Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Henk.koht. avustajan haku

So what?

Olen pannut merkille että henkilökohtaisen avustajan työpaikkailmoituksissa alkaa olla vaikka minkälaista vaatimusta. Tietääkseni tähän "ammattiin" ei koulutusta vaadita paitsi no jaa - kaikenlaisia vaatimuksia näkee esitettävän.

Halutaan henk.koht. avustajan tekevän kaiken sen minkä itse tekisin jos voisin. Lisäksi voidaan luetella kaikenlaisia toiveita: ompelutaitoa, atk-taitoa, ajokortti ja täytyy osata ja uskaltaa ajaa hesan ruuhkassa, mahdollisesti pitää osata hoitaa avustettavan lasta, viittomakieltä, voi olla puoliso jota myös pitää avustaa, koira tai kissoja joita pitää hoitaa, ei saa säikähtää sairauskohtauksia, toivotaan leipomistaitoa, kypsyyttä, reippautta, ahkeruutta, rehellisyyttä. Myös olen nähnyt vaatimuksen: pysyvyyttä! Sekä hoitoalan kokemusta ja suosituksia on vaadittu. Kilpailutus on tullut myös tälle alalle, ei riitä että on hyvä työntekijä ja mukava ihminen: vaatimus kuuluu; ole karismaattinen, ole parempi ja parempi ja parempi...

Itselläni on koulutusta joka soveltuu tähän ammattiin, on myös työkokemusta alalta. Olen laittanut hakemuksen muutamalle henk.koht. avustajaa hakevalle ja monet eivät ole millään tavalla vastanneet hakemukseen. Eräässä paikassa kävin haastattelussa. Siellä oli korkeasti oppinut avustettava joka antoi minulle kolme käyntikorttiaan josta jokaisesta ilmeni erilainen korkea-arvoinen titteli: siitäs sait vähemmän kouluttautunut avustajaksi hakija. Ihan hukkaan menivät nuo käyntikortit koskapa hän päätyi valitsemaan jonkun toisen. Mutta toivon että tämä taloudellinen menetys ei häntä masenna. Eräässä haastattelussa jossa olin, minun olisi ilmeisesti itse pitänyt johtaa keskustelua ja päättää se ja laittautua nopeasti pois, koska keskusteltuamme jonkin aikaa avustettava ampaisi vauhdilla vessaan pyörätuolillaan ja tiuski mennessään että hänen avustajansa pitää ajoissa päästä pois. Hämmästyin kovasti ja sanoin että kyllä minulle olisi voinut sanoa aiemmin että olisin lähtenyt pois aikaisemmin. Mielestäni työnantajalle kuuluu se keskustelun johtaminen ja päättäminen työpaikkahaastettelussa. Miltä se näyttäisi jos työnhakija sanoo itse että tämä varmaan oli tässä, kiitos näkemiin.

Aloitukseni syy on ihmettely siitä että mitä nämä avustettavat oikein hakevat? Hakevatko he ylikoulutettua ihmistä jota voivat kadehtia ja ihailla? Koska eräskin avustajaa hakeva murehti entisen avustajansa perään (joka oli lähtenyt omille teilleen ja vienyt avaimen mukanaan). Itse en lähtisi ikinä siten että vien avaimen mennessäni, mutta minua ei näköjään kukaan valitsekaan. Mutta ehkä säästyn suuremmilta ongelmilta, on kyllä menneisyydessä kokemusta avustettavien kiukunpurkauksista. Tietenkin asiassa on myös se puoli että joskus onni voi potkaista ja avustettava ja avustaja voivat tulla erittäin hyvin yhteen. Henkilökemiahan tässä työsuhteessa on erityisen merkittävä. Mutta ei se mitään, jatketaan toisen alan tehtävissä.

Kuten olen myös lukenut, joku avustettava voi kohdella avustajaansa todella huonosti. Avustettava voi olla myös aivan kykenemätön toimimaan työnantajana. Joten ehkä on parasta että pysyn erossa näistä töistä kun ei koskaan voi tietää mihin ryhtyy.

