eturistiside leikkaus

polvimurskana

tehty 6 pv sitten. kokemuksia kaipaan. pari ekaa pv tuntui etenevän hyvin ja kävelinkin jo ilman keppejä 3tena päivänä.. ja sitten 4 5 ja6s pv nyt ihan yhtä tuskaa. jalka aivan musta ja kerää nestettä.
lääkkeet arcoxin 90mg ja panacod ei auta enää tippaakaan. otin tänään omaehtoisesti panacodin tilalla tramal 100mg koska oli pakko olla juhlissa.

miten olette palautuneet täsät ja koska kipu hellittää, tosiaan kipu enemmänkin pohjelihaksessa kuin itse polvessa. nivelrikkoa korjattiin samalla. ja miten toimin tuon kipulääkkeen kanssa, kun tuntuu turhalta syödä maksimimärää päätä sekoittavaa panacodia kun apua ei ole. arcoxin ei tunnu auttavan myöskään. kipu asteikolla 1-10 noin 8-9 kaiken aikaa. yöt yhtä helvettiä kun särkee.

ei puhettakaan että voisin tehdä suositeltuja liikkeitä kun jalka suostuu olemaan vaan pienessä taittuneessa asennossa, varaan vain varpaille. ei taivu kun ssänpäin, suoraksi en edes yritä kun kipu niin kovaa.

pitääkö jo huolestua? 8s pv tikkien poisto

61

11709

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mindel-

Heippa,

tuolla aikaisemmin ollaankin keskusteltu etursitiside operaatiosta ja toipumisista ihan päivä päivältä. itsellä leikattiin eturistiside 4.11.2010. Ensimmäiset päivät oli tosi rankkoja ja tosi kipeitä. Kuinka vahva lääkitys sulla on päällä noin niinkun ihan säännöllisesti syötynä? Kun ite jouduin syömään panacodia 3 krt päivässä ja siihen vielä buranaa 4 kertaa päivässä. Ja joutu ihan ottaa ensimmäisinä päivinä niin että 4 tunnin välein ja lisäksi vielä panacodia.
      Onko se musta siinä jalassa mustelmaa? nimittäin itelläni oli niin että koko jalka polvesta nilkkaan saakka oli aluksi sinertävä, sitten ihan musta ja sitten keltainen. Ja se tosiaan valu se musta ihan tuonne varpaisiin saakka.

Sitten ihan paras lääke kipuun on jää. Ota sellainen jääpakkaus jos ei ole kylmäkääreitä niin joku pakastepussi, laita se suoraan niihin leikkausarpien päälle, ja sitten jalka koholle ylös. Niin se turvotus ja nesteet pääsee sieltä pois. Sitten mulle kehotettiin jos turpos paljon niin jalalla ihan kevyttä niin että istut ja pumppaat jalkaa ettei tule tulppi. Siis ihan nostelet varpaita ylös ja lasket alas. '
      -Mulla oli itellä todella helppo kuntoutuminen kun toivuin todella nopeaa, mutta keppejä kannattaa käyttää ihan parisen viikkoa. Ite huomasin että jalka turpos enemmän mitä aikasemmin otin ne kepit pois. Käytin keppejä vielä 3 viikkoa leikkauksen jälkeenkin että sain tuettua kävelemistä. Että kannattaa ottaa kepit takaisin, niin voi helpottaa hieman tuo kipuilu.

• polvimurskana

juu kepit otinkin takaisin käyttöön silloin heti kun tämä kova kipu alkoi. mustana jalka on tosiaan tonne nilkaan asti, sellainen kirjava, osittain ishan sinisenmusta, kait se sitten kuuluu asiaan. pohkeeseen sattuu eniten, ihan kuin kovan suonenvedon aikaan, järkyttävä kipu ja aamulla meinasi varpaat krampata sain hierottua niitä ja se meni ohi.

nää panacodit tekee vaan hiton pahan olon, nytkin naama valkosena ja oksettaa kauheasti. sängyssä menee kaikki aika.
        täytyy toivoa että helpottaisi nopeasti, ensi viikolla pitäisi kyetä fysioterapiaan ja pelkään jo etukäteen sitä murjomista kun tuo polvi roikkuu lähes mitään tekemättömänä tuossa. kaikki liike sattuu niin helvetisti.

• Mindel-
        polvimurskana kirjoitti:

juu kepit otinkin takaisin käyttöön silloin heti kun tämä kova kipu alkoi. mustana jalka on tosiaan tonne nilkaan asti, sellainen kirjava, osittain ishan sinisenmusta, kait se sitten kuuluu asiaan. pohkeeseen sattuu eniten, ihan kuin kovan suonenvedon aikaan, järkyttävä kipu ja aamulla meinasi varpaat krampata sain hierottua niitä ja se meni ohi.

nää panacodit tekee vaan hiton pahan olon, nytkin naama valkosena ja oksettaa kauheasti. sängyssä menee kaikki aika.
        täytyy toivoa että helpottaisi nopeasti, ensi viikolla pitäisi kyetä fysioterapiaan ja pelkään jo etukäteen sitä murjomista kun tuo polvi roikkuu lähes mitään tekemättömänä tuossa. kaikki liike sattuu niin helvetisti.

Joo tosiaan niitä keppejä kannattaa käyttää, ja ottaa se ylimääräinen paino siltä jalalta aluksi pois, vaikka se lääkäri sanoi mullekin että niin paljon aina painoa kun pystyy. Mutta jos noin kova turvotus niin kannattaa niitä keppejä tosiaan käyttää ihan lyhyilläkin matkoilla. Ja toi mustelmaisuus kuuluu kyllä asiaan. Itekin oikeen otin kuvia kun näytti niin pahalta, mutta kyllä ne siitä sitten nopeaa laskikin.

Ootko kokeillut buranaa? Mulla määräsivät ihan 2viikon kuurin sitä että pitää tulehdukset poissa ja auttaa kipuun, piti ottaa 1 burana 4 tunnin välein.. en nyt muista mg määrää, mutta taisi olla 600mg. Mulle itelle sopi panacod tosi hyvin ettei tullut siitä mitään, mutta kannattaa kysyä jos saisit sen vaihdettua johonkin toiseen vastaavaan lääkkeeseen ja se kylmä tosiaan auttaa parhaiten, ja aina kun oot kävellyt niin kylmäpussi mukaan, ja polvelle. Fysioterapeutti mulle sano että aina joka jumpan kanssa, aina kun on yhden sarjan tehnyt niin jääpussia jalalle, samoin kaikkien vessareissujen jälkeen ja muiden kävelyretkien. Kuulemma paras kivun poistaja.

Kannattaa valita jotain hyviä leffoja tai kirjoja siihen sängyn ääreen samoin jotain juotavaa, mustikka keitto yms. Ei tartte lähtee koko ajan juoksemaan jonnekin. Sitten aloittaa sen ramppausvaiheen kun jalka alkaa olemaan siinä kunnossa ettei joka tärähdys sattuis.

Ja ei kannata pelätä sitä fysioterapiaa. Ekat kerrat on sellaisia että se sillä kylmällä hoitaa sitä ja vain hieman tutki sitä jalkaa että miten on parantuminen lähtenyt käyntiin. Että sitten se alkaa vasta vetämään treeniä kun tikit on poistettu ( sitä ennen ei oikein onnistu mitään tehdä) ja sitten kun on ensimmäinen kontrolli käynti takana niin alkaa raskaampi treeni. Ite käyn fysioterapiassa vieläkin vaikka leikkauksesta on jo kulunut nelisen kuukautta.

• sisko.
        Mindel- kirjoitti:

Joo tosiaan niitä keppejä kannattaa käyttää, ja ottaa se ylimääräinen paino siltä jalalta aluksi pois, vaikka se lääkäri sanoi mullekin että niin paljon aina painoa kun pystyy. Mutta jos noin kova turvotus niin kannattaa niitä keppejä tosiaan käyttää ihan lyhyilläkin matkoilla. Ja toi mustelmaisuus kuuluu kyllä asiaan. Itekin oikeen otin kuvia kun näytti niin pahalta, mutta kyllä ne siitä sitten nopeaa laskikin.

Ootko kokeillut buranaa? Mulla määräsivät ihan 2viikon kuurin sitä että pitää tulehdukset poissa ja auttaa kipuun, piti ottaa 1 burana 4 tunnin välein.. en nyt muista mg määrää, mutta taisi olla 600mg. Mulle itelle sopi panacod tosi hyvin ettei tullut siitä mitään, mutta kannattaa kysyä jos saisit sen vaihdettua johonkin toiseen vastaavaan lääkkeeseen ja se kylmä tosiaan auttaa parhaiten, ja aina kun oot kävellyt niin kylmäpussi mukaan, ja polvelle. Fysioterapeutti mulle sano että aina joka jumpan kanssa, aina kun on yhden sarjan tehnyt niin jääpussia jalalle, samoin kaikkien vessareissujen jälkeen ja muiden kävelyretkien. Kuulemma paras kivun poistaja.

Kannattaa valita jotain hyviä leffoja tai kirjoja siihen sängyn ääreen samoin jotain juotavaa, mustikka keitto yms. Ei tartte lähtee koko ajan juoksemaan jonnekin. Sitten aloittaa sen ramppausvaiheen kun jalka alkaa olemaan siinä kunnossa ettei joka tärähdys sattuis.

Ja ei kannata pelätä sitä fysioterapiaa. Ekat kerrat on sellaisia että se sillä kylmällä hoitaa sitä ja vain hieman tutki sitä jalkaa että miten on parantuminen lähtenyt käyntiin. Että sitten se alkaa vasta vetämään treeniä kun tikit on poistettu ( sitä ennen ei oikein onnistu mitään tehdä) ja sitten kun on ensimmäinen kontrolli käynti takana niin alkaa raskaampi treeni. Ite käyn fysioterapiassa vieläkin vaikka leikkauksesta on jo kulunut nelisen kuukautta.

