Onko taivaassa vapaata tahtoa?

QffT

Ihmisille annettiin raamatun mukaan paratiisissa vapaa tahto tehdä valintoja. Jumala siis päätti että pitää olla pahoja valintoja myöskin(Koska ilman pahaa ei ole hyvää?).

Taivaassa on pelkkää hyvää, joten meneeko vapaa tahto taivaassa pois?

Jos minä teen robotin jonka tiedän tuhoavan hallin jossa robotin rakennan, miksi robottia pitää syyttää oman ohjelmansa suorittamisesta, VAIKKA siinä olisikin jokin random generaattori jolla robotti toimisi vapaasti ja jollain chanssilla sitten tekee pahaa.

Minä en tajua miten tämä vapaa tahto aina syyllistää ihmiset syntiin. Emmehän ole tehneet mitään väärää, vaan tehneet kuten meidät oli luotu tehtäväksi. Onko Jumala tyhmä?

53

579

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä ns. jumala on tyhmä..

• Thronos

Hyvä kysymys!

• laamanniko

Taivaassa perseet tervataan!

• Oks pakko jos ei taho?

• QffT

• luottamusjuttu

Raamatun mukaan ihmiset saivat muuten syödä kaikista paratiisin puista hedelmiä, mutta ei kielletyistä, ja olihan siellä paljon muitakin puita joista olisi ollut lupa syödä. Jumala ajatteli että ihminen olisi Hänen uskottunsa, jolle Hän voisi jutella kaikenlaisista asioista, eikä tällä olisi minkäänlaista syytä pettää luottamusta. Ei ihminen itse olisi sitä tehnytkään, mutta ihminen puhuttiin ympäri, häntä viisaampi paha meni käärmeeseen ja suostutteli Eevan. Teosta tuli rangaistus.

• ei ole yhtään

Taivas on niin pyhä paikka, ettei sinne pääse yksikään, joka on ikinä tehnyt yhden pienenkään synnin, ja kaikki ihmiset joskus ovat tehneet jotakin. Kaikki siis ovat Jumalan kirkkautta vailla. Jeesus tuli elämään yhden täydellisen elämän esimerkiksi ihmisille, ja otti päälleen ihmisten synnit ja niistä rangaistuksen. Ihmisen tarvitsee enää vain uskoa, ja saada kaste niinkuin Jeesuskin kastettiin, ja hän pääsee taivaaseen.

• ei ole yhtään kirjoitti:

Taivas on niin pyhä paikka, ettei sinne pääse yksikään, joka on ikinä tehnyt yhden pienenkään synnin, ja kaikki ihmiset joskus ovat tehneet jotakin. Kaikki siis ovat Jumalan kirkkautta vailla. Jeesus tuli elämään yhden täydellisen elämän esimerkiksi ihmisille, ja otti päälleen ihmisten synnit ja niistä rangaistuksen. Ihmisen tarvitsee enää vain uskoa, ja saada kaste niinkuin Jeesuskin kastettiin, ja hän pääsee taivaaseen.

-ttu sä oot vajaa. Oikeesti. Ime parsaa.

• 121213213213464
        ei ole yhtään kirjoitti:

"Taivas on niin pyhä paikka, ettei sinne pääse yksikään, joka on ikinä tehnyt yhden pienenkään synnin, ja kaikki ihmiset joskus ovat tehneet jotakin."

Tätä ei jumala kaikenluoneena pysty sitten muuttamaan?

"Jeesus tuli elämään yhden täydellisen elämän esimerkiksi ihmisille, ja otti päälleen ihmisten synnit ja niistä rangaistuksen."

Niinpä ja tämähän oli oikeudenmukaista: Tapattaa kivuliaasti viaton toisen rikoksen takia.

Pitäisiköhän lähettää eduskuntaan lakialoite?

"Ihmisen tarvitsee enää vain uskoa, ja saada kaste niinkuin Jeesuskin kastettiin, ja hän pääsee taivaaseen."

Niin, voin olla vaikka massamurhaava lastenraiskaaja, mutta hyväksyn Jeesuksen herrakseni ennen kuolemaani niin pääsen taivaaseen.

Jumalahan armahtaa ihmisiä vain uskon eikä tekojen takia. Näin on Jumala suuruudessaan ja oikeudenmukaisuudessaan päättänyt.

• ei ole yhtään kirjoitti:

"Taivas on niin pyhä paikka, ettei sinne pääse yksikään, joka on ikinä tehnyt yhden pienenkään synnin, ja kaikki ihmiset joskus ovat tehneet jotakin. Kaikki siis ovat Jumalan kirkkautta vailla. Jeesus tuli elämään yhden täydellisen elämän esimerkiksi ihmisille, ja otti päälleen ihmisten synnit ja niistä rangaistuksen. Ihmisen tarvitsee enää vain uskoa, ja saada kaste niinkuin Jeesuskin kastettiin, ja hän pääsee taivaaseen."

Teidän uskontonne on järjetön.

• HattiWatti!
        Zelig kirjoitti:

"Taivas on niin pyhä paikka, ettei sinne pääse yksikään, joka on ikinä tehnyt yhden pienenkään synnin, ja kaikki ihmiset joskus ovat tehneet jotakin. Kaikki siis ovat Jumalan kirkkautta vailla. Jeesus tuli elämään yhden täydellisen elämän esimerkiksi ihmisille, ja otti päälleen ihmisten synnit ja niistä rangaistuksen. Ihmisen tarvitsee enää vain uskoa, ja saada kaste niinkuin Jeesuskin kastettiin, ja hän pääsee taivaaseen."