14

699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaisu L

      Itse olen joskus huvikseen lueskellut mol:n sivuilta avustajailmoituksia. Itse olen kyllä vakinaisessa työsuhteessa kaupungilla ja en siis ole työn tarpeessa..kunhan uteliaisuuttani katselen :)
      Minua on myös ihmetyttänyt jotkut ilmoitukset, joissa vaaditaan avustajalta ajokorttia ja autoa. Kuinkahan kilometrikorvausten laita ja vastuuvakuutus, jos jotakin sattuu ajon aikana?? Mielestäni muutenkaan avustajan ei tarvitse omalla hlökoht. autollaan hoidokkejaan kuskata, koska taitaa kaikilla henkilökohtaista avustajaa tarvitsevilla olla oikeus taksilappuihin.

      Toisekseen ihmettelen kovasti vaatimusta hoitoalan koulutuksesta. Kukahan koulutuksen saanut sairaan- tai lähihoitaja menee piikomaan nälkäpalkalla tälläisena aikana, kun ihan koulutusta vastaavaa työtä löytyy ja palkankin saa melkein kilpailuttaa?

      Ja kolmanneksi: Monessa ilmoituksessa työajaksi ilmoitettiin työpäivän olevan kaksiosainen, eli aamulla ensin esim. 7-11 ja illalla 18-20. Eli käytännössä annat koko päivän työnantajalle, missä on oma elämä tuollaisten työaikojen jälkeen??

      Vaikka saahan sitä vaatia! "Ei se ole hullu, joka pyytää vaan se joka maksaa"

    • tuhattaituri*

      Kuulostaa niiiiin tutulle! Kyllä vaatia osataan vaikka mitä. Onhan se mukavaa jos on kaikki nuo taidot mutta tuskin sitten ainakaan pitkiä aikoja viihtyy henkilökohtaisen avustajan pestissä.

      • Anonyymi

        Noh siinäpä etsivät uutta avustajaa,jos alkavat pottuilla🤣


    • tulenko minä kotiisi

      Ymmärrän vaatimuksen hoitoalan koulutuksesta, jotkut avustettavat tarvitseavat apua esim. katetroinnissa, haavahoidossa ym. Itse en lähtisi kaupan kassa pohjalta tekemään tuollaisia toimenpiteitä. Työ tapahtuu usein avustettavan kotona, joten myös "pidäthän eläimistä" tyyppiset vaatimukset ovat ymmättettäviä. Ja eikös henkilökohtaisen avustajan ole tarkoituskin tehdä sitä mitä avustettava ei itse pysty, esimerkiksi leipoa. Ei ole tarkoitus mennä kenenkään kotiin istumaan ja odottamaan, että palkka juoksee. Tuota omalla autolla avustettavan kuskaamista en minäkään ymmärrä, mutta apuna kaupassa, teatterissa oleminen on mielestäni luonnollista. Henkilökohtaista avustajaa etsivät määrittelevät itse mitä apua tarvitsevat, sen vuoksi olettaisin, että vaatimukset listataan niihin työntekijähakemuksiin. Apua tarvitseva tarvisee henkilön joka osaa avustaa häntä. Mitä kuuro tekee avutajalla joka ei osaa viittoa?

      • So what

        Silti minusta haiskahtaa monet työpaikkailmoitukset suorastaan hyväksikäytöltä ja riistolta. Ladellaan lista toivevaatimuksista että löytyisi ihminen joka tekee myös kaiken sen mitä vammainen ei ikuna itse tekisi mutta kukapa ei puoli-ilmaista apua ottaisi vastaan kun samalla saa purkaa kiukkunsakin tämän työntekijän niskoille.

        No sorry, kyllä jotkut avustettavat ovat ihan reiluja ja hyvin käyttäytyviä mutta niin se vaan on että pieni joukko hirviöitä pilaa koko porukan maineen.

        Säälin myös niitä avustettavia jotka eivät ole ottaneet minua töihin koska olen taidoiltani erittäin monipuolinen ja laaja-alainen ihminen. Eivätpä tienneet mitä menettivät mutta minäpä tiedän. :P


      • ta
        So what kirjoitti:

        Silti minusta haiskahtaa monet työpaikkailmoitukset suorastaan hyväksikäytöltä ja riistolta. Ladellaan lista toivevaatimuksista että löytyisi ihminen joka tekee myös kaiken sen mitä vammainen ei ikuna itse tekisi mutta kukapa ei puoli-ilmaista apua ottaisi vastaan kun samalla saa purkaa kiukkunsakin tämän työntekijän niskoille.