Mulle on Acl-leikkaus tehty 06/08, joten kohta kaks vuotta aikaa. Ensiksi, kannattaa käyttää niitä keppiä ainakin se pari viikkoa, toiseksi jalka koholle ja kylmäpakkaukset peliin ja kolmanneksi LEPO. Mulla oli jalka kolmen ison tyynyn päällä kaiken aikaa, kun olin sängyssä. Ohjeiden mukaiset jumpat siinä sängyllä ja aina kylmäpakkausta sen jälkeen. Mulle määrättiin kans Arcoxsiaa ja Panacodia. Arcoxsiaa otin ensin sen kaks päivässä ja Panacodia tarvittaessa (Buranaahan ei saa syödä yhtäaikaa ton Arcoxsian kanssa), sit pärjäsin yhdellä. Pohje tuntui muutaman päivän tosi kipeältä tuolta takaa ja mustelmaakin siihen tuli, johtunee siitä,et se jänne otetaan sieltä takaa. Mä kyl lepäilin paljon sen ekan viikon ajan, paljon leffoja läppärillä ja hyviä kirjoja, jopa niin paljon, et ranteeseen tuli jännetupintulehdus =). Tsemppiä vaan sulle. Kuntoutus on pitkä prosessi.

• polvimurskana
        sisko. kirjoitti:

Mulle on Acl-leikkaus tehty 06/08, joten kohta kaks vuotta aikaa. Ensiksi, kannattaa käyttää niitä keppiä ainakin se pari viikkoa, toiseksi jalka koholle ja kylmäpakkaukset peliin ja kolmanneksi LEPO. Mulla oli jalka kolmen ison tyynyn päällä kaiken aikaa, kun olin sängyssä. Ohjeiden mukaiset jumpat siinä sängyllä ja aina kylmäpakkausta sen jälkeen. Mulle määrättiin kans Arcoxsiaa ja Panacodia. Arcoxsiaa otin ensin sen kaks päivässä ja Panacodia tarvittaessa (Buranaahan ei saa syödä yhtäaikaa ton Arcoxsian kanssa), sit pärjäsin yhdellä. Pohje tuntui muutaman päivän tosi kipeältä tuolta takaa ja mustelmaakin siihen tuli, johtunee siitä,et se jänne otetaan sieltä takaa. Mä kyl lepäilin paljon sen ekan viikon ajan, paljon leffoja läppärillä ja hyviä kirjoja, jopa niin paljon, et ranteeseen tuli jännetupintulehdus =). Tsemppiä vaan sulle. Kuntoutus on pitkä prosessi.

nyt se tasan viikko leikkauksesta. jalka on edelleen musta, ostin nesteenpoistotabletteja kun niin kauhean turvoksissa ettei mitkään kengätkään menneet jalkaan.
        nyt sitten on alkanut pohjelihas krampata? johtuuko nesteenpoistolääkkeistä vai mistä? menee ihan kivikovaksi jatkuvasti, joskus jopa levossa. en voi siis käytännössä liikkua yhtään.
        suurin kipu tulee pohkeeseen kun nousen sängystä vaikka miten rauhallisesti sen teen, ken veri alkaa kiertää alaspäin tuntuu että taju lähtee, niin kova on kipu, jalkaa ei voi lattaa edes varpaiden kohdalta lattiaan.

kuinka vaarallista on tuo pohjekramppi? pelkään niitä veritukoksia... olen hieronut aina kun kykenen ja nyt lisäsin magnesiumia ja juotavaa runsaasti.

täytyy saoa että olen posinut sekaisin kaikkia mahdollisia talosta löytyviä lääkkeitä kun itken tämän kivun kanssa, tiedän vaarat mutta tuntuu että ainut tavoite on saada edes hetken hengittää ilman kipua. tämän päivän olen nyt mennyt vain muutamalla panacoldilla kun pitää hiukan selvittää oloa..
        särky on taas sen mukainen. en ole enää arcoxiaa ottanut kun ei se auta yhtään.

• sisko.
        polvimurskana kirjoitti:

nyt se tasan viikko leikkauksesta. jalka on edelleen musta, ostin nesteenpoistotabletteja kun niin kauhean turvoksissa ettei mitkään kengätkään menneet jalkaan.
        nyt sitten on alkanut pohjelihas krampata? johtuuko nesteenpoistolääkkeistä vai mistä? menee ihan kivikovaksi jatkuvasti, joskus jopa levossa. en voi siis käytännössä liikkua yhtään.
        suurin kipu tulee pohkeeseen kun nousen sängystä vaikka miten rauhallisesti sen teen, ken veri alkaa kiertää alaspäin tuntuu että taju lähtee, niin kova on kipu, jalkaa ei voi lattaa edes varpaiden kohdalta lattiaan.

kuinka vaarallista on tuo pohjekramppi? pelkään niitä veritukoksia... olen hieronut aina kun kykenen ja nyt lisäsin magnesiumia ja juotavaa runsaasti.

täytyy saoa että olen posinut sekaisin kaikkia mahdollisia talosta löytyviä lääkkeitä kun itken tämän kivun kanssa, tiedän vaarat mutta tuntuu että ainut tavoite on saada edes hetken hengittää ilman kipua. tämän päivän olen nyt mennyt vain muutamalla panacoldilla kun pitää hiukan selvittää oloa..
        särky on taas sen mukainen. en ole enää arcoxiaa ottanut kun ei se auta yhtään.

Mulla ei onneksi tuollaisia kipuja ollut, kramppeja kylläkin aluksi. Peloitti itseänikin, jos tukoksia. Minusta sun kannattais ottaa sinne sairaalaan yhteyttä, missä leikattiin, jos kivut on noin kovat, ettei mikään auta. Mä pärjäsin sillä Arcoxialla. Panacodia lääkäri kirjoitti kymmenen tablettia, enkä niitäkään syönyt kaikkia.

• Mindel-
        sisko. kirjoitti:

Mulla ei onneksi tuollaisia kipuja ollut, kramppeja kylläkin aluksi. Peloitti itseänikin, jos tukoksia. Minusta sun kannattais ottaa sinne sairaalaan yhteyttä, missä leikattiin, jos kivut on noin kovat, ettei mikään auta. Mä pärjäsin sillä Arcoxialla. Panacodia lääkäri kirjoitti kymmenen tablettia, enkä niitäkään syönyt kaikkia.

Kuten tuossa aiemmin jo kirjotettu niin mulle sanottiin leikkaavasta sairaalasta että soittaa jos ongelmia. Käskivät soittaa ihan jos tuntuu pieneltäkin ongelmalta. Että ei siitä koskaan haittaa ole.
        Toivottavasti toi sun jalkas lähtee paranemaan.
        Kannattaa tosiaan sitä jalan pumppaamista ihan kevyesti tehä estää tulpan syntymistä varsinkin kun on turvonnut niin pahasti jalka. Ihan kun katot tv:tä inin nosta koko sen ajaksi esimerkiksi sohvan selkänojalle, jos ei liian korkea, jalka sinne ja kylmä siihen siksi aikaa kun tv:tä katot. otat välillä sen kylmän pois mutta pidät kuitenkin siellä koholla niin valuu hieman se neste sieltä pois. Helpottaa huomattavasti sitten kun saat ne tikit pois.

• eturistiside
        Mindel- kirjoitti:

Kuten tuossa aiemmin jo kirjotettu niin mulle sanottiin leikkaavasta sairaalasta että soittaa jos ongelmia. Käskivät soittaa ihan jos tuntuu pieneltäkin ongelmalta. Että ei siitä koskaan haittaa ole.
        Toivottavasti toi sun jalkas lähtee paranemaan.
        Kannattaa tosiaan sitä jalan pumppaamista ihan kevyesti tehä estää tulpan syntymistä varsinkin kun on turvonnut niin pahasti jalka. Ihan kun katot tv:tä inin nosta koko sen ajaksi esimerkiksi sohvan selkänojalle, jos ei liian korkea, jalka sinne ja kylmä siihen siksi aikaa kun tv:tä katot. otat välillä sen kylmän pois mutta pidät kuitenkin siellä koholla niin valuu hieman se neste sieltä pois. Helpottaa huomattavasti sitten kun saat ne tikit pois.

noista pohjekivuista ja turvotuksesta, minulla tuntui että pohje oikein räjähtäisi kun laski jalkaa maahan mutta siihen auttoi kun väkisin astuin jalalle keppien avustuksella tietenkin mutta liikunta auttoi siihen että se pakkautunut veri sieltä lähtee liikkeelle. eli nilkan pumppausta ja varovaista kävelyä ja paljon kylmähoitoa jos ei auta niin yhteys lääkäriin. minulla oireet kesti n. 1viikon.

• polvimurskana
        eturistiside kirjoitti:

noista pohjekivuista ja turvotuksesta, minulla tuntui että pohje oikein räjähtäisi kun laski jalkaa maahan mutta siihen auttoi kun väkisin astuin jalalle keppien avustuksella tietenkin mutta liikunta auttoi siihen että se pakkautunut veri sieltä lähtee liikkeelle. eli nilkan pumppausta ja varovaista kävelyä ja paljon kylmähoitoa jos ei auta niin yhteys lääkäriin. minulla oireet kesti n. 1viikon.

huomenta vaan..
        tässä sängyllä lepäilen ihan tokkurassa. tuli sitten eilen rankka päätös kun otin hiukan lääkettä tähän kipuun..
        1600mg buranaa.... tramal 100mg....arcoxia 90mg sekä 2 vai peräti 4 panacodia

koko helvetin arsenaali noin 4 tunnin sisällä kun jalkaa koski aivan sairaasti. eikä juuri apua ollut. särkee nytkin, jokseenkin siedettävästi kun makaan vaan. alan olla aika täys tätä touhua.

maha ei toiminut ensimmäiseen 9päivään ja voitte kuvitella mikä itku oli kun vihdoin sain suolen tyhjäksi, olen syönyt pellavansiemenlimaa ja paljon kasviksia ja vettä.. mutta ei auta jopa microlax ei auta, rusauttaa vaan sen töhnän sieltä vex mutta itse kuona jää suoleen, ei pehmennä yhtään. tuo panacod tappaa suolen ja olen huomannut että lääkkeet tukkii virtsarakkoakin, vielä olen saanut pissittyä mutta pinnistämistä sekin on.

haluaisin jo näistä lääkkeistä eroon.

jalasta on turvotus laskenut, kipeä se on kauttaaltaan, sellainen kosketusarka ja tosiaan ylösnoustessa kipu on kova mutta pakkohan sitä on kestää että vessaan pääsee. pitäisi kait raahautua tuonne pihamaalle kävelemään hetkeksi. suoristuu kyllä aika kivasti ja menee 90asteeseenkin. huomenna fysioterapia, ensimmäinen...