Teidän uskontonne on järjetön.

Siis jeesus loi maailmankaikkeuden ja keksi synnin ja sen jalkeen loi ihmiset jotka tulevat rikkomaan syntiä. Sitten hän laittoi itsensä kolmeen osaan ja yhden näistä hän pisti maan päälle ja tapatti itsensä jotta saisimme syntimme anteeksi mihin meidät on luotu. Sitten hän herätti itsensä henkiin joten hän ei itseasiassa kuollutkaan.

Öööööhhhh...jipiiii !!! Hänen rakkautensa on uskomaton, nyt sen ymmärrän !!!!

• C

Kaikkivoipana ja kaikkitietävänä Herra tiesi, että näin tulee tapahtumaan ja oli alunperin suunnitellut asian näin.
        Plus tietenkin se, että miten ihminen olisi voinut tietää tekevänsä väärin, kun ihmisellä ei ollut tietoa hyvästä ja pahasta?

• sepeteusX
        ei ole yhtään kirjoitti:

Hallelujaa!

Oletkos koskaan kuullut puhuttavan logiikasta? Mietis mitä järkeä tuossa jutussasi on!

• HattiWatti!

Jalleen kerran kysyn (koska mitaan jarkevaa vastausta uskiksilta en ole saanut) etta mikas se sellainen vapaa tahto on etta minun on pakko menna taivaaseen tai helvettiin ja karsia ikuisuudesta vaikka en tahdo?

• M.M.

Hyvä kysymys! Sitähän se nimenomaan on, se vapaa tahto, että jos et tahdo taivaaseen, et sinne tule myöskään päätymään. Ihminen itse valitsee tässäkin asiassa. Ja koska kukaan ei voi elää ikuisesti maan päällä, tämän elämän jälkeen jää vahtoehdoiksi taivas tai kadotus, muuta ei ole olemassa. Jos valitset kadotuksen, tulet sinne päätymään. Eri asia sitten on mitä kadotus merkitsee, itse pidän kuvauksia tulijärvistä vertauskuvallisina. Ehkä lähimmäksi kuvaukseksi osuu "ikuinen ero Jumalasta". Mutta voihan olla, että kadotus tarkoittaa vain sitä, että kirjaimellisesti katoaa. En tiedä. Mutta jos tämä pitäisi paikkansa, sinun ei tarvitsisi kärsiä ikuisuudesta ollenkaan.

Toisaalta on myös mahdollista, että ihminen vain yksinkertaisesti on luotu ikuiseksi ja meidän on joka tapauksessa pakko viettää ikuisuus jossakin. Ehkä tässäkin pätee jonkinlainen energian/ materian häviämättömyyden laki. Loppupeleissähän mikään tässä maailmankaikkeudessa ei katoa, koskaan. joten miksi juuri sinun pitäisi voida tehdä poikkeus?

Nämä ovat niitä kysymyksiä, joista ihminen ei voikaan tietää juuri mitään, joten ehkä juuri siksi et ole onnistunut saamaan kysymykseesi hyvää vastausta. Sitä ei ole.

• HattiWatti!
        M.M. kirjoitti:

Hyvä kysymys! Sitähän se nimenomaan on, se vapaa tahto, että jos et tahdo taivaaseen, et sinne tule myöskään päätymään. Ihminen itse valitsee tässäkin asiassa. Ja koska kukaan ei voi elää ikuisesti maan päällä, tämän elämän jälkeen jää vahtoehdoiksi taivas tai kadotus, muuta ei ole olemassa. Jos valitset kadotuksen, tulet sinne päätymään. Eri asia sitten on mitä kadotus merkitsee, itse pidän kuvauksia tulijärvistä vertauskuvallisina. Ehkä lähimmäksi kuvaukseksi osuu "ikuinen ero Jumalasta". Mutta voihan olla, että kadotus tarkoittaa vain sitä, että kirjaimellisesti katoaa. En tiedä. Mutta jos tämä pitäisi paikkansa, sinun ei tarvitsisi kärsiä ikuisuudesta ollenkaan.

Toisaalta on myös mahdollista, että ihminen vain yksinkertaisesti on luotu ikuiseksi ja meidän on joka tapauksessa pakko viettää ikuisuus jossakin. Ehkä tässäkin pätee jonkinlainen energian/ materian häviämättömyyden laki. Loppupeleissähän mikään tässä maailmankaikkeudessa ei katoa, koskaan. joten miksi juuri sinun pitäisi voida tehdä poikkeus?

Nämä ovat niitä kysymyksiä, joista ihminen ei voikaan tietää juuri mitään, joten ehkä juuri siksi et ole onnistunut saamaan kysymykseesi hyvää vastausta. Sitä ei ole.

Eli siis todistit juuri etta vapaata tahtoa ei ole.

Joo ja kylla ma sen tiedan etta elan ns. "ikuisesti" atomeina, mutta en missaan henkisessa hengailumuodossa jossain umpitylsassa paikassa.

Ja vaitat myoskin etta sielua, joka sinne taivaaseen vilahtaa, tottelee energian/materian lakeja.

Eikos se sielu pitaisi silloin olla tieteellisesti havaittavissa ?

Ei uskovaiset oikeasti voi olla tollasia...