        No sorry, kyllä jotkut avustettavat ovat ihan reiluja ja hyvin käyttäytyviä mutta niin se vaan on että pieni joukko hirviöitä pilaa koko porukan maineen.

        Säälin myös niitä avustettavia jotka eivät ole ottaneet minua töihin koska olen taidoiltani erittäin monipuolinen ja laaja-alainen ihminen. Eivätpä tienneet mitä menettivät mutta minäpä tiedän. :P

        Tunnetko sääliä myös kaikkia muita, vammattomia työnantajia kohtaan, jotka eivät ole ottaneet sinua töihin? En halua loukata, mutta joskus minusta tuntuu, että kun työnantajana on vammainen ihminen, niin vammattomien työnhakijoiden on vaikea hyväksyä sitä, että myös vammainen työnantaja valitsee hakijoista parhaan. Kaikkia toiseksi parhaita, kun ei voi valita... Haluan korostaa, että näitä keskusteluja lukemalla olen em kuvan saanut. Haastattelemiltani avustajaehdokkailta en ole tällaista palautetta saanut. Muutamat ovat kyllä jättäneet saapumatta haastatteluun ilmoitamatta. Yhtä lailla on ollut niitä asiallisia ja kypsiä ihmisiä, jotka ovat ilmoittaneet esteestä tai että asiaa miettittyään ovat todenneet, että eivät ole soveliaita alalle


      • So what
        ta kirjoitti:

        Tunnetko sääliä myös kaikkia muita, vammattomia työnantajia kohtaan, jotka eivät ole ottaneet sinua töihin? En halua loukata, mutta joskus minusta tuntuu, että kun työnantajana on vammainen ihminen, niin vammattomien työnhakijoiden on vaikea hyväksyä sitä, että myös vammainen työnantaja valitsee hakijoista parhaan. Kaikkia toiseksi parhaita, kun ei voi valita... Haluan korostaa, että näitä keskusteluja lukemalla olen em kuvan saanut. Haastattelemiltani avustajaehdokkailta en ole tällaista palautetta saanut. Muutamat ovat kyllä jättäneet saapumatta haastatteluun ilmoitamatta. Yhtä lailla on ollut niitä asiallisia ja kypsiä ihmisiä, jotka ovat ilmoittaneet esteestä tai että asiaa miettittyään ovat todenneet, että eivät ole soveliaita alalle

        En minäkään halua loukata... Pahoittelen kyynisyyttäni mutta siihen on omat syynsä. Olen aina suhtautunut vakavasti näihin työpaikkoihin kun olen henk.koht. avustajan töitä tehnyt. Ehkä juuri siksi nämä monet vaatimuslistat tuntuvat oudoilta kun tiedän kokemuksesta että avustajaa kohdellaan aika mielivaltaisesti joidenkin avustettavien taholta. Onko sinun mielestäsi asiallista käytöstä että avustettava nalkuttaa wc-paperin säästämisestä ja suojakäsineiden säästämisestä; eli hänen mielestä pitäisi säästää sekä käsineitä että wc-papereita kun pyyhkii hänen takapuoltaan? Lisäksi myös saippuan käyttämisestä nalkutettiin käsienpesun yhteydessä. Ei ole mukavaa parilla ohuella paperinpalalla pyyhkiä toisen alapäätä kun sormet likaantuu ja sitten vielä nalkutetaan saippuan käytöstä. Sain myös suuret haukut ja huudot kun en ollut arvannut että hänelle piti kaupasta ostetun tarjouksessa olleen pillimehupaketin sijasta kaikki eri makuja. Myös muista asioista huudettiin.