• polvimurskana
        polvimurskana kirjoitti:

huomenta vaan..
        tässä sängyllä lepäilen ihan tokkurassa. tuli sitten eilen rankka päätös kun otin hiukan lääkettä tähän kipuun..
        1600mg buranaa.... tramal 100mg....arcoxia 90mg sekä 2 vai peräti 4 panacodia

koko helvetin arsenaali noin 4 tunnin sisällä kun jalkaa koski aivan sairaasti. eikä juuri apua ollut. särkee nytkin, jokseenkin siedettävästi kun makaan vaan. alan olla aika täys tätä touhua.

maha ei toiminut ensimmäiseen 9päivään ja voitte kuvitella mikä itku oli kun vihdoin sain suolen tyhjäksi, olen syönyt pellavansiemenlimaa ja paljon kasviksia ja vettä.. mutta ei auta jopa microlax ei auta, rusauttaa vaan sen töhnän sieltä vex mutta itse kuona jää suoleen, ei pehmennä yhtään. tuo panacod tappaa suolen ja olen huomannut että lääkkeet tukkii virtsarakkoakin, vielä olen saanut pissittyä mutta pinnistämistä sekin on.

haluaisin jo näistä lääkkeistä eroon.

jalasta on turvotus laskenut, kipeä se on kauttaaltaan, sellainen kosketusarka ja tosiaan ylösnoustessa kipu on kova mutta pakkohan sitä on kestää että vessaan pääsee. pitäisi kait raahautua tuonne pihamaalle kävelemään hetkeksi. suoristuu kyllä aika kivasti ja menee 90asteeseenkin. huomenna fysioterapia, ensimmäinen...

ja vielä noista verenpaineista.. itsellä ne on koholla, nytkin heti aamulla mitattuna 161/100
        varmasti tuo lääkepommi vaikutaa asiaan mutta muutenkin on koholla. kuinka tärkeä asia teistä olisi saada paineet sinne normaali tasolle? 140/80 tai alle. itsellä ei ole vuosiin ollu paineet tuolla.

• eturistiside
        polvimurskana kirjoitti:

ja vielä noista verenpaineista.. itsellä ne on koholla, nytkin heti aamulla mitattuna 161/100
        varmasti tuo lääkepommi vaikutaa asiaan mutta muutenkin on koholla. kuinka tärkeä asia teistä olisi saada paineet sinne normaali tasolle? 140/80 tai alle. itsellä ei ole vuosiin ollu paineet tuolla.

mullakin pysäytti suolen toiminnan täysin eikä juuri tuo microlax vaikuttanut millään tavoin. Itsellä kun leikattiin nivustyrä tammikuu 09 sain buranaa ja panacodia no silloin huomasin panacodin vaikutuksen suoleen. No sitten maaliskuussa 09 rikoin eturistisiteen ja paljon muutakin polvesta, no leikattiin toukokuussa 09 ja sanoin lekurille että panacodi ei sovi no kirjoitti vaan tuota microlaxia reseptillä ja panacodia ja ibumax 800mg. no enpäs sitten syönyt kun 2pv panacodia ja totesin että ei auta edes nuo ulostuslääkkeet siihen eli söin sitten vaan ibumaxia ja kärsin kivusta kun tuo panacodi ei edes kipuun tehonnut niin en viitsinyt suolta tukkia. No mutta olen nyt menossa uudestaan polvesta leikkaukseen kun ei ole kunnossa vielä mutta aion vaatia jotain muuta särkylääkkeeksi. Verenpaineisiin en osaa kyllä mitään sanoa. kauanko sulla tuo kipu pohkeessa kestänyt? minulla kesti viikon mutta helpotti päivä päivältä nilkan pumppauksen ja kevyen astelun avulla vaikka jalka oli maahan laskettaessa ihan sietämättömän kipeä.

• polvimurskana
        eturistiside kirjoitti:

mullakin pysäytti suolen toiminnan täysin eikä juuri tuo microlax vaikuttanut millään tavoin. Itsellä kun leikattiin nivustyrä tammikuu 09 sain buranaa ja panacodia no silloin huomasin panacodin vaikutuksen suoleen. No sitten maaliskuussa 09 rikoin eturistisiteen ja paljon muutakin polvesta, no leikattiin toukokuussa 09 ja sanoin lekurille että panacodi ei sovi no kirjoitti vaan tuota microlaxia reseptillä ja panacodia ja ibumax 800mg. no enpäs sitten syönyt kun 2pv panacodia ja totesin että ei auta edes nuo ulostuslääkkeet siihen eli söin sitten vaan ibumaxia ja kärsin kivusta kun tuo panacodi ei edes kipuun tehonnut niin en viitsinyt suolta tukkia. No mutta olen nyt menossa uudestaan polvesta leikkaukseen kun ei ole kunnossa vielä mutta aion vaatia jotain muuta särkylääkkeeksi. Verenpaineisiin en osaa kyllä mitään sanoa. kauanko sulla tuo kipu pohkeessa kestänyt? minulla kesti viikon mutta helpotti päivä päivältä nilkan pumppauksen ja kevyen astelun avulla vaikka jalka oli maahan laskettaessa ihan sietämättömän kipeä.

kipua on ollut vissiin nyt joku4-5pv en ihan tarkkaa muista koska se pahin alkoi. tuntuu kyllä että helpottamaan päin olisi, kovasti olen venyttänyt jalkaa niinkuin pystyn ja pumpannut nilkkaa. jännää että mustelmat on varpaissa asti vaikkei siellä mitään operoitukaan. jalkaterä vielä sen verran turvoksissa että villasukka taitaa olla ainut joka ei purista kuolettavasi, kenkiä on vaikea saada jalkaan.
        aika tehotonta on tuo panacod tosiaan ja tuo ummetus eiole mitenkään mieltä ylentävää.
        jos vielä joudun operoitavaksi niin joku muu lääke on saatava, tosin ensilääkkeeksi määräsikin tuon arcoxian mutta se ei tunnu auttavan kuin noin tunnin ja 24tuntia pitäs kun saa vaan yhden päivässä ottaa.
        itsellä oli nevelrikkoa polvessa ja luu paistoi kuulemma ja sen luun lääkäri oli rikkonut että oma luuydin korjaisi nivelen, mene ja tiedä mutta jostain "tulpasta" lääkäri osasi sanoa että keinoja on velä korjata polvea jos tämä ei auta.
        ihan hirvittää ajatuskin että uudestaan pitäisi nämä kivut käydä läpi... huh.

aamulla tosiaan fysioterapia, saa nähä miten herään kun aamut on olleet tosi tukkoisia...

• eturistiside
        polvimurskana kirjoitti:

kipua on ollut vissiin nyt joku4-5pv en ihan tarkkaa muista koska se pahin alkoi. tuntuu kyllä että helpottamaan päin olisi, kovasti olen venyttänyt jalkaa niinkuin pystyn ja pumpannut nilkkaa. jännää että mustelmat on varpaissa asti vaikkei siellä mitään operoitukaan. jalkaterä vielä sen verran turvoksissa että villasukka taitaa olla ainut joka ei purista kuolettavasi, kenkiä on vaikea saada jalkaan.
        aika tehotonta on tuo panacod tosiaan ja tuo ummetus eiole mitenkään mieltä ylentävää.
        jos vielä joudun operoitavaksi niin joku muu lääke on saatava, tosin ensilääkkeeksi määräsikin tuon arcoxian mutta se ei tunnu auttavan kuin noin tunnin ja 24tuntia pitäs kun saa vaan yhden päivässä ottaa.
        itsellä oli nevelrikkoa polvessa ja luu paistoi kuulemma ja sen luun lääkäri oli rikkonut että oma luuydin korjaisi nivelen, mene ja tiedä mutta jostain "tulpasta" lääkäri osasi sanoa että keinoja on velä korjata polvea jos tämä ei auta.
        ihan hirvittää ajatuskin että uudestaan pitäisi nämä kivut käydä läpi... huh.

aamulla tosiaan fysioterapia, saa nähä miten herään kun aamut on olleet tosi tukkoisia...

joo en minäkään mielellään uudestaan kävisi läpi noita särkyjä ja muuta vaivaa mutta leikkaus itsellä on nyt mahd. pian edessä ja huonolla tuurilla eturistiside tehdää toisen kerran jo. minulla oli myös joku rustovaurio josta luu paistoi mutta sille ei tehty mitään kun oletettiin että paranee sielä itekseen. ikää itsellä on vasta 25v joten en kyllä haluaisi mitään nivelrikkoa vielä polvessa olevan meinaan se onkin sitten loppuiän vaiva mutta nythän se nähdään kun tähystys on.

• sisko.
        eturistiside kirjoitti:

joo en minäkään mielellään uudestaan kävisi läpi noita särkyjä ja muuta vaivaa mutta leikkaus itsellä on nyt mahd. pian edessä ja huonolla tuurilla eturistiside tehdää toisen kerran jo. minulla oli myös joku rustovaurio josta luu paistoi mutta sille ei tehty mitään kun oletettiin että paranee sielä itekseen. ikää itsellä on vasta 25v joten en kyllä haluaisi mitään nivelrikkoa vielä polvessa olevan meinaan se onkin sitten loppuiän vaiva mutta nythän se nähdään kun tähystys on.