• M.M.
        HattiWatti! kirjoitti:

Eli siis todistit juuri etta vapaata tahtoa ei ole.

Joo ja kylla ma sen tiedan etta elan ns. "ikuisesti" atomeina, mutta en missaan henkisessa hengailumuodossa jossain umpitylsassa paikassa.

Ja vaitat myoskin etta sielua, joka sinne taivaaseen vilahtaa, tottelee energian/materian lakeja.

Eikos se sielu pitaisi silloin olla tieteellisesti havaittavissa ?

Ei uskovaiset oikeasti voi olla tollasia...

No mutta tokihan vapaa tahto on eri asia kuin kaikkivaltius! Meillä on vapaa tahto tietyin rajoituksin, mutta eihän se tarkoita sitä, että kaikki saisivat sen mitä haluavat.

En minä väittänyt mitään, vaan pohdiskelen. Pohdin ensin, että kadotus voisi tarkoittaa konkreettista katoamista, mutta sitten aloin pohtia, että toisaalta jos Jumala on luonnut materian ja energian häviämättömiksi, olisi loogista, että myös sielu voisi samalla tavalla olla ikuinen.

Mitä vastausta muuten oikein odotat? Että joku kertoo sinulle vastauksen elämään, maailmankaikkeuteen ja kaikkeen muuhun sellaiseen parilla kymmenellä rivillä suomi24:n keskustelupalstalla?

• HattiWatti!
        M.M. kirjoitti:

No mutta tokihan vapaa tahto on eri asia kuin kaikkivaltius! Meillä on vapaa tahto tietyin rajoituksin, mutta eihän se tarkoita sitä, että kaikki saisivat sen mitä haluavat.

En minä väittänyt mitään, vaan pohdiskelen. Pohdin ensin, että kadotus voisi tarkoittaa konkreettista katoamista, mutta sitten aloin pohtia, että toisaalta jos Jumala on luonnut materian ja energian häviämättömiksi, olisi loogista, että myös sielu voisi samalla tavalla olla ikuinen.

Mitä vastausta muuten oikein odotat? Että joku kertoo sinulle vastauksen elämään, maailmankaikkeuteen ja kaikkeen muuhun sellaiseen parilla kymmenellä rivillä suomi24:n keskustelupalstalla?

Eieieeiieieieeiiiiii...ma hekotan taalla niin maha vaarana etten tuolillla pysy...auuuhh mahaan saattuuu...

"Meillä on vapaa tahto tietyin rajoituksin"

Ei pysty vastaamaan, pakko menna lattialle kieriskelemaan...iihihihihiii

• avainkysymys
        M.M. kirjoitti:

"Mitä vastausta muuten oikein odotat?"

Eiköhän tässä ollut kyseessä vastauksen saaminen kristinuskon vapaan tahdon käsitteeseen. Se taas on kytköksissä kristinuskon jumalan väitettyyn kaikkitietävyyteen ja kaikkivaltiuteen.

En tiedä halusiko aloittaja aivan tähän kysymykseen vastausta mutta tästähän se loppujen lopuksi viime kädessä riippuu:

Onko kristinuskon jumala kaikkivaltias ja kaikkitietävä?

Tuohon jos saisi yksikäsitteisen ja perustellun vastauksen niin siitä ne loputkin aukenisivat.

• HattiWatti!
        M.M. kirjoitti:

Alotetaan ihan yksinkertaisesta asiasta ja yksinkertaisesta kysymyksesta.

Sinä kerrot että minulla on vapaa tahto. Tämä siis tarkoittaa että saan tehdä ja touhuta mitä itse haluan.

Kuitenkin sanot että minun on PAKKO mennä taivaaseen tai helvettiin vaikka en halua ikuista elämää.

Eli siis teen asian yksinkertaiseksi, vastaat vain A tai B

A) Minulla on vapaa tahto, minun ei ole pakko mennä taivaaseen tai helvettiin

B) Minulla EI OLE vapaata tahtoa, minun on pakko mennä taivaaseen tai helvettiin vaikka en halua.

Siis yksinkertainen vastaust riittää, kirjoitat vain yhden kirjaimen, joko A tai B eikä mitään älämölöä ja typeriä selityksiä. Kun olet tähän vastannut yhdellä kirjaimella, jatketaan eteenpäin.

• M.M.
        HattiWatti! kirjoitti:

Alotetaan ihan yksinkertaisesta asiasta ja yksinkertaisesta kysymyksesta.

Sinä kerrot että minulla on vapaa tahto. Tämä siis tarkoittaa että saan tehdä ja touhuta mitä itse haluan.

Kuitenkin sanot että minun on PAKKO mennä taivaaseen tai helvettiin vaikka en halua ikuista elämää.

Eli siis teen asian yksinkertaiseksi, vastaat vain A tai B

A) Minulla on vapaa tahto, minun ei ole pakko mennä taivaaseen tai helvettiin

B) Minulla EI OLE vapaata tahtoa, minun on pakko mennä taivaaseen tai helvettiin vaikka en halua.

Siis yksinkertainen vastaust riittää, kirjoitat vain yhden kirjaimen, joko A tai B eikä mitään älämölöä ja typeriä selityksiä. Kun olet tähän vastannut yhdellä kirjaimella, jatketaan eteenpäin.