        Joku avustettava on halunnut että ihan koko ajan teen jotakin, tuskin on istahtaa saanut. Kamala huutaminen kun en huomannut kiillottaa kattilan pohjaa peilinkirkkaaksi! Vaikka hänellä ei ole ollut sellaista vaivaa etteikö hän viittä minuuttia pärjäisi kotona yksin ja mieskin hänellä asui kotona, niin kun kerran myöhästyin 5 min. aamulla niin koko päivä mäkätettiin. Kaikenlaista muutakin asiatonta kommenttia ja huutoa sain osakseni. Kun sitten aikanaan kyllästyin jatkuvaan mäkätykseen ja ilmoitin että nyt riittää, niin avustettava kertoi että hän oli ollut minulle niin ilkeä koska oli vihainen edelliselle avustajalle joka lähti hänen luotaan!

        Joku toinen avustettava on halunnut pukeutua hyvin likaisiin vaatteisiin jotka ovat haisseet pahalle. Eihän siinä muuten mitään mutta kun avustaja joutuu niitä likaisia vaatteita pukemaan päälle niin ei se tietysti kovin mukavaa ole.

        Vaikka on nostolaite niin haikaillaan miten ihanaa on kun joku avustaja on nostanut ja kantanut avustettavaa (vaikkakin tällä avustajalla sitten on selkä ollut kipeänä). Ymmärrän että läheisyys on varmasti miellyttävää mutta onko se fiksua toisen ihmisen selän pilalle menon hinnalla?

        Anteeksi kun rönsyilin aiheesta. Ymmärrän luullakseni ainakin jonkin verran sinunkin kannanottoasi teidän vammaisten puolelta. Tottakai haluatte mahdollisimman päteviä avustajia ja toivottavasti niitä saattekin. Itse kun olen "terve" niin en saa mistään mitään apua enkä minäkään osaa kaikkea itse tehdä. Joudun kaikesta maksamaan kalliin hinnan jos tarvitsen apua. Ehkä vain kuvittelen, mutta joskus tuntuu että te vammaiset kadehditte kovasti "terveen" avustajanne terveyttä ja elämää muutenkin. Ehkä ei kannattaisi. En tosin väitäkään että osaisin asettua asemaanne, mutta niin teillä vammaisilla kuin meillä "terveillä" on omat ongelmamme ja vaivamme ja keneltäkään tuskin ongelmia elämästä puuttuu. Kyse on vaan yleensä siitä miten niihin ongelmiin suhtaudutaan ja mitä niiden kanssa tehdään.

        Ja kuten jossakin edellä on jo todettu; on niitä ihan asiallisia ja mukaviakin avustettavia. Toivon että oikeat ihmiset löytäisivät toisensa ja ymmärrystä ja hyvää tahtoa myös riittäisi sekä keskustelua arvailujen sijasta.


      • ta
        So what kirjoitti:

        En minäkään halua loukata... Pahoittelen kyynisyyttäni mutta siihen on omat syynsä. Olen aina suhtautunut vakavasti näihin työpaikkoihin kun olen henk.koht. avustajan töitä tehnyt. Ehkä juuri siksi nämä monet vaatimuslistat tuntuvat oudoilta kun tiedän kokemuksesta että avustajaa kohdellaan aika mielivaltaisesti joidenkin avustettavien taholta. Onko sinun mielestäsi asiallista käytöstä että avustettava nalkuttaa wc-paperin säästämisestä ja suojakäsineiden säästämisestä; eli hänen mielestä pitäisi säästää sekä käsineitä että wc-papereita kun pyyhkii hänen takapuoltaan? Lisäksi myös saippuan käyttämisestä nalkutettiin käsienpesun yhteydessä. Ei ole mukavaa parilla ohuella paperinpalalla pyyhkiä toisen alapäätä kun sormet likaantuu ja sitten vielä nalkutetaan saippuan käytöstä. Sain myös suuret haukut ja huudot kun en ollut arvannut että hänelle piti kaupasta ostetun tarjouksessa olleen pillimehupaketin sijasta kaikki eri makuja. Myös muista asioista huudettiin.

