Kesykyyhky ja hoito

Tia

Onko kellään tietoa kesykyyhkyistä?
Onko sama asia kuin pulu?
Paljonko pariskunta tarvitsee tilaa ja onko sopiva sisälemmikiksi?
Internetti ei anna yhtään tietoa tämän lintulajin pidosta lemmikkinä ja niinpä epäilyttää vähän lähteä ostamaan myynnissä olevaa kesykyyhkypariskuntaa. Kaikki tieto ja linkit ovat tervetulleita!

T.Tia

4

2172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Lajina kesykyyhky = kalliokyyhky = pulu.
      Niitä harvemmin pidetään sisälemmikkeinä (vaan tuskin kukaan sitä estääkään), mutta pihalla lakassa kylläkin, ainakin viestikyyhkyharrastajat. Niistä löytänet lisää tietoa viestikyyhky-yhdistyksestä (http://www.viestikyyhky.fi).

      Sisällä pidetään yleensä vähän pienempiä lajeja, kuten timanttikyyhkyä tai "naurukyyhkyä", en tiedä kutsuuko joku noitakin sitten "kesykyyhkyiksi" erotuksena toripuluista. Niiden hoidosta löydät tietoa ja keskustelua vaikkapa papukaijayhdistyksen (www.papukaijayhdistys.fi)sivuilta.

      • Kmlahti

        Niin, toripuluahan ei sitten saa lemmikiksi pyydystää. Jos on entisestään lintuja, hyvässä lykyssä lintu tartuttaa sairauksia ja loisia lemmikkeihisi (salmonella ja lintukirput eivät ole hauskä yhdistelmä) ja lisäksi luonnosta pyydetyn linnun pitäminen lemmikkinä on kiellettyä lailla.

        Sen sijaan suomestakin on saatavilla useita erilaisia lemmikkikyyhkylajeja- riikinkukkokyyhkyt, timanttikyyhkyt, kurnuttajavarpuskyyhkyt, seeprakyyhyt, naurukyyhkyt näsitä yleisimpinä mainiten.


    • Ansku

      Yleensä lemmikkinä sisällä/kotona pidettäviä kyyhkyjä ovat esimerkiksi naurukyyhkyt.
      Kyseinen lintu on erittäin ihastuttava ja kesyyntyvä lemmikki. Itse olen kasvattanut niitä jo pitkän aikaa ja lajiin ei voi kyllästyä. Väreinä minulla on valkoinen ja sitten ruskea mustine kaularenkaineen.Varsinkin kosiskelu/pesimisaika on mielenkiintoista seurattavaa.=) Kukon kumartelu ja "kukkuruu" huudot ja sitten ne suloiset pokasen "rumilukset"... =)Hoidettavuudeltaan naurut ovat myös helppoja. Laji tarvitsee päivittäin tilaa lentää.
      Poikasia minulla on kahdelta pariskunnalta aina sillöin tällöin. Minuun voi ottaa yhteyttä jos on hankkimassa kyyhkyä, tai muuten vaan voi keskustella.=)
      [email protected]
      hyvää tietoa saa osoitteesta www.papukaijat.net

      • karistus

        On olemassa kyyhkysiä joita taikurit käyttää nyt en tiedä niiden oikeaa nimeä.
        Ne ovat valkoisia lintu kaupasta niitä ei saa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10646
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3023
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1646
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1458
    Aihe