väärin vai oikein?

petri.

kaverini sai potkut helsingin kaupungilta 35vuoden palveluksen jälkeen, syynä alkoholin käyttö. ensimmäinen varoitus tuli kun työnjohtaja epäili humalatilaa työaikana ja puhallutti, tuloksena taisi olla kolme promillea. ja potkut tuli kun kaverini oli kolme viikkoa poissa työpaikalta, kun ryyppyputki oli päällä. luvattomia poissaoloja ja monen monta aamuista soittoa, että ei pääse töihin ja tulee huomenna, mutta ei kuitenkaan päässyt menemään vaan jatkoi juomista. pomot ja luottamusmiehet soittelivat perään mutta ei vastannut puhelimeen. no lopulta kaveri meni katkaisuhoitoon ja oli siellä viikon ja sai putken poikki. mutta se oli jo myöhäistä työpaikan suhteen. eivät antaneet kylmät ja tunteettomat pomot armoa 55 vuotiaalle ja 35 vuotta kaupungilla töissä ollutta kohtaan. perhe elätettävänä ja työpaikka oli henkireikä. nyt ei olekaan sitten muuta kuin viina elämässä ja masennus iskee. loppu on lähellä. kaverilla ei ollut koskaan tämmöistä putkea päällä eikä luvattomia poissaoloja 35 vuoden aikana. ikää on kuitenkin jo 55v niin olisi luullut että antaisivat jäädä kun on kuitenkin ollut hyvä työntekijä ja ammattimies viimeisen päälle. meni itse hoitoon, halusi parantua mutta pomot eivät tätä ilmeisesti ymmärtäneet. olisi suostunut jatkohoitoon että työpaikka säilyy. mutta ei käynyt pomoille tämä. kaveri jätettiin heitteille 35 vuoden jälkeen! ja sekin vaikutti päätökseen kun kaveri oli saanut viinakrampin 15 vuotta sitten vapaa-ajalla, joka onkin täysin uskomatonta että sekin tähän vaikutti vielä.

alkoholismi on sairaus, sekin kannattaisi näiden pomojen tajuta.

22

467

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en tajuu

oikein.
      miksi alkoholistia pitäisi hyysätä aina vaan ?

"eivät antaneet kylmät ja tunteettomat pomot armoa" ?? mitä v.tun sontaa ?
      miksi syytät tapahtuneesta kaikkia muita osapuolia paitsi juoppoa ?

• saas nähdä kuin käy

nyt hyvää aikaa mennä hoitoon. Luuletko, että menee? Ei tietenkään, jos elämässä ei nyt ole kuin viina.
      Kirjoita tähän ketjuun, mitä kaverisi tekee lähipäivinä ja viikkoina.

• --------

Taannoin potkittiin pellolle suunnilleen yhtä pitkän työrupeaman jälkeen VR:n asentaja, jolla ei ollut aiemmin minkäänlaisia moitteita kontollaan.
      Syy oli lonkero, jota otti huom. vapaa-ajallaan junassa palatessaan risteilyltä. Sekä se, että konduktöörin kanssa oli sanomista ja tuuppimista, mutta ei sen pahempaa.
      Armoa ei annettu, ei edes liiton pyynnöstä.

Kertomasi historiikki on paljon pahempi.
      Monessa muussa työpaikassa olisi tullut kenkää jo paljon aikaisemmin.

• ö

Olen itse työnantaja, enkä olisi katsellut noinkaan pitkään moista menoa. Vaikka olen itsekkin alkoholisti ja lopettanut ihan itse juopotteluni ollen raittiina jo parikymmentä vuotta, en sallisi noin pitkään jatkunutta juopottelua.

Kyllä kaupunki on varmasti antanut kirjallisen varoituksen, jos sekään ei tehoa, on annettava hoitoon ohjaamiskehotus. Varmasti kaveri on senkin saanut. Jos ei kaveri silloinkaan hakeudu hoitoon, on fudut ennemminkin sääntö, kuin poikkeus.

Vaimoni on stadilla esimiesasemassa ja törmännyt lukuisiin vastaaviin tapauksiin. Kyllä siellä ollaan hyvinkin pitkämielisiä juoppojen suhteen, vaan johonkin on vedettävä raja. Tajuat varmaan itsekkin, kaupungin duunareittenkin on ansaittava palkkansa, edes kaupunki ei pidä palveluksessaan tuottamatonta työvoimaa. Sitä paitsi, muut duunikaverit joutuvat hoitamaan tällaisen juopon työt.

Olkoonkin alkoholismi vaikka sairaus, hoitoon on mentävä jos käsketään. Kenenkään työnantajan ei tarvitse hyysätä juoppoa, kuten ehkä aviopuoliset sekä perheen jäsenet häntä hyysäävät ja yrittävät peitellä ongelmaa.

Fudut oli ihan oikein! Vaikka se juoppoa masentaakin, on hän ainoastaan itse syypää fuduihin. Karua, vaan totta!

• Aivan oikein

Monella työpaikalla joutuu ja pitääkin joutua lähteen toisesta varoituksesta varsinkin, kun kyseessä on alkoholi.

• ahtaaja.

Meidän työpaikalla saa kyllä ryypätä, ja ryypätäänkin. Lähes joka päivä!

• Nobodiöö

Aikuisen ihmisen pitää kantaa vastuunsa, tietysti potkut oli oikea ratkaisu.

• petri.

kaverini ohjattiin hoitoon ensimmäisen varoituksen jälkeen, oli siellä muutaman viikon mutta laitettiin väärälle osastolle, kun olisi kuulunut suljetulle. tästä syytän työnantajaa, eivät pitäneet huolta että työntekijä saa itsensä kuntoon.

ja tämä 15 vuoden takainen viinakramppi vapaa-ajalla ei olisi pitänyt vaikuttaa päätökseen mitenkään, mutta se vaikutti kun pomot olivat sen esiin ottaneet. siitä tuli sairaslomaa ja se tapahtui vapaa-ajalla eikä sen pitäisi kuulua niille mulkuille pätkääkään.

ihmettelen myös että samasta työpaikasta potkut saanut toinen henkilö sai monta varoitusta enemmän kuin kaverini ennen potkuja. tämä henkilö oli työpaikalla ollut lääkkeiden ja viinan vaikutuksen alaisena monta kertaa ja oli siellä hortoillut eikä ollut tehnyt töitänsä. ja tätä henkilöä siellä katseltiin paljon kauemmin kuin kaveriani jolla tuli ensimmäistä kertaa ryyppyputki päälle 35 vuoden aikana ja siitä johtuvat poissaolot. ja kaverini meni lopulta itse katkaisuhoitoon joka olisi luullut vaikuttavan mulkkujen päätökseen.

• tosimulq
        petri. kirjoitti:

kaverini ohjattiin hoitoon ensimmäisen varoituksen jälkeen, oli siellä muutaman viikon mutta laitettiin väärälle osastolle, kun olisi kuulunut suljetulle. tästä syytän työnantajaa, eivät pitäneet huolta että työntekijä saa itsensä kuntoon.

ja tämä 15 vuoden takainen viinakramppi vapaa-ajalla ei olisi pitänyt vaikuttaa päätökseen mitenkään, mutta se vaikutti kun pomot olivat sen esiin ottaneet. siitä tuli sairaslomaa ja se tapahtui vapaa-ajalla eikä sen pitäisi kuulua niille mulkuille pätkääkään.

ihmettelen myös että samasta työpaikasta potkut saanut toinen henkilö sai monta varoitusta enemmän kuin kaverini ennen potkuja. tämä henkilö oli työpaikalla ollut lääkkeiden ja viinan vaikutuksen alaisena monta kertaa ja oli siellä hortoillut eikä ollut tehnyt töitänsä. ja tätä henkilöä siellä katseltiin paljon kauemmin kuin kaveriani jolla tuli ensimmäistä kertaa ryyppyputki päälle 35 vuoden aikana ja siitä johtuvat poissaolot. ja kaverini meni lopulta itse katkaisuhoitoon joka olisi luullut vaikuttavan mulkkujen päätökseen.

itsestäsi puhut ja ihan tillintallin.ja jos tuommoista tekstiä saat aikaseks selvin päin nii siitäkin jo asia on selvä ihan kaikille paitsi sulle.
        juoppohan on muiden uhri,tottakai.

• dyTRGJ
        petri. kirjoitti:

minusta tuntuu että olet itse tuo"kaveri"?

• dyTRGJ
        petri. kirjoitti:

vieläsen,että muissahan se vika on kun alkkis itse mokaa.

• petri.
        dyTRGJ kirjoitti:

vieläsen,että muissahan se vika on kun alkkis itse mokaa.

häh häh. metsään menette...

eikö ihmisten mielestä ole väärin, jos toinen saa viisi varoitusta ennen potkuja ja toinen vain yhden ja seuraavasta jo tulee potkut?

no eipä sillä, kyllä ammattimies työpaikan löytää ja tuolla kokemuksella varsinkin. sellaisen paperin tekevät kuulemma että kaverini sanoo itse itsensä irti. sitten pitää vain keksiä selitys että miksi otti loparit. mutta yksityiseltä tulee tienaamaan kaksinkertaisesti nykyiseen nähden.. ja kukapa nyt 35 vuotta samassa jaksaisikaan..

• nouhau.
        petri. kirjoitti:

eikö ihmisten mielestä ole väärin, jos toinen saa viisi varoitusta ennen potkuja ja toinen vain yhden ja seuraavasta jo tulee potkut?

no eipä sillä, kyllä ammattimies työpaikan löytää ja tuolla kokemuksella varsinkin. sellaisen paperin tekevät kuulemma että kaverini sanoo itse itsensä irti. sitten pitää vain keksiä selitys että miksi otti loparit. mutta yksityiseltä tulee tienaamaan kaksinkertaisesti nykyiseen nähden.. ja kukapa nyt 35 vuotta samassa jaksaisikaan..

niin väärin.aina joku juo enenpi ja selviää pienemmin vaurioin.tai sama tuloshan tuossa tuli.
        kenkää deegulle.
        joskohan pääsis tuolla kokemuksella alkon koelaboratioon rotan sijaiseksi, kun on nuo eläinkokeet kovasti vastatuulessa ?
        molemmille on odotettavissa yhtä pitkä loppuelämä.rotta vaan ei sitä tiedä ja deegu ei ymmärrä sitäkään.

• juristi _ _
        nouhau. kirjoitti:

niin väärin.aina joku juo enenpi ja selviää pienemmin vaurioin.tai sama tuloshan tuossa tuli.
        kenkää deegulle.
        joskohan pääsis tuolla kokemuksella alkon koelaboratioon rotan sijaiseksi, kun on nuo eläinkokeet kovasti vastatuulessa ?
        molemmille on odotettavissa yhtä pitkä loppuelämä.rotta vaan ei sitä tiedä ja deegu ei ymmärrä sitäkään.

suomessa on eniten alkoholisteja ! täällä on synkkää, huono terveyshuolto, huonot palkat, ei työpaikkoja ! ei mikään ihme kun ihmiset rupevat juomaan ! tässä maassa ei ole mikään hyvin, kaikki on yhtä huonosti kuin virossa !

• Denso kun denso
        petri. kirjoitti:

Kuule, et sinä taida työtä noin vain saada. Vai että uusi työpaikka uskoo, että Helsingin kaupungin mieheltä olisi työt loppuneet 55 vuotiaana. Ilman viinaa.....

Ja turha inttää, jotta huonot palkat Helsingillä. Ne kun sinulta kysyy vanhaa palkkaasi, jäät taas kiinni. Helsingillä on paremmat palkat 35 v jäkeen ja pitkät lomat, seitsemän viikkoa vuodessa.

• juoppoja kavereita

auki. Meneekö se kaverisi hakemaan jostain apua. Tänään se on tehtävä, huomenna kunto on jo niin kova, että ei tarvii.

• petri.

mitä uskomista siinä on? hän on itse sanonut itsensä irti ja syyksi voi sanoa vaikka, että oli ongelmia pomojen kanssa. kyllä ne ammattimiehen töihin ottaa ja suositukset tulee mukana kuulemma.. sitä en kyllä tiedä että miksi antavat suositukset, mutta sellaisia nämä kaupungin pomot ovat.. kieroja.

• lori-lori
        petri. kirjoitti:

mitä uskomista siinä on? hän on itse sanonut itsensä irti ja syyksi voi sanoa vaikka, että oli ongelmia pomojen kanssa. kyllä ne ammattimiehen töihin ottaa ja suositukset tulee mukana kuulemma.. sitä en kyllä tiedä että miksi antavat suositukset, mutta sellaisia nämä kaupungin pomot ovat.. kieroja.

koiraa muttei entistä juoppoa.
        jos kuulut liittoon kuten luulen, niin karenssin jälkeen saat pari vuotta ansiosidonnaista.
        kyllä niilläkin saa paljon juotavaa ja siitäkös olohan vaan paranee.

voithan jossain vaiheessa miettiä raittiutta.osa pystyy siihen mutta ei ilman kovaa, omaa tahtoa.
        se on pelkästään juoposta itsestään kiinni ja se asia lie pois-suljettu.

mikähän tuo ala on jossa olet niin ammattimiestä (nousukännissä) ?

hämmästyttää-kummastuttaa myös ,miksi pitää elää 55v,jotta ymmärtää hakeutua 2x paremmille palkoille ja pois mulkkujen esimiesten silmistä !!

minä lähden nyt kusettamaan omaa mulkkuani.

• Katse eteenpäin
        petri. kirjoitti:

Pitkä työkokemus ja ammattitaito mitätöidy yhteen itse aiheutettuun lopputiliin.
        Sen tosiasian ymmärtävät pomotkin..ja jatkohan on kaverista itsestään kiinni miten asiansa/työnsä hoitaa.

• petri.
        Katse eteenpäin kirjoitti:

Pitkä työkokemus ja ammattitaito mitätöidy yhteen itse aiheutettuun lopputiliin.
        Sen tosiasian ymmärtävät pomotkin..ja jatkohan on kaverista itsestään kiinni miten asiansa/työnsä hoitaa.

täällä käy selvästi vähäosaiset ilkkumassa ja moralisoimassa sairaita ihmisiä. menkää töihin.

• ex-kurlu
        petri. kirjoitti:

täällä käy selvästi vähäosaiset ilkkumassa ja moralisoimassa sairaita ihmisiä. menkää töihin.

tähän aikaan nyt ei yleensä mennä töihin vaan lähdetään töistä.
        avaapa muutakin kuin korkki.vaikka verhot :)))

• Lasolarska

Kaverisi töiden laimin lyöntiä katseltiin aika pitkään. Eräs jo edesmennyt sukulaiseni (huom. kuolinsyy ei viina vaan oli viime vuodet lähes raittiina ja kuoli tumoriin) sai välitttömästi potkut kun meni työpaikalleen viinapullon kanssa. Kyseessä oli kuitenkin prosessimiehen vastuullinen tehtävä prosessiteollisuudessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      20
      2252
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      77
      2200
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      41
      2069
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      53
      1449
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1376
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      893
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      63
      892
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      791
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      33
      754
    10. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      753
    Aihe