        Joku avustettava on halunnut että ihan koko ajan teen jotakin, tuskin on istahtaa saanut. Kamala huutaminen kun en huomannut kiillottaa kattilan pohjaa peilinkirkkaaksi! Vaikka hänellä ei ole ollut sellaista vaivaa etteikö hän viittä minuuttia pärjäisi kotona yksin ja mieskin hänellä asui kotona, niin kun kerran myöhästyin 5 min. aamulla niin koko päivä mäkätettiin. Kaikenlaista muutakin asiatonta kommenttia ja huutoa sain osakseni. Kun sitten aikanaan kyllästyin jatkuvaan mäkätykseen ja ilmoitin että nyt riittää, niin avustettava kertoi että hän oli ollut minulle niin ilkeä koska oli vihainen edelliselle avustajalle joka lähti hänen luotaan!

        Joku toinen avustettava on halunnut pukeutua hyvin likaisiin vaatteisiin jotka ovat haisseet pahalle. Eihän siinä muuten mitään mutta kun avustaja joutuu niitä likaisia vaatteita pukemaan päälle niin ei se tietysti kovin mukavaa ole.

        Vaikka on nostolaite niin haikaillaan miten ihanaa on kun joku avustaja on nostanut ja kantanut avustettavaa (vaikkakin tällä avustajalla sitten on selkä ollut kipeänä). Ymmärrän että läheisyys on varmasti miellyttävää mutta onko se fiksua toisen ihmisen selän pilalle menon hinnalla?

        Anteeksi kun rönsyilin aiheesta. Ymmärrän luullakseni ainakin jonkin verran sinunkin kannanottoasi teidän vammaisten puolelta. Tottakai haluatte mahdollisimman päteviä avustajia ja toivottavasti niitä saattekin. Itse kun olen "terve" niin en saa mistään mitään apua enkä minäkään osaa kaikkea itse tehdä. Joudun kaikesta maksamaan kalliin hinnan jos tarvitsen apua. Ehkä vain kuvittelen, mutta joskus tuntuu että te vammaiset kadehditte kovasti "terveen" avustajanne terveyttä ja elämää muutenkin. Ehkä ei kannattaisi. En tosin väitäkään että osaisin asettua asemaanne, mutta niin teillä vammaisilla kuin meillä "terveillä" on omat ongelmamme ja vaivamme ja keneltäkään tuskin ongelmia elämästä puuttuu. Kyse on vaan yleensä siitä miten niihin ongelmiin suhtaudutaan ja mitä niiden kanssa tehdään.

        Ja kuten jossakin edellä on jo todettu; on niitä ihan asiallisia ja mukaviakin avustettavia. Toivon että oikeat ihmiset löytäisivät toisensa ja ymmärrystä ja hyvää tahtoa myös riittäisi sekä keskustelua arvailujen sijasta.

        Ymmärrän kyllä, että kyynisyyteen voi olla monia syitä. Monet asiat olisivat varmaan toisin, jos Suomessa olisi työnantajille jonkinlainen pakollinen koulutus, kuten Ruotsissa. Monet mainitsemistasi epäkohdista liittyvät tavalla tai toisella työsuojeluun ja työturvallisuuteen. Ainakaan itse en suostuisi siihen, että esim. suojakäsineitä ei käytetä wc-toimien yhteydessä. Riskithän ovat molemmin puolisia. Samoin nostamisten ja siirtämisten suhteen.

        Sosiaalisten vuorovaikutustaitojen puute on monen työsuhteen syöpä. Näihin asioihin on myös usein hankala puuttua. Monessa tilanteessa tarvittaisiin varmaan työnohjausta, jossa sekä avustaja että työnantaja olisivat läsnä. Kuntien taloustilanteen takia henkilökohtaiseen apuun varatutu määrärahat katttavat vain avustajan palkan ja lakisääteiset menot. Koulutukseen tai muuhun ei ole rahaa varattu.

        Itse olen hyvin tarkka siitä, että työhön tullaan, silloin, kun on sovittu. Jo viiden minuutin myöhästyminen on pahasta, koska usein se tarkoittaa, että olen sen viisi minuuttia myöhässä omasta työstäni, pahimassa tapauksessa jostain kulkuneuvosta, junasta tai lennolta. En tarkoita, etteikö avustaja koskaan voisi myöhästyä, mitä tahansahan voi sattua. Pyrin jo haastattelutilanteessa käymään läpi tilanteita ja tehtäviä, jotka ovat kannaltani ja avustajan työn kannalta olennaisia, ja näin antamaan mahdollisimman realistisen kuvan avustajan toimenkuvasta.