Mun pari ekaa fysioterapia käyntiä olikin sitä, et jumppari yritti saada nesteet liikkeelle ja turvotuksen pois. Jalka tuntui joka kerta paremmalta käynnin jälkeen, ihan mittanauhalla mittaili turvotuksen laskua. Kovasti tsemppiä sulle. Tie on pitkä ja kivinen...

• polvimurskana
        sisko. kirjoitti:

Mun pari ekaa fysioterapia käyntiä olikin sitä, et jumppari yritti saada nesteet liikkeelle ja turvotuksen pois. Jalka tuntui joka kerta paremmalta käynnin jälkeen, ihan mittanauhalla mittaili turvotuksen laskua. Kovasti tsemppiä sulle. Tie on pitkä ja kivinen...

nyt eka fyso käyty, eipä siellä tosiaan juuri muuta tehty kun noita nesteitä koitettiin saada liikkeelle ja en ole ajatellutkaan miten kovasti sitä nilkaa pitää pyörittää että siellä jotain tapahtuu, itse kotona olen vain hissukseen liikutellut.
        sen hetken se auttoi ja jalka tuntui tosi hyvältä mutta jo tunti fysion jälkeen jalka alkoi taas kanittamaan ja sitä särkee perkeleesti. inhoan kipua ja tämä on jo ihan sietämätöntä kun mikään noista lääkkeistä ei auta ja tuota arcoxiaa olisi saanut syödä vaan 7pv.. ja nyt jo 11sta pv menossa. vaikka ei auta mutta jotain koitan pahimmilla tuskan hetkillä.
        alkaa vatsa sanoa kyllä sopimusta irti,siihenkin koskee, toivottavasti piimä auttaa.

mulla kanssa joku rustovaurio tosiaan siellä ja luuhun asti rusto pois. lekuri rikkoi luun että ne ydinnesteet parantaisi,,,

ja fysioterapeutti kertoi että nyt kun alan tuota reisilihasta treenaamaan niin se tulee kipeäksi, tosi nastaa tietää jo etukäteen...

ulkona on upea ilma ja harmittaa sikana kun ei jaksa ulkoilla. itsellä oli hevonenkin pihassa, sen laitoin pois ja hyvä niin, ei olisi tullut mitään sen hoidosta tämän jalan kanssa, koiran voi onneksi laskea ovesta ulos tarpeilleen..

• pete______
        polvimurskana kirjoitti:

nyt eka fyso käyty, eipä siellä tosiaan juuri muuta tehty kun noita nesteitä koitettiin saada liikkeelle ja en ole ajatellutkaan miten kovasti sitä nilkaa pitää pyörittää että siellä jotain tapahtuu, itse kotona olen vain hissukseen liikutellut.
        sen hetken se auttoi ja jalka tuntui tosi hyvältä mutta jo tunti fysion jälkeen jalka alkoi taas kanittamaan ja sitä särkee perkeleesti. inhoan kipua ja tämä on jo ihan sietämätöntä kun mikään noista lääkkeistä ei auta ja tuota arcoxiaa olisi saanut syödä vaan 7pv.. ja nyt jo 11sta pv menossa. vaikka ei auta mutta jotain koitan pahimmilla tuskan hetkillä.
        alkaa vatsa sanoa kyllä sopimusta irti,siihenkin koskee, toivottavasti piimä auttaa.

mulla kanssa joku rustovaurio tosiaan siellä ja luuhun asti rusto pois. lekuri rikkoi luun että ne ydinnesteet parantaisi,,,

ja fysioterapeutti kertoi että nyt kun alan tuota reisilihasta treenaamaan niin se tulee kipeäksi, tosi nastaa tietää jo etukäteen...

ulkona on upea ilma ja harmittaa sikana kun ei jaksa ulkoilla. itsellä oli hevonenkin pihassa, sen laitoin pois ja hyvä niin, ei olisi tullut mitään sen hoidosta tämän jalan kanssa, koiran voi onneksi laskea ovesta ulos tarpeilleen..

miten teillä fysioterapiassa yritettiin saada polven turvotus vähenemään ja onkos jotain kotikonsteja asiaan? (muuta kuin kylmä-koho)

• polvimurskana
        pete______ kirjoitti:

miten teillä fysioterapiassa yritettiin saada polven turvotus vähenemään ja onkos jotain kotikonsteja asiaan? (muuta kuin kylmä-koho)

no polvihan on turvoksissa jonkin aikaa mutta mulla se turvotus oli ihan jalkapöytää myöten, nilkka ja säärikin.

jalka ylös esim sohvan tai sängyn päälle, itse makaamaan lattialle ja sitten nilkalla pumpataan eestaas, siis niin kovaa kun pysyt, ei mitään heppoista liikuttelua kuten itse luulin vaan napakkaa vatkaamista, se pumppaava liike saa nesteet poistumaan jalasta. pari kertaa päivässä niin kauan kuin lihakset vaan jaksaa.

tänään on itsellä ollut jo aavistuksen helpompi päivä, jumppasin kunnolla reisilihasta aamulla ja noita pumppauksia, särkyä on ollut vähemmän vaikka edellee joudun ottamaan burana400 panacod pore, noin 2krt pvssä.

ja tosiaan kuulemma kylmää pitää laittaa polvelle niin usein kun mahd ja sitten antaa sen polven ikäänkuin jäätyä... hhrrr. itse en ole kylmää kovasti käyttänyt, noin kerran päivässä.

• eturistiside
        polvimurskana kirjoitti:

no polvihan on turvoksissa jonkin aikaa mutta mulla se turvotus oli ihan jalkapöytää myöten, nilkka ja säärikin.

jalka ylös esim sohvan tai sängyn päälle, itse makaamaan lattialle ja sitten nilkalla pumpataan eestaas, siis niin kovaa kun pysyt, ei mitään heppoista liikuttelua kuten itse luulin vaan napakkaa vatkaamista, se pumppaava liike saa nesteet poistumaan jalasta. pari kertaa päivässä niin kauan kuin lihakset vaan jaksaa.

tänään on itsellä ollut jo aavistuksen helpompi päivä, jumppasin kunnolla reisilihasta aamulla ja noita pumppauksia, särkyä on ollut vähemmän vaikka edellee joudun ottamaan burana400 panacod pore, noin 2krt pvssä.

ja tosiaan kuulemma kylmää pitää laittaa polvelle niin usein kun mahd ja sitten antaa sen polven ikäänkuin jäätyä... hhrrr. itse en ole kylmää kovasti käyttänyt, noin kerran päivässä.

joo en tuossa aikaisemmin maininnutkaan siitä että myös minulla jalka oli jalkapöytään asti turvonnut ja aivan mustelmilla otin oikeen kuvia kun näytti ihan ruumiin jalalta. nyt seuraavan leikkauksen jälkeen kyllä käytän enemmän sitä kylmähoitoa jotta ei ihan samanlailla turpoaisi. ja ne kivut kun itsellä alkoi helpottaa niin meni aika nopeasti ohi. kipuja ei paljoa enää 4 viikon kohdalla ollut ja myös silloin pystyin kepit jättää pois. ja myös siinä 4 viikon kohdalla tein kotonani keittiöremontin ja purin keittiön yksin ja kannoin romut 3 kerroksesta alas kun talossa ei hissiä ole eikä siinä suurempia kipuja tullut.

• Polvirikkoinen
        eturistiside kirjoitti:

joo en tuossa aikaisemmin maininnutkaan siitä että myös minulla jalka oli jalkapöytään asti turvonnut ja aivan mustelmilla otin oikeen kuvia kun näytti ihan ruumiin jalalta. nyt seuraavan leikkauksen jälkeen kyllä käytän enemmän sitä kylmähoitoa jotta ei ihan samanlailla turpoaisi. ja ne kivut kun itsellä alkoi helpottaa niin meni aika nopeasti ohi. kipuja ei paljoa enää 4 viikon kohdalla ollut ja myös silloin pystyin kepit jättää pois. ja myös siinä 4 viikon kohdalla tein kotonani keittiöremontin ja purin keittiön yksin ja kannoin romut 3 kerroksesta alas kun talossa ei hissiä ole eikä siinä suurempia kipuja tullut.

Harmi kun teillä noin kipuisaa meininkiä ollu, minulla leikattiin lokakuussa -09 eturisti ja kierukka ja oli kyl hirveää lääketokkuraa se alkuaika, ensimmäisen viikon suurimmat uurastukset oli siinä, että sain käytyä vessassa.. Ja minullaki tuo isompi hätä lähti muistaakseni 6pv leikkauksesta, oli kyl helvetillinen tunne mahassa siin viimeisinä päivinä, hyiuh ;( . Mie kävelin ilman keppejä jotain 2kk leikkauksen jälkeen ekan kerran silleen 2cm tervettä jalkaa sai liikautettua eteenpäin kerrallaan.. Ja nyt 5kk leikkauksesta kävelyt ja muut menee hyvin, oon tässä sisällä nyt kokeillu hölkkäillä ja jalka tuntuu kestävän sen, joskus reilu kuukaus sitten kun yrittelin niin reisilihas petti vielä muutaman askeleen jälkeen.. Jahka nuo ilmat paranee niin taidan käydä vähän hölkkäilyä koittamassa :) Eihän tuosta oo kun se puol vuotta kohta kun viimeks tullu juostua

• sisko.
        pete______ kirjoitti:

Lymfahieronnalla jumppari avitti nesteitten lähtöä jalasta. Ekan kerran jalassa oli joku sähkölaite kiinni (en muista laitteen nimeä). Kotikonsi on juuri tuo mainittu, kohoasento, kylmä ja kunnon pumppaus.

