Meille on viikko sitten saapunut kissanpentu ja olisin kovin kiitollinen jos joku jolla kokemusta kissojen luonnonmukaisesta/raakaruokinnasta osaisi muodostaa suh selkeää ruokavaliota kissanpennulleni!
Olen asiaan perehtynyt mahdollisimman paljon internetissä, mutta siltui epäilyttää ja pelottaa nuo fosfori/kalkki suhteet ja kaiken ali/liikasaanti..
en uskaltaisi kumminkaan riskeerata kissan terveyttä osaamattomuuteni takia. Joten jos joku osaisi kertoa ihan käytännön ruokaluneuvoja :)
tällä hetkellä kissa 13 vkoa, syö raakaalihaa ( kokeilin osaa lihaa kypsentääkin, ei maistu), olen jauhanut munan kuorta vähän sekaan,tai kuivattuja kanankauloja, saa myös päivittäin multicat tabun, olen myös ostanut lohiöljyn, mutta mietityttää kun siinä on e-vitamiinia ja multicatissa myös, voiko tulla liika-annostus?
sekoittelen välillä sekaan myös vähän eläinkaupan pentumärkäruokaa.
kuivamuonaa en mielellään syöttäisi ollenkaan, koska sen verran olen perehtynyt noihin kissa-asioihin jo aiemman kissan kanssa että en niitä soisi kissan ruokavalioon ollenkaan. Ja aikuisen kissan luonnonmukaiseen ruokintaan luulen taitoni riittävän, mutta kasvava pentu?? tarvitsee kalkkia yms enemmän??
kissanpentu luonnonmukainen ruokinta??
10
511
Vastaukset
- jotain avuksi
Jos annat multicattia kissan painon mukaisesti, ei tarvitse muuta kalkkilisää ollenkaan. Munankuori ei siis ole välttämätön. Lohiöljy ei tuossa tilanteessa taida olla välttämätön, tosin Omega-3 rasvahappoja ei lihasta kylläkään saa riittävästi. Tuosta E-vitamiinista en osaa valitettavasti sanoa. :(
- Siipipala
Jos sekotat ruokaan purkkiruokia niin sitä sanotaan sekauokinnakis jolla omat kissani ovat myös.
Kalkin saannista kannattaa huolehtia sillä riskinä on se surullisen kuuluisa paperbone tauti..siitä lisää muissaketjuissa.
Olen sekaruokkinut kissojani alusta saakka (toinen kohta vuoden ja toinen alle puolivuotta)
Omien kissojen sekaruokinnan olen järjestänyt seuraavasti.
Raakaa lihaa:
-kanansiipiä
-possun sydäntä
-kalkkunaa
-sikaa
-nautaa
-poroa
-kanansydämiä
-kivipiiroja
-sisäelimiä
-jne..katso netistä BARF-ruokaa myyvät liikkeet sillä sieltä valikoimasta nääkin tulee, ne osaa myös auttaa siinä millaisia luisia lihoja kissalle voi antaa, jos epäilyttää.
Kalaa tms annan kerran tai kaksi viikossa, myös kananmunaa tulee keiteltyä :)
Lisäksi keittiön nurkassa on iso pussi Orijenia (joo raksuja) mutta annan niitä ainakin ensimmäisen vuoden aikana ihan vitamiinien yms takia..en anna edes joka päivä, mutta ehkä 3-4 annosta viikossa
Lisäksi annan Multicatit melkolailla ohjeistuksen mukaan (saavat kuitenkin muualtakin vitskuja..) nyt n.4kg pentu saa 3 tablettii päivässä jne.
Kalkkitabletteja on myös, ja siitä jauhan toisinaan jonki ruuan päälle hieman.
Kaapissa on myös varalta purkkiruokaa, ja tämä varahan on sellainen että kun kissa syö runsaasti raakaravintoa niin sen vatsa voi mennä ja meneekin toisinaan kovalle. Olen huomannut että purkkipöperöt (joissa siis ei viljaa/sokeria) ovat oivia vatsanlöysyttäjiä ;)
Toivottavasti tästä oli jotain apua :)
Itsekkin olin alussa aivan pihalla kaikista hivenainehommista mutta maalaisjärkeä käyttämällä tää kuitenkin onnistuu, kyseessä ei kuitenkaan ole rakettitiede ;)
Multicatin lisäksi kannattaa seurailla kalkin ja omegoiden saanti...that's it.- emon sijainen
Mitä kalkkitabletteja annat kissoille? Ihan ihmistenkö kalkkia? Kyselin eläinkaupasta kissalle kalkkilisää jossa ei olisi kalaa, ja eivät osanneet tarjota mitään.