        Voi olla, että olet oikeassa tuon kateuden suhteen. En osaa sanoa. Joillekin vammaisille avustaja voi tietenkin olla ainoa säännöllinen ihmiskontakti, jolloin käsitys arkielämästä, iloineen ja suruineen voi vääristyä. Tämä voi olla tietysti mahdollista myös toisinpäin, jolloin avustajan työstä tulee liian keskeinen osa elämää. Omalla kohdallani en ole kateutta kokenut. En usko, että kukaan avustajistani olisi ollut minulle kateellinen.


      • aief
        So what kirjoitti:

        Silti minusta haiskahtaa monet työpaikkailmoitukset suorastaan hyväksikäytöltä ja riistolta. Ladellaan lista toivevaatimuksista että löytyisi ihminen joka tekee myös kaiken sen mitä vammainen ei ikuna itse tekisi mutta kukapa ei puoli-ilmaista apua ottaisi vastaan kun samalla saa purkaa kiukkunsakin tämän työntekijän niskoille.

        No sorry, kyllä jotkut avustettavat ovat ihan reiluja ja hyvin käyttäytyviä mutta niin se vaan on että pieni joukko hirviöitä pilaa koko porukan maineen.

        Säälin myös niitä avustettavia jotka eivät ole ottaneet minua töihin koska olen taidoiltani erittäin monipuolinen ja laaja-alainen ihminen. Eivätpä tienneet mitä menettivät mutta minäpä tiedän. :P

        Joo, yksi avustajaa tarvitseva on naimisissa terveen puolison kanssa. Avustajan sitten kuuluu tehdä lähes kaikki kotityöt ja talon siivoamiset viikottain ja ruuat hänelle ja puolisolle. Kyllä taitaa puolisolla olla helpot olot, kun on ilmainen piika talossa eikä hänenkään tarvii tehä mitään. Lisäksi avustettava ei suostu käyttämään sellaisiakaan apuvälineitä mitkä säästäisivät oleellisesti avustajan fyysistä terveyttä (kuten selkää). Kuka korvaa, jos tässä työssä menettää selkänsä? Varsinkin kun apuvälineitä ilmaiseksi saisi, mutta kun ei huolita.


      • Anonyymi
        So what kirjoitti:

        En minäkään halua loukata... Pahoittelen kyynisyyttäni mutta siihen on omat syynsä. Olen aina suhtautunut vakavasti näihin työpaikkoihin kun olen henk.koht. avustajan töitä tehnyt. Ehkä juuri siksi nämä monet vaatimuslistat tuntuvat oudoilta kun tiedän kokemuksesta että avustajaa kohdellaan aika mielivaltaisesti joidenkin avustettavien taholta. Onko sinun mielestäsi asiallista käytöstä että avustettava nalkuttaa wc-paperin säästämisestä ja suojakäsineiden säästämisestä; eli hänen mielestä pitäisi säästää sekä käsineitä että wc-papereita kun pyyhkii hänen takapuoltaan? Lisäksi myös saippuan käyttämisestä nalkutettiin käsienpesun yhteydessä. Ei ole mukavaa parilla ohuella paperinpalalla pyyhkiä toisen alapäätä kun sormet likaantuu ja sitten vielä nalkutetaan saippuan käytöstä. Sain myös suuret haukut ja huudot kun en ollut arvannut että hänelle piti kaupasta ostetun tarjouksessa olleen pillimehupaketin sijasta kaikki eri makuja. Myös muista asioista huudettiin.

        Joku avustettava on halunnut että ihan koko ajan teen jotakin, tuskin on istahtaa saanut. Kamala huutaminen kun en huomannut kiillottaa kattilan pohjaa peilinkirkkaaksi! Vaikka hänellä ei ole ollut sellaista vaivaa etteikö hän viittä minuuttia pärjäisi kotona yksin ja mieskin hänellä asui kotona, niin kun kerran myöhästyin 5 min. aamulla niin koko päivä mäkätettiin. Kaikenlaista muutakin asiatonta kommenttia ja huutoa sain osakseni. Kun sitten aikanaan kyllästyin jatkuvaan mäkätykseen ja ilmoitin että nyt riittää, niin avustettava kertoi että hän oli ollut minulle niin ilkeä koska oli vihainen edelliselle avustajalle joka lähti hänen luotaan!

