitkin tuota kommenttiani aamuherätyksestä. No, kohta 20 vuotta on veneilyä takana ja joka kesä kertyy sellainen 1000-1500 mpk. Mutta ikinä ei ennen yhdeksää ole liikkeelle lähdetty, 10-12 on normaalimpi aika. Eli hyvin näkyy sopivan kaupunkilaisen vuorokausirytmille. Eikähän veneily maalaisten hommaa olekaan.

• satamassa
        Ei aamulypsylle! kirjoitti:

Tosin en tunnista itseäni määritelmästä "tenukeppi" eikä tunnista lääkärikään maksa-arvojen perusteella ainakaan (yhtenä syksynä sanoi labrakokeiden tuloksista "et sinä ainakaan paljoa ryyppää"; meinasin kysyä, että "paljonko sitten pitäisi", kun kesä nyt tietysti kuitenkin on sitä korkeamman kulutuksen aikaa saunomisineen ja veneilyineen, ehkä 3-5 laatikkoa olutta ja muutama pullo viiniä menee kesäloman aikana normaalisti).

Mutta sinä kai meinasitkin tuota kommenttiani aamuherätyksestä. No, kohta 20 vuotta on veneilyä takana ja joka kesä kertyy sellainen 1000-1500 mpk. Mutta ikinä ei ennen yhdeksää ole liikkeelle lähdetty, 10-12 on normaalimpi aika. Eli hyvin näkyy sopivan kaupunkilaisen vuorokausirytmille. Eikähän veneily maalaisten hommaa olekaan.

... satamassa, jos merellä tuulee liikaa. Hangossa niitä taitaa olla kaksikin.
        Klo 9 aikaan saattaa tuulla, jo navakasti, jos tuullakseen. Klo 5 on usein aika tyyntä. Tyyntä saattaa olla puolesta päivästä iltapäivään ja sitten alkaa taas vähintään merituuli. Porkkalassakin voi muustaakseni odotella molemmilla puolilla ja jos ottaa ranikkoreitin, niin se ei ole niin paha kuin suoraan yli. Riippuu tietenkin onko alla purkkari vai moottori ja mikä on tuulen suunta. Purkkarilla olen mennyt yli kovassakin kelissa mukavasti surffaten, kun tuulen suunta on ollut oikea ja katsellut kun vastaantulevissa moottoreissa rynkytellään ja voidaan pahoin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      153
      2607
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      197
      1880
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      70
      1657
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1628
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1341
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1008
    7. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      998
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      989
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      190
      914
    10. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      67
      901
    Aihe