• polvimurskana
        sisko. kirjoitti:

Lymfahieronnalla jumppari avitti nesteitten lähtöä jalasta. Ekan kerran jalassa oli joku sähkölaite kiinni (en muista laitteen nimeä). Kotikonsi on juuri tuo mainittu, kohoasento, kylmä ja kunnon pumppaus.

melkein 3vk leikkauksesta.
        polven liikelaajuus fysion mukaan 5-110 astetta eli helvetin hyvä, mutta tosin tuo laajuus saavutettiin vasta kun fysio oli hieront ja venyttänyt polvea noin 20minuuttia.
        astun edelleen varpailla aika pitkälle ja särkyä on. kepit tukena, tosin yksi keppi piisaa kotona liikkumiseen.
        lääkkeitä olen ottanut enää muutaman kerran päivässä panacodin tosin yöllä saatan tempaista 2panacodia ja 2 buranaa kun vituttaa se särky eikä unta saa, nukahtaa sitten lääkkeen voimasta..
        jumpannut olen joka päivä, jalan nostoja lähinnä, venytyksiä olen koittanut tehdä. päivisin pohje menee kramppiin, pohje on kipeä ja kova, nestettä on vielä pohkeessa ja nilkassa; sukka puristaa, hierominen sattuu sikana. epäilen että kävelen ilmankeppejä lekurin tarkastukseen joka on reilun viikon päästä. ja lekuri kun sanoi että tulen tarkastukseen niin ettei kukaan edes huomaa minun käyneen leikkauksessa.

nyt jo olen ihan vammaisen leiman otsaani saanut, ihmiset aukoo ovia ym kaupassa. ja ajan vammaisparkkiin auton.

olen siis ihan täysi koko jalkaa ja odotan kuin kuuta nousevaa että paranisi, tiedän kyllä ettei parane kuin aikanaan. puutunut, kipeä, särkee, mikään ei oikein auta. parhaiten auttaa kova jumppa.

• Tommikkk

Nostetaan nyt hiukan vanhaa aihetta.
      Itseäni ihmetytti eturistisiteen uusimisen jälkeen tuo pohkeen kipu.
      Polvi operoitiin 13.9.12, ei mitään kipuja tms ensimmäiseen 5 päivään.
      Kaksi päivää leikkauksesta testain jo muutamaa askelta ilman keppejä, polvi kesti siis painon hyvin.
      Turvotusta oli, joten aina kun viitsi olla paikoillaan niin jalka ylös ja kylmää, sen jälkeen kun taas lähti liikkeelle, tuntui siltä kun jalka halkeasi kun nesteet valui alas.

5 päivää leikkauksesta ja olin kotona kävellyt välillä jo ilman keppejä ja toisinaan yhdellä kepillä. Jos jonnekin pidemmälle tuli lähdettyä niin sitten molemmat kepit mukaan.
      Samoihin aikoihin alkoi pohje/sääri/nilkka tulemaan kipeeksi aina sen jälkeen kun oli noussut esim sängystä tai sohvalta jossa jalka oli ollut ylhäällä. Ensimmäinen askel oli tuskaa, mutta kipu katosi minuutissa.

7 päivää leikkauksesta ja olen kävellyt ilman keppejä. Fysioterapeutti sanoi että noin 10pv leikkauksesta ja kepit voi jättää pois kokonaan, tietysti riippuen hiukan henkilöstä jne. Ei mikään pakko siis.

7-10pv leikkauksesta: pohje ja sääri aivan mielettömän kipeät kun levon jälkeen lähtee liikkumaan. tavalliset (panacod, burana jne.) särkylääkkeet ei auta, mutta tänään taisi selvitä vastaus niihin. verenkierto on niin heikkoa ja se vaatii liikuntaa ja venyttelyä palautuakseen. Noin tunnin välein pitää käydä hiukan liikkumassa, etenkin tasapainoilu jalalta paino toiselle auttaa tähän, samoiten nilkan koukistus ja polvea kohti lattiaa selällään maaten, samoiten kaikki muut fysioterapeutin antamat ohjeet.

Viikko panacodia = ranteen vahvuista paskaa väkisin vääntäen heti kun alkaa vatsa toimimaan.

• Urheilija14v

Ihanaa kun tänne on ihmiset laittanu omia kokemuksia. Itellä on leikkaus vasta edessä 15.11. eli ens keskiviikkona ;) Ja kieltämättä vähän jännittää.. Haluaisin tietää, että valitsitteko kaikki nukutuksen vai selkäydinpuudutuksen? Itse kun olen jo 14v niin voisin kuulemma sen pelkän puudutuksenkin valita. Mitä suosittelisitte? :)

• ACL-leikattu
        Urheilija14v kirjoitti:

Ihanaa kun tänne on ihmiset laittanu omia kokemuksia. Itellä on leikkaus vasta edessä 15.11. eli ens keskiviikkona ;) Ja kieltämättä vähän jännittää.. Haluaisin tietää, että valitsitteko kaikki nukutuksen vai selkäydinpuudutuksen? Itse kun olen jo 14v niin voisin kuulemma sen pelkän puudutuksenkin valita. Mitä suosittelisitte? :)

Leikattii 6.11 eturistiside (polven jänteestä tehtiin uusi), kierukkavammojen korjausta. Ei kysytty kumman haluan nukutuksen vai puudutuksen vaan puudutettiin ilmanmuuta. Puudutus ei sattunut sitten yhtään, käskettiin vaan mennä kyljellä kippuraan ja sit oliki jo puudutettu. Ja hyvin toimi, sen jälkeen ei mitään tuntoa jalassa eikä pakarassa. Suosittelen, ainakin itse tykkäsin! Ei tullut mitään oksettavaa oloakaan, mitä joillakin on leikkauksen jälkeen. En tie tuleeko nukutuksesta helpommin tätä pahoinvointia jälkeenpäin.

• tostakuulluhyvää
        ACL-leikattu kirjoitti:

Leikattii 6.11 eturistiside (polven jänteestä tehtiin uusi), kierukkavammojen korjausta. Ei kysytty kumman haluan nukutuksen vai puudutuksen vaan puudutettiin ilmanmuuta. Puudutus ei sattunut sitten yhtään, käskettiin vaan mennä kyljellä kippuraan ja sit oliki jo puudutettu. Ja hyvin toimi, sen jälkeen ei mitään tuntoa jalassa eikä pakarassa. Suosittelen, ainakin itse tykkäsin! Ei tullut mitään oksettavaa oloakaan, mitä joillakin on leikkauksen jälkeen. En tie tuleeko nukutuksesta helpommin tätä pahoinvointia jälkeenpäin.

kaverilla pelasti kipujen ja turvotuksen kans www.grhealth.fi

• Urheilija14v
        ACL-leikattu kirjoitti:

Okeiii. Mulle sanottii että ne saattaa päättää siellä, että mut nukutetaan, mutta pitäis kuulemma kuitenkin ite valita kumman haluis jos saakin ite päättää.. :D Ja kiva kuulla että se puudutuskaan ei oo mitenkää tosi epämiellyttävä kun mua vähän ahistaa se että ne nukuttais, vaikka se oliskin ehkä muuten se helpompi vaihtoehto itelle... Muuten katsoitteko siitä monitorilta kun se kamera meni polven sisään? Oliko ällöttävää? :D

• acl-leikattu
        Urheilija14v kirjoitti:

Okeiii. Mulle sanottii että ne saattaa päättää siellä, että mut nukutetaan, mutta pitäis kuulemma kuitenkin ite valita kumman haluis jos saakin ite päättää.. :D Ja kiva kuulla että se puudutuskaan ei oo mitenkää tosi epämiellyttävä kun mua vähän ahistaa se että ne nukuttais, vaikka se oliskin ehkä muuten se helpompi vaihtoehto itelle... Muuten katsoitteko siitä monitorilta kun se kamera meni polven sisään? Oliko ällöttävää? :D

Monitorilta näytettii tähystysosuus, se oli ihan ku jostain vedenalaisesta kuvattu, niinku jotain höytyviä lillu vedessä. Ei veristä siis :). Eturistisiteenkorjauksen ajaksi monitori käännettiin kun se tehtiin avoleikkauksella eikä siis kameran kanssa.

• Urheilija14v
        acl-leikattu kirjoitti:

Monitorilta näytettii tähystysosuus, se oli ihan ku jostain vedenalaisesta kuvattu, niinku jotain höytyviä lillu vedessä. Ei veristä siis :). Eturistisiteenkorjauksen ajaksi monitori käännettiin kun se tehtiin avoleikkauksella eikä siis kameran kanssa.

Okeii :). Oliko siinä ketään sellasta "tukihenkilöä" joka juttelis tai jotain sen aikaa kun ne laittaa sitä ristisidettä? Vai pitääkö vaan itekseen makoilla? :D. Ja kyllä mää nyt päätin että jos saan ite valita niin otan ton puudutuksen :).

• acl-leikattu
        Urheilija14v kirjoitti:

Okeii :). Oliko siinä ketään sellasta "tukihenkilöä" joka juttelis tai jotain sen aikaa kun ne laittaa sitä ristisidettä? Vai pitääkö vaan itekseen makoilla? :D. Ja kyllä mää nyt päätin että jos saan ite valita niin otan ton puudutuksen :).

Anestesiahoitaja seurailee vointia ja oloa ja on siinä näkyvillä vieressä. Itseä ainakin rauhoitti kovasti hänen siinä olemisensa. Ei me paljoa juteltu silti, mutta koko ajan tiesi, että hän olisi siinä kuulemassa jos jotain haluaisi sanoa. :)

Tsemppiä vaan sitten toipumiseen. Itse leikkaus menee hyvin ja nopeasti, tää parantumisen odottelu se kysyy hermoja, booooring :)

• Urheilija14v
        acl-leikattu kirjoitti:

Anestesiahoitaja seurailee vointia ja oloa ja on siinä näkyvillä vieressä. Itseä ainakin rauhoitti kovasti hänen siinä olemisensa. Ei me paljoa juteltu silti, mutta koko ajan tiesi, että hän olisi siinä kuulemassa jos jotain haluaisi sanoa. :)

Tsemppiä vaan sitten toipumiseen. Itse leikkaus menee hyvin ja nopeasti, tää parantumisen odottelu se kysyy hermoja, booooring :)

Juu :) Ja kiitos, teidän ansiosta oon nyt ihan rauhallisin mielin :)

• Rfgjjcfyjbh

Tämä o hlluutta

• MrHealth

Ehdottomasti kannattaa leikkauksen jälkeen käyttää Gamereadyn-kylmäkompressiota helpottaa kivuissa ja turvotuksessa valtavasti kun aloittaa käytön heti leikkauksen jälkeen. Perus kamaa nykyään kaikissa valioliiga ja muissa huippu-urheilu jengeissä ympäri maailman.