        Joku toinen avustettava on halunnut pukeutua hyvin likaisiin vaatteisiin jotka ovat haisseet pahalle. Eihän siinä muuten mitään mutta kun avustaja joutuu niitä likaisia vaatteita pukemaan päälle niin ei se tietysti kovin mukavaa ole.

        Vaikka on nostolaite niin haikaillaan miten ihanaa on kun joku avustaja on nostanut ja kantanut avustettavaa (vaikkakin tällä avustajalla sitten on selkä ollut kipeänä). Ymmärrän että läheisyys on varmasti miellyttävää mutta onko se fiksua toisen ihmisen selän pilalle menon hinnalla?

        Anteeksi kun rönsyilin aiheesta. Ymmärrän luullakseni ainakin jonkin verran sinunkin kannanottoasi teidän vammaisten puolelta. Tottakai haluatte mahdollisimman päteviä avustajia ja toivottavasti niitä saattekin. Itse kun olen "terve" niin en saa mistään mitään apua enkä minäkään osaa kaikkea itse tehdä. Joudun kaikesta maksamaan kalliin hinnan jos tarvitsen apua. Ehkä vain kuvittelen, mutta joskus tuntuu että te vammaiset kadehditte kovasti "terveen" avustajanne terveyttä ja elämää muutenkin. Ehkä ei kannattaisi. En tosin väitäkään että osaisin asettua asemaanne, mutta niin teillä vammaisilla kuin meillä "terveillä" on omat ongelmamme ja vaivamme ja keneltäkään tuskin ongelmia elämästä puuttuu. Kyse on vaan yleensä siitä miten niihin ongelmiin suhtaudutaan ja mitä niiden kanssa tehdään.

        Ja kuten jossakin edellä on jo todettu; on niitä ihan asiallisia ja mukaviakin avustettavia. Toivon että oikeat ihmiset löytäisivät toisensa ja ymmärrystä ja hyvää tahtoa myös riittäisi sekä keskustelua arvailujen sijasta.

        Ei todella tarvitse koko ajan tehdä jotain.


    • silmään osunutta

      Mitä olen noita ilmoituksia katsonut, on jäänyt mieleen että siellä pyörii jatkuvasti tietyt avustajan hakijat. Ovat varmuuden vuoksi kai nähneet parhaimmaksi pistää seisovan ilmoituksen vaikka siellä sanotaan että "mahdollisimman pian" - työt alkaisivat. Onhan siinäkin varmaan jonkinmoinen homma kun tuollaista jatkuvaa työnhakua pitää yllä, mutta ehkä perheenjäsenet auttavat?

      • nähtyä ja kuultua

        Että laittaavat seisovan jatkuvan haun päälle jos käyttääntyvät niin kuin eräät täysin ala-arvoisesti käyttääntyvät avustettavat. Siinä voipi tulla ykskaks avustajan tarve kun joku kyllästyy kuuntelemaan vittuilua! :O


      • ta

        Ns jatkuvaan hakuun voi olla monia syitä. Suurin osa avustajina toimivista henkilöistä on opiskelijoita. Itselläni tähän saakka lyhin työsuhde on kestänyt kuukauden ja pisin yli seitsemän vuotta (olen siis itse vammainen ihminen), jos työntekijöitä on useampia tai työtuntimäärät alhaisia on tavallista, että työntekijää joutuu vaihtamaan usein, kun työsuhteet päättyvät työntekijän elämäntilanteen muuttuessa, kun opiskelu päättyy tai henkilö saa koulutustaan vastaavaa työtä.


    • Anonyymi

      Kyllä ne purkaa avustajiin huonoa oloaan. En suosittele tätä ammattiksi. Kaksi vuotta vähän yli olen jaksanut,nyt teen konemaisesti tätä työtä. Aiemmin tein sydämellä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2238
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1934
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      77
      1658
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1588
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1321
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe