Kaiken uhallakin palaan tähän vanhaan topikkiin: http://keskustelu.suomi24.fi/node/2973056, mutta eri köydellä/käyttötarkoituksella.
Lyhyt köysi satamassa aalto laittaa kiinnitysköyden koville, kuten tuossa vanhassa keskustelussa todetaan. Mitenkäs voi mitoituksen tehdä luonnonsatamakäytössä kun kiinnitysköydet ovat pitkiä? Vene heiluu epäilemättä ihan yhtä paljon kuin lyhyilläkin köysillä, mutta nyt köydet ovat pitkiä ja imevät voimaa venymällä. Kun ostaa 30m köysiä niin sillä, että onko köysi 3e/m vai 6e/m on jo jotain taloudellistakin merkitystä. Lisäksi tietenkin mitä paksumpi köysi sen painavampi siitä tulee -> useammin itse eikä vaimo koilaamassa. Kulutuskestävyys on tietenkin oleellista kallioihin kiinnityttäessä.
Mikä on ultimatekalliokiinnittymisköysimerkki?
rantakiinnitysköysien mitoitus
19
3550
Vastaukset
- jhjjhgfhj
painon ja käsiteltävyyden takia mahdollisimman kevyitä koysiä, jossain alle 40 jalkaisissa 20 mm riittää aivan hyvin. Kumijouset kannattaa laittaa, jotta laituri tai veneen knaapit eivät hajoa.
Kalliokiinnityksissä kaytetään kalliokiilaa, joten harvemmin köysi mihinkään pahasti hankaa.- uusi vene
Jos vielä tarkennan tarvettani niin ei tarvitse pohtia teorioita vaan käytäntöä. Kyseessä noin 5t vene. Ja varmasti 20mm riittää hyvin. (esim. RIO -köydellä murtolujuus 6600daN). Mutta onko tarve edes lähellä tuota?
- köydet katkesivat
uusi vene kirjoitti:
Jos vielä tarkennan tarvettani niin ei tarvitse pohtia teorioita vaan käytäntöä. Kyseessä noin 5t vene. Ja varmasti 20mm riittää hyvin. (esim. RIO -köydellä murtolujuus 6600daN). Mutta onko tarve edes lähellä tuota?
Toissa kesänä yksi hienosti kunnostettu jenkeistä ostettusta Swanista katkesi hieman paksummatkin köydet ja poliisi sitten soitteli venee omistajalle mistä kivikosta venettä voi käydä katsomassa. men lunastukseen koko vene
- 13
15 kg ankkuri, muutama metri kettinkiä ja loppu 18 mm köyttä on hyvä yhdistelmä. Rantaan sitten jollalla.
- -Mika-
että yleensä luonnonsatamissa rantaudutaan tyveneen paikkaan. Ja jos tuuli kääntyy, niin se ankkuri on ensimmäinen joka pettää. Ihan hyvin riittää 12-14 mm köydet luonnonsatamakiinnityksiä varten. Pituutta saa olla reilusti, se 30 metriä nyt vähintään. Näin siksi, että kannattaa laittaa se köysi vaan kiertämään rannan kautta niin, että molemmat päät on veneessä. Jos tulee hätänen lähtö, niin vain yksi kalliokiila meneteään. Useimmin se köysi kylläkin kiertää jonkun männyntapaisen ympäri, jolloin ei edes se kalliokiila jää sinne rantaa pikalähdössä. Harvemmin on ollut sellaisia tilanteita, että edes haluaisin jäädä sellaiseen rantaan mihin tuuli sattuu ja laittaa ne köydet ehkä koville. Kyllä siitä haluaa pois.
Normaalisti kun meillä vetäydytään yöpuulle, niin päästetään keulaa vähän enemmän irti ja otetaan ankkuria sisään, että ei niin herkästi keula kolise, jos tuuli kääntyy/kovenee. Aika monta kertaa olen joutunut aikaisin aamulla lähtemään, kun on tuuli kääntynyt ja ankkuri alkaa rekaamaan... SIlloin arvostaa sitä, että ei enää tarvitse mennä maihin lähdön vuoksi, kone vaan käyntiin, keulaköyden toinen pää ierti ja se kelataan sisään samalla kun ankkuriköyttä otetaan sisään ja peruutellaan ulos.- on kumma
Montako kertaa todettava olevansa yhtä mieltä Mikan kanssa. Pituutta vain laitoin itse lisää, eli 50 m 14 mm köyttä jaettuna n. 30 m ja 20 m pätkiin ja pituudet teippimerkattuinamolemmista päistä yhdellä ja kahdella merkillä vyyhteihin. Itse asiassa, kun köytenä on 8-säikeistä, ei niitä läheskään aina edes koilata, vaan vain pudotellaan keulaboksiin, päät kyllä löytyvät teippimerkkien kanssa.
Rantautuessa pää kiinni knaapiin ja koilattu köysi keulakaiteen päällä. Jos sattuu olemaan joku rannalla vastassa, heitetään pää rannalle ja kerrotaan mitä sillä tehdä, jos se ei satu olemaan vastaanottajalle itsestään selvää. Muutoin keulilla oleva astuu rannalle luun köyden pään kanssa ja pyöräyttää köyden puun, lenkin tai mahdollisesti kiilan lenkin läpi. Vain aivan poikkeustapauksissa taitepiste sattuu samaan kohtaan köydessä, vaikka mentäisiin vakiopaikkaan oman seuran saaressa. Senkin näkee keulilla oleva henkilö hyvissä ajoin etukäteen, kummalle puolen tarvitaan se pidempi köysi. Jos ei, tehdään yksi 360 ja uusi lähestyminen. Jos kiinnityspaikaksi sattuu vaikka kivi, jossa köysi voi pahasti hiertyä, laitetaan kiven ympärille köydenpätkä, jonka kulumisesta ei ole niin väliä.
PS. Viimeiseen lauseeseen viitaten, katsokaapa, jos lähistöllä on rakennettu jotain elementeistä. Paikalta saattaa löytyä kertakäyttöisiksi jääneitä nostorakseja pilvin pimein. - -Mika-
on kumma kirjoitti:
Montako kertaa todettava olevansa yhtä mieltä Mikan kanssa. Pituutta vain laitoin itse lisää, eli 50 m 14 mm köyttä jaettuna n. 30 m ja 20 m pätkiin ja pituudet teippimerkattuinamolemmista päistä yhdellä ja kahdella merkillä vyyhteihin. Itse asiassa, kun köytenä on 8-säikeistä, ei niitä läheskään aina edes koilata, vaan vain pudotellaan keulaboksiin, päät kyllä löytyvät teippimerkkien kanssa.
Rantautuessa pää kiinni knaapiin ja koilattu köysi keulakaiteen päällä. Jos sattuu olemaan joku rannalla vastassa, heitetään pää rannalle ja kerrotaan mitä sillä tehdä, jos se ei satu olemaan vastaanottajalle itsestään selvää. Muutoin keulilla oleva astuu rannalle luun köyden pään kanssa ja pyöräyttää köyden puun, lenkin tai mahdollisesti kiilan lenkin läpi. Vain aivan poikkeustapauksissa taitepiste sattuu samaan kohtaan köydessä, vaikka mentäisiin vakiopaikkaan oman seuran saaressa. Senkin näkee keulilla oleva henkilö hyvissä ajoin etukäteen, kummalle puolen tarvitaan se pidempi köysi. Jos ei, tehdään yksi 360 ja uusi lähestyminen. Jos kiinnityspaikaksi sattuu vaikka kivi, jossa köysi voi pahasti hiertyä, laitetaan kiven ympärille köydenpätkä, jonka kulumisesta ei ole niin väliä.
PS. Viimeiseen lauseeseen viitaten, katsokaapa, jos lähistöllä on rakennettu jotain elementeistä. Paikalta saattaa löytyä kertakäyttöisiksi jääneitä nostorakseja pilvin pimein.olla niin, että ollaan molemmat purjehdittu suomen saaristossa saman verran. Toi mun ehdottama minimi 30 metriä tarkoitti yhden, sen pisimmän, köyden pituutta. Joten samoilla linjoilla siinäkin ollaan. Ilmaisin sen vaan eri tavoin. Mulla se pisin köysi on jopa punottua, luistaa aika kivasti lenkeistä tai puun takaa lähdöissä... Mutta se tuli veneen mukana, itse olisin ostanut siihen käyttöön halvempaa, 8 tai 3 lyötyä köyttä.
Ja tuo kiven ympäri juttu vielä: Jos niin joutuu tekemään, niin olen laittanut siihen kiven ympärille erillisen, mahdollisimman "halvan" tai muuten hukkaköyden. Ja vasta sen "läpi" sen veneeseen tulevan köyden. Taustalla edelleen se sama ajatus: Voin lähteä maissa käymättä ja jättää sen halpisköyden sinne saareen sen kiven ympärille. Tietysti köysi köydessä syö vähän molempia, mutta aina pyrin olemaan suojaisessa lahdessa, jolloin rasitus köysiin on oikeasti aika olematonta... Mutta ei myöskään harmita paljoa lähteä rannasta maissa käymättä kun tuuli kääntyy...
Ai niin, kun rakensin tän talon, niin elementit nostettiin paikoilleen sellaisilla 3 lyödyillä sinisillä nailon 18 mm köysillä, jotka jäi tontille... Käytin ne sitten veneessä "hukkaköysinä"...
- 9 + 9 = 18
edullista 12mm köyttä, ja uusi sitä määrävälein, sitä mukaa kun kuluu käytössä.
Ei mikään kalliskaan köysi kestä kulutusta kallioon, joten ero kulumiskestossa on käytännössä ihan olematon, paremmassa maksat siis turhasta. Jos uusimisväli muodostuu turhan tiheäksi, niin siirry 14mm köyteen, niin on hieman enemmän varaa kulua, mutta tässä kannattaa olla tarkkana, kulunut köysi on aina riskitekijä !
jos veneesi on 5t, niin 15 kN on ihan riittävä lujuus, olennaisempaa on kuitenkin se kuinka paljon lujuudesta on jäljellä, kun vaihdat uuteen.
Vanhat köydet sitten muuhun käyttöön ja pois veneestä. Tai jos köysityöt on talviharrastus, niin ainahan niitä voi vaikka punoa paksummiksi kun kertyy tarpeeksi, mutta useimmille kaiketi ei. - .. ..
Melkein teki mieli nälväistä, mutta sain vedettyä takaisin.
Vene L 12 m, paino 9 tonnia.
Ainoa kerta, kun minulla on kiinnitysköydet pettäneet, oli tämmöinen tilanne. Veneen sb kylki laiturissa. Bb puolella mailin verran vettä. Noin -45 ast keulakulmasta tuli yöllä tuulta, maksimissaan 34 m/s. Katkesi springi. Peräpeili ja sb kylki hakkautui sen verran rikki, että paatti painui pohjaan, jossa se köli mudassa odotti tyytyväisenä aamua. Laiturikin kylläkin sitten romahti ja osittain paatin päälle.
Kyllä ne narut kestää, kunhan nyt et ihan pyykkinarua käytä. Näyttävät saaristolaiset valitsevan noihin tarkoituksiin näin; ensin niin paksu, että on varmasti mukava kädessä. Sitten niin paksu, että jos hankaamaan alkaa, niin että on, mistä hankaa. Seuraavaksi niin kevyt ja halpa kun löytyy. Lujuutta piisaa kylliksi aina, jos näin. - köysikela keulaan
ja 14mm köysi. Joku muu pettää ennen kuin köysi, se mänty, knaapisi tai ankkurisi. Yöllä muutama metri kauemmaksi niin saat unta. Molemmat päät veneeseen niin helppo lähteä, ainakin jos yksin olet. Kelalle sen koilaa vaikka vaimokin.
- nuo
knaapit lopulta kestävät. Enemmänkö kuin köydet vetolujuudeltaan?
- että..
nuo kirjoitti:
knaapit lopulta kestävät. Enemmänkö kuin köydet vetolujuudeltaan?
yleensä knaapi kestää vähemmän kuin köysi ja jollei se petä niin sitten se haka joka on köyden päässä - jos on. Tai en tiedä kuinka heppoisia köysiä käytät?
- 31
että.. kirjoitti:
yleensä knaapi kestää vähemmän kuin köysi ja jollei se petä niin sitten se haka joka on köyden päässä - jos on. Tai en tiedä kuinka heppoisia köysiä käytät?
on tullut nähtyä ja kuultua, niin tavallisesti ensimmäisenä napsahtaa joustin, jos sellainen köydessä on. Sitten köysi. Knaapi ei juuri koskaan. Ei ole vastaan sattunut sellaistakaan tapausta, että haka olisi pettänyt ennen köyttä.
Siinä on jo se, että harvoin köysi on niin, ettei se yhtään hankaisi mihinkään eikä kulkisi minkään kulman yli. - riippuu
31 kirjoitti:
on tullut nähtyä ja kuultua, niin tavallisesti ensimmäisenä napsahtaa joustin, jos sellainen köydessä on. Sitten köysi. Knaapi ei juuri koskaan. Ei ole vastaan sattunut sellaistakaan tapausta, että haka olisi pettänyt ennen köyttä.
Siinä on jo se, että harvoin köysi on niin, ettei se yhtään hankaisi mihinkään eikä kulkisi minkään kulman yli.köydestä ;-) Omassani olisi hajoamisjärjestys kotisatamassa tällä hetkellä varmaan seuraava : laiturin kakkosnelonen - laiturissa oleva lenkki - klyyssi - köysihaka - knaapi - köysi. Köysihaalle ei luvata kuin vähän toista tonnia vetoa, tosin kestänee se usein enemmän. Joustimen hajoaminen ei liity tähän? Eikä klyyssinkään hajoaminen välttämättä vielä haittaa. Toki 10 vuoden päästä voi vahvin lenkki ollakin knaapi jos köysi ei vaihdu.
- -Mika-
riippuu kirjoitti:
köydestä ;-) Omassani olisi hajoamisjärjestys kotisatamassa tällä hetkellä varmaan seuraava : laiturin kakkosnelonen - laiturissa oleva lenkki - klyyssi - köysihaka - knaapi - köysi. Köysihaalle ei luvata kuin vähän toista tonnia vetoa, tosin kestänee se usein enemmän. Joustimen hajoaminen ei liity tähän? Eikä klyyssinkään hajoaminen välttämättä vielä haittaa. Toki 10 vuoden päästä voi vahvin lenkki ollakin knaapi jos köysi ei vaihdu.
Alunperin tässä käsiteltiin köysien riittävyyttä muualla, kuin kotisatamassa. Siis pääasiassa luonnonsatamissa (niin ainakin itse tulkitsin alkuperäisen kysymyksen).
Ja vielä: Toissakesänä mulla petti köysihaka! Se vaan murtui, ja syynä oli valussa ollut ilmakupla. Tämä tapahtui ihan Helsingin edustalla, Gosarissa. Keula oli kahdella köydellä kiinni ja se tuulen puoleinen vaan hajosi! - offtopicciahan
-Mika- kirjoitti:
Alunperin tässä käsiteltiin köysien riittävyyttä muualla, kuin kotisatamassa. Siis pääasiassa luonnonsatamissa (niin ainakin itse tulkitsin alkuperäisen kysymyksen).
Ja vielä: Toissakesänä mulla petti köysihaka! Se vaan murtui, ja syynä oli valussa ollut ilmakupla. Tämä tapahtui ihan Helsingin edustalla, Gosarissa. Keula oli kahdella köydellä kiinni ja se tuulen puoleinen vaan hajosi!tuo vähän oli. Ajattelin vain että kiinnitysketjun lenkeistä ei köysi ole koskaan ainoa. Tuo "jonninjoutavaköysikivenympäri" on hyvä idea! Tai puun ympäri. Tosin jään melkein aina mieluummin ankkuriin kuin hypin yksin maihin.
- huvin vuoksi
-Mika- kirjoitti:
Alunperin tässä käsiteltiin köysien riittävyyttä muualla, kuin kotisatamassa. Siis pääasiassa luonnonsatamissa (niin ainakin itse tulkitsin alkuperäisen kysymyksen).
Ja vielä: Toissakesänä mulla petti köysihaka! Se vaan murtui, ja syynä oli valussa ollut ilmakupla. Tämä tapahtui ihan Helsingin edustalla, Gosarissa. Keula oli kahdella köydellä kiinni ja se tuulen puoleinen vaan hajosi!...jatketaan näitä yksimielisyyksiä.
Köysihaka on ilman muuta se heikko lenkki. Katkenneiden lisäksi on nähty oienneita. Tämä on syy nro 1, miksi pahan sään uhatessa käyn lisäämässä satamassa tuulen puolelle solmitun tai juoksevana lenkkinä olevan köyden sekä keulaan että perään. - 18+11=?
huvin vuoksi kirjoitti:
...jatketaan näitä yksimielisyyksiä.
Köysihaka on ilman muuta se heikko lenkki. Katkenneiden lisäksi on nähty oienneita. Tämä on syy nro 1, miksi pahan sään uhatessa käyn lisäämässä satamassa tuulen puolelle solmitun tai juoksevana lenkkinä olevan köyden sekä keulaan että perään.Kun laittaa vielä vajaa metrin pätkän puutarha/kuniletkua köyden ympärille. Ja niin että se on riittävän väljä jolloin sitä voi kätevästi ujuttaa oikeaan kohtaan jossa oletettavasti köysi kuluuu. Erityisesti korostuu kivikkoisessa tahi kallioisessa luonnonsatamassa.
- Rantsuun
18+11=? kirjoitti:
Kun laittaa vielä vajaa metrin pätkän puutarha/kuniletkua köyden ympärille. Ja niin että se on riittävän väljä jolloin sitä voi kätevästi ujuttaa oikeaan kohtaan jossa oletettavasti köysi kuluuu. Erityisesti korostuu kivikkoisessa tahi kallioisessa luonnonsatamassa.
Näillä mennään.
http://www.svb.de/index.php?sid=4c1d29cf1ed57b2d942fdfef5055f85a&cl=details&cnid=12851&anid=885
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013098GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521045Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24791