• MrHealth

nopee googletus :) Suomessa on näköjään yksi yritys mikä vuokraa sitä ..Kannattaa kysyä sieltä lisää niin tulee oikeaa tietoa .
      www.grhealth.fi

• polvipete

Moi,
      minulla meni polvi kesän alkupuolella.Mangneetissa näkyi ACL ja MCL kokonaan poikki sekä kierukassa repeämää ja muutama rustovauriokohta.

Hoitolinjassa päädyttiin ensin hoitamaan MCL polvituen kanssa(pitkä malli)
      Pidin tukea 7 viikkoa 24h. Kontrollissa polvi todettiin tukevoituneen hyvin.

Tästä eteenpäin oli vuorossa kuihtuneen reiden treenausta ja liikeratojen palauttamista.

Kun jalan kunto todettiin hyväksi päätettiin leikkausaika minulle parhaiten sopivaksi.

29.10.2012 polveen rakennettiin uusi eturistiside (nelinkertainen kimppu takareidestä ) sekä korjattiin nuo muut vauriot.

Leikkauksen jälkeen jalka laitettiin leikattua jakaa liikuttavaan koneeseen joka liikutteli jalkaa suoraksi ja koukkuun.Liikettä pidettiin myös seuraava yö.

Nyt kotona olen ollut viikon ja kunto yllättävän hyvä.Otan 3 x päivässä panacodia ja tulehduskipulääkettä sekä pidän jalkaa mahdollisimman paljon koholla sekä annan kylmää useasti.Oxycontit olen jo jättänyt pois,söin niitä 4 päivää.
      Jumppaliikkeitä olen tehnyt tunnollisesti mutta varovasti.

Keppejä en ole käyttänyt hirveästi. Ohjeen mukaan niitä voi käyttää tarvittaessa.

Olen kyllä optimisti polven kuntoutuksen suheen,hiukan pelottaa alkavat liukkaat kelit ettei tule mitään äkkiliikkeitä.

Parin viikon päästä pääsee aloittamaan kuntofillarin sekä vesijuoksun.

Toimenpide tehtiin Terveystalolla ja ortopedinä toimi Tapio Kallio, todella huippulääkäri. Kertoi koko leikkauksen ajan mitä tapahtuu kun itse seurasin tv:stä. Aluksi ajattelin että en pystyisi seuraamaan operaatiota, mutta yllättävän hyvin sitä pystyi katsomaan.

Tsemppiä kaikille kuntoutukseen, lääkärikin sanoi että 20% on leikkausta ja 80% kuntoutusta

• polvipete

Kaks viikkoa leikkauksesta,

nyt olen jättänyt kaikki lääkkeet pois eikä kipua tunnu enää paljon.

Kepit olen myös jättänyt pois. Jalkaa pidän mahdollisuuksen myötä koholla.

Jalan turvotuskin on laskenut melkein kokonaan.

Leikattu jalka menee jo melkein suoraksi, ehkä tuo maaginen 5 astetta uupuu.

Kokistus on ehkä noin 70 astetta.Ohjeen mukaan viikon päästä voidaan mennä yli tuon 90 astetta.En ole siis yrittänytkään vielä tuota 9 astetta.

Toipuminen etenee siis hyvää vauhtia.Täytyy vain pitää mielessä tuo tosiasia että maltti kuntoutuksessa. Eli jalka tuntuu paremmalta mikä se tosissaan varmaan on.
        Nuo herkimmät hetket ovat vielä siis edessäpäin. Tämä on myös yksi syy miksi
        päivittelen tänne toipumisprosessia.

• Urheilija14v
        polvipete kirjoitti:

Kaks viikkoa leikkauksesta,

nyt olen jättänyt kaikki lääkkeet pois eikä kipua tunnu enää paljon.

Kepit olen myös jättänyt pois. Jalkaa pidän mahdollisuuksen myötä koholla.

Jalan turvotuskin on laskenut melkein kokonaan.

Leikattu jalka menee jo melkein suoraksi, ehkä tuo maaginen 5 astetta uupuu.

Kokistus on ehkä noin 70 astetta.Ohjeen mukaan viikon päästä voidaan mennä yli tuon 90 astetta.En ole siis yrittänytkään vielä tuota 9 astetta.

Toipuminen etenee siis hyvää vauhtia.Täytyy vain pitää mielessä tuo tosiasia että maltti kuntoutuksessa. Eli jalka tuntuu paremmalta mikä se tosissaan varmaan on.
        Nuo herkimmät hetket ovat vielä siis edessäpäin. Tämä on myös yksi syy miksi
        päivittelen tänne toipumisprosessia.

Juu kiitos :) Ja teidän ansiosta olen nyt leikkauksesta ihan rauhallisin mielin :) Ja itseäkin vähän jännittää kun maat on jo aika lailla jäässä niin mitenköhän sitten kun polvi turvoksissa ja vielä entistä liukkaammat kelit...

• petrus32
        Urheilija14v kirjoitti:

Juu kiitos :) Ja teidän ansiosta olen nyt leikkauksesta ihan rauhallisin mielin :) Ja itseäkin vähän jännittää kun maat on jo aika lailla jäässä niin mitenköhän sitten kun polvi turvoksissa ja vielä entistä liukkaammat kelit...

käy tsekkaa se www.grhealth.fi boy..

• Urheilija14v
        Urheilija14v kirjoitti:

Nyt on jalka leikattu. Meni ihan hyvin, mutta se jänne oikeanpuolimmaisessa jalassa oli niin vaurioitunu, että piti ottaa se vasemmasta jalasta. Nyt on sit molemmat siteissä ja kipeenä mutta vasemmalle on kumminkin pakko laittaa painoo ja kyllä se ihan hyvin onnistuukin. Nyt sitte yritetään mahdollisuuksien mukaan jumppailla. :)

• acl-leikattu
        Urheilija14v kirjoitti:

Nyt on jalka leikattu. Meni ihan hyvin, mutta se jänne oikeanpuolimmaisessa jalassa oli niin vaurioitunu, että piti ottaa se vasemmasta jalasta. Nyt on sit molemmat siteissä ja kipeenä mutta vasemmalle on kumminkin pakko laittaa painoo ja kyllä se ihan hyvin onnistuukin. Nyt sitte yritetään mahdollisuuksien mukaan jumppailla. :)

Kiva kuulla voinnistasi! Nyt vaan tsemppiä. Eka viikko pahin kyllästymisen kannalta, mutta sitten alkaa taas aurinko paistaa, kun jaksaa ja voi enemmän liikkua :)
        Mitä sulla nyt sitten tehtiin? Nukutettiinko?

• Urheilija14v
        acl-leikattu kirjoitti:

Kiva kuulla voinnistasi! Nyt vaan tsemppiä. Eka viikko pahin kyllästymisen kannalta, mutta sitten alkaa taas aurinko paistaa, kun jaksaa ja voi enemmän liikkua :)

No valitsin sen selkäydinpuudutuksen, mutta sitten kun ne huomas että se oikean jalan jänne oli niin vaurioitunu niin ne tuli sanomaan että ne nukuttaa kun ne ottaa sen vasemmasta. :D

• Urheilija14v
        acl-leikattu kirjoitti:

Valitsin sen selkäydinpuudutuksen ja sen ne sitten laitto mutta sitten kun ne huomas että se oikean jalan jänne on niin vaurioitunu että se pitääki ottaa vasemmasta niin ne sano että pitääkin nukuttaa. Että sain kokee sitte molemmat. :D

• Urheilija14v
        Urheilija14v kirjoitti:

Valitsin sen selkäydinpuudutuksen ja sen ne sitten laitto mutta sitten kun ne huomas että se oikean jalan jänne on niin vaurioitunu että se pitääki ottaa vasemmasta niin ne sano että pitääkin nukuttaa. Että sain kokee sitte molemmat. :D

Tänää otettiin muuten jo siteet pois ja nyt on niin vapaa ja kevyt olo. ;) Eikä oo ollut mitään erityisen pahoja kipuja mutta kyllä sitä jalkaa lähes koko ajan vähän särkee. Enemmän mua kuitenkin tuo turvotus häiritsee kun tuo polven alue on kuin pelkkä iso patti. :D Olen pitänyt koholla, laittanut jääpussia päälle ja jumpannutkin aina välillä... Mutta ehkä se ei näin nopeasti laskekaan kun leikkauksesta on vaan se 2pv? Ja oon miettinyt että pitäisikö polven antaa levätä rauhassa vai kävellä paljon?

• ACL-leikattu
        acl-leikattu kirjoitti:

Nyt on sitten 7 viikko menossa. Välissä tuli paha takapakki, kun liukastuin lumisella jäisellä tiellä. Juurikin olin silloin saanut luvan/käskyn harjoitella kävelyä ja oli ihana ilma ja eka kerta ettei jalkaan sattunut kun käveli. Ja vips vaan siinä oltiin leikattu jalka pakaraan päin maassa. Soitin leikkausyksikköön, mitään ei voitaisi heti tehdä, täytyy odottaa kontrollikäyntiä. Jalka ei noussut. Ottiko päähän? Ottiko hiukan päähän? Kaikki se treenaus ja haaveet kunnon jalasta ja siitä että voisi joskus juosta ja olla kuin joskus kauan ennen kuin jalka alunperin meni... Ja tässä oltiin jalka taas tuusannuuskana. Ei noussut istumisasennosta kun yritti.
        No mutta alkoi se nousta muutaman päivän sisällä taas. Ja sitten kontrollikäynnissä ortopedi käsikopelolla sanoi siirteen olevan kunnossa. (Tosin käsikopelolla 5 vuotta kaikki tutkijat olivat sanoneet polven olevan ok, joten luotettavuus?)
        Nyt kuitenkin polvi taas on pitävämpi kuin kaatumisen jälkeen oli, joten odottelevalla kannalla ollaan.
        Ps. tosi puutunut niihin jumppiin, joita ohjattu tehdä. Ne on niin alkeellisia. Mutta silti niin tärkeitä. Joten niitä jatkan tylsyydestä huolimatta.

• ibra1

Miks ihmessa kävelit ilmaan keppejä?? Eikö lääkäri määränyt lepoa? EI kannata tehdä sitä ja kiirehtiä koska kuntoutus kestää.
      Itse acl leikkauksessa 30.10.12. Kaikki hyvin ei kippuja ei olenkaan ihan tosi. Vähän oli outo pari päivä kun oli pitkäside jalan ympåri. Veri ohenus lääkkeitä kannatta otta älä unohda.
      Viikko lepo, koko ajan sängyssä ja siten vähän kävelyä sinne tänne mutta keppien kanssa( muten 3 viikkon ajan). Jumppa ja kylmä polvelle ei myös kannata lioittella.

• Eräs leikattu!

Hei!
      Minulta leikattiin jo 2007 toisesta päästä irronnut eturistiside ja muuta vauriota ei silloin ollut, siis ei kulumia, eikä kierukkavaurioita. No kävipä niin, että lääkäri laittoi väärät ruuvi, koska ei talosta löytyny oikeita ruuveja, eikä niitä löytynyt huudon kanssakaan. Lisäksi tämä tohtori pakotti hoitajan poraamaan, hoitaja yritti kieltäytyä, mutta lääkäri haukkui ja uhkasi hoitajan uran tuhoamisella ja kaiken lisäksi napsauttipa kivasti hermon poikki. Myöhemmin, kun kävin valittamassa polvesta leikanneelle lääkärille, hän hetti minut ulos sanoen, ettei sinua vaivaa muu kun TURVOTUS ja ei suostunut enään keskustelemaan kanssani. Lopulta, kun polveni petti alta, muut lääkärit vasta alkoiva uskoa, ettei polveni ole kunnossa. Polveani yritettiin korjata, mutta lääkäri sanoi jo ennen leikkausta, ettei se ei enään tule kuntoon. Polveen oli tullut pahat kulumat, kun olin kävellyt paskalla polvella ja eturistiside oli tosi huonokuntoinen, sekä porakanavan paikaa oli väärä, kun myös ruuvitkin. Polveeni tehtiin rustopaikkaus ja uusi eturistiside, mutta kuntoon sitä ei enään saada. Hemovika aiheuttaa jatkuvan kivun, jalkani ei sietä pienintäkään tärähdystä, sääreni kosketusta esim. jo peitto, patja ja housun puntti on liian kivulliaita. Lisäksi isovarpaani ei liiku ollenkaan ja jos liikun pitempää (esim. uin viisikymmentä metriä), niin jalkani on sitä mieltä, "että nyt riittää, minä en enään liiku". Ja siihen jään! Kyse ei ole jaksamisesta, vaan jalkani ei liiku! Hermolääkäri sanoi tämän johtuvan hermokivusta. Hermovika, jonka lääkäri on aiheuttanut, estää myös tekonivelen laiton. Nyt olen tapellut potilasvahinkovakuutuksen kanssa, joka ei haluaisi korvata juuri mitään. Perustelu on, että minulla on perussairaus. ??? Nyt mietitään asianajajien kanssa mitä tehdään. Minä en pysty enään esim. tekemään työtäni, ja pvv mielestä minulle ei ole aiheutunut minkäänlaista ansion menetystä. entäs kaikki muut menot? Ja arvatkaapa tuleeko kukaan lääkäri sinua puolustamaan? No jääköön vastaamatta, mutta sanonta "Eihän korppi korpin silmää noki" sanoo varmaan vastauksen. Minultä voisi tulla vastaus ärräpäiden kera. Ja kyseinen lääkäri leikkaa aina vaan Kouvolan seudulla, mutta Kotkasta on saanut huhujen mukaan lähtöpassit.
      Tälläiset ovat minulla kokemukset yhdestä yksityisestä lääkäriasemasta Kouvolanseudulta!
      Ottakaa ihmeessä puudutus leikkauksen aikan, niin kuulette mitä leikkauksen aikana tapahtuu!
      Jos sinulle on tapahtunut Hoitovirhe, Olemme pienellä porukalla perustaneet vartaistukiryhmän Kymenlaakson alueelle! Saat meihin yhteyden [email protected] kautta

• acl-leikattu

Tosi ikävästi sinulle käynyt. :(
        Vähintä mitä mielestäni normaalilla ajatusmaailmalla varustettu voisi tehdä on myöntää tapahtuneet/tehdyt virheet ko. hoitolaitoksesta ja näin estää samanlaisen virheen uusiutuminen ja antaa sinulle oikeuden edes rahalliseen korvaukseen, koska aivan varmasti et pysty normaalisti työskentelemään ja tienaamaan elantoasi ja vammasta varmaan muunkinlaista haittaa on ja rahanmenoa.

Samoin tahot, jotka kieltäytyvät maksamasta ihmiselle korvauksia ilmiselvissä tapauksissa joutaisivat saamaan sakkoja toisen kärsimyksen tahallisesta lisäämisestä ja pitkittämisestä. Nih!

Voimia sinulle ja jaksuja taisteluun, jota et varmasti olisi halunnut käydä.

• Urheilija14v
        acl-leikattu kirjoitti:

Tosi ikävästi sinulle käynyt. :(
        Vähintä mitä mielestäni normaalilla ajatusmaailmalla varustettu voisi tehdä on myöntää tapahtuneet/tehdyt virheet ko. hoitolaitoksesta ja näin estää samanlaisen virheen uusiutuminen ja antaa sinulle oikeuden edes rahalliseen korvaukseen, koska aivan varmasti et pysty normaalisti työskentelemään ja tienaamaan elantoasi ja vammasta varmaan muunkinlaista haittaa on ja rahanmenoa.

Samoin tahot, jotka kieltäytyvät maksamasta ihmiselle korvauksia ilmiselvissä tapauksissa joutaisivat saamaan sakkoja toisen kärsimyksen tahallisesta lisäämisestä ja pitkittämisestä. Nih!

Voimia sinulle ja jaksuja taisteluun, jota et varmasti olisi halunnut käydä.

Kuulostaa kyllä todella epäreilulta! En ymmärrä miten tuollainen lääkäri on saanu lääkärinä pysyä!! :(

• Eräs leikattu
        Urheilija14v kirjoitti:

Kuulostaa kyllä todella epäreilulta! En ymmärrä miten tuollainen lääkäri on saanu lääkärinä pysyä!! :(

Kiitos kannustuksista!
        Eihän tätä rahalla saa korvattua!
        Mielipaha on todella ZXZXZXZXZXZXZXZX.
        Tälläistä on elämäni tällähetkellä:
        Pidemmät kävely matkat taittuu keppien avulla, pieniä voin kävellä yhdellä kepillä, kun jalka on tönkkönä. Jos vähänkin kävellessä taivuttaa polvesta, niin jalka lähtee kivuliaasti alta ja välillä polvi on niin kipeä, ettei voi edes kävellä yhdellä kepillä. Paremmat kepit ostin itse!
        Auto, Onneksi on!, Tai muuten olisin kodin vankina, mutta auton olen joutunut vaihtamaan automaatiksi, kun jalka petti pari kertaa kytkintä painattaessa. Läheeltä piti kolarit. Mutta kauanko on varaa pitää?
        Kuntoutuksissa on tullut "juostua" ja liikuntaa harrastettu, niin paljon, kun jalka sietää. Yksityiselle ei kuntoutustuesta rahaa riitä! Keppikävelyt rasittaa olkapäät jumiin. Niskasta löytyi kulumat ja näin työskentely mahdollisuudet hupenee olemattomiin Oikea jalka on polvesta ja lonkasta kipeytyneet rasituksesta, kun joutuvat tekemään vasemmankin hommia! Henkisesti, niin kuin fyysisestikini olen ollut tosi uupunut, mutta olen aina yrittänyt pitää jotain mielenkiintoista tekemistä. Onneksi minulla on kädentaito tehdä kaikenlaista esim. käsitöitä askarteluja ja maalausta. Tätäkin häiritsee käsien puutuminen.
        Monesta liikunnallisesta harrastuksista olen joutunut luopumaan esim! Ohjasin tanhuja 25 v. ja 2 viimeistä vuotta ohjasin keppien avulla, mutta kun minulle ei enään annettu toivoa, niin jouduin luopumaan tästä harrastuksesta. Sauvakävelylenkit on vaihtuneet vähän toisenlaisiin sauvoihin.
        5 v. tuli valvottua kaikki yöt. Yhdessä vaiheessa olin niin väsynyt, että saatoin nukahtaa istualleen, kunnes sain lääkkeet, jotka tainnuttaa, mutta uni ei ole samanlaista. Sohvalle ei kannata oikasta, jos haluaa olla hereillä. Fysiologin tutkimuksissa nukuin syvää unta koko yön aikana n. 3 min., vaikka minulla oli lääkkeet jo silloin käytössä. Stressimittari näytti punaista koko ajan.
        Hermokipu on aivan selittämätön ja nykyinen lääkitys nostaa painoa koko ajan, vaikka olen laihiksella koko ajan. Painohan ei saisi nousta. Itse lääkkeestä ei paljon ole hyötyä kipuun, joten nyt harkitsen sen lopettamista. Lääkärillekin olen jo tilannut ajan tätävarten.
        Moni arkin asia on muuttunut todella hankalaksi esim. kauppareissut. Mitenkäs työnnät kauppakärryä, kun käsissä on kepit tai kannappa kassia ja vaikka kävelisit yhden kepin kanssa, niin kassi ei saa osua sääreen. Reppu on ainoa pelastus, mutta sinne ei viiden ihmisen ruokaostoksia tungeta. Ja olempa saanut myymälä etsivänkin perään, kuin reppuun tavaroita olen kerännyt!
        Itse en enään ole 5 v. jälkeen jaksanut uhrata voimia toivoon, että jalka tulisi kuntoon, vaan voimani satsaan arjesta selviämiseen.
        Lisäksi olen joutunut "tappelemaan" potilasvahinkovakuutuksen kanssa, niin kuin Kelan ja Kevankin kanssa. Näissä asioissa ei kukaan juurikaan ole auttanut, vaan itse olen joutunut opettelemaan kantapäiden kautta. Tätä varten olemme perustaneet hoitovirhe vertaistukiryhmän kymenlaakson alueelle.
        Töihin menolle en ole paljonkaan jaksanut ajatuksia tuhlata.
        Työkyvyttömyyseläkettä odottelen. Niinpä kukakohan ottaisi töihin "jalattoman ja kädettömän" hyypiön!
        Onneksi on perheeni, läheiseni ja vertaistuki, jolle voi purkaa tuntoja

• Kaiken kokenut

Kaikista lääkäreitten tekemistä virheistä pitäisi olla rekisteri, eli jos potilas on kokenut että asia on hoidettu huonosti tai jopa väärin pitäisi niistä voida tehdä näkyvä ilmoitus johonkin rekisteriin , niin ettei seuraavien potilaiden tarvitse mennä kyseisen lääkärin vaurioitettavaksi. Nykykäytäntö aiheuttaa paljon turhia kustannuksia, turhaa kärsimystä ja potilaan kannalta myös epäoikeudenmukaisuutta. Jos valitset jonkin muun palvelun, sinulla on samalla myös valinnanvapaus verrata eri palveluja, mutta kun sairastut tai jonotat leikkaukseen pitkänkin ajan olet kui lottopallo, jos käy hyvä tuuri saat hyvän lääkärin ja hoidon mutta jos käy toisin joudut sellaiselle lääkärille joka on jo aiheuttanut monelle elinikäiset vammat mutta vaikka olisit huhupuheina saanut kuullakin ettei kyseinen lääkäri ole paras vaihtoehto hoitamaan sinua vaihtoehtojakaan ei anneta, ellei sitten kieltäydy koko hoidosta ja ainahan ei voi sitäkään tehdä esim. onnettomuustapauksissa.

• Eräs leikattu

Olisi oiken hyvä ajatus tuo rekisteri! Mutta, moniko edes tietää, että kun valittaa Potilasvahinkovakuutukseen niin valitus hautautuu sinne, eikä lääkäri / Valvirakaan / tai kuka vahingon on aiheuttanutkaan saa mitään tietoa valitukseta. Valvirakaan ei kuulema tutki, kuin kuolemaan johtaneet valitukset ja sinne pitää erikseen valittaa!
        Tieto ei siis kulje Pvv:stä Valviraan.
        Ei tavallinen kansalainen tiedä millainen lääkäri on! Ensin oli oikein mielyttävä ja vakuuttavan tuntuinen ja kun menin myöhemmin valittamaan, niin jopa ääni kellossa muuttui! En ole löytänyt edes netistä vieläkään mitään negatiivistä kyseisestä lääkäristä, vaikka olen kuulut tämän tunaroinneen useampiakin potilaita.

• Läkäreiden
      • Eräs leikattu

Toivotaan, Toivotaan..........
        Mutta saako potilaat tuosta mitään tietoa, vai jääkö sairaalan sisälle?
        Ja näinhän se on, että kyn maine menee yhdeltä paikkakunnalta. vaihdetaan paikkakuntaa. Niinhän minutkin tunaroinnut lääkäri näkyy tekevän!

• Kaiken kokenut

Koska lääkärien ja hoitohenkilökunnan pitää nykyisin kirjata kaikki, luulisi olevan helppo tehdä tällainen tarkkailurekisteri. Osaisiko joku neuvoa kuinka asian saisi vireille päättäjien taholla? Kuka mahdollisesti olisi sellainen vastuunkantaja että tekisi siitä eduskunnassa lakialoitteen, tai ainakin ottaisi asian vakavasti keskusteluun? Asialle pitäisi oikeasti tehdä jotain eikä vain voivotella! Tekisin jos osaisin! Neuvokaa!

• Acl-leikattu

Ei oltu merkitty mitään esim yhteydenotostani liukastumisen johdosta, jolloin soitin leikanneeseen yksikköön ja kerroin kaiken seikkaperäisesti. Kaiken kirjasi sitten fysioterapeutti, jonka aika oli ennen leikannutta kirurgia. Yli viikko liukastumisen yhteydenotosta...
        Itse terveydenhuollonammattilaisena kyllä ihmettelin, ettei aiempaa yhteydenottoani oltu kirjattu ainakaan niin kuin silloin yhteydenotossani kerroin, vaan fys.terapeutti sitten kysyi kaiken uudelleen ja kirjasi kyllä täsmällisesti. Pointsit hälle.
        Leikannut ortopedi kysyi kaiken uudelleen kontrollissa, eli ei kai ne siellä tietokannassa olleet ne tiedot sitten siitä aiemmasta yhteydenotosta ja hänen kannanotostaan silloin....
        Kun nyt vaan olis uusi acl hyvä. Ettei tarttis uudelleen mennä sinne pkl:lle. Ei sillä ettei ne siellä kaikki olis mukavia olleet, mutta kun haluais jo olla terve!

• Eräs leikattu

Olemme juuri perustamassa Hoitovirhe vartaistukiryhmän Kymenlaakson alueelle! Uskoisin, että mekin ottaisimme osaa lakialoitteen tekemiseen! Saat meihin yhteyden [email protected] kautta.

• Eräs leikattu

Googlaappa: Kansalaisaloite. sieltä löytyisi ainakin yksi kanava!

• Leikkattunuorimies

Moro kaikille!
      Itseltä operoitiin ACL Mehiläisessä Helsingissä 15.3.2013, eli alle kuukausi sitten.
      Pelonsekaisin tuntein menin leikattavaksi, lähinnä muilta kuultujen tarinoiden perusteella.
      Nyt alle kuukausi leikkauksesta kävelen ilman keppejä ulkona, eikä kävelystä edes kovin helposti erotu ulkopuoliselle jalan "vamma".
      Missään vaiheessa ei kovia kipuja ollut saati turvotusta jalassa. Jalka toimii todella hyvin ja suoristuu käytännössä jo suoraksi sekä taipuu jo reilusti yli 90 asteen kulmaan.

Hämmentävää tosiaan. Osasyy voi olla; makasin sängyssä lähes 24/7 muutaman viikon ajan jalka koholla kylmää arpien päällä.
      Eli tosiaan levätty on alkuvaiheessa.
      Nyt toisinaan ei edes muista, että jalka tosiaan operoitiin ja ensimmäinen fysioterapia vasta edessä... Oli ortopedi ihmeissään tilanteestani käydessäni tarkastuksessa kaksi viikkoa leikkauksen jälkeen.

Ei voi kuin hymyillä onnesta ja olla ikikiitollinen Esa Koskinen-nimiselle ortopedille, joka suoritti leikkauksen. Tarkoituksella mainitsen nimen, koska haluan myös muille jakaa tietoa hänen osaamisestaan.

Tässä viesti teille, jotka epäröitte leikkausta. Kaikilla se ei ole tuskaa :)

• bernebeu1

itell aika lailla sama juttu paitsi et mull patti polven ulkopuolella. Onks sulla sama juttu?

• Gayman88

Moro.

Itselläni leikattiin acl 9. huhtikuuta. Käytyäni ensimmäisessä fysioterapiassa kk leikkauksesta, olen sen jälkeen kävellyt ilman keppejä ja ilman kipuja. Kävely sujuu erittäin hyvin ja jalka taipuu n.110 astetta ilman mitään kipuja. Kyykistymisharjoittelu (jalat n.90 asteeseen omalla painolla) sujuu erittäin mallikkaasti ja ilman kipuja suorituksen aikana ja jälkeen. Nyt siis hieman yli 5vko leikkauksesta.

Eikä mulla ollut missään vaiheessa suurempia kipuja, vaik hiukan epämukavuuden tuntua liikeharjoituksissa ensimmäisen 2viikon aikana. Enkä syönyt kuin buranaa ekat 3vko, niitäkin enimmäkseen tulehduksen estämisen kannalta.

Minun polveni operoi Matti Sävelä Porin lääkäritalossa. Suosittelen.

• mini2

Minulla leikkaus vielä edessä voitteko suositella Oulusta ortopediä?

• jenkkifutari1

Itelläni 3vk leikkauksesta ja huomenna fyssari. Jenkkifutiksessa meni eturistide poikki ja molemmat kierukat rikkija rustovauriot, ulompi kierukka oli myös irti joka ruuvilla kiinnitettiin takaisin. Kiinnityksen takia koukistuskieltoa, eli yli 90 asteen ei saa mennä kuuteen viikkoon. Nyt saanut vasta kepit pois koska kolmeen viikkoon vain puolipainovaraus. Kivuista sen verran että itselläni ei kipuja juuri ollenkaan ole ollut paitsi pohkeessa oli viikon verran kipua mutta ei menoa haitannut en edes lääkkeitä syönyt. Suoraksi menee ja menisi koukkuunkin mutta ei saa taittaa nii ei taiteta :D. Itsellänni kyllä kuntoutusmotivaatio 110%, koska ensi kaudelle pitää päästä pelaamaan polvituen kanssa tietty.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      2545
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1101
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66