- Siipipala
emon sijainen kirjoitti:
Mitä kalkkitabletteja annat kissoille? Ihan ihmistenkö kalkkia? Kyselin eläinkaupasta kissalle kalkkilisää jossa ei olisi kalaa, ja eivät osanneet tarjota mitään.
Calphosum tai vastaava Aptuksen tuote (sama valmistaja siis ku multicatitkin) saa apteekista. Ne tabletit on aika helvetin isoja että oon veitsellä jauhanu ehkä yhen tabletin pieninä annoksina kuussa(siis 2 kissalle yht), kun saavat kalkkia myös kanan siivistä, poron lihaluu jauhelihasta, raksuista.
ja jos luonnonmukaisuuteen pyrit niin muistathan että annoskoot olisivat suurinpiirtein hiirenkokoisia :) Meillä menty näin nyt 4kk siten että ruokaa ovat saaneet 4krt päivässä sen hiirenverran, mutta nyt kun nuorempi poika on ihan hirveessä kasvubuumissa niin oon tiputtanu ruokinnan 3 kertaan ja suurentanut hieman annoksia..kyseessä ei ole kuitenkaan enään ihan pentukissat. - alkup.kisuli10
Siipipala kirjoitti:
Calphosum tai vastaava Aptuksen tuote (sama valmistaja siis ku multicatitkin) saa apteekista. Ne tabletit on aika helvetin isoja että oon veitsellä jauhanu ehkä yhen tabletin pieninä annoksina kuussa(siis 2 kissalle yht), kun saavat kalkkia myös kanan siivistä, poron lihaluu jauhelihasta, raksuista.
ja jos luonnonmukaisuuteen pyrit niin muistathan että annoskoot olisivat suurinpiirtein hiirenkokoisia :) Meillä menty näin nyt 4kk siten että ruokaa ovat saaneet 4krt päivässä sen hiirenverran, mutta nyt kun nuorempi poika on ihan hirveessä kasvubuumissa niin oon tiputtanu ruokinnan 3 kertaan ja suurentanut hieman annoksia..kyseessä ei ole kuitenkaan enään ihan pentukissat.paljon vinkeistä! :)
itse olen kalkkia jauhanut tuosta kanamunankuoresta multicatin lisäksi.
Luulenpa että jonkin aikaa ainakin vielä mennää nämä pentuvaiheet sekaruokinnalla, ehkäpä harkitsen varmuuden vuoksi vielä jos sitä ostais pienen laadukkaa raksupussin ja antaisi vaikka "makupalana" viikottain..kunnes pentuvaihe alkaisi olla ohitse..ellei mistää tule tosi osaavaa ja tarkkaavia neuvoja pelkän raakaruokinnan suhteen. en todellakaan halua terveyttä edistävällä ruokavaliolla vahingossakaan harmia aiheuttaa :) ja kun kyse pentukissasta ja kasvuvaiheesta.
vielä mieityttää tuo jos annan tuota lohiöljyä vaikka silloin tällöin (kun se sisältäisi noita omegoita) mutta jos joku vielä osaisi sanoa jotain siihen pohdintaan että kun multicatissa on e-vitamiinia ja tuossa öljyssä..ettei tule sitten liikaa annettua sitä.. - Siipipala
alkup.kisuli10 kirjoitti:
paljon vinkeistä! :)
itse olen kalkkia jauhanut tuosta kanamunankuoresta multicatin lisäksi.
Luulenpa että jonkin aikaa ainakin vielä mennää nämä pentuvaiheet sekaruokinnalla, ehkäpä harkitsen varmuuden vuoksi vielä jos sitä ostais pienen laadukkaa raksupussin ja antaisi vaikka "makupalana" viikottain..kunnes pentuvaihe alkaisi olla ohitse..ellei mistää tule tosi osaavaa ja tarkkaavia neuvoja pelkän raakaruokinnan suhteen. en todellakaan halua terveyttä edistävällä ruokavaliolla vahingossakaan harmia aiheuttaa :) ja kun kyse pentukissasta ja kasvuvaiheesta.
vielä mieityttää tuo jos annan tuota lohiöljyä vaikka silloin tällöin (kun se sisältäisi noita omegoita) mutta jos joku vielä osaisi sanoa jotain siihen pohdintaan että kun multicatissa on e-vitamiinia ja tuossa öljyssä..ettei tule sitten liikaa annettua sitä..Tuossa on linkki erittäin hyvälle kissojen barf sivostolle :
http://personal.inet.fi/koti/maaru/raakaruokintajuttu.html
Itse en ole vielä lohioljyä tms hankkinut, mutta voi tulla aiheelliseksi myöhemmin.
näin pentuaikana luulisin että e- vitamiinit saa täytettyä ihan rasvaisella kalalla kuten lohella..siitähän saa noita omegoitakin. Barf-kaupoissa myydään huokealla hinnalla jauhettua lohta (n.1,70/600g) pötkössä.
Ihan varmasti barffauksesta löytyy tietoa vaikka mistä. Myönnettäköön siis että allekirjoittanut ei ole alan asiantuntija ja omat kissani ovat sekaruokinnalla. Tuntuu vain että kaikki "järkevä barf-keskustelu" on ihan muilla sivustoilla kun täällä suomi24ssa :) Osalla ihmisistä kun on se käsitys että sikanauta jauheliha kerran viikossa on barf ruokintaa :) Kannattaa tutkia tuon linkin lisäksi esimerkiksi incatin foorumia.
Jokatapauksessa on mahtavaa että ihmiset alkavat kiinnostumaan raakaruokinnasta, sillä vaikka se vaatiikin vaivaa ja "lihanleikkuu talkoita" niin se tulee huomattavasti halvemmaksi (ellei sitten syötä marketti raksuja :S) ja säästää myös hiekka ja eläilääkärimaksuissa!
Laskin tässä yksipäivä että vitamiineineen, hiekkoineen ja kaikkine ruokineen yksi kissa kuluttaa meillä kuussa n.25e :)
Onneksi meillä kissoille kelpaa tuo Vapon erinomainen puupelletti 6e/20kg :D - frolic
Siipipala kirjoitti:
Tuossa on linkki erittäin hyvälle kissojen barf sivostolle :
http://personal.inet.fi/koti/maaru/raakaruokintajuttu.html
Itse en ole vielä lohioljyä tms hankkinut, mutta voi tulla aiheelliseksi myöhemmin.
näin pentuaikana luulisin että e- vitamiinit saa täytettyä ihan rasvaisella kalalla kuten lohella..siitähän saa noita omegoitakin. Barf-kaupoissa myydään huokealla hinnalla jauhettua lohta (n.1,70/600g) pötkössä.
Ihan varmasti barffauksesta löytyy tietoa vaikka mistä. Myönnettäköön siis että allekirjoittanut ei ole alan asiantuntija ja omat kissani ovat sekaruokinnalla. Tuntuu vain että kaikki "järkevä barf-keskustelu" on ihan muilla sivustoilla kun täällä suomi24ssa :) Osalla ihmisistä kun on se käsitys että sikanauta jauheliha kerran viikossa on barf ruokintaa :) Kannattaa tutkia tuon linkin lisäksi esimerkiksi incatin foorumia.
Jokatapauksessa on mahtavaa että ihmiset alkavat kiinnostumaan raakaruokinnasta, sillä vaikka se vaatiikin vaivaa ja "lihanleikkuu talkoita" niin se tulee huomattavasti halvemmaksi (ellei sitten syötä marketti raksuja :S) ja säästää myös hiekka ja eläilääkärimaksuissa!
Laskin tässä yksipäivä että vitamiineineen, hiekkoineen ja kaikkine ruokineen yksi kissa kuluttaa meillä kuussa n.25e :)
Onneksi meillä kissoille kelpaa tuo Vapon erinomainen puupelletti 6e/20kg :Dbarffaus maksaa todellakin vähemmän kuin normaaliruokinta.
Meillä yksi kissa syö kuivaruokaa ja märkäruokaa lihoja sekä kuluttaa hiekkaa noin 60 euron edestä kuukaudessa. - kissis:)
frolic kirjoitti:
barffaus maksaa todellakin vähemmän kuin normaaliruokinta.
Meillä yksi kissa syö kuivaruokaa ja märkäruokaa lihoja sekä kuluttaa hiekkaa noin 60 euron edestä kuukaudessa.ihan mielenkiinnosta voisitko kertoa tarkemmin tuosta miten teillä yhteen kissaan menee rahaa tuon verran?? kuulostaa oikein edulliselta ja vielä terveellinen ruokavalio, joten kovasti kiinnostaisi :))
- Siipipala
kissis:) kirjoitti:
ihan mielenkiinnosta voisitko kertoa tarkemmin tuosta miten teillä yhteen kissaan menee rahaa tuon verran?? kuulostaa oikein edulliselta ja vielä terveellinen ruokavalio, joten kovasti kiinnostaisi :))
Kissat 4kg/5kk ja 5kg/11kk. Molemmat uroksia joista vanhempi leikattu molemmat myös sisäkissoja.
Jos peruslähtökohta on nyt tämä siis kummallekkin :
-yllämainittuja lihoja 30e/kk murrenmurkinasta
-multicatit 1prk/2kk...n.8€
-Orijen raksupussi 25€ ostettu tammikuussa ja yli puolet on vielä jälellä..veikkaisin että toukokuuhun selvitään niillä.
-Pelletit VAPO 6e/20kg kestää n.2kk
tämän lisäksi lähikaupasta possun sydäntä kg/kk/n.4e
ja esim pirkan tölkkiruoka 4kpl/2e mutta vain ne missä EI ole viljaa tms. ollu pitkään tarjoksessa
Jos näin alamme laskemaan saamme seuraavaa.
lihoihin menee 15e per kissa kuussa
multicatit n.2 e per kissa kuussa
Raksujen kulutusta on vaikea arvioida mutta laittakaamme vaikka 2.5 e per kissa
pelletteihin menee sen 1,5e per kissa kuussa
15 2 2,5 1,5 2 1 = 24
Tähän EN ole laskemut mukaan esimerkiksi kalkkitabletteja koska otin purkin joulukuussa ja olen käyttänyt siitä n.2tablettii. Mukaan en ole laskenut myöskään satunnaisia herkkuostoksia kuten silakkafileitä jotka nekin maksavat 6klp/n.0.8e :D...myös harvoin antamani kissan mallas sekä joku kissanruoho on suljettu pois laskuista.
Mutta näinhän tää menee, mikäli kissa saa tarvitsemansa ravinnon kompaktisti ei ole tarvetta kilotolkulla niille ruokaa syytää. Sama näkyy vastaavasti sitten laatikolla. 1-2 kertaa päivässä käyn heittämässä pieniä haisemattomia papanoita pönttöön.
Pakko myöntää etten ole mikään maestro laskennallisesti, että jotain puutteita saattaa toimituksissa olla ;) mutta nyt niinku suuntaa antavaa.
Kissoilla ei ole tosiaankaan ruokaa koko ajan tarjolla vaan annan niille 3-4 krt päivässä ruokaa. Myös ruokinnan summa ja määrä saattaa jatkossa kasvaa samaa tahtia nuorimman pojan takia :D - kissis:))
Siipipala kirjoitti:
Kissat 4kg/5kk ja 5kg/11kk. Molemmat uroksia joista vanhempi leikattu molemmat myös sisäkissoja.
Jos peruslähtökohta on nyt tämä siis kummallekkin :
-yllämainittuja lihoja 30e/kk murrenmurkinasta
-multicatit 1prk/2kk...n.8€
-Orijen raksupussi 25€ ostettu tammikuussa ja yli puolet on vielä jälellä..veikkaisin että toukokuuhun selvitään niillä.
-Pelletit VAPO 6e/20kg kestää n.2kk
tämän lisäksi lähikaupasta possun sydäntä kg/kk/n.4e
ja esim pirkan tölkkiruoka 4kpl/2e mutta vain ne missä EI ole viljaa tms. ollu pitkään tarjoksessa
Jos näin alamme laskemaan saamme seuraavaa.
lihoihin menee 15e per kissa kuussa
multicatit n.2 e per kissa kuussa
Raksujen kulutusta on vaikea arvioida mutta laittakaamme vaikka 2.5 e per kissa
pelletteihin menee sen 1,5e per kissa kuussa
15 2 2,5 1,5 2 1 = 24
Tähän EN ole laskemut mukaan esimerkiksi kalkkitabletteja koska otin purkin joulukuussa ja olen käyttänyt siitä n.2tablettii. Mukaan en ole laskenut myöskään satunnaisia herkkuostoksia kuten silakkafileitä jotka nekin maksavat 6klp/n.0.8e :D...myös harvoin antamani kissan mallas sekä joku kissanruoho on suljettu pois laskuista.
Mutta näinhän tää menee, mikäli kissa saa tarvitsemansa ravinnon kompaktisti ei ole tarvetta kilotolkulla niille ruokaa syytää. Sama näkyy vastaavasti sitten laatikolla. 1-2 kertaa päivässä käyn heittämässä pieniä haisemattomia papanoita pönttöön.
Pakko myöntää etten ole mikään maestro laskennallisesti, että jotain puutteita saattaa toimituksissa olla ;) mutta nyt niinku suuntaa antavaa.
Kissoilla ei ole tosiaankaan ruokaa koko ajan tarjolla vaan annan niille 3-4 krt päivässä ruokaa. Myös ruokinnan summa ja määrä saattaa jatkossa kasvaa samaa tahtia nuorimman pojan takia :Dpaljon :) oikein hyviä vinkkejä :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt203389Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.441666Kun kohtaat jotain ainutlaatuista
ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö191011Mua ahdistaa
Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi32999- 60977
Ei tämä enää tervettä oo
Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.22958Tuli vain mieleen
että etkös sä yritäkin muiden miehiä? Se sun tuttava kertoi. En arvosta tuollaista naista, ihmekös kun oot sinkku. m -37870Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä37829Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!
Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os173821- 49733