En voi vastata kyllä tai ei kysymyksiin, joissa niputetaan useita kysymyksiä samaan nippuun. Vastaus kysymykseen siitä onko sinulla vapaata tahtoa on kyllä. Mutta vapaa tahto ei tarkoita, että sinulla on oikeus uhmata luonnonlakeja. Yhtä hyvin voit väittää, että sinulla ei ole vapaata tahtoa, koska et pysty yhtä aikaa syömään kakkua ja säästämään sitä. Tai et pysty matkustamaan hissillä yhtäaikaa ylös ja alaspäin.

Vapaa tahto tarkoittaa sitä, että kohtaloamme ei ole ennalta määrätty, vaan pystymme vaikuttamaan siihen itse. Kaikkivaltius tarkoittaa sitä, että pystyy tekemään mitä tahansa, jopa luonnonlakeja ja logiikan lakeja rikkovia asioita. Ihmisillä on vapaa tahto, Jumalalla on kaikkivaltius. Ihmisillä on vapaa tahto Jumalan sallimissa puitteissa, mutta ei sen ulkopuolella.

• M.M.
        avainkysymys kirjoitti:

"Mitä vastausta muuten oikein odotat?"

Eiköhän tässä ollut kyseessä vastauksen saaminen kristinuskon vapaan tahdon käsitteeseen. Se taas on kytköksissä kristinuskon jumalan väitettyyn kaikkitietävyyteen ja kaikkivaltiuteen.

En tiedä halusiko aloittaja aivan tähän kysymykseen vastausta mutta tästähän se loppujen lopuksi viime kädessä riippuu:

Onko kristinuskon jumala kaikkivaltias ja kaikkitietävä?

Tuohon jos saisi yksikäsitteisen ja perustellun vastauksen niin siitä ne loputkin aukenisivat.

On.

• HattiWatti!
        M.M. kirjoitti:

En voi vastata kyllä tai ei kysymyksiin, joissa niputetaan useita kysymyksiä samaan nippuun. Vastaus kysymykseen siitä onko sinulla vapaata tahtoa on kyllä. Mutta vapaa tahto ei tarkoita, että sinulla on oikeus uhmata luonnonlakeja. Yhtä hyvin voit väittää, että sinulla ei ole vapaata tahtoa, koska et pysty yhtä aikaa syömään kakkua ja säästämään sitä. Tai et pysty matkustamaan hissillä yhtäaikaa ylös ja alaspäin.

Vapaa tahto tarkoittaa sitä, että kohtaloamme ei ole ennalta määrätty, vaan pystymme vaikuttamaan siihen itse. Kaikkivaltius tarkoittaa sitä, että pystyy tekemään mitä tahansa, jopa luonnonlakeja ja logiikan lakeja rikkovia asioita. Ihmisillä on vapaa tahto, Jumalalla on kaikkivaltius. Ihmisillä on vapaa tahto Jumalan sallimissa puitteissa, mutta ei sen ulkopuolella.

Yrität siis epäsuorasti sanoa että ihmisellä ei olekkaan vapaata tahtoa. Niinpä niin...

Uskislogiikka on sitä parasta logiikkaa

• M.M.
        HattiWatti! kirjoitti:

Yrität siis epäsuorasti sanoa että ihmisellä ei olekkaan vapaata tahtoa. Niinpä niin...

Uskislogiikka on sitä parasta logiikkaa

No kun en yritä. Jos lähdettäisiin vapaan tahdon ja kaikkivaltiuden määritelmistä. Wikipedian mukaan: "Vapaa tahto on filosofinen käsite, jolla viitataan subjektin päätösten itsenäisyyteen." Kaikkivaltius taas määritellään seuraavasti: "Kaikkivaltius eli kaikkivoipuus (engl. omnipotence, lat. Omni Potens eli "kaikki mahti") tarkoittaa rajoittamatonta mahtia."

• HattiWatti!
        M.M. kirjoitti:

No kun en yritä. Jos lähdettäisiin vapaan tahdon ja kaikkivaltiuden määritelmistä. Wikipedian mukaan: "Vapaa tahto on filosofinen käsite, jolla viitataan subjektin päätösten itsenäisyyteen." Kaikkivaltius taas määritellään seuraavasti: "Kaikkivaltius eli kaikkivoipuus (engl. omnipotence, lat. Omni Potens eli "kaikki mahti") tarkoittaa rajoittamatonta mahtia."

Eli siis. Vastappa kysymykseen...

a) Minulla on vapaa tahto eikä minun ole pakko mennä taivaaseen jos en tahdo

b) minulla ei ole vapaata tahtoa vaan jokin/joku pakottaa minut menemään joko taivaaseen tai helvettiin

• M.M.
        HattiWatti! kirjoitti:

Eli siis. Vastappa kysymykseen...

a) Minulla on vapaa tahto eikä minun ole pakko mennä taivaaseen jos en tahdo

b) minulla ei ole vapaata tahtoa vaan jokin/joku pakottaa minut menemään joko taivaaseen tai helvettiin

Kuinka kauan aiot jaksaa tätä jankkausta? Jos taivas on A ja helvetti on ei-A ja näiden ulkopuolella ei ole muuta, sinun vapaan tahtosi on tehtävä valinta näiden kahden välillä. Jos olisit kaikkivaltias, voisit valita vaikka molemmat, ei kumpaakaan tai luoda tyhjästä vaihtoehdon B ja valita sen.

Eipä ihme, ettet ole saanut vastausta kysymykseesi, koska kysymyksesi on järjetön.

• HattiWatti!
        M.M. kirjoitti:

Kuinka kauan aiot jaksaa tätä jankkausta? Jos taivas on A ja helvetti on ei-A ja näiden ulkopuolella ei ole muuta, sinun vapaan tahtosi on tehtävä valinta näiden kahden välillä. Jos olisit kaikkivaltias, voisit valita vaikka molemmat, ei kumpaakaan tai luoda tyhjästä vaihtoehdon B ja valita sen.

Eipä ihme, ettet ole saanut vastausta kysymykseesi, koska kysymyksesi on järjetön.

Kysymyksessäni ei ole mitään järjetöntä. Kaikkivaltias nikkaroija joka on luonut noin mahdottoman tilanteen missä hän väittää että ihmisillä on vapaa tahto mitä heillä ei kuitenkaan ole, on järjetön. Jumalasi on järjetön.

Kerro nyt ihmeessä oma mielipiteesi..

onko ihmisellä

a) vapaa tahto, eikä ole pakkoa elää ikuisesti
        b) ihmiselle syötetään propagandaa että hänellä on muka vapaa tahto mutta hänellä sitä ei olekkaan

Valitse vain a tai b, ei sen nyt luulisi niin mahdottoman vaikeata olevan...

• M.M.
        HattiWatti! kirjoitti:

Kysymyksessäni ei ole mitään järjetöntä. Kaikkivaltias nikkaroija joka on luonut noin mahdottoman tilanteen missä hän väittää että ihmisillä on vapaa tahto mitä heillä ei kuitenkaan ole, on järjetön. Jumalasi on järjetön.

Kerro nyt ihmeessä oma mielipiteesi..

onko ihmisellä

a) vapaa tahto, eikä ole pakkoa elää ikuisesti
        b) ihmiselle syötetään propagandaa että hänellä on muka vapaa tahto mutta hänellä sitä ei olekkaan

Valitse vain a tai b, ei sen nyt luulisi niin mahdottoman vaikeata olevan...

Kaikkiin kysymyksiisi olen vastannut jo useaan kertaan. Jos sinulla on sisälukutaidossa ongelmia, siihen on varmaan olemassa jotain kursseja.

• K.Amelin
        M.M. kirjoitti:

Kaikkiin kysymyksiisi olen vastannut jo useaan kertaan. Jos sinulla on sisälukutaidossa ongelmia, siihen on varmaan olemassa jotain kursseja.

Ihmisen valinnanvapauden ja henkiolennon kaikkivaltiuden välillä on ristiriita.Molemmat eivät voi esiintyä yhtäaikaa.Jos ihmisellä on aito valinnanvapaus ei henkiolento voi tietää lopullista tilannetta etukäteen,jolloin hän ei ole kaikkivaltias.

• M.M.
        K.Amelin kirjoitti:

Ihmisen valinnanvapauden ja henkiolennon kaikkivaltiuden välillä on ristiriita.Molemmat eivät voi esiintyä yhtäaikaa.Jos ihmisellä on aito valinnanvapaus ei henkiolento voi tietää lopullista tilannetta etukäteen,jolloin hän ei ole kaikkivaltias.

Toki Jumala voi tietää etukäteen. ja silti ihmisellä voi olla valinnanvapaus. Tai siis tuo etukäteen tietäminekin on Jumalan kohdalla vähän hassu ajatus, koska Jumala on ajan ulkopuolella.

• K.Amelin
        M.M. kirjoitti:

Toki Jumala voi tietää etukäteen. ja silti ihmisellä voi olla valinnanvapaus. Tai siis tuo etukäteen tietäminekin on Jumalan kohdalla vähän hassu ajatus, koska Jumala on ajan ulkopuolella.

On se aika hassu ajatus.

• K.Amelin
        K.Amelin kirjoitti:

On se aika hassu ajatus.

Miksi ajan ulkopuolella operoiva jumala tarvitsi ajassa suoritetun uhrin?

• tapa ittes
        M.M. kirjoitti:

On.

Ei ole.

• tapa ittes
        M.M. kirjoitti:

PASKA määritelmä vapaalle tahdolle

"Vapaa tahto tarkoittaa sitä, että kohtaloamme ei ole ennalta määrätty, vaan pystymme vaikuttamaan siihen itse."

ja paskan marjat tarkoita.

• HattiWatti!
        M.M. kirjoitti:

Eli et siis osaa vastata yksinkertaiseen kysymykseen että onko vastaus A vai B ?

Olette te uskovaiset aika veitikoita.

Kysyn vielä kerran

a) onko minulla vapaa tahto joten minun ei ole pakko mennä taivaaseen tai helvettiin

b) minulla ei ole vapaata tahtoa joten minun on pakko mennä taivaaseen tai helvettiin

c) uskovaiset puhuvat täyttä paskaa, he eivät ymmärrä mistään mitään

No niin, annoin nyt kolmannenkin vaihtoehdon koska vastauksistasi päätellen tällainenkin vaihtoehto pitää antaa..

• M.M.
        K.Amelin kirjoitti:

Miksi ajan ulkopuolella operoiva jumala tarvitsi ajassa suoritetun uhrin?

"Miksi ajan ulkopuolella operoiva jumala tarvitsi ajassa suoritetun uhrin? "

Eipä kai mihinkään. Ihminen sen tarvitsi. Pyhän Athanaisos Suuren sanoin: "Jumala tuli ihmiseksi, jotta ihminen jumaloituisi".

• M.M.
        HattiWatti! kirjoitti:

Eli et siis osaa vastata yksinkertaiseen kysymykseen että onko vastaus A vai B ?

Olette te uskovaiset aika veitikoita.

Kysyn vielä kerran

a) onko minulla vapaa tahto joten minun ei ole pakko mennä taivaaseen tai helvettiin

b) minulla ei ole vapaata tahtoa joten minun on pakko mennä taivaaseen tai helvettiin

c) uskovaiset puhuvat täyttä paskaa, he eivät ymmärrä mistään mitään

No niin, annoin nyt kolmannenkin vaihtoehdon koska vastauksistasi päätellen tällainenkin vaihtoehto pitää antaa..

No niin. Vastaapa sinä vuorostasi tähän:

A) HattiWatilla on ongelmia luetun ymmärtämisen kanssa.
        B) HattiWatilla on vaikeuksia myöntää jääneensä väittelyssä tappiolle.

Valitse vain A tai B. Ei sen pitäisi kovin vaikeaa olla.

• ++++++++++++
        tapa ittes kirjoitti:

PASKA määritelmä vapaalle tahdolle

"Vapaa tahto tarkoittaa sitä, että kohtaloamme ei ole ennalta määrätty, vaan pystymme vaikuttamaan siihen itse."

ja paskan marjat tarkoita.

Et itsekään tiedä sitä oikeaa määritelmää, kun et kerran sitä kerro.

• ++++++++++
        M.M. kirjoitti:

No niin. Vastaapa sinä vuorostasi tähän:

A) HattiWatilla on ongelmia luetun ymmärtämisen kanssa.
        B) HattiWatilla on vaikeuksia myöntää jääneensä väittelyssä tappiolle.

Valitse vain A tai B. Ei sen pitäisi kovin vaikeaa olla.

kääntää oma häviö voitoksi (sarkasmia)

Ei osaa vastata selvästi niin yksinenkertaiseen kysymykseen kuin A vai B ja helpottamiseksi vielä mukaan C vaan on pakko selittää kaikkea muuta välistä ja lopulta pilkata kysyjää kun tämä ei ymmärrä, miksi vastaaja ei pysty vastaamaan.

• M.M.
        ++++++++++ kirjoitti:

kääntää oma häviö voitoksi (sarkasmia)

Ei osaa vastata selvästi niin yksinenkertaiseen kysymykseen kuin A vai B ja helpottamiseksi vielä mukaan C vaan on pakko selittää kaikkea muuta välistä ja lopulta pilkata kysyjää kun tämä ei ymmärrä, miksi vastaaja ei pysty vastaamaan.

Tarkoitukseni ei ollut pillkata kysyjää (no joo, rehellisyyden nimissä ehkä vähän sitäkin :) ), vaan selventää mahdotonta kysymyksenasettelua.

Minulle annettiin kaksi vaihtoehtoa, jotka molemmat olivat väärin. Sitten käskettiin valita kumpi niistä on oikein. Vastasin kärsivällisesti useaan kertaan ja perustelin kärsivällisesti, että kysymyksen asettelu on sellainen, että siihen ei pysty vastaamaan. Tästä huolimatta kysyjä jatkoi saman asian jankkaamista uudestaan ja uudestaan. Jossain vaiheessa vain ei enää jaksa olla ystävällinen ja kohtelias, jos vastapuolella on tarkoituksena ainoastaan vängätä, riidellä ja piruilla, ei keskustella.

Tulin alun perin tälle palstalle sillä ajatuksella, että en halua riidellä kenenkään kanssa, vaan mieluiten kävisin asiallista keskustelua rikkoakseni kristittyjä kohtaan tunnettuja ennakkoluuloja ja sparratakseni omaa ajatteluani. Mielelläni jatkaisin tällä linjalla edelleenkin. Mutta sitten jos "keskustelu"kumppani syytää vain shittiä niskaan ja nimettömänä puskista tulee noita "tapa ittesi" -tyyppisiä kommentteja, on ehkä parasta väistyä takavasemmalle.

• mf

Oletko kohtalouskoinen myöskin alkuräjähdysteoriassa? (Ilman Jumalaa)

• mf

ts. onko tässä maailmankaikkeudessa satunnaislukugeneraattori joka antaa sinulle vapaan tahdon. Olettaen että Jumalaa ei ole.

• M.M.

Asian vierestä tuli mieleen, että on hassua, että tämän palstan nimi on ateismi, mutta iso osa avauksista käsittelee kristinuskon peruskysymyksiä!

• juutas.

Ei liene taivaassa uskonnonvapautta. Sen ehkä saa kuitenkin valita, ottaako teetä vai kahvia ja siihen maitoa tai sokeria.

• Angel Soviel

Niin, ja maito kanssa. Mutta sokerin ottamisen saa vapaasti valita. Tosin taivaassa voi valita ainoastaan hyvin, joten käytännössä kukaan ei valitse sokeria. Sehän on epäterveellistä!

• ...

Jospa jumala epäonnistui ihmisen luomisessa. Vähän niinkuin robotin kanssa. Tai sitten loi tarkoituksella epäkelvon sikiön jotta hänellä olisi hauskempaa. Jos jumalan luodut olisivat täydellisen rakastavia ja ei tekisi virheitä,mitäs jumala sitten tekisi?tylsistyisihän siinä muutaman miljardin vuoden kuluessa. Jumalan antama vapaa tahto näille epäsikiöille on kyseenalainen, vapaa tahto sillä edellytyksellä ettei se käy ristin jumalan tahdon kanssa. Joo, tappakaa vaan siellä toisianne ja kiduttakaa niin paljon kuin lystää-mutta jos yritätte kieltää minut,muahahahaaa, enpä teidän eläessä vielä rankaisekaan mutta kun tyhjää potkasette niin ikuinen kärsimys odottaa. Jumalahan tietysti tiesi jo etukäteen että ihmiset tulsiivat mokailmemaan-hänen tahdon mukaisesti-mutta ehkä hän on luonteeltaan sadistinen.

• Ovelampi tahto ei olisi koskaan luonut roboa

joka tekisi mitään tyhmää, päinvastoin loisi harmoniaa

Tietysti miellyttääkseen kirjoittajan tahtoa olisi tuhonnut

luodun hallin kaikkine materiaaleineen siellä ja saaden rauhan

• Koko kristillinen konsepti pois sulkee jo etukäteen mahdollisuuden sille että ihmisellä voisi edes olla vapaata-tahtoa.

Jotta kristillinen käsitys voisi pitää sisällään vapaan-tahdon täytyisi jokin seuraavista puutteista hyväksyä osaksi tätä jumalkonseptia.

1. Jumalalla ei ole kaikkivoipa ja siis kykenemätön luomaan tahtoa joka on yhtä vapaa kuin kaikkein vapain mahdollinen tahto jonka Jumala tietää: Mikä kristillisessä käsityksessä olisi Jumalan oma tahto.
      2. Jumalalla ei ole kaikkitietävä eikä hän osaa tehdä tahtoa joka vastaa sen omaa, jolloin vaikka sillä olisikin voima toteuttaa tämä hän ei tiedä miten.
      3. Tahto joka ihmisellä on vastaa sitä mikä Jumalalla on ja näin Jumala on sekä tarpeeksi kykenevä että tiedostava luomaan vapaimman mahdollisen tahdon jonka hän tietää, mikä on hänen omansa.

Kristillisessä käsityksessä, paitsi jos satut törmäämään oikeaan teologiin, Jumala ei ole voimallisesti rajoittunut, jolloin sillä olisi voima. Jumalalla on myös kaikki tieto jolloin hänellä on myös tietämys omasta tahdostaan ja näin olisi sekä riittävän kykenevä että tiedostava muodostamaan vapaan tahdon.
      Kristillisen käsityksen mukaan Jumala on kuitenkin kaikin puolin parempi kuin ihminen joka tarkoittaa sitä että kristillisessä käsityksessä Jumala olisi voinut luoda ihmisen mielen yhtä vapaaksi kuin omansa, mutta ei näin tehnyt.
      Jumala on siis rajoittanut ihmisen vapaata-tahtoa kristillisessä käsityksessä tarkoituksenmukaisesti eikä mitään vapaata-tahtoa ole alunperinkään ollut olemassa, taikka se ei ole loogisesti pätevä mikäli jotakin edellä mainituista kolmesta puutteesta ei hyväksy osaksi jumalkäsitystä.

Tästä syystä kaikki argumentit vapaasta-tahdosta ovat täysin epäloogisia mikäli tämän väitteen tekijän käsitykseen jumaluudesta kuuluu ominaisuudet kaikkivoipa ja kaikkitietävä mutta tästä huolimatta ihminen on vähempi kuin hänen esittämänsä kuva jumalasta.

• WTFffff

Luther opetti, että ihmisellä on vapaa tahto tämän puoleisiin, mutta ei tuonpuoleisiin päätöksiin. Voimme päättää miten käytämme elämämme maan päällä (kenen kanssa olemme, mitä teemme, elämmekö synnissä ym). Mutta emme pelastu omasta tahdostamme vaan Jumalan armosta, uskon kautta. Jos ihminen voisi omalla tahdollaan pelastua, pelastus ei silloin olisi Jumalan lahja vaan ihmisen oma saavutus. Pelastumme siis yksin uskosta ja yksin armosta. Mielestäni on siis hyvä erottaa vapaa "maallinen" tahto ja vapaa "transendenttinen" tahto toisistaan. (Transendenttisellä tahdolla Luther kyllä tarkoittaa pelastumista. Hän ei perustellut koskeeko sama taivasta. Toisaalta, mitä usko on ja onko se Jumalalta lahja vai ihmisen tahdosta syntyvä usko, onkin toinen erittäin hyvä kysymys..)

Ongelmaksi siis jää kuitenkin edelleen alkuperäinen kysymys: onko taivaassa vapaata tahtoa? Jos ei ole, en ymmärrä miksi meille alunperinkään sitten muka sellaista piti antaa. Toisaalta paratiisin piti olla täydellinen ja siellä ihmisellä oli kuitenkin mahdollisuus valita "toisin/synti/saatana". Eli JOS taivaassakin on vapaatahto, ihminenhän tulee lankeamaan uudestaan (mä ainakin aijon kokeilla, mitä käy jos valitsenkin olla palvelematta Jumalaa.) Tosin puhutaan siitä, että saatana tullaan tuohamaan lopullisesti, eli toista vaihtoehtoa ei enää ole..

ELI oikeastaan vapaata tahtoa tärkeämpi kysymys on se, miksi Jumala loi Saatanan? Miksi hän antoi meille "vapaan tahdon" valita väärin? Senkö takia, että maailmasta voisi tulla tälläinen helvetillinen paikka, täynnä kärsimystä ja kidutusta. Miksi Jumala ei ALUNPERIN luonut SUORAAN taivasta (tai maailmaa) ilman saatanaa ?

Olen teologian opiskelija ja entinen uskovainen. Nykyään joudun valitettavasti toteamaan, että Jumala voisi 1. alkaa selittämään tai 2. alkaa toimia, jotta voisin edelleen uskoa kristinuskoon. En ymmärrä miksi Jumala loi näin epäloogisen ja huonon systeemin? Onko Jumala tyhmä, on siis erittäin loistava kysymys.

Ps. Älkää kukaan tulko selittämään, että Saatana on langennut enkeli, jolla oli kanssa vapaa tahto. Raamatussa ei missään puhuta koko asiasta. Augustinus keksi koko ton paska Jesaja 12 kointähti selityksen. Kointähdellä tarkoitettiin Babylonin kuningasta. JA vaikka niin jotenkin olisikin, se ei silti selitä, MIKSI Jumala antoi saatanalle vallan ja mahdollisuuden.

• 1213

Raamatun mukaan ikuinen elämä on ainoastaan vanhurskaille. Vanhurskailla on taas oikea ymmärrys, ovat oikeamielisiä ja siksi haluavat omasta vapaasta tahdosta samaa kuin Jumala.

Taivaaseen pääsevillä on siis vapaa tahto. Ja koska he ymmärtävät oikein mikä on hyvää ja tahtovat sitä, ovat he kelvollisia ikuiseen elämään Jumalan luona.

Jos ihminen ei ymmärrä esim. tappamisen olevan väärin ja haluaa tappaa, ei ole vanhurskas, eikä sovi taivaaseen. Siksi ihmisen tulisi olla vanhurskas tai uudestisyntyä jeesuksen sanojen kautta vanhurskaaksi.

• jumalansoturi

Jumala loi ihmisille vapaan tahdon ja ilmeisesti myös enkeleille ,koska 1/3 enkeleistä on langennut ja yksi niistä on lusifer eli saatana.

Se miksi Jumala on tehnyt asiat miten on tehnyt eli antanut ihmiselle vapaan tahdon on Jumalan oma asia.

Mikä olet sinä ihminen sanomaan luojalleen ohjeita ku meiän ei tarvi tietää kaikkia vastauksia uskotaan vaan ja sitte me nähdään miksi kaikki on niinkuin on.

Ei me ihmiset pystytä loppujenlopuksi käsittämään Jumalan aivoituksia ku muutenhan me oltas Jumalan vertaisia jos tiedettäis kaikki asiat ja vastaukset kaikkiin kysymyksiin miksi miksi miksi;)

• Kalapagos

Ihan höpöjä taas jutellaan. Jumala ei muka tiennyt, että Lucifer lankeaisia tai, että Aatami ja Eeva söisivät väärästä puusta.

Eivätkös uskovat väitä jumalan olevan kaikkitietävä. Tämä tarkoittaa sitä, että jumala tietää kaiken menneestä, tämän hetkisestä ja tulevasta. Luodessaan ihmiset ja Luciferin jumala tiesi mitä he tulevat tekemään.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että vapaata tahtoa ei ole. Sillä, mitä se sellainen vapaa tahto on, jonka jumala tietää etukäteen. Ei ihminen voi päättää, mitään tulevasta, koska tuleva on jo jumalan tiedossa. Tulevaisuus on siis kiveen hakattu jumalan näkökulmasta. Sama, kuin robotin ohjelmoija olisi ohjelmoinut robotin, jossa robotti luulee tekevänsä valintoja, mutta päätyy aina ohjelmoijansa määräämään lopputulokseen. Jokainen ihminen tekee, kuten jumala tietää näiden tekevän, mikäli jumala on kaikkitietävä.

Kaikkitietävyydestään huolimatta, raamatusta löytyy kohtia, joissa jumala ei tiennytkään mitä tulisi tapahtumaan.

Uskovilla lienee hauska työ korjailla tilkkutäkin (raamatun) reikiä selittelyillään. :)

• Jumalan eka maailma oli vähän puutteellinen, mutta pakko myöntää etten itse kuudessa päivässä loisi parempaakaan(no mitenkä voisin kun olen tällainen puutteellinen olento).... Mutta mihin lie ollut kiire Herralla?- Helvetin tulta sytyttämään?

Ja mikähän funktio sillä käärmeellä oli ja kuinka se osasi puhua silloin kun nyt se ei enää edes kuule?

Raamatun Jumala vaikuttaa jokseenkin toistaitoiselta ollakseen täydellinen, kun omat luomuksetkin hyppii silmille. Vähän epäilyttää, että tämän maailman luonut olento kykenisi luomaan jotain ikuista tai täydellistä, kun ei sellaista näytä koskaan ennen tehneen. Jeesuskin räyhäsi viikunapuulle ja vastaavaa, ei ollut oikein mitä "täydellinen" tarkoittaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      19
      4983
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      127
      1575
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      101
      1450
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      70
      1389
    5. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      328
      1309
    6. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      49
      1298
    7. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      72
      1200
    8. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      4
      1035
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      86
      935
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      50
      928
